Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Import af bil fra Tyskland, garanti?Af Semi Nørd Wut | 07-01-2022 10:44 | 6078 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hej drenge
I forbindelse med at jeg overveje at importere en bil fra Tyskland er jeg løbet ind i et problem med garantien. Jeg har hørt rygter om, at hvis man får en dansk forhandler til at hente en bil i Tyskland (enten fra en privatkunde eller fra en forhandler/brugtvognsforhandler), så kan en del af garantien bortfalde på bilen.
Eksempelvis skriver Hyundai, at de 5 eller 8 års garanti er betinget af, at bilen er solgt fra en autoriseret forhandler til en slutkunde i et EØS-land. Hvis nu bilen har været kørt af forhandleren selv i Tyskland og solgt som brugt til den danske forhandler (som måske ikke er autoriseret forhandler), kan garantien så bortfalde?
Det er ikke muligt at kontakte eksempelvis Hyundai Danmark direkte, og jeg er lidt klemt ved at stole blankt på forhandlerens ord om, at der er 8 års garanti på den. --
Well, Tyskland og Danmark er begge EØS lande - så jeg er ikke sikker på at du har et problem på den front?
Kilde : EØS-lande :
https://www.detfagligehus.dk[...]
-- "ORK SATME!" #1 Det ved jeg, men der står, at den skal have været solgt til en slutkunde fra en autoriseret forhandler. Hvis nu forhandleren i Tyskland selv har kørt i bilen (altså ikke en slutkunde), så har den aldrig været solgt fra en aut. forhandler til en slutkunde... men er vel blevet parallelimporteret mellem forhandlere og solgt til mig som brugtvogn fra en ikke-aut forhandler (ham duden i Danmark).
Hyundai Danmark kan jeg ikke kontakte, og jeg vil ikke rode en anden forhandler, der ikke har noget med sagen at gøre, ind i det. ;) -- Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...] --
Sidst redigeret 07-01-2022 10:53 #2 - god pointe. Jeg går ud fra at det ikke er en "autoriseret forhandler" (i Danmark) som du ønsker skal importere bilen.
Det .. burde.. Hyundai jo faktisk svare på, da det er en gratis omgang for dem at sige "det kan du ikke, så ryger garantien" - så kunne det jo være du fandt en autoriseret forhandler, og så fik de penge i kassen. De har ikke rigtigt noget at tabe, fra mit synspunkt. -- "ORK SATME!" Hmm ja den er svær. Nu køber du jo ikke bilen af en autoriseret forhandler (med mindre importøren er det). Men omvendt så går jeg ud fra garantien følger bilen.
Står der noget nogen steder om garantien følger varen, eller om den bortfalder såfremt varen sælges videre? Ligesom Corsairs garanti bortfalder hvis varen sælges videre.
Tror ikke der er så meget andet at gøre end at kontakte Hyundai. Hvilket du nok ikke får succes med... Så jeg vil sige... Prøv at kontakte en autoriseret Hyundai forhandler. Som kun forhandler Hyundai evt. De må sgu vide den slags... -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 ...som #4 siger, så prøv din nærmeste Hyundai-dealer.
Du kan jo altid tage tandsmilet på, og forklar dem at du jo gerne vil have lavet autoriseret service osv, så du vil bare høre om de laver service på en bil du "selv" importerer fra Das Reich, og om det så også betyder at garantien i værste fald også dækker.
..så lyder det mere som om du gerne vil give dem en værkstedskunde, mere end det lyder som om at du bare vil tørre eventuelle problemer af på dem :) -- "ORK SATME!" du er ikke nødvendigvis beskyttet som forbruger, når du parallel importerer, da du jo bryder forsyningskæden.
Derfor vil det være de aftalevilkår og de respektive landes lovgivninger, som vil dække dit aftaleforhold.
Det kan også afhænge af hvem du handler med, og på hvilke vilkår som levering/fakturering og mere.
bedste måde at undgå det på, er at sikre at "nogen" hænger på evt. problemer over for dig. Importører påtager sig sjældent den slags over for slutkunder, medmindre de handler direkte. -- Consider it as a free bump #7 - det er en artikel fra 2008... har du nogen bekræftelse på at de regler stadig er gældende?
..og som jeg læser det, er det ikke "en regel" - men en service Opel og Fiat tilbyder? -- "ORK SATME!" #8: https://europa.eu[...]
"Jeg vil gerne købe en bil i et andet EU-land. Hvilken garanti får jeg?: Du er dækket af en retsgaranti på mindst to år, når du køber en ny bil af en forhandler. Garantiperioden kan begrænses til mindst ét år for en brugt bil. Garantien dækker fabrikationsfejl, som sælgeren er ansvarlig for.
Måske får du også en yderligere handelsmæssig garanti. Det kan give dig en højere grad af beskyttelse, men det kan aldrig erstatte eller mindske den mindstegaranti på to år, som du altid har ifølge EU-reglerne.
EU-retten siger, at du kan påberåbe dig garantien hos enhver forhandler i producentens netværk, uanset i hvilket EU-land du købte bilen. Så hvis du f.eks. køber din bil i Tyskland og tager den med hjem til Danmark, kan du henvende dig til den nærmeste forhandler af bilmærket og bede om at få en fabrikationsfejl udbedret (inden for garantiperioden). Du behøver ikke tage tilbage til Tyskland.
"
-- #9 - så man får 2 års garanti :)
Måske får du også en yderligere handelsmæssig garanti.
Måske. Det skal man så nok sikre sig. Skriftligt. Som trådstarter vist prøver på.
Fordi jeg tror netop også at den 2-årige garanti som er lovsikret i EU, den får man - uanset - og den kan ikke reduceres. Men om man får de 5-7-whatever års garanti som nogle mærker lover, når man køber i udlandet, det ser jeg ikke nogen som helst "garanti" for, i det du citerer. -- "ORK SATME!" Jeg har selv importeret en bil fra Tyskland, hvorefter jeg kørte den til "service" om man kan bruge det udtryk, hvor de blot skulle registrerer den i systemet - derefter fortsatte garantien her i landet. -- Asus Z97-PRO Gamer, i5 4690K @ 4,3 Ghz, Crucial 16 GB DDR3-1600, GTX 1080 Ti Founders Edition, Samsung SSD 850 EVO 250 GB #7,9,10
nu nævner trådstarter jo netop mulighed for køb fra andre end autoriserede forhandlere
"(enten fra en privatkunde eller fra en forhandler/brugtvognsforhandler)"
Mit bud er at forhandler/producent garantien bortfalder, når der handles med ikke-autoriserede forhandlere - så hvis en dansk importør fraskriver sig garanti overfor ts, så har han ikke noget at falde tilbage på. -- Consider it as a free bump Jeg har forespurgt mig hos Tesla mht nogenlunde samme problematik. Der var svaret at uanset om sælger er privat eller forhandler, så følger garantien bilen, så længe den er solgt i et land hvor Tesla forhandles.
Kender også til en bilhandler der selv har indkøbt en del Ford Kugaer fra Tyskland beregnet til videresalg i DK. Også her følger garantien bilen. Han er ikke autoriseret Ford forhandler.
Ved ikke om det giver nogen indikation af svar på dit spørgsmål, men ellers kan jeg ikke se noget problem i at spørge direkte hos Hyundai. -- Min Niro kommer fra Tyskeland den er blivet registreret hos Kia Denmark da jeg købte den ved en forhandler kørte jeg forbi Kia og de tog nogle billeder af den. -- #0
Hvis du tilfældigvis er medlem af FDM så prøv at kontakte dem hvis du ikke kan komme igennem til Hyundai.
Ellers skriv en mail til dit lokale Hyundai forhandler og spørg om garantien gælder da du gerne vil være værkstedskunde hos dem. -- Jeg fandt Hyundais regler angående parallelimport her: https://www.hyundai.dk[...] (Se under Garanti -> nederste punkt).
Hvis bilen har været indregistreret af en slutkunde, som ikke havde til hensigt at videresælge bilen, så kan bilen videresælges brugt og garantien følger med (som jeg læser det).
Den bil, jeg kigger på, er 6 mdr gammel og har kørt 6000 km, så den kan importeres til Danmark uden yderligere told/skat.
Spørgsmålet er så, om man kan sige, at bilen blev købt uden "videresalg som hensigt", når den har kørt 6000 km og er 6 mdr gammel? -- Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...] Nu fik jeg ikke skrevet det, jeg ville skrive i min forvirring :-D
Bilen skal oprindeligt være solgt af en autoriseret Hyundai-forhandler i EØS eller Schweiz til en kunde, som ikke har erhvervet bilen med henblik på videresalg.
Jeg tror, at pointen med det er, at Hyundai ikke vil være med til, at der bliver solgt en ny bil til en forhandler i et lav-økonomiland, som sender den direkte videre til et land med dyrere bilpriser og dyrere reparationspriser, og Hyundai får kun den "lille" pris for bilen i lav-økonomi landet, men hænger på evt. reparationsudgifter i det dyrere land.
Derfor kræver de, at bilen ikke må have været købt med henblik på videresalg. Spøgsmålet er så, hvornår Hyundai mener, at bilen er "brugt nok" til at den kan eksporteres uden, der er mistanke om videresalg.
Men ok måske er Hyundais priser rundt regnet de samme i hhv Danmark og Tyskland... faktisk kunne man mistænke, at priserne var lavere i Danmark pga de høje afgifter. Man har da tidligere hørt om at tyskerne importerer danske biler, som (uden afgift) er billigere end i Tyskland ;) -- Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...] --
Sidst redigeret 07-01-2022 20:30 Lige for at runde den af: Da bilen har været solgt til en privatkude, som har kørt i den i 6 mdr, så betragter Hyundai det ikke som parallelimport at videresælge bilen til en dansk kunde. Garantien følger derfor med bilen. -- Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|