Du ødelægger ikke en Cube Hyde med dårligt vejr, det giver da ingen mening. Til gengæld bliver du 4 gange så glad for din cykel (cirka) i forhold til, hvis du køber den Centurion som, bevares, er en fin cykel, men ikke i nærheden af Cube´ en.
Til så få km pr. dag, ville jeg personligt gå efter en single speed.
--
Sidst redigeret 18-11-2021 00:02
Det er efterhånden nogle år siden jeg arbejdede på et cykelværksted, og den gang var remtræk lidt en gimmick, der ikke rigtig havde nogen fordel over en cykel med almindelig kæde, men det er nogen år siden, så det er sikkert blevet bedre med årene. Men ville nok vælge cuben over centurionen, både pga kvaliteten, men også pga hydrauliske bremser, og fordi jeg ville vælge Shimanos Alfine gear over deres nexus gear.
Bare sørg for at få den smurt og rengjort, men det ville jeg anbefale med alle cykler.
--
Med 4 cyklister i famillien der ikke alle behandler deres cykler lige pænt, har jeg samlet noget erfaring. Skal man have en driftsikker cykel i en god kvalitet så er det hos os hver gang endt med Gazelle eller Batavus. Hver gang vi har forsøgt os med billigere eller smartere cykler har det bare ikke været pengene værd. Fornuftige citybikes fra de 2 mærker koster omkring 6000 og er alle pengene værd
--
Tak for input. Jeg genovervejer lige om det skal være Cube'en så - det kunne være lidt sjovt at prøve remtræk.
#1 Jeg sætter pris på de 7 gear der er på min svigerfars stålhest, som jeg pt låner. Jeg har et par bakker jeg skal op af på vej på arbejde så selvom distancen er kort så giver den stadig dug på panden.
#3 Nu du nævner Batavus så har jeg tidligere luret på denne
https://www.bikein.dk[...]
Vi har tilmed en bikein i min by. Jeg er dog ikke mega begejstret for at gearskiftet foregår ved at dreje på håndtaget. Der er jeg mere bekvemt ved at det sker vha en trigger på tommelfingeren.
--
Sidst redigeret 18-11-2021 08:19
#4 - Du kan godt få trigger skifter på den Batavus, hvis du ikke kan vende dig til drejeskifteren. Lidt afhængig af model på gearnavnet, så vil det være Shimanos eget eller Microshift.
--
(Centurion'en har pedaler, hvilket må siges at være en fordel.)
Jeg havde nok snuppet en billigere mountainbike med indvendige gear til vinterkørsel.
--
Jeg har brugt remtræk i ca 3 ½ år nu. Eneste jeg har gjort ved min cykel er at skifte bremseklodser. Det er en singlespeed men nu trænger den til en service da ss er lavet lidt dumt.
Remtræk giver en del fordele. Højt km tal inden det skal skiftes, nogen snakker 10000km. Ingen olie, rem bliver ikke slap over tid, støjer ikke som kæden gør.
--
life just suckz
Jeg har i 4 år kørt på en Specialized Sirrus uden nogen som helst klager i alt slags vejr, købte den i samme prisleje som du selv kigger men de har godt nok fået et nøk op i prisen kan jeg se :(
--
Linux, både privat og professionelt
Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining
#5 Jeg tror jeg prøver at forhøre dem om mulighederne på sådan en. Kan se de også har en Batavus til 10.000, med remtræk, skærme og hele pibetøjet.
https://www.bikein.dk[...]
#6 Jeg er godt nok stadig lidt i tvivl, om det skal være med eller uden pedaler, men du påstår altså det er en fordel
med. Aha, jaså.. det er hermed noteret ;-)
#7 Det lokker nok også mere end det burde at prøve remtræk.
#8 Ja og hvad jeg lige umiddelbart kan spotte så fås den kun med udvendige gear og det bliver det altså ikke til en vintercykel. Det bliver så hurtigt grimt at se på synes jeg.
@alle: Tak for inputs.
--
En negativ ting et prisen på rem/tandhjul. Alt skal skiftes samtidigt og koster ca 700kr pr del. Det var gates cdx. Men med ca 10000km, så tror jeg at cyklen bliver udskiftet før rem etc skal skiftes.
Jeg savner lidt et ekstra gear
--
life just suckz
Rem træk ALL the way:
https://www.youtube.com[...]
Den skulle gerne holde mere end 10.000 km. Helst 30.000 km nu når det ikke er en El-cykel.
Der er nada vedligeholdes, du skal bare holde øje med den ikke begynder at "knække" og så vaske den med vand+sæbe en gang i mellem (mindre slid på tandhjulene). Samme med de indvendige gear = minimal vedligeholdelse.
Remtræk er også super stille. Det er som at køre med en helt ny velsmurt kæde hele tiden (uanset vejr). Men der er ingen olie og sandsynligheden for den hopper af er også mindre (da den ikke bliver slap).
Rem træk og indvendige gear kommer til at overtage citybikes de næste par år grundet overstående.
Og køb ikke rullebremser (centrurion). Selv om der er mindre vedligeholdelse på dem så bremser de bare ikke godt.
Skivebremser, og helst hydrauliske.
Selv hader jeg fodbremser, da jeg ikke kan justere positionen af pedalerne når man kommer til et stop. Og ikke altid man lige har pedalerne horisontal hvor du har flest krafter til at bremse.
Og gå ikke på kompromis. Du bliver væsentlig mere glad af at cykle på en god cykel frem for en middelmådig.
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium
http://hwt.dk[...]
--
Sidst redigeret 18-11-2021 09:23
Med en daglig pedaltur på 7-8 km 3-4/5 måneder om året i fladt til bulet terræn, kunne man påstå at behovet for en sekundær vintercykel til 10.000 kroner er en anelse overkill.
Men hvis penge ikke er et issue, er det selvfølgelig en kedelig betragtning og så holder en god cykel bare længere.
--
Sidst redigeret 18-11-2021 10:16
#10 Den post tror jeg at jeg kommer over og hvis den holder i så lang tid kan det være cyklen ryger før kæden.
#11 Tak for input og gode fifs. Især den med fodbremse, det kan jeg faktisk heller ikke fordrage af netop samme grund som dig.
#12 Det ville være synd at sige at jeg vælter mig i penge men jeg har altid sat en ære i at købe noget ordentligt fra start, det plejer at kunne betale sig i længden.
--
#7 Hvis man lige må spørge: hvilken singlespeed er der tale om?
--
#4
Præcis den model har vi også på matriklen og er meget tilfredse. Jeg har samme gearskifte på min og oplever det ikke som en udfordring, men det er nok en smagssag
--
Der er mange gode bud i tråden. Men til en 3-4 km tur (de rnok vil tage 15-20 minutter) er 10.000 dkk også meget for en cykel synes jeg.
Hvis du nogenlunde kan benytte grundlæggende værktøj så kan du let sætte kædestramme på en cykel med kæde og indvendige gear. Så slipepr ud får at stramem den hele tiden. Og sørger du får ikke at smøre den hele tiden elelr båt sparsomt og tørre overskydende væk. Så undgår du også der heller "skidter til".
Shimano alfine er lidt bedre kvali end Nexus til indvendige gear. Men shimanos 5 indvendige til e-bikes er også rimelig robust. Og til 4 km 2x dagligt er det nok begrænset hvor stor forskel du vil opleve.
Mht bremser er jeg enig i hydrauliske skivebremser er klart dte beste. Men også dyreste og sværere at vedligeholde. De nye Shimano rullerbremser og nye greb (fra 2019 mener jeg) har væsentlig bedre bremseeffekt end de tidligere. Generelt vil en rutineret cyklist dog også kun bruge bagbremsen relativt sjældent så forbremsen er klart det vigtigste
For at vindmodstenden skal mærkbart lavere skal din kørestilling være markant foroverbøjet. Så her vill jeg vælge en mere opret stilling men det er jo op til dig :-). Hvis det er bykørsel til arbejdet betyder vindmodstanden også væsentligt mindre.
Er man ikke en tung herre (+80kg) og sørger for at vedligeholde sin cykel ordentlig (bi-weekly pumpning af dæk, kædestrammere og smarsom smøring af kæde hver 3 måned med aftørring, fjernelse af skidt fra bremseklodeer og fælg + gode bremseklodser og bi-yearly smøring af gearet) - ja så kan en nexus 7 gears citybike holde maange år og maange tusind km.
--
#15 den er udgået. Mener kun de laver el cykler nu. Men det er en lekker Amsterdam elite. Jeg købte den direkte fra Holland til ca 4400kr.
Den er med fælgbremser og så er navet et ganske alm Shimano til 7 udvendige gear som så er lavet om til SS med diverse shims. Navet trænger til service nu efter 3 1/2 år.
Jeg ville godt ha skiftet navet til et 2 speed automatic men sram er udgået.
--
life just suckz