Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Valg af elbilAf Semi Nørd Wut | 29-10-2021 12:34 | 4159 visninger | 65 svar, hop til seneste
*Denne tråd handler om valg af elbil (surprise!). Hvis det ikke interesserer dig, så er du velkommen til at klikke videre. Jeg beklager dybfølt, hvis jeg har spildt din tid :-)*
Hej drenge
Jeg har de sidste dage været ude og prøve nogle elbiler med henblik på at købe relativt snart. Jeg har gjort mig nogle noter omkring bilerne. Jeg er i syv sind om, hvad jeg skal vælge. Måske du har noget input?
Mine noter kan du læse her:
Skoda Enyaq 80
Ret traditionelt SUV design. Man sidder godt indesluttet i bilen, og lydniveau er meget lavt. Affjedringen var blød, og den rullede lidt i svingene. Den trak fint med 1 motor, men nogen ræserbil er det bestemt ikke. Det er helt klart en bil fokuseret på familien. Generelt havde jeg en opfattelse af en bil i høj kvalitet (i kabinen) og blød og afslappende kørsel. Man mærkede slet ikke, at man hurtigt kom til at køre mere end 130 på motorvejen, fordi den bare er så smooth i kørslen. Men igen lidt tung i måsen.Generelt en positiv oplevelse!
God rummelig bil overalt, og interiøret var i god kvalitet. Infotainmentsystemet fungerede fint, dog skulle man klikke en del rundt (lidt for mange undermenuer).
Det der trækker ned for mig er Skodas opgraderingspakker. Damn det er kompliceret at finde ud af, hvordan man finder den bedste sammensætning af ekstraudstyr. Der er så mange pakker, og nogle af pakkerne er dårligt beskrevet, hvad der er i. Hvis jeg konfigurerer en Enyaq, som jeg vil have den, så bliver den lynhurtigt 100.000 dyrere end de andre biler. Så får jeg det ikke godkendt hos fruen :-/
Hyundai IONIQ 5
Super fed bil med futuristisk look. Forlygter og forenden af bilen er mega cool. Bagenden har sådan en alt for høj plastikkant i bunden, som jeg ikke synes er ret fed. Generelt er den pænere fortil. Men baglygterne i pixeldesign er fede.
Mit indtryk af bilen var, at der var rigtigt god plads i bilen både foran og bagi. Der er rigeligt kraft selv med 1 motor og baghjulstræk. Den kan accellere til min kvalmegrænse (som ikke er vildt høj), og virker trods sin vægt ret let på tå. Det ruller en anelse i sving pga vægt og ret blød affjedring, men det er fint til mig. Jeg kører ikke ræs. Man kan dog mærke ret meget af vejens huller med 20" fælge på den. Det er nok bedre på 19". Styringen er noget intetsigende. Det virker som at køre bil med joystick. Så den er mere en praktisk familiebil end en bil for de køreglade.
Ulemperne er til gengæld at infotainment-systemet ser lidt ud som om det er eftermonteret pga den lange lige "tesla-agtige" instrumentbræt/front i kabinen. Det ser noget cheap ud synes jeg, specielt fordi baggrunden bag skærmene er lysegrå/hvid. Bagagerummet er fint stort, men bagenden på bilen er ret skrå, så det virker lidt tvivlsomt, at vi kan mase alle vores tasker ind, når vi skal i sommerhus. Sæderne kan køres frem og give 10cm mere bagagerumsplads, og det er et kæmpe plus til gengæld.
En anden ulempe er lidt de kanter, der er rundt om hjulkasser. De kunne godt risikere at blive ret ridset med tiden. Det er dog mat plastik som skjuler det lidt.Generelt var jeg positivt stemt overfor den, men leveringstiden er cirka 9 mdr, og der kan jo være sket mange ting på 9-12 mdr. Det var lidt et turnoff.
Kia EV6
Igen super futurisk bil fra KIA. Fortil er den noget mere traditionel end i bagenden med den brede lys-bar. Den er da fed, men også en anelse Brian-agtig (no offense to Brian).
Interiør fungerede fint. Den er mere "rum-inddelt" end Ioniqen og man sidder mere omsluttet. Det virkede faktisk bedre den lidt åbne kabine, der er på Ioniqen, som bare er et stort tomrum. Den trækker fint med 1 motor i long range konfiguration. Støjmæssigt var det fint men ikke helt så stille som Ioniq, og ved højere hastigheder, så støjede den lidt mere. Kørslen er fin med stive affjedring, mindre rul, og skarpere sving. Generelt mere sporty end Ioniq, og styringen er mere levende/responsiv.
Til gengæld skuffede den fælt på nogle punkter (det er brandærgerligt!)Mit hoved støder på loftet med mindre jeg sætter sædet næsten i bund (jeg er 183 cm høj, så ikke vildt høj). Når jeg så sætter rattet ned til en komfortabel position, hvor man delvist kan hvile armene på lårene, så sidder rattet lige oven i speedometeret. Så jeg havde ingen ide om, hvor hurtigt jeg kørte :-/ Rattet skal sådan 70% af vejen fra bund til top før man kan se speedometeret. Bummer! Rattet skjuler også de to kamera-input fra sidespejlene (blindvinkel-kameraerne), og de kameraer har lidt under et sekunds forsinkelse med at tænde, når man tænder blinklyset, så man kan i praksis ikke bruge det til ret meget.... kun lige hvis man holder et håbløst sted helt stille, så kan man lige glimte ned og se blindvinklen. Men så skal man presse sig hoved ned under skuldrene, fordi rattet er i vejen. Wtf? Hvorfor er alle biler designet til folk på 170 cm eller derunder?
Man kan intet se ud af bagruden. Som i ... intet. Overhovedet.
Det er måske en tilvænningssag, men når jeg kører bil, så kigger jeg meget ofte i bakspejlet og på speedometeret (sådan lige skimte rundt) for at orientere mig, og holde mig vågen. Men jeg kan intet se hverken i bagruden eller speedometret.
En anden ærgerlig ting var bagsædet. Super meget plads... men igen: Mit hoved støder på loftet hvis jeg lægger sædet helt tilbage, Hvis jeg læner sædet fremad, så sidder man ikke godt med ryggen. Generelt vil jeg ikke skyde på, at man kan være meget mere end 170 cm høj og sidde godt på bagsædet. Vi får jo teenagebørn på et tidspunkt, så det dur ikke, hvis ikke de kun må blive 170 cm høje. Der er næsten ingen plads under forsæderne (som jeg jo har kørt i bund for at undgå at banke hovedet i loftet), så man kan ikke strække benene ret meget. Der er næsten ingen støtte under lårene, så når man sidder på bagsædet med 183 cm højde, så sidder man på halebenet med krøllede ben og hovedet most op i loftet. Men der er masser af plads foran knæene. :-/
En tredje ting er, at EV6eren har blankt pianolak mange steder. Rundt på undersiden af bilen og over hjulene, og det bliver nok hurtigt ridset og grimt at se på. Man kan ikke slippe for det, med mindre man køber en GT-udgave til langt over 450k. Det samme pianolak går igen i førersædet, hvor midterkonsollen har en stor flade med lak. Det skinner igen fra himlen ned i den uanset hvordan man sidder i sædet. Og det bliver lynhurtigt støver og fingerfedtet. Sælgeren anbefalede af få lag film på bilen på ydersiden, men jeg magter ikke betale dyrt for ny bil og så betale ekstra for at rette op på dens mangler.
EV6eren generelt er flot, og har mere sporty performance, men de ting ovenfor gør simpelthen, at jeg ikke har lyst til at købe den... desværre... jeg havde ellers rigtigt gode forventninger til den.
Tesla Model 3
Ja ok den behøver jeg ikke kommentere. Alle kender den jo. Generelt vil jeg bare sige, at den ekstra performance, som den har ift EV6/Ioniq 5 har jeg ikke brug for.
Til gengæld fungerer den ikke helt så godt som familiebil, fordi dørene (specielt bagi) virker lidt lange og sværere at komme ind og ud af, og den er jo ikke så høj som de der "cross over SUV-agtige" biler som Ioniq og EV6. Model 3 er en fed bil, og jeg kan få importeret en LR til omkring 370k (6 mdr gammel, 5.000 km kørt), så den er stadig en mulighed.
Der er dog et enkelt irritationsmoment, og det er igen, at speedometeret sidder i midter-konsollen så man skal kige til højre for at se km/t. Ok det er mere synligt end på Ioniq5/EV6 men stadig ikke helt kosher.
Til gengæld har Model 3 Sentry mode og filmer under kørslen. Af en eller anden grund har EV6/Ioniq5 slået den funktion fra, og man må ikke tænde for de igen (der var nogle prototypemodeller med funktionen tilgængeligt, se youtube). Det er virkeligt, virkeligt nitte, at de har slukket for det i I5/EV6
Konklusion
Lige pt skal jeg vælge mellem Enyaq, Ioniq eller Tesla Model 3. De tre vigtigste ting ved bilerne er hhv at den virkelig var komfortabel at køre i (Enyaq), meget rummelig, billigere og futuristisk (Ioniq) eller bilen der "har det hele", men er mest fokuseret på sporty kørsel, og måske ikke er helt så familievenlig (Tesla Model 3).
What... to... do? :-D --
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 29-10-2021 12:38
Du mangler at teste Polestar og Audi E-tron
Jeg har ikke svaret til dig, men personligt fristet af Hyundai'en.
Tesla har tidligere meldt ud at det som det vil koste at lade på deres standere, er ikke afhængig af hvor mange watt du tanker, men hvor længe du optager laderen. Så jeg vil gå efter en elbil der kan lade med mange watt fx Hyundai. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ud af de biler du nævner vil jeg anbefale Tesla'en
Min svoger og jeg har netop været ude og sparke dæk på stort set alle de modeller du nævner, undtaget KIA'en.
Tesla'en havde nogle store fordele, og ja, så er der nogle småting, men det er ærligt talt et spørgsmål om tilvænning når du snakker om de lange døre og at speedometeret sidder i midten.
At den ikke er så høj / ikke er en SUV, det er så hvad man gør det til.
En af de allerstørste fordele ved Tesla'en er så også at de er klar til levering, hvor de andre alle (da vi var ude og se) havde en forventet leveringsdato fra april næste år og fremefter. Det har også noget at sige.
Jeg kan sige at min svoger og min søster er mega glade for deres Tesla Model 3 Long range, og de fortæller at den er overraskende rummelig. De kører jævnligt fra Sjælland til Jylland på en enkelt opladning, og kan endda lige køre lidt ekstra rundt uden problemer, og samtidig kan de have alt grejet med til deres lille purk på 4 måneder, og det er ikke så lidt.
Mine varmeste anbefalinger ligger i hvert fald der. :) -- Det korte svar: Nej! Det lange svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! #0 Med et "Familie behov" skulle du måske også prøve Tesla model Y der netop har mere plads. Tesla er for mig den bedste elbil, men jeg kan klart genkende dine ankepunkter. Af samme grund er jeg selv meget luren ved en TM3.
Og jeg har samme ankepunkter til både, Enyaq, Ioniq 5, og EV6 som dig udover jeg synes EV6 er tudegrim i virkeligheden :-).
Hvis du er i Københavnsområdet er der ecarexpo i weekenden i Øksnehallen hvor et antal producenter udstiller biler. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Jeg har selv valgt at bestille en BMW i4 M50, og har været igennem de modelle du nævner.
I forhold til "sporty" kørsel, så er en Tesla model 3 altså kun hurtig ud af startrampen (0-100 km/t). Det er absolut ikke en drivers machine med noget der ligner sporty køredynamik eller undervogn. Derudover hører jeg mange klage over kabinestøj ved høj hastighed og generel byggekvalitet.
Jeg læser mange rosende ord om IONIQ 5 og generel tror jeg man får meget bil for pengene her. Største minus jeg har hørt om er forbruget ved motorvejskørsel som er en smule højt. Synes ikke interiøret er ligeså lækkert som Kia EV6.
Så af dem du nævner, og hvis det skal være en praktisk familieslæde så ville jeg stemme på ioniq 5.
-- Ses vi? Det tror jeg nok vi gør! Jeg stod i samme situation som dig for nogle måneder siden.
Havde kig på ID4, Mustang E-mach, TM3, Enyaq, Q4 E-tron og EV6. EV6 testede jeg ikke - men efter den er kommet ud, er jeg glad for at jeg ikke gik med den. Jeg synes den er enormt grim.
TM3 udelukkede jeg hurtigt pga. størrelsen.
Til orientering har jeg købt en Ioniq5 - advanced udstyr - long range. Har haft den i lidt over en måned ind til videre.
Jeg oplever ingen problemer med dem. Den er behagelig som pendlerbil - giver en rolig køreoplevelse. Jeg bruger meget i-pedal, og det fungerer glimrende når man kører langt. Jeg kan have dage hvor jeg kører 70km uden at have brugt bremsepedalen en eneste gang. Accelerationen på de omkring 7sek fra 0-100 passer mig også fint. Jeg behøver absolut ikke mere.
Jeg oplever den som værende enormt rummelig at køre samt at opholde sig i, og det er det første alle pointerer når de sætter sig ind i den. En kanon familieraket - selv når jeg har mine 3 børn på bagsædet.
Jeg synes derudover bare at den er rockerfed i designet (nu har jeg jo også købt den, så det skal jeg vel sige). Og jeg kan egentligt godt lide designet på de "2" displays. Jeg har det dog også lidt ambivalent med desginet på bagenden. I dagslys synes jeg det er sådan OK, til gengæld synes jeg det er ret blæret når det er mørkt :D
Jeg kører mest motorvej, og er ikke skuffet over forbruget som #4 henviser til. Den ligger vel omkring 350km ved ren motorvejskørsel 110km/t-130km/t. -- 10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C --
Sidst redigeret 29-10-2021 13:40 Et råd kan være at nørden YT for nogle dybere test af bilerne - Kris Rifa laver mange forskellige omkring opladning og rækkevidde, så han kan anbefales :)
Og som nævnt i #2, så hav lige leveringstiden i med i overvejelserne - har selv bestilt en Enyaq tilbage i august og får den tidligst i April -_- -- i5 8600k @ 5.0 // KFA RTX 2070 // 2x8 GB Vengeance 3000 MHz // 1240 GB blandet ssd // FD Celsius 360 AiO // Acer XB240H // Det rigtige svar er en Model Y ;-) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! Jeg ville selv give model y en chance
Jeg har en model 3 med 2 børn på 2 og 4 år. Det er en helt fin familie bil, der er oceaner af plads i frunk, bagagerum, og det der er under bagagerummet! Vi har lige været på sommerhus ferie. Der var oppakning til alle, 1 løbehjul og 1 løbecykel.. Massere af plads.. Vi kom fra en laguna 3 stationcar fra 2012 og mangler ikke pladsen. Men ja skal man have en barnevogn med konstant så ja, så er pladsen nok for træls med det lange bagagerum, ellers er der altså massere plads.. Og super godt plads på bagsædet, ungerne kan selv gå ind og op i stolene osv.. Kan ikke genkende det du siger om det.
Jeg syntes den køre mega godt. Er glad for mit valg, vi kiggede også efter ioniq 5 men var ikke videre imponeret over den :) dog var det også en meget kort og forhastet tur vi prøvede den, da der var kø om at prøve den ved forhandleren hehe.
Men den har en mega flot forende den ioniq! Fede lygter! --
Har I set en Model Y? Den er omend grimmere end en Model 3 - i min optik i hvert fald :P -- #0 - Af de tre du lister, så ville enten vælge Ioniq 5 eller TM3. Endnu et plus til Ioniq 5 (og til dels TM3) er ladehastigheden, som er langt højere end i Enyaq (som man også skal betale for). -- Der er ingen tvivl...Ioniq 5 all the way! Den performer godt både hvad angår, pris, ladehastighed, rækkevidde, udstyr, må trække 1600 kg og ja...fik jeg sagt ladehastighed!
Af de biler du nævner her var jeg slet slet ikke i tvivl, hvilket også er årsagen til, at jeg selv har bestilt en faktisk ;-) -- Hvis du er en family man så ville jeg nok vælge Enyaq. Du skal jo ikke bruge en ræserbil.
Enyaq er rummelig, støjsvag, fuld af dejlige features, man får meget bil for pengene.
Og vigtigst af alt, bagagerummet er ikke en fucking brevsprække som det er på en Tesla. Jovist det kan da godt være det er et "dybt" bagagerum, men det er satme ikke let at få ting ind og ud af den bette sprække den har. Og jeg forestiller mig hvis man har familie, kan det være pretty fucking annoying at skulle grave alting ud for at komme ind til noget man lige fik pakket lidt uheldigt i midten.
Jeg er også på udkig efter en elbil, og jeg er lun på tesla. Jeg er ikke en family man. Jeg er bare mig, og jeg vil gerne have lidt sjovt at køre i, så jeg kan godt forsvare en tesla. Den er sjov! Men pisse upraktisk. Og temmelig mainstream efterhånden også. Jeg ser Teslaer hver eneste dag, men sjældent Enyaq. Og den vogn er virkelig overraskende stor.
Når jeg udstyrer en Enyaq som jeg ønsker den, koster den mindre end en Tesla Model 3 Long Range som er udstyret som jeg vil have den. Men jeg føler jeg får dobbelt så meget bil med en Enyaq fremfor Tesla. Det er lidt som at sammenligne en gokart med en bil. Hvor Teslaen er gokart. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 29-10-2021 15:04 #4 Kommer da helt an på om man vælger en Model 3 Performance... den er bedre til racerbane end en Model S og Porsche Taycan Turbo S:
https://www.teslarati.com[...]
Jeg har selv en, og den er vanvittig.
Kabinestøj er der vel altid når manglen på motorlyd er der... det var typisk modellerne fra 2019 og tilbage, fra 2020 har de opgraderet kabinen væsentligt. -- #12 - er Tesla også "sjov" når det er andet end fra lyskryds til lyskryds?
Synes ikke ligefrem den får fantastiske ord med på vejen som køremaskine...
Personligt hælder jeg mest til Hyundai'en. Mere plads i kabinen end en i Audi A8, og .. bare.. ja. Det virker. Det bliver aldrig "sjovt" at køre en bil på 2 tons (..og derfor har man jo sin MC ;)
Jeg ville nok helt automatisk vælge Tesla fra, simpelthen for ikke at blive associeret med det firma og dets bagmand. Synes der er noget uheldigt signal i at køre Tesla også - det er lidt en "type" der kører dem. Det er selvfølgelig bare en fordom - på samme måde som at jeg faktisk har set en Audi Stationcar hvor blinklyset virkede, selvom det ikke sker så tit :) -- "ORK SATME!" #14 "er Tesla også "sjov" når det er andet end fra lyskryds til lyskryds? Synes ikke ligefrem den får fantastiske ord med på vejen som køremaskine..."
Ja, den kører faktisk fantastisk - jeg har taget den fra syd Kroatien i et træk, pga. kø tog det 24 timer - absolut første gang jeg er kommet hjem uden at have sovet og kørt så langt uden at være træt. Jeg har tit gjort det i andre biler.
Jeg ville nok helt automatisk vælge Tesla fra, simpelthen for ikke at blive associeret med det firma og dets bagmand. Synes der er noget uheldigt signal i at køre Tesla også - det er lidt en "type" der kører dem.
Tesla er da et firma man gerne gider have noget med at gøre... se hvor meget verden bliver ændret pga. én mand... det er en vanvittig præstation og ikke mindst så anser jeg personligt Elon Musk som den vigtigste person i live lige pt.... han gør at menneskeheden bliver en interplanetarisk race.
Alt hvad han laver er med det ene mål at ramme Mars og bosætte sig der. Alt fra SpaceX, Boring Company, Tesla... det er én stor plan.
-- Jeg får min Ioniq 5 om, ja 5, uger.
Tesla har jeg aldrig prøvet, den var slet ikke et tema for os, hvorfor ved jeg egentlig ikke.
Vi var egentlig helt tæt på at købe en ID.3, men den gav bare på en eller anden måde for lidt for pengene. Men den kører godt.
Fik prøvekørt Ioniq 5, og så var vi ikke i tvivl - jeg var ikke ihvert fald. Den passer lige til mig i temperament.
Enyag var jeg ikke vild med, ruller for meget til min smag.
Har nu været ude at prøve en EV6, som jeg troede jeg måske ville ærgre mig over, at vi ikke havde valgt. Men au contraire, den er slet ikke noget for mig i kabinen. Der føler jeg mig ikke tilpas i forhold den store plads i Ioniq 5. -- Jeg står i samme situation som dig og skal have købt en ny til august.
Jeg har prøvet Enyaq og M3 men ikke Ionic'en.
Selvom jeg endte med at få tilbagekøbt min nye Octavia pga software problemer, så lokker Enyaq'en alligevel pga praktikaliteten.
Jeg har været meget glad for deres travel assist og trådløse apple carplay.
Det der taler mest for M3 er deres afprøvede software
Ioniq skal jeg lige ud og prøve før jeg beslutter mig. Er vild med designet uden på - men interiøret er pænere i en EV6 (ud fra billederne ihvertfald)
Enyaq har interiør "som jeg kender det" - Ganske fornuftigt. -- #15 - en behagelig cruiser er ikke nødvendigvis "sjov". Men givetvis behagelig.
Jeg kørte engang i en 400-hestes Audi A6. Det var gaaabende kedeligt. Selv ved HØJ fart føltes det stadig bare som at køre godstog. Jeg havde engang en lille let Peugeot 306 XSI som var *pissesjov* - og her føltes det som om man kørte professionelt rally ved 80km/t. I Audi'en sad jeg og halvsov. Men det var da et rart sted at sidde.
Der er også folk der vil have en 400-kg tung Harley til at bladre ned ad Autobahn på - og så er der nogen der foretrækker en lille let sag man kan kaste rundt med. Smag og behag (eller, behov og efterspørgsel).
Har bare ikke rigtigt hørt nogen sige at Tesla'en var nogen konkurrent til en E30 M3'er. Det siger de heller ikke rigtigt om de andre el-biler, men det virker som om at folk lissom "antager" at Tesla'en "kører som en sportsvogn" mens de andre elbiler bare er halvkedelige familiekasser. Jeg har bare ikke hørt meget der underbygger det - men jeg har heller ikke interesseret mig meget for det. Det er jo blevet en ting for "gadget-folk" fremfor køre-entusiaster - så der bliver snakket mere om ladetider og softwareupdates over hækken, end der gjorde for 10 år siden. Ikke ligefrem noget der får blodet til at rulle :) -- "ORK SATME!" #14 - Det er lidt mere en gadget end andre biler. Det med de sjove features, som netflix på skærmen, pejs, prutter, og muligheden for at leget Mario Kart med det spil der er, hvor man bruger bilens rat og pedaler til at styre, tiltaler mig. Dertil kommer Tesla har et rigtig godt ladenetværk og rigtig god rækkevidde.
Det store panoramasoltag synes jeg også er fedt. Bilen virker mega rummelig, og det minimalistiske design indeni bilen synes jeg også er rigtig fedt. Selvom jeg hader hader hader at skulle betjene alt fra den skide skærm. For hvis skærmen er fucked, er ALT fucked.
Jeg synes konstant jeg bliver lun på det ene, så det andet, så det ene igen, og så kommer der noget helt tredje.
Jeg har virkelig svært ved commitment til en bil til en så høj pris. En halv million... Det er virkelig mange penge. Jeg har råd, men hvad er "at have råd" egentlig? Jeg lægger ca. 5000kr over på min opsparingskonto hver måned. Men hvis jeg pludselig har en Tesla jeg skal droppe 4000kr om måneden på, kun på at afbetale lån, det har jeg virkelig ikke lyst til. Så jeg føler ikke helt jeg "får" så meget som jeg "mister" på det, hvis det giver mening.
Jeg kan tanke strøm gratis på arbejde, som har solceller på taget der bruges til dels til at oplade elbiler og opvarme bygningen. Så sparer ca. 1000kr i benzin om måneden som jo egentlig er 1000kr mindre i fast udgift, men det er stadig meget. Min nuværende bil er betalt ud og der er masser kilometer i endnu. Fra 2014 og har kørt ca 140k.
Men så er der hele FOMO aspektet! Fear Of Missing Out (du har set Silicon Valley, ikke?) - Hvis jeg dropper en halv million på en bil der har gårsdagens teknologi efter jeg har ejet den 3 år, ville jeg føle mig taget hårdt i røven. Det kan jo være allerede om 2 år, melder Tesla ud at deres biler er pænere, billigere, kører dobbelt så langt, lader 6 gange hurtigere og kan udnytte vindmodstanden til miljørigtig crypto mining... Det er noget jeg ville miss out på.
Og nu er jeg igen helt slukket på Tesla og bliver fornuftig igen. Og kigger på en Skoda Octavia hybrid, som passer mit behov meget bedre....
First. World. Problems. -- - Indsæt signatur - #18
Præcis. En model 3 er bare ikke en sjov køremaskine på den måde. Også derfor jeg valgte at købe BMW i4eren. Det er (i følge de fleste anmeldelser jeg har set) det tætteste man kommer på en M3 i køredynamik hvis man vil vælge el. -- Ses vi? Det tror jeg nok vi gør! Det med at speedometer i en TM3 sidder på skærmen vender du dig til på et par dage. Jeg havde de samme tanker, men hjernen bliver meget hurtigt vant til skråt ned-skråt op i stedet for ned-op.
Tænker lidt det er det samme med bagruden i EV6. Indtil man kender bilen og hvor meget den fylder på vejen og hvilket spejl det er bedst at kigge i så går hjernen lidt i panik.
Tror man skal passe på med at gøre den slags prøvebils-panik til virkelighed, find en subreddit med folk der kører Kia eller Tesla (eller spørg HOL :) og hør dem om problematikken i det daglige. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Overvej også:
Bmw i4 som allerede nævnt
Bmw i3
Mustang Mach E
Volvo XC40 recharge
Tesla model Y
Audi Q4 e-tron -- #Alle
Tak for mange fede indlæg. Jeg læst alle. Jeg kommenterer lige lidt usammenhængende her:
Jeg har luret på Polestar, men der er for lidt bagageplads til familien. Audi Q4 e-tron har jeg også luret på, men den model, der ville fungere for mig, ville være e-tron 45 med Attitude-pakken, og så er vi hurtigt oppe over 450k. Når man åbner kølerhjelmen, så er det en ID.4 (eller Enyaq)-indmad der gemmer sig der. Jeg ved ikke helt... jeg har det sådan lidt svært ved at køre i en attitude-bil som en Audi med en halvsløv (bop-bop) motor som Enyaqen, og blive overhalet af en Ioniq med 2 motorer og med bilen pakket med familien, som de så har giver 50k mindre for :-/. Fronten af Audi Q4 ligner et mundbind, der.... ah well.. nu stopper jeg bare her. Jeg er ikke til Q4. Sorry ;-)
Tesla M3 LR ligger omkring 450k. Den har så alt udstyr som standard, cirka. Det er fint. Der er bare noget ved Tesla. Det er som et skateboard på steroider. Alt er pænt og fungerer og er lækkert... men... Jeg ved det ikke. Der er meget fokus på performance, og det er måske ikke det, jeg leder efter egentlig. Og ja, der er en del Teslaer på vejene efterhånden. Jeg kan godt lide, at EV6 og Ioniq5 er lidt specielle biler i nyt frisk design. Jaja, de bliver også mainstream, men stadig ;)
Tesla Model Y får jeg aldrig nogensinde gennem Udvalget for Endelige Beslutninger. :-(
#5 Jeg er glad for at høre, at du er glad for Ioniq 5.
#12 Enyaqen er fed på mange måder, men den render op i 450k, hvis jeg skal have samme udstyr, som der er i Ioniq5 i mellempakken Advanced. Det er så 70k mere, og den virker lidt konservativ i designet, når man sammenligner. Ikke noget dårligt, men måske ikke helt den wauw-oplevelse, man forventer for 450k, imo.
Hybrid-biler:
Jeg kan ikke se fornuften i det. Hvis man kan lade 50 km på batteriet, så svarer det til 2,5 liter benzin eller 30 kr. Strømmen koster nok det halve, så reelt har man sparet 15 kr (max) ved at stå og rode med ladekabler 2 gange... det magter ingen... og erfaringen viser også, at de sjældent bliver ladet. Jeg tror bare, at det bliver en dyr bil i reparationer at holde kørende. Men det vil tiden vise...
Update:
Efter min nedtursoplevelse med EV6, så væltede jeg direkte ud til en Hyundai-forhandler igen og satte mig ind i Ioniq 5´en endnu en gang. Der er monster meget plads. Det er nemt at komme ind og ud af den, og den er noget højere. Der er mindst 10 cm frigang over hovedet overalt uanset hvordan sæderne er vinklet. Og sæderne kan køres 10-15 cm fremad selv med voksne på bagsædet, så man får et ocean af plads bagi. Og man kan stikke fødderne ind under forsæderne.
Rattet sidder, så hvis jeg sætter det godt til mig, så kan jeg se hele skærmen undtagen lige 3x3 cm af hjørnerne, dvs alt er synligt. Bilens HUD var jeg noget skuffet over, da det kun var skarpt, når jeg dukker mig lidt, men sælgeren fortalte, at det kan man flytte rundt på, som man vil. Så selv hvis jeg ikke kan se speedometeret, så er det jo i HUDen, som jeg synes fungerer fint.
Der er intet pianolak. Og man kan se ud af bakspejlet, fordi bagruden er større og den midterste hovedstøtte er meget lav (vildt innovativt og tænke ud af boksen-agtigt!)
Jeg må sige, at jeg var helt oppe og ringe over den derude. Jeg kan nøjes med grundpakken (essential) hvis jeg kan leve uden HUD og elektrisk justerbare forsæder, og så lander den med long range batteri og jydekrog og lak osv på 350k ligeud.
Min beregning går på, at jeg med mit kørselsmønster kommer til at spare omkring 100.000 kr i brændstof, service, vægtafgift og forsikring (ja, den er billigere at forsikre end min gamle I30 Diesel-roll-coal-FTW slæde) i dens levetid... så... det er jo et fund til de penge.
Sælgeren sagde så desværre, at der er omkring 12 måneders leveringstid på sådan en fætter. Det er top-nitte, men måske jeg bare skulle stille mig i kø til sådan en og håber, at min gamle Hyundai lystigt prutter diesel-dunste videre de næste 12 måneder ;) -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 29-10-2021 22:38 #23 Det vil være et godt valg, er jeg sikker på - jeg har nemlig foretaget det samme :) Også Essential.
Jeg bestilte i august med 5 måneders levering - altså til januar. For 2 uger siden blev jeg kontaktet af sælger, der måtte fortælle, at leveringen er udsat til april måned.
Hyundai havde dog nogle konfigurationer, hvor den samme model som vi havde bestilt, kom med 20" fælge - hvis vi var interesserede i sådan en, kunne vi få leveret den 10/12, så nu er der kun godt 5 uger til levering.
Jeg skriver det, fordi det var sådan lidt udenfor nummer, så måske kunne du ringe rundt til forskellige Hyundai forhandlere og høre, om de skulle kunne få fingre i en af de modeller. Det var noget med at svare hurtigt og så vente i spænding på svar fra Hyundai, så du skal nok ikke få for store forhåbninger - jeg siger bare, måske en lille mulighed, som var værd at afprøve. -- Vi står lidt i det samme problem, men jeg gider ikke lægge 400.000 kr en elbil, så bliver en MG Marvel R luxury model for mig 361.000kr med anhængertræk til 750 kg fint nok til os.. så der mange som siger hø hø den lader kun med 92 kw/h, ja men sandheden er de fleste med hurtig lader i dag, det er kun peak hastighed, plus at batterier har ikke godt af 800v hurtig ladning i det langeløb https://www.youtube.com[...]
så 92 kw ladning er mere skånsom for batteriet, det er kun ca 6-10 min mere end de feste elbiler bil -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 30-10-2021 08:51 #23 Gør dig selv den tjeneste og prøv en Model Y!
Og så husk at Giga Berlin fabrikken snart åbner, således den bliver lavet i Tyskland samt den kommer i en SR+ udgave, således prisen får et ordentligt dyk ned, og det er indenfor de 12 mdr. du har som ventetid på den anden. -- #0, og alle jer andre,
Hælder folk mere og mere til el-biler?
Er det i forhold til hvor de bor eller den totale pris i bilens levetid? -- #27 Det er vel lidt hele pakken tænker jeg.
Du får rigtig meget bil, hvis du køber elbil i 350-400k segmentet, sat op imod en benzin eller diesel bil. Det eneste der kan være med her, er nok plug-in biler.
Hvis de så også er billigere i drift - både på strøm/benzin og i vedligeholdelse, så er det jo win/win.
Men det kræver jo altså at man har adgang til en lader derhjemme eller som det mindste, på arbejde. -- Sidst redigeret 30-10-2021 10:21 #27 Jeg skal snart skifte bil og har været meget i tvivl.
For kort tid siden var jeg meget "meh" over at få en el-bil som "bare var en bil med elmotor" - men efter at have set Ioniq 5 og ID bilerne er jeg ret hooked. De er lavet "som elbil" så der er masser af plads, smarte løsninger som er dejlige på familieturen, osv.
Jeg er ret fristet af en "rigtig" el-bil. Slet ikke af en "cramped bil i traditionelt design, bare med en elmotor.
En Ionoq er fucking enorm indeni. På Audi A8 niveau, pladsmæssigt. Det kan altså noget
Og den koster ikke alverden.
Har en 8 år gammel Kia nu som har rundet 210.000km uden skyggen af problemer, så jeg er slet ikke bange for kvaliteten. -- "ORK SATME!" 14#
Hvordan kan det være at du ikke vil associeres med Tesla/Elon Musk?
Man kan sige hvad man vil, men hvis der er nogen som har formået at transformere den fremtidige transportsituation så er det da Elon Musk.
Det er intet mindre en fantastisk hvad der er blevet formået over de sidste 6-8 år.
Uden ham ville vi på nuværende tidspunkt ikke have set 1/10(Tal hevet ud af røven ud form for bevis) af de elbiler på vejene som vi ser i dag.
En anden ting som man ej heller kan komme uden om, er at Tesla altså bare laver nogle rigtig gode biler - Ja - jeg ved godt at kvaliteten til at starte med har været tvivlsom - hvilket også fremgår af gud ved hvor mange dybdegående review, tests og teardowns.
Selv Model Y er med finale finalisterne i FDM's "Årets bil" - Det siger da også et eller andet.
Kvaliteten er de i øvrigt ved at komme efter.
Det lyder næsten lige som Apple vs. de andre :-) -- IDGAF! --
Sidst redigeret 30-10-2021 14:09 Hey op, orker ikke at læse svar i tråden igennem da jeg er 99% sikker på du rammer fanboy området hvor folk har meget for/imod forskellige mærker - skimmede bare din beskrivelse og grundlag for at til/fra vælge de forskellige biler.
Nu til pointen med mit opslag - jeg er også fanboy - har en tesla m3p og har ikke fortrudt det et eneste sekund. Er du nogensinde på 9700 kanterne tager du endelig hele familien med til en god lang prøvetur. I skal være meget velkomne - vil dog næsten love for at du skynder dig hjem til pc efterfølgende og tjekker leveringstider på dem. :D.
Det du også oplever på tesla som skrænter på de andre - er en gigantisk vilje til at hjælpe hinanden. Ude på vejen - på forums - bare se noget som teslaclub.dk hvor folk står i kø for at fremvise deres biler til interesserede og tilbyder opladning rundt om i landet hvis man er kommet i klemme. Det er en livsstil - intet mindre. bum!. :D.
Hov ja, min m3p har display bag rattet - det koster ~3000,- ekstra. Her har du både fart og 117 andre mere eller mindre brugbare oplysninger. :-)
God weekend. -- 31#
Hvilket display har du fået monteret? -- IDGAF! Jeg bruger en tidligere udgave af denne - https://www.hautopart.com[...]
Min styres totalt fra centerdisplay og viser kun oplysninger - altså ikke touch og android auto whatever som den jeg linker. Men de sælger ikke 'min model' længere. Giver ingen mening (i mine øjne) at have en touch skærm bag rattet. :-) -- Super med en tråd med folks erfaringer med div. elbiler, således man/vi over tid kan holde os nogenlunde ajour med udviklingen, der jo kun har set sin spæde start.
Mht. manglende udsyn, vil jeg tro, at så længe elbilerne ligger højt vægtmæssigt, vil det rent sikkerhedsmæssigt være nødvendigt, at forstærke karrossen over bundlinjen og især tagkonstruktionen en hel del ifald evt. uheld med rulninger. Hvorvidt nogle fabrikanter kommer lidt let over dette, ved jeg så ikke, men ville ikke selv købe en elbil med godt bagudsyn, på bekostning af sikkerheden - så lige dèt vil jeg først ha` be/afkræftet før jeg skifter min gamle spand ud, hvilket tidligst bliver om 1-2 år, hvor meget/mange ting vil være ændret/udviklet :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #34 En elbil vil da pga. den lavtliggende tyngde have sværere ved at rulle rundt, det er da der videoer af :P
-- Puls er en bonus! #35 - Du har helt ret, da det også grundet det lavtliggende tyngdepunkt er årsagen til, at jeg nævner behovet for stærkere "overdel" :)
Man vælger jo sjældent selv hvordan man vil køre galt! hehe.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Jeg ville ikke været bekymret. EuroNCAP har jo testet dem.
Ville være mere bekymret hvis man er involveret i en ulykke, og modparten kører en 2.5t elbil. -- #0 Det står sikkert et sted i tråden her, men havde du også været ude og prøvekøre en Model Y? Eller lod du bevidst være, fordi den blev for dyr?
Ellers ville jeg nemlig gerne have hørt din vurdering af den, kontra de andre. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #38 En del af pointen med at købe elbil skulle være, at det var en ret økonomisk måde at køre på (udover det er godt for miljøet). Men hvis man skal smide 500.000+ det løse for bilen, så er det lidt så-som-så med økonomien. I stedet kunne jeg jo få en fornuftig benzinbil bil 300.000 kr, som så ville være 10-12k dyrere i året i brændstof, service osv, men alt i alt en billigere løsning. Jeg har ikke prøvet Y´eren.
Umiddelbart synes jeg det mest fornuftige for mig er at købe en Model-3 brugt til 330k omtrent, og så bruge den nogle år og se, hvad der kommer til at ske på markedet mht batterier og lagerstatus på forskellige biler.
#edit: Hvis jeg ville vælge en Yer, så tror jeg, at jeg ville vente til Giga Berlin åbner. De skulle efter sigende starte med at producere Yere, og så se på reviews om byggekvaliteten er god (bedre) fra de tyske fabrikker. Muligvis kommer Yeren også med 4680-batterier, men det er måske først om 1-2 år. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 23-11-2021 15:24 #39 Nu har jeg ikke selv læst ret meget om de her nye 4680 battier, men efter hvad jeg hurtigt kan skimte på nettet, så nævnes der at de kan forventes at have 5 gange så meget storage, end de nuværende 2170 battier, der anvendes i TM3 og Y? Og samtidig koster 50% mindre at producere..
Det vil da revolutionere elbils markedet fuldstændig, hvis det er korrekt?
Edit: Okay, de er jo så også en del større, faktisk ca. 5 gange større, så det jo ikke fordi en elbil pludselig får 5 gange så meget range, man udskifter blot battieri pakken til at bestå af X antal 2170, til at bestå af 5 gange færre 4680 batterier. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p --
Sidst redigeret 23-11-2021 15:41 #40 Så vidt jeg forstår har de 15% mere kapacitet per... kilo... tror jeg nok (eller er det 15% mere kapacitet per liter?). Oh well, det er lidt forbedret, så bilerne bliver lidt lettere eller batteriet fylder mindre.
Men det store nye vilde fede er, at de er billigere at producere, kræver ikke så mange specielle jordarter som f.eks. kobolt (som bliver minet i Afrika under kummerlige forhold), og footprintet af produktionsmaskinerne (altså hvor meget plads det kræver at have maskinerne til at producere batterierne) er meget mindre, så det vil give lavere batteripriser... og dermed forhåbentligt billigere biler. Men afgifterne på elbiler vil helt sikkert begynde at stige igen. Staten får jo ingen knapper i kassen, når elbiler sælges med næsten 0 i afgift og salget vil begynde at boome i løbet af 2022. Samtidig har de lovet, at refusionsordningen kører ind til mindst 2031, så de kan ikke begynde at suge afgifter via strømmen. Så et eller andet bliver der helt sikkert nok pillet ved med tiden. Hvis Teslaer bliver meget biligere, så stiger afgifterne bare tilsvarende. :-D
Jeg har lige set en test på nettet, hvor de sammenligner en Standard Range+ med en Long Range og kører 640 km fra Phoenix til LA. Standard Rangen standser 3 gange på i alt 60 minutter cirka undervejs på en 7 timer lang tur, mens long rangen standser kun 40 minutter for at lade. Så forskellen er 20 minutter.
Hvis nu der i morgen kommer et nyt batteri, som har dobbelt kapacitet, så ville de kunne køre hele den 640 km tur uden at standse. Men... hvem kan holde til at sidde 6 timer i en bil uden at skulle standse et par gange undervejs og få noget mad ind og urin ud? ;)
Det er lidt derfor, at jeg overvejer en Standard Range, og så være "ligeglad" med, om der kommer noget nyt vildt på batterifronten de næste 2-3 år. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 23-11-2021 16:09 Har ikke lige fået læst alle svarene her i tråden, men kan se at det med rækkevidde går igen og igen.
Jeg oplever tit at folk ser nogle spøgelser der slet ikke er det, eller kun opstår meget meget meget få gange.
Kan en el-bil kører 1000 km? Nej.
Men vend lige det hele rundt.
Hvor tit har du haft brug for at køre 1000 km i streg? For 99,5% af DK befolkning så er det ca. aldrig.
Hvor tit kan du i din hverdag klare dig med 400-500 km? Ca. altid.
Ja hvis du skal fra København til Aalborg så skal du lade - Men du skal formentlig alligevel holde en pause på turen. Ja du kan ikke 100% selv bestemme om det skal være i Kolding eller Hedensted. Men det skal nok gå.
Det er virkelig ingen problem overhovedet for stort set alle normale personer.
Hvis man har specielle behov, så skal man selvfølgelig gøre sig nogle overvejelser. Man kan man lade hjemme, så er man rigtig godt på vej. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Jeg har faktisk set mig lidt lun på Xpeng... Er spændt på at se dem når de kommer til Danmark. Det virker til man får meget bil for pengene og så synes jeg faktisk de er pæne. -- - Indsæt signatur - #43 Hehe Xpeng G3... overhovedet ikke et plagiat af Model3... overhovedet :D
Vi må se, hvad den kan, når europæiske reviewere har haft den mellem hænderne. Og så må vi se, hvordan det er lykkedes dem at producere biler billigere end Tesla (som jo har fuldautomatiseret produktion, og de samme cost priser på materialer). -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 24-11-2021 20:35 Hyundai IONIQ 5 bliver helt klart min næste bil, elsker designet, interiøret og så er den dejlig rummelig til lange familieudflugter. -- Better to reign in Hell, than serve in Heaven --
Sidst redigeret 24-11-2021 21:20 #45 Henter min om 3 uger - kan dårligt vente :) -- #44 - Tesla sælger jo ikke biler at-cost, og de tjener godt også en god del per bil. -- De må kopiere ligeså tosset de vil, bare de laver en god vare til en god pris.
Jeg synes den er væsentligt pænere end Tesla Model 3. Både udenpå og indeni :D -- - Indsæt signatur - #0
Jeg har nu prøvet TM3 2019 og 2021, Enyaq, ID4 og ID3.
Jeg er faldet for Enyaq hvis jeg skulle vælge en FAMILIE bil. Jeg kan rigtig godt lide at den ligner en helt traditionel bil indvendig også ser den bare pisse lækker ud med Cognaq læder kabine.
Ulempen er så at du er nød til at tage en 80'er hvis du også skal have varmepumpe og når du begynder at tilføje ekstra udstyr som man jo gerne vil have, så ender den i en absurd prisklasse som du selv er inde på.
Jeg synes den var enorm komfortabel at køre i, bortset fra i sving hvor den halter lidt, men igen det er ikke en sporty køreoplevelse.
ID3/ID4 bryder jeg mig slet ikke , det er alt for futuristisk i forhold til min smag.
TM3 var jeg også ganske tilfreds med, men ville ikke vælge den som familie bil hvis man har små børn med autostol, barnevogn osv, men som bil nr 2 ville det være helt perfekt også til prisen. -- #44 bjørn nyland på youtube testet xpeng og han virkede positiv :o -- #50 Ja, jeg så også lige hans videoer. I P7eren har han kun 2 cm plads over hovedet på bagsædet, og han er 173 cm høj. I G3eren har han en håndsbredde plads. Men hvis man så er 180+ cm, så bliver det noget trangt med hovedpladsen. Det dur bare ikke, hvis man har teenagere, der risikerer at blive højere end én selv. Så kunne jeg lige så godt have købt en Kia EV6 med det samme.
Og der er andre ting, som ikke virker ret overbevisende. F.eks. displayet ligner en billig tablet.
Og ladetiden er rædderlig... 30-80% tager minimum 38 minutter (speccen). Med en reel range på måske 350-400 km, så skal man lægge en 40 minutter lade-pause ind for hver 200 km, og det er kun hvis man rammer en ladestander lige omkring 30%. Kommer man længere ned - eller man skal højere op, så lader den langsommere.
Hvis man tænker, at man også nogle gange skal bruge bilen til lange ture, så skal man klart prioritere hurtig ladning. Range er ikke så vigtig, men at man kan hælde så mange km på per minut, man lader, så pauserne ikke bliver alt for lange. Mange pauser er ok, men lange upraktiske pauser er ikke godt ;) -- https://imgur.com[...] #tilføjelse:
Se lige: https://youtu.be[...]
Når man først har set den fæle kasse på taget... og så tænker man "Hvor lang tid går der, inden det skrammel bliver utæt?". Så kan man sidde med sin billige tablet og rotere det langsomme kamera rundt. Og kameraet kan ikke se ned på vejen, så man kan ikke se ting på jorden omkring bilen, hvilket jo er hele pointen med 360 grader video. Og ladeporten er en hun-connector.... armen... Det er præcist derfor jeg ikke køber biligt kina-kopi-gejl.
Prøv lige at se hele videoen og vurder, om han reelt er "imponeret". Han virker mere som om, han ikke helt ved, hvad han skal sige. Han siger f.eks. "Man bør nok ikke bruge ordene 'bilig' og 'kinesisk' i samme sætning", men det er nok reelt det, han mener.
I øvrigt larmer bilen siger Bjørn Nyland.
Er der overhovedet noget godt ved den udover at den er billig? Når man kan få en Ioniq 5 i standard-udgaven, som matcher Xpeng G3 i standard til 320.000 kr, hvorfor så tage chancen med kina-gejlet? -- https://imgur.com[...] Ja ja hurtig ladning tag det med et gram salt, det typisk kun 5-10 min på fuld power
https://www.youtube.com[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X #53 Hvis du ser videoen helt, så vil du opdage, at han netop forklarer, at Ioniqen kun har 1 kølesystem, så sidder man i en fast-charger med Airconen kørende for fuld gas i bilen, så render batterierne varme og den skruer ned for ladehastigheden.
Hvis du googler Ioniq 5 charge speed, så får du:
https://insideevs.com[...]
Specielt: https://cdn.motor1.com[...]
Der kan du se ladekurven. Nej den kører ikke 100% hele tiden, og det er helt forventeligt. I starten og i slutningen lader den langsommere. Hvorfor den har sådan et dyk på midten skal jeg ikke kunne sige hvorfor, men den lader rent faktisk fra 10-80% på 18 minutter som lovet i en fast charger (har set mange reviews af det).
Hvis man sammenligner med en Q4 Etron f.eks. som max lader ved 125 kW, så får man:
https://support.fastned.nl[...]
Den lader kun ved max op til 30% og derfra går der nedad bakke.
Så... nej ingen biler holder max ladning hele vejen op, men jo højere max-ladeevne de har, jo kortere tid går det sammenlagt. Det interessante er jo ikke max-ladning i sig selv, men gennemsnitligt lade-effekt - og den er selvfølgelig begrænset af max-ladekapacitet. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 25-11-2021 09:38 #53 - Læg mærke til at Bjørns graf er med State of charge (SoC) på y-aksen, desværre ikke tid. 5-10 på 230 kW modsat er 150 kW er også 6 til 13 kWh mere.
Xpeng G3 lader fra 30% til 80%, altså 50% SoC på 38 minutter.
EV6 lader 10% til 80%, altså 70% SoC på 18 minutter.
Det vil sige, at at G3 er dobbelt så lang tid om at lade 2/3 mindre. I beregnede, real life kilometer så lader EV6 Long range cirka 350 km på 18 minutter, mens G3 lader 211 km på 38 minutter.
Det er altså en kæmpe forskel. -- Sidst redigeret 25-11-2021 09:38 #55 wow det var meget .. Xpeng G3 lader fra 30% til 80%, altså 50% SoC på 38 minutter
MG Marvel R 30-80% på 30 min og det kun 92kw ladning.. og en ret vild 50 kw ladning https://ibb.co[...]
og 10-80% på 38 min det fint til mig.. -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 25-11-2021 09:45 #56 Det er 30-80% på 38 minutter... ikke 10-80%
Prøv lige at tænke over det, #55 siger. Hvis du kører 110 km på motorvejen, så tager det lige under 2 timer at køre de 211 km, han nævner. Så skal du så lade i mindst 38 minutter + spildtid ind/ud af laderen. Så du ender med 45 minutters ladetid per 2 timer/221 km kørt. Dvs du skal lade 5 gange undervejs til Paris (fra Kolding), og det tager sammenlagt 4 timer i laderen.
Kører du i stedet i en Ioniq 5 eller Kia EV6, så kan du nøjes med lade 3 gange undervejs, og det tager sammenlagt lige over en time.
Det er en forskel på rejsetid fra 11,5 timer til 14,5 timer.
20 minutters spisepause 3 gange undervejs til Paris er fint. 4 stk pauser på 45+ minutter bliver godt nok noget ærgerligt. -- https://imgur.com[...] --
Sidst redigeret 25-11-2021 09:51 jeg mere spændt på hvor længe IONIQ 5 batterier holder på levetiden, de bliver ret varme og det kan slå batterierne tidligt ihjel . -- Mac mini M1
Xbox Series X #58 prøv nu at læse jeg skriver faktisk begge ting 30-80 og 10-80 -- Mac mini M1
Xbox Series X #58 Jeg skal nogen gange ned til svigermor og jeg har planlagt en rute som ser sådan ud det er over 700km, jeg skal nok komme der ned https://ibb.co[...]
i MG marvel R luxury -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 25-11-2021 09:59 #62 ja det også en mulighed, hvis man har 410.000 kr det alligevel 60.000 kr i forskel på en MG marvel R -- Mac mini M1
Xbox Series X det tager mig ca 8 timer og 30 min alt efter trafikken på en tur på 700km, men jeg skal alligevel stoppe for at spise på vejen, så et stop sted kan jeg godt trække fra i lade tiden for jeg spiser alligevel :-D
ps jeg undgår ionity de for dyre, jeg gider ikke betale 0.89 cents pr kw.. så jeg tager til 50 kw ladning til 0,39-0,49 cents pr kw ved McDonald -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 25-11-2021 10:17 #46
Er slet ikke misundelig :D Du må meget gerne melde tilbage om du er tilfreds med købet :) -- Better to reign in Hell, than serve in Heaven
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|