Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Fælgstørrelse betydning?

Af Semi Nørd Wut | 27-10-2021 11:14 | 5031 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hej drenge Der er sikkert nogen her, der går (bare en smule?) op i biler, så jeg tænkte, at jeg lige kunne spørge her ;-) Hvilken betydning for bilens kørsel har det, at man har hhv 19, 20 eller 21 tommer fælge? Ifølge de reviews jeg kan finde på youtube, så siger de fleste, at jo større fælge, jo mere kan man mærke småhuller i vejen. Det er jo nok fordi dækket er mindre tykt (mindre affjedring), men så skulle man jo så tro, at rullemodstanden var mindre med "stivere" gummi? Men det er åbenbart ikke. De fleste biler er opgivet med mindre WLTP med større fælge. Ok..? Men så larmer de så mindre, men åbenbart så larmer dæk mere, jo større fælge de er på... hvilket giver god mening: Mindre gummi = mindre dæmpning. Men hvad er fordelen så ved store fælge ud over at det (måske) ser bedre ud? Det er jo selvfølgelig en smagssag :)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#1
Business
Mega Supporter
27-10-2021 11:15

Rapporter til Admin
Eneste fordel er udseende så vidt jeg ved :D Specielt på elbiler, er det mig en gåde folk vælger 19-20-21" fælge.
--
Sidst redigeret 27-10-2021 11:16
#2
Wut
Semi Nørd
27-10-2021 11:17

Rapporter til Admin
#1 Ja, det er også lidt det, jeg er kommet frem til. I øvrigt tænker jeg, at man måske har større risiko for at slå fælgene skæve på en kantsten/hul, da der er mindre gummi til at beskytte dem? ;-)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#3
Business
Mega Supporter
27-10-2021 11:19

Rapporter til Admin
Det formoder jeg også. Nu har jeg selv lige købt bil med 18" og lavprofildæk, når de engang skal skiftes, bliver de 18" nok, men går lidt op i dæk højde. Det er i hvert fald noget jeg vil tænke på hver gang jeg skal parkere nær en kantsten :D
--
Sidst redigeret 27-10-2021 11:20
#4
the688
Guru
27-10-2021 11:22

Rapporter til Admin
Primært "det ser smartere ud". En lavdækprofil (altså en større fælg) giver mindre "flex" i dækvæggen - så du får mere "kontante og sportslige" køreegenskaber. Altså, når du drejer, så "bøjer" dækket mindre. Det giver "alt andet lige" mere direkte og "sportslig" kørsel - men også mindre komfort. Det er også markant nemmere at ridse sine fælge når man parkerer ved en kantsten, hvis man har kæmpe fælge på slæden. Kan huske jeg læste en anmeldelse på TopGear af Dacia Duster, og gutten var helt VILD med at man bare kunne pløje ind i kantstene og parkere som en pro, fordi dækket var så "højt" at fælgen aldrig ramte kantstenen :) På mange moderne el-biler og hybridbiler er bilerne så tunge alligevel, at det "sportslige kørsel" måske er lidt fjollet overhovedet at gå efter. Men.. det er jo et spørgsmål om personlig smag. Nogle vil have praktisk og komfort, andre er klar til at få ny rygsøjle hvergang de kører over en mønt på vejen. Jeg havde engang en MAJET stiv Peugeot 306 XSI. Der kunne man mærke at man kørte over en grannål. Sjov bil at køre i - men jeg ville nok ikke anbefale det setup til en familietur til Rom... ..jeg havde også en gammel Land Rover (altså.. GAMMEL) - der var nærmest ingen affjedring, så man hoppede og dansede rundt i kabinen når man kørte. Og den havde *IKKE* lavprofildæk på :)
--
"ORK SATME!"
#5
waskustobaskus
Super Nørd
27-10-2021 12:50

Rapporter til Admin
Bliver diameteren højere og breder så kortere på literen og langsommere i optrækket. Jo lavere dæk profil jo mindre komfort.
--
#6
Karanka
Elitebruger
27-10-2021 13:10

Rapporter til Admin
Større dæk = mindre komfort, med bedre vejgreb. Jeg kører selv på 19" men stadig med dæk med en profil på 55. Så stadig OK med dæk højde, jeg føler ikke jeg mangler komfort, men bedre greb, og dårligere benzin økonomi :)
--
#7
Martin.v.r
Guru
27-10-2021 13:17

Rapporter til Admin
køre med større følge bred dæk og laver profil,men har brugt,helår dæk mærke med sneklædte bjerge efter EU regler giver beder køre enskaber men der er nok forskel om man bruger 300 eller 1600 pr dæk
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 27-10-2021 13:18
#8
Business
Mega Supporter
27-10-2021 13:22

Rapporter til Admin
#6 Når du skrivere større, så mener du forhåbentligt bredere? Et større dæk giver ikke bedre greb. Men det gør et bredere dæk :)
--
#9
Karanka
Elitebruger
27-10-2021 13:30

Rapporter til Admin
8# de 2 ting følges ofte ad. men ja, bredere, jeg kører på 265/55/19 continental wintercontact og sportcontact 275/40/20 som sommerdæk.
--
#10
the688
Guru
27-10-2021 14:20

Rapporter til Admin
#6 - nu er profil 55 heller ikke ligefrem "lavprofil". Hvis det en Kadett E med 19" så var det vanvittigt stort - men er det en eller anden stor kasse af en SUV eller noget, er 19" jo ikke usædvanligt. Fælgdiameteren skal jo ses i relation til den samlede diameter. Fælgstørrelsen i sig selv siger ikke noget. Det er profilen af dækket som gør. Er man i /55 bør det ikke være ukomfortabelt. Det er tæt på normal profil på mange biler.
--
"ORK SATME!"
#11
Karanka
Elitebruger
27-10-2021 14:23

Rapporter til Admin
10# bestemt ikke, det er også helt bevidst, jeg kører en Mazda6, så ikke en micro bil, og ja, 55 er standard på mange, sommer dækkene er lidt mindre, det er 275/40/20. Men syntes ikke jeg mærker nogen kæmpe forskel.
--
#12
klinto75m
Super Supporter
27-10-2021 15:46

Rapporter til Admin
Jeg kører originalt med 205/55/R16 både sommer og vinter. Men har indkøbt et sæt større fælge til næste sommer sæson. Det er udelukkende fordi jeg synes det giver noget visuelt, nu bar mine gamle fælge heller ikke noget af prale af. Men skifter til 225/35R18.
--
A wise man once said: "Have you cleared your cache?"
#13
Martin Lohse
Supporter Aspirant
27-10-2021 15:52

Rapporter til Admin
Som folk skriver, så komfort. På vores Mazda gik jeg fra 19" til 17" grundet komforten - i min verden var 19 bare for hårdt, selvom det var en SUV. Affjedringen på bilen spiller derfor også en rolle. På vores nye Mach E er der 18" med bedre komfort en 17" på en Mazda CX5. Gør dig dog selv den tjeneste at få monteret dækkene et sted, hvor de kan måle vejtryk - på den måde får komforten lige det ekstra.
--
#14
thechillum
Giga Supporter
27-10-2021 15:59

Rapporter til Admin
Jeg kører selv med 20x10.5 fælge med 275/30 som er streched-lav profil. Det giver en hårdere og mere kontant følelse hvilket jeg synes godt om, derudover ser det også pænere ud. Derudover kan jeg ikke have mere end 275/30 på mine 20" da jeg ellers vil ramme skærm-kanterne, så kan ikke få større dækprofil på uden at få ned i tommer. Men det handler om at finde en balance hvor udseende og køreglæde er i top for dig og din bil/kørsel.
--
#15
NiceRag
Semi Nørd
27-10-2021 16:08

Rapporter til Admin
store fælge: tyndere dæk, mindre komfort. men ser bedre ud (afhængigt af bilen) og pga dækket er større, har du mere dæk som har kontakt til vejen. det giver selvfølgelig højere sikkerhed ifht at stoppe, og holde bilen fast på vejen, men det medfølger så også højere rullemodstand (hvor meget, ved jeg så ikk ) mindre fælge: tykkere dæk, lidt mere komfort prisen følger så også op... og både dæk og fælge er jo dyrere, jo større de skal være.. der står et par fordele/ulemper her.. https://carfromjapan.com[...]
--
Sidst redigeret 27-10-2021 16:13
#16
ReneWagner
Junior Supporter
27-10-2021 16:33

Rapporter til Admin
Jo større fælge, jo tyndere dæk, jo tyndere dæk jo mere støj og manglende komfort :)
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#17
Clegg
Ultra Supporter
27-10-2021 16:36

Rapporter til Admin
#0 Alt under 20" er vinterfælge - derfor ;)
--
#18
thechillum
Giga Supporter
27-10-2021 16:42

Rapporter til Admin
#17 - Udfra hvad jeg kan se i diverse bil-tråde herinde, så er gennemsnits fælg størrelsen nok nærmere 16"-17" end 20" - herinde er folk glade for små billige lorte biler :D
--
#19
Colaplus
Guru
27-10-2021 19:28

Rapporter til Admin
#18 Ja hvis man er bilentusiast herinde får man mest ud af bare at blande sig uden om. Men til #0, så opsummerer #4 fint
--
MSI B460 Tomahawk | i9-10900 | 2x8GB G.Skill Aegis | RX6800XT
#20
BatmanDK1
Juniorbruger
27-10-2021 19:43

Rapporter til Admin
Det kommer jo i høj grad også an på bilen. På en stor tung SUV får du en frygtelig sejlende bil hvis du ikke har store fælge med lavprofil. Så det er ikke altid kun udseendet der gør det. Min er på 21" med 315mm brede dæk som standard bagdæk pga vægten.
--
#21
Wing Man
Super Nørd
27-10-2021 21:02

Rapporter til Admin
Hvis man går op i fælg størrelse uden at øge rulle omkredsen, så får man alt andet lige mindre gummi i kontakt med vejen. Dette man ændres ved også at øge bredden på dækket når man går op i fælg størrelse. Bredde dæk = større rulle modstand og brændstof forbrug og ringere egenskaber i regnvejr og sne. Større fælge = større uaffjedreret vægt og der med dårligere komfort og ringere køre egenskaber Så større er ikke naturligt bedre.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#22
Mobilmangel
Gæst
28-10-2021 00:36

Rapporter til Admin
Husk at få kalibreret dit speedometer hvis du skifter hjulstørrelse. Ellers vil det vise forkert, og give en masse fasrtbøder selvom du tror du kører det som er tilladt X sted. Fordi det måler på omdrejninger og det giver X antal km i timen. Et større hjul vil derfor få det til at "tro" at du kører langsommere end du faktisk gør. Og det omvendte hvis du skifter til mindre (fx hvis du er typen der skifter mellem sommer og vinterhjul og de 2 sæt ikke har samme diameter. Egenligt logik for burhøns. Minder mig lidt om min tidligere svigermor. Hun insisterede på at hvis man kører bag en anden bil (uden at øge eller mindske afstanden) Så kører bilen foran hurtigere end man selv gør.... for ellers ville den jo netop ikke være foran, men køre lige ved siden af en ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
Colaplus
Guru
28-10-2021 06:32

Rapporter til Admin
#21 Du vrøvler og er helt forkert på den. Du påstår at hvis man går op i fælgstørrelse uden at øge rullemodstanden, så får man mindre gummi i kontakt med vejen. I forhold til hvad? Du får mere gummi i kontakt med vejen ved at øge bredden på dækken, ikke højden på dæksiden eller rullediameteren. Du nævner desuden kun en side af sagen. Bredde dæk = større rulle modstand og højere brændstofforbrug, korrekt, men også væsentligt øget vejgreb i tørt såvel som vådt vejr. Større følge = Større uaffjedret vægt, ja! Dårligere komfort? Det kommer an på bilens affjedring og størrelse, derudover vil større fælge med en lavere dækprofil typisk resultere i væsentligt bedre køreegenskaber der vil mærkes som mere direkte og kontrollerbare. Specielt i sving. Naturligvis skal dæk og fælge være afstemt til bilens vægt og kapacitet, så jeg påstår ikke at 325/35-R21 på en sur Citroen C3 er vejen frem, for det er det ikke. Omvendt, så duer 205/55-R16 ikke på en BMW M3, netop da ingen af de to eksempler er afstemt til bilens 'behov'.
--
MSI B460 Tomahawk | i9-10900 | 2x8GB G.Skill Aegis | RX6800XT
#24
Sofacykel
Mega Supporter
28-10-2021 10:04

Rapporter til Admin
Jeg oplevet min bil som væsentligt mere skarp i styrtøjet med 18" sommerfælge, end den er med 15" vintersko. Komforten er ikke dårlig, overhovedet. Mit brændstofforbrug er forholdsvist urørt. Måske gået fra 19.2km/l til 18.8km/l på en tur mellem Skanderborg og Rødovre efter skiftet til større fælge. Men det er jo svært at bedømme, det kommer jo an på temperatur og vindmodstand på dagen når man kører motorvej hele vejen.
--
R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom!
#25
MyrKnof
Junior Supporter
28-10-2021 15:11

Rapporter til Admin
større fælge, hvis vi antager samme bredte, dæk diameter og fælg design = bedre køreegenskaber (stivere feel) pga mindre sidewall flex, dårligere acceleration pga mere vægt og massen er længere ude ifht navet og derved også dårligere brændstofforbrug (nok ikke meget). mindre med samme antagelser: det omvendte.
--
#26
freak_master
Bruger
28-10-2021 15:26

Rapporter til Admin
En ting der også kan ændres ved at du ændre hjul er den samlede omkreds af hjulet. Hvis du ændre på det, så ændre du en lille smule på gearingen, og det kan gøre at dit speedometer viser forkert. Men det omhandler så det samlede hjul med dæk, men hvis man skifter dækket til en højere profil på samme fælge anbefaler jeg altid lige at kigge på GPS for at se hvor de forskellige hastigheder passer med farten. Mange på motorvejen ligger med 120km/t fordi de faktisk tror at de kører 130km/t på grund af deres dæk ikke passer til bilen.
--
#27
Sofacykel
Mega Supporter
28-10-2021 15:32

Rapporter til Admin
#26 - Hjulets samlede rulleomkreds/rullediameter (fælge med dæk) må maksimalt afvige 5% fra bilens hjuls originale rulleomkreds. Så det andet er dødulovligt. Forklaringen i hvorfor mange ligger med 120 i en 130 zone er ikke hjulene som sådan, men bilen og speedometeret der ofte er indstillet til at vise for meget. "Hos FDM bekræfter afdelingsleder for teknisk rådgivning, Jørgen Jørgensen, at man skal regne med en vis fejlvisning på sit speedometer. - Stort set alle speedometre viser for meget - typisk 5-8 procent. Ifølge EU-regler er det lovligt, for speedometre må have en fejlvisning på helt op til 10 procent plus 6 km/t."
--
R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom!
#28
Business
Mega Supporter
28-10-2021 15:53

Rapporter til Admin
10% plus 6km/t? Shit, hvis man havde en bil der gjorde det, så ville man jo køre 111, mens speedometeret viste 130. Eller 39 mens det viste 50 :D Kan de indstille på det, på et værksted?
--
Sidst redigeret 28-10-2021 15:54
#29
Die_Happy
Semi Supporter
28-10-2021 17:27

Rapporter til Admin
Jeg kører med 19x9 sommer og 18x7 vinter (mener jeg det er), og kan tydeligt mærke forskel mellem de to. Vinterhjul er typisk også lidt blødere, men diameteren har rigtig meget at sige.
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB
#30
freak_master
Bruger
28-10-2021 20:55

Rapporter til Admin
#27 Jeg er helt enig i at det er meget tosset, men jeg tror det vil overraske hvor mange der egentlig kører med forkert størrelse hjul. Ofte fordi vinterhjulene blot er de små billige stålfælge med billig dæk, og så bliver hjulet for lille. Jeg har diskuteret med flere før, og konklusionen er også at det nu giver meget god mening at de fleste biler viser for meget, det er sjællendt at man ser en der viser for lidt ihvertfald. Så er man vel også sikker på at man ikke overtræder hastigheden, hvilket generelt kan give bedre sikkerhed. #28 Den måde jeg har "indstillet" det på er ved at ændre på hjulstørrelsen, men husk de 5% som #27 beskriver, dog er dette aldrig noget jeg har set en synsmand eller politiet faktisk kigge efter, men kommer du kørende med hjul der er 50% mindre end original får du nok lidt opmærksomhed. Få procent kan dog have indvirkning på speedometeret, men generelt kan du ikke ændre på det, da det bliver målt lige efter gearkassen, i de fleste biler jeg har set ihvertfald. Ofte er det en sensor der sender et signal med omdrejninger som speedometeret laver om til hastighed, og teoretisk set burde dette kunne ændres, men tvivler på at det er noget nogen værksteder gør, måske det er hardcoded ind i bilens motorstyring. Så er der de ældre biler. Min gamle sierra havde en mekanisk måler der sad på kardan akslen, denne kan teoretisk også ændres, men jeg tvivler på at det er noget der er værd at bruge tiden på, og helt præcis hvordan jeg kan ikke lige greje i hovedet.
--
#31
Martin.v.r
Guru
01-11-2021 07:23

Rapporter til Admin
ALFA og Pishat viser for lidt,så der kan være forskel på hvor meget i % fejl de viser
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#32
Mion
Super Nørd
01-11-2021 08:33

Rapporter til Admin
har ikke læst alle svar igennem, men min take er .. Større fælge = dårligere komfort, mere slitage alt ophæng, fjedre støddæmpere. ingen tvivl om at små dæksider giver dig mere dæk stabilitet, hvilket betyder bilen selvfølgelig styrer bedre. Min erfaring er dog at man får mere ud af at købe kvalitets fælge, f.eks. på vores GTI Polo, vi skiftede de originale 17" GTI fælge ud med et par OZ Grigio smedjet letværgs fælge, og selvom det var vinterdækkene de kom på, så var jeg ekstremt overrasket over hvor meget det berørerede styrtøjet, bilen styrer bedre, den føles lettere. derudover så har du også en SMULE dækside, hvilket betyder at du har en større chance for at undgå ridser i fælgen. Jeg tror faktisk aldrig jeg har opgraderet en fælg størrelse, har nedgraderet, på vores Altea FR der blev leveret på 17´ere der købte jeg originale 16" Seat fælge som vinterdæk, og kæft mand det var en glæde hvergang jeg kom af med sommerdækkene, den kørte MEGET mere komfortabel, og dækstøj var EKSTREMT lav. (nu var Potenza som den kørte på til sommer også ekstremt dårlige dæk)
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#33
Martin.v.r
Guru
01-11-2021 08:38

Rapporter til Admin
dæk og priser/støj hænger tit sammen
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz RGB 17-17-17-39 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING

Opret svar til indlægget: Fælgstørrelse betydning?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning