Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Sammenfletning og roadrage

Af Gæst bjarne | 29-09-2021 22:27 | 2464 visninger | 47 svar, hop til seneste
Så skete det igen... danskere på landeveje er bat shit crazy. Kom kørende i højre side omkring 85-90 km/t, og der var en sammenfletning 200 meter fremme. Der kører en lille Aygo foran mig, i en passende afstand, men jeg kunne nok godt have holdt lidt mere afstand in all fairness. Så sker det helt sædvanlige: En VW kommer blæsende bagfra, fordi han har luret, at han liiiige akkurat kan nå at komme 1 meter foran mig inden sammenfletningen er helt færdig, og så hive bilen ind i hullet mellem mig og Aygoen, så der var absolut alt for lille afstand mellem de 3 biler. Og... som ekstra bonus... så fik den lige lidt på bremsen foran mig, for at "lave lidt plads" jo, ik? Det' bar' smart! VWen kom lige 1 bil foran i køen. Det er vigtigt! Det er bare pisse farligt. Jeg havde allerede gjort klar til manøvren med, at han ville bremse, for det bliver han jo nødt til, når vi (Aygoen og jeg) kører 90, og han kommer med omkring 110-120 for at mase sig ind i sidste øjeblik. Så jeg var klar på at bremse. Men det kunne nemt have gået galt. Så han jokker i bremsen, og jeg får fingeren... fordi... well.. jeg var jo åbenbart i vejen der i indersporet. Eller noget... Er der nogen måde at undgå det scenarie på? Uanset hvad man gør (udover at bremse selv og give idioten mere plads til hans syge manøvre), så bliver det farligere... FL 18 siger: Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner. Gensidig hensyntagen... eller bedre kendt som "mas dig frem, og lyv dig fra det hele, hvis der sker et sammenstød". Er dash cam og en god, tung bil, der ikke så let bliver mast ned i grøften eneste løsning?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Wildmann
Ultra Supporter
29-09-2021 22:29

Rapporter til Admin
Ja, det er løsningen med et dash cam. Well. Ikke en løsning til problemet, men så kan du ihvertfald fremvise ved eventuelt uheld hvad der er sket. Der vil altid være åndssvage trafikanter, og vil man undgå dem skal man ikke befærde sig i trafikken. Det er harsh, men det er sådan det er.
--
Sidst redigeret 29-09-2021 22:32
#2
aznbull
Supporter
30-09-2021 00:22

Rapporter til Admin
Det værste ved billisterne i Danmark er at de ikke ved at de gøre noget forkert/ulovligt, mange kører som om de aldrig har haft teori. Jeg færdes i trafikken med udgangspunkt i at alle andre er idioter, og er glade når jeg møder nogle der ved hvordan de skal gebærde sig i trafikken.
--
Punch first, ask while punching
#3
Thomas G
Elitebruger
30-09-2021 01:35

Rapporter til Admin
Danskere har altid kørt som snotskovle sammenlignet med vores naboer både syd og nord. Det er som du oplever en mig mig kultur og den er desværre stærkest omkring storbyerne. Dash cam er nok mest værd ved ulykke og evt roadrage problemer. Men det forhindre ikke folk i at eksplodere. Tror du ser nogle pressede mennesker der vender presset ud af og kan de finde/skabe ballade og tænde af på det, så kan der ventileres den vej. Man kan ikke så nemt råbe af chefen eller konen, så må det blive dig istedet for. Kører selv igennem typisk 2-3 rigtigt slemme flette områder hvor der bliver kørt cm tæt, og folk som kaster deres biler ind i fyldte drejebaner etc, det er desværre blevet normen og er nok selvforstærkende. Jeg forsøger selv at køre med overskud, men det kan være svært. Vognbaneskifte er folk også meget dårlige til. Du må ikke være til fare eller ulempe ved vognbane skifte, men det er hr og fru dk ikke så interesseret i. Min logik kig langt frem, hold afstand og som du siger kommer en bil foran så kommer du 10 meter senere på arbejde eller måske et par minutter. Du så ham tydeligvis også, havde man været super mellow, havde man tænkt fint nok spade, smut du ind og taget farten af inden han nåede frem. Givet det bør være omvendt, men vi skal jo vende det et ellr andet sted. Take care out there
--
#4
GROSEN
Supporter
30-09-2021 02:22

Rapporter til Admin
Nu ved jeg ikke hvad fartgrænsen var på strækningen. men min egen erfaring er, hvis man ikke selv køre for hurtig og holder afstand. så sker det ikke nær så ofte.. Mange tager en frisk fod som en "udfordring" så der opstår nemt en unødvendig situation. Jeg antager at det var en 80 Km/t zone? Havde du kørt 80Km/t havde han mere plads til at køre med hovedet under armen. ikke at det retfærdig gøre noget. men i det tilfælde kunne det have være mere eller mindre undgået. At du så sikkert havde haft samme oplevelse med ham i balingoen længere bagved er så en anden sag :D
--
Asus Maximus XII Formula - I9 10900K - G.Skill 4X8GB - Asus STRIX OC 3090 - 3 X Samsung 970 1TB Nvme SSD - Samsung 840 1TB - EKWB køling
--
Sidst redigeret 30-09-2021 02:23
#5
waskustobaskus
Super Nørd
30-09-2021 07:17

Rapporter til Admin
Bare giv fingeren igen. Min langemand bliver jævnligt brugt i trafikken.
--
#6
Mcbutt
Semi Nørd
30-09-2021 08:25

Rapporter til Admin
Jeg er udsat for det lort nærmest hver dag omkring Odense, der er to steder... TO... hvor folk der skal ud på motorvejen har vognbaneskift- men i stedet bare konstant prøver at mase sig ud foran mig... ja eller ind i mig... og sjovt nok bliver idioterne så dejlige sure hvis JEG ikke viger for dem.. squ fanden vil jeg ej, tosserne burde op til ny køreprøve & teori da de tydeligvis ikke har lært lektien.
--
| 8700K | Z370-F | 1080TI | MG279Q | HX850 v2.4 | 16GB 3200Mhz | MX100 512GB | MX300 525GB | Celsius S36 | Define R5 |
#7
the688
Guru
30-09-2021 08:28

Rapporter til Admin
Jeg har foreslået det flere gange. Brug 3 uger hvor vi har finskytter i diverse rundkørsler rundt omkring i storbyerne. Alle der ikke blinker til højre? *BLAM* Tror vi vil få løst RIGTIGT mange af problemerne, på RIGTIGT kort tid.
--
"ORK SATME!"
#8
NeoLite
Junior Supporter
30-09-2021 08:30

Rapporter til Admin
Jeg sidder altid med hånden på hornet når jeg overhaler lastbiler på motorvejen hvis der kører biler lige bagved lastbilen. Det er ikke altid de kigger bagud inden de trækker ud i overhaling, så man skal være klar til at dytte.
--
#9
Tjappi
Semibruger
30-09-2021 08:36

Rapporter til Admin
Jeg havde selv noget lignende i går. Holder i en svingbane til venstre og venter på grønt lys. Da jeg så lige kommer forbi signalet, så kommer der en klovn blæsende og drejer til venstre. Han gad ikke lige holde i køen, så han havde valgt sporet ligeud og drejer så til venstre. Og så accelerer han til nok 90-100km/t på en 60km/t strækning. Tror han kørte i en Yaris, så heller ikke verdens største bil. Ved siden af sad en kvinde og der var barnesæde på bagsædet Sjovt nok i samme kryds holdte der to biler som var smadret fra dagen før.
--
#10
ToFFo
Guru
30-09-2021 08:42

Rapporter til Admin
Jeg oplever det samme. Hver. Eneste. Fucking. Dag. Kører på en motortrafikvej hver dag, hvor der er skiftevis 1 spor og 2 spor. Der er vel sammenfletning 3 gange i løbet af en tur hvor det sker hver eneste dag, at nogen altid lige skal nå op foran. Hver eneste dag tænker jeg "der kommer en mere der tror der er tid/plads", og det skaber kø hver morgen, fordi alle må hamre bremsen efterfølgende. Det samme sker i en 2 sporet rundkørsel jeg er i hver morgen, hvor der altid er kø, da størstedelen skal af på den samme vej (den store rundkørsel ved Lystrup hvor man kan komme af/på motorvejen. Jer der er i den om morgenen ved hvad jeg mener). Der er altid kø til den samme afkørsel. Så folk kører da bare i indersporet, skipper køen, og MASER sig ind helt oppe foran lige inden de skal ud af rundkørslen. Folk er desværre ofte flinke til at lade dem slippe afsted med det. Enten af frygt, eller også fordi de bare er venlige. Men det duer ikke, for så lærer kø-skipperne ikke en skid... De skal have en tur mere i rundkørslen og om bag i køen ligesom alle andre. Det var lige ved at gå galt i dag, da en idiot i en Octavia var lige ved at ramponere mig. Jeg holdt stille. Han holdt stille. Jeg have snuden inde i afkørslen, så jeg tænkte jeg skulle køre først, så det prøvede jeg. Så kører han, og så hamrer han hornet i bund af mig? Jeg har holdt i kø længe for at komme af ved den fucking afkørsel, som han bare har snydt sig foran i køen for at tage. Folk i trafikken snyder sig foran i køer hele fucking tiden. Fordi der er ingen der kan skælde dem ud over det. Man gør det ikke i køen i supermarkedet fordi der bliver man lynhurtigt antastet for det. Men i bil på vejen sker der intet. Det værste der kan ske er lidt dytten og tegnsprog... No big deal. The lesson is: Folk i bil er fredet og må alt. Især folk der kører BMW.
--
- Indsæt signatur -
#11
LARMY85
Giga Supporter
30-09-2021 08:43

Rapporter til Admin
Gætter på at OP har kørt på Hillerød-motorvejen hvor man må køre 90 km/t og der er mange steder hvor det går fra 1-til-2-spor og omvendt. Jeg kørte på den så sent som igår og har fået den vane at jeg altid er klar til at tage lidt af farten og bremse ved sammenfletningerne når der kommer en farende i venstre spor. Folk har bare for travlt i trafikken desværre...
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#12
Mazies
Supporter
30-09-2021 08:56

Rapporter til Admin
Altså, nu har vi andre jo ikke set situationen... Men man kan vende den om og se den fra den andens perspektiv. Jeg lå i venstre vognbane, og holdte en lidt højere fart end bilerne til højre for mig. Af den grund kom jeg foran bilen ved siden af mig, denne lå i øvrigt for tæt på Aygo'en foran. I sammenfletningen valgte bilen jeg netop var kommet forbi så fortsat at holde tæt afstand til Aygo'en, selvom loven siger at han skal tage hensyn til mig, så jeg var nødt til enten at mase mig ind eller bremse. *disclaimer* Det var ikke mig som kørte VW'en, men jeg oplever nærmest dagligt at folk ikke fatter, som min kørelærer sagde det, de 7 F'ers regel: Forest Fletter Først For Fanden Fede Frede.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
--
Sidst redigeret 30-09-2021 08:56
#13
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 09:14

Rapporter til Admin
For et par år tilbage oplevede jeg det som I oplever hver dag i sammenfletningerne. Denne dag afveg dog betydeligt. Ved næste afkørsel blev vedkommende blinket ind af en civil politibil der var et par biler bagude. Desværre ikke set siden. Men ren fryd. #12 Ah, man er sgu ikke for skarp hvis man efter sammenfletningen er varslet 500 m i forvejen, begynder at overhale i sidste øjeblik så vedkommende har snuden forbi lige der hvor vejen snævrer ind til ét spor ;-) De har jo tydeligvis ikke gennemtænkt over hvor bilerne skal være efterfølgende når der kun er ét spor - og to biler ved siden af hinanden.
--
Sidst redigeret 30-09-2021 09:17
#14
Mazies
Supporter
30-09-2021 09:22

Rapporter til Admin
#13 Som sagt, vi så ikke situationen som #0 skriver om, påpegede bare at jeg ser dagligt folk der tilsvarende ikke fatter sammenfletninger. Vi kan godt blive enige om VW'en muligvis har kørt "aggresivt". Som #0 selv skriver, så var han nok lige tæt nok på Aygo'en... så hvis han havde holdt afstand til Aygo'en, havde VW'en haft plads til at trække ind, som han er i sin ret til da han var forrest i en sammenfletning. De har jo tydeligvis ikke tænkt over hvor bilerne skal være efterfølgende når der kun er ét spor - og to biler ved siden af hinanden. Den bil som er bagerst, skal sænke farten for at lave plads til den som kommer først ind i sammenfletningen. Det er den bagerste som skal vise hensyn. Så hvis VW'en kunne se at han kunne komme foran, så skal #0 vise hensyn.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#15
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 09:22

Rapporter til Admin
#14 Når to biler ligger ved siden af hinanden, og kun ad adskilt af at den éne bil ligger 50 cm foran den anden fordi den overhaler i sidste øjeblik. Så er den ene part nødt til at bremse hårdt op. Så har den ene TOTALT fejlvurderet situationen. Der er jo ikke så mange andre end overhaler, der ikke har gennemtænkt situationen - for der er ikke andre udfald. Altså ikke andet end at lade være med at gasse op, køre stærkere end den der er på vej ind i sammenfletningen og overhale i sidste øjeblik. Måske der ligger en lille (for nogle helt skjult) hensigt med de første skilte - måske at man skal begynde at overveje, at der skal trækkes ind fordi vejen bliver til ét spor? Måske for at undgå, at nogle tænker "jeg kan godt nå at overhale den bil der praktisk talt er på vej ind hvor vejen snævrer til ét spor"(?), hvor der ikke er plads fordi der er en forankørende(?) men lad os da overhale alligevel. Så slipper alle for at skulle bremse - endog hårdt nogle gange.
--
Sidst redigeret 30-09-2021 09:27
#16
Mazies
Supporter
30-09-2021 09:29

Rapporter til Admin
#15 Det du taler om er at vise hensyn, vi kan godt blive enige, det er en fantastisk idé. Det ville jeg også have gjort et langt stykke hen ad vejen. Men skulle #0 ikke også have gjort det samme ved ikke at ligge for tæt på Aygo'en? Min pointe er blot, af da vi ikke kan se hele situationen er det umuligt at vurdere hvem der er forkert på den. Det eneste jeg hæfter mig ved er at #0 selv indrømmer han kørte for tæt, hvilket i sig selv er forkert. Ydermere gør dette at der ikke er plads til at en bil som er foran ham selv i venstre spor kan trække ind, som skaber en farlig situation hvor #0 er forkert på den da det er ham som skal lave plads til VW'en når den er foran.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#17
the688
Guru
30-09-2021 09:38

Rapporter til Admin
Som jævnlig MC-pendler kan jeg oplyse at det ikke er pissesjovt at få fx. en Audi Q7 til at forsøge at trække ind *I* ens forhjul fordi der er 50m til at frakørslen stopper, og vedkommende lige kommer på tværs af 2 eller 3 baner. Jeg kan sagtens både dytte og "give tegn" - men hans bil vejer omkring 2 tons mere end mig. Til gengæld er det ret sjovt at opleve her omkring Ålleren, at når jeg pendler til og fra job på min halvgamle piece-of-shit motorcykel, så trækker nærmest alle pænt og høfligt ind i højre bane når jeg kører bag dem. Det sker *aldrig* når jeg tager samme rute i min Kia Rio. Så tak til alle de folk i biler som er kan køre LANGT hurtigere end min MC reelt kan - de tror nok det er et eller andet MotoGP-racerjern der ligger bagved. De får til gengæld også alle sammen en thumbs-up når jeg er kørt forbi. Det er trodsalt de færreste der kan følge med fra 80 til 130, selvom det ikke er verdens hurtigste kværn :) ...og ja, jeg lane-splitter også i stillestående kø. Det må man ikke. Oh well. Alle dem i bilerne kommer kun hurtigere hjem af at jeg forsvinder ud af køen på noget plads de alligevel ikke kan bruge. Stupid laws. Men jeg kører selvfølgelig ikke 110 mellem rækkerne. Nærmere 20. Og igen er der mange som laver plads. Der ER god karma derude. Nok mest fra folk der ville ønske de selv havde en MC, når de sidder livstrætte i deres familieslæde og venter på en 3. Limfjordsforbindelse. Min tur hjem fra job tager 8-9 minutter på motorcykel når der ikke er kø før "røret" (Limfjordstunnellen). Men det er der. Hver dag. Og så tager turen 30-40 minutter.
--
"ORK SATME!"
#18
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 09:41

Rapporter til Admin
#16 #0 skriver nu faktisk "Der kører en lille Aygo foran mig, i en passende afstand, men jeg kunne nok godt have holdt lidt mere afstand in all fairness." Det betyder at ved 80 km/t skal afstanden være mindst 40 meter- plads til 8 biler af superb størrelse. Så tager vi udgangspunkt at han kun holder den halve afstand. Altså 50 % af det man skal. Så er der fire billængder. Det betyder dog, at når den anden trækker ind, er der måske kun 10 meter til forankørende - og 5 til ham han lige har overhalet. Deraf "der ikke er plads", selvom der fysisk er plads. Så er der ingen der har bare en nogenlunde afstand. Så kan vedkommende nå at komme forbi - med 40 meters afstand til vedkommende han lige har overhalet? Og med 40 meters afstand til forankørende? Lovgivningen tror jeg vi er helt enige om. Først ind i sammenfletinigen kører først. Og den anden skal sætte farten ned for at overholde den lovpligtige afstand. Den fungerer også langt de fleste gange, men ikke når den bliver brugt imod bilister som #0, hvor en 2. part overhaler få meter før den endelige sammenfletning. Så kan det ikke på rimeligvis bremses ned til en passende afstand uden nærmest at holde stille i sammenfletningen. Og det forplanter sig hurtigt ned, når én bil sætter farten HELT ned. Men igen. Lovgivningen er der ikke noget med, og der tror jeg vi er helt enige. Men bruges den som "jeg har ret så jeg kan bare køre fuldstændig som den siger på én sætning - også selvom det betyder at alle andre ikke kan være på vejen"
--
Sidst redigeret 30-09-2021 09:44
#19
Mazies
Supporter
30-09-2021 09:50

Rapporter til Admin
Har ikke lige tid til at svare på alt, men tror essensen af hvor vi er lidt uenige er dette: Så kan vedkommende nå at komme forbi - med 40 meters afstand til vedkommende han lige har overhalet? Og med 40 meters afstand til forankørende? Det burde han måske hvis han viste hensyn, men lovmæssigt skal han ikke, det er #0 som skal sørge for der er 80 meter så der er plads til ham når han trækker ind.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#20
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 09:50

Rapporter til Admin
Tillæg til #18. En tosporet vej, er ikke en vej hvor man bare kører i begge spor - ligesom på motorvejen. Det er til at overhale. Og en overhaling skal planlægges så den ikke skaber unødig gene for den øvrige trafik. Derfor giver det ikke mening at planlægge en overhaling få menter før en sammenfletning, så man lige akkurat kan nå forbi med få meter til bagvedkørende. #19 Der skal faktisk ikke holdes dobbelt afstand. Der skal, ved overhaling, gives plads til at vedkommende kan trække ind, f.eks. ved at sænke farten. Men det kræver at der reelt skal være noget plads til at starte med. I en sammenfletning er farten ofte allerede på vej ned og bilerne kører tættere end det åbne stykke. Der kan det ikke forventes at man ved i forvejen tættere kørsel orienterer sig om der er nogle der forsøger at overhale hvor de ikke burde. Så ja, #0 kan give plads ved at klodse bremsen.
--
Sidst redigeret 30-09-2021 09:55
#21
Karsten Kørelærer
Gæst
30-09-2021 09:53

Rapporter til Admin
Det er altid de andre der laver fejl.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 09:59

Rapporter til Admin
I øvrigt, så vurderes alle skader i sammenfletninger 50/50 ved forsikringen. https://forsikringsguiden.dk[...] på side 10. Så der er ingen vindere ved det. Kun tabere.
--
Sidst redigeret 30-09-2021 10:00
#23
Heylel
Mega Supporter
30-09-2021 10:08

Rapporter til Admin
#10: "Folk i trafikken snyder sig foran i køer hele fucking tiden. Fordi der er ingen der kan skælde dem ud over det. Man gør det ikke i køen i supermarkedet fordi der bliver man lynhurtigt antastet for det. Men i bil på vejen sker der intet. Det værste der kan ske er lidt dytten og tegnsprog... No big deal." Problemet er jo delvis at hvis man stiger ud af sin bil, går over til klovnen og skælder ham/hende ud, så aner man jo ikke om de fuldstændig brænder sammen og smækker en over hovedet med et dækjern. Netop fordi folk er effing looney i trafikken. Det er selvforstærkende."The lesson is: Folk i bil er fredet og må alt. Især folk der kører BMW. " Jeg synes faktisk at det er folk der kører Audi, der tror at de med bilen også har fået Tom Kristensen DNA tilført og derfor kan køre som om de var på en lukket bane hvor kun de og andre "ligeværdige" har noget ret.
--
-- Just...wow...: https://xkcd.com[...]
#24
Mazies
Supporter
30-09-2021 10:53

Rapporter til Admin
#22 I næsten alle skader hvor begge biler er i bevægelse får begge en del af skylden, så det siger ikke meget om loven. Som sagt, min pointe er blot at det er meningsløst at #0 hidser sig op over andre, for han er selv ansvarlig.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#25
Inside
Super Nørd
30-09-2021 11:14

Rapporter til Admin
Altid godt lige at opfriske flettereglerne en gang til: https://www.youtube.com[...] Kort sagt, kørt helt frem til indsnævringen i BEGGE vejbaner og flet så sammen.
--
Ses vi? Det tror jeg nok vi gør!
#26
Ranger84
Skribent1
30-09-2021 11:47

Rapporter til Admin
Bliver der ikke konkluderet og ‘dømt’ lige lovligt meget uden det fulde overblik af kontekst? Er andet scenarie kunne ligeså vel være, at der var en anden bil bag 0#, som gjorde det uforsvarligt ‘bare’ at bremse, Ikke desto mindre, så skulle overhaler vente til der blev gjort plads, før han/hun valgte at køre ind, da dette er en ulovlig manøvre. Loven beskriver vel ikke et tidsfaktor for, hvornår 0# skal give plads? 0# skal vel først orientere sig, hvordan afstanden foretages forsvarligt. Hvis overhaler ikke har haft denne tid, grundet forkastelig overhaling, så det vel ikke 0# der har foretaget en ulovligt manøvre? Men der mangler kontekst, så synes ikke rigtig der kan konkluderes særlig meget. Jeg køre til Århus hver dag fra Aalborg, og møder også lignende trafikanter dagligt, Man skal i hvert fald være vågen, og næsten “tankelæse” hvad nabotrafikanter har i sinde.
--
ASUS Deluxe II(X99) - i7 6850K - H115i - 64Gb TridentZ 3200Mhz (CL14) - AX860i - 512GB M.2 950 Pro - 1TB S-EVO 850 MSI 1080 Gaming X
#27
anox
Gæst
30-09-2021 12:07

Rapporter til Admin
Ved vejvrede plejer jeg at være egoistisk og sende lorten videre til den næste. Dvs. trække ind eller på anden måde såvidt muligt gøre plads til vedkommende kan komme videre til den næste. Det hjælper altid at være forudseende for hvad der sker i trafikken. Det har gjort at jeg dagligt i flere år, ikke har være en del af ulykke statistikken på Køgebugt motorvejen ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
Raskolnikov
Super Supporter
30-09-2021 13:41

Rapporter til Admin
#27 Ja, what goes around, comes around. Jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at køre 80 bag én i en 90-zone. Ingen foran, ingen regn, fuldt overblik men tumpen ville ikke køre mere end 80. Efter 4-5km fik jeg nok og ville overhale. Der kom et "hul" så jeg kunne komme forbi, men KUN hvis jeg gav den gas, hvilket jeg så gjorde. Hurtig, kort overhaling - intet problem. Jeg var ikke i nærheden af, at komme "tæt" på den næste modkørende MEN vedkommende har nok bemærket at overhalingen var hurtig, så hvad gjorde han? Gav mig 2 blink med forlygten (velnok fordi han da lige ville markere, at han synes JEG var en tumpe (="fartbølle"). Så irritationen spreder sig.... Så hvem er den største tumpe i den sag? Den langsomme, den hurtige (mig) eller ham, der bare lige vil markere sin utilfredshed selvom han ikke er en del af problemet?
--
#29
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 13:59

Rapporter til Admin
#28 Det lyder ikke til at vedkommende har delt samme opfattelse af dig ift. hvor tæt det har været. Ellers også er folk bare bekymrede af, at der månedligt er nye uheld i forbindelse med overhalinger der går galt og ender i et frontalt sammenstød. Blot fordi de gerne vil køre 5-10 km/t hurtigere så de sparer nogle minutter.
--
#30
Klatretoesen
Super Supporter
30-09-2021 14:14

Rapporter til Admin
Berlinske har regnet lidt på hvor meget man sparer: "Kører man 10 procent for stærkt på en landevej - altså 88 kilometer i timen - sparer man ikke mange minutter til vej på arbejde. På de 45 kilometer mellem Fåborg og Odense sparer man eksempelvis 3 minutter og 6 sekunder. Mellem Hillerød og Holbæk er der 56 kilometer, og kører man 10 procent for stærkt her, sparer man 3 minutter og 48 sekunder. Den gennemsnitlige danske bilist kører 24 kilometer om dagen, og på den strækning er der endnu mindre at spare på at køre for stærkt." "...hvis der ikke er medtrafikanter og andet, der får en til at bremse ned undervejs." https://www.berlingske.dk[...]
--
#31
7430
Giga Nørd
30-09-2021 14:22

Rapporter til Admin
folk der ikke kan færdelsreglerne burde bare forbydes køre enkelt.
--
jep jep
#32
jenz
Gæst
30-09-2021 15:43

Rapporter til Admin
Ahhhhhh... Folk er så lamme, det er så sygt. Kørte i den kæmpe kø i dag på Amagermotorvejen hvor politiet har haft spærret begge retninger lang tid. Folk skifter vognbane som jeg skifter undertøj. Hvad er det de ikke forstår.. Hold nu bare din bane når der er kø. Jeg giver dig fandme ingen plads hvis du vil ind foran mig, din superretarderede Aygokørende taberbilist.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#33
anox
Gæst
30-09-2021 16:16

Rapporter til Admin
#28, ud fra det givende eksempel, er det dig der er tumpen. I Danmark har vi en hastighedsgrænse og derfor ikke et krav om skulle køre til grænsen - deraf navnet. Det lyder til du overhalede med mere end 90? I så fald, er du en ego billist. Uheld sker også på korte strækninger.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#34
Dullen
Gæst
30-09-2021 17:12

Rapporter til Admin
Følgende initiativer kunne forbedre kørekulturen drastisk i Danmark: - Omdøb kørekort til kørelicens. Staten har autoritet til at inddrage din ret til at føre køretøjer og derfor har du betalt og modtaget undervisning for licensen til at føre køretøjet. En navneændring er med til at ændre opfattelsen i samfundet til, at staten ejer førebeviset og ikke bilisten. - Indfør fornyelse af kørelicensen. Kørelicensen bør fornyes f.eks. hvert 5. år for at sikre, at billister har de fornødne teoretiske, såvel som praktiske færdigheder til fortsat at føre køretøjet. Dette vil være med til, at fjerne de værste billister fra vejene og øje den generelle trafiksikkerhed. Samtidig fjerner det praktisk uerfarne billister, som erhverver kørekortet i en tidlig alder, men først anskaffer og fører et køretøj eks. 10 år senere. Kørekulturen vil tilmed ændres radikalt og der vil skabes en højere respekt omkring retten til at føre bil, da det tydeliggøres, at der er tale om en tidsbegrænset føreret hvor alle har de nødvendige kørefærdigheder.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#35
ivan500
Bruger Aspirant
30-09-2021 20:14

Rapporter til Admin
#17 Du må gerne lane-splitte hvis du gør det i yderste (venstre) vognbane og der er "plads" nok. Det lærte jeg i hvert fald da jeg tog mc kort i 2019 :)
--
#36
Raskolnikov
Super Supporter
01-10-2021 16:51

Rapporter til Admin
#29 og #33 Jeg indrømmer gerne, at jeg brød loven i overhalingen og hvis dét kvalificerer mig til at være "ego-bilist" så må det være således. Jeg savner bare lidt refleksion over, hvorvidt det ikke også er "ego-bilisme" at køre langsommere end det tilladte (uden særlig grund) og dermed hindre andres kørsel (uagtet at det ikke er ulovligt) *og* det faktum at ham, der blinkede med sit lange lys til mig *også* brød færdselsloven (I må bare stole på mig, når jeg siger at der *ikke* var nogen fare på færde) Min pointe i #28 var ikke at frikende mig selv, men netop at kaste lys på at det er et fælles ansvar at trafikken kan flyde indenfor rammerne af færdselsloven. Jeres respons tyder på, at I er helt OK med hensynsløs kørsel, når bare det er indenfor rammerne af loven. Jeg håber ikke, jeg kommer til at køre bag jer ;)
--
#37
Dragonheart
Guru
01-10-2021 21:18

Rapporter til Admin
#36 Man sparer benzin ved at køre 80 frem for 90. Det kan være bilen havde problemer. Der kan være 1000 forskellige årsager. Men hvis du synes nogle er en tumpe fordi de vælger at køre lidt langsommere end det maksimalt tilladte... ja så synes du vel det. Som udgangspunkt kan man ikke køre henynsløst og samtidig overholde færdselsloven. Det fremgår af den første paragraf. Man hindrer ikke andres kørsel ved at køre 80 når man må køre 90. På motorvej skal køretøjet kunne køre mindst 40 km/t. Kører man derfor 30 på motorvej (uden trafik vel at mærke) så hindrer du andres kørsel. Så det er ikke hensynsløst eller ego-bilisme at køre lidt langsommere end den maksimale grænse. At den modkørende blinker med det lange lys og føler du var tæt på ham er jo kun noget han kan vurdere. #35 Nej det er ulovligt. Uanset hvor meget plads der synes at være. Der er fremsat lovforslag tila t ændre det men det fik ikke nok støtter til folketingsbehandling. Din kørelærer har desværre gjort dig en bjørretjeneste :-(
--
#38
anox
Gæst
02-10-2021 00:32

Rapporter til Admin
#36, hvordan kan det være egoisme at overholde loven? :) Hvad du vurdere er forsvarlig kørsel efter forholdende, er jo ensbetydende med at det er forsvarligt. Kunne du foretage overhalingen, hvis du overholdte hastighedsgrænsen? Ellers tangere det til vandvidskørsel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
Bjorno
Nørd Aspirant
02-10-2021 02:01

Rapporter til Admin
#37 Rigspolitiet er ikke helt enige med dig, jf. FDM (og færdselslovens §21). https://fdm.dk[...] Jeg er nu heller ikke selv bleg for at trille forbi yderst til venstre på MC ved kødannelse...hvis der er plads.
--
Det er noget værre noget!
#40
anox
Gæst
02-10-2021 03:27

Rapporter til Admin
#36, en øjenåbner mht. fart, kan du få her: https://www.sikkertrafik.dk[...] Køre en 80km/t på landevej og overhaler med 100km/t; er forskellen ved nødbremsning, hvor den på 80km/t når at stoppe i tide; så rammer den med 100km/t derimod forhindringen med 74,5km/t. Så selv 20km/t over kan have uoverskuelig konsekvenser.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#44
bjarne
Gæst
02-10-2021 10:24

Rapporter til Admin
Sven Bent lavede en tråd, hvor han forsøgte at retfærdiggøre, hvordan VWen kørte. Den blev slettet af admin, da den var så troll-agtig, men jeg synes stadig, der er guldkorn i tråden, som er værd at nævne: https://imgur.com[...] "Jeg vælger så at overhale, da jeg ikke vil ligge bag en person, der har det svært med bremseaftand. Jeg når at komme en hel meter foran ham inden sammenfletning er helt færdig" For det første må man ikke foretage en overhaling, hvis ikke det kan ske på en forsvarlig måde. 1 meter afstand er ikke forsvarlig afstand at trække ind med. Hvis ikke man kan gennemføre en overhaling på en forsvarlig måde, så må man blive bagved. I øvrigt: Sven Bents problem med mig (obv?) er, at jeg åbenbart ikke kan holde bremseafstand. Og derfor trækker Sven Bent ind foran mig med 1 meters afstand og jokker i bremsen? Selvfølgelig må man ikke trække ind foran nogen, så de ikke kan holde deres bremseafstand. Det giver sig selv. "Så skal jeg op på 110-120 for at kunne flette ind korrekt, når man ikke vil give fletteplads". I situationen i #0 holdt jeg min hastighed konstant på 85-90 km/t helt ind i sammenfletningen. Og jeg bremsede faktisk for at give plads. Hvis Sven Bent mener, at han skal op på 110-120 km/t på en 80 km/t landevej for at "komme foran" i sidste øjeblik, så er det jo lige præcist problemet! Hvis det kræver +50% overskridelse af fartgrænsen at "komme foran", så kan man da have sagt sig selv, at der var ALT for lidt plads til at lave den manøvre. Flettereglerne er fint illustreret her: https://www.youtube.com[...] Bemærk at bilerne: 1: Holder deres baner helt frem til flettepunktet 2: Tilpasser deres hastighed, så de kan flette (uden at overskride grænsen selvfølgelig) 3: Placerer sig zig-zag i banerne, så man kan flette ind i et "hul" i den anden bane. Læg mærke til, at ingen af bilerne kører 50% over grænsen og trækker ind 1 meter foran andre biler. Sven Bent er åbenbart af den overbevisning, at det gælder om at køre så hurtigt som muligt i venstre spor, og trække ind og lave en farlig situation - uanset hvor lidt plads, der er bare. Bare træk ind og jok i bremsen. Jeg skal jo bare bremse lige så hårdt for at give plads til Sven Bent ?? Det forklarer virkeligt godt, hvorfor sammenfletningerne i Danmark fungerer så dårligt med den attitude/adfærd i trafikken.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#45
Dragonheart
Guru
02-10-2021 11:17

Rapporter til Admin
#39 Loven er meget klar. Den tillader ikke den adfærd. At Rigspolitiet og FDM så siger man godt må er ret problematisk tænker jeg. For ingen af de to er jo dem der bestemmer hvorvidt man må eller ej. Men hvis politiet ikke eftersætter så kommer domstolene jo heller aldrig til at vurdere om det er lovligt.
--
#46
Raskolnikov
Super Supporter
02-10-2021 12:25

Rapporter til Admin
Det er ikke nemt at være djævlens advokat, når man er blandt engle :) -Jeg fastholder mit standpunkt, at det er hensynsløst/egoistisk konsekvent at køre 10 eller 20 km/t for langsomt uagtet at det ikke er ulovligt (hvilket jeg heller ikke har påstået) - At overhale med 110 km/t i en 90-zone er ikke vandvidsbilisme, så slap lidt af med overdrivelse. - at kippe med det lange lys *efter* jeg er tilbage i mit eget spor er unødvendigt *og* ulovligt.
--
#47
Yoda626
Elite Supporter
02-10-2021 13:18

Rapporter til Admin
husk at slette #14, #15 og #16 indlæg, da det er det samme som jeg skrev, at man ikke kan vide hvor meget #0 selv er skyld i omkring sammenfletningen. Det er sjældent at en bilist selv indrømmer, at det er deres skyld når de bliver sure i trafikken.
--
#48
Kurt
Gæst
02-10-2021 15:42

Rapporter til Admin
#46 Man kan på ingen måde konkludere, at det er egoistisk, at køre "for langsomt" alene ud fra den observertion. Bilisten kan have en grund til at køre langsommere end maksimalt tillade hastighed. Det kan skyldes vejrforhold, usikkerhed eller andet som gør, at trafiksikkerheden forværres for de øvrige trafikanter, hvis de kører den maksimalt tilladte hastighed - dvs. at det kan vise sig at være hensynsfuld kørsel. Dit standpunkt er typisk for unge mennesker, som er mere egoistiske og risikovillige end de ældre og erfarne mennesker. Husk på, at de fleste hastighedsskilte i Danmark betyder forbud og ikke påbud. Påbudsskilte findes, men de er sjældne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#49
MyrKnof
Junior Supporter
02-10-2021 16:08

Rapporter til Admin
Alle herinde fokusere virkelig meget på nogle få sorte får, og siger danskere er dårlige til at køre bil. I har tydeligvis ikke været i syd eller øst europa. Danskere er sammenlignet ret gode til at køre bil, men hvad vi ikke har kørende for os er at vi er nogle priviligerede assholes, der tror vi er verdens centrum. Det bløder over i hvordan vi er i trafikken.
--
#50
fred2961
Elitebruger
02-10-2021 16:54

Rapporter til Admin
Det var lidt ligesom hvad der skete for mig her i forgårs. Kørte de 84-86 km/t med delvis autopilot, en ww autocamper kørte meget tæt på og blinkede med sine forlygter og holdte dem tændte nogen gange.. (det var dagslys) det var satme træls at have sådan en i sidespejlene så man bliver blændet af det... dette blev ved i snart 20 km..
--

Opret svar til indlægget: Sammenfletning og roadrage

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning