Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bilkøb. Forhandler vs privat. Wtd?

Af Elitebruger Isaac R. | 13-09-2021 21:15 | 1487 visninger | 22 svar, hop til seneste
Skal have en ny bil, og den skal helst være brugt. Vi snakker nok 100-150.000kr cirka. Men der er en stor overvægt af forhandlere når jeg kigger på forskellige modeller. Hele vejen igennem, det er på bilbasen, dba kigger jeg på de næste par dage. Hvad vil i sige fordelene og ulemperne kan være ved de 2 former for køb? Tænker forhandlere er nogle der skal tjene en del mere end de private, hvorfor at private vel er at foretrække. Jeg skal selvfølgelig have testet bilen ved FDM før jeg køber uanset hvad.
--
#1
waskustobaskus
Super Nørd
13-09-2021 21:17

Rapporter til Admin
Forhandleren giver garanti det får du ikke ved privat køb.
--
#2
Flagg
Monsterbruger
13-09-2021 21:22

Rapporter til Admin
Så længe, du får 1 FDM attest, er det bare at finde den bil, med det udstyr du vil have. FDM attest er mere værd, end 1/2 års garanti.
--
Sidst redigeret 13-09-2021 21:24
#3
Klump
Elitebruger
13-09-2021 21:23

Rapporter til Admin
Jeg kunne personligt aldrig finde på at handle bil til 100-150.000kr hos en privat. Der er absolut ingen garanti ved privatkøb, så hvis bilen tjekkes af FDM og 5 dage efter motor/gearkasse ryger, så har du lige smidt 100/150k på en bil som du ikke kan bruge og måske skal ofre 15-30k på at få lavet. Købte selv en Seat Ibiza fra 2003 til 15.000kr hos en privat person (mange år siden) og 3 måneder senere gik gearkasse. 7000kr for brugt gearkasse og lortet blev skrottet. Tog det som en lærerstreg at jeg aldrig handler biler privat mere, med mindre spanden koster 5000kr. Så min klare anbefaling ville være at købe hos forhandler.
--
#4
Isaac R.
Elitebruger
13-09-2021 21:24

Rapporter til Admin
Garantien hvad er det nu præcist den dækker ved en forhandler? Altså udover fabriksgarantien er det reklamationsret eller sådan noget der ligner? @Flagg ja fdm attesten plejer at være godt nok for at sikre sig på forhånd ved en brugt bil at tingene er som de skal være indvendig
--
#5
Klump
Elitebruger
13-09-2021 21:30

Rapporter til Admin
#4: Garanti er ikke noget som følger automatisk med når du handler bil hos en forhandler (med mindre det er fabriksgarantien selvfølgelig) Så det er noget man skal aftale individuelt med forhandler. Dog har du 2 års reklamationsret, selv ved køb af brugt bil af en forhandler. Ingen af delene er tilstede ved køb af bil af en privatperson.
--
#8
Isaac R.
Elitebruger
13-09-2021 21:37

Rapporter til Admin
Nå ja det er sådan en garanti man også får ved en forhandler, eventuelt. Ja det ville ikke være dårligt. Men jeg har engang lavet et supergodt køb ved privat, fik en godt nok 4 år gammel bil men til halv pris ift nypris og den var MEGET vedligeholdt og nysynet. Det får jeg så tilgengæld ikke ved en forhandler den slags røverkøb. Nypris var 120.000 fik den til 60.000. Sælgeren pendlede og var udlænding, og skulle rejse hjem så han SKULLE af med bilen.
--

--
Sidst redigeret 13-09-2021 21:40
#9
sød_sur_dej
Ny på siden
13-09-2021 21:38

Rapporter til Admin
#6 Han har jo sådan set ret. Har hørt flere sager, hvor folk efter køb bare står på herrens mark.
--
#10
stallemanden
HOL Moderator
13-09-2021 21:41

Rapporter til Admin
De første 6 mdr.: De første seks måneder gælder formodningsreglen ved køb af brugte biler. Det betyder, at der i sagen formodes, at bilen havde fejl, da du købte den. Forhandleren skal derfor, i løbet af de første 6 mdr. efter leveringen, bevise at en fejl ikke var til stede, hvis sælgeren ikke vil dække reklamationen. De resterende 18 mdr.: Du skal bevise, at din bil havde en fejl for at reklamationsretten dækker bilens skade, hvis du købte bilen for mere end seks måneder siden. Reklamationsretten dækker således kun fejl og mangler, som var til stede, da du fik leveret din brugte bil. Reklamationsretten er en del af forbrugerlovgivningen og den gælder alle forhandlere. Kilde: https://dbfu.dk[...]
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#11
Flagg
Monsterbruger
13-09-2021 21:53

Rapporter til Admin
#7 Jeg gætter på at jeg fik kørekort, før du blev født :) Jeg har handlet 100'vis af Biler, MC og knallerter. (Hobby ved siden af job). At en gearkasse går i udu 3 mdr. efter køb af en bil til 15K, er ikke sælgers skyld. Og det er en fejl, FDM ikke kan forudse.
--
Sidst redigeret 13-09-2021 21:59
#12
Isaac R.
Elitebruger
13-09-2021 22:01

Rapporter til Admin
@stallemanden det med forhandleren skal bevise det, hvordan sker det rent praktisk? Lad os sige jeg køber en brugt bil og 5 måneder senere går motoren i stykker. Eller for den sags skyld 12 måneder senere. Hvordan skal nogle af parterne løfte bevisbyrden? Det er vel også derfor man får den nysynet OG gennemtjekket feks på et FDM godkendt værksted tænker jeg. For at gennemgå så meget som muligt, for når de 6 måneder er gået så hænger man jo på alle regningerne mere eller mindre som køber.
--
#13
NiceRag
Semi Nørd
13-09-2021 22:03

Rapporter til Admin
Du får som oftest lidt mere for pengene hos en privat sælger men til gengæld får du så garanti hos en forhandler (6 mdr er det vidst?) så jeg tænker personligt det kommer lidt an på bilen du er ude efter
--
#14
stallemanden
HOL Moderator
13-09-2021 22:11

Rapporter til Admin
#12 Jeg ved det ikke, men sprænger motoren i luften efter 5 mdr. så hænger den på forhandleren. Man undersøger selvfølgelig, at der ikke er blevet sprinklervæske på i stedet for olie. Så, udgangspunktet er, at 5 mdr. så æder forhandleren den. Efter 12 mdr. så bliver det en dialog, og du vil som køber formentlig ende med at hænge på den, afhængig af hvad der er sket. Har bilen kørt 10.000 km på de 12 mdr og bilen samlet har kørt 50.000 og er 5 år gammel, kan man måske godt argumentere for, at den grudlæggende årsag til at motoren er sprunget i luften, må have været der fra starten. Men i sidste ende, kan det blive utroligt svært, hvis ikke man kan argumentere for det, med forhandleren. UANSET hvad du vælger, så er nysynet den ringeste "garanti" du kan bruge for, at en bil er i orden. Et syn vil ikke afslører det der er dyrt at lave på en bil, hvis det går i stykker. Et syn er for at sikre at bilen er sikker i trafikken, og ikke forurener unødigt. En FDM gennemgang vil også være det. En gennemgang af det man kan se. Der er grænser for, hvad de kan sikre dig, i forhold til de ting der koster boksen.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#15
Sozadk
Ultrabruger
13-09-2021 22:33

Rapporter til Admin
til den pris 100% forhandler køb
--
Ryzen 7 2700X: Asrock B450 pro4: 16gb g.skill aegis 3000mhz: Asus rtx 2060 dual oc: 500gb crucial mx500 AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
#16
Isaac R.
Elitebruger
13-09-2021 22:37

Rapporter til Admin
Det med motoren er jo MEGET lidt sandsynligt trods alt. Gearboks og kobling og drivrem og hvad det ellers hedder er til at betale og burde vel kunne ses ved et stort værkstedstjek før køb. Det er jeg ikke så bange for trods alt, men rart nok med en 6 måneders garanti stadigvæk.
--
#17
Thomas
BOFH
13-09-2021 22:56

Rapporter til Admin
Det er et godt spørgsmål, Jeg har solgt flere biler privat og fordelen ved det er at jeg som sælger får en meget bedre pris. Køberen af mine biler har også fået en god del da han har fået en velholdt bil til markant lavere pris end han kunne forvente hvis han gik hos en forhandler. Typisk skal en forhandler tjene en 30-40.000 kr på en bil når han sælger den videre og den fortjeneste deler man typisk ved privathandel. Men der er naturligvis ulemper, for ved privat handel er der ingen reklamation. Når du har købt bilen er det dit problem medmindre der er foregået svindel i form af at sælger har solgt en defekt bil velvidende at den var defekt, for så kan aftaleloven komme i spil. Men omvendt Men omvendt har du nok sparet så mange penge at du stadig er i plus selv efter at have fået skiftet bremser eller hvad ved jeg.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#18
Dragonheart
Guru
13-09-2021 23:14

Rapporter til Admin
Både ved privat og ved forhandlersalg er der reklamationsret. Men en privatsælger kan omgå dette hvis det står i købsaftalen (typisk kaldet slutseddel ved salg af motorkøretøjer) ved fx t skrive "købt som beset". Men som #17 er inde på er prisen tilgengæld ofte bedre. Synes dog pt brugsbilsmarkedet er presset en del opad.
--
#19
stallemanden
HOL Moderator
13-09-2021 23:20

Rapporter til Admin
#18 Ja, alle forhandlere hungrer efter brugte biler. De kan ikke skaffe så mange nye biler som de gerne ville, så de kan få afsat brugte biler i en lind strøm.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#20
eric clapton
Junior Nørd
14-09-2021 06:02

Rapporter til Admin
følger lige med her da vi også skal ud og have bil snart, vi har dog kigget på en ny Kia Rio til 181.000 med udstyrspakke, nogen herinde der har en Kia Rio ? hvis ja, hvad er jeres erfaring med den.
--
i7 8700k 4,9 ghz GTX 1080TI 16 gb ram
#21
Commodore64
Monsterbruger
14-09-2021 07:38

Rapporter til Admin
Jeg købte engang en bil privat. Et af de bedste køb i mit liv. Den fejlede aldrig noget. Og så var den 15k billigere end ved forhandlere. #20 jeg ville umiddelbart hellere købe den nye 208, men jeg forstår ikke hvordan folk kan leve uden en stationcar.
--
Sidst redigeret 14-09-2021 07:42
#22
Hans
Guru
14-09-2021 08:46

Rapporter til Admin
#1/3 Det er ikke rigtigt. Købeloven gælder lige meget hvem du køber den af. Dog kan B2C ikke fravige fra lovens minimum, hvor C2C har aftalefrihed. Så hvis der ikke er aftalt noget specifikt, så har man samme garanti/reklamationsret... #5 Det er simpelthen ikke rigtigt, læs lige købeloven :) #10 TAK – Den gælder i øvrigt også ved privatkøb, hvis der ikke er specificeret andet i købsaftalen. #17 Det kommer helt an på, hvad man har aftalt. Og har man ikkeaftalt noget, så er det købelovens udgangspunkt der gælder, hvilket vil sige, at man har to års reklamationsret. #ALLE Nu bliver vi lige nødt til, at få alt den ”gadens jura” VÆK, da den simpelthen er forkert :( Købeloven er såkaldt beskyttelsespreservatorisk, når det handler om B2C køb – Det betyder, at sælger ikke kan stille køber dårligere end købeloven. I forhold til handler mellem B2B og C2C, så er der fuld aftalefrihed. Det betyder, at parterne kan aftale, hvad de nu lyster. MEN er der ikke lavet en aftale, så bruges købeloven som udgangspunkt. Det er blandt andet derfor, at nogle forhandlere sælger nogle biler til ”Engros/CVR”, da de så kan snige sig uden om købeloven. I #10/14 kan man læse lidt mere :) Og det med, at man tror, at brugtkøb er ”købt som beset” som standard er HELT forkert – det skal fremgå af købsaftalen… #0 Du kan blive snydt alle steder – Jeg havde købt en bil hosen mindre forhandler, hvor ret meget gik galt – Sagen blev kørt i Ankenævnet for Biler, og derefter en tur i Fogedretten – Jeg var heldig at få mine penge tilbage, men det tog 18 måneder. Forhandlere kan lukke (og starte op igen, dagen efter et nyt navn), og så er der intet at hente. Men de kan bedre afhjælpe fejl. Private hænger personligt på evt. gæld efter en tur i retten, men kan være en udfordring at få pengene. Køb aldrig en bil som ”beset” uden garanti – Hvis sælgerikke vil give en måned eller en FDM-attest, så løb. En synsattest kan ikke anses som værende garant for, at bilen er tip-top, da de kun kigger på det sikkerhedsmæssige, og altid er super grundige. En FDM attest er et væsentlig bedre værktøj der. Skulle jeg købe privat, ville jeg have en FDM-attest. Og skulle jeg sælge, ville jeg selv lave en FDM-attest, så jeg på den måde, kunne fralægge mig en del ansvar via en fornuft købsaftale.
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Useriøse sælgere: se profil
#23
Unold83
Giga Supporter
14-09-2021 09:32

Rapporter til Admin
Det er risikabelt at købe for så mange penge af en privat, men du sparer forhandlerens fortjeneste. Men så skal du vurdere om du synes det er risikoen værd. Køb den ved en forhandler, og få skrevet på slutseddel at den køres til FDM tjek - og at forhandler skal fikse de ting FDM finder uden beregning. Hvis du køber privat kan man også få den til FDM tjek, men så er det nok bedst at få tingene FDM finder fikset inden betaling falder. Husk i øvrigt i alle tilfælde at tjekke bilen for gæld vis stelnummeret.
--
Sidst redigeret 14-09-2021 09:36
#24
Isaac R.
Elitebruger
14-09-2021 14:20

Rapporter til Admin
@Hans det er altid godt at være forberedt på det værste, og i bilers tilfælde nogle reparationer der kan koste KASSEN. Eller som jeg oplevede med min tidligere hyundai, nemlig det at der var en stor kortslutning/sammensmeltning af ledninger indeni bilen, og Hyundai havde slet ikke de originale ledningssæt mere til salg. Så der var det så meget op af bakke at jeg solgte bilen for en slik(også flere problemer end det oven i hatten). Mon ikke man er rimeligt godt forberedt med en FDM attest feks, og nysyn tænker jeg. Og så ellers ikke fraskrive sig nogle rettigheder ift reklamation og købt som beset osv. Ellers kan det være jeg går ny-bils vejen for at undgå alle de besværligheder der kan være hvis nu den brugte bil får problemer kort efter køb.
--

Opret svar til indlægget: Bilkøb. Forhandler vs privat. Wtd?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE