Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Flexleasing eller køb af bilAf Megabruger Bangca | 10-09-2021 08:58 | 2650 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hej hol
Er kommet i tvivl om det kan betale sig at Flexleasing vores næste bil.
Vi vil gerne ha den +3år
Audi Q7 Eller volvo xc90 fra 2015 +
Eller om man skulle vente til tesla model x kommer mere ned i pris ? --
Sidst redigeret 10-09-2021 08:58
Hvor godt styr har du på flexleasing?
Nu ved jeg ikke, hvordan din økonomi ser ud, men at flexlease en Q7 fra 15' kan potentielt være dyrt i værkstedsregninger. 6-7 års alderen for en bil er ikke en unormal alder, for at der begynder at komme problemer.
Noget andet er salget af bilen efter de +3 år. Jeg tror du vil opleve en enorm afskrivning på bilens værdi, grundet den grønne omstilling. Særligt hvis det er dieselbiler du kigger på.
Hvorfor ikke privatlease (Operationel Leasing)? -- #1
Nu er det jo netop på grund af et stort værditab, at det kan betale sig at flexlease. Derved "sparer" man værditabet på reg. afgiften!
Privatleasing kan slet ikke være med.
Derudover ville jeg bestemt ikke være nervøs for en Q7/XC90 fra 2015. Biler i den prisklasse er ofte plejet og serviceret efter producentes forskrifter.
#0
Hvis du ønsker at beholde bilen +3 år kan det næppe betale sig. Flexleasing er den billigste måde at køre i en ny bil hver 1-3 år. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1
har ikke rigitgt styr på flexleasing.
ikke ud over at man selv skal af med bilen igen efter end leasing -- Spændende spørgsmål her!
Jeg har en i sommers købt min flexleasede AUDI Q7 fri for 508.000 kr. inkl. afgifter.
Den havde gået 173.000 km, jeg hentede den i 2020 med 150.000 km på klokken.
Den er tysk med alt i udstyr.
Den forventer jeg at have mindst i 2-3 år endnu, så altså 3-4 år i alt.
Den kunne det ikke betale sig at flexlease i hele perioden. Værditabet efter 150.000 km er en mere flad kurve, og jeg forventer den er ca. 380.000 kr. værd om 2 år og med, til den tid, 225.000 km på klokken. -- Ryzen 5 3600/RX 5700 8GB/16GB/DELL 32" 165Hz 1440p IPS/MacBook Pro 16"/iPad Pro 11" 2020/iPhone 12 Pro Max Jeg er for meget en kylling til flexleasing. Plus jeg føler jeg bliver taget i røven, når jeg bare afbetaler afgiften på en bil for leasing-yderen, som jeg alligevel skal "købe" når leasingperioden ender.
Altså når leasingperioden ender, får jeg bare en stor fed regning for "resten" af bilen, og så er det min opgave at finde en køber i en rasende fart, eller have pengene klar til at købe resten af bilen.
Det er i hvert fald sådan jeg har forstået flexleasing. Lavere leasingydelse, fordi man betaler af på afgiften på bilen, og når man så er færdig med det, kommer regningen for hele bilens værdi på det tidspunkt. Jeg kan slet ikke se fidusen. Men jeg har heller ikke sat mig så godt ind i det som jeg nok burde :P
Kan det overhovedet betale sig at flexlease fx. en elbil, som der ikke er så meget afgift på? -- - Indsæt signatur - #5
Flexleasing er hverken noget fusk eller fordækt. Det kan bare ikke betale sig hvis man er typen der køber en Skoda Oktavia og har den i 5 år.
Du har vist fået en forkert opfattelse af flexleasing. Du "afdrager" ikke på afgiften. Afgiften bliver aldrig betalt på en flexleasingbil, det er derfor at det kan betale sig på dyre biler med en høj afgift.
At regningen kommer for bilens værdi efter endt leasing er vel ikke en overraskelse - du har jo trods alt en bil som aktiv!?
Hvis du vil "købe" bilen efter endt leasing skal du betale restværdi samt registreringsafgift.
Hvis du vil have en anden sælger du bilen. Prisen matcher forhåbentligt den udregnede restværdi, hvis man har behandlet den bare nogenlunde. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Den restværdi man hænger på kan sku blive en spændende fornøjelse:-) -- #6 - Det er også lidt søgt ordvalg at jeg vælger at bruge ordet afgift i den sammenhæng. Men jeg kan bare ikke se hvad man ellers betaler af på. Man betaler vel af på bilen over en given periode, for så at skulle betale for hele bilen på et senere tidspunkt.
Så man afdrager i rater på et lån over en given periode, for så at skulle betale resten af lånet af på 1 gang når afdrags perioden er udløbet.
Jeg kan ingenlunde se fidusen i flexleasing, for man sidder jo med en kæmpe regning, når leasingperioden ophører. Og hvis den bil man har flexleaset så falder drastisk i værdi efterfølgende, for whatever reason, det kunne være folk bare synes den er grim eller ikke længere moderne, så hænger man på en kæmpe regning for en vare ingen gider have.
Men ja, der er vel også fordele. -- - Indsæt signatur - #7
Ja, hvis man ikke passer bare lidt på bilen svarer den selvfølgelig ikke til restværdien der sættes. Bonusen er dog stadig at værdien kun forringes af bilens værdi uden afgift.
- Havde det været en tilsvarende dyr bil med afgiften betalt havde værditabet været højere.
De fleste leasingselskaber er yderst gode til at snakke med kunden og sætte en realistisk restværdi.
Men igen, er man typen der normalt kører Skoda i 5 år og siger pyt til buler og ketchup på sæderne, så er flexleasing ikke det rigtige valg.
#8
Hvad man betaler af på? Du betaler da for at lease bilen? Du lejer bilen. Ligesom man kan leje en bolig.
Det har intet med et lån at gøre. Du køber ikke bilen.
Hvad er det for en kæmpe regning man sidder med når perioden ophører? Du forstår godt at man efter endt leasing kan sælge bilen og indfri restværdien? Det koster for de flestes vedkomne 0 kr.
Det er nemt at sælge en bil uden afgift. Ofte er det attraktive modeller der leases hvor service bliver overholdt. Forhandlere vil hellere end gerne købe eller tage en bil uden afgift i bytte, den er jo meget billigere at have på lager. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Spørgsmål til experterne
Når man nu står og skal sælge sin flexleasing bil, efter endt flexleasing. (lad os sige 380k), er det ikke svært at finde købere til netop den slags? Specielt hvis bilen så har rundet 2-300.000km på tælleren og er ca. 10 år gammel. Eller kan de sælges med ink. moms også? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #9 - Ved flexleasing hæfter man for bilens restværdi ved leasingperiodens ophør. Det er denne regning jeg taler om. Jeg taler ikke om almindelig leasing men Flex leasing. Det med lånet var bare et eksempel. Ligesom du bruger eksemplet med at du "lejer" bilen i perioden.
Du forstår godt at man efter endt leasing kan sælge bilen og indfri restværdien? Det koster for de flestes vedkomne 0 kr.
Ja, det forstår jeg godt. Men det er ingen garanti.
Måske kan du sælge bilen videre så restværdien bliver reduceret til 0kr. Måske er der ingen købere, måske er markedet lort, og du må sælge den med et tab på 50.000kr. Måske kan man tjene 10.000kr. Det ved man jo ikke på forhånd. Med mindre man aftaler sig ud af det på forhånd selvfølgelig.
Måske går der noget meget dyrt i stykker på bilen, kort efter leasingperiodens ophør. Det er ikke leasingyderens problem. Der er en større risiko ved flexleasing. Det er det jeg vil frem til. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 10-09-2021 14:47 #11
Yes på præcis samme måde som hvis du ejede bilen og skulle sælge den, men den ikke havde den værdi som lånet. Så har man samme regning.
Risikoen er blot mindre ved flexleasing - det er dog meget svært for danskere og forstå. Og det er rigtigt nok som Karsten Krumtap skriver det er nok fordi danskere er vandt til at købe en skoda octavia, eller ford mondeo og køre livet ud af den før den udskiftes. -- #12 - God pointe. Det der bekymrer mig er bare de ukendte faktorer. Hvis der kun var fordele ved flexleasing, ville almindelig leasing og lån til at købe vel knapt eksistere. Men det kommer nok også an på hvilket prisleje man køber bil i. -- - Indsæt signatur - Der er så mange historier omkring fusk med flexleasing.
Personligt har jeg den holdning, at folk kun gør det for at snyde staten for penge, selvom jeg godt ved det ikke 100% er sådan.
Men man betaler en %sats af afgiften over perioden hvor bilen er indregistreret.
Går leasing selskabet konkurs som vi også har set det med flere den sidste tid, så står du uden bil og med en masse mistet penge.
Det virker som om loven er lavet kun for at gøre de mest velhavende en tjeneste.
Som andre nævner, hvis det var her de største fordele lå, var det klart det var mere udbredt end det er. -- Det primære problem med flexleasing er vel, at du er bundet til en restværdi efter endt leasingperiode, som er et estimat fastsat af forhandleren. Ender du med, ikke at kunne få det beløb for bilen, hæfter du selv for det resterende beløb. Ved flexleasing er der desuden heller ikke service med i aftalen, hvilket - som andre har nævnt - potentielt kan blive meget dyrt med en Q7'er. Forstil dig, at turboen går. Sådan en koster vel 15-20.000 + timeløn til mekanikeren.
Har du en stærk økonomi, og vil gerne have en luksusøse, er flexleasing dog formentlig den bedste løsning.
Alternativt vil jeg se på operationel leasing. Det er markant dyre, men også laaaaangt mere sikkert. Det er faktisk mere sikkert end at eje bilen selv. -- #11
Der er flere købere til premium biler uden afgift end der er med afgift. Den er meget billigere at købe ind og have på lager.
Værdien følger resten af markedet og værditabet er mindre end hvis du havde købt en bil med reg. afgift.
Hvis noget meget dyrt går i stykker koster det præcis det samme at få lavet, som hvis det var en bil du ejede. Et godt eksempel kan tages i en kollega jeg har.
Han købte en Audi A7 til lige omkring 900.000 kr. Efter 3-4 år røg taktkæden og tog hele motoren med. Den endte med at blive solgt til tyskland til håndører, fordi det var alt for dyrt at få lavet.
- Havde den været flexleaset og det samme var sket, havde reperationen kostet det samme, men tabet på bilen havde været i omengen af 350.000 mindre.
Risikoen er nu engang langt større ved køb.
#13
Kender du overhovedet markedet? Rigtig mange premium biler er flexleaset, og af en god grund!
Du misforstår igen hvem flexleasing henvender sig til. Folk der vil have en premium bil i 1-3 år og herefter skifte den ud - ikke just den typiske kartoffeldansker.
#14
Hvilke historier? Snyde staten for penge?
Hvis selskabet går konkurs mister man penge og bil? Kan du dokumentere det? Hvis selskabet går konkurs har du stadig dit aktiv: bilen. Kurator skal nok sørge for at du ikke taber noget.
Mere udbredt? Er du klar over hvor populært flexleasing er? Rigtig mange premium biler er flexleaset.
#15
Jeg har kendskab til rigtig mange i min familie og omgangskreds der flexleaser og jeg har aldrig hørt om nogen, der ikke kunne få indfriet restværdien.
Jeg har selv flexleaset 5 biler, hvoraf 3 er afsluttet. I et tilfælde har jeg fået 12.000 mere for bilen end restværdien ved privatsalg, i to tilfælde har et leasingselskab købt bilen til restværdien ved oprettelse af ny flexleasing-aftale.
Hvis turboen går på din Q7 koster den det samme at få laver uanset om den er leaset eller købt.
Hvor vil du privatlease en Audi Q7 fra 2015? Selv hvis du kunne ville beløbet inkl. en serviceaftale formentligt være i omegnen af 12-15.000 kr/md for 20-25.000 km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Godt man er til skoda Octavia. -- #16
https://www.dr.dk[...]
Det der er bare en ud mange historier, du ejer ikke bilen når du flexleaser og går selskabet konkurs eller snyder som mange af dem gør, så mister du bil og penge. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|