Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Er kvittering bindende?Af Supporter Slettetbruger4055 | 03-09-2021 10:02 | 3468 visninger | 50 svar, hop til seneste
Hejsa.
Jeg har en ordre, der stadigvæk står som åben efter 4 dage hos Elgiganten. Jeg har en elektronisk kvittering på mail.
Er den en bindene kvittering, så de skal give mig produktet? Jeg betalte på forhånd i butikken. Eller kan de annullere den uden at hæfte for noget/skal give tilbud på anden produkt? --
#0 Der er 2 muligheder:
1: Det du har en bekræftigelse på at de har modtaget din bestilling. Dette er ikke bindene.
2: Det du har en bekræftigelse på at de har solgt dig varen og at du har betalt. Dette er bindenen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du kan vist godt risikere hvadsomhelst når du vil hente varer i elgiganten.
Kontakt deres kundeservice og spørg -- #0 Det plejer at stå i mailen, hvorvidt bekræftelsen er bindende eller ej. Som regel plejer det at være sådan, at den første ordrebekræftelse ikke er bindende, men den, der kommer bagefter (der hvor webshoppen/butikken har været inde og følge op på din bestilling) plejer at være bindende. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Jeg kan ikke læse nogen steder at der står den er bindene. Der står blot jeg har betalt beløbet og noget med at returnere. Og at det er en pick up vare der er betalt for.
Det omhandler nemlig de 25kr varer de "havde". Da jeg kom ud i butikken mandag, var der ingen at finde. De havde dem kun på lager i Randers og Århus. Og de skulle så bestilles hjem.
Synes dog selv det er forkasteligt, at lave et 25 års jubilæumstilbud og så ingen have i butikken. Jeg købte også silikone holder til airpods, der havde de 4 pakker tilbage, hvor de lignede både brugt og støvet, som om det var fundet bagerst på lageret. Ret besynderligt at lave tilbud i avisen uden de har nogen og ekspedienten forstod heller intet om tilbuddene -- #4 Jeg er ikke ekspert på området, og man vil nok skulle dykke lidt ned i nogle afgørelser hos Forbrugerombudsmanden. Men mit bedste bud på stående fod vil være, at hvis der ikke står noget i mailen omkring, at tilbuddet ikke er bindende (altså at de ikke udtrykkeligt har skrevet det både på hjemmesiden under deres vilkår samt i mailen), så har de (butikken) et problem. Og formentlig endnu mere, hvis det er noget jubilæumstilbud (ligesom med kø- og åbningstilbud), hvor det lyder til, at der her loves lidt for meget. Spørgsmålet er, hvor meget man måske gider at gøre noget ved det. Men du kan altid sende det videre til Forbrugerombudsmandens mail og forklare situationen, så kan det være, at de vil kigge ind i sagen. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Min logik siger mig, at hvis du nede i butikken har betalt for varen så har i begge accepteret aftalen og i er derfor begge bundet af den. Det vil virke underligt at du betaler for en varer som Elgiganten ikke synes i har indgået en aftale om at de sælger til dig. -- hvis du har betalt pengene/trukket så er der ingen tvivl om at der er indgået en aftale. -- Jeg havde misset, at du havde betalt på forhånd, beklager. Enig med de andre: har du betalt, så vil jeg også mene, at bordet fanger. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Kan se de har trukket pengene samme dag, så må vel det være bindene.
#5
Mine tidligere høretelefoner fik en fejl og fik pengene tilbage, så så at de havde jubilæum hvor der var nogen til 25kr jeg kunne bruge indtil jeg fandt hvad jeg ville have.
Og ja, der skulle være 300 landet over. De var kun på lager i 2 butikker. Jeg så yderligere 2 andre 25krs tilbud, hvor der var 4 kasser silikone etui til airpods og 3 kasser til noget andet. De lignede til at have været åbnet før og de havde støv på sig, som om de havde lagt på lager i lang tid.
Så ja, virkelig underligt at have 25 års jubilæum, hvor både sælger ikke anede hvor hun skulle kigge eller skulle stille op og samtidig ikke fordele tingene ud i butikkerne i god tid så de var forberedte
Hvis man har betalt, er det så ikke et "krav" at de skal finde noget tilsvarende og give samme tilbud? -- Sidst redigeret 03-09-2021 10:38 Jeg har haft en lignende situation med et firma. De sendte den forkerte vare og ville deale med det ved at returnere mine penge. Hvilket jeg selvfølgelig ikke ville acceptere, da prisen på dagen var det jeg traf min beslutning udfra. Butikken havde forpligtet sig til at levere varen til den pris vi aftalte, om de så selv skulle betale tusinder af kroner mere for er ligegyldigt når de har fremsendt en ordrebekræftelse.
Jeg undersøgte sagen og med hjælp herinde fra fandt ud af følgende:
1. Når du indgår en handel, dvs trykker køb eller betaler i butikken, så er købet bindende for butikken, dvs de skal levere varen. Det gælder dog kun hvis de ikke udtrykkeligt gør dig opmærksom på at de kun har bekræftet din bestilling og at det ikke er en ordrebekræftelse.
1a. Jeg fandt også en sag hvor en butik søgte juridisk råd fordi de havde forpligtet sig til at levere en vare de ikke kunne skaffe fra leverandør, de blev rådet til at købe vare hos en konkurent, og æde de 4000,- tab.
Er det en bestemt vare du har købt? Hvad har du købt og hvad koster den? -- #10
Det er JBL tune 205 bt som de har i avisen til jubilæumstilbud. De snakkede om at lave tilbud på nogle næsten mage til, det er blot dem man propper helt ind i ørene og dem gider jeg ikke. Der var ingen snak om at de ikke kunne love noget. De bestilte dem hjem og jeg skulle så betale med det samme -- Hvad står der i de handelsbetingelser du har accepteret i forbindelse med bestillingen? Har du læst dem igennem?
Hvad står der på mailen du har fået? Er det en bestillingsbekræftelse, ordrebekræftelse, ordrekvittering, faktura eller andet? -- - Indsæt signatur - #12
Der er ingen på de papirer jeg har. Så er det elgigantens du skal læse
-- Elmutanten og pøwer er temmelig upålideligt hvad varelevering angår.
og de er kun interesseret i at upsell dig vare -- #14
Har intet imod at købe noget andet fra dem, så længe de laver tilsvarende besvaring på varen.
Havde lige mistet mine høretelefoner til træning og kunne godt bruge dem jeg havde købt nemlig -- #13 - I processen fra vare i kurv til bestilling, bliver du på et eller andet tidspunkt præsenteret for en boks, hvori der står du skal acceptere en række betingelser. Disse betingelser har du vinget af, at du har læst inden du har kunne komme videre.
Hvad står der i disse betingelser ang. din situation?
Hvis der ikke står noget i de betingelser ang. din situation, hvad står der så i den kvittering du har modtaget på mail?
Står der "elektronisk kvittering for modtagelse af ordre" eller "ordrebekræftelse" eller "bestillingsbekræftelse"? Du bliver nødt til at komme med lidt mere detaljeret svar.
Ellers er det umuligt at vide hvad det er du har fået.
Hvad der står i de mails du har fået er afgørende for din situation. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 03-09-2021 11:51 #16
Som beskrevet før, så har jeg en kvittering på mail for mit køb, på den mail er der vedhæftet en ordrebekræftigelse, hvor der står beskrevet hvad beløbet er og det er til pick up i butik. Og i den står der så også noget om returret osv. Intet andet. Jeg bestilte ikke produktet, det var sælgeren der gjorde det igennem mit navn på pcen i butikken. Og jeg betalte med det samme der og kan se de har trukket pengene.
Mail overskrift siger : elektronisk kvittering for dit køb.
Inde i den vedhæftet fil står der øverst ordrebekræftelse -- Sidst redigeret 03-09-2021 12:02 #17 - I så fald er den, som udgangspunkt, bindende. -- - Indsæt signatur - #18
Dejligt. Skulle lige høre ad hvad mulighederne og hvordan jeg var stillet.
Hvad så hvis de ikke har pågældende vare hjemme eller kan skaffes? -- #19 - Hvis den på ingen måde kan skaffes, overhovedet, så er det op til dig hvor stort et nummer du vil gøre ud af det. Du kan gå ad rettens vej og skabe dig, ligesom i den store Proshop tråd, hvor en scalper er gået i full blown krig med Proshop over en annulleret ordre. Hvor udfaldet endnu ikke er afgjort, og næppe bliver det i år.
Eller du kan trække på skuldrene og sige pyt.
Der er også en god chance for at Elgiganten er serviceminded nok til at tilbyde dig en alternativ vare til samme pris, som du måske kan acceptere hvis det kommer dertil. -- - Indsæt signatur - #20
Okay, jeg siger tak. Kan ske den dukker op, ville lige høre ad hvis den ikke gjorde og hvordan jeg er stillet.
- God weekend -- Bestillingsbekræftelse samt reservation af beløb er ikke bindende.
Ordrebekræftelse samt hævning af dine penge er bindende. -- i7-6700K - GTX 980 Ti - 16 GB DDR4 - 500 GB SSD Raid0 #21 - Det bedste du kan gøre er at tale med Elgiganten om det, og spørge om de har et alternativ de kan tilbyde, evt til samme pris. Det kan også være de er villige til at give dig en god rabat på en anden vare, som de ikke kan matche prisen på. Et eller andet.
Jeg er sikker på de gerne vil beholde dig som kunde, og jeg synes Elgiganten har oppet sig gevaldigt på deres service over de sidste par år. Men det er også bare min erfaring. Jeg ved der er historier fra begge lejre :P
-- - Indsæt signatur - #22
De har trukket pengene, så det er gældende :)
#23
Jeg ved endnu ikke om de sender den eller ej. Det mærkelige var, at det var et jubilæumstilbud og de var kun på lager i Randers og Århus, til trods for der stod der skulle være 300. Og 2 andre varer lignede noget de havde fundet dybt inde på lageret, fuld af støv osv.
Jeg har kun gode erfaringer med dem. De gav fuld beløb tilbage på nogle høretelefoner der stoppede med at virke osv. Det har dog været lidt blandet at spørge om hjælp i selve butikken.. Så der vil jeg selv råde folk til at undersøge fremfor at spørge heh -- Uanset om det er en ordrebekræftelse eller bestillingsbekræftelse vil jeg mene ligesom nogle af de andre at den er bindende da du har været i fysisk kontakt med en sælger i butikken og betalt i butikken. -- Min kammerat havde et problem med en computer han havde bestilt og betalt for hos Power, og han havde fået en ordrebekræftelse.
Herefter kunne de ikke levere computeren hvor vi var nede i butikken efterfølgende hvor der var en flink ung mand, uden nogen form for autoritet der forsøgte med de få sælgerargumenter han nu havde i ærmet, at overbevise os om, at når nu de ikke havde computeren kunne vi selvfølgelig ikke få den. Vi holdt fast og han endte med at gå ud i baglokalet for at tale med en leder (ved ikke hvor lederen ikke bare kom ud), herefter kom han ud og tilbød os 1.000 i rabat på en anden computer, hvilket vi takkede nej til, med argumentet om at delene skulle sælges, da vi kun skulle bruge grafikkortet.
Vi fortalte at såfremt de havde sagt 2.000 Kr. kunne vi begynde at tale om det, og ellers ville vi holde dem op på deres ordrebekræftelse.
4 timer efter blev min kammerat ringet op og fik sine 2.000 kr. i rabat på den anden computer.
Så selvom butikkerne prøver at slippe, ved de godt at en ordrebekræftelse er bindende.
Held og lykke med projektet :) -- Lad os lige for engang lukke og slukke denne diskussion.
Elgiganten eller nogen som helst anden webshop kan IKKE gemme sig bag en "ordre bekræftelse", "bestillings bekræftelse" eller hvad de forsøger at kalde deres kvitteringer.
Virksomheden tilbyder dig at købe X vare til X kr. Det er altså et tilbud til dig. Når du acceptere tilbuddet ved at trykke "køb", så har i indgået en bindende aftale. Længere er den ikke.
Derfra skal virksomheden bevise du har handlet i ond tro. Her skal der ret meget til før de kan løfte bevisbyrden.
Ignorer ToFFo, ChuckFrog og de andre, som ordkløver ordlyden i en ubetydelig e-mail. Det har intet hold i virkeligheden. Forbrugerombudsmanden er egentlig ret ligeglad med deres formulering. Da aftalen er gældende FØR du modtager en e-mail af nogen art. Den er gældende fra det sek. du trykker på "bestil" knappen.
Den sætning som Elgiganten forsøger at "gemme" sig bag, er blot et urimeligt aftalevilkår som du kan se bort fra. Hold fast i dit krav, hvis du har handlet i god tro.
Jeg er medlem af forbrugerrådet TÆNK, og valgte for at understrege rigtigheden i mit udsagn at tage kontakt til deres juridiske afdeling. Det er ikke første gang, at denne diskussion er kommet op.
Mit spørgsmål (de 15% er opfundet og sælger fjernet.):
https://i.imgur.com[...]
Deres svar:
https://i.imgur.com[...]
Til jer andre, hvis i kan finde et bedre bevis for jeres postulat, så skal jeg med glæde sende jer en personlig undskyldning. Men jeg er godt træt af, at se folk der bliver vildledt til virksomhedernes fordel. -- #27 Det er et rigtig fint og velformuleret svar fra Forbrugerrådet, hvor man ikke er i tvivl om, hvad der menes.
Jeg er nysgerrig på, hvad Forbrugerrådets holdning er til køtilbud, åbningstilbud, fødselsdagstilbud, jubilæumstilbud (som #0's tilfælde) og lignende, hvor butikken ved annoncering har gjort tydeligt opmærksom på, at der er x antal få varer til salg eller begrænset lager?
Jeg er flere gange stødt på, af butikker/webshops dækker sig ind med "jamen, det var et køtilbud med begrænset lager", selvom man har købt og betalt varen på deres hjemmeside (men efterfølgende får en annulleringsmail). -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 04-09-2021 12:48 Tilføjelse til #28:
Og hvad med "click & collect" hvor man bestiller på hjemmesiden og henter i butikken?
Jeg oplevede, at Power annullerede en sådan ordre på en PS5. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 04-09-2021 12:57 #0 + #14:
Det du er rendt ind i er Elgiganten Classic, hvor de "desværre" ikke har varen hjemme - med det formål at "upsell" dig noget dyrere og dårligere. Det er noget, sælgere i butikken er trænede i og hvor deres løn afhænger af, at de vil tilsidesætte deres egen samvittighed. Dette er veldokumenteret - eks.
? https://www.dr.dk[...]
Er faldet i to gange for mange år siden, men det er kun fire år siden de forsøgte med min gamle mor og hvor jeg måtte gribe ind! Et andet eksempel er, at vi spurgte efter et prisbilligt 4K tv, hvorefter sælgeren førte os hen til et 17.000 kr tv........
Det er meget simpelt set ud fra et ledelsesmæssigt synspunkt: Det er ikke muligt at drive forretning, hvis de var så dårlige til logistik! -- #28
Men sagen er jo den, det er et jubilæumstilbud, så dvs. de prøver at bondefange folk til at komme derud, for når de har 300 stk de kan sælge af, og ikke forberedt sig på det, så burde man kunne forlange at de skaffer det hjem.
Det ene var, at de havde 10 stk i hver butik og de så var udsolgt. Noget helt andet er, vi var 9 stk der mødte op, 2 af os gik efter de høretelefoner, hvor den ene fandt ud af, at de kun var på lager i 2 varehuse. Ydermere 2 andre ting til de 25kr lignede noget de havde fundet på gulvet bag en stak paller der havde lagt der i nogle år.
#30
Nej. Og de prøvede heller ikke at sælge mig andet. De forsøgte at gøre tilbud på andre høretelefoner men hun virkede ret forvirret hende sælgeren og sagde de kunne bestille dem hjem.
Det var et jubilæumstilbud. Hun gav tilbud på nogen til en højere pris, til de 25kr, men jeg kan ikke tåle at have de propper helt ind i ørene, som de høretelefoner var -- Sidst redigeret 04-09-2021 13:25 #27 det kunne meget vel ligne, at den stud.jur du har fået fat i har læst denne https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Med dette:
"Forbrugerombudsmanden udtalte, at udgangspunktet er, at udbud af varer i "internetbutikker" anses for bindende tilbud. Det betyder, at der er indgået en bindende aftale, når forbrugeren lægger varen i kurven og sender sin bestilling. Den erhvervsdrivende kan herefter ikke ensidigt ændre eller annullere aftalen."
Det er mere eller mindre det der refereres til, bare omformuleret lidt.
Det er dog sidste del:
"Den erhvervsdrivende ændrede herefter sin hjemmeside, således at det på forsiden og under indkøbskurven - hver gang den fremkom - blev anført, at bestillingen er ”uden forbindtlighed, og at aftalen først er endelig indgået, når kunden modtager en ordrebekræftelse”. Det samme var anført under pkt. 1 i salgs- og leveringsbetingelserne, og forbeholdet ”poppede” op på skærmen, når kunden valgte ”gå til betaling.”"
- der er mest interessant.
Kunne du måske få lokket ud af vedkommende hvad han referer til? Det burde jo kunne findes mere opdateret end 2010. Især hvis reglerne er ændret siden. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde ændringer i markedsføringsloven siden de lagde opslaget op ved forbrugerombudsmanden.
-- Når man har fået en "ordrebekræftelse" er det bindene som også #32 skriver.
En "bestillingskvittering" er kun får at sige at de har modtaget det i deres system. -- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA --
Sidst redigeret 04-09-2021 17:11 Jeg siger tak for svarene her :) -- #27 - Synes det virker enormt slattent du må nøjes med et svar fra en studentermedhjælper der kan finde ud af at bruge google, når du som betalende medlem søger juridisk bistand.
Jeg ville heller ikke betale fuld pris for en elevklip hos frisøren.
Men som der står i den efterhånden 11 år gamle artikel, skal den erhvervsdrivende skrive på sin side, hvornår en bindende aftale er indgået.
Det skriver Elgiganten, og andre webshops, i de handelsbetingelser, som man som kunde accepterer inden man foretager sin bestilling. Og en bestilling og et køb er 2 forskellige ting. Hver gang man placerer en ordre, placerer man en anmodning om at købe en vare, til en bestemt pris. Altså man sprøger om man kan købe en vare, om prisen holder og om den stadig kan leveres. Hvis webshoppen kan sige ja til alle de ting, kommer der en ordrebekræftelse der, som udgangspunkt, er bindende.
Indtil der kommer en afgørelse i en konkret sag, holder jeg fast i det jeg hele tiden har ment. At en bestillingsbekræftelse ikke gælder som en ordrebekræftelse, hvis webshoppen gør opmærksom på det både i de handelsbetingelser som kunden accepterer, og det står tydeligt i den sendte bestillingsbekræftelse.
Idet vi ikke har en sag at rette sig efter, har hverken du eller jeg ret :) -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 04-09-2021 21:48 #35 Det er en interessant problemstilling. Webshoppen kan vel på den ene side virkelig komme i klemme, hvis ikke de har styr på deres pris- og lagerstyring, såfremt ordren allerede er bindende, når man trykker køb og betaler på hjemmesiden. Omvendt kan webshoppen reelt set markedsføre sig på et falsk grundlag mhp. at tiltrække kunder ved at køre "carte blanche"-annulleringer igennem efter eget forgodtbefindende, såfremt købet ikke binder, når man har lagt ordren på hjemmesiden.
-- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#36
Ja, hos mange modtager man først "ordrebekræftelsen" når varen er pakket/sendt.
-- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA #36 - Det er en interesant en ja. Men man bliver også nødt til at være realistisk i forhold til hvad man har af krav til erhvervsdrivende der har en webshop.
Webshoppen har intet ud af at annullere folks ordrer. Hvis en webshop reklamerer med priser der er meget lave, for så bare at annullere folks ordrer hele tiden, overlever de ikke længe. Så er der jo ingen der gider købe der, fordi deres priser sikkert aldrig passer, og ordrer alligevel annulleres.
Det er selvfølgelig i webshoppens interesse at priser og lagerbeholdning opdateres så godt som muligt. Det er bare meget krævende, og jeg synes ikke det er fair at forvente alle webshops skal live-opdatere deres lagerstatus mod hjemmesiden. Hvis det var tilfældet, ville det være tæt på umuligt for små erhvervsdrivende at have en webshop. Simpelthen pga. kravene til lageropdateringer mod webshoppen skal være så hurtig.
Så kan man argumentere at "store" webshops skal have bedre lageropdatering, men så er vi ude i at skulle sortere webshops efter omsætning, antal medarbejdere eller whatever, for at lave en række krav der kun gælder for dem. Det bliver svært at håndtere.
Det er mange ressourcer man skal allokere for at tilfredsstille et forsvindende lille antal kunder. Mit indtryk er at det er meget, meget få kunder der går så meget amok over at få annulleret en ordre pga en pris/lager fejl, at de vil gå rettens vej, for det absolutte ingenting. For hvis kunden vinder sagen, er den omtalte vare sikkert ikke til at skaffe alligevel. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 04-09-2021 23:56 #27
Desværre helt forkert. Bestillingsbekræftelse er ikke bindende. Det er blot en computergeneret besked, der automatisk bliver sendt, når sælgers system har bekræftet din anmodning om køb af en vare. Det står også i handelsbetingelserne, som man accepterer, samt i bunden af bestillingsbekræftelsen.
Der er en grund til, at det er sådan samtlige danske webshops fungerer….. Come on.
#35
Helt korrekt…
Desuden betaler man ikke for varen ved bestilling.
Beløbet bliver reserveret på din konto, og først overført til butikken, når de går ind og anmoder om det. Det sker typisk ved forsendelse sammen med ordrebekræftelsen.
-- i7-6700K - GTX 980 Ti - 16 GB DDR4 - 500 GB SSD Raid0 #35 og #37 - Kunne i komme med noget, som underbygger jeres påstand? I har ikke underbygget noget. Hvad med, at i selv faktisk kom med noget sagligt? I er gode til varm luft, men det bliver vi sjældent klogere af. Vil i ikke forsøge, at finde en troværdig kilde, det kan unægteligt være så svært... ;)
Det er ikke kundens ansvar, at virksomhederne ikke har styr på deres IT systemer mm.
Der er jo det helt samme, som når du står i en butik. Hvis prisen på hylden er angivet til 1000 kr. så SKAL de sælge dig varen til 1000 kr. De kan ikke når du står og betaler, sige "vent det er en fejl, vi annullere den aftale".
Hvorfor er det sådan alle virksomheder skriver/gør? Jo ser du, de vælger nok at udnytte, at forbrugeren er uvidende og at de ikke magter bøvlet ved at klage. Det er altså en "bedre" forretning, at bryde loven. Så skal de blot eftergive til de få, som reelt holder fast i deres krav.
Undskyld, at han ikke var senior nok, til frist-level support.... Hvad med "e-mærket" er de troværdige nok?
https://www.emaerket.dk[...]
"Det er en udbredt misforståelse, at en webshop kan annullere en ordre, efter handlen er indgået, hvis varen viser sig at være udsolgt, eller der har været fejl i prisen. Sagen er dog den, at du er som udgangspunkt er bundet af aftalen, når kunden først har accepteret købet. Derfor har han eller hun krav på at få varen til den pris, du har solgt den til og inden for den lovede leveringstid. I praksis betyder det, at du kan ende med at måtte købe varen hos konkurrenten til en højere pris!"
Vi kunne også bruge et af de større advokat firma, hvis du vil have en mere "senior" udtagelse:
https://gorrissenfederspiel.com[...]
"Mange erhvervsdrivende, der driver deres forretning online, har standardvilkår som indeholder bestemmelser om, hvornår den erhvervsdrivende må annullere eller ændre en forbrugers bestillinger.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det dog et urimeligt aftalevilkår, hvis den erhvervsdrivende generelt forbeholder sig retten til at kunne annullere en aftale efter den er indgået (eksempelvis på grund af trykfejl, forkerte prisoplysninger, udsolgte varer eller lignende forhold).
Forbrugerombudsmanden har udtrykt, at såfremt den erhvervsdrivende ønsker at fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at tilbud i en webshop er bindende, skal den erhvervsdrivende sikre, at det fremgå meget tydeligt – før forbrugeren afgiver bestilling – at den erhvervsdrivende forbeholder sig retten til at annullere bestillingen efter køberen har afgivet sin bestilling. Det er ikke tilstrækkeligt, at dette alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardbetingelser eller lignende. Dette gælder også for andre aftaler, som ikke indgås via webshops."
Retningslinjerne er helt klare. Der er ikke meget til diskussion, du kan blot selv læse op på følgende hos forbrugerombudsmanden. De her udgivet "Net-Tjek", hvor de skriver følgende:
"Aftalen indgås normalt på den måde, at kunden går ind på din side og finder den vare, han eller hun vilkøbe. Kunden lægger herefter varen i indkøbskurven, accepterer dine aftalebetingelser, vælger betalingsform og afgiver sin ordre (accepterer dit tilbud). Hvis din virksomhed er indrettet således, vil der være indgået en bindende aftale, når kunden har afgivet sin ordre."
Det betyder netop, at du har en bindende aftale så snart, at du har trykket på bestil knappen.
Ydermere skriver han følgende:
"Et forbehold om, at sælgeren skal kunne annullere aftalen, hvis der er trykfejl, forkerte pris oplysningereller varen er udsolgt mv., er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse et urimeligt aftalevilkår."
Hvis du vil se afgørelser, så kan dette også fremvises:
2010:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
"Hvis en erhvervsdrivende i overensstemmelse med aftalelovens § 9 vil fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at tilbud i en internet butik er bindende, skal det fremgå meget tydeligt af siden, at tilbuddene på hjemmesiden alene er ”en opfordring til at give et tilbud”, og at der ikke er indgået en bindende aftale, før sælgeren har accepteret køberens tilbud.
Det er i denne forbindelse ikke tilstrækkeligt, at vilkåret er omtalt under de almindelige handelsbetingelser eller lignende."
Så det er altså ikke tilstrækkeligt, at vilkåret kun er omtalt i handels betingelserne.
2014:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
"Virksomheden havde taget et generelt forhold for fejl, ligesom virksomheden forbeholdte sig ret til at annullere en indgået handel. Det er urimeligt i forbrugerforhold. En aftale kun kan tilsidesættes helt eller delvist, hvis aftalen efter reglerne i aftaleloven må anses for ugyldig, eller det hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende." -- #40
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
"Hvis en erhvervsdrivende i overensstemmelse med aftalelovens § 9 vil fravige det almindelige aftaleretlige udgangspunkt om, at tilbud i en internet butik er bindende, skal det fremgå meget tydeligt af siden, at tilbuddene på hjemmesiden alene er ”en opfordring til at give et tilbud”, og at der ikke er indgået en bindende aftale, før sælgeren har accepteret køberens tilbud.
Det er i denne forbindelse ikke tilstrækkeligt, at vilkåret er omtalt under de almindelige handelsbetingelser eller lignende.
Den erhvervsdrivende ændrede herefter sin hjemmeside, således at det på forsiden og under indkøbskurven - hver gang den fremkom - blev anført, at bestillingen er ”uden forbindtlighed, og at aftalen først er endelig indgået, når kunden modtager en ordrebekræftelse”. Det samme var anført under pkt. 1 i salgs- og leveringsbetingelserne, og forbeholdet ”poppede” op på skærmen, når kunden valgte ”gå til betaling.”
Evt. Kig på "computersalg.dk":
https://www.computersalg.dk[...]
-- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA #41 Ja der findes faktisk en webshop, som forsøger at imødekomme forbrugerombudsmandens retningslinjer. Nu var det jo Elgiganten, som det handler sig om. Hvorfor det selvfølgelig også er det eksempel vi diskuterer ud fra.
https://i.imgur.com[...]
Det understreger vel blot, at det ikke er fyldestgørende blot, at skrive det i handelsbetingelserne, når andre vælger, at skrive det mere tydeligt. Helt konkret hvor meget oplysning der skal til, det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men ComputerSalg, har ihvertfald undladt at skrive det på forsiden, som i eksemplet. Pop-vinduet har jeg ikke testet ved ComputerSalg. -- #40 - Som #41 skriver.
Vi kan aldrig blive enige fordi vi ikke har samme syn på hvad der er tydeligt og utydeligt i forhold til at skrive hvornår aftalen er gældende.
Idet der mig bekendt ikke er kørt en sag på lige netop den situation, som er afsluttet, har vi ikke noget udgangspunkt for hvornår det er tydeligt nok. Der står ikke specifikt at "det skal stå her, her og her". Så kan man jo forme det som man vil.
Så det er, som med så meget købejura, en gråzone. Indtil der kommer mere klare retningslinjer som webshops skal indrette sig efter.
Hvis måden samtlige danske webshops er indrettet på er ulovlig, er jeg sikker på det er blevet meldt ud til dem. Og eftersom det i så fald bliver meldt ud af en myndighed, og de får bøder hvis de ikke fikser det, kan du være sikker på de retter sig ind efter det. Det er jo i forhandlernes interesse det er indrettet rigtigt. De har ikke noget ud af at annullere folks ordrer og tage imod den shitstorm det kan medføre.
Når der ikke er klare regler, kan ingen af os sige hvad der er rigtigt eller forkert. Så er vi ude i hvem der har "mest ret". Jeg har så baseret mit udsagn ud fra at langt størstedelen af danske webshops kører med en "bestillingsbekræftelse er ikke ordrebekræftelse" metode. Eftersom de ikke har ændret praksis, mener jeg det må være i orden. Det er så mange virksomheder at det umuligt kan gå ubemærket hen. Måske er det bare så ligegyldig en ting, at ingen gider bruge tid på det.
Men igen, det er jo i forhandlerens interesse at gøre det tydeligt. Så sparer de tid ved færre henvendelser fra forvirrede/vrede kunder, og sikrer sig de ikke hører fra forbrugerombudsmanden. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 06-09-2021 15:17 #42
Hos "Computersalg.dk" skriver de det ved visning af indkøbskurven.
Så ja, må sige at hos Elgiganten er det bindende når man har betalt og har fået en kvittering. -- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA #43
Webshops er meget moderne i forehold til lovens tegn.
Myndigheder reager kun på anmeldelser,
og hvis de får nok sager om samme problematik udsender de et påbud om at ændre det.
(feks. Udtalte de sig at webshops først må trække pengene idet øjeblik varen bliver afsendt, med visse undtagelser)
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Så ja hvis nok kunder beklager sig over at de skal have varen og til den aftalte pris til forbrugerombudsmanden, så sker der noget med at få ændret Webshops'ene. -- Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA --
Sidst redigeret 06-09-2021 16:07 #45 - Jeg forestiller mig der har været lignende sager før. Historisk set.
Ligesom der garanteret er kommet sager ud af hele grafikkort misæren der har været, hvor blandt andet scalpere ikke har kunne fylde deres DBA profiler med grafikkort. Stakler. Så der langes ud efter fx. Proshop, for at få dækket det "tab" som scalperne mener de har lidt. Nogen skal jo bøde for de 5000kr eller whatever, som de forventede at tjene ved at videresælge det produkt, som blev annulleret.
Der er også sagen mod JBL som har kørt rimelig længe nu. Som vist heller ikke er afsluttet.
Det er kun de sager jeg kender til herinde fra. Jeg er sikker på der også er sager fra folk, som ikke har postet om det herinde.
Der er, og har sikkert været, masser af sager. Men der er ikke kommet noget konkret endnu. Jeg synes også det skaber urimelige vilkår for især de små webshops. For hvis det går igennem ved lov, betyder det at hvis man vil have en webshop, skal man også have et system, der live opdaterer pris og lagerstatus. For hvis man ikke har investeret tungt i et sådant system, risikerer man at gå på røven, fordi en eller anden tvær privatkunde flipper ud over en simpel lagerfejl og kører en sag.
Privatkunden har intet at tabe. Og ikke nødvendigvis noget at vinde. Men det kan blive meget dyrt for den erhvervsdrivende.
Og alle os andre... Well, regningen skal jo betales, og den bliver bare overført til forbrugerne. Hvis webshops bliver dyrere at drive, stiger priserne på varerne bare.
Beklager wall of text, men jeg bliver bare så tvær over folk kan være så smålige. Det er på ingen måde møntet på dig, men de folk som tager det så tungt. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 06-09-2021 18:44 Og lige en opdatering.
Den dygtige, forvirret sælger valgte pickup i Randers, bor lidt syd for aalborg af. Så ringede derind, de kunne kun bestille til pakkepost og det måtte jeg blive nødt til, for ellers udløb de 48 timer. Så tager derind i morgen og hører ad hvad de har tænkt sig, da det blev lovet at de blev bestilt til butikken. Så må de enten sende til deres egen butik, afhente selv fra pakkeshop eller give tilbud på andet.
Lige til orientering. Det var et jubilæumstilbud, der stod de havde 300 stk. Så skulle man jo tro de var fordelt til hver butik inden festen startede. Mødte mandag da de åbnede. Ingen. Fandt ud af de kun var på lager 2 steder.. Og der var kun 7 stk i alt.
2 lignende 25kr tilbud var der heller ikke mange af og lignede noget de havde ryddet op bagerst på lageret, fuld af støv. Virkelig bondefangeri, at lave sådan en reklame med 25 år og så ikke have styr på det -- Sidst redigeret 06-09-2021 20:14 Hvad skyldes hele denne drøftelse om en forbrugers rettigheder ved fjernsalg, når nu det fremgår tydeligt af #0, at det ikke er et fjernsalg? -- Det er noget værre noget! #48
Det er Aftaleloven, der diskuteres her (hvornår en bestilling er bindende), og den gælder uanset om det er et fjernsalg (bestilling på nettet/over tlf.) eller ej. -- #49 det ved jeg. Distancekøbsproblematikken er bare irrelevant for denne situation. Det er hele drøftelsen om der er indgået en aftale egentlig også med mindre der er taget specifikt forbehold (og det lyder ikke sådan). Der er givet et tilbud, dette er accepteret og køber har leveret sin ydelse til sælger. -- Det er noget værre noget!
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|