ESP-lampen bør blinke/lyse, når det er aktivt. Det bør det ikke være, med mindre der er brug for det.
Hop forbi værkstedet, hvis den blinker på tilfældige tidspunkter, eller hvis den lyser konstant.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 25-08-2021 12:13
ESP lyder når:
1. systemet er aktivt (bilen mister greb og ESP benyttes)
2. når ESP er slået fra, som følge af at man har deaktiveret det via knappen, hvis sådan en haves
3. der er fejl på ESP systemet.
Nu nævner du intet om hvilken bil der er tale om, så det er også relativt umuligt at komme med et brugbart svar.
Kør ind til nærmeste værksted og få en tester på - så ved du hvad der er galt eller ikke er galt.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
Jeg er ikke mekaniker. Men jeg tænker det er en sensor der enten skal skiftes eller nulstilles. Du kan godt køre videre, men det kunne godt lyde som om ESP systemet ikke virker. Du burde nok få det fikset. I hvert fald inden det bliver rigtig glat udenfor.
--
- Indsæt signatur -
Jeg takker for alle jeres svar! Jeg prøver lige at køre bilen afsted til mekanikeren og får den testet efter - det trænger bilen nok også til! :-)
Det er forresten en Opel Corsa 1,4 Twinport Enjoy, benzin
Skulle der være nogen herinde der ca. ved hvad det koster at få lavet sådan en ESP hvis man tager udgang i at den er helt gal?
--
#4:
Jeg tænker nogenlunde det samme - det er sjovt for nogen gange lyser den, nogen gange gør den ikke...
--
#5 Det er svært at sige, det kommer an på fejlen. Måske er hydraulikken fucked, måske er det bare noget elektrisk. Du kan starte med at få et tilbud. Tror de fleste mekanikere vil sige det samme. Altså at det skal undersøges før der kan gives en pris.
--
- Indsæt signatur -
Det er højest sandsynligt en føler eller en abs krans der skal skifte. Tvivler på at selve abs blokken er stået af. Få en tester på og tag den derfra.
--
#8 Enig. Husk at en fejeludlæser koster mindre end at få en mekaniker til at udlæse én gang.
--
#9 det er meget forskellige fra værksted til værksted. Jeg har sluppet afsted med en 50'er i kaffekassen de gange jeg har været hos diverse værksteder.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
Jeg er med waskustobaskus her, det er ganske ofte abs problemer. Og oftest er det sensor eller kransen den tæller. Det er relativt sjældent at det er blokken, der kikser men det sker da.
Som en underlig lille ekstra mulighed, det kan faktisk også være fordi din bremsevæske stand er for lav.
Er den det kan du godt fylde op, men skal have undersøgt hvor de fiser hen snarest. Det er ikke skidesjovt med en bremsepedal der bare går i bund.
En abs sensor koster imellem 300-1500kr i stumper og 15-30 minutter at skifte.
Kransen kan være lidt mere noget bøvl, stumperne er billigere men der ryger mere tid på.
Bremsevæske kan du selv hælde på, men har du en utæthed (rustne bremserør plejer at være problemet), skal du nok regne med 1-2000kr for at få skiftet en god del af dem. Er det kun et enkelt stykke kan det nok klares for en halv-hel times tid, afhængigt af hvor det sidder.
--