Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hybrid bil & opladningAf Megabruger LasseSoeby | 18-08-2021 12:38 | 1942 visninger | 22 svar, hop til seneste
Jeg erhvervede mig en Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid, og vil i den forbindelse gerne have en ladestander etableret på hjemmeadressen.
Men sikke et virvar af muligheder, og nu vil jeg høre Jeres erfaringer.
Det jeg indtil nu har fundet ud af, er:
- Behøver ikke være den kraftigste model, idét bilen begrænser max, men må dog gerne være nogenlunde fremtidssikret - så måske jeg skal vælge noget med 22 kWh timer (hvis el-nettet tillader) ?
- Vil gerne, at der kan har muligheden for el-refusion.
- Tænker umiddelbart, at jeg vil leje en boks, medmindre der findes nogle til max 4000,- man kan købe, og stadig få refusionen (men, hvordan fungere det så?)
Men... lad mig høre, hvilket selskab I har valgt, og hvorfor?
Og ligeledes gerne, om der er noget jeg skal være særlig OBS på og/eller selskaber man skal gå helt uden om.
Lige nu hælder jeg nok mest til LIBLE:
https://lible.dk[...]
--
Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK
jeg har en Tesla model 3 LR så 77 KwH batteri der skal lades..
firmaet har et Clever abon, så har Clevers 11 KwH lade box, og seriøst du har ikke brug for mere.
Du skal være opmærksom på visse ting der "måske" kommer, måden det fungere gennem firma, er jeg reelt ligger ud for strøm (kontra benzin/diesel hvor det ryger direkte på firma kortet eller benzinkort) og så bliver jeg refuseret af Clever.
hvis du har solceller, så kan det ske at tilbagebetalingen bliver meget lille på sådan et abon.. men som plugin hybrid så er det 300kr om mdn og så kan du lade overalt hvor der er Clever og mener også andre er gået ind i samarbejdet nu så der er roaming.
så har det super fint med abon service.. en mate valgte Eon og han har haft svært ved at finde ladere, men mener de har samlet det sammen med Clever roaming mæssigt.
Clever ligger et rimeligt kabel ned, dog skal du selv stå for gravearbejdet...
men som sagt, har ALDRIG skulle sådan vente på min lader, det eneste der er, er at jeg lader 80% på bilen, så skal vi ud og bruge ALLE km på batteriet, så skal jeg lige enten planlægge det, eller vente 1 times tid før batteriet er toppet op.. plejer at bruge planneren i bilen, da jeg ikke vil lade den stå med 100% natten over. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Er den største udgift ved sådan en lader ikke installationen? -- Hej
Jeg har også en plugin hybrid og har købt en Easee gennem homecharge der så står for refusionen.
Det er en lækker ladeboks, som imo ser flot ud. Jeg har næsten lige fået den, så har ikke prøvet at få refusion endnu, da det vist nok kun er 2 gange om året man får det. Men gennem homecharge køber du laderen i stedet for at leje den. Mine tanker var at det ville være et + til ejendommen hvis den engang skulle sælges. Hvis du lejer skal den vel rives ned medmindre køberen vil overtage (tror jeg nok). Jeg valgte Homecharge blandt andet fordi jeg var vildt med Easee laderen, og man bare kunne købe det hele som en samlede pakke, så det var nemmest. God service og flinke mennesker der troppede op og installerede det hurtigt og effektivt.
I forhold til installationen af laderen, så skal man være obs på at der godt kan komme ekstra udgifter på hvis der skal trækkes længere kabel end de normalt inkluderede 10m, samt hvis der skal graves osv. jeg fik at vide at man skulle regne med mellem 70-100 kr. pr/m du ekstra skal have installeret.
Jeg valgte også at fremtidssikre lidt, og fik installeret et kabel der kunne trække 22 kw, når det bliver aktuelt på et tidspunkt. Min bil lader kun med 3,7, men regner med der kommer en el bil senere hen.
Find ud at dit behov om Clever evt. godt kan betale sig, hvis du lader meget ude eller på arbejde osv. Det er dog vist sjældent det kan betale sig.
Jeg brugte ladepris.dk til at sammenligne de forskellige udbydere lidt, samt en anden hjemmeside jeg ikke lige kan huske.
Derudover skiftede jeg el selskab, da det jeg havde var alt for dyrt (fandt jeg ud af).
-- #3
Jeg står i præcis samme situation som dig, har pt. en plug-in, men overvejer at skifte til fuld el om et stykke tid. Hvordan er din installation lavet, er den allerede nu tilsluttet sådan at du kan smide en 22kW bil til, eller skal der ændres noget hvis/når du skal skifte effekt ?
PFT! -- Jeg vil også anbefale ladepris.dk som #5 nævner. Der kan du taste manual data ind, og få en indikation på hvilken løsning der vil være billigst til dit forbrug og med afsæt i din bil.
Jeg har selv lige bestilt Clever unlimited til min el-bil, som jeg forventer lander hos mig til Oktober. -- 10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C --
Sidst redigeret 18-08-2021 13:41 #0 vær opmærksom på at en 22kw lader sandsynligvis vil skulle medføre nogle større sikringer i forsyningsselskabets kabelskab ved vejen.
Cerius vil have 1500kr per ekstra ampere, men det forekommer mig der ikke er nogen yderligere løbende udgifter.
Ydermere forudsætter større sikringer, at dit kabel fra vejen til boligen er dimensioneret til de større sikringer, samt kablet fra elmåleren til din eltavle.
11kw er mere realistisk på de standard 25A sikringer en husinstallation har ved vejen.
Hvis du er villig til nogle elektrikeromkostninger er det ikke noget problem at opskalere din elinstallation :) -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. #0 få dig en lader med app support, så du kan starte og slutte ladningen fra din mobil. Så kan du lade når det er billigst. -- #1 Tak for uddybende kommentar :-)
#2 Selve installationen koster naturligvis penge, og hvad jeg har fundet frem til, er der stor forskel på deres "standard" installationer.
#3 Jeg har luret lidt på deres side, og de er bestemt også i spil, men synes umiddelbart LIBLE er mere interessant (endnu i hvert fald). Min bil lader også kun v/ 3,7 Wh, men tænker også, at det på sigt var bedre at vælge en lidt kraftigere (min. 11).
Mht. udbyder af el, så har jeg - lige som så mange andre - indgået aftalen gennem El-Forbundet.
Og så så med refusion på 1,12 pr. kWh, så bliver det pludselig ganske billigt at "tanke" bilen med el.
#4 Det er bilen selv, som bestemmer, hvor meget der kan lades med.
Ligesom #3 og undertegnede, så lader den vores med maksimalt 3,7 upåagtet af, hvor stor en lader der måtte være installeret.
#5 & #6 Tak - der har jeg været inde og kigge, og LIBLE som jeg selv havde kastet mig over ligger faktisk ret godt i svinget :-)
#7 11 kW vil for så vidt også være rigeligt, så ikke fordi jeg har de vilde krav :-)
#8 Godt input - det havde jeg slet ikke skænket en tanke at man også kunne.
Men prisen er for mig den samme døgnets 24 timer. Dog kunne jeg godt se det lækre i, at jeg selv kunne fjernstyre det. Så er der bare endnu en ting jeg skal have i tankerne når jeg kigger på det.
Er der slet ingen, som har erfaringer med LIBLE? :-)
Gad jeg også godt høre lidt om. -- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK #9 Jeg er ret sikker på at alle nye elbiler (måske ikke Dacia Spring), kan programmeres til et bestemt tidspunkt, hvor den skal lade. E-Up kan dette. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 Nårh ja - det har jeg faktisk set i bilen menu... Tak! -- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK #0
Easee har hvert fald en app, som jeg synes fungerer udemærket, hvor du kan udskyde og se hvor meget den har ladet osv.
Obs. på www.ladepris.dk[...] s opgørelse over installation og opstart, da de ikke 100% kan bruges til at sammenlignes, så man skal lige ind på hver enkelt og se hvordan det er strikket sammen.
#4
som #7 skriver så kræver det yderligere installation ude fra vejen og ind til elskabet mv.
Men så er ladeboksen, samt kablet fra ladeboks til el tavle klar til det når det bliver aktuelt. -- Hvis en given elbil måske æder 400 Wh per km og man kan lade med 11 kW (minus tab og alt muligt), så svarer det rundt regnet til 27 km per minut.... altså... man kan køre 27 km ekstra for hvert minut man lader (forbehold for alt muligt).
Hvor ofte skal man ud og køre 100 km, og man har ikke lige 4 minutter at lade bilen?
11 kW er mere end rigeligt. Det halve ville sikkert også være fint ;) -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 --
Sidst redigeret 18-08-2021 15:53 #13 Tror lige du skal have skiftet batterier i lommeregneren. Med den udregning er der ingen grund til at lade med mere end 11kW. En 250kW lader ville jo fylde en bil med 600km+ i rækkevidde på 2 minutter -- -kommer senere #13 Tror du glemmer at de 11 kW er per time og ikke per minut. Kunne ellers være lækkert :) -- #15 +1
et alm 11 Kw lader er mere end rigeligt til hjemmelader
vi har en el bil og selv om vi har en 11 Kw lader så sætte jeg den ofte ned så den kun lader med 6 Kw. Man lader jo bilen om natten. Så om der tager 2 eller 5 timer er jo lige meget. Man sover jo :) og så er den klar om morgen når man skal afsted..
og som #7 skrive så har de fleste en 25A maste sikkering og en 11 Kw hiver ca 16 a så kan du jo selv regne ud hvad du har til TV. Computer opvaskemaskine osv.
-- Da de fleste 22kw lader kræver 40A forsikring, ville 90% af alle alm hus ikke kunne få det, da man normalt har 25/35A ind
Hvis man vil have det i sit eget hjem , vil det normalt kræve støre stikledning som skal graves/skydes ind, oven i det kommer ca 1300 kr pr A man hæver sine sikring, dette er et beløb man skal betale til sit elselskab, så der er de dyrsete sikringer du kan købe .
Men før i siger i vil have 22kw lader så husk at se hvorstor lader der er i bilen, Tesla3 har kun en 11kw lader, hvor Tesla S har 22kw
His i vil købe jeres egen lader så købe en 3 faset 11kw, også selv om du har hybrid, så er du altid sikkret hvis du købe en elbil, eller få fremlagt 5 leder kabel så der er klart til 3faset ladning
-- Sidst redigeret 18-08-2021 17:40 #0 Har de set denne tråd? https://www.hardwareonline.dk[...]
Du har valgt nyt elselskab, har du så brugt denne side til at finde udbyder? https://elpris.dk[...]
Jeg skal have installeret en lade stander i morgen jeg har valgt https://takecharge.dk[...]
Det er baseret på prisen på lade stander incl. installation, prisen på abn. for at kunne få refusion, at firmaet har leveret et regnskab med overskud. TakeCHARGE har en ret billig installations pris omkring 4000 kr. og de har også Easee lade standeren og det smarte ved den er, at man ikke selv skal tage billede af el-bi-måleren. Jeg har dog valgt den billige løsning til 8494 kr.
Jeg brugte bla. denne side til at bestemme mig: https://baltzer.eu[...] og denne side https://ladepris.dk[...]
Jeg syntes jeg har set reklamer for lade stander installationer, som bare i sig selv koster ca. 8000 kr. Så jeg syntes lade stander og installation for 8494 kr. er billigt.
Hvis du får reduceret elpris, fordi du har elvarme / jordvarme / varmepumpe mm. så er det kun Clever der kan stå for el-refusion. -- Hep Hey Hov hehe fik læst forkert. Dobbeltcheckede ellers med en ioniq på nettet, men der var en 300 kw lader de havde brugt. -- Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16 Jeg har en plug in hybrid og ser ærlig talt ikke den store fidus i en ladestander, hvis det ikke er en ren elbil. Jeg fik en elektriker til at lave et udendørsstik, som kunne klare opladningen og så lader jeg bare via mormor stik. -- Sidst redigeret 19-08-2021 07:27 #18 Ja, nu har jeg i hvert fald læst det.
Var dog med på, at mange mener PHEV er et flop, og fair nok, for der er bestemt også plads til den holdning.
Årsagen til, at vi skiftede til en benzin bil, var ændret kørselsbehov.
Førhen kørte fruen til og fra arbejde på motorvej ca. 2 x 40 km., alle hverdage, og nu kører hun max 2 x 7 km., alle hverdage. Og her kommer el-delen virkelig til sin ret.
Og vi var helt sikre på, at vi ikke ville have en ren el-bil (endnu) førend der kommer længere rækkevidder. Vi har tre børn, og ventetid på rejser gider vi bare ikke. Så bruger vi bare den traditonelle forbrændingsmotor.
Nu er der så gået en uge siden vi tankede den helt op (både strøm og el), og siden da ladet en smule også. Tror indtil videre, at vi har brugt 1 liter fossilt brændstof, og skyldes mest af alt, at fruen konstant skal have klimaanlæg m.v. kørende på fuld smadder :-)
Jeg kaster i øvrigt et blik på takecharge - dem havde jeg overhovedet ikke fundet i mine søgninger, så tak for det :-)
-- Ryzen 5 5600X, Aorus Master X570, NZXT Kraken Z63, 2x8 GB G.Skill 3600MHz, RTX 2080 Super, Corsair RM650i, Phanteks P600S TG, AOC 24G2U/BK #20 prøv at kig på https://ladepris.dk[...] her bliver ladepris med og uden ladestander og refusion sammenlignet, og hvis de tal de bruger er rigtige, så koster det dig mere, at lade med mormor lader. -- Hep Hey --
Sidst redigeret 19-08-2021 07:33
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|