Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

bilka returret?

Af Giga Nørd 7430 | 04-08-2021 20:38 | 2545 visninger | 73 svar, hop til seneste
kan det virkelig være rigtigt hvis man reservere et tv ved bilka og går hjem åbner det og finder ud af det ik kan med ens konsol eksempelvis, så tager de det ikke retur fordi de har en udstillingsmodel man kan se?-. man ser jo hverken varen med konsol, lysforhold osv.
--
jep jep
#1
Pinky
Giga Supporter
04-08-2021 20:46

Rapporter til Admin
Ja du har ikke returret hvis varen er købt i butik om man har mulighed for at se den i butikken. Du har kun 14 returret ved netsalg.
--
#2
Die_Happy
Semi Supporter
04-08-2021 20:48

Rapporter til Admin
"Hvis du returnerer en vare, der er beskadiget eller brugt på en måde der i betydelig grad forringer varens værdi, forbeholder vi os ret til at afvise returnering eller fratrække værdiforringelsen fra købsbeløbet. " Står på deres hjemmeside. Ret tydeligt :)
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB
#3
MFPedersen
Ultrabruger
04-08-2021 20:49

Rapporter til Admin
#1 Bilkas handelsbetingelser siger noget andet.. Varer købt i Bilka og på Bilka.dk er omfattet af Bilka’s ubegrænsede returret. Så længe du medbringer din kvittering, og varen er i samme stand samt i original og intakt emballage, kan du få dine penge tilbage. Dog gælder der: Varer, der er i original og intakt emballage, er omfattet af den ubegrænsede returret. Hvis du returnerer en vare, der er beskadiget eller brugt på en måde, der forringer varens værdi, forbeholder vi os ret til at afvise returnering eller fratrække værdiforringelsen i købsbeløbet. Hvis varen derimod er åbnet, men ubrugt, har du en 30 dages returret. https://www.bilka.dk[...]
--
3700X - Gigabyte X570 I - Dark Rock Pro 4 - Intel 660P M.2 1TB - Vengeance LPX 3600 C18 - 5700 XT Red Devil - SF750 Platinum - Define Nano S - XG32VQR
--
Sidst redigeret 04-08-2021 20:51
#4
Jimminez
Mega Supporter
04-08-2021 20:50

Rapporter til Admin
vis du har reseveret det via nettet eller over mobil/telefon så gælder 14dages returretten
--
#5
7430
Giga Nørd
04-08-2021 20:58

Rapporter til Admin
jeg køber det her til click collect i bilka herning https://www.bilka.dk[...]
--
jep jep
#6
ToFFo
Guru
04-08-2021 21:00

Rapporter til Admin
Det kan vi ikke svare på i den konkrete situation. I teorien kan du returnere det, ja. De tilbyder fortrydelsesret på produkter købt i butikken. I praksis er det mere kringlet, fordi vi ikke ved hvilken stand varen er i. Vi ved ikke om TVet lige har fået en bule på vej ind i bilen, eller du har fjernet og smidt beskyttende film væk. Eller der mangler emballage, tilbehør osv..
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 04-08-2021 21:00
#7
Gæst
Gæst
04-08-2021 21:01

Rapporter til Admin
Hvis du selv har afhentet det i Bilka, så gælder det som et køb foretaget i butikken, og ikke på nettet. Bryder du emballagen, kan det ikke returneres. Det kan altid svare sig at læse købsbetingelser. Brug Elgiganten næste gang, de har en god returret. Du kunne sikkert også have fået det prismatchet i Elgiganten.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#8
7430
Giga Nørd
04-08-2021 21:02

Rapporter til Admin
6 gå udfra det blir fragtet som et lille barn, og kassen ingen buler får eller lign.
--
jep jep
#9
Gæst
Gæst
04-08-2021 21:03

Rapporter til Admin
Returnering af Click og collect samt varer købt i varehus: https://support.bilka.dk[...] Bare surt. Handl mad i Bilka, og elektronik i andre steder :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
7430
Giga Nørd
04-08-2021 21:05

Rapporter til Admin
elgiganten er udgået..samme med power tvet er ved blive udfaset..
--
jep jep
#11
Gæst
Gæst
04-08-2021 21:09

Rapporter til Admin
Bestil det på Bilkas hjemmeside med levering osv. Det vil være mega ærgerligt hvis du fortryder, og du så ikke har returret.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
ToFFo
Guru
04-08-2021 21:17

Rapporter til Admin
#8 - Her er hvad jeg kan finde i deres returbetingelser: https://support.bilka.dk[...] Der står øverst: Returnering af varer købt i varehuse: Hvis emballagen på din vare er brudt, kan du desværre ikke returnere den. Det besvarer vel egentlig spørgsmålet. Den returret de tilbyder, er ikke det samme som den lovbestemte returret du får, ved køb over nettet. Det er en ekstra service de tilbyder, hvor de selv bestemmer betingelserne for den service. Dog kan man argumentere, at man ikke må kalde det returret, hvis det ikke er det samme som den lovbestemte, for at undgå forvirring. Men det gør de egentlig heller ikke da de kalder den en "ubegrænset returret". Så hvis man virkelig strækker den, kan man kalde det en gråzone. Men det er næppe noget du kan vinde noget på. De betingelser som #3 linker til, gælder desværre kun ved køb på nettet.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 04-08-2021 21:24
#13
7430
Giga Nørd
04-08-2021 21:29

Rapporter til Admin
nu står der så de ik har fler på lager heller, før havde de en del :D wtf:p tror jeg får en besked imorn om det udsolgt
--
jep jep
#14
Gæst
Gæst
04-08-2021 21:31

Rapporter til Admin
#13 Det er nok nogle hollere der har købt dem, det er jo også et fint tilbud. Personligt vil jeg ikke røre ved det med de købsbetingelser, kan lige passe man åbner lortet op derhjemme, og så er der nogle døde pixels eller andet galt med panelet, og så kan man ikke få retur/ombyttet det, men må vente i ugevis på at få repareret et splinternyt tv, eller det ikke er nok pixels der er døde til at de vil gøre noget ved det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
7430
Giga Nørd
04-08-2021 21:33

Rapporter til Admin
14 havde bestilt online hvis jeg ku men der er ingen der har det med pris garanti såeh ja
--
jep jep
#16
Everquester
Maxibruger
04-08-2021 21:36

Rapporter til Admin
Har de sagt de ikke tager tilbage
--
#17
7430
Giga Nørd
04-08-2021 21:38

Rapporter til Admin
16 nej men blir købt med butiks garanti, det før jeg køber jeg undres mig lidt over det.. især nu man ikke kan se det i rette forhold, eksempel skal mit bruges til gamning med en series x...
--
jep jep
#18
DonBonzini
Elitebruger
04-08-2021 21:58

Rapporter til Admin
https://www.forbrug.dk[...] Hvis du henter varen i butikken Det er tidspunktet for selve købsaftalen, der er afgørende for, om købet er dækket af reglerne for e-handel. Har du indgået aftalen om køb af varen på nettet og hentet den i butikken, har du stadig 14 dages fortrydelsesret. Hvis du bare har set varen på nettet, men først afgiver den egentlige bestilling i den fysiske butik, så er det et butikskøb. Ved butikskøb har du som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, medmindre det er aftalt med butikken. Edit, kan se at man ikke laver en købsaftale ved click and collect, så det må være et butikskøb = ingen fortrydelsesret:-( Men synes godt nok at det er en gråzone!
--
Sidst redigeret 04-08-2021 22:03
#19
vejenar
Gigabruger
04-08-2021 22:59

Rapporter til Admin
#14 Stop nu med at komme med så mærkelige og ubegrundede påstande.
--
#20
Kristina
Mega Nørd
05-08-2021 02:49

Rapporter til Admin
Tilføjelse til/bekræftelse af #18: Det er korrekt, at ved click & collect uden betaling online er man ikke omfattet af de 14 dages fortrydelsesret jf. Tænks hjemmeside: https://taenk.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 05-08-2021 02:49
#21
Azakiel
Skribent
05-08-2021 06:17

Rapporter til Admin
#14 Nu har Bilka trods alt en DOA politik, så medmindre du selv sylter din process så går det skam helt OK hurtigt.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#22
JohnD
Gæst
05-08-2021 08:31

Rapporter til Admin
Ved et køb hos bilka.dk til Click & Collect skal du acceptere deres handelsbetingelser, der står blandt andet: "Returnering af varer købt i varehuse Hvis emballagen på din vare er brudt, kan du desværre ikke returnere den." Det er jo ikke deres fejl du ikke har tjekket om teknologien, målene og stil matcher dit behov i din stue.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
7430
Giga Nørd
05-08-2021 09:18

Rapporter til Admin
14 doa?
--
jep jep
#24
Wildmann
Ultra Supporter
05-08-2021 09:21

Rapporter til Admin
#23 Dead On Arrival
--
#25
7430
Giga Nørd
05-08-2021 09:21

Rapporter til Admin
22 hvordan vil du tjekke de ting når de ikke er til rådighed?....
--
jep jep
#26
ToFFo
Guru
05-08-2021 09:28

Rapporter til Admin
#25 - Før du besøger butikken kan man læse specifikationer, finde tests eller anmeldelser af denne, eller lignende varer. Hvis det ikke besvarer dine spørgsmål, kan du spørge butikken om de har en udstillingsmodel som du kan få lov at teste det på. Er det heller ikke en mulighed, kan du spørge om du kan få lov at købe varen, for at prøve den derhjemme og returnere den hvis den ikke lever op til dine forventninger. Det skal du selvfølgelig få på skrift. Siger de nej til det, er sidste mulighed at bestille (og betale) den over nettet, så du har din lovpligtige fortrydelsesret. Uanset hvad har du kun dig selv at sparke i røven, fordi du ikke læste det med småt. Men ovenstående er blot forslag til hvad du kan gøre for at tjekke tingene inden køb.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 05-08-2021 09:28
#27
7430
Giga Nørd
05-08-2021 09:31

Rapporter til Admin
26 du kan ik betale over nettet, så det er ret enkelt, og tvivler på de lader mig tage min xbox med stå game i deres showroom, jeg undres barer over de mener det er købt som beset når man på ingen måde får de muligheder stillet til rådighed i butik, , og har skam undersøgt det, og ik hentet tvet endnu, er ved se om jeg kan få det online istedet hvad dækker den dao politik, for den kan jeg intet finde om
--
jep jep
--
Sidst redigeret 05-08-2021 09:32
#28
TiXe
Monsterbruger
05-08-2021 09:46

Rapporter til Admin
Af nysgerrighed . Hvorfor vil du returnere det ? ? hvad er det som ikke virker ?
--
#29
Azakiel
Skribent
05-08-2021 09:50

Rapporter til Admin
#27 DOA politikken er kun hvis produktet er beskadiget, og som ikke er selvforskyldt. Det er ikke en du kan læse om.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#30
7430
Giga Nørd
05-08-2021 10:02

Rapporter til Admin
28 vil ik returnere noget, jeg undres mig barer over man ikke har returret nu man reelt ikke kan se tvets fulde funktioner.,
--
jep jep
#31
ToFFo
Guru
05-08-2021 10:03

Rapporter til Admin
#27 - Nu prøvede jeg lige med nogle tilfældig varer på deres webshop. Jeg kunne godt betale over nettet. Det må være en meget speciel vare du har bestilt, for det virkede til at alle varer jeg valgte kunne betales over nettet. Der var endda gratis fragt.
--
- Indsæt signatur -
#32
7430
Giga Nørd
05-08-2021 10:08

Rapporter til Admin
31 så det ikke click collect På Bilka.dk har du på udvalgte varer mulighed for at reservere og afhente i det varehus, der ligger tættest på dig - helt uden omkostninger. Du vælger varen, klikker på Click&Collect, og ser med det samme, om varen er på lager. Senest to timer efter din reservation modtager du en e-mail og SMS fra os om, at varen ligger klar til at blive afhentet enten i vores vareudlevering eller i kundeservice inde i varehuset. Du er altså fri for at køre forgæves - og slipper samtidig også for at betale for unødvendig fragt. Det er nemt og hurtigt, når du har besluttet dig for at købe. Det koster dig ikke noget at reservere - du betaler først for varerne i varehuset. Hvis du har flere spørgsmål til Click&Collect, kan du her finde svar på de oftest stillede spørgsmål.
--
jep jep
--
Sidst redigeret 05-08-2021 10:09
#33
ToFFo
Guru
05-08-2021 10:10

Rapporter til Admin
#32 - Nej, men du sagde man ikke kunne betale over nettet. Du sagde ikke at det kun var click and collect der var en mulighed for dig. Nu ved du hvordan du kan teste produktet uden at miste din returret og med al sandsynlighed få det leveret fragtfrit. Så kan du (sandsynligvis) returnere det til butikken hvis du ikke er tilfreds.
--
- Indsæt signatur -
#34
7430
Giga Nørd
05-08-2021 10:58

Rapporter til Admin
33 og kan du heller ikke som sagt:) jeg har forsøgt og har spurgt, det her kan kun betales ved afhentning:)
--
jep jep
#35
7430
Giga Nørd
05-08-2021 14:08

Rapporter til Admin
hvis nogle mangler et tv, er jeg kommet til dobbelt booke så har en reservation mere, der blir løsrevet efter iaften, så mangler en i herning omegn et lg cx 55 til 6444 kr, så skriv så får du min bookin:)
--
jep jep
#36
Lindquist
Super Nørd
05-08-2021 14:25

Rapporter til Admin
Helt praktisk spørgsmål fra en, der ikke har ejet en konsol siden NES: Hvordan kan det være, at man ikke kan bruge en Xbox på et TV? Det lyder for mig ret usandsynligt? Skal den ikke bare have et HDMI stik og så er den good to go? Mht. købsprocessen så har de samme købsproces, som man har haft i årtier for butikskøb. Det er der vel ikke noget nyt i? Mange butikker er ofte søde til at samarbejde, hvis du f.eks. vil bytte det til et andet TV, fordi det ikke fungerer i dit setup, men ellers er det som ToFFo skriver i #26 (og har vel i øvrigt i al nyere tid været sådan for alt andet end netbutikker - how are you surprised?)
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 05-08-2021 14:28
#37
7430
Giga Nørd
05-08-2021 15:16

Rapporter til Admin
hvem siger du ikke kan bruge en xbox på tvet?.
--
jep jep
#38
Max
Gæst
05-08-2021 18:17

Rapporter til Admin
"Du ville heller ikke returnere et ny bygget hus pga. lysforhold" - CopyLeft&Right, Kunne ikke lade være. :) Ej det er hest med de regler, på godt og ondt. Virksomheder der i mange år har mistet penge på svindel og fejl 40 og nu modsat folk der ikke når fyldelstgørende information, skal stå med riskoen, samt tidligere "åbnet" produkter. #37 sikkert baseret på fortolkning af #0
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
7430
Giga Nørd
05-08-2021 18:28

Rapporter til Admin
Anyway tv'et er hentet nu. Nu skal jeg bare finde ud af det men shot et lækkert billede
--
jep jep
#40
Sjanten88
Semi Supporter
05-08-2021 23:48

Rapporter til Admin
For pokker der sidder mange uvidende folk og vejleder. Bilka kan hvis du handler/betaler via nettet ikke frasige sig de 14 dages returret. Hvis det ender med at give bøvl #39 så smæk mig en besked. Jeg har været møllen igennem - og de endte med at takke mig for at gøre dem opmærksomme på at de havde ledere/sælger sågar chefer der ikke var bekendt med bilkas egen politik på området. Men fælles er at med dig køb er der 14 dages fuld returret, jf dansklovgivning. Tillykke med tv'et :)
--
#41
Kristina
Mega Nørd
06-08-2021 00:34

Rapporter til Admin
#40 Returret er ikke det samme som fortrydelsesret, og man har 14 dages fortrydelsesret, ikke 14 dages returret. Du kan læse om forskellen her: https://www.forbrug.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#42
SmallFoot
Bruger Aspirant
06-08-2021 04:08

Rapporter til Admin
@ #34 7430: Reserveringen er nok annulleret nu, men jeg vil gerne overtage hvis den ikke er.
--
#43
7430
Giga Nørd
06-08-2021 07:27

Rapporter til Admin
Ja beklager det er annulleret nu:)
--
jep jep
#44
ToFFo
Guru
06-08-2021 07:30

Rapporter til Admin
#40 - Ja, hvis man handler på nettet. Hvilket click and collect ikke er, idet man ikke har betalt, og dermed handlet, over nettet.
--
- Indsæt signatur -
#45
Sjanten88
Semi Supporter
06-08-2021 12:12

Rapporter til Admin
#41 - nu er du igen inde på reklemationsret/returret etc, og jeg må erkende at du endnu engang ikke er helt med på hvad lovgivningen reelt siger. Det magter jeg ikke at spilde min tid på igen. #44 - click and collect er det samme som online handel. Og specielt i tilfældet med bilka tager de produktet retur uden at blinke. Det er nemt at sidde og være teoretisk, når man ikke har dels erfaring med returretten og den pågælde kæde/butik. Nuvel det ser ud til OP ikke skulle have tv'et alligevel - men kan være andre søger på tråden og får sorteret de teoretisk svar fra og får læst hvordan virkeligheden hænger sammen :)
--
#46
NeoLite
Junior Supporter
06-08-2021 12:20

Rapporter til Admin
Hvilket TV var det som ikke kunne med din Xbox?
--
#47
Azakiel
Skribent
06-08-2021 12:20

Rapporter til Admin
#45 Click&Collect er netop ikke det samme som online handel, så længe der ikke udveksles penge. Jf. købeloven skal der være tale om et fjernsalg før fortrydelsesretten kommer i spil, og det er ikke et salg hvis den ikke er betalt online. Omvendt, køber du et produkt i Bilka på en bestillingstablet (som de af og til har stående), så vil det tælle som et fjernsalg da du reelt set bestiller det via samme ordresystem som ved køb online. Source: Har håndteret RMA og retur for Bilka i 3.5 år.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#48
Kristina
Mega Nørd
06-08-2021 12:38

Rapporter til Admin
#45 Prøv nu at læse, hvad Forbrugerstyrelsen skriver i deres eget link, som jeg har henvist til i #41. Du blander returret og fortrydelsesret sammen - det er ikke det samme. Det er ikke noget, jeg finder på. :) Nu serverer jeg det lige for dig: https://www.forbrug.dk[...] "Returret: Køb i en butik Et køb er en bindende aftale, og du kan som udgangspunkt ikke fortryde dit køb. Selvom mange butikker tilbyder en retur- eller bytteret, er det ikke en ret, du har efter lovgivningen, hvis det ikke er aftalt ved købet. Sælgeren bestemmer altså selv, om han eller hun vil tilbyde en fortrydelsesret, og hvilke regler der skal gælde for fortrydelsesretten. Det, der gælder for returretten, skal være aftalt ved købet, fx fremgå af butikkens betingelser. Det kan fx være: Hvor lang fortrydelsesfristen skal være Om du kan få pengene igen eller bytte til andre varer i butikken Om du kan få et tilgodebevis Er du blevet lovet en returret, skal du have dine penge igen. Er du blevet lovet en bytteret, kan du vælge andre varer i butikken. Som udgangspunkt må du forvente, at varen skal returneres i en stand, så den kan sælges igen som ny. Stiller sælgeren andre krav, må han eller hun oplyse det tydeligt inden købet. Det kan fx være: At varen skal returneres i originalemballage At alle mærker sidder på varen At plomberinger ikke er brudt Det vil normalt være en forudsætning, at varen fremstår som ny og ubrugt, så den kan sælges igen. Stiller sælgeren andre krav til varens stand, fx at samtlige mærker stadig sidder på varen, at originalemballagen er intakt og lignende, skal du have det tydeligt oplyst ved købet. Fortryder du købet, skal du bevise, hvor og hvornår du har købt varen, hvad den har kostet, og at du er blevet lovet en ret til at bytte eller returnere varen. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har fortrydelsesret, hvis det ikke allerede står der. Fortrydelsesret: Køb på nettet Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter først, når du har modtaget varen, fx når den er lagt i din postkasse, når den efter aftale med dig er lagt i et skur eller lignende, eller når den er afleveret på din arbejdsplads. Køber du en ydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen. Når du køber mad, billetter, flyrejser og nogle få andre ting, har du slet ikke fortrydelsesret." Forbrugerrådet Tænk bekræfter, at Click & Collect IKKE giver fortrydelsesret, når man ikke betaler for varen online - så det er også forkert, det du skriver: https://taenk.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 06-08-2021 12:41
#49
Sjanten88
Semi Supporter
06-08-2021 15:52

Rapporter til Admin
#47 og #48 Det er jo direkte pinligt at i ikke gider læse det jeg skriver. Det er sågar i 2 og 3 linje af mit skriv. En ting er hvad forbrug siger - som i øvrigt er en panel der har tolket på reglerne. Dermed er deres ord ikke lov. Og hvad så bukkes egen retur politik er. Det er rigtig fint du kan copy/paste ting men du er nødt til at læse hvad det tales om inden du bare kaster om dog med ligegyldig tekst.
--
#50
Kristina
Mega Nørd
06-08-2021 16:20

Rapporter til Admin
#49 Du er åbenbart uden for rækkevidde. Vi er flere, der skriver til dig, at det, du oplyser, ikke er korrekt. Men nej, du VIL bare ikke lytte. Du sejler rundt i begreberne returret og fortrydelsesret, som IKKE er det samme. Fortrydelsesret er en ret, som alle private forbrugere har ved online køb. Returret er noget andet, og er ikke en automatisk ret ved lov. Returret er noget, som en butik KAN tilbyde, hvis de ønsker det, men de sætter selv rammerne for deres returret. Det står i den kilde, jeg henviser til #48, hvis du gad læse det. Og når Bilka skriver på deres hjemmeside, at varen skal være uåbnet ifm. returret, så er det sådan det er. Så kan du ævle her fra og til månen, men det gør det bare ikke korrekt. Du skriver oveni i #45, citeret: "click and collect er det samme som online handel". Nej. Igen. Ikke korrekt, og vi er flere, der har forklaret dig konkret hvorfor med lov- og kildehenvisning. I stedet for at komme med "subjektive synsninger" og "jeg har engang oplevet", så dokumentér din påstand og henvis til faktuelle kilder, som vi andre gør. Prøv at være nysgerrig på det, vi andre skriver. Gider ikke spilde mere tid. Det er jo helt håbløst, når du nægter at lytte til faktuelle forhold, hvor det hele sågar bliver serveret for dig. Men fortsæt du bare, jeg er ude af tråden.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 06-08-2021 16:22
#51
Sjanten88
Semi Supporter
06-08-2021 19:29

Rapporter til Admin
#50 din ignorance er skræmmende. At du ikke vil/kan forholde dig til det jeg skriver men alene bakker dit argument op med at o er flere der skriver det skriger jo efter at du er på dybt vand. Det er fint du er færdig, så slutter misinformationen nemlig helt af sig selv:)
--
#52
Klatretoesen
Super Supporter
06-08-2021 19:47

Rapporter til Admin
Sjovt at Sjanten88 endnu engang udviser total faktaresistens :D Der er efterhånden utallige tråde hvor diverse personer prøver at fodre det til ham... men det er den samme smøre hver gang.
--
#53
ToFFo
Guru
06-08-2021 21:00

Rapporter til Admin
#49 - En ting er hvad forbrug siger - som i øvrigt er en panel der har tolket på reglerne. Dermed er deres ord ikke lov. Jeg tror du forveksler Forbrug.dk med Forbrugerrådet Tænk. Forbrugerrådet Tænk: Er en privat virksomhed i stil med Rtings.com. De laver tests af diverse produkter og lever af betalende medlemmer. Kilde: https://www.forbrug.dk[...] Forbrug.dk: En offentlig instans, drevet af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. De er en myndighed* under Erhvervsstyrelsen. Kilde: https://www.forbrug.dk[...] *Myndighed: samfundsinstitution som forvalter og har magtbeføjelser på et bestemt område. I dette tilfælde er det område købeloven. Kilde: https://ordnet.dk[...] Det er fint hvis du stadig mener vi tager fejl. Men jeg håber ovenstående bidrager til at udefrakommende selv kan vurdere hvem de bør tro på. Ja det sucks at tage fejl, men ind imellem må man lige trække sit ego tilbage, og indrømme at man måske tager fejl. Så lærer man noget, og så er vi alle venner igen, i stedet for man bliver husket som "that guy" fra den der tråd hvor der var en masse pis :)
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 06-08-2021 21:02
#54
Sjanten88
Semi Supporter
06-08-2021 23:26

Rapporter til Admin
#52 der mangler stadig noget faktuelt på at bilka ikke vil lade handlen gå retur.. Det er fint du gerne vil bidrage men når det reelt bare er en samling bogstaver og ord uden noget indhold giver det ikke meget mening. #53 Jeg forveksler dem bestemt ikke. Jeg anerkender dem begge og at den ene er underlagt en myndighed. Men det ændre ikke på at de ikke er den lovgivende myndighed. At de som udgangspunkt har glimrende vejledning lan vi hurtigt blive enige om. Men de tolker på lovgivningen, ligesom en eventuel dommer i en sag skulle gøre det. Samtidig så er du nu så langt fra det oprindelige emne som handlede om hvor vidt bilka i Herning ville lade op returnere et tv købt via click and collect - hvilket han kan. Det er efterhånden facebooktilstande man ser med brugere her på hold der ikke svare på det ser spørges ind til. Og når de så får svar på tiltale agere se som dog her Toffo. Men du kan jo lige komme med noget info på forbrug.dk er den lovgivende myndighed som du forsøger at referer til. Det handler ikke om hvad jeg mener, men helt basale om ar i faktuelt er forkert på den i forhold til at bilka vil tage det her produkt retur selvom det er åbnet og afprøvet. At i så som nævnt forsøger at tale udenom er jo bare endnu mere fjollet.
--
#56
ice_hiboy
Semi Supporter
06-08-2021 23:37

Rapporter til Admin
Dette er taget ud fra en afgørelse ved forbrugerklagenævnet, så kan det vist ikke blive mere officielt. Forbrugeren vandt i dette tilfælde sagen om fortrydelsesret, men kun fordi at virksomheden ikke overholdte det de selv skrev i deres betingelser. Havde de uddybet deres betingelser bedre havde forbrugeren tabt. "Der er som udgangspunkt ikke fortrydelses- eller returret ved køb af varer i en almindelig, fysisk butik. Når denne service tilbydes, fastsætter den erhvervsdrivende selv betingelserne for fortrydelses- eller returretten, men skal oplyse forbrugeren om vilkårene for at fortryde eller returnere en vare, før købet indgås." https://fkn.naevneneshus.dk[...] Edit: fandt også lige en anden sag, godt nok om en kjole men det gælder stadig: "Når en forbruger køber en vare i en almindelig butik, gælder der som udgangspunkt ikke en fortrydelsesret, medmindre andet er aftalt." https://fkn.naevneneshus.dk[...] Tænker ikke der burde værre nogen diskussion efterhånden. Der er ingen lov om fortrydelsesret ved køb af fysisk vare i en fysisk butik. Kun online salg/fjernsalg.
--
i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2.
--
Sidst redigeret 06-08-2021 23:40
#57
Fantronic
Bruger
06-08-2021 23:42

Rapporter til Admin
#56 Den pågældende sag, du henviser til, handler om en vare købt i en fysisk butik. #0 har brugt click & collect online. Det er to forskellige ting. Derudover er returret stadigvæk noget, som en fysisk selv kan bestemme, om de vil tilbyde eller ej og under hvilke betingelser. Det er ikke en lovmæssig ret. Edit: du justerede lige din kommentar, efter jeg skrev min kommentar. Ellers helt enig, selvom det dog hedder returret i butik, og fortrydelsesret online/ved fjernsalg. Folk blander begreberne sammen, så blot for at gøre det klart.
--
Sidst redigeret 06-08-2021 23:47
#58
ice_hiboy
Semi Supporter
07-08-2021 08:36

Rapporter til Admin
#58 Hvis vedkommende havde betalt online og bare hentet den, så vil jeg vurdere sagen til at være lige til som i at det var fjernsalg 14 dage intet spørgsmål. Der hvor den bliver kringlet er at ved click og collect betaler du i butikken og man har derfor haft rig mulighed for at se varen.
--
i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2.
#59
Sjanten88
Semi Supporter
07-08-2021 08:58

Rapporter til Admin
#55 så fik vi også lidt underholdning fra socialklasse 5. Det lykkedes dig hverken at svare på spørgsmålet, kende lovgivningen og så samtidig er mislykkedes flabet svar. Du bekræfter netop tesen omkring tilstanden på hol.dk Man bliver så træt når folk der vil blande sig herunder Toffo, Kristina, klatretoesen, og nu dig, der har så lidt viden og kompetence. Forbrugere der via nettet forudbestille en vare, så er handlet at som fjernsalg og derfor gælder fortrydelsesretten i 14 dage fra produktet er fysisk hos forbrugeren. Men kan jo lige google forbrugerombudsmanden når nu er så glade for google og copyright paste, det forholder jer også få at lagre reel viden.
--
#60
ToFFo
Guru
07-08-2021 09:45

Rapporter til Admin
#54 - Jeg prøver ikke at overbevise dig, specifikt. I stedet prøver jeg at gøre det klart for udefrakommende hvad der er rigtigt og forkert, så de selv kan vælge at tro på hvem de vil. I denne tråd ( https://www.hardwareonline.dk[...] ) hvor vi diskuterer garanti vs reklamationsret, står du igen alene, og siger alle imod. Efter du så bliver kørt over af #47, som citerer en afgjort sag ført af forbrugerklagenævnet, hvor det gøres helt tydeligt at du tager fejl, forsvinder du bare. Man kan så argumentere at du bare glemte tråden, men den køber jeg ikke. Her kunne du have slugt din stolthed og indrømmet du tog fejl. Det er der ingen skam i. Men jeg synes der er skam i at stikke halen mellem benene og starte forfra et andet sted. #58 - Lige præcis. Når man bestiller og betaler online, er handlet indgået online, og der er tale om fjernsalg. Click & Collect er det samme som at ringe til butikken, og spørge om de vil stille en vare til side som man henter og betaler senere. Så får man mulighed for at inspicere varen før man betaler den. #59 - Man bliver så træt når folk der vil blande sig herunder Toffo, Kristina, klatretoesen, og nu dig, der har så lidt viden og kompetence. Jeg synes arrogancen begynder at tage overhånd. Du bliver ved med at sige du har ret, og alle andre tager fejl. Men man får kun dit ord for det, hvorimod vi andre lægger arbejde i at komme med kildehenvisninger. Forbrugere der via nettet forudbestille en vare, så er handlet at som fjernsalg og derfor gælder fortrydelsesretten i 14 dage fra produktet er fysisk hos forbrugeren. Korrekt. Hvis du bestiller og betaler over nettet og får varen leveret til dig, har du på intet tidspunkt mulighed for at inspicere den vare du har betalt for. Det er fjernsalg. Hvis du reserverer en vare, for så at tage ned i butikken og derefter betaler varen, har du mulighed for at inspicere varen, mens du er i butikken. Det er ikke fjernsalg. Men kan jo lige google forbrugerombudsmanden når nu er så glade for google og copyright paste, det forholder jer også få at lagre reel viden. Her er et glimrende eksempel på hvad jeg mener. Her bør du netop poste et link til det du mener underbygger din påstand. Men i stedet siger du bare at man jo lige må google det.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 07-08-2021 09:50
#61
M.Mikkel
Maxi Nørd
07-08-2021 09:57

Rapporter til Admin
#60 enig manden er helt væk og som altid rigtig svar fra Toffo
--
Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar
#62
Fantronic
Bruger
07-08-2021 12:35

Rapporter til Admin
Helt korrekt, hvad #60 skriver. Toffo, jeg tror ikke, du skal bruge meget mere tid på Sjanten88. Nogle mennesker nægter bare at lytte eller indgå i dialog. Vi kan ikke gøre andet end at irettesætte det, han skriver, så andre, der læser med, ikke bliver fejlinformeret og spreder misinformationen videre, og så lade den ligge dér. Vi kan kun håbe på, at folk kan finde ud af sortere de kommentarer fra, der er total sort snak. Men tak fordi du gider og har så meget tålmodighed, jøsses :S #58 Jep, lige nøjagtig. Det er det, vi påpeger.
--
#63
Sjanten88
Semi Supporter
07-08-2021 12:49

Rapporter til Admin
#60 jeg skal ikke bestemme hvad du ligger til grund for min i dine øjne forsvinden. Det er set fra din side, jeg som jeg også mindes jeg skrev var færdig med at argumenter mod folk der ikke tilegner sig viden men alene googler sig til svaret og tror at første hit er det rigtige svar. Det er set rigtig ofte netop fra dig blandt andet - Jeg forstår dit behov for at dynge folk til i tekst fordi du gerne vil "vinde" er argument. Det minder mest af alt om tendensen set fra Instagram og like hunting på facebook. Nuvel jeg kan se flere folk æder dine lange tekster og fred være med det. Mine indspark handler alene om at oplyse den/dem der spørger og så forventer jeg bestemt de selv er kildekritiske og sortere i det. Ligesom med alt andet på internettet. Men lad os da bare rippe op i den anden sag hvor samme kvartet som i den her tråd oplyser efter hvad de selv har oplevet og kan google sig til kontra lovteksen. Fælles er som der også er nævnt i den tidligere tråd kan jeg se nu, at garantien dækker det samme som reklamationsretten - og at butikken ikke må fortælle de giver garanti med mindre de kan dokumentere de giver noget ekstra med i forhold til reklamationsretten, herunder indforstået at dækker reklamationsretten 100% så dækker garantien 100%+. Det anfægtede i alle trods det er lovteksten. At producenter prøver at spise kunder af med noget andet er en helt anden snak. Men igen kend lovgivningen så retter de ind med det samme. Du kan jo her også læse hvad forbrugerombudsmanden har at sige om garanti og reklamationsret. Jeg synes arrogancen begynder at tage overhånd. Du bliver ved med at sige du har ret, og alle andre tager fejl. Men man får kun dit ord for det, hvorimod vi andre lægger arbejde i at komme med kildehenvisninger. Jeg synes det er glimrende at drage arrogance ind når de fleste af jeres argumenter går på at i er flere der mener det samme. Det skriger til mig at man igen jagter "flokken" og derfor enten er medløber eller ikke selvtænkende/kildekritisk. #58 - Lige præcis. Når man bestiller og betaler online, er handlet indgået online, og der er tale om fjernsalg. Click & Collect er det samme som at ringe til butikken, og spørge om de vil stille en vare til side som man henter og betaler senere. Så får man mulighed for at inspicere varen før man betaler den. Endnu engang ser man dig dreje ordene og ændre det der oprindeligt er skrevet alene for at du kan feje det ellers korrekte argument af vejen Du kan jo som skrevet læse lidt omkring forbrugerombudsmandens holdning, som i daglig tale må være det tætteste du kommer på korrekt tolkning af lovgivningen. Den konkrete sag omhandler gebyr men beskriver samtidig hvordan click and collect tolkes. https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...] Det er nu 2. gang jeg har modbevist det du skriver set fra den den instans der beskytter forbrugeren og fører tilsyn med markedsføringsreglerne. Her er et glimrende eksempel på hvad jeg mener. Her bør du netop poste et link til det du mener underbygger din påstand. Men i stedet siger du bare at man jo lige må google det. Det her er essensen af din måde at argumenter på - du forventer det hele serveret, fra en person som i øvrigt er fløjtende ligeglad med hvordan du tror tingene er men alene henviser til at du netop kan undersøge hvad reglerne er på området. Korrekt. Hvis du bestiller og betaler over nettet og får varen leveret til dig, har du på intet tidspunkt mulighed for at inspicere den vare du har betalt for. Det er fjernsalg. Du vil bare ikke forså at det ikke handler om at den skal leveres direkte til dig? Det står ligeledes på det sidste link. Du vil igen dreje ordene og omformulerer således det fremstår som du har ret. Dit postulat oven for er sandt, men det er ikke kun begrænset til netop den tese du opsætter. Fælles er at som i den anden tråd hverken gider jeg eller har tiden til at skulle agerer underviser for dig i hvordan man er kildekritisk og hvordan google virker. Jeg er færdig i tråden her men mon ikke du får forvildet dig ind i en anden tråd hvor du måske kan få oprejsning, måske det bare ikke skal være et område omhandlende garanti og reklamationsret samt fortrydelsesret? Edit - #61 endnu en medløber :) Dejligt at se endnu end melde sig med absolut ingen ting. Er du i familie med #62 - i virker til at have samme opland.. #62 Du er sku en sjov type, men så igen, når man ikke har noget at byde ind med kan man jo hoppe med på at være "instagram typen" Det bekræfter jo endnu engang socialklasse 5 :)
--
Sidst redigeret 07-08-2021 12:54
#64
Sjanten88
Semi Supporter
07-08-2021 12:59

Rapporter til Admin
#63 tilføjelse Den fik ikke det sidste link med - Den kan du så få her i stedet omhandlende garanti og reklamationsret https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
--
#65
Fantronic
Bruger
07-08-2021 13:00

Rapporter til Admin
#63 Manden i sagen, du henviser til, havde bestilt varen online = betalt for den online og henter den i butik. Click & collect er hvor man reserverer varen uden at betale online og henter den i butikken. Det er noget andet. Hvor mange gange skal vi sige det til dig. Jesus christ :S
--
Sidst redigeret 07-08-2021 13:05
#66
Sjanten88
Semi Supporter
07-08-2021 13:05

Rapporter til Admin
#65 du har stadig svært ved at læse kan jeg se - Der er indgået en aftale om salg, betalt eller ej så er aftalen indgået og bindende. Du kan jo lige læse : Når en forbruger indgår aftale om køb af varer og/eller tjenesteydelser ved fjernsalg, har forbrugeren som udgangspunkt en fortrydelsesret på 14 dage, jf. forbrugeraftalelovens § 18 og § 19. Fortrydelsesretten begynder at løbe fra den dag, hvor forbrugeren får varen i fysisk besiddelse. Når en forbruger forudbestiller varer på internettet, vil der være tale om fjernsalg, uanset at forbrugeren afhenter sine varer i en fysisk butik. Det betyder, at forbrugeren har ret til at fortryde sin bestilling i op til 14 dage efter at have afhentet sine varer. Alternativt få en voksen til at hjælpe dig.
--
#67
M.Mikkel
Maxi Nørd
07-08-2021 13:14

Rapporter til Admin
#66 jesus hvor dum kan man blive
--
Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar
#68
Fantronic
Bruger
07-08-2021 13:17

Rapporter til Admin
Jesus christ, det er jo helt langt ude det her. Du henviser til noget, der stadig ikke bekræfter din tese. Jeg hopper ud at tråden. Sindssygt.
--
#69
ice_hiboy
Semi Supporter
07-08-2021 13:20

Rapporter til Admin
#66 Der er ikke indgået en aftale om salg ved click og collect. Click og collect er alene en reservation af en vare i butikken. Det er som at ringe og spørge om de kan ligge den til side og du så køber den bagefter. Click og collect er på intet tidspunkt en aftale om salg. Det er alene en aftale om at den er reserveret til dig. Hvis det var en aftale om salg, så kunne du heller ikke bare undlade at hente den, så var den også bindende den anden vej. Den sag du linker til har intet at gøre med fortrydelsesret/returret ved køb efter click og collect. Det har alt at gøre med at de ikke må opkræve et gebyr hvis du bruger click og collect og ikke køber varen. "Når en forbruger indgår aftale om køb af varer og/eller tjenesteydelser ved fjernsalg, har forbrugeren som udgangspunkt en fortrydelsesret på 14 dage, jf. forbrugeraftalelovens § 18 og § 19. Fortrydelsesretten begynder at løbe fra den dag, hvor forbrugeren får varen i fysisk besiddelse." Ved click og collect er der ikke indgået en aftale om salg, den ligger kun til side. "Når en forbruger forudbestiller varer på internettet, vil der være tale om fjernsalg, uanset at forbrugeren afhenter sine varer i en fysisk butik. Det betyder, at forbrugeren har ret til at fortryde sin bestilling i op til 14 dage efter at have afhentet sine varer." Som skrevet tidligere, hvis forbrugeren forudbestiller, altså betaler for varen, så gælder loven om fjernsalg. "Da en forbrugers forpligtelse til at opfylde en indgået aftale – og dermed afhente og betale for det bestilte – ophører ved brug af fortrydelsesretten, jf. forbrugeraftalelovens § 21, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at det vil være i strid med god skik efter markedsføringsloven, hvis virksomheden opkræver et gebyr, hvis forbrugeren ikke afhenter sine varer." Jeg læser det her som, at hvis ikke varen er betalt/købt så er der ikke indgået en aftale, derfor kan de ikke opkræve et gebyr og hvis der ikke er indgået nogen købsaftale så er det ikke fjernsalg. Købsaftalen sker når de dukker op i butikken og smider deres kort i dankort automaten. Men jeg tror at vi må komme frem til at vi nok aldrig bliver enige. Ikke før der er komme en afgørelse om præcis den problemstilling, hvilket jeg ikke har kunne finde. Ingen af os er jurister. Du er ikke jurist, jeg er ikke jurist, Toffo er ikke jurist. Så realt ser er alt gætteri. Du gætter også. Så skal vi ikke prøve og holde tonen og blive enige om at være uening til der kommer en sag så vi alle kan blive klogere.
--
i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2.
#70
ToFFo
Guru
07-08-2021 13:32

Rapporter til Admin
#63 - Mht. Click & Collect: Fjernsalg og Click & Collect er to forskellige ting, med mindre man betaler for varen på nettet, når man bestiller den til afhentning. Hvis du bestiller og betaler ved afhentning, er det ikke fjernsalg. Hvis du bestiller og betaler inden afhentning, er det fjernsalg. Derfor kan det du linker til ikke bruges i den situation. Mht. garanti vs reklamationsret: Det kan ikke forventes at en fabrik i Kina er bekendt med alle forbrugerregler i alle lande i verden, for så at indrette deres garanti således, at den er bedre end alle former for reklamationsret i hele verden. Derfor bestemmer de selv vilkårene for den frivillige garanti der gives. Ellers ville 1-års garanti jo slet ikke eksistere, da man i så fald altid vil være dårligere dækket, fordi perioden er kortere. Producenten kan ikke holdes ansvarlig for hvilket land deres kunde videresælger produkterne til. Det er jo håbløst at holde styr på. Kan se det du linker til er fra 2003. Her er en sag der blev afgjort i 2020. Hvorvidt der er sket ændringer i reglerne i de 17 år ved jeg så ikke. Sagen omhandler en computer hvor kunden mener den ved defekt skal ombyttes til en fabriksny. Men garantien dikterer at producent gerne må ombytte til refurbished. Kunden tabte sagen. https://www.forbrug.dk[...] Nu er sagen godt nok bragt frem af Forbrug.dk som du mener bare er et panel der tolker på reglerne. Men det er forbrugerklagenævnet der har ført sagen, og retten der har afgjort den. I sagen siger retten netop, at det er producenten der bestemmer vilkårene for garantien. Hvis du havde ret, havde kunden jo vundet sagen uden problemer. Men her har vi altså rettens ord for at producenten bestemmer betingelserne for den garanti de selv udbyder.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 07-08-2021 13:36
#71
ice_hiboy
Semi Supporter
07-08-2021 13:54

Rapporter til Admin
For at underbygge den pointe #70 kommer med, så kan det nævnes at de 2 års reklamationsret vi køre med i DK, ikke er en dansk lov men en Europæisk lov. Derfor skal alle lande i EU have minimum 2 års reklamationssag hvis noget er købt i et europæisk land. Det kan f.eks nævnes at i Norge har man 5 års reklamationsret og i Sverige har man 3. Det vil derfor være umuligt for producenten at skulle ændre deres garanti forbehold til alle lande i verden. Hvis skulle gøres tror jeg hurtigt du så mange mærker trække sig fra små lande som danmark og kun fokusere på de store markeder. Reklamations ret og garanti er alt 2 forskellige ting. Og via forbrug.dk kan du faktisk komme ind på afgørelsen og læse det hele: https://fkn.naevneneshus.dk[...]
--
i7- 9700K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 16gb corsair lpx ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair RM750X | Lian Li Lancool 2.
--
Sidst redigeret 07-08-2021 13:56
#72
JTP
Semi Supporter
07-08-2021 17:18

Rapporter til Admin
https://taenk.dk[...] Køber du click & collect eller ved en Facebook eller Instagram live af en erhvervsdrivende og betaler for varen, når du henter den, er købet ikke omfattet af reglerne ved onlinekøb. Du har derfor ikke nødvendigvis fortrydelsesret. Butikken kan dog tilbyde det – spørg butikken eller læs betingelserne, før du handler. Så der er faktisk forskel på, om det er online køb eller click and collect. Og derfor skal man altid tjekke efter, hvilke forhold man køber under.
--
#73
Lindquist
Super Nørd
08-08-2021 02:52

Rapporter til Admin
Holy f...! I er godt nok nogle tålmodige mennesker. Nogle kampe skal man nok bare opgive, men imponerende at I har holdt tonen pæn hele vejen og høfligt kildehenvist, trods at Sjanten88 er blevet ved med at være passiv-aggressiv og nedladende hele tråden igennem.
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 08-08-2021 02:53
#74
ToFFo
Guru
08-08-2021 08:56

Rapporter til Admin
#73 - Det er en vanesag. Man bliver immun med tiden :D
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: bilka returret?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning