Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Afklaring omkring elbil

Af Gæst elbil | 30-07-2021 00:12 | 4108 visninger | 74 svar, hop til seneste
Hejsa, Jeg er muligvis ved at skifte min benzinbil ud med en elbil både pga køreoplevelsen og driftsøkonomien. Jeg har mine betænkeligheder, men synes det kunne være spændende med inputs og evt oplæg til lidt debat. Min situation ser således ud. - Har mulighed for hjemmeladning. Men umiddelbart ikke opladning på arbejde - 80% af tiden bruges på landevej ca 70km til/fra arbejde næsten hver dag, det resterende er bykørsel og afstikkere fra Viborg til henholdsvis Støvring, Aarhus, Aalborg og højst en gang årligt til København - Kørsel 25.00km/årligt De 2 biler jeg har kig på er udelukkende fra Hyundai pga billig forsikring(489.- mod 750.- ved andre mærker) + det er den forhandler der har givet langt det bedste bud på min nuværende bil. Bil 1: Hyundai Ioniq 5 72,6 kWt Long Range 481km range til ca 370.000 Bil 2: Hyundai Kona EV 64 kWt 484km range En til 280.000 en anden til 300.000 1. Rækkevidde - Rækkevidden på begge biler er lige godt det samme, dog skulle det være mindre om vinteren samt ved motorvejskørsel(10-20%). Jeg planlægger at beholde bilen til den når omkring 200.000km. Sælgeren mente at batteriet efter 8 år maks skulle tabe 30% kapacitet. Det kombineret med vinterkørsel eller motorvejskørsel, synes jeg dog kan være lidt foruroligende Hvad tror i er realistisk? 2. Strøm - Forhandleren kører et tilbud fra clever på 2500.- for opsætning af ladeboks(samme beløb hvis den senere skal nedtages) månedlig beløb på 750 for ubegrænset ladning hjemme samt på deres offentlige standere. Besparelsen bare i drivmiddel er allerede halveret kontra min benzinbil, trods det er super fornuftigt findes der så andre billigere/bedre løsninger til mit behov? 3. Ladetid - Ioniq 5 klarer 10-80% på 18min ved hurtigladning mens Kona klarer 10-80% på 1 time. Den primære opladning ville som beskrevet foregå hjemme, men ville ved en københavner tur skulle lades på farten. Hvad er folks erfaringer med offentlige ladere, og er tallene realistiske? 4. Pris - Mit behov kan sagtens dækkes af Kona, som dermed også bliver rigtig lækker med topudstyr, prisen er dog noget høj for en bil i den kaliber, og ved testkørsel var design(selvfølgelig subjektivt), rummeligheden over hele linjen samt komfort langt overlegen i Ioniq 5. Det leder mig så til spørgsmålet om Kona er relevant i 2021? 5. Jeres elbil - Hvad er jeres erfaringer med elbiler, hvad kører i selv og hvad fik jer til at skifte til el? På forhånd tak :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
SBargisen
Ultra Supporter
30-07-2021 06:47

Rapporter til Admin
Vær obs på den med batteriets levetid, jeg kan se Hyundai skriver at en udskiftning af højspændingsbatteriet kun kan dækkes af fabriksgarantien, såfremt at "State of Health"(?) er under 70% indenfor 8 år eller 160.000km. Jeg har en Seat Leon PHEV på vej, og læste også op på det med batteriet, og SEAT foreskriver følgende: "Hvis en måling af batteriets energiindhold udført hos en SEAT servicepartner inden for garantiperioden viser, at nettobatterienergiindholdet er under 70 % af nettobatterienergiindholdet ved udleveringen til første køber (”udgangsværdi”), så er der tale om et overproportionelt tab i nettobatterienergiindholdet i henhold til disse garantibetingelser" Så SEAT foreskriver ret specifikt at det er et tab fra udgangsværdien, jeg kan ikke læse det samme hos Hyundai umiddelbart, men det er ret væsentligt. For i så fald kan den jo leveres med 93%, og så mangler man allerede en relativt stor rækkevidde, samt som du selv skriver, ekstra om vinteren. Og hvis det så er 70% af udgangsværdien på f.eks. 93%, så må den komme helt ned til 65% kapacitet, som forværres om vinteren. - Om det er så grelt i realiteten ved jeg desværre ikke, der er nok en anden som kan byde ind her. :) 5) Jeg valgte en PHEV fordi den elektriske del kan dække mit behov til og fra arbejde, og så kan Seat Leon'en tilsyneladende kører ret langt på literen uden strøm.
--
www.OGaming.dk[...] - De bedste priser på gamer pc'er
#2
Lygtemanden
Junior Nørd
30-07-2021 07:26

Rapporter til Admin
PHEV giver ingen mening, når man kan få en el bil med så hurtig ladetid som Ioniq5 Hvis du vil se hvad der bedst kan betale sig med lade løsninger, så kig på ladepris.dk
--
#3
MtM
Juniorbruger
30-07-2021 07:50

Rapporter til Admin
Mht til ladning du vil jo lader 99.9 % gange derhjemme. Af 2 årsager 1. Nemmest 2. Tiden. du er hjemme og bilen holder bare i indkørslen så om det tager 3 eller 5 timer er ligemeget. Så den ene /2 gange om året hvor du lader ude . Bestemmer forhåbentlig ikke hvilken bil du vælger. Angående forsikring jeg har ikke en hyundai og giver under 5000 om Året med alt hvad jeg vælge af ekstra ting undtaget vejhjælp da jeg det sammen med den gratis service aftale på 5 år jeg fik med bilen (vw) Angående service aftale så husk hyundai er den elbil med de dyreste service omkostninger. 15.000 km mellem hver service (kona) ioniq er vist lidt mere VW har eks 100000 km service med i prisen og lige nu et år gratis clever ABB. Incl opsætning . Ca 11500 kr. Jeg har selv el bil og går ikke tilbage til en almindelig bil igen når jeg ikke har længere på arbejde end jeg bare kan lader derhjemme hver dag PS. Vælg ladeboksen med fast kabel når du kommer til det. Så skal du ikke have fat i dit eget kabel vhver gang du skal lade.
--
#4
Kratzen
Supporter Aspirant
30-07-2021 08:21

Rapporter til Admin
1) rækkevidde: du skal være opmærksom på at de opgivne rækkevidder sjældent har noget med virkeligheden at gøre, omend Hyundai er kendt for at have de mest effektive elbiler på markedet. For at kende deres reelle range skal du læse/se reviews. Norske NAF (svt. FDM) laver hvert år en rækkeviddernes hvor bilerne køres fra 100-0%. Jeg ved de laver testen om vinteren, husker ikke om de laver sommerfest også. Du kan regne med at forholdene i Danmark aldrig er så skidt for rækkevidde som de er i Norge. Google dig frem til deres test og se om ikke ioniq 5 er testet. Teslabjørn/Bjørn nyland laver nogle gode tests af de fleste elbiler. Find ham på YouTube. Han laver bl.a.1000km test, hvilket jo giver en indikation af rækkevidde+ladehastighed. 2)strøm: med et behov på 25000km/år er clever en dyr løsning medmindre du lader vildt meget ude (og jf. din beskrivelse vil du kun lade ude på dine københavnerture 1/år. Har du elvarme, og deraf nedsat elafgift kan sagen være en anden, da kun clever refunderer i disse tilfælde. brug fx. Denne beregner til at finde det billigste produkt. https://baltzer.eu[...] vi har selv evse og får 1,03kr retur for hver ladet kWh. Det giver en pris på ca 0,6kr/kWh eller 15øre/km 3 ladetid ja, det er realistisk med 10-80 på 18 minutter ved de perfekte forhold: varmt batteri, ledig lader, lader med 800v. Du skal ikke købe bilen efter dette, da du så sjældent vil bruge det. Du vil lade hjemme nærmest altid, og ellers destinationslade mens du er udenbys. Kun på de helt lange ture skal du stoppe og bruge lynladere. Du lader hurtigst på lav % så i stedet for at lade 0-80 er det meget bedre for dit tidsforbrug at lade 0-50x 20. Jeg kan ikke udtale mig om oladsforholdene på de offentlige lynladere, da jeg kører tesla og der altid er plads. 4pris vælg den bil du føler mest for. Ja ioniq5 er dyrere, men Kona er rigtig dyr, hvis du efter en måned tænker “hvorfor fanden købte jeg ikke den anden model”. 5 elbil har kørt tesla model s siden 2015. Jeg r glad for at køre elbil og skal aldrig have en “dinodræber”. Om det bliver tesla næste gang må tiden og økonomien afgøre. Vi runder snart 160k km, og den er stadig en fornøjelse at køre i. rækkevidden falder en smule med tiden, men det er ikke noget vi har mærket nogle praktiske forskelle i endnu. Du skal mishandle din bil gevaldigt for at nå under 70% State of Health held og Lykke med købet. jeg svarer gerne på yderligere spørgsmål hvis det er.
--
#5
Ronson
HOL Moderator
30-07-2021 08:56

Rapporter til Admin
Husk ved rækkevidde at medregne tab om vinteren, kørsel på motorvej og ikke mindst at man praktisk talt aldrig kører fra 100% til 0%. Holder du til daglig batteriet mellem 20-80% så har du reelt kun 60% = 288 km (ved 480km). Ved 90-10% = 80% = 384 km. WLTP vel at mærke. At lade op til 100% slider på de fleste batterityper. Mht. rækkevidde ved vinter så kan du se mine tal her: https://i.imgur.com[...] Ikke at du direkte kan bruge tallene til noget men så har du en ide om hvor meget rækkevidde kan falde når det er koldt. Kører nok 75% motorvej i gennemsnit så 130 km/t + vinter trækker godt ned.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#6
Kejserjorn
Super Supporter
30-07-2021 09:06

Rapporter til Admin
Vi har netop købt en Kona, som min kone skal pendle i til jobbet, og den er hun rigtigt glad for. Man skal vælge den faceliftede model, hvis man køber ny. Der er godtnok rabat på den “gamle”, men den var dyrere som udgangspunkt, så prisen bliver næsten den samme alligevel. Vi fik næsten alt det udstyr, som man kunne proppe i den til omkring 320.000,- Hyundai har en super garanti, men deres serviceintervaller er helt hen i skoven. I hvert fald på Kona. Vi skal afsted 3 gange om året. Det er vi sgu lidt trætte af på en “vedligeholdelsesfri bil”, og der lugter lidt af pengemaskine. Dertil så har de skiftet kølevæske til batteriet. Det skal skiftes for hver 60.000 km., og det er ikke helt billigt. Jeg ved ikke, om andre fabrikanter har samme interval nu på dette. Det giver altså mening at kigge på den totale økonomi over den tid, man ejer bilen. Købsprisen er kun en del af det. Service, rep., forsikring osv. betyder bestemt også noget. Man kan altid finde en større, bedre og dyrere model, så du skal nok gøre op med dig selv, hvor dit sweetspot ligger. Vi kiggede også på Ionic5, Kia EV6 og Skoda Enyak, men den noget højere pris gav ikke meget mere værdi for os. Der ramte Kona plet pga. pris, høj rækkevidde og god komfort. Du skal dog være opmærksom, hvis du skal have træk på. Kona, og andre i samme klasse, må typisk trække 300 kg. Det kommer man ikke langt med. Mht. batteriet så var vores forhandler lige frisk nok. Han påstod hårdnakket, at batterier i Hyundai ALDRIG degraderer. Det er jeg stadigvæk lidt sur på ham over. Det er sgu for dumt. Men det er rigtigt, at der er en buffer, så batteriet faktisk er lidt større end angivet. Derfor vil man ikke opdage den første degradering. Vi har Clever med ubegrænset ladning ude og hjemme. Det kan svare sig for os, fordi bilen kommer til at køre rigtigt mange kilometer. Dit behov ligger nok lige på grænsen. Hurtigladning gik vi ikke så meget op i. Det er rigtigt, at Ionic 5 (og søsterbilen EV6) kan lade enormt hurtigt ude, men det kræver jo, at forholdende kan leve op til det. Vi lader 99,9 af gangene hjemme om natten. Det klarer de fleste elbiler fint. vi skiftede til el pga. økonomi og komfort. Det er skønt at cruise i en moderne elbil, og med Clever kommer vi aldrig over 750,- om måneden i brændstof-forbrug. Dertil er den billig i afgift - men korte serviceintervaller trækker så den modsatte vej. Vi fik også et tilbud på forsikring, men vi bruger IDA, så det kunne ikke svare sig for os. Vær OBS på deres finansiering! Vi fik et tilbud med en fin, lav rente, men stiftelsesomkostninger lå på over 20.000. Kig evt. på AL-Finans eller snak med din egen bank. Det kan næsten helt sikkert bedre svare sig.
--
(Indsæt signatur her)
#7
HunterKiller
Elite Nørd
30-07-2021 09:13

Rapporter til Admin
Jeg kan kun anbefale at checke Teslabjørn / Bjørn Nyland på Youtube med alle hans tests (og dertil ret detaljeret dokumentation han gør tilgængelig) Ionic 5 test kommer i disse dage og han har rigeligt med videoer på Kona hvor han har testet rækkevidde mange gange, opladningstider osv Hans data på Kona 64kWh lyder (begge i frostvejr, vinterdæk i norge): 330km ved gns 90km/t og 250km ved gns 120 km/t Så du skal altid lige tage producenternes rækkevidde opgivelser med en vis margin
--
Linux, både privat og professionelt Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining
--
Sidst redigeret 30-07-2021 09:15
#8
Elbil
Gæst
30-07-2021 09:25

Rapporter til Admin
#1 Mit behov kan sagtens dækkes af det halve af deres rækkevidder, men igen så skal jeg dælme til at bruge lang tid på ladestationer når jeg skal langt. Kæresten har dog en picanto, som kan bruges til længere ture, men synes godt nok det er ærgerligt at bruge så mange penge på en elbil, hvis det er batteriets skyld at bilen skal skiftes om 8 år - læg dertil at med mit forbrug gør at garantien er overskredet efter lige knap 6 år Jeg skal prøvekøre begge igen, så skal jeg lige have afklaret fuldt med nettobatterienergiindhold - rigtig fin pointe, tak for det! Det er en rigtig fin vogn - PHEV var også i kikkerten, men da chefen ikke ville have det alligevel ødelagde det desværre også muligheden for mig :) #2 Hvis PHEV og dets rækkevidde dækker det primære behov, og eliminerer betænkningerne ved langkørsel synes jeg ikke man skal afskrive dem helt - men ladetiden på ioniq gør bestemt det dét mere attraktivt, og personligt har jeg ikke det store problem med at indregne en pause. Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på. #3 Jeg vil ikke sige det har direkte indflydelse, det er nærmere en betænkelighed, dybest set dækker min benziner jo mit behov, trods dens lavere værdi giver den mig ikke samme bekymringer som en elbil lige nu gør. Mit valg bliver en blanding af den samlede økonomi plus fornøjelsen ved bilen. Jeg er 24, så det kan sagtens være derfor. Jeg prøvede egentligt id.3, men vi kom ikke i mål med en pris på min gamle(20k fra Hyundai’s bud), plus deres forsikring ville stå mig i 850 månedligt. Synes service på Hyundai virker meget ofte især på Kona som du skriver(Ioniq er pr 30.000), sælgeren ville sende mig en oversigt over hvad der skal laves ved service, så det afventer jeg pt. Mht kabel, det er vel fast i clever osv? #4 1) Hvad jeg har læst omkring skulle de nemlig være ret effektive, og igen med mit primære forbrug med landevejs kørsel på 80-90 km/t - Jeg er også overbevist om at spørgsmålet om rækkevidden blot er et filter der er opstået, fordi man spekulerer over alle sine kørescenarier. Jeg vil prøve at se nogle videoer og flere test, mange tak. 2) Hvad jeg kan se fra både dit link samt #2 er clever i den dyre ende - Vi har ikke elvarme, men kan godt se jeg skal i gang med at regne. 3) Godt at høre med ladestandere, som jeg nævner længere oppe er jeg ikke i tvivl om at det blot er et filter, men det er super fint at høre andres input. 4) Økonomi og fornøjelse skal hænge sammen, Kona'en ville være betalt ud efter 2-3 år alt efter model, mens Ioniq 5 ville tage 5-6 år - ydelsesmæssigt ligner de meget hinanden, pladsmæssigt kan Kona godt blive for lille på sigt mens Ioniq 5 ville være relevant til den falder fra hinanden. Kan dog sagtens forstå din pointe. 5) Fedt at høre - jeg hører godt nok heller ikke om mange der skifter tilbage, med mindre de får en helt absurd stigning i km. Tak for dine tanker om uddybninger af mine punkter, det kan sagtens være jeg hiver fat i dig :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
bphhm
Giga Supporter
30-07-2021 10:18

Rapporter til Admin
Vil blot bidrage med mine egen erfaring med ID3. Som bil kører den fremragende og selve el driften er bedre end benzin eller diesel med gearskift osv. Har kørt ca. 10.000 km på 6 måneder. Eneste lille problem er sådan set tiden det tager at lade bilen og tilgængeligheden af ladere. Rækkevidden er noget lavere om vinteren end om sommeren. Udfra Kona og Ioniq 5 som valgmuligheder ville jeg KLART vælge Ioniq 5 hvis du har råd.
--
Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#10
jhc9817
Mega Supporter
30-07-2021 10:55

Rapporter til Admin
Har en lille ZOE som min kone bruger til at kører fra Horsens til Aarhus 3 gange om ugen. Det er blevet til 6000 KM på 4 måneder og mener vi har betalt under 700 for el i den periode. Vi har en ladestander gennem OK - opstarts gebyr 3000 og 200 om måneden. ZOE er udstyret med et 41kw batteri og ladetiden betyder intet da vi altid lader hjemme. Rækkeviden er cirka 320 om sommeren og vel omkring 220km om vinteren. Fra at bruge 3000 - 4000 kr til benzin om måneden er vi nu nede på 1000 - 1300.
--
#11
Mango
Semi Nørd
30-07-2021 12:38

Rapporter til Admin
Jeg følger også Ioniq 5 tæt. Interessant bil. Især prisen er appetitlig.
--
#12
aresONE
Semi Supporter
30-07-2021 14:26

Rapporter til Admin
Jeg har selv lige bestilt en ioniq5, advanced. Jeg tilkøber træk, vinterdæk mv så den står i ca 420k. Jeg synes den var virkeligt lækker at køre, og så er den monsterfed i designet efter min smag. Og mega rummelig. Jeg pendler 3 gange om ugen, 70km hver vej, hvoraf 50km er motorvej. min største bekymring er muligheden for at lade i udlandet, da vi eksempelvis planlægger en køretur til Kroatien næste år.. Jeg ser en kæmpe fidus i at kunne lade ubegrænset for 750,- om måneden. Så sparer man altså en del på brændstof. Jeg mener at det er 8 år eller 200.000km garanti på batteriet på ioniq modellerne (og ikke 160km som #1 nævner)
--
10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
#13
aresONE
Semi Supporter
30-07-2021 15:30

Rapporter til Admin
Lige en rettelse til #12, så læser jeg jeg mig til det desværre nok er 160k km for Ioniq5, på batteriet.
--
10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
#14
PoloDude
Guru
30-07-2021 15:41

Rapporter til Admin
#13 og en typisk benzin bil har 2 års garanti, men holder typisk længere end de 2 år :-D Nissan tror at deres batterier holder 22 år. Tesla tror at deres holder endnu længere. Der er også elbiler fra 2011 til salg på bilbasen, og der står ikke noget om at batteriet skulle være dødt.... Jeg vil mere mene at det er et sats at købe en fossil bil i dag. Hvis det skulle være fossil, så lease den.
--
#15
jhc9817
Mega Supporter
30-07-2021 15:48

Rapporter til Admin
#12 750 kr er ikke billigt. Vil tro vi bruger omkring 400 kr om måneden ved 1500 km om måneden. Har lader fra OK. Det er inkl abbonoment på 200 kr.
--
#16
Thomas G
Elitebruger
30-07-2021 17:28

Rapporter til Admin
Begge er fornuftige biler. Kona har en imponerende effektivitet og det ligner at ioniq er det samme. Der er pt ikke mange standere der kan lade over 50kwh, når vi ser bort fra tesla netværket. (som de vidst vil åbne for). De tyske producenter er igang med at lave en udrulning i stil med Teslas, jeg har ingen ide om hvor hurtigt det går. Hvorfor er det vigtigt, jo primær værdi ved ioniq er hurtig ladnning, samt et lidt størrere batteri. Jeg har ikke prøvekørt de to, så du må selv vurdere om det er forskellen værd. Størrere batteri og hurtig ladning vil jeg personligt værdisætte til ca 50k, og det er især det lidt større batteri jeg værdsætter. Hurtigladningens værdi kan du næsten regne ud selv. Læg 20-30% til opladnings tiden, så er du på den sikre side. Hvor mange gange kommer bilen til at holde og lade på en hurtig lader og hvor mange der tjener penge sidder i den når det sker. Så kan du regne resten af vejen ud. Du kommer ikke til at møde mange steder der levere 800volt de næste par år. To Clever or not to Clever.... brug linket de andre angav, vi har clever og det løber rundt, vi kører 25-30k km om året. Jeg ser det lidt som at jeg har adgang til at lade ca hvor jeg har lyst til, men langsomt :). Elvarme gør en meget stor forskel her, men jeg forudser at der kommer lovgivning omkring dette, for det er en ret stor skæv vridning, uden nogen "god årsag". Tænker at folk bliver tvunget til at have bimåler på elvarmen en dag, eller lign. Det kan naturligvis omgåes, men det er en skævhed. Clever er iøvrigt ofte ved bilka/føtex med 50kwh anlæg. At lade med ca 50kwh er nogenlunde ok, hvis det kun sker indimellem. Hjemmeladeren topper normalt ud ved 11kwh, men det har kun været lidt problematisk for os en enkelt gang i de tre år vi har haft vores ellert. Ikke noget jeg ser som et problem. Vi lader vores bil hjemme ca 80-90% af tiden, måske mere. Typisk ryger der ca 400-600kwh om mdr. (ikke verdens meste energi effektive bil).
--
#17
Mango
Semi Nørd
30-07-2021 19:26

Rapporter til Admin
#12 Hvornår modtager du din Ioniq 5? Har du mulighed for at dele din data, altså rækkevidde, kørselsmetode, forbrug af el og opladning. Det er sker tit at producentens data afviger en del fra forbrugerens, og sidstnævnte er mere reel og troværdig.
--
#18
aresONE
Semi Supporter
30-07-2021 19:47

Rapporter til Admin
#17 - Den står til at ankomme start/medio oktober, og så skal forhandleren i DK lige have den forbi og montere et svingbart træk. Skal naturligvis gerne dele data, i så fald du stadig finder det aktuelt til den tid :-)
--
10700KF & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3070; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
#19
MtM
Juniorbruger
31-07-2021 00:06

Rapporter til Admin
#8 man kan vælge en boks både med og uden kabel hos clever. Vi var så dumme at vælge en uden kabel da fruen synes det så pænere ud. Da vi kikker ud på boksen fra køkkenvinduet. Det betyder så desværre at vi skal have fat i vores egen kabel i bilen hvergang vi skal lade. I stedet for “bare” at tage det fra boksen. Det laver vi om når vi skal have udskiftet vores boks en dag. og held og Lykke med bilkøbet
--
#20
Dare_Devil
Super Supporter
31-07-2021 18:53

Rapporter til Admin
Det er selvfølgelig en smagssag.... Men jeg ville vælge Ioniq 5 af de to på trods af den lidt højere pris. Jeg står selv og skal have en elbil indenfor en overskuelig fremtid, og søster parret Ioniq 5 / EV6 ligger i toppen af listen. Er der en grund til, du ikke overvejer EV6?
--
#21
Mango
Semi Nørd
31-07-2021 22:17

Rapporter til Admin
Toyota har oplyst at de i 2021 udgiver el-bil med Solid State Batteri. Angiveligt holder Solid State Batteri længere, hurtigere at oplade, giver mere rækkevidde og mindre brandfarligt.
--
#22
Bender82
Supporter Aspirant
31-07-2021 22:25

Rapporter til Admin
Hvis jeg var dig, så ville jeg vente 3 år hvis du kan det, der er virkelig sat gang i solid state batteri produktion og kommer de om 3 år ca, så hvis de kommer ud, så vil de andre batterier virke gammeldags, det er mit indtryk af hele bilmarkedet.. https://www.youtube.com[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 31-07-2021 22:27
#23
Bender82
Supporter Aspirant
31-07-2021 22:40

Rapporter til Admin
plus jeg vil nok vente med at købe en Hyundai, de kendt for at have mange fejl på deres første modeller.. og der har været mange tilbagekald på Hyundai, mit råd er vent lige lidt med at købe en hvis du kan, men du kan også være heldig.. Harvard Scientists May Just Have Uncovered the Holy Grail of Battery Technology [May, 2021]https://www.youtube.com[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 31-07-2021 22:45
#24
Bender82
Supporter Aspirant
31-07-2021 22:43

Rapporter til Admin
min far har elbil VW ID.3 og han føler lidt hans bil allerede er lidt bagud, der sker så meget på elbil marked lige nu, især inden 2030 hvor alle nye benzin og diesel biler vil blive forbudt at købe..
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 31-07-2021 22:43
#25
Business
Mega Supporter
31-07-2021 22:59

Rapporter til Admin
Man kan altid vente på noget bedre. Det kender de fleste af os nok fra hardware :) Der findes masserer af spændende teknologi, som de forskellige producenter arbejder på. Toyota prøver sågar at få gamle benzin motorer til at køre på brint.
--
Sidst redigeret 31-07-2021 23:00
#26
Bender82
Supporter Aspirant
31-07-2021 23:07

Rapporter til Admin
#25 det rigtig man kan vente hele tiden, men når der sker så meget i hele EU på bilmarkedet, så det dumt at købe noget lige nu, så heller vente lidt, vi har da 9 år endnu til at beslutte os inden vi alle skal køre elbiler, og ikke kan komme ind i byerne med benzin og diesel biler :-)
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#27
Stroyer
Guru
31-07-2021 23:12

Rapporter til Admin
# Har tidligere kørt TMS men vognen var ved at have kørt for mange km (+200k) og ville af med den mens den stadig havde en hvis værdi. Vi skal HELT sikkert have en El-bil igen - det er bare et spørgsmål om tid - men sådan som markedet er lige pt. og med alle de nye biler der kommer samt batteriteknologier der bliver bedre og bedre tror jeg lige vi venter 1 års tid mere og ser hvad der sker. Planen var egentligt at vi ville have en TMY (Tesla Model Y) da den passer perfekt til vores behov - problemet er bare at Tesla Giga Berlin endnu ikke er kommet i drift og ja, jeg ved godt at de er begyndt at shippe TMY'er fra fabrikken i Shanghai MEN det er stadig med det "gamle" 2170 batteri og ikke det nye tabless 4860. Min gamle TSM kørte på de HELT gamle 18650 batterier og skal da lige love for der er sket noget fra den generation til 2170 typen som ligger i min brors TM3(Tesla Model 3) Jeg synes det er lidt underligt at de nye biler; ID3, ID4, Enyaq, EV6, IONIC, EQ4, EQC osv. osv. ikke rigtigt reklamere med hvilken batteri-teknologi der benyttes lige som Tesla gør - Eller også er det bare mig der er blind? Ind til videre klarer vi os fint med 2 stk ULTRA billig "transport-æsker" som bringer os fra A->B hvilket er et helt bevist valg grundet markedet. En fornøjelse?! På ingen måde - det er noget f**** skrammel at køre rundt i, men lortet udføre den opgave den skal og koster stort set ingen ting.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 31-07-2021 23:13
#28
Stroyer
Guru
31-07-2021 23:19

Rapporter til Admin
+27: At nogen overhovedet overvejer en PHEV er mig en KÆMPE gåde - det er jo bare et "mellem tier" da producenterne ikke var klar med rigtige el-biler men alligevel blev nødt til at gøre et eller andet. Jeg vil nærmest kalde det sørgeligt. MEN reklamerne gør hvad de skal og får forbrugerne overbevist(nogle af dem anyways) om at teknologien er en god idé - Comon altså? "...Det bedste fra begge verdener..." Srsly?! Nok nærmere det modsatte - Stadig en fucked forbrændingsmotor og samtidig et klein-batteriet som måske kan holde 30km. Dobbelt så mange ting der kan gå i stykker og det værste fra begge lejre. Det svare vel til at parre den mindste Dacia Spring med en gammel Yaris. Fatter simpelthen ikke at folk ikke fanger den og hopper i med begge ben. Gensalgsværdien skal nok blive sjov om nogle år ;)
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 31-07-2021 23:22
#29
Business
Mega Supporter
31-07-2021 23:40

Rapporter til Admin
#28 Mon ikke det er prisen der fanger. Folk kan pludselig få i pose og sæk. Mange hk, AWD i mange tilfælde, og et klimavenligt image. Så sætter hr. og fru. Danmark sig ikke ind i, at service skal ske oftere, samt et værditab der er uoverskueligt højt :)
--
#30
Stroyer
Guru
31-07-2021 23:43

Rapporter til Admin
29# God pointe! Jo - Jeg kan næsten ikke se hvad andet det kan være... Jeg er bare så forundre over at folk bare hopper i med begge ben og virkelig er overbevist om at det er en god idé. Men ja - af skade bliver man (forhåbentligt)klog, men sjældent rig.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 31-07-2021 23:44
#31
Mango
Semi Nørd
01-08-2021 01:39

Rapporter til Admin
#28 Der er stor afgiftsbesparelse på dyre PHEV modeller i øjeblikket, afgiften sættes en smule op fra næste år osv. Der er mange penge at spare ved at købe PHEV i øjeblikket. De virker også til lange ture, rejser osv. Tag fx BMW 5 serie Touring xDrive M Sport (2021), her kan man spare 320.000 kr ved at købe PHEV modellen. https://www.bmw.dk[...] Det samme ses blandt de andre end-model/flagship mærker hos de andre dyre mærker som fx Mercedes etc.
--
#32
Dare_Devil
Super Supporter
01-08-2021 08:02

Rapporter til Admin
#30 - Det kommer vel an på de enkelte behov? Mine forældre har købt PHEV for par år siden, og den er de rigtig glade for. Den er billig i afgift. Den var langt billigere end en tilsvarende elbil i anskaffelse. Til hverdag kører den til/fra arbejede hver dag knap 20 km hver vej, så hele hverdagsforbruget dækkes af el. Og når de skal på længere ture behøver de ikke være nervøse for, om de kan finde en ladestander. Ville jeg selv købe en PHEV? Nej. Mine behov er anderledes. Min afstand til arbejde passer ikke 100% til PHEV rækkevidde. Og jeg er ikke nervøs for at løbe tør for batteri. Så jeg skal helt klart have en elbil næste gang :)
--
Sidst redigeret 01-08-2021 08:06
#33
Stroyer
Guru
01-08-2021 08:34

Rapporter til Admin
31# OK! Så giver det, måske, en smule mere mening for mig når der er et så stort økonomisk incitament og dog.... Flere(dyre) ting der kan gå i stykker og med det fact at man stadig køre rundt i en fossilæske selvom man liige har købt en ny bil. Rent teknologimæssigt giver det dog på ingen måde mening i min bog. 32# Jeg kan godt forstå hvis man har nogle behov der gør at man vælger ikke en El-bil lige nu og her som fx. en masse trailer/Campingvogns kørsel, eller bare generelt kører rigtig mange km hver eneste dag. Jeg vil dog vove den påstand at med de El-biler der er kommet på markedet inden for det sidste ½ år, så ville det ikke være noget problem for ~70% af Danmarks befolkning at skifte til ren el. I visse tilfælde ville det naturligvis kræve en smule planlægning og infrastrukturen halter også en lille smule bagefter men er egentlig alligevel ved at være ret godt med synes jeg. Denne rækkevidde-forskrækkethed som langt de fleste bruger som argument for ikke at ville køre El mener jeg er ubegrundet. Naturligvis kræver det en smule mere planlægning på de længere stræk men til dagligt i DK kan jeg ikke tage det seriøst.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 01-08-2021 08:35
#34
Dare_Devil
Super Supporter
01-08-2021 09:51

Rapporter til Admin
#33 - Nå, ja, det glemte jeg at nævne. Tung trailer var også et krav for dem. Da de købte for et par år siden var det lidt tyndt med elbiler, der levede op til deres behov. Allerede idag er udvalget en del bedre. Og om et par år er det efter alt at dømme endnu bedre. Så er der heller ingen tvivl om, at de skal have en elbil næste gang (: Mit indtryk er også, at rækkevidde-forskrækketheden i det store hele er ubegrundet. Men det ændrer ikke ved, at de gamle får lidt ro i sindet ved muligheden for at tanke. Det er også noget værd :). Da vi var i sommerhus (i nærheden af blokhus) blev det faktisk lidt kritisk for min bror, der kører Tesla S. Kombinationen af et ikke-super-godt ladenetværk i Nordjylland samt sindssygt mange turister (vi var det selvfølgelig i peak ugen) gjorde det nærmest umuligt at få en ladestation.
--
Sidst redigeret 01-08-2021 09:52
#35
Business
Mega Supporter
01-08-2021 09:57

Rapporter til Admin
Problemet med et tal, som de 70% du nævner, er, at mange bor i lejlighed :) Jeg kunne sagtens leve med en elbil, selv en med 200km rækkevidde :P Men jeg bor i en lejlighed, hvorfor muligheden for at lade min bil, på nuværende tidspunkt, er ved Lidl 2km væk.
--
#36
NitroBlast
Guru
01-08-2021 11:24

Rapporter til Admin
Jeg har ikke læst hele tråden, så beklager hvis jeg gentager noget. Vær opmærksom på, at mange forhandlere oplyser batterikapacitet som bruttokapacitet, hvilket er nettokapacitet plus reservekapacitet. Når battericeller i nettokapaciteten er slidt tilstrækkeligt, så kan styresoftwaren frakoble den dårlige celle og erstatte den med en celle fra reserven. Lidt ligesom reservesektorer på en harddisk. Du skal altid sørge for at få oplyst nettokapaciteten, da dette er hvad du reelt har at gøre med. Den oplyste rækkevidde kan være urealistisk høj. FDM's medlemsreklame (Motor) havde først på året en anmeldelse af Fiat 500 elektrisk, som havde en oplyst rækkevidde på 320km / WLTP med et 42kWh batteri. Realistisk kørte den kun 160km ved 110km/t og gik allerede a sparemodus efter 150km. Derfor skal du ikke tage de oplyste tal for fakta. I følge FDM falder rækkevidden 20-30% om vinteren. Er bilen uden varmepumpe, så kan rækkevidden falde yderligere. I tilfældet med den nævnte Fiat ville du så have oplyst en rækkevidde på 320km, men om vinteren vil den kun være godt 100km. Derudover så er der eksperter, der spår, at prisen på produktion af elbiler og batterier vil falde markant frem mod 2030, hvor det anslås at prisen på produktion af elbiler er mindre end tilsvarende biler med forbrændingsmotor. Dermed kan man risikere at værditabet på elbiler er meget højt i de kommende år.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#37
Business
Mega Supporter
01-08-2021 17:42

Rapporter til Admin
#36 Mon ikke afgifterne stiger, såfremt elbilerne falder tilstrækkeligt i pris. Jeg ville ikke være bange for den del, mere om de batterier og den teknologi, er usælgelige om 5 år.
--
#38
NitroBlast
Guru
01-08-2021 19:25

Rapporter til Admin
#37 Jeg tror ikke, at elbiler vil blive pålagt afgifter, der modsvarer prisfaldet i produktionen. Dette ville hæmme folks lyst til at skifte til elbil. Jeg tror først, at afgifter bliver et tema, når en tilstrækkelig stor del af bilparken er elektrisk, og der går nok en rum tid endnu. Batterierne vil altid være en faktor, der kan påvirke et gensalg. Men fordi batterierne under alle omstændighed er udtjente på et tidspunkt, så er der intet til hindre for, at man til den tid kan udskifte de gamle polymerbatterier med nye faststofbatterier, der forhåbentligt har taget over til den tid.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#39
Mion
Super Nørd
01-08-2021 20:42

Rapporter til Admin
jeg er ejer af en Tesla Model 3, jeg ville nok helt klart gå enten Ionic 5 eller Kia´s nye EV6.. (ville kigge lidt på Q4 Etron og Skoda Enyaq) når man har kørt "firmaklasse" biler i lang tid, som reelt er en billigere bil end Model 3 da de alle har været "400k biler" og en tesla er 460k UDEN afgifter, så kan man blive lidt overrasket over de mangler der er i en Model 3, og jeg må indrømme KIA / Hyundai har bedre styr på det. bare de simple ting, som en adaptiv fartpilot som er VÆSENTLIG dårligere end den i min Passat, en automatisk visker du til tider skal slå fra, for den forstår ikke det er holdt op med at regne, sidde komfort, som i bedste forstand er middel måde, det er nok den bil jeg har haft jeg har sat dårligst i, er så også 1.93 men alligevel. selv Clio 2007´er sad jeg bedre i. nu havde passaten dog nogle fantastisk Ergo sæder. Ionic 5, går du altså ikke galt med, det tror jeg ikke, plus de har et VÆSENTLIGT bedre service netværk, du kommer til at hade jeg var ude i Ionic 5, og den føles bare som en mere voksen bil, jeg var overrasket. den er ikke i nærheden af en Tesla i "feel" når du kører, men den er komfortabel, en fatastisk pendler bil. Jeg er dog heller ikke selv helt fra PHEV, mest af alt fordi man får meget for pengene, Sonata eller Tucson er jo syg billig hvis man køber den i en 265hk PHEV, RAV4 Prime, 330E. A6 50TFSE især den A6´er var et sygt tilbud da den kom ud. med hensyn til rækkevidde, så er jeg positiv overrasket, det kommer an på hvordan du kører, det er da ingen tvivl om .. min 580km tesla, kører kun 360km hvis jeg ligger med 145km/t på motorvejen, kører du 110-120 så får du godt 450km ud af den, kører jeg med meget landevej, så er jeg et stykke over 500km.. Kører jeg til løkken af REN landevej.. 200km hver vej, så kommer jeg hjem med 33-35% strøm efter godt 420km kørsel = jeg kunne få over 600km ud af den, og det er med 83 i 80 zoner og 92 i 90 zoner, og et par overhalinger. i 20 graders sommervejr, så på danske veje, så tror jeg ikke du kommer til at mangel afstand. skal du udlands, så er der dog en KÆMPE fordel ved at Tesla har sit eget ladenetværk, de 2 gange jeg har brugt mit Clever, der har jeg været super heldig, for 5 min efter jeg satte min til, så har der været KØ ved laderne.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 01-08-2021 20:46
#40
bobson
Monster Supporter
12-08-2021 22:17

Rapporter til Admin
Har i dag købt en Hyundai Ioniq 5 Advanced - leveres først til januar. Var egentlig tæt på en VW ID.3 - men hold op, jeg synes der er markant forskel i lækkerhedsfaktoren på de to biler, så vi var ikke i tvivl da vi først havde kørt begge biler 3-4 gange. Nu er det så bare at vente :)
--
#41
Bender82
Supporter Aspirant
12-08-2021 22:23

Rapporter til Admin
ja jeg var også ude at kigge på Hyundai Ioniq 5 i dag, ja den er lækker.. jeg tror nu hvis jeg skulle bruge 400.000kr på en elbil, så blev det en ID.4 pro
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 12-08-2021 22:23
#42
bobson
Monster Supporter
12-08-2021 22:30

Rapporter til Admin
#41 Super flot bil, ID.4, helt sikkert.
--
#43
Bender82
Supporter Aspirant
12-08-2021 22:48

Rapporter til Admin
#40 husk lige at tjekke hvad en Hyundai Ioniq 5 koster at skifte kølevæske hvert anden år på dem.. der går mange rygter på det kan koste op til 8000kr, og en ID.4 5 år/100.000 km Service- og Reparationsabonnement
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#44
bobson
Monster Supporter
12-08-2021 23:08

Rapporter til Admin
#43 Ja, jeg er opmærksom på det - har talt med FDM som forventer at prisen kommer til at ligge på 3000 kroner. Fedt med ID.3/ID.4´s serviceabonnement, det er bestemt et stort plus, men jeg oplever simpelthen ikke de to biler som noget særligt når jeg sidder i dem. De tiltaler mig ikke i cockpittet. De kører dog virkelig godt.
--
#45
Bender82
Supporter Aspirant
12-08-2021 23:18

Rapporter til Admin
#44 godt, men nogen gange skal man vælge efter hjertet, frem for fornuften ;-)
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#46
Business
Mega Supporter
12-08-2021 23:29

Rapporter til Admin
Hvad er det kølevæske lavet af, hvis det skulle koste 8000kr?! Eller er det fordi de har lavet det sådan, at det er besværligt at gøre? :l
--
#47
Bender82
Supporter Aspirant
12-08-2021 23:33

Rapporter til Admin
#46 jeg sagde rygter, men 3000kr hvert anden år på kølevæske til batteri er nu også en slat
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 12-08-2021 23:33
#48
GhostHuntr
Junior Nørd
12-08-2021 23:46

Rapporter til Admin
Vi er også tæt på at købe en elbil, dog ikke i samme prisklasse som flere andre herinde :P Vi har forelsket os lidt i en Kia e-Soul, lidt specielt udseende, men nøj en lækker bil at køre i :) jeg har dog lidt svært ved at finde ud af hvilken slags lader/hvilken udbyder vi skal have til hjemmelader, da vi har solceller og Genvex/elvarme
--
Puls er en bonus!
#49
jfj
Junior Supporter
13-08-2021 06:20

Rapporter til Admin
#48 så er det kun Clever der tilbage betaler el-afgift, når I har reduktion i elpriser.
--
Hep Hey
#50
Thomas
BOFH
13-08-2021 08:33

Rapporter til Admin
#48>>Hvor meget kører i?
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#51
GhostHuntr
Junior Nørd
13-08-2021 08:37

Rapporter til Admin
#50 30000 om året ca.
--
Puls er en bonus!
#52
Bender82
Supporter Aspirant
13-08-2021 08:51

Rapporter til Admin
Det derfor man køber fast pris abonnent til 749 kr pr måned https://clever.dk[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#53
bobson
Monster Supporter
22-08-2021 00:05

Rapporter til Admin
#6 Hyundai har nu ændret serviceintervallet på Ioniq 5 til 2 år/30.000 km.
--
#54
MadsAG
Junior Supporter
22-08-2021 03:23

Rapporter til Admin
#52 Jeg ville skulle køre over 70.000 km/året før et clever unlimited abonnement kan svare sig. (Ved 200 Wh/km).
--
#55
BlackHorse
Gæst
23-08-2021 11:56

Rapporter til Admin
#54 Du har sikkert ikke reduktion i din elpris når du siger dette. Hvis man har reduktion i sin elpris og køre under 25.000km om året og ikke lader andet end der hjemme så er det billigst at købe sigen ejen lader og betale for strømmen selv Hvis man har reduktion i sin elpris og køre over 25.000km om året så er det billigst at have et clever unlimited abonnement. Hvis man ikke reduktion i sin elpris så er det billigst at købe en lader fra https://takecharge.dk[...] og så måske supplere med et abonnement til en Clever eller E.ON hvis man skal på langtur Man kan selv prøve at lave en beregning her inde https://ladepris.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#56
MadsAG
Junior Supporter
23-08-2021 13:40

Rapporter til Admin
#55 Det koster mig i år 64 øre/kWh at oplade en elbil, det vil jeg gerne se en udregning for at Clever All-in-one kan betale sig ved 25.000 km.
--
#57
Thomas
BOFH
23-08-2021 14:08

Rapporter til Admin
#56>>Det kan det heller ikke ud fra objektive parametre. Men der er en vis værdi i at kende sin månedlige omkostninger og derudover så har man adgang til at lade op ude i byen uden at skulle betale 3,5 og op pr kwh. Men crossover på clever med 100% hjemmeladning er over 45.000 km om året. Personligt har jeg et e-on all inclusive abonement. Der er crossover lige under 35000 km på 100% hjemmeladning.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#58
BlackHorse
Gæst
23-08-2021 15:06

Rapporter til Admin
#56 jeg vil da gerne vide hvor du køber 1 kWh til 65øre alt inklusivt :) Men her får du dit regnestykke https://ibb.co[...] Som det kan ses så vil Clever være dyre det første år men på andet år vil dus pare penge Jeg har været så fræk at sige det koster 10.000 at købe og installere en lader uden abb. Og så er regnestykke baseret på at man lader 100% op der hjemme. Så ja 25.000km er det der skal til for at det kan betale sig.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#59
Thomas
BOFH
23-08-2021 15:17

Rapporter til Admin
#58>>Jeg tænker at han betaler 1,75 kr og får 1,11 kr i refusion hvormed hver kwh har kostet ham 64 øre. Så du skal lige justere dit regnestykke med en ny elpris.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#60
MadsAG
Junior Supporter
23-08-2021 16:03

Rapporter til Admin
#58 Får 111,5 øre i elafgift rabat pga elvarme, så jeg er nede på 65 øre pr kWh. Derfor kan du ikke bare sige 25.000 km på alles vegne f.eks.
--
#61
BlackHorse
Gæst
23-08-2021 18:03

Rapporter til Admin
#60 Jeg skal lige prøve at forstå det som du siger. (Bare sig til hvis jeg er helt væk) 1. Du betaler pt. 176,5øre Pr. kWh i gennemsnit (lidt højt efter min meningen ca. 76øre for meget) 2. Du får refunderet 111,5øre Pr. kWh (Hvem kan det ud over Clever? Jeg kender ikke andre der vil give noget når man har elvarme.)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#62
Hest
Gæst
23-08-2021 18:36

Rapporter til Admin
#61 - Der er refusion på el hvis du har El-varme
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#63
BlackHorse
Gæst
23-08-2021 18:53

Rapporter til Admin
#62 kan du komme med et eksempel for jeg kan ikke finde nogen der vil betale ud over Clever når man har elvarme eller solceller.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#64
MadsAG
Junior Supporter
23-08-2021 21:07

Rapporter til Admin
#61 Hvor får du strøm til 100 øre/kWh inklusiv elafgift? Alene elafgiften er på 112,5 øre, så den kan aldrig blive lavere end det. Reduceret elafgift ved elvarme stammer helt tilbage til 1986. Du bliver ikke betalt, men betaler (i år) 1 øre i Elafgift efter 4.000 kWh/år i stedet for 112,5 øre. Jeg har meget svært ved at læse mig frem til om Clever også giver fuld tilbagebetaling når man ikke betaler så meget i elafgift. Det bør jo ikke kunne lade sig gøre at få mere elafgift udbetalt end man betaler.
--
Sidst redigeret 23-08-2021 21:09
#65
BlackHorse
Gæst
23-08-2021 22:38

Rapporter til Admin
#63 Jeg får min el gennem https://www.elforbundet.dk[...] til en pris på 73,45øre/kWh i gennemsnit PGA at jeg har elvarme (varmepumpe) og får nedsat elafgift. Her kan du se min sidste regning https://ibb.co[...] Og jo Clever giver pt. 194øre Pr. kWh tilbage selvom du ikke betaler dette. Så det vil sige at hver gang jeg sætter min elbil til landing så får jeg udbetalt 120,55øre Pr. kWh hvilket bliver trukket fra min næste regning på 750 kr og hvis jeg lader mere end 622kWh PR måned så får jeg udbetalt penge. Og som en ekstra gevinst når man nu har solceller så betaler man jo 0kr Pr. kWh mens solen skinner og det giver så en gevinst på 195øre Pr. kWh og ikke "kun" 120,55øre
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#66
Thomas
BOFH
23-08-2021 22:52

Rapporter til Admin
#60>>Du har ret i at man ikke bare kan sige at det kan betale sig for alle at have Clever abonnement. Men lige netop for folk med elvarme kan det faktisk meget bedre betale sig. Clevet betaler nemlig en fast pris på 1,95 (ændrer sig fra kvartal til kvartal) hvilket vil sige at du får 1,30 kr mere retur end det koster dig at købe 1 KWh af dit elselskab. Så hvis du kører 25.000 km er Clever faktisk det oplagte valg som kalkulationen i #58 viser. Faktisk kan det så betale sig at køre uøkonomisk med hurtige accelerationer da hver ekstra kwh giver dig 1,30 kr i indtægt. Det er faktisk lidt grotesk. #61>>Der er ikke refusion af afgifter man ikke har betalt. Når man har elvarme betaler min afgift af de første 4000 KWh og alt derover betaler man ikke elafgift af. Derfor kan man ikke få refunderet afgift man ikke har brugt. #63>>Clever er de eneste der betaler penge tilbage i den størrelsesorden hvis man har elvarme eller solceller. #63>>Clever giver fuld tilbagebetaling også med solceller og elvarme. Men det er ikke refusion som nogle selskaber kan hjælpe dig med. Det er bare en beregnet pris for at købe din strøm. De har sat sig ned og fundet ud af at danskere kører x antal km i snit og så er der overskud bruger mindre end 385 kwh om måneden. Eller det er nok nærmere 600-700 kwh for de får jo også refusion for elafgiften.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#67
MadsAG
Junior Supporter
24-08-2021 07:25

Rapporter til Admin
#65 Jeg skriver no netop at min strøm koster 0,64 kr./kWh efter 4.000 kWh. Derfor bliver min gennemsnitspris jo kun ~1,75 kr/kWh hvis mit forbrug er under 4.000 kWh. Hvad dit gennemsnit lander på er jo ret irrelevant, da den er baseret på dit forbrug og derfor ikke kan sammenlignes med andres priser.
--
Sidst redigeret 24-08-2021 07:26
#68
MadsAG
Junior Supporter
24-08-2021 08:11

Rapporter til Admin
#66 Arhh man betaler stadig 1 øre i elafgift efter 4.000 kWh. Derudover er 4.000 kWh jo kun ~20.000 km, så vil du mene at man mister 1,115 kr i tilbagebetaling fra Clever derefter?
--
#69
Kelas
Superbruger
24-08-2021 08:11

Rapporter til Admin
#MadsAG #Thomas #Blackhorse - sikke en diskussion i kan få ud af det her. Bare lige til alles andres info. Det er ulovligt at bede om refusion af elafgift, hvis der ikke er svaret elafgift. Det er lidt ligesom med udbytte skandalen og skat. Man udnytter systemet og beder om refusion. Læs evt lige clever forretningsbetingelser: https://clever.dk[...] stk 5.
--
#70
Thomas
BOFH
24-08-2021 08:30

Rapporter til Admin
#68>>Ja det er rigtigt, men det er pokkers tæt på ingenting :-) Men ja Clever betaler i dette kvartal 1,95 kr tilbage til dig uanset hvor meget du bruger. Det har været fremme mange i de elbils grupper jeg er medlem af. Men det er naturligvis ikke en særlig god forretning for dem, så ved ikke hvorfor de tilbyder refusion til kunder med elvarme mv. #69>>Naturligvis er det ulovligt at kræve afgift retur man ikke har betalt for. Det har dog ikke noget med clever at gøre, det der står i aftalen du henviser til betyder blot at du ikke selv kan søge den afgift retur.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#71
Tunax
Mega Supporter
24-08-2021 09:49

Rapporter til Admin
Personligt ville jeg vente 3-5 år med at få en elbil. Du vil hurtig opleve at det du køber i dag, bliver forældet med rekordfart. elbiler vil formentlig ligge over 800 KM med en fuld opladning og du kan lade dem på omkring 5 min. kan se VW arbejder hårdt på at få en bil ud som kan lade under 3 min. (Trinity hedder den). lade netværket på de danske motorveje er heller ikke godt nok endnu, du oplever kø til at få lov og lade din bil ofte. Ikke optimalt hvis du spørger mig. Men ja drift omkostninger fristet også mig til at skifte til elbil, men har valgt en diesel bil brugt, som kører 30 km. literen og så holder jeg den de næste 5 år og skifter til en elbil. Mercedes har allerede en bil ude som kører over 800 KM. på en opladning, det er vel og mærket på motor, hvor den endda ramte 840 km.
--
#72
Kelas
Superbruger
24-08-2021 09:52

Rapporter til Admin
1. Rækkevide Rækkevidde er utrolig vigtigt. Her mener jeg selvfølgelig rækkevidden, det kræver at komme til næste hurtiglader. Bruger ca. 195wh/km i sommeren og 270wh/km i vinteren. mit årssnit over 5år er 244wh/km. Det gir ca. 260 og 360km reel rækkevidde. WLTP siger 470km Det er vigtigt at huske at behov kan ændre sig. bilen kan få andre brugsmønstre. Og at købe 10-20% dyrere kan være billigere end at skulle skifte den ud senere. Når man har været i københavn og er på vej retur og man mangler x% for at komme hjem er det bare rart at stoppe ind 5-10minutter og køre hjem. Det får man med hurtigladning 150kwDC+. Er det 50kwDC, skulle man til sammenligning vente nærmere 20-30minutter. 2. Strøm Ta introtilbuddende. det er ikke sikkert du kan få fingrene i et andet til bedre penge. Clever er et super fint valg, er selv EON kunde på 5e år. Men - hip som hap. 3. ladetid Som elbilist på 6.år (250.000km+) er mit eneste ønske til min nuværende bil, en hurtigere ladetid. Man lever med de lange pauser, men det er bare ikke altid praktiskt. 4. Pris Til 300-370tkr, er der rigtig mange muligheder på markedet. Ved at jeg selv ville vælge ioniq 5 frem for kona. Men ville også vælge model3 fremfor ioniq. 5. Min elbil Jeg ville have en aut.gear bil med et lille service behov (ny/nyere bil) efter at der kom børn. Regnede på en Merc C220 og en Tesla P85. Da jeg havde de fleste penge upfront og jeg fokuserede på total økonomi over 5år+ Regnestykket faldt ud til teslas side. Har været superglad for mit køb, fik performance lig en Mercedes AMG65 til en lavere pris med højere driftsikkerhed. Ift Tesla batteri holdbarhed er min nuværende P85 6år gl. og har kørt 230.000km. Batteriet er nede på 68kWh brugbar (+4kwh buffer) og den blev født med 81kWh. Jeg er en små 12% nede. Det er normalen for denne model.
--
Sidst redigeret 24-08-2021 09:58
#73
BlackHorse
Gæst
24-08-2021 11:59

Rapporter til Admin
#67 Det er jo lige meget om du betaler 65, 175 eller 1000øre for din strøm som du kan se her https://ibb.co[...] Det eneste tidspunkt hvor det vil være billigere ikke at bruge Clever er hvis elbilen har en effektivitet (Wh/km) på 175Wh Pr. km eller lavere og det er ved 25.000km om året som du kan se her https://ibb.co[...] Så vis du gerne vil betale mere for at køre i din bil så skal du være velkommen men der kunne være andre der gerne vil spare lidt penge. Så min tommelfinger regel er Under 25.000km = ingen Clever Over 25.000km = Clever Når man har elvarme #0 Jeg vil anbefale Hyundai Ioniq 5 af tre grunde 1. Mere fremtids sikret hvad angår opladning 2. Den må trække 1600kg 3. 230v 16A stik i bilen
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#74
Thomas
BOFH
24-08-2021 14:29

Rapporter til Admin
#73>>Du tager ikke fejl i din beregning, men det er meget vigtigt at nævne at det kun gælder over et par specifikke forudsætninger. Det gælder enten hvis du har elvarme eller insisterer på at ikke modtage refusion fra et andet selskab. Hvis du ikke bor i et el opvarmet hus og i stedet får refusion fra feks evdk.dk så skal du i stedet køre 50.000 km om året før clever er billigere.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk

Opret svar til indlægget: Afklaring omkring elbil

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning