Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Peugeot 206 plus mystisk el problemAf Mega Supporter Jacobth | 26-07-2021 20:10 | 6636 visninger | 60 svar, hop til seneste
Aloha, jeg ved godt vi ikke er et mekaniker forum. Meeeen jeg prøver lige lykken alligevel, de forskellige mekaniker forums havde ingen svar :/
Men altså, jeg har min fine lille peugeot 206 plus fra 2012.
Den er begyndt på ikke altid at ville starte, jeg ved præcist hvornår problemet kommer da jeg mister Cruise control, blinklys virker ikke, og viskeren foran køre af sig selv og kan ikke slukke.
Umiddelbart så virker resten fint, og der er fin spænding på batteri.
Ved godt det er et long shot, men hvis der er noget der måske havde en ide :D --
Sidst redigeret 26-07-2021 20:11
har du tjekket sikringerne ? -- #1 Yes har været hele vejen rundt, der er umiddelbart ingen der er sprunget
Det skal siges at det ikke er hele tiden, men kun nogle gange bilen gør som beskrevet -- Det har jeg også haft en fransk bil der gjorde engang, fandt desværre bare aldrig en løsning på det.
prøvede dog ikke at skifte sikringer :)
min gjorde det dog mest i regnvejr -- Sidst redigeret 26-07-2021 20:46 Det er et stik i forbindelse med styreboksen i motorrummet.
Har en kammerat der oplevede det samme.
Mekanikeren var nævenyttig og købte ny styreboks og satte den i, til ingen verdens nytte.
Endelig løsning er jeg faktisk lidt usikker på, men det var tydeligt, at blev der pillet lidt ved stikket, så virkede tingene igen. -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" Det er bare en del af charmen ved at købe fransk. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Advarsel ved franske biler er altid el problemer -- Find en dåse kontaktrens og giv stikket til “computeren” en tur. Det er en løs forbindelse... -- Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB
Arbejde: 2019 Threadripper 3970x, 128GB Ram, 2x 1TB
Hjemme: 2021 i9-10900k, 64GB Ram, 1TB Så tænk at de også laver elbiler nu :-p -- Mac mini M1
Xbox Series X Check stelkablet mellem motor/gearkasse og karosseriet (og andre stelforbindelser) -- Nu ser du også en masse tyske og japaner biler med el problermer såå... Men når det er el så skal der fejlsøges og det tager tid og koster penge, om der er fransk, tysk eller. -- Kunne tyde på noget stelforbindelse, eller måske tændingslås, ville starte ved stikke som der bliver foreslået, og ellers prøve med stel og tændingslås -- Ryzen 7 2700X: Asrock B450 pro4: 16gb g.skill aegis 3000mhz: Asus rtx 2060 dual oc: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. --
Sidst redigeret 26-07-2021 23:26 Min Renault clio lll havde det samme problem. Dertil virkede hornet heller ikke. 6 gange ind til reparation og med hjælp fra både Sverige og Frankrig, samt en donorbil uden fejlen blev fundet De skiftede også først styreboks til 10000,- uden det virkede, og den regning slap jeg så for. Så skiftede de hele højre lys/lydkonsol, hvilket jeg fik regningen på, selvom det ikke virkede. Så skiftede de den venstre lyskonsol, og så virkede hele skidtet.
Over 1/2 år tog det, og kostede sammenlagt små 7000,- -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #7 det kan ikke skade at prøve det ihvertfald :)
#11 jeg har haft batteri ude og checket Stelforbindelsen til gearkasse og karrosseri, det ser ud som nyt (og er naturligvis renset og slebet i samme omgang just in case)
Pt er jeg også ude i at det muligvis kunne være tændingslås
Må lige prøve med noget kontaktrens :)
#12 skræk scenariet :p
-- Der findes ikke én løsning på problemer generelt, og endnu mere sjældent ved biler. Hvis ikke du ved noget om biler (og køber en peugeot 206 :)), så skal du selv kunne lave din bil eller kende nogen der kan, ellers kan det bliver rigtig dyrt. Biler bliver kørt på forskellige måder og i forskelligt klima, derfor er der et uoverskueligt antal variabler som ikke bliver testet fra fabrikken og kan fejle senere hen. Biler er derudover ikke lavet til at holde for evigt, ellers var det en elendig forretning. -- MSI MAG B460 Tomahawk | i9-10900 | 2x8GB G.Skill Aegis | ASUS Strix GTX970 #14 tjaa, men sådan er det vel generelt :)
Nu er det ikke fordi en 206 er kendt for at være fyldt med fejl (udover bagbroen som jeg selvfølgelig har skiftet) -- Nok ikke noget du kan bruge til at løse dit problem, men blot for sige Google kan være løsning.
Vores C3 som deler komponenter med din 206 gav et høj beep ca hvert 5 sekund. Jeg sendte den til mekanikker, som meddelte, at de ikke kunne løse problemet. Inden jeg hentede den, så googlede jeg problemet. En styreenhed skulle resettes, og det gør man ved (noget i stil med) at tage strøm at batteriet og til igen, åbne vinduet, tænde parkeringslyset og blinke til venstre.
Mekanikkerne var ved at tabe kæben, da jeg gjorde og og det virkede -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Klassisk peugeot problem. Du har sikkert også skiftet et hav af forlygtepærer?! 80% af biler på vejene hvor den ene lampe er gået....så er det sgu en peageot!
OT: Synes umiddelbart det lyder som noget styreboksgøgl, når det er så mange forskellige problemer der kommer. Havde en bekendt engang hvor der var kommet fugt/vand i den case hvor styreboksen sad. Det gav også alle mulige underlige fejl. -- Min lillebrors 206 havde et tilsvarende problem. Det viste sig at være en dårlig forbindelse i et stik, der fik computeren til at panikke.
Det endte med at koste 5000 kr før mekanikeren havde løst det.
Rådet er som andre også siger: Rens alle stik og se om det løser problemet. Tag dem i grupper, så du kan spore dig ind på hvilket, der er dårligt. Hvis rens ikke er nok og det kommer igen, så skift stikket. -- Jeg er mekaniker, og det der lyder som et problem i ledningsnettet. Det kan være en mår, der har været inde og gnave. Det ses ofte, og når problemerne er så mangfoldige, kan det sandsynligvis ikke tilskrives enkelte stik. Og slet ikke stelforbindelser. -- #17 takker! Det vil jeg lige prøve :)
#18 sådan er det nu ikke helt i dag, min gamle far har kørt fransk i over 20 år uden nævneværdige problemer.
Alle bilmærker har haft nogen fejl. Jeg har skiftet en forlygte pære på de 2 år jeg har haft den :)
Jeg har også selv haft en tanke om det kunne være noget styreboks. Har lidt en forhåbning om jeg selv kan måle mig til en kortslutning i min com2000 og fikse det :) -- #19 forhåbentligt er det bare det. Vil selv gerne prøve et par ting inden den ryger til mekanikeren, der er kun så mange penge at gøre med :)
#20 umiddelbart ingen tegn på dyr i bilen -- #21 Jeg kan ikke forklare det...for noget så simpelt som en lampe burde ikke være så svært. Men prøv selv at lægge mærke til (over en periode) når du passerer en modkørende med en lygte der ikke virker. Jeg garanterer for at der er en overvældende chance for at det er en peugeot eller citroen. -- Utroligt så mange tåber, der svarer uden at bidrage med noget ud over "fordi fransk"-pladder. Og nej, pærerne springer ikke oftere på franske biler end på andre - det er noget fis!
Jeg har haft en 206'er årgang 2002, og den havde periodiske problemer med at starte, og blinklyset virkede af og til ikke. En PSA tekniker i et tysk forum fortalte mig, at der på nogle 206'ere fra den årgang var en produktionsfejl på startspærretransponderen, som sidder rundt om tændingslåsen. Da jeg sad og rodede med det, bemærkede jeg at flere af stikkene bag på BSI'en (en elektronisk kasse, der sidder ved rattet) ikke sad ordentligt fast. Efter at have renset og sat stikkene ordentligt i, og samtidig skiftet den transponder, kørte jeg mange år uden problemer i den bil. I øvrigt havde jeg utroligt lidt bøvl med den ift. hvad alt for mange uvidende tumper proklamerer. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 27-07-2021 12:19 #23 og 9/10 gange du bliver blændet om natten eller lugter/ser en osende diesel er det en klaphat i en VAG bil ;) -- #24 Tror du at du kunne få dit budskab ud uden at svine andre folk til? -- #26 Og hvad har du så af gode råd til OP? -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO jeg havde ligende problem for LANG LANG tid siden med en bil, jeg kunne køre, så mistede jeg blinklys, lys, etc..
det var et problem mellem nøglen og bilen, altså startspærre modulet som drillede.. så jeg havde den "mekaniske" bil, men alle elektriske systemer døde.
det endte med en garanti rep for at skifte startsspærre delen, da det var et kommunikations problem... som opstod under kørsel, ved min bil, var det simpelthen varmen som gjorde det, så hvis jeg havde holdt koldt (under kondens punktet) og bilen blev varm, så skete det... -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #24 det bliver et godt mix af alle de gode råd der bliver testet her til weekenden. Dertil især det modul bag rettet (com2000)
#28 Yeps, det kunne sagtens være startspærren også. Satans til alt det elektronik der er i biler i dag :)
-- #25 Men du bliver blændet af begge lygter! xD -- Jeg ved godt du skriver der er spænding på.
Men er batteriet det orginale og 9år gl ville jeg lige prøve med 1 nyt batteri inden jeg prøvede noget andet.
Det var det der var galt med min 207 fra 2011 der havde samme fejl plus nogle flere. -- Far til fire ikke læst tråden.
Men enten har du spildt væske ned i ratstammen.
eller også er din forrude blevet utæt. og derved har dryppet vand ned omkring ratstammen.
Vil være mit første bud!!! -- Anbefaler klart Avast free til privatbrug.
Godt og nemt! Kan hentes lige her.
http://www.avast.com[...] Fucking peugeot... Men jeg er ikke overrasket. De gamle købte også en 206'er for år tilbage, til trods for mine utallige advarsler. De fik den jo til en god pris... Ja det tror da fanden. Bilforhandleren var jo bare lykkelig over at komme af med det franske affald. Den skulle hentes på lad gang på gang, og de kunne aldrig løse problemet hos mekanikeren den var købt hos. Som var en Peugeot forhandler/mekaniker. Hvis de ikke kan løse problemet, fortæller det vist lidt om mærket xD
Lad os håbe det bare er en løs forbindelse. Det lyder som en løs forbindelse. Den simple løsning er ofte den rigtige :P -- - Indsæt signatur - Nede i motorrummet i venstre side, sidder der en styreboks. Den er ganske sikkert ikke særlig glad for at tale med resten grundet dårlig forbindelse. Det du beskriver lyder som om at ECU mister forbindelse til ABS styremodulet / om disse to er direkte forbundet aner jeg ikke. Men tjek forbindelserne til dem - det er ret typisk fransk.
det virker når man køber lortet, men efter 5 år koster reparationerne mere end en ny bil?? -- i9 9900K | MSI RTX 2080Ti | 32GB Corsair Vengeance Pro @ 3200Mhz |FD Meshify C| MBPr Mid 2017 #29 Yep, det er com2000 og ikke BSI, jeg mente. Er trods alt noget tid siden, jeg rodede med det, men er let nok at have med at gøre! :-) -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO få din generator målt ud
min søn har en 206 HDI 2,0 og den har igen el problemer haft,vi har skifte bagtøjet på den,og et servo rør+1 kobling i de 10år den har har været her,det var min kones bil de første 5år
-- MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 4x8GB cl 17 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Jeg takker for alle de gode svar, der var mere hjælp at hente herinde end hos de forskellige bil forums :D
Nu vil jeg prøve lidt forskelligt her i weekenden, så giver jeg lige en tilbagemelding :) -- Lige en opdatering.
Prøvede en del af de forskellige forslag, dog uden den store effekt.
Dog er jeg kommet til den konklusion at det godt kunne være tændingslåsen, da jeg ofte har held med at starte bilen hvis jeg lige rykker lidt med nøglen.
Jeg må få mekanikeren til at måle den ud :) -- Det forklarer dog ikke tændingspeoblemet, men på min Audi a4 mistede jeg på et tidspunkt cruise control og visker funktioner. Begge funktioner sidder i den samme arm bag rattet så ved at skifte hele den viskearm enhed funktionerne sidder i så kom det til at virke som ny igen -- Ses vi? Det tror jeg nok vi gør! #39 jeg mistænker kraftigt tændingslåsen for at være problemet, men så igen jeg vil helst ikke bare skifte for at skifte dele :)
Det skide elektronik :p -- Hvis du mistænker tændingslåsen, så er det kun bundstykket du skal skifte. Prøv evt at finde den ved en ophugger. -- Du skriver at viskerne foran kører af sig selv når problemet er der ikke? Tror desværre ikke det er tændingslåsen der kan være årsagen hvis det er et af symptomerne på fejlen. Tror du skal se lidt på ledningsnettet. Der er ikke fugt i bilen? evt efter et forrude skift der ikke blev tæt? Det kan give store problemer hvis der kommer vand ned i div. stik og bokse under instrumentbordet. -- #42 tændingslåsen har et kabel der går op i min com2000 som styre alle armene til rettet så kan det ikke være?
Ingen fugt overhovedet -- Intet kan udelukkes. Det er svært at fejlsøge på sporadiske fejl der ikke altid er der. Jeg kender desværre intet til franske biler, så har ikke lige et guldkorn til dig. Det der for mig er underligt er at viserne kører uden de skal mens der er nogle ting der ikke får strøm. Hvis du kan finde et diagram over ledningsnettet er det måske muligt at finde en fælle nævner for dine fejl der.
Men et bundstykke kan ikke koste ret meget, så det er da bare at skiftet det, så ved du helt sikkert at det ikke er der fejlen ligger hvis der fortsat er problemer. -- #43 Er du sikker på, at det ikke er selve com2000, der er problemet? Jeg ved fra den Pug206, jeg havde, at den blev "slap" i armene, så hvis jeg kørte over et hårdt bump, så kunne blinkerarmen finde på at falde ned så den blinkede til venstre. Jeg fik skiftet den com2000 på garanti, og havde ingen problemer med det siden. Bilen havde kørt ~70tkm da jeg overtog den, og problemet var til stede fra start. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #44 det er lige det, vil give det et skud mere inden mekanikeren får den :)
#45 det er ikke umuligt at det kunne være den, tænker makanikeren kan måle ud om det skulle være det :)
Dog tror jeg ikke jeg får den på garantien hehe -- Jeg må indrømme jeg ikke har læst alle kommentarer, men noget nær det samme skete med min citröen C2.
Efter næsten 12000 kr i arbejdstid fandt mekaniker endelig fejlen. En løsning til 10 kr fiksede det.
Da jeg købte bilen brugt, havde den tidligere ejer fået sat en forkert generator i bilen, generatoren var til en C1 ikke en C2, hvilket gjorde den lavede de her mærklige fejl, gerne på motorvejen, hvor næsten alt teknisk i bilen så gik ud, aircon, radio osv. Men det skete ikke hele tiden, og mekanikeren kunne aldrig genskabe det.
Løsningen blev som jeg husker det, at mekanikeren trak et kabel fra generatoren til batteriet og så virkede det.
Så måske kan det være at du har været ude for det samme som mig, at der sidder en forkert generator i bilen :) -- Sidst redigeret 03-08-2021 15:58 #47 det er godt nok Orignal generator i den.
Det skal siges aircon radio osv virker helt som det skal, det er "bare" alt det omkring rettet den er gal med :) -- Prøv frakoble batteriet mens bilen er tændt. Hvis bilen slukker så er det generatoren den er galt med -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #49 Havde det været generatoren, så havde der ikke været "fin spænding på batteriet", men derimod et afladt batteri. Mit gæt er at det enten er com2000, bundstykke i tændinglås eller forbindelserne mellem com2000 og BSI. I værste fald kan det være selve BSI'en, og sådan en fætter er pebret og besværlig at skifte. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Nu er den blevet målt ud ved mekanikeren...
Han mener at bsi er i stykker.
Peugeot vil have 4-9k for at lave det :0
Nu bliver planen at tage bsi ud og slavisk gå den igennem -- #51 Sandsynligheden for at du selv kan lave BSI'en, er lige så stor som for at reparere et bundkort i en computer. Også noget pis med tysk elektronik! :-P Du kan evt prøve at hive stikkene ud et efter et og rense dem og sætte dem i igen. Tvivler på at det gør en forskel, men det er gratis. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #52 yep :p
Skulle det ikke lykkedes tænker jeg at man muligvis kunne finde en brugt bsi, også få peugeot til at kode den -- #17 Så var det den satan.
Er du heldig Så er det kun ir, El rens og vaseline.
Uheldig en chip der har sagt pffff. -- https://steamcommunity.com[...] --
Sidst redigeret 13-08-2021 13:46 #55 giver den lige et skud hvor den bliver taget ud og får hele turen samt stik bliver gået igennem også
Der skulle vel ikke være noget i vejen for at finde en brugt bsi også få peugeot til at kode den? -- #57 takker for forslaget, men Slagelse er desværre noget langt væk for mig :) -- Lige en update :)
Fik skidtet til at virke uden en tur til peugeot. Jeg endte med bare at prøve og skifte min com2000.
Efter det spiller den helt perfekt (Hvis man ser bort fra en esp lampe som lyser)
Bare lige til hvis andre skulle stå med samme problem.
- alt i alt kostede det mig omkring 1000kr at ordne det. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|