Hviis du ikke hader Skoda for fuld hammer, så check Skoda Enyaq. Det er altså en virkelig fed elbil synes jeg. Rummelig, fedt design indvendig og udvendig, (smagssag ofc), og den passer til budgettet.
Tesla 3 er bare en meget lille bil i forhold til ID4 og Enyaq. Synes ikke der er meget familiebil over en T3. Det jeg hader mest ved T3 er bagagerummet. Man kan jo ikke få en skid ind gennem den lille lortelåge. Det er det samme med mange andre fede biler jeg godt kunne tænke mig. De har alle den der lillebitte bagklap... Jeg har vænnet mig til en hatchback hvor hele bagruden åbner med op så at sige. Det gør det bare så meget lettere at få ting ind og ud af bagagerummet.
--
- Indsæt signatur -
Hvis man ser sammenligningerne og tester på nettet ville jeg ubetinget vælge Tesla,
ID4 er godtnok nyere, men den vinder ikke sammenligningerne, jeg tror også Tesla er mest fremtidssikret, så kunne du finde en importeret fra Tyskland
--
0#
Alternativt - køb en lille billig vogn nu og her. Vent til foråret når der er kommet flere producenter og modeller på markedet.
Jeg tror der kommer til at ske rigtigt meget inden for det næste halve år.
Bl.a. venter jeg selv med spænding på Tesla Model Y med deres nye batterier. Jeg tror det bliver en gamechanger!
Hvor om alt er så tror jeg det er dumt at investere i en "fossilbil" - Tiden er ved at løbe fra dem og Hybrid er bare snotdumt.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 21-06-2021 19:22
Tesla 3 har ikke verdens største bagagerum eller bagsædeområde, men det er en super fed bil. Jeg har den selv. SR+.
Det er en gennemtestet platform og deres ladenetværk er en klar klar fordel, og så kan du få træk på til 1000kg.
Ellers er Ioniq 5, Enyaq og ID4 ganske gode bud.
--
Hvad med en audi q4 e-tron? Alle de reviews jeg har set siger at det er en fed bil til pengene :)
--
Brugt Model S - men jeg er slet ikke farvet :D
Nvm så ikke lige træk!
--
Sidst redigeret 21-06-2021 20:12
Problemet er de fleste steder leveringstiden :/
Da sælger gav besked om at de vil købe bilen retur er det "hurtigst muligt"
Og pr kørt km i bilen taber je selv penge, så det vil jeg selvfølgelig gerne minimere..
Både Enyaq og ID4 med stort batteri har 4-6 måneders leveringstid de steder jeg har forhørt mig :/
--
Et hurtigt kig på bil basen, og der er et par stykker Skoda Enyaq med stort batteri i henholdsvis Billund (4 stk.) og Skanderborg (1 stk.) hos forhandlere.
--
Asus Z370-G - I7 8700K - GTX 1070 Strix - AX850w - Samsung EVO 850 500 GB
#7 - Altså der er demo-biler allerede, som du måske kan få lov at købe. Ud over dem der er på lager. Det er klart der er lidt leveringstid hvis du selv vil bestemme udseende og indhold :D
--
- Indsæt signatur -
Køb en billig, brugt men stabil pendlerbil til max 50k og lad din familiebil rulle ind senere som bil nr. 2.
Regner du på det så er det en billig løsning. Faktum er at en høj km tæller smadre bilens værdi så lad den billige vogn æde de km :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Mercedes c220 eller Volvo s90
--
Ioniq 5 eller Kia EV6 synes at være fornuftige elbiler med rigtig gode specs til langt mindre end dit maxbudget.
Synes efterhånden ofte man hører om kvalitetsproblemer fra VAG-gruppens biler, eller det bare mig, der sidder lidt med en fornemmelse af, at de er "det nye PSA?".
Forslaget om at købe en billig pendlerbil og lade den æde de mange km har vel også en vis fornuft? Kan godt se rationalet i det.
--
Jeg ville få bestilt en KIA EV6 (325 hk, 375.000 kr for performance) eller Ioniq 5 med levering i q4.
Mens du venter kan du enten minilease (6 mdr. leasing) eller købe en 20.000
kroners gammel slæde, hvor der forhåbentlig ikke går noget i stykker.
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, I5-8400 m. H150iprorgb, Aorus Elite Z390, 3080 Suprim X, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
og her er bilen der skal holde 6 mdr og som kun lige er kørt til ;) :
https://www.bilbasen.dk[...]
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, I5-8400 m. H150iprorgb, Aorus Elite Z390, 3080 Suprim X, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
husk blot lige en brugtbiltest.... Den har reddet mig fra fejlkøb før :)
https://fdm.dk[...]
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, I5-8400 m. H150iprorgb, Aorus Elite Z390, 3080 Suprim X, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
#0 Hvad var der galt med Octavia'en? Har selv en fra april 2021 som har lidt forbigående software problemer.
--
3700X - Gigabyte X570 I - Dark Rock Pro 4 - Intel 660P M.2 1TB - Vengeance LPX 3600 C18 - 5700 XT Red Devil - SF750 Platinum - Define Nano S - XG32VQR
Måske du kunne hente en id4 i Tyskland? - check mobile.de
--
:)
HVad fejlede din Skoda? Jeg spørger fordi jeg oplevede knas med min egen skode som også kom direkte fra fabrikken.
Mit var et klonk mellem gearskift 4 - 5 på DSG gearkassen
--
Min var en Octavia 4 med en helvedsmasse software issues.
Jeg kan forstå på andre ejere at biler inden årsskiftet har været hårdest ramt. Og Iv modellerne har sluppet for de fleste fejl.
Jeg havde sendt en liste med 13 punkter som de skulle.løse. 10 software og 3 hardware
--
Sidst redigeret 22-06-2021 07:57
#0
Har lige været ude og prøvekøre både ID.4 og Enyaq.
De leveringstider på 4-6 mdr er næsten en "minimums" leveringstid, så hvis det haster så overvej en Demo eller importere fra Tyskland.
Hvis man har ca samme udstyr og vælger 'longe range' udgaverne hos ID.4 og Enyaq så koster Enyaq alligevel ca. 40-60K mere hvilket er værd at overveje.
Jeg er klart mest til Enyaq, da interiøret minder mere om en "normal bil" og er slet ikke så futuristisk i interiøret som ID.4 også er den satme lækker hvis man vælger den med Cognac læder kabine. Og infotainment skærmen som standard er kæmpe stort (på den positive måde) og den er rigtig godt integreret i kabinen uden den står i vejen og kan betjenes meget nemt af både chauffør og passager foran. Jeg synes standard skærmen på ID.4 står lidt mere i vejen (ikke noget der genere som sådan) men den er bare ikke lige så godt integreret som i Enyaq og hælder lidt mere mod chaufføren og kan derfor ikke lige så nemt betjenes af medpassager foran og vælger man den helt store skærm, så vil den kun stå mere i vejen.
Det store minus i Enyaq er dog midterkonsollen foran som tager meget af benpladsen i bredden og derfor støder ens knæ/yder lår på konsollen (måske kun et problem for store mennesker som mig? 187cm og 100kg+) og pladsen er derfor mindre sammenlignet med ID.4 hvor det er mere behageligt at sidde som chauffør.
ID.4 har en enorm positiv 'vende-aksel' eller hvad man kalder det, på meget små områder kan du nærmest vende på en tallerken, ved ikke om det er det samme med Enyaq, da jeg ikke fik den del afprøvet på den.
Ellers køre begge to meget ens synes jeg, men det var som om Enyaq lå en tand bedre på motorvejen og generelt var lidt mere støjsvag.
Rent udvendig design synes jeg Enyaq har en enorm lækker front og ligeså lækker fronten er ligeså grim er bagenden, her synes jeg ID.4 har en meget lækker bagende og en OK fron.
--
Sidst redigeret 22-06-2021 09:19
overvej at tage leasing på noget - der kommer en lang række elmodeller de næste år, som vil presse markedet og formodentlig give en del mere for pengene end 1. generations elbilerne (som er tilgængelige nu)
alternativt kunne du tage en billig brugt pendler diesel.
så har du også tid til afsøge markedet og ikke ende med en bil, som du måske køber forhastet og må tage et kæmpe tab på.
du kan også finde brugt tesla model s indenfor dit budget, hvor nogen andre har taget værditabet
--
Consider it as a free bump
Hvis forhandler kræver den indleveret hurtigt, så kunne du overveje at tage en stund med leasing, så du i ro og mag kan finde frem til netop den bil du vil have. Kia har f.eks. Ceed fra 2.695,-/md. udbetaling 4.995,- og man kan opsige det med 1 måneds varsel når den er 11 mdr. Korttids leasing kender jeg ikke så meget til, men det er også en mulighed. (Km. tallet vil selvfølgelig gøre det lidt dyrere end den nævnte pris)
En lidt hurtigere vej til El-bil er at kigge i Tyskland, og købe en lettere brugt. De får op til 9.000,- Euro for at købe en miljøvenlig elbil, og må efter 6 mdr. og 6.000 Km sælge den som brugt, det gør at det er lidt nemmere at finde en dernede, og tilmed spare en god sjat penge på den.
Jimie Rosa (biler.tv) har en video der forklarer lidt om princippet. 2:42 inde i denne video kommer forklaringen.
https://www.youtube.com[...]
--
Kenn Højager
Black/White +6/-0
--
Sidst redigeret 22-06-2021 11:05
#4 Model 3'eren har ikke verdens største åbning til baggagerummet, men den har alligevel 525 liters opbevaringsplads :D vi kan have 2 badedyr i den til ungerne når vi skal på stranden... en Kona der må vi helt give op og lukke luften ud af dem.
#0 Jeg havde snuppet Teslaen... en LR eller P (hvis du gerne vil rykkes lidt rundt).
--
Hvad med en Octavia? Har selv en, og har aldrig været mere tilfreds med en bil.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Er forhandler ikke interesseret i at beholde dig som kunde? Her tænker jeg, at du måske kunne få et godt tilbud på en hybrid i stedet. Den kører aldeles fremragende!
--
- Indsæt signatur -
#25
Det mener du bare ikk' ...
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#27
Hvad mener du? At jeg er glad for min Octavia, for det er jeg ihvertfald.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #28 - Overskriften er "Erstatning for Skoda Octavia"
--
Jeg var gået med en lettere brugt Tesla Model 3 LR med krog - har selv en ;-)
Evt. import af en ca. 6 måneder gammel model fra Tyskland, mens den fidus stadig er mulig...
--
#29 - Og? Der findes da mange forskellige varianter af en Octavia? Jeg er ihvertfald meget tilfreds med min.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 25#
Man går sq da ikke tilbage til en fuser ??
Tænker også det ville være smartere ikke at købe en gammel fossilæske
--
IDGAF!
Personligt synes jeg ikke det er baggerums plads en tesla mangler, jeg skiftede min passat variant ud med en Model 3, og pladsen er næsten det samme 525 + frunk, vs passaten, største problem er klart "hullet" plus at der er en del plads under baggagerummet..
Ville dog ALDRIG anbefale en tesla..
skal det være el, så ville jeg klart gå efter Q4 (næsten samme pris som en Enyaq), EV6 eller en Ionic 5... Ionic 5 er næsten lige så stor som en tucson, den ser bare "hatchback" agtig ud.
og så gå efter så stort et batteri som du har råd til.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#32 - Sikke en gang mundævl. Fossilæske?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tak for input alle.
Jeg var ude og.prøve en enyaq Idag og skal prøve id4 i morgen.
Som det er lige nu har jeg også kig efter en brugt model 3 med træk også.
Hybrid kan ikke betale sig med mit kørselsmønster. Det var 3 uafhængige forhandlere også enige i.
Enyaq var super lækker at køre i Men en smule.over budget hvis den skal have alt jeg kunne tænke mig.
--
#35 Tager du også ud og prøver Mercedes c220 eller Volvo s90 ?
--
#35 - Har du set Enyaq Coupé som skulle komme sidst på året eller næste år?
Ved godt det er for sent, men den er sgu fræk!
https://www.byri.net[...]
--
- Indsæt signatur - # 37 - Av den er sgu fed. Der er også lidt Octavia over den.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #37 - ser meget lav ud over bagsæderne - men måske snyder billedet. Who knows. Men den hedder jo så også "Coupé" :)
--
"ORK SATME!"
Vil folk virkelig betale mere for mindre plads, bare så de kan sige de ejer en coupe? Det er jo en SUV, det bliver aldrig en coupe :)
--
#40 Jep!
Og helt ærligt jeg synes da også en X6/GLE Coupe er pisse fed, om end mega upraktisk.
--
#39 - Det er den med al sandsynlighed også. Jeg er ikke sikker på jeg kan være på bagsædet uden at ramme loftet med hovedet. Men det er ikke noget problem, for jeg skal ikke sidde på bagsædet.
#40 - Hvis det ikke var tilfældet, ville sportsvogne ikke eksistere :P
--
- Indsæt signatur -
Selvom det er for sent nu, så ville mit input være en Mercedes EQA til 400k
Jeg kender dog ikke leveringstiden...
--
#36 misser jeg noget her?
#37 Den har absolut en pænere bagende end den normale enyaq..
Jeg har faktisk slet ikke overvejet EQA.
Men jeg må lige se hvordan det flasker sig. Har prøvet en ID4 idag og en enyaq igår.
Jeg leger lidt med tanken om at lease en dieselhakker i et år mere og håbe på et støre udbud både i antal men også varianter fra de forskellige mærker..
--
Tesla har Autopilot. Det savner jeg når man kører kedelig motorvej. Vejbane
Assistent i min benzin bil er bare ikke det samme. Mercedes og BMW har også lavet en vejbane assistent, hvor den faktisk holder bilen midt på vejen, og ikke bare drejer lidt når man rammer striberne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Imponderable over at ingen har nævnt Audi, man ja få en temmelig ny Audi A4 avant for de
penge, eller en lettere brugt A6, og der er biler hvor man kan snakke om køre glæde :)
--
¤44>>Har du prøvet Tesla endnu? Jeg blev så forelsket at der gik under 1 måned fra jeg prøvede Tesla til jeg købte en. Jeg havde ellers forventet at jeg lige skulle vente til slutningen af året, men så blev det marts i stedet :-)
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#0 du skal ikke gå på kompromis med en bil pga. leveringstid - jeg vil anbefale at du evt. venter på den rigtige bil om det så er ID.4 - Tesla 3 eller evt. Audi q4 e-tron som er den fedeste og billigste SUV.
Du kan altid leje en bil i perioden via forskellige udlejnings firmaer for kortere leasing fx. 1-3-6 måneder. Kender selv en del der leaser kortere periode fx. 3 måneder.
--
#47 se #5
--
Mvh
Fc Junkies
#47 - hvis du med køreglæde mener "sikkerhed" og "glæden ved at køre tog" - så jo, bevares. Lækre kasser. Men "køreglæde" er ikke hvad jeg tænker på når jeg kører A6. Nærmere langt fra.
--
"ORK SATME!"
#48 Jeg skal ud og prøve en model 3 LR på Søndag :) - Det ser jeg frem til.
Jeg havde en ID4 hjemme fra en forhandler og lånte den med hjem og afleverede den idag.
Der var desværre på den korte tur OGSÅ software fejl, bl.a døde infotainment skærmen MIDT under kørsel og fik først liv i svinet ved at at holde ind og slukke og tænde bilen.. Netop disse ting jeg ville undgå :D - så det blev et nej tak på ID4..
#47 bilen bliver købt som et værktøj med god komfort og økonomi. Komforten er der nok i Audien, men mener selv økonomien dør lidt på en A6 (selvom jeg for 1 år siden selv kiggede på både A4 og A6)
#49 Jeg TROR også at det ender med at jeg leaser billigt i et år (fandt en clio SW til 3k inkl forsikring og 25k km), også begynder jeg at kigge om 6-12 måneder.. hvis jeg ikke finder noget passende kan jeg jo køre videre i den i op til 3 år. Selvom det er noget af et downgrade tænker jeg det giver mening (Med mindre at jeg finder den helt rigtige M3LR og turen på søndag blæser mig bagover)
--
#52 - venligt tip!
Hvis du har "mindre børn" i bilen, så prøv lige Clioen før du skriver under.
Jeg kiggede på den på et tidspunkt, men den var virkeligt mørk og "indelukket" på bagsæderne. Sideruderne sidder virkeligt højt (sikkert godt for sikkerheden.. men horribelt for oplevelsen) og det føltes som om man lige så godt kunne smide sit afkom bag i en varevogn.
Your mileage may vary, selvfølgelig. Og det var ikke SW jeg prøvede - men den almindelige 5 dørs - men den blev lynhurtigt kasseret af den ene grund. Bagsædet var ikke et rart sted at være.
--
"ORK SATME!"
#53 tak for heads up.
Min Kammerat som bor 2 veje nede har heldigvis en clio SW jeg har kørt i. Det har ikke været det store problem.
Jeg har en lille på knap 1½ år, så jeg TÆNKER og håber på at det går det ene år han stadig sidder i barnesæde.
Men endnu engang tak for tippet.
--
#52 Du må gerne lige melde tilbage hvad din oplevelse af Model 3 er som person med barnevogn/småbørn :)
Jeg har hele tiden tænkt det er en for lille bil, ift. pris og ift. ID.4/EV6/Enyaq, men alligevel en fed bil hvis man skal bevæge sig ind i elbilsverdenen. Selvom alle historierne om dårlig kvalitet og Tesla da også skræmmer lidt..
--
Bum bum
Ligesom de fleste andre også skriver, så tiltaler Enyaq mig en del. Bor dog pt. i lejlighed uden mulighed for opladning, men så snart muligheden kommer ville jeg kigge i den retning. SUV'er er bare federe at køre i på grund af højden.
--
#56>>Jeg har ikke små børn, men da jeg købte min undersøgte jeg det en del da der er en vis sandsynlighed for at vi skal have en lille på et tidspunkt. Jeg kom frem til at jeg altid kan købe en barnevogn der passer til baggagerummet. For selvom åbningen i baggerummet ikke er kæmpe stort så er der faktisk god plads og samtidig har man jo også Frunken til ekstra opbevaring.
Kvaliteten er efter min oplevelse ikke så slem som mange siger.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#56 skal jeg prøve og huske. Jeg havde selv meldt model 3 fra til at starte med.. men argumentet her er at vi "kun" skal bruge barnevogn et lille år endnu.. Og vi har ikke behov for at have den med hverken over til forældre eller svigerforældre da der er andre muligheder.. vi begynder langsomt at bruge babyjogger mere og mere også er pladsen lidt mere spiselig.
--
Så fik jeg prøvet alle 3 og jeg må indrømme at Teslaen var noget for sig selv.
Jeg må indrømme at det kriblede i fingrene, men jeg har valgt at lease i et år istedet og se markedet an.
Forhåbningen er at flere spillere og flere biler er på markedet som forhåbentlig giver et større og udvalg (og måske bedre priser også).
Tak for input alle sammen.
--
#60 - Hvad har du leaset? :D
--
- Indsæt signatur -
Har du prøvet clioen? Havde den som lånebil, da jeg fik lavet service på min egen...
Værste bil jeg nogensinde har prøvet.
--
#61 det blev en kedelig Clio
#63 Yup den er prøvet. Jeg ved et bliver et LANGT år - men folk med min personlighedsprofil har svært ved at tage store beslutninger på korttid. Selvom at der lige igår poppede en model 3 med mine ønsker ind på radaren igår :o
Jeg vil rigtig gerne ud og prøve både Q4, EQA og Mach-E og se om det er noget for mig og se om jeg kan finde en demo når der er kommet lidt flere til landet (hvis ikke model 3 stadig bliver et hit)
--