Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Tips til cykelkæde der "hakker over"?

Af Supporter Aspirant JohanR | 10-06-2021 11:55 | 1615 visninger | 37 svar, hop til seneste
Hejsa. Jeg har en 6 år gammel citybike som er ved at være færdig. Jeg leder efter en ny cykel til at erstatte den, men det kan godt tage mig et par uger/måneder især når så meget er udsolgt for tiden. Problemet på min nuværende cykel er, at kæden "hakker over" når jeg træder bare lidt til. Det er efterhånden blevet MEGET galt - så galt, at jeg kun kan køre ligeud (den mindste stigning volder problemer) og nærmest ikke kan komme igang igen efter et lyskryds. Er der nogen der har et par simple tips jeg kan prøve for at reducere problemet på kort sigt? Jeg har umiddelbart ikke tænkt mig at erstatte nogle dele, da jeg alligevel skrotter cyklen snart. Men er der andet man kan gøre? Den har udvendige gear. TAK! ;)
--
Sidst redigeret 10-06-2021 11:57
#1
stallemanden
HOL Moderator
10-06-2021 11:56

Rapporter til Admin
Stramme kæden er et godt bud.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#2
Mr. WoLF
Guru
10-06-2021 12:00

Rapporter til Admin
Som #1 så kunne det bare være en løs kæde der skal tages et led af men det kan også være noget mere alvorligt
--
#3
Wildmann
Ultra Supporter
10-06-2021 12:10

Rapporter til Admin
Som #1+2 skriver. Det ellers er dine tandhjul nedslidte.
--
#4
gasolin
Guru
10-06-2021 12:11

Rapporter til Admin
Skift kæde og tandhjul det koster under 1000kr, jkeg betaltye under 700kr for min.
--
#5
J0tak
Bruger
10-06-2021 12:29

Rapporter til Admin
Som 1# siger, stram kæden, det er gratis.. Løs bolte der holder bagdækket fast, og skub dækket bagud, der er som regel en lille måler, indgraveret i stellet, ved boltene. Op stram hver side ens.
--
#6
palle
Gæst
10-06-2021 12:30

Rapporter til Admin
#4 Hvis det er gør det selv, kan det gøres for en 50'er for en alm. citybike (kæde+tandhjul).
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
anders1226
Monsterbruger
10-06-2021 12:31

Rapporter til Admin
med hvor billige brugte cykeller er. er der hverken tid eller penge værd og fix noget man har i tanker om og skrotte :)
--
#8
LgT
Mega Supporter
10-06-2021 12:44

Rapporter til Admin
#7 omvendt: hvis det koster basseører at fikse, er det næsten dumt ikke at gøre: 1) Den nuværende situation gør at cykelmarkedet også er presset. Det køber tid til at finde den rette nye / vente lidt på det. 2) Du har en cykel du kan bruge i situationer hvor du ikke vil risikere den nye - køre til stationen mv.
--
#9
micbanand
Nørd
10-06-2021 12:47

Rapporter til Admin
hvilken city bike? ind. el. udv gear? er du sikker på det ikke er gearet, som hakker over i stedet for?
--
Anbefaler klart Avast free til privatbrug. Godt og nemt! Kan hentes lige her. http://www.avast.com[...]
#10
JohanR
Supporter Aspirant
10-06-2021 12:49

Rapporter til Admin
Tak for buddene - altså hvis jeg kan gøre det for et par hundrede selv, så gør jeg det gerne! Så skal jeg bare være sikker på, at jeg køber de rigtige dele. Nogle tips her? Det er en tokyo bike cs med udvendige gear #9, Yes, helt sikker!
--
#11
NitroBlast
Guru
10-06-2021 12:55

Rapporter til Admin
Det er helt sikkert nedslidte tandhjul - enten klingen/klingerne foran eller kassetten bagved. For at kunne hjælpe dig med reservedele, skal du fortælle noget mere om, hvad det præcist er for en geargruppe, der sidder på cyklen. Billeder af klinger og kassette ville også være en fordel.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#12
Lindquist
Super Nørd
10-06-2021 14:41

Rapporter til Admin
Da du har udvendige gear, så er der flere ting, der kan være skyld i, at dine gear hopper: - Kæden er for løs - Gearskifteren kan være forkert indstillet. - Tænder på tandhjul eller led på kæden kan være nedslidt Det kan være svært at fortælle præcis, hvad årsagen er, uden at kigge på udstyret. Hvis kæden hopper over på de samme - eller alle - tandhjul, fordi den er for løs: Stram kæden ved at pille et led af. Her er en guide til at bestemme kædelængden: https://www.cykelgear.dk[...] Hvis kæden hopper (typisk bag på) lidt rundt mellem gearene (det føles ofte som den hopper hurtigt af og så på igen): Sørg for at din bag-gearskifter (rear derailleur) er indstillet korrekt. Den kan let have fået et tryk eller lignende og ikke længere sidde rigtigt. Hvis den står mellem eller forskudt for to gear, så får du det problem. Det er et arbejde, der kan tage lidt tid at få helt perfekt, men kræver kun en skruetrækker og lidt tid. Her er en guide: https://www.cykelgear.dk[...] Hvis kæden hopper over på enkelte tandhjul, fordi klinge, kassette eller kæden er nedslidt: Skift kæde og kassette (bag-tandhjul) og eventuelt (ikke altid nødvendigt) klingen (for-tandhjul). Er det sådan en cykel her og med den præcise opsætning: https://www.tokyobike.co.uk[...] Hvis det er tilfældet, så har du: Klinge: 42T Kasette Shimano 8-speed 12-25 tænder (12 på det tungeste gear, 25 på det letteste) Der er en guide til at skifte kassette her: https://www.cykelgear.dk[...] ... og nej, jeg har ikke noget at gøre med cykelgear.dk. Det var bare deres guides, der kom op, da jeg googlede efter nogle guides, jeg kunne henvise dig til :)
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 10-06-2021 14:43
#13
Lindquist
Super Nørd
10-06-2021 14:52

Rapporter til Admin
EDIT: Hov, jeg er kommet til at poste i stedet for at redigere mit gamle indlæg. Da du har udvendige gear, så er der flere ting, der kan være skyld i, at dine gear hopper: - Kæden er for løs - Gearskifteren kan være forkert indstillet. - Tænder på tandhjul eller led på kæden kan være nedslidt Det kan være svært at fortælle præcis, hvad årsagen er, uden at kigge på udstyret. Hvis kæden hopper over på de samme - eller alle - tandhjul, fordi den er for løs: Stram kæden ved at pille et led af. Her er en guide til at bestemme kædelængden: https://www.cykelgear.dk[...] Kræver: Værktøj til justering af kæde (billigt) og potentielt en ny kæde. Hvis kæden hopper (typisk bag på) lidt rundt mellem gearene (det føles ofte som den hopper hurtigt af og så på igen): Sørg for at din bag-gearskifter (rear derailleur) er indstillet korrekt. Den kan let have fået et tryk eller lignende og ikke længere sidde rigtigt. Hvis den står mellem eller forskudt for to gear, så får du det problem. Det er et arbejde, der kan tage lidt tid at få helt perfekt, men kræver kun en skruetrækker og lidt tid. Her er en guide: https://www.cykelgear.dk[...] Hvis kæden hopper over på enkelte tandhjul, fordi klinge, kassette eller kæden er nedslidt: Skift kæde og kassette (bag-tandhjul) og eventuelt (ikke altid nødvendigt) klingen (for-tandhjul). Du skifter skifter stort set altid kæde sammen med kassette, da de slides sammen. Er det sådan en cykel her og med den præcise opsætning: https://www.tokyobike.co.uk[...] Kræver: En skruetrækker og lidt tid. Hvis det er tilfældet, så har du: Klinge: 42 tænder, 5-huls. Du skal selv lige måle diameter. Du kan vælge flere tænder, hvis du vil have alle dine gear tungere eller færre, hvis du vil have dem lettere. Kasette: Shimano 8-speed kassette med 12-25 tænder (12 på det tungeste gear, 25 på det letteste). Du kan selv vælge en kassette med et større spænd (11-32 er f.eks. lidt tungere i det tungeste gear og noget lettere i det letteste) eller mindre spænd, hvis du vil. Kæde: De fleste burde dække dit behov. https://www.cykelgear.dk[...] Der er en guide til at skifte kassette her: https://www.cykelgear.dk[...] ... og nej, jeg har ikke noget at gøre med cykelgear.dk. Det var bare deres guides, der kom op, da jeg googlede efter nogle guides, jeg kunne henvise dig til :)
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 10-06-2021 14:57
#14
Dragonheart
Guru
10-06-2021 15:16

Rapporter til Admin
Jeg kan tilslutte mig #12 og #13 I min erfaring skal der rigtig mange kilometer (flere tusinde) før kæde og kassette skal skiftes. Hvis det ellers vedligeholdes ordentligt (dvs meeeeget lidt periodisk smøring så der ikke samler sig sand og skidt der slider unødigt). Men det lyder sandsynligt at der skal ny kassette og kæde til. Du kan få det ned til 200-300 kr for et kit inkl kæde. Tager 10 minutter at skifte for en med hænderne skruet hensigtsmæssigt på :-)
--
#15
JohanR
Supporter Aspirant
10-06-2021 17:16

Rapporter til Admin
Tusind tak for hjælpen!!! Det er virkelig værdsat. Især #12/13 med det ekstremt grundige svar #11 selvom jeg ikke er stolt af hvordan jeg har behandlet cyklen på det seneste er her et par billeder af hvordan skidtet ser ud. ;) https://imgur.com[...] #12/13: Ja, alle de specifikationer du nævner er korrekte. Jeg er ret sikker på, at det er nedslidte klinge/kæde/kassette, der er problemet. Især de to sidstnævnte, jeg er mere usikker på klingen? Jeg målte desuden diameteren på klingen som du sagde: omkring 19cm. Og ja, der var sørme 42 tænder på. Nogen der kan guide mig i nærheden af et kit jeg kan købe? Det skal vel bare indeholde i) 8 gears kassette, ii) ny kæde og iii) værktøj til at skifte det - og måske iv) en ny klinge? Hvordan sikrer jeg mig at kassetten/kæden "passer"?
--
#16
olna
Superbruger
10-06-2021 18:30

Rapporter til Admin
#15 du skal springe over campagnolo, det passer ikke til din. her er en 11-28 med kæde til 249kr med fragt, ved ikke om der er en der kan finde et bedre bud: https://www.cykelgear.dk[...] jeg har selv brugt et stykke træ med den gamle kæde som kasette-værktøj.
--
#17
NitroBlast
Guru
10-06-2021 20:21

Rapporter til Admin
#15 Hvis du lægger mærke til forskellen mellem det største tandhjul og det mindste, så vil det største have flade spidser på tænderne, og det mindste har helt spidse tænder. Da kassetten var ny, så de ens ud, så der er slidt en del af! Jeg vil ikke anbefale dig at blande shimano gearskiftere med sram kassetter - der er altid et gear, der skratter. Denne kassette burde passe: https://www.cykelpartner.dk[...] og her er en kæde til: https://www.cykelpartner.dk[...] Jeg kan ikke se dine klinger, så dem kan jeg ikke give et bud på, men dine gearhjul (de sorte nylonhjul i bagskifteren) ser også ret slidte ud. P.S: Du skal bruge sådan en her, for at løsne kassetten: https://www.cykelpartner.dk[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 10-06-2021 20:24
#18
JS
Gæst
10-06-2021 20:42

Rapporter til Admin
Kæden skal skiftes, da den har strukket sig.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Martin Lohse
Elitebruger
10-06-2021 20:55

Rapporter til Admin
Jeg tænker også kæde og kassette - husk værktøjet, hvis du er gør det selv personen. Det er ikke svært. Kan det evt være en justering af gearene?
--
#20
Lindquist
Super Nørd
10-06-2021 21:26

Rapporter til Admin
Klingen Ofte bliver klingen ikke lige så slidt, så det er ikke sikkert, at det er strengt nødvendigt at skifte den, men det er selvfølgelig muligt. Hvis du vil gøre det nemt og et par hundrede kroner ekstra ikke er afgørende, så kan du bare bestille en klinge med og skifte den også. Du skal bruge en med 42 tænder igen. Det er fin størrelse på en cykel med kun én ring foran. Mht. diameteren, så har du målt den forkert. Du skal måle den som diameteren på en cirkel, der går igennem alle 5 huller. Således: https://www.thetallcyclist.com[...] Hvis det er et Shimano kranksæt (altså dét, hvor pedaler og klinge er spændt på), så er det formentlig 11cm (110mm), men mål lige efter. Det kan også være, at der står noget på den. Hvis der gør så leder du efter "BCD" (Bolt Circle Diameter). 110mm: https://www.cykelgear.dk[...] 130mm: https://www.cykelgear.dk[...] Kassetten Jeg har lidt svært ved at tælle kassettens tandhjul på dit billede, men du skal have en kassette med lige så mange tandhjul igen, da gearskifterne passer til det antal og ikke andet. Hjemmesiden, jeg fandt, da jeg søgte på cyklen, siger, at det er en 8 gears kassette. Man finder heller ikke mange udvendige 7 gears kassetter mere (ud fra min viden). Dén kassette #17 linker til er en 7 gears - og hvis du har 7 tandhjul bag på, så er den et godt bud. Antal tænder per tandhjul er helt op til dig selv, men jeg ville nok holde mig "i nærheden" af det du allerede har - højst en tand mindre på det mindste og/eller et par tænder mere på det største. Hvis du er glad for dét du har, så køb det samme igen: 12-25. Hvis du skal bruge 8 gear, så er den en her med 12-26 gearing på lager: https://www.cykelgear.dk[...] Kæde 116 led, kompatibel med shimano og 1x8: https://www.cykelgear.dk[...] Værktøj Kædesplitter til at fjerne led på kæden: https://www.cykelgear.dk[...] Kassette-aftrækker til Shimano: https://www.cykelgear.dk[...]
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
#21
JohanR
Supporter Aspirant
11-06-2021 09:44

Rapporter til Admin
Igen - TAK alle sammen, jeg bliver meget klogere her! Jeg kan se på tokyobikes hjemmeside at kassetten, der som standard sidder på cyklen hedder "SHIMANO - Cassette Sprockets, CS-HG50 8-Speed, 12-25T (for CS)". Kan man godt bruge en 11-28 kassette når standard hedder 12-25T? Jeg kan godt se at der er slidt meget på tænderne på de forskellige tandhjul - primært på de små tandhjul på kassetten og desuden på klingen. Jeg er sgu i tvivl om jeg burde skifte klingen også. Generelt er der ingen gear hvor cyklen kører godt - det taler vel for at klingen også er for slidt? Tænderne på den er også meget skarpe. # 20 Jeg målte klingen igen ud fra din metode, og den er 130mm. Jeg føler mig meget godt klædt på til at skifte kassette og kæde - hvor svært er det med klingen? Og kan jeg bare købe den 130mm du linker til #20, eller skal jeg bruge andet, evt. værktøj?
--
#22
JohanR
Supporter Aspirant
11-06-2021 10:11

Rapporter til Admin
I øvrigt den 130 mm klinge du linker til #20 - duer den når man kun har én klinge foran? Der står dobbelt/triple inde på deres hjemmeside
--
#23
mediaN
Monster Supporter
11-06-2021 10:15

Rapporter til Admin
#21 Umiddelbart kan du godt bruge en 11-28 8 speed kassette, men det afhænger lidt af resten af setuppet på cyklen, herunder eksempelvis hvor mange tænder der er på tandhjulet foran. Normalt kan man dog næsten altid uden problemer gå et par tænder ud over bagskifterens specifikationer uden problemer og da det "kun" er et 8 speed setup er der stor sandsynlighed for at det vil virke. Skal du bruge et mere specifikt svar skal vi bruge modelnummeret på din bagskifter samt hvor mange tænder du har/ønsker at køre med foran på cyklen. At skifte klinge er ikke super svært. På nogle cykler kan du gøre det ved at afmontere højre pedal(ikke altid nødvendigt) og efterfølgende skrue de 5 klingebolte ud. Af med klingen og på med en ny. På andre er der ikke plads nok, og her skal venstre krankarm afmonteres for at kunne trække højre krankarm med klinge ud. Hvis ikke du føler dig 100% sikker og ønsker hjælp, skal jeg gerne hjælpe dig med at skifte dele rundt, men det kræver at du kommer til Nørhalne, lige nord for Aalborg(så du har da lidt kørsel).
--
i7 [email protected],X99S XPower AC,RTX2080S,Corsair 32GB 2666mhz,EVO 960 500GB + MX100 512GB,FD 7,27GL850,Vand,Blue Yeti
#24
Lindquist
Super Nørd
11-06-2021 10:43

Rapporter til Admin
Kassetten Det er helt fint at bruge en anden fordeling af tandhjul. Som tidligere beskrevet, så har du med en 11-28T et lidt tungere gear som det tungeste og et lidt lettere gear som det letteste. Gearing regnes ud ved: [Antal tænder foran] / [Antal tænder bagved] Altså går du fra en gearing med: 42/12 = Ratio 3,50 (Tungt) 42/25 = Ratio 1,68 (Let) til en gear med: 42/11 = Ratio 3,82 (Tungt) 42/28 = Ratio 1,5 (Let) Det kan omregnes til "afstand" ved at gange det med omkredsen af dit baghjul og så ved du, hvor langt du kører ved én omdrejning af pendalerne. Et standard cykelhjul er cirka 2,1m i omkreds (afhængigt af dækstørrelse, men det er småting). Fordi du har et "mellem-størrelse" tandhjul med kun 42 tænder foran (en racercykel har typisk 53 tænder foran på den store klinge), så mærker du ikke effekten af en anden kassette lige så voldsomt. TLDR: 11-28T istedet for 12-25T er ikke være noget problem. Klingen Du skal bruge en umbraconøgle (det antager jeg, at du allerede har) og eventuelt en klingeboltnøgle ( https://www.cykelgear.dk[...] ). Du kan teknisk set bruge noget fladt som f.eks. en stor, flad skruetrækker til at holde igen med istedet for klingeboltnøglen. Besværet med dårlig arbejdsstilling og pladsproblemer for skruetrækkeren er bare ikke de 17 kroner værd, som værktøjet koster. Jeg ville mene, når det kun er én klinge, at du burde kunne løsne klingen alene og så bare løfte den udover pedalarmen, men jeg er ikke 100% sikker her. Jeg har en racercykel med flere klinger og jeg har kun skiftet dem ved at tage hele kranksættet af (pedalerne, pedalarmene og klingerne sammen bliver kaldt "kranksættet"). Hvis du skal ud i dén øvelse, så skal du bruge mere værktøj. Jeg ville mene, at du bare kunne vælge den klinge, jeg har linket til. Du kan vælge 42T igen eller du kan vælge flere tænder, hvis du vil gøre alle dine 8 gear tungere eller færre tænder, hvis du vil gøre alle dine 8 gear lettere. Jeg regner med, at du bare genbruger dine klingebolte og at din klinge er flad. Nogle klinger er "hævet" ved hullerne, for at sikre, at de sidder i en bestemt position. Det har jeg antaget, at din ikke er.
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
#25
Lindquist
Super Nørd
11-06-2021 10:49

Rapporter til Admin
#23 Ud fra billede ovenfor, så ville jeg sige, at det er den her bagskifter: https://www.cykelpartner.dk[...] Med følgende begrænsninger: Maksimum kapacitet: Største tandhjul på kassetten må ikke overstige 32 tænder Minimum kapacitet: Største tandhjul på kassetten skal være på minimum 25 tænder Maksimum kapacitet: Mindste tandhjul på kassetten bør ikke være større end 13 tænder Minimum kapacitet: Mindste tandhjul på kassetten må være ned til 11 tænder Derudover kører han med 42 tænder foran :)
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
#26
mediaN
Monster Supporter
11-06-2021 11:00

Rapporter til Admin
#25 - Ja så er der jo ingen ko på isen :) I forhold til klingen foran kan man være uheldig at der er et mindre offset, ind/ud i forhold til placeringen af tandhjul i bag, specielt når man kun kører med en enkelt klinge. På nogle cykler er det "indbygget" i klingen, på andre er det justeret med små spacere på kranken. Jeg kan ikke sige med sikkerhed at klingen passer(og om der er offset eller ej), men den der nævnes i #20 er helt sikkert et godt bud - ellers kan man også kigge på en 9-10 speed klinge som er lidt smallere på tænderne. Det gør ikke noget, da kæden sagtens kan være der.
--
i7 [email protected],X99S XPower AC,RTX2080S,Corsair 32GB 2666mhz,EVO 960 500GB + MX100 512GB,FD 7,27GL850,Vand,Blue Yeti
#27
JohanR
Supporter Aspirant
11-06-2021 11:48

Rapporter til Admin
Fremragende. Så hvis jeg selv har umbrakonøgler, svensknøgle og køber følgende: - Kædeskiller: https://www.cykelgear.dk[...] - Kassette-aftrækker https://www.cykelgear.dk[...] - Kædepisk https://www.cykelgear.dk[...] - Kæde + kassette (8 speed 11-28) https://www.cykelgear.dk[...] - Klingeboltnøgle https://www.cykelgear.dk[...] - Klinge (130mm, 5huls, 42 tænder) https://www.cykelgear.dk[...] ... så burde jeg være godt kørende? Eller mangler jeg andet? :) Og så må jeg bare håbe at klingen passer OK, men mon ikke
--
Sidst redigeret 11-06-2021 11:50
#28
mediaN
Monster Supporter
11-06-2021 12:22

Rapporter til Admin
#27 - det lyder ikke helt dumt. Jeg er ikke sikker på om der medfølger et power-link i kittet, men ellers vil jeg anbefale dig at købe et par stykker. Så kan du nemt samle og adskille kæden hvis du skulle få brug for det: https://www.cykelgear.dk[...] Du behøver ikke en dedikeret tang til formålet som denne: https://www.cykelgear.dk[...] Du kan blot bruge to skruetrækkere eller pedalen som hjælp til at spænde og løsne dem.
--
i7 [email protected],X99S XPower AC,RTX2080S,Corsair 32GB 2666mhz,EVO 960 500GB + MX100 512GB,FD 7,27GL850,Vand,Blue Yeti
--
Sidst redigeret 11-06-2021 12:23
#29
Lindquist
Super Nørd
11-06-2021 13:58

Rapporter til Admin
Jeg har ikke noget at tilføje yderligere til #28 :) Til gengæld har jeg et spørgsmål, da det lyder til, at mediaN har lidt mere erfaring end jeg har. Måske mediaN kan svare på, om han kan skifte klingen uden at tage pedalarmen af? Ellers skal han jo have værktøj til det?
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 11-06-2021 13:59
#30
mediaN
Monster Supporter
11-06-2021 14:07

Rapporter til Admin
#29 - jeg må indrømme at jeg selv er i tvivl. Det er på nogen cykler muligt at løsne klingeboltene og så blot trække klingen ud over krankarmen (nogen gange skal pedalen afmonteres). JohanR - Måske du kan tage et billede af frontklingen forfra og bagfra på cyklen, så bør det være til at svare på. Hvis kranksættet skal afmonteres har du brug for sådan et prop-værktøj. Jeg vil tro at din krank er med Hollowtec II og i så fald skal du bruge sådan en her: https://www.cykelgear.dk[...] Der vises i videoen på siden hvordan det skal gøres.
--
i7 [email protected],X99S XPower AC,RTX2080S,Corsair 32GB 2666mhz,EVO 960 500GB + MX100 512GB,FD 7,27GL850,Vand,Blue Yeti
#31
JohanR
Supporter Aspirant
11-06-2021 14:43

Rapporter til Admin
Lyder godt! Jeg kan ikke helt forestille mig hvordan det kan gøres uden at tage pedalarmen af, tbh. Kan I vurdere det ud fra disse billeder? https://imgur.com[...]
--
#32
micbanand
Nørd
11-06-2021 15:16

Rapporter til Admin
#31 den kan du godt skifte, uden at skille crank sættet ad :) Du kan finde tonsvis af videoer på youtube. Så bare på med vanten. køb lige en dunk kæde eller motor rens med. og så brug det engang imellem. så holder din cykel meget bedre og ser også noget pænere ud :) :)
--
Anbefaler klart Avast free til privatbrug. Godt og nemt! Kan hentes lige her. http://www.avast.com[...]
--
Sidst redigeret 11-06-2021 15:20
#33
Lindquist
Super Nørd
11-06-2021 15:32

Rapporter til Admin
Jeg er enig med #32. Den tror jeg godt, du kan få af uden at afmontere kranksættet. Her er en guide til at afmontere klinger (chainrings) uden at afmontere kranksættet: https://wickwerks.com[...] Den cykel tror jeg ikke, du har nogen grund til at skille dig af med, medmindre det er fordi du ikke kan lide den :) Du kan i hvert fald sagtens vedligeholde den og slippe for at købe en ny. Hyggeligt, hvordan HOL pludselig blev et cykelforum, men cykler er vel også en slags "hardware" :D
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 11-06-2021 15:35
#34
Lindquist
Super Nørd
11-06-2021 15:41

Rapporter til Admin
Mht til at tage klinger af i videoen, jeg linkede til, så har du en chainguard (metalskive foran kæden) istedet for en ekstra klinge. Den kan du jo betragte som den ekstra klinge i videoen.
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
#35
JohanR
Supporter Aspirant
12-06-2021 09:50

Rapporter til Admin
Perfekt folks, det prøver jeg. Jep #32, må lige forsøge at rense den bare lidt bedre end hvad den har været vant til ;) #33 Ja jeg er også imponeret over jeres cykelviden :D Men jeg fik meget bedre respons herinde end på feltet.dk, så det er jeg ganske tilfreds med haha. Tusind tak for det hele! Jeg melder lige tilbage hvis jeg støder ind i problemer! :P
--
#36
Martin Lohse
Elitebruger
12-06-2021 10:04

Rapporter til Admin
Nap denne her, så har du det mest generelle https://www.cykelpartner.dk[...] Så kan du selv bygge på, hvis du køber dyrere cykler - vi andre er også startet her, men har nu værktøj til cykler for flere 1000 kroner :)
--
Sidst redigeret 12-06-2021 10:06
#37
Lindquist
Super Nørd
12-06-2021 11:49

Rapporter til Admin
#35 I mangel på penge, da jeg var studerende, så samlede jeg min egen Raleigh 80'er stål-racercykel fra helt bunden af brugte dele jeg enten fik eller købte billigt - så lærer man lidt af hvert. Det har dog også været på bekostning af nogle lærepenge :P F.eks. købte jeg moderne racer-hjul og satte på og der fandt jeg ud af, at hjulstørrelsen skiftede fra 630mm til 622mm i diameter i mellem 70erne og 80erne. Det giver en hel masse problemer med forkerte hjul. F.eks. kan bremserne ikke længere nå fælgen og så skal du have "long-reach bremser", skruekransen fra det gamle hjul kan ikke monteres på kassette-monteringen på det nye hjul, osv. osv. Jeg fik meget af min viden fra https://www.sheldonbrown.com[...] (den er grim, men der står stort set ALT derinde) og den danske gruppe Velopress, hvor folk går op i ældre stålcykler. Jeg værdsatte meget folks input og råd, så det må man jo give videre, når man selv har fået hjælp :) God fornøjelse med cyklen. Nu ved du i hvert fald lidt mere om at vedligeholde den og så håber jeg, at vi ikke har taget fejl et eller andet sted i processen :)
--
[Mere] Kaffe; Net-etikette; Saglighed [Mindre] Skjult reklame; Hysteri; Biased svar
--
Sidst redigeret 12-06-2021 11:51

Opret svar til indlægget: Tips til cykelkæde der "hakker over"?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning