Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Mekaniker / motor død.

Af Junior Supporter S_Phoenix | 05-06-2021 03:25 | 2904 visninger | 22 svar, hop til seneste
Jeg står i en lidt kneben situation, jeg har først og fremmest ikke en skid forstand på biler selv. Men min bil var til service for 14 dage siden, hvor den udover service fik lavet komplet aircondition service samtidigt. Nuvel, alt godt. Jeg har ikke haft kørt voldsomt meget siden der. Idag skulle jeg så på en længere tur, og bedst som jeg er kommet på motorvejen så begynder min bil og komme med en form for rallen når jeg gav gas... Indenfor 30 sek derfra begynder jeg langsomt og miste fart, og får bilen ud i nødsporet, hvor den også drejer voldsomt dårligt... Nå, jeg kommer ind og stopper bilen i nogle få minutter, og forsøger så at starte den - død. Får den til mekaniker, og den umiddelbare dom er en død motor grundet mangel på kølervæske jeg komplet har overset (yes, den tager jeg på mig), men tænker bare der burde have været noget tegn eller noget før det skete oO ... Her er min tanke så dog, da den var til service så fik jeg flere opkald om nogle småting han anbefalede at blive lavet/skiftet som jeg sagde ja til. Men tænker bare om der kan være fucket noget op ved kølervæsken da de rodede med aircon service, og de dermed har givet bilen en indirekte dødsdom. Bilen blev købt splinterny, og fylder kun 4 år her til september, motoren havde gået sølle 68k, så synes det virker helt ude i skoven at det her kan ske med så "ny" en bil. ? Så mere om man kan klage over det serviceeftersyn.. tænker bare det burde være opdaget hvis der vitterligt var noget kritisk når de oven i købet siger at de kigger rundt omkring om der noget der galt.
--
Sidst redigeret 05-06-2021 03:26
#1
FlyingHippo
Giga Supporter
05-06-2021 07:06

Rapporter til Admin
Hvilken bil er det? Det er et rent gæt, men de kan være kommet til at løsne en af slangerne til køleren, og ikke fået den spændt igen så alt kølervæsken er løbet ud? Men hvis den er død pga. overophedning er det nok desværre dig der hænger på den, for bilen har formentlig advaret dig, i god tid, om at den var for varm, inden den døde helt. Bilen bør også have logget hver gang den blev for varm. Det kan udlæses på et værksted med en scanner. Det kunne måske være meget interessant at se den log?
--
var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()}
#2
bjQrnen
Ultrabruger
05-06-2021 07:11

Rapporter til Admin
Har du tjekket om udskiftning af kølervæske var en del af serviceeftersynet?
--
#3
Cellkill
Bruger
05-06-2021 07:48

Rapporter til Admin
Altså serviceeftersynet indebærer kontrol af vand for at sikre ingen olie skulle være tilstede. Hvilken service fik du lavet? Quick eller med stempel. Din beskrivelse lyder mere til servospumpe manglede hydraulikolie. Til sidst, for mig lyder det til at din mekaniker gerne vil have du tager "the Blame" :/
--
https://steamcommunity.com[...]
#4
RedCrow
Supporter Aspirant
05-06-2021 07:49

Rapporter til Admin
#0 Hejsa! Jeg er udlært mekaniker og jeg fatter ik en brik af det ;) Sagt på en anden måde, jeg tror umiddelbart det er en røverhistorie. Lige for først at svare på de spørgsmål ang, det AC service de har lavet ifht fejlen med kølervæske så har de to ting intet med hinanden at gøre.. Kølervæske er det væske som strømmer rundt i nogen kølekanaler der sidder i selve motorblokken for ja, at køle motoren. Hvor at AC er et lukket system for sig selv, med en anden type væske/gas kaldet kølemiddel. Så nej, motorens fejl har ikke noget med AC service at gøre. Dog vil jeg sige, det undrer mig meget at de vælger at give dig skylden, noget andet er også du måske ikke burde have taget skylden for det.. Når man har en bil til service er det ret standard procedure at man tjekker alle væsker i motorrummet feks sprinklervæske, kølevæske bremse/koblings- væske. Jeg er derfor ikke enig i at det er DIN skyld at den mangler kølervæske. Rigtig mange mennesker som måske dig selv har absolut ingen forstand på biler, og ved derfor sjældent hvad det røde/blå/grønne væske er, og det er derfor man også har en niveau føler (på nogen biler) i sådan en beholder der kan fortælle at den mangler, og så kan man køre til sin mekaniker og få dem til at hjælpe med at fylde på, hvis man ikke selv er tryg ved at stå på en tank eller på biltemas parkeringsplads og fylde noget tilfældig væske på. Nu ved jeg ik hvad bil du har men alle nyere biler har så intelligente sensorer at den kan fortælle dig hvis den bliver overophedet. Typisk vil den fortælle dig hvis den er for varm og bede dig om at stoppe INDEN motoren brænder sammen som #1 også nævner. Det kan også lyde som en fejl fra deres side af vil jeg sige. Selve symptomer op til stoppet kan nemlig og lyde lidt af en bil som ikke har haft olie på. Hvis ikke den har haft det så dør motoren. Men så burde den have lyst i en olie indikator inde i bilen fordi den ikke kan lave olietryk. Ud fra det du siger med den har rallet ved gas lyder for mig især som en bil uden olie. Hvis man har en bil som ingen olietryk laver så rasler og bamler den en del. Især hvis den er med kæde. Og hvis så du høvler den af på motorvejen. Så dør den med det samme, og så kan kæden hoppe en tand og så får du ik liv i den kværn mere. Da du forsøgte at starte den igen, tørnede motoren så ? Altså kunne du høre at den forsøgte at starte, eller var den bare helt død og intet gjorde ?. Jeg undrer mig rigtig meget over at motoren bare sådan er død. Der skal alligevel noget til at dræbe en motor bare lige sådan. Men ud fra det du beskriver kan det nemlig være rigtig mange ting. Det kan være strøm, mangel på olie eller ja som din mekaniker siger. Overophedning pga mangel på kølervæske. Hvis du vil må du rigtig gerne sende lidt info hvad bil du har osv. Jeg siger ikke jeg kan vække den til live. Men hvis jeg kan få lidt beskrivelse evt. se et skema fra service så kan jeg måske hjælpe dig lidt. Det som der er i det er også hvis du har fået et papir fra din mekaniker med et serviceskema, hvor på der står de har kontrolleret væsker. Så vil jeg næsten mene du kan tage den igennem FDM for så burde de have set det.
--
i9-10900k, Gigabyte z490 Gaming X, 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3600Mhz, Gigabyte RTX 3080 Master 10GB, 1TB Kingston M.2,1 TB HDD, 256GB SSD.
--
Sidst redigeret 05-06-2021 07:55
#5
Jimminez
Mega Supporter
05-06-2021 07:49

Rapporter til Admin
serviceeftersynet skal kølervæske tjekkes lige meget hvad
--
#6
ReneWagner
Supporter Aspirant
05-06-2021 09:16

Rapporter til Admin
hvis den har været til service 14 inden burde han have tjekket kølervæske , uanset hvilket service det er, så den vil jeg tage med ham...
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#7
FlyingHippo
Giga Supporter
05-06-2021 12:31

Rapporter til Admin
Grunden til at jeg skriver det med slangerne er, hvis de har været i vejen for noget de har fikset ifb. Aircon? Jeg havde en gammel volvo hvor spændebåndet omkring kølerslangen var rustet i smadder så pludseligt var kølerslangen hoppet af. Jeg holdt heldigvis på en parkeringsplads og kunne se vandpytten da jeg kom ud fra butikken
--
var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()}
#8
Pappasmirf
Megabruger
05-06-2021 13:04

Rapporter til Admin
Hej. Det lyder helt godnat. Som #4 er inde på meld dig ind i FDM. Få den juridiske afdeling på sagen. Jeg har selv haft FDMs juridiske afdeling på en sag hvor jeg købte en brugt bil ved en forhandler. De klarede det hele. De måttet dog "true" med en ratsag. Forhandleren gav sig først dagen inde fristen udløb. Du har en bil der er 4 år gammel og har været til services 14dage før den går i stykker. Den må ligge lige til højre benet til FDMs jurister. Mvh
--
#9
Pappasmirf
Megabruger
05-06-2021 13:08

Rapporter til Admin
P. S tror du skal vænte med at tage imod #4 tilbud. Som jeg synes er et super tilbud. Vend den med FDM. Inden du gør noget. Så du ikke komme i problemer.
--
#10
Business
Mega Supporter
05-06-2021 15:11

Rapporter til Admin
Ville de fleste ikke bemærke, hvis man forlader sin parkeringsplads, og der her ligger en god sjat væske? Det håber jeg sgu, jeg ville bemærke :D
--
#11
Fatter
Guru
05-06-2021 15:56

Rapporter til Admin
#10 Måske i tørvejr ja, men ikke på en dag hvor det står ned i stænger ;)
--
Med venlig hilsen Fatter
#12
Business
Mega Supporter
05-06-2021 16:00

Rapporter til Admin
#11 Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt. Det sker jo en hel del her i Danmark :P
--
#13
RedCrow
Supporter Aspirant
05-06-2021 23:53

Rapporter til Admin
#9 Tak for opbakningen, men bare li for at få det på det rene var mit tilbud ikke et tilbud om at ville lave noget rent fysisk på noget eller gå ind i sagen på nogen måde. Jeg ville bare hjælpe med at klæde #0 mere på ifht evt. at have noget at tage med til FDM eller svare på spørgsmål han evt skulle have ifht det skema han skulle have fået. Jeg er ikke interesseret i at gå ind i sagen på nogen måde da det er noget imellem tråd starter og hans mekaniker.
--
i9-10900k, Gigabyte z490 Gaming X, 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3600Mhz, Gigabyte RTX 3080 Master 10GB, 1TB Kingston M.2,1 TB HDD, 256GB SSD.
#14
TisseFrans
Bruger
06-06-2021 00:41

Rapporter til Admin
Moterens temperatur bliver for det meste målt i kølevæsken, er det ikke rigtigt? Hvis der er ikke er noget kølevæske kan den af gode grunde ikke måle en korrekt temperatur? Dog tænker jeg en 4 år gammel bil har en level sensor der ville registrere hvis der manglede kølervæske. Ikke alle biler har olietemperaturmåler vel? Jeg tænker bare lidt højt, da jeg ikke er automekaniker. Lige meget tænker jeg OP må have fået en helvedes masse alarmer, warnings og cautions selv inden mislyden starter, og specielt da moteren mister pusten og servostyringen også dør...?!
--
#15
RedCrow
Supporter Aspirant
06-06-2021 01:29

Rapporter til Admin
#14 Korrekt, temp bliver målt i kølervæsken og langt de fleste biler der er 4 år gammel har niveau følere. Servo dør fordi motoren dør eller strømmen går fra. Det kommer lidt an på om det er en servopumpe der bliver trukket via kilrem eller en elektrisk servostyring.
--
i9-10900k, Gigabyte z490 Gaming X, 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3600Mhz, Gigabyte RTX 3080 Master 10GB, 1TB Kingston M.2,1 TB HDD, 256GB SSD.
#16
Tomtop
Ny på siden
06-06-2021 10:29

Rapporter til Admin
Jeg vil da også sige at det der lyder som en motor uden olie, eller for den sags skyld som om remmen er sprunget en tand, havde en seat altea der havde sprunget en tand over, den overophedede, hostede, hakkede, og var generelt bare et problem barn... Det var dog en 1,9 tdi så den overlevede da... Men hvilken bil er det helt præcist du har? Der er kæmpe forskel på en benzin eller diesel bil i symptomer på motor fejl (uden at kunne aflæse fejl eller selv stå ved vognen)
--
#17
WakeyWakey
Supporter Aspirant
06-06-2021 17:11

Rapporter til Admin
#4 Enig med 4 i alt hvad han siger, er også uddannet mekaniker, og det første jeg tænkte på da jeg læste #0 var manglende påfyldning eller ikke tilstrækkeligt opfyldt olie. Især set i lyset af den lige har været til service. Hvis det er samme værksted der har givet dig den forklaring med kølervæske som lavede dit service, synes jeg det lugter utroligt langt væk.
--
[email protected] - 3070Tuf - B550-F - B-die 3600mhz - Nxzth510i - Arctic Freezer II 280mm
#18
Jesper
Gæst
06-06-2021 17:28

Rapporter til Admin
Mener det var programmet Versus der tømte ALT olie af 1-2 biler, for at se hvor langt de kunne køre med moderat hastighed (ca 40-50 km/t). :o Den nåede op på ca 16 km mener jeg det var, det var i hvert fald imponerende langt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
S_Phoenix
Junior Supporter
06-06-2021 20:01

Rapporter til Admin
#1 - Det er en suzuki baleno fra sep-17 Jeg skal ikke kunne sige det, uanet hvad så synes jeg det virker mærkeligt når det kun er 14 dage siden den var til service. Men anede jeg ikke at man kunne se den vej :O #2 Det fremgår ikke umiddelbart, men gør det ikke på nogle af de serviceeftersyn jeg har haft kan jeg se - tjekkede alle sammen. Uanset hvad vil jeg mene det er en ting der burde blive tjekket standard ? Specielt når selvsamme mekaniker ringer 2 gange og spørger om de skal lave/udskifte et par ting, og gør opmærksom på at som god service så tjekker de om alt er som det skal være... #3 - med stempel, altid. Der er tale om 2 forskellige skal jeg lige hurtigt sige. Den fik lavet service for 14 dage siden af den første, og nr 2 mekaniker jeg snakkede med var ham bilen blev bugseret hen til (nærmeste suzuki værksted) #4 røverhistorie ? Det jeg skriver eller ? :) Som skrevet lige oppe ovenover så fremstår det måske ikke helt tydeligt og beklager jeg, men der tale om 2 forskellige mekanikere jeg har snakket med / fået lavet ting ved. Ene var ham der udførte service/aircon service, den anden var en kort snak da jeg afleverede bilen ved suzuki selv. Det er en suzuki baleno fra september 2017 så ikke så fandens gammel. Og den er med kæde. Den forsøgte og starte, men med en sådan meget forkølet lyd hvis det giver mening... Sender dig lige en pb med info på den, og billede af omtalte service eftersyn. #5 ville jeg også mene jo :/ #6 Han kommer bestemt også til at høre for den, det er helt sikkert ! #8 Det lyder ikke som en helt dum ide det der ! Afhængigt af hvad de siger i morgen fra suzuki så vil jeg klart lige tage en snak med FDM kan jeg høre. #14 Det er jo også min tanke, jeg har vitterligt MEGET lidt forstand på biler, så for mig er det lidt sådan er der ingen lamper der lyser eller blinker så er der ingen fare på færde, men der var INGEN, kunne ikke drømme om at køre med lysende advarselslamper. #17 Tak for input, så har jeg da 2 vilkårlige mekanikere der tænker det samme her. Der er ikke afgivet nogen forklaring dog, det er en ven der er mekaniker jeg ringede til, men det er jo dødsvært pr telefon og sige præcist - men han nævnte både kølervæske og olie som noget af det første... men pr automatik ikke noget jeg lægger tanke i når bilen kommer lige fra service næsten.
--
#20
RedCrow
Supporter Aspirant
07-06-2021 21:40

Rapporter til Admin
#19 Hej igen Nej, det var ikke det du skrev jeg synes lød som en røver, det var mere det mekanikeren har sagt til dig jeg tror er en sang fra de varme lande ;)
--
i9-10900k, Gigabyte z490 Gaming X, 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3600Mhz, Gigabyte RTX 3080 Master 10GB, 1TB Kingston M.2,1 TB HDD, 256GB SSD.
#21
Martin Lohse
Elitebruger
07-06-2021 22:20

Rapporter til Admin
Jeg tænker faktisk, du skal have den hen til det værksted, som har foretaget service. Hvis det er kølervæske som er løbet tør, så har de helt klart lavet en fejl. Det er dog også set, at bundproppen ikke lige er skruet korrekt i, og så kører du jo motoren tør for olie.
--
#22
Ð Xargo
Nørd Aspirant
08-06-2021 03:57

Rapporter til Admin
den har nok manglet olie. så får den en sjov metallisk lyd når knastaksel trykker på ventilerne. Det ender nok umiddelbart med at være din mekanikers problem, især når den lige har været til service.
--
Fractal Design Nano S, 16gb DDR4 3200Mhz, 2060 super, Ryzen 3600x, kraken x62, SF600 Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,

Opret svar til indlægget: Mekaniker / motor død.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE