Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bør ekspedienten lade kunden komme foran i køen?Af Gæst Blabla | 15-05-2021 01:03 | 3995 visninger | 75 svar, hop til seneste
Jeg stod i kø ved Elgiganten i dag hvor følgende scenarie udspillede sig:
En mand havde købt et fjernsyn som det så viste sig han skulle vise billed-ID for at købe.
Han gik derefter ud i sin bil for at hente sit kørekort, og da han kom tilbage stod der så 5 nye i køen. Herefter fik han besked på at stille sig bagerst i køen igen, hvilket han ikke var helt tilfreds med.
Hvad siger I?
Burde ekspedienten have ladet ham komme foran i køen, når nu han havde stået i kø én gang, eller er det rimeligt at han bliver sendt bagest i køen igen?
Jeg ved sgu ikke helt hvordan jeg ville have reageret, hverken som ekspedienten eller kunden. Hvad siger HOL´s ekspertpanel? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Skulle 100% ikke stå i kø igen -- Er sku fair han skal stå i kø igen..
Tænker han vel har skulle vise ID for at vise det er hans ordre evt er det noget click and collect ?
Men ja om bag i køen.. -- Ryzen 3900X, Asus ROG 1080 SC når man skal hente noget i sin bil som penge eller ID så burde det sku da stadig være hans tur....
jeg ville sku ha været gået amok -- Hvis han bogstavelig talt bare skulle ud og hente et kort, så ville jeg da nok også forvente at han kom foran. Han skal jo bare betale, eller have sendt regningen til kassen, det ville da være forfærdeligt at skulle bag 5 mennesker som også skal have rådgivning, når alt man mangler er at betale. -- *(Foreveralone face)*
Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips. Jeg forestiller mig kunden skulle låne for at kunne købe varen og derfor skulle vise billed ID for at kunne oprette lånet.
Hvis han var 10 minutter om at hente sit kørekort, forstår jeg godt ekspedienterne tager andre kunder.
Ekspedienterne kunne da også godt betjene andre kunder mens han er væk og så lade ham komme ind som den næste i køen.
Jeg synes det er virkelig dårlig kundeservice at sende ham helt om bag i køen.
Var det en Elgiganten på Sjælland?
Jeg er måske forudindtaget, men jeg synes folk i elgiganten i hovedstadsområdet er lidt mere arrogante end i jylland. Det kan også være jeg bare har ramt et par brodne kar. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-05-2021 01:09 Lidt uddybning:
Efter hvad jeg kunne høre, var varen købt hos en sælger og skulle blot betales og afhentes i varemodtagelsen. Men det var ved betalingen der blev forlangt at se ID.
Manden henter sit kørekort hvilket tog under ét minut.
Da han kommer tilbage får han så besked på at stille sig bagest i køen igen.
Ja jeg synes også det var dårlig kundeservice, men blev alligevel i tvivl om hvem der "har ret".
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Sgu da ikke min skyld han ikke har sit id med ?? -- Tænker ligesom #5 at det formentlig har været i forbindelse med et lån han har skulle vise ID. For ellers kan jeg ikke se hvorfor han skulle vise kørekort for at købe noget..
Men hvis man er ved at tage et lån, er det vel meget normalt at have ID osv på sig.. -- Ryzen 3900X, Asus ROG 1080 SC #6 - Var der kun 1 ekspedient ved kassen?
Uanset så synes jeg det er slattent han bliver smidt bag i køen. Fint hvis ekspedienten vælger at tage andre kunder mens han er væk. Ekspedienten kan jo ikke vide hvor lang tid det tager. Men synes ikke manden skulle smides bagerst i køen, bare betjenes efter den person der eventuelt er ved at blive betjent mens han er væk. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-05-2021 01:18 #8
Der var ikke tale om lån. Det er jeg rimelig sikker på, ud fra samtalen.
Jeg går ud fra de skulle se ID, pga det med at TV´er skal registreres aht licensbetaling.
#9
Ja på det tidspunkt var der kun 1 ekspedient ved kassen.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 - Det er vist noget med øget sikkerhed ved køb over X.000kr, men det er op til butikkerne om de vil gøre det. Det er ikke et krav. Det kan være manden gav ekspedienten en dårlig mavefornemmelse, som så resulterede i et krav om at se ID.
Jeg har heller ikke min tegnebog med mig ret ofte. Jeg betaler bare med min telefon med Google Pay. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-05-2021 01:24 #11
Spørgsmålet gik ikke på om manden skulle optage lån eller vise ID. Det er sikkert rimeligt nok at han skal vise ID ved køb af fjernsyn aht licensbetaling.
Men spørgsmålet er om det var rimeligt at han blev smidt bagest i køen igen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 - Den er jeg med på. Men det er et holdningsspørgsmål.
Nogen finder det rimeligt, andre, herunder mig selv, finder det urimeligt. -- - Indsæt signatur - Han skal bare smutte om bag i køen igen! Der er ikke andre kunders skyld, at han ikke har sine ting med sig. Andres tid har altså også værdi, og der er ikke meget værre end de folk, der tror, at det er okay, at man bare snyder foran, hvis man enten har glemt noget, eller finder en fejl på sin bon f.eks.
Der sker ikke sjældent, at der nede ved min lokale købmand er folk, der efter ekspeditionen finder en fejl på deres kvittering, og så går de bare helt automatisk ind foran køen igen, og begynder at brokke sig til ekspedienten, og det er bare ikke i orden. Der får de altid min uforbeholdne mening og spørgsmål om, hvorfor de mener, at deres tid har mere værdi end vi andres, bare fordi de er blevet fejlekspedieret, og så bliver de som oftest lidt småflove, hvilket blot er rimeligt! Det er da træls, at de er blevet snydt, men så må de holde øje med processen under ekspeditionen og se, hvad tingene går ind til. Det er faktisk ikke så svært, og så kan fejlen tit rettes i farten - det gør jeg da selv igen og igen, når noget går forkert ind, og det har de systemer til at kunne rette i samme øjeblik, som de bliver gjort opmærksom på fejlen. Den der med at tjekke bonen bagefter og bare snyde foran, når de finder en eller to fejl for småpenge, så kan de godt smutte bagi køen igen - det er helt sikkert!
Selv mange ekspedienter i butikker har svært ved at finde ud af, hvad der er i orden, og hvad der ikke er. En Stand Up komiker sagde det vist engang: To ekspedienter er ved at hjælpe hver deres kunde. Så har den ene et spørgsmål fra sin kunde, som han ikke kan besvare, og så vader han bare hen til sin kollega og bryder ind, trods han er i gang med en anden kunde og forstyrrer ham, og dermed sætter den anden kundes ekspedition på stand by - det er så latterligt, at man ikke kan finde ud af, hvad det er anstændig og ordentlig opførsel overfor den kunde, som man er ved at hjælpe, og som den anden kollega er ved at hjælpe. Det er ren og skær mangel på opdragelse - længere er den ikke.
Folk er fandeme så uopdragne i dag, at det halve kan være nok. "Mig, mig, mig Danmark" -- Sidst redigeret 15-05-2021 01:39 #14
Der er jeg så fuldstændigt uenig.
Det er tit jeg finder fejl på bon´en når jeg handler i fx Kvickly.
Ja det er ofte småbeløb som 10-20 kr, men her får man så besked på at stille sig op i kunderservice, hvor man så kan stå i kø én gang mere i et kvarter for at få refunderet 10-20 kr.
Og det er jo netop det de håber på at folk ikke gider. Og således bliver man snydt for 10-20 kr.
Ja 10-20 kr er småpenge og ligegyldigt, men det er princippet i det.
Hvis man har stået i kø én gang og ekspedienten har lavet en fejl der gør at man har betalt for meget, bør man have ret til at komme foran i køen for at få sine penge. Det er sgu ikke rimeligt man skal stå i kø én gang mere. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15
Det er træls at blive snydt ja, men du er ikke vigtigere end alle andre kunder i en kø! Der er mange mennesker, der er opmærksomme nok til at holde øje med, om tingene går korrekt ind, som man kan følge med i hos de fleste butikker under ekspeditionen. Så tager man det i opløbet. Når du har betalt og forladt køen og pakker varer, så kan du ikke først tjekke din bon derefter i mens f.eks 1-2 andre er ekspederet, og en ny er i gang, og så bare mene det er i orden, at du lige snyder ind foran igen.
Det er simpelthen så egoistisk, at det halve kan være nok. Følg med i din handletur og bemærk om tingene går ind korrekt, i stedet for at sløve dig igennem først at tjekke din bon efter ekspeditionen og pakke varer, eller endnu værre, at lade dem ligge og flyde, så de kommende ekspederet kunder ikke kan komme til, fordi du står i vejen, for så derefter lige at vade ind foran alle andre, der også har ting, de måske skal videre til. Kom videre og væk fra kasseområdet, og smut bagi hvis du vil have gennemgået din bon, eller følg anvisningen om at gå op i kundeservice, som butikkerne gerne anmoder om. Det er nok næppe for at snyde dig for 10-20kr, men mere af respekt for, at en kunde ikke skal sænke en masse andre mennesker, fordi de har været uopmærksomme under indskanningen af varer, og først opdager fejlene bagefter. Jeg er enig i, at det er træls, men en kunde, skal bare ikke sænke så mange andre, fordi de ikke kan overkomme at gå en tur bag i køen igen, da de skal igennem endnu en ekspedition. Man er altså færdigekspederet, hvis man ikke kan opfange fejlen undervejs, og har betalt og fået sin kvittering. Så må man tage turen igen. -- Sidst redigeret 15-05-2021 01:57 #14
Ja - det er jeg også rimeligt enig i.
#15
Selvfølgeligt er det ikke rimeligt man skal stå i kø igen - men det skal jo ikke gå ud over alle de andre. Sammenholder man det med alle de i køen der bliver forsinkede fordi man springer over i køen (det er at springe over - din ekspedition er jo afsluttet)
Ja så er regnestykket jo ret simpelt. Irritation til en eller forsinkelse af mange.
At du er uenig i det - ja det ændrer jo ikke på virkeligheden.
Har selv måtte minde flere høfligt om at de lige skal om bag i køen igen. Og har endda måtte blive lidt hård i tonen et par gange. Det er ret utroligt så mange derude der ikke har lært i skolen eller hjemmet hvordan man opfører sig over for andre. (lige lidt udbasunerende irritation fra mig ;-) )
"Hvis man har stået i kø én gang og ekspedienten har lavet en fejl der gør at man har betalt for meget, bør man have ret til at komme foran i køen for at få sine penge. Det er sgu ikke rimeligt man skal stå i kø én gang mere."
Nej.. bare... nej.. det bør man ikke :-) Det er desuden utrolig usandsynligt det er ekspedienten der laver en fejl - vi har nemlig haft stregkoder på næsten alle varer i over 40 år. -- #16 + 17
Hvis der er en der er blevet snydt, har jeg sgu ikke noget imod vedkommende springer ind foran mig og får det ordnet. Vedkommende har jo allerede stået i kø én gang.
Jeg synes mere det lyder som jer der synes at JERES tid er vigtigere end andres. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #16
Følge med i hvad varerne bliver slået ind til, samtidig med man står i den anden ende og pakker sine varer? Og skal følge med i at de to marabouplader til 50 kr, efterfølgende bliver fratrukket de 10 kr rabat? Når man har 50 varer der kører igennem?
Det er godt du er god til at multitaske, men det er vist de færreste der er lige så skarpe som dig. Jeg tror det er ret almindelig praksis at folk gennemgår deres bon EFTER de har pakket deres varer. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #18
Er du seriøs? Hvis tid er det, der åbenbart har mest betydning her? Dem, der mener, det er helt i orden, at man snyder foran i en kæmpe kø, efter man er blevet ekspederet én gang, blot fordi man kan finde en fejl på kvitteringen, eller alle vi andre der måske i en travl periode på dagen, allerede har stået længe i kø, der nu skal finde os i, at folk der finder fejl, bare snyder ind foran igen?
Det er da en syg holdning at have til, hvem der spilder hvis tid i sådan en situation.
#19
Så lad være at pakke dine varer i mens de scannes ind. Der er to sider i et kassebånd, så to kan pakke på samme tid, så medmindre man er seriøst langsom, så pak dine varer, når ekspeditionen er overstået. Det kan man sagtens nå, i mens de næste ekspederes, eller så må man handle i mindre travle tider, hvis man skal handle ind til en hel md ad gangen, eller bestille sine varer til levering. Man snyder IKKE foran i køen, når din ekspedition er overstået - fejl eller ej - det er uhøfligt i sådan en grad, at det kan man slet ikke stave til!
Jeg er flintrende ligeglad - hvis du er færdigekspederet, så snyder du bare ikke ind foran mig eller andre, hvis du finder fejl eller andet på din kvittering bagefter. Så går du i kundeservice, og findes den ikke i mindre butikker, så går du om bag i køen igen.
Det skal ikke gå ud over andre, at du finder det i orden at snyde ind foran andre mennesker, der pænt har ventet på deres tur.
Det er jo grotesk, at man overhovedet kan forsvare, at det er i orden, at vade ind foran andre, hvis man finder en fejl på sin bon, der betyder, at man - oftest - skal have nogle få kroner igen - især da hvis der vitterligt er en kundeservice del i en større butik! Hvis det er større beløb, man snydes for, så kan man jo oftest se dette, når man får nævnt beløbet "at betale". Medmindre man er fuldstændigt blottet for fornemmelse af, hvad man har handlet for.
Det er da en dybt latterlig problemstilling at diskutere. Det handler om pli og opdragelse, og mange har åbenbart rigtigt svært ved at forstå konceptet af, hvad der er god køkultur.!
Og kan du så i øvrigt ikke logge ind med dit brugernavn i stedet for de gæstebrugere der - det er simpelthen så useriøst og vagt, at man ikke vil stå ved sine oprettet tråde med nick, men det overrasker alligevel ikke helt, når man har sådan en forståelse af, hvad god skik og pli er, når man står i kø rundt omkring. -- Sidst redigeret 15-05-2021 02:50 #21 styr lige dit sprog!
Selvom jeg ikke er enig i hvad #20 skriver, så føler jeg ikke behov for at udtrykke min uenighed på den lavsede måde.
Typisk for gæstebrugere der ynder at skabe lidt kontrovers og skabe lidt røre i andedammen.
Det er vist blevet ret trendy at nogle brugere vælger at skjule sig bag en anonym facade, for rigtigt at kunne skeje sig uansvarligt ud....og for at der ikke må komme ridser i den officielle og velpolerede profil.
Hop dog ud af skabet hvis du endelig skal være så stor i munden....alt andet er sq noget der passer til en kujon og svækling! -- Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people. --
Sidst redigeret 15-05-2021 03:23 Hvis han allerede har stået i kø en gang, så syntes jeg ikke han skulle stå i kø igen.
Jeg var ikke blevet sur hvis jeg stod i køen og skulle vente på ham.
Havde jeg været ekspedient og ingen retningslinjer modtaget om dette, så havde jeg betjent ham igen efter sidste kunde.
Haha var han ikke gammel nok til at købe TV? :D -- Håber seriøst folk troller.
Hvis en vare er gået forkert ind skal man selvfølgelig ikke om bag køen igen. Jeg vil mene det du prøver at sige er at din tid er mere vigtig end andres.
Hvis man ikke pakker sine vare ned imens de bliver scanned ind, så bliver de oftest helt mast, medmindre du mener man skal bede ekspedienten scanne en hver hvert 5. sekund, og så kan vi da snakke om at spilde tiden.
Derudover forstår jeg ikke hvad han skulle vise ID for. Den med licensen passer ikke, for det har de ikke måtte i mange år nu. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ved heller ikke om den tanke om ID i forbindelse med licens holder vand?
Man kan sagtens købe et TV på nettet og til afhentning uden at skulle registreres som ejer/bruger.
I så fald skal butikken helt eksplicit spørge ind til, hvem der skal være bruger af et nyindkøbt TV...og det samme gælder vel også bl.a. computere, tablets og radioer for de kommer vist ind under kategorien der medfører at man skal betale licens (mener jeg at have hørt/læst). -- Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people. #21
Du sidder simpelthen og gemmer dig bag din gæstebruger, og kalder en i en debat, der har en anden mening end dig selv, for psykopat?
Du er da helt blæst i potten mand, og meget typisk dumsmarte tosser som dig, så gemmer man sig bag anonyme profiler, når evnen til at debattere i en normal tone ophører.
Vi stopper bare her, for primitive tabere som dig, er under mit niveau. Stik til mig, og du får her igen af samme skuffe. Forvent det samme ude i butikkerne, hvis du praktiserer din uopdragne opførsel med at snyde i køen, dit uopdragne fjols.
-- #20 (tottino10)
Shit det kunne blive godt TV hvis jeg stod i kø foran dig og ekspedienten slog en af mine varer ind 2 gange. For der er NO WAY IN HELL jeg stiller mig om bag i køen, hvis ekspedienten eller butikken har lavet en fejl. (Er det min fejl, så er det selvfølgelig om bag i køen)
Er danske supermarkeder forresten ikke rekord dårlige til at få slået tingene ordentligt ind/opdatere deres tilbud? Når jeg er ude at handle er det nok 40% af gangene at de har taget for meget for en vare, mens jeg aldrig oplever det i udlandet?
Nå til det oprindelige spørgsmål, så synes jeg at det afhænger af om kunden burde have vist at han skulle bruge ID (hvilket det ikke tyder på), så jeg synes ikke at han burde om bag i køen. - Havde han glemt dit dankort i bilen, så var det om bag i køen. -- Min holdning.
Manden i Elgiganten skulle ikke have været omme bag i køen, men man kunne have ekspederet dem man kunne nå imens at ID'et blev hentet også have taget ham efterfølgende.
I de små dagligvare butikker uden kundeservice, skal fejl på varerne kunne rettes nemt og uden folk skal om bag i den oftest lange kø igen. Dette er vigtigt da folk ellers ikke orker at reklamere over pris fejlen, hvilket KAN gøre at butikken vælger at være mere sløset med priserne. I nogle butikker er der så mange fejl at man skulle tro at de spekulere i et snyde med priserne for at sælge mere, da de ved at et X antal procent ikke gider bøvlet med at få rettet priserne og da slet ikke hvis de skulle stå i kø igen. -- Sidst redigeret 15-05-2021 07:21 #27 Samme. Selvfølgelig skal man ikke stå 15 minutter i kø igen, fordi butikken som altid prøver at snyde med "fejl". Argumentet med at der næsten altid er en kundeservice, er ret tyndt.. Jeg kender ingen Rema1000, Irma, Lidt, Netto, Aldi eller Spar med en særskilt kundeservice. Få store SuperBrugsen har, men det hører til sjældenhederne.
Havde det været mig de havde bedt om at gå om bag i køen igen, så havde jeg bedt dem om at indføre TV'et et vist sted, og så var jeg gået. Det undrer mig ikke at det er sket i en elgiganten, deres kundeservice er den absolut dårligste på markedet. -- 5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB #20
Nej, er der fejl på din bon, så er du per definition ikke færdig ekspederet, og du har per definition stadig ret til at din ekspedition forsætter uden afbrydelser.
Det kan ikke diskuteres. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! --
Sidst redigeret 15-05-2021 09:40 Det er da en mærkelig holdning til kø at hvis man har stået der 1 gang så behøver man ikke stå der igen? Hvor længe gælder denne reservation ? Og dem der mener man ikke skal stå i kø i kundeservice er jo bare helt lost... de andre står jo forhelvede også i kø af en grund ? Skal vi til at have et badge med fritaget for kø?
som de mennesker der mener de har mere ret til overhaling på motorvejen fordi de kører som mongoler og ikke kan holde afstand ... -- #31
Læs #30 igen og vær opmærksom på at ophidselse ikke giver dig mere ret. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Som tidligere Butikschef i mange år, så vil jeg da gerne komme med et fagudtryk der bruges.
Når en kunde har fået kørt varerne igennem og dankortet afvises eller de skal ud i bilen, så bliver deres bon/køb "parkeret" - det vil sige sig at de stadig står som nr.1 i køen imens de lige ordner det og man får afviklet en anden kunde imellemtiden.
Hvis der går for lang tid så vil man ofte annullere den parkerede bon og derved mister man sin reservation i køen. 10-30-60minutter - alt efter om de skal ud i bilen og hente pungen eller om de skal hjem til huset og hente pungen.
Det samme er gældende ved fejl og mangler indenfor et kort tid, så skal man ikke bagom i køen igen. Det ikke er kundens fejl at der er fejl på bonnen, prisfejl, forkerte antal m.m., man skal hurtigst muligt og mindst smertefrit få løst den negative situation og vendt den om til noget positivt.
I min butik var der f.eks. en bagatelgrænse på 50kr, hvis en kunde henvendte sig med en prisfejl eller andet som var på under 50kr, så skulle der bare gives penge tilbage i hånden, beklage for fejlen og hurtigt videre. Der skal ikke ringes efter en anden medarbejder som skal gå ned i modsat ende af butikken for at tjekke om kærgården stod til 9.95 eller 19.95, og der skal ikke udskrives bon som kunden skal underskrive. Det handler om at komme hurtigt videre og sikre alle får en god oplevelse, der er self. undtagelser ved mistanke om snyd eller man er sikker i sin sag. -- Sidst redigeret 15-05-2021 10:25 Jeg skulle også vise id da jeg købte noget til 9200kr. Blev faktisk rimelig irriteret da jeg følte hun gik specifikt efter mig og jeg overvejede bare at gå
og nej det har intet med lån at gøre eller TV licens -- #34
Så lad vær med at handle i elgigaten. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg forventer ingen service ved køb i større butikskæder, da medarbejdere ofte slavisk skal forholde sig til en officiel retningslinie, så muligheden for at være fleksibel er tit ikke eksisterende. Hvis jeg føler at får en uacceptabel behandling, så forlader jeg bare stedet, har ikke tid eller behov for at skabe en scene eller på en anden måde udtrykke min utilfredshed og få min vilje. -- Kunne det tænkes at kunden var komme til at bøje nogle pins i CPU socket? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #37 - Det er Elgiganten, ikke proshop xD -- - Indsæt signatur - Elgiganten tjekker billede id for at gardere sig mod snyd.
udpluk fra en artikel:
"Ikke desto mindre er personalet i Elgigantens 21 varehuse blevet instrueret i, at kunderne skal fremvise billed-id, hvis de køber varer for mere end 3.000 kr., og hvis købet betales med Dankort.
Det sker for at garderer sig mod snyd, for bankerne dækker nemlig kun tab op til 3.000 kr., hvis der ikke er dækning på Dankortet. Og rigtig mange af Elgigantens varer, som for eksempel TV og hårde hvidevarer, koster langt mere."
https://www.berlingske.dk[...] -- 30# læs 31 igen og forstå så at du ikke har første ret til at blive betjent hvis du ekspedition er afsluttet. -- #18
Jeg tror måske det er her problemet ligger. Hvis du slår "synes" fra og i stedet retter opmærksomheden mod virkeligheden. Så vil du se at ved at stille sig om bag i køen igen tages der hensyn til alle dem i køen - i stedet for at tage hensyn til individet. Så vi mener netop ikke at vores tid er vigtigere. Men at flertallets tid er. Og ikke den ene person.
#30
Er du seriøs eller ironisk? haha :-) Ekspeditionen stopper i det øjeblik betalingen er gennemført - rent juridisk.
#31
Ja der er nok et snert af entitlement bland de der mener det er ok at springe over når der viser sig at være fejl på bonen. Men altså på motorvejen er det nok bedst at lade dem komme forbi så de ikke skaber endnu farligere situationer.
#40
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig andet end at #30 er ironisk ;-) --
Personligt ville jeg bare mase mig forbi alle de andre idioter og råbe og skrige indtil jeg blev ekspederet.
Man sparer en del tid ved at sætte sig selv forrest i alle situationer.
Så skal der selvfølgelig nok være en enkelt eller to i køen der åbner munden og protesterer i et anfald af midlertidig selvtillid, men de kan jo trække et nummer.
Men i realiteten holder de fleste kæft og kigger ned i jorden som de slet ikke er tilstede, så brokker de sig på sociale medier senere eller hælder det hele i ørerne på uskyldige venner og bekendte, der så er tvunget til at give dem ret eller sige et eller andet der skal illustrere en interesse for emnet. -- #37 nogle brugere skriver bare 'bøjede pins' i helt random tråde fordi de én gang har oplevet en uforglemmelig hændelse med bøjede pins.
Kan bare ikke se i hvilken sammenhæng du kommer med det svar eller til hvem du skriver ??? -- Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people. #40
Ens ekspedition er ikke afsluttet hvis den er fejl behæftet.
At påstå andet er fejlbehæftet. -- Den som ler sidst, tænker langsomst!
Nu skal vi diskutere definitionen af ordet ekspedition.
Jeg er med.
Jeg tænker Rasmussen, Bering og Kock når ekspedition kommer i spil.
Men det er jo totalt OT, nogen burde ringe efter Ronson. -- #5 plus de andre omkring billed-ID.
Forretningen kan forlange at se dokumentation for din person, simpelthen for at sikre det ikke er et stjålet kort. Jeg købte mit TV med soundbar i Elgiganten og skulle vise legitimation på stedet for at få lov at betale for varerne.. -- Help me, Premature Ejaculation Man! Premature Ejaculation Man: I'm coming! Min intuition siger mig at det handler om at undgå at 1 person skal "betale" en stor byrde, hvis flere kan dele den ned i ubetydelige størrelser. ! person skal vente 15 minutter versus 5 skal vente i et minut. JEg ville hellere give et minut fremfor at en fremmed skal opgive 15 eller flere minuter.
dvs hvis han kan ekspederes på under 1 minut når han vender tilbage så gør det. Hvis hans ekspedition kræver flere minutter så er det mest fair at ryge tilbage i køen, når der kun er 5 mennesker bag/foran ham. Hvis der var 20 i køen så ville cut off måske være 3 minutter.
Så for mig handler det om den forholdsmæssige forsinkelse. Skal han vente i 15 minutter for at bruge 1 minut?
#17 Man kan ikke, efter min intuition, bruge udregningen 5 kunder mister hver. et minut så vi ganger det minut ud på 5. Det er stadig kun 1 minut. Kan godt se utilitarianism lyder godt, men kun overfladisk. Er normalt enig med dine tanker du gør dig, dog ikke her.
For at sige det på en anden måde, jeg vil gerne ofre et minut på at en anden sparer 15. Jeg tænker ikke at jeg er den der skal foran eller at jeg er i køen. Når jeg tænker over denne slags spørgsmål bruger jeg det der kaldes "Veil of ignorance"
Det vil sige at når man tænker over et etisk spørgsmål, så ved man ikke hvilken rolle man selv indtager i scenariet. Det byder en at designe situation på en måde hvor man tilgodeser alle involverede.
Et ret effektivt værktøj når man skal være fair
--
Men hvordan passer det sammen med eksempelvis den stokastiske variabel, kunne man spørge. -- #40
tak for lørdagens bedste griner ;-)
#47
Hmm jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dig korrekt. Men hvis der står 10 andre i køren. Er disse 10 så også villige til at ofre et minut? Forholdet er jo også utroligt kontektsafhængigt. Kan være det tager 2 minutter at rette fejlen, men hvis personen stiller sig om bag køren igen så er det hans tur efter 4 minutter. Så skal alle 10 i køen vente 2 minutter i stedet for at han skal vente 4.
Jeg mener ikek jeg har givet udtryk for at alle i køens ventetid adderes og så er relevant?
Man kan både se problemet ud fra et teknisk synspunkt - ren flow-optimering - her er det tydeligt at manden skal om bag i kassen igen. Og så et moralsk værdibaseret synspunkt hvilket jo selvis er relativt subjektivt. Og til sidst fra et regelbaseret synspunkt (hvis butikken har regler omkring det) -- First world problem......
God lørdag :-) -- 44# Jamen så forklar lige hvornår er den afsluttet? når jeg kommer tilbage 2 min efter? 1 time efter? 5 dage efter? Du må om bagved rækken af folk der gerne vil snakke med ekspedienten og ikke bare te dig som et uopdragent barn. Punktum.
Og hvad nu hvis der er 3 der finder ud af de har fejl i deres bon på samme tid? Skal vi så til at trække lod eller hvordan gør man dette? stiller sig i kø? nåååårh ja, det er jo det man bruger en kø til.. -- Sidst redigeret 15-05-2021 20:46 Man skal ikke registreres til licens når man køber et TV, ved ikke hvor du har den idé fra.
On topic: Ville mene at kunden ikke skulle bag i køen, hvis han kun var væk i mindre end ét minut og det med at vise ID er en særregel som Elgiganten har lavet. Han har jo nok ikke haft nogen idé om at han skulle have ID med ind. 5 kunder * 2-5 minutters ventetid for lige at vise et ID der tager 10 sekunder er ikke fair. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51
Punktum LOL -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor man skal vise ID for at købe for et større beløb? Har jeg aldrig oplevet. Bare nysgerrig på, hvad årsagen specifikt er. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
53# aldrig har en signatur givet større bagslag. -- #54 Fordi du i princippet kan have stjålet kortet fra nogen du kender, måske en kollega eller lign. Og så bare shoppe løs på deres kort.
Her er en holdning fra én som har arbejdet i faget i mange år efterhånden;
Jeg ville personligt lade manden gå ud og hente sine ting, i mellemtiden, indlede samtalen med den næste kunde med: "Hej, jeg vil meget gerne hjælpe dig, dog kommer herren fra før, lige og skal betale, det tager kun et øjeblik - Er det okay med dig?"
- Så er bolden på næste kundes bane, vil han acceptere at der lige kortvarigt bliver brudt ind i vores samtale, eller vil han vente den tid det nu tager, indtil jeg kan give ham min fulde, uafbrudte opmærksomhed.
Dét mener jeg er den bedste kundeservice man kan yde for begge parter.
Under alle omstændigheder, så er det immervæk kunde #1's tur, indtil kasseapperatet ringer, så naturligvis skal han ikke bag køen igen, det er ganske enkelt uforskammet og jeg er sikker på han ikke handler dér igen. Det ville jeg ihvertfald ikke. -- Carpe Diem. #56 Giver god mening. Tænkte bare, at hvis sygesikringsbevis er tilstrækkeligt ID, som ofte ligger sammen med et kreditkort i en pung, så kunne begge være stjålet, og man kunne udgive sig for at være en anden (hvis køn og alder passer). Men jeg forstår pointen; man undgår i høj grad svindel. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#55
OMG burn LOL Har du stået i kø for det? -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Ku’ det opslag her virkelig kaste 58 svar af sig :)
(59 med det her!) -- #14
Du er jo præcis "Mig, mig, mig Danmark" typen. Dit liv er vigtigere, fordi du ikke kan vente 1-2 minutter på at en kunde får rettet en fejl m.m. ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Skal vi ikke hellere diskutere ananas på pizza eller ej? Den kan vi jo ikke bare lade ligge... -- #61 personligt synes jeg ananas på pizza er ok, og herhjemme er det børnenes favorit.. men det kaster ofte kommentarer af sig, især på finere pizzarestauranter og i Italien er det heller ikke i orden. --
Kun i Danmark kan sådan et spørgsmål blive til en lang diskussion med stærke meninger :D -- #62
Ja det har jeg også været ude for. Jeg har det sådan lidt. Hvis folk føler sig ramte af hvad andre vælger at spise. Så er det vitterligt ikke mennesker, der er værd at bruge tid på. Ligesom hvis man blander appelsinjuice i sin mælk i kantinen på arbejdet. Så får man også en masse kommentarer. Samtidig med at kollegaerne selv hælder salt og peber på maden INDEN de overhovedet har smagt på den. Det er totalt LOL.
Rent videnskabeligt er det smager der passer utroligt godt sammen altså det med annanas på pizza. Og bruges i stor stil i andre landes køkkener. At blande det søde med det salte og fede.
#63
Ja :-D.. Vi er diskussionslystne.. Det må man give os. -- For alm. Mennesker er denne diskussion fuldstændig ligegyldig. Man burde have andet der fylder i hverdagen end dette. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #64 - Enig med ananas på pizza. Jeg er vild med det. Eller det kommer an på de øvrige ingredientser. Jeg synes det er en god blanding med det søde der komplimenterer det lidt syrlige. En hawaii pizza med dressing det er lige mig!
Men hvis de smider min pizza ud hvis jeg står i køen og har glemt min pung i bilen, eller giver den til en anden mens jeg er ude og hente min pung.... Så bliver jeg rasende! Det er aldrig sket, og kommer heller aldrig til at ske, men det var for at prøve at bruge pizza til topic xD
#65 - Hvis sådan noget her fylder i hverdagen er det vist bare et tegn på man har det virkelig godt i hverdagen. Hvis sådan noget her er et af de få problemer man måtte have, så kører det :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 12:02 Okay diskutere vi frisk ananas eller fra dåse?
Ananas på pizzaen før den kommer i ovnen eller bagefter? -- Den som ler sidst, tænker langsomst! #65
Tjaah. Man bør jo også lave mindst 30 minutters motion hver dag. Men det gør alle jo hellereikke.
Gode diskussioner om værdisæt, optimering og rettigheder i højre kognitivt taksonomiske niveauer styrker ånden og øger intellektet. Så måske er det ligefrem sundt med sådanne diskussioner. Frem for at sidde og tylle fadbamser, se sport eller game ;-)
#67
Ja nu er hyggetråden vidst alligevel ovre i annannas på pizzaen haha. En "frisk" pizza med lette ingredienser synes jeg frisk ananas smager godt på. Men er det sådan en rigtig fed olieret én så synes jeg dem på dåse er bedst. Evt man man jo tage ananas lagen fra dåsen og blande med lidt Malibu og få sig en sommerdrink :-D --
Jeg kan allerede mærke mit intellekt vokse i raketfart.
Jeg tror det er ananas på pizza-diskussionen der har trigget det.
Det kræver en udligningssixpack straks for ligesom at undgå at ende på universitetsfakultetet ganske ufrivilligt. -- #67 - Har aldrig oplevet et pizzeria har puttet frisk ananas på pizza. Tror det er for omstændigt. Men ananas skal på inden pizzaen kommer i ovnen synes jeg. Ellers er det bare weird, at ananasen er kold og våd mens pizzaen er varm :P -- - Indsæt signatur - # 7 + 1 Han møder uforberedt op til kunne købe, så selvfølgelig må han vente igen -- #71 - Ved ikke om jeg vil kalde det uforberedt. Forventer du altid at skulle vise billede ID når du handler elektronik?
Hvordan skal man på forhånd vide, at de vil se billede ID ved kassen, bare for at få lov at købe et TV. Jeg har aldrig skulle vise billede ID ved køb af dyrt elektronik i hverken Power, Elgiganten eller på nettet.
I så fald har jeg altid været uforberedt når jeg har handlet i Elgiganten og Power, og jeg ville blive noget overrasket hvis de krævede billede ID fra mig. Og noget frustreret hvis jeg skulle bagerst i køen, fordi de kræver noget, der er fuldstændig unødvendigt i min optik. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 17:12
Om ikke andet, har kunden lært at det er en god idé at tage sin tegnebog med sig, frem for at lade den ligge i en bil.
For os der stjæler med arme og ben, er det selvfølgelig fint hvis han lader alt blive i bilen, et plus er hvis registreringsattesten ligger i handskerummet også. -- #73
Hvis nu man har været ude og stjæle både arme og ben, ved du så tilfældigvis hvor man kan sælge dem? -- Den som ler sidst, tænker langsomst!
Hvis jeg skal følge dit præmis med at omformulere hvad jeg skriver fra "med arme og ben" til "arme og ben"...
Nogle af mine stamkunder er handicappede, need I say more.
-- Sidst redigeret 16-05-2021 17:31 #74 - Du kan starte med at lave en salgstråd herinde. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-05-2021 18:38
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|