Prøv evt. at spørge på Bilgalleri eller anden forum der handler om biler, hvor der sandsynligvis er mange flere mekanikere :)
--
- Indsæt signatur -
Hvis den har stået noget tid, kan du godt være uheldig at bremse kaliberen er rustet fast, og skal skiftes.
Det med meget modstand, lyder som en servopumpe til serverstyringen der ikke kører ordentligt.
Det svært at komme med et konkret svar på problemerne når man ikke selv står med det. :)
--
Asus Maximus VIII Hero|I76700K|16 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz|Cooler master V850|120GB Kingston SSD|2TB Seagate lager|MSI 980 TI gaming
Vedr bagbremse så er det med garanti rust, bremsestøv. Har bilen holdt længe skal man altid huske at køre en god tur og bremse godt plus lidt med håndbremsen.
--
https://steamcommunity.com[...] Opret evt. forespørgsel på autobutler. Så får du nogle bud på hvad det vil koste for en mekaniker? Du kan genfortælle beskrivelsen fra synsrapporten. Så har de nok en god ide om hvad der er galt.
Medmindre du mener hvad det vil koste hvis du ordner det selv?
--
R5 3600X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 750W | 2.25 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz |
--
Sidst redigeret 06-05-2021 10:20
#4 har oprettet på autobutler nu :D Nej, jeg kan sgu ikke finde ud af at fikse lortet selv hahaha
--
#1 tak, jeg forsøger sgu lige at oprette mig inde på bilgalleri og spørge rundt omkring :)
--
Få bagbremserne serviceret og smurt op, nu ved jeg ikke om det er tromle eller skivebremser i bag, hvis det er skiver så er gliderene i kalibrene nok tørre og rustne, hvis det er tromler er det nok alle de bevægelige dele inden i der trænger til at blive smurt og motioneret, modstanden i rattet, kan være et tårnleje der er færdig, en manchet der træt, eller andet spændende, det er svært at gætte på uden at skille sagerne lidt ad, men god fornøjelse med det.
--
Sidst redigeret 06-05-2021 11:15
Min bil dumpede også syn for nylig. Jeg fik en liste med, hvad der var galt - heldigvis kun en ting. Tog listen med til en mekaniker, som lavede det og fik den omsynet. Billigere end dem fra autobutler kom med tilbud på.
Du burde kunne ringe til en hvilken som helst mekaniker og spørge efter en pris. Delene de skal bruge kan de slå op i deres system og så skal der regnes noget arbejdsløn ind i også.
--
1. Find et værksted som er godkendt omregisterings værksted, på den måde så skal du ikke forbi en synshal igen og risikere at dumpe.
Når de har udbedret fejlene fra din synsrapport, så kan de nemlig syne din bil direkte ved at skrive de har udbedret fejlene og derfor behøver du ikke betale for omsyn og chancen for de finder noget andet pis.
Bremserne er sjældent en dyr omgang, der er tale om 30-45minutters arbejde i at lige skille dem af og slibe flyverrust af og smøre med fedt, det er 99.5% gilde-skinnen/renen som er tør og fyldt med flyverrust.
Ratmodstanden kan være mange ting det kræver at man lige ser på den, som #7 påpeger er tårnlejer, manchetter et godt udgangspunkt at få tjekket (og tårnlejerne er muligvis nok problemet - de skaber meget modstand når de er døde)
--
Det koster mellem 800 og 17.500kr alt efter, hvor slemt det er.
Der er ingen der kan give en pris på, hvad det vil koste, før det er adskilt og man ved hvad der er galt.
Hvis du får en pris inden, som er lav, og det viser sig at være slemt, så bliver det enten ikke lavet ordenligt, eller også blvier regningen alligevel større.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du skal ikke være bange for at synsmand finder noget mere når du kommer med den 2. Gang som #9 skriver. De kigger kun på det som er noteret som fejl på 1. Syn.
Bremser kan også være dyrt hvis det er kaliber, skiver, klodser. Lyder dog ikke som dette i dit tilfælde, men det kan hurtigt rende op. Til min bil koster 1 skive 1200 kroner, så går det stærkt med 4 nye samt klodser.
Men som #10 skriver, vi kan kun gætte. Jeg har skiftet en tandstang ved styretøjet som kostede 8000 og skulle skilles en masse af for at få den skiftet. Men kan også nemt være et tårnleje.
--
#11 - Taler du af erfaring nu eller gætterier?
For nu taler jeg om personlig erfaringer med kunder som har fået lavet det der stod på deres synsrapport og kom tilbage med en ny fejl, fordi det var en anden synsmand som var på arbejde.
Der bliver ikke nødvendigvis kun kigget på fejlene fra sidst, det er et faktum.
--
#12
Som tidligere synsmand kan jeg totalt afkræfte hvad du siger.
Køretøjet omsynes efter synsrapporten fra det periodiske syn og der tjekkes kun om punkterne fra den er udbedret.
Der kigges ikke efter andre fejl.
Jeg har arbejdet ved både Applus samt en privat synsvirksomhed.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #13 - Det er ikke normal praktis ved Dekra, måske en rådden synshal/synsmand, hvem ved, det er stadig bare et faktum at det er sket!
Men det er godt at hører det ikke er standard praktis
--
En UP er med tromle på bagbremsen.
--
#12: Det må de ikke. Ved et omsyn må de KUN kontrollere fejl fra det oprindelige syn. De ting der var godkendt ved 1. syn kan ikke kasseres ved et omsyn.
Tænker de eksempler du har, det er kunder der har overskredet fristen for et omsyn, og derfor har været til et nyt periodesyn. Der tjekker de alting forfra.
--
Whatever
#14
Under uddannelse fik vi også af vide, at man syner køretøjet efter synsrapporten.
Kommer der nu en gammel slæde ind til omsyn, fordi der var sprunget en pære, som nu også har fuldstændigt nedslidte dæk el lign. ville jeg da helt sikkert give en "advarsel" til kunden.
Problemet er også, at det driver kunderne over til værkstederne der er godkendt til omsyn. De er nemlig ikke autoriseret til at notere nye fejl på en omsynsrapport.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #16 - Nix dette var indenfor tidsfristen for omsyn.
#17 - Tjaa det giver jo netop god mening for kunden at bruge et omsynsværksted hvis der er en chance for at man bliver "dumpet" når man kommer retur i din synshal. Så længe man kun får en advarsel/påpeget det nye problem er det jo fint nok, men denne synshal valgte at dumpe bilen på en ny ting da kunden kom til omsyn. Det skaber lidt forvirring og tvivl for kunden.
--
Sidst redigeret 07-05-2021 08:44
#18: Okay. Det har jeg aldrig oplevet. Og det er ikke sådan det bør foregå.
Min far har endda været til syn hvor håndbremsekablet sprang under selve synet. Men fordi det skete EFTER bremse-test delen af synet, så dumpede bilen ikke på det. Faktisk sagde synsmanden, at fordi resultatet af bremsetesten allerede var lagt ind i systemet, så var det slet ikke muligt for ham at dumpe bilen på den fejl.
--
Whatever
#19 - Godt at vide det var kun var en rådden synshal og ikke en udbedt standard :-)
Vildt nok alligevelet med at håndbremsekablet sprang men stadig godkendt, anyways man ved jo at kunden kører direkte til mekaniker for at få den del fikset, ingen vil have bil uden håndbremse som virker.
--
#11 gfunknown
Hvis du giver 1200 kr per skive er du en idiot :D med mindre vi snakker en special bil. Det koster en skive IKKE, med mindre du er ligeglad med penge og blive taget i røven.
--
This is a quantum car: I don't know where i am, but im going really fast!!!
#21 - Du har helt ret!
S5 Bremse skriver + klodser hele vejen rundt (2x345mm/2x300mm) - (OE Brembo) Pris hos SMC inkl. timeløn, 11500kr.
S5 Bremse skriver + klodser hele vejen rundt (2x345mm/2x300mm) - (OE Brembo) Pris THansen/FTZ 6500kr
S5 Bremse skriver + klodser hele vejen rundt (2x345mm/2x300mm) - (OE Brembo) Pris UK 2000kr + 2timer at udskifte det selv :P
--
#22 bestil dele hos autodoc, billigere bliver det ikke. Halv pris af alt du kan finde i DK, selv de billigste steder. Bevares man skal lige vente et par dage til en uge på det.
--
This is a quantum car: I don't know where i am, but im going really fast!!!
#21 jeg er muligvis en idiot, men det er hvad den type skiver jeg kører med koster. Rigtigt, man kan få det billigere, men det er ikke unormalt at skifte af alle bremser koster noget. Specielt hvis du skal betale timeløn oveni.
#12 jeg gætter ikke.
--
#24 - Det må du gøre. For jeg tager af personlig erfaring og oplevelse når jeg siger at vi har haft en bil som er blevet kasseret til omsyn, på grund af de fandt en ny fejl. Det kan bestemt ske, men som du kan se to andre skriver er det langt fra standard og burde ikke ske.
--
Mht autobutler så lad være, ring til værkstedet i stedet for. Det er ikke værkstedet der betaler for autobutler, det er kunden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #25. Måske, men jeg holder stadig på det er lov. At nogen så ikke følger den tager jeg ikke stilling til
--
#13 #12 Jeg har altså også oplevet at de checker mere end det der skal omsynes.
F.eks. checkede han lygter, slør, dæk, forbremser mm, og det tog de fulde 15 minutter der var .. men omsyneet var kun for "rust på skiver, bag".
--
Sidst redigeret 08-05-2021 17:02
#28: Men han må som sagt ikke dumpe bilen på andet end det bilen skal omsynes for. Det ville heller ikke give mening. Så har synshallen jo ikke gjort sit arbejde ordenligt første gang, hvis de pludselig kan finde nye alvorlige fejl en uge efter de har godkendt de samme dele af bilen.
--
Whatever