Du skal have en bil med plads til ungerne.
Skoda Enyaq all the way!
--
- Indsæt signatur -
Måske leasing så?
--
Mvh
Fc Junkies
2# Jeg kører desværre for langt til at leasing er holdbart.
1# Ja skodaen har jeg også kigget på, men syntes virkelig den nye Ford er fed, den er ligeledes kæmpe stor :)
--
Det kniber vist med plads på bagsædet og bagi. Men se nogle anmeldelser fra fx. Henrik og Berner:
https://www.youtube.com[...]
De kommer godt omkring den, og er vilde med den. God rækkevidde, god plads, 5 års serviceaftale medfølger og en klækkelig rabat på montering af hjemmelader.
--
- Indsæt signatur - 4# Fuck pladsen på bagsædet, der skal jeg ikke sidde.
Jeg må ud og se på den igen.. Jeg er bare bekymret for teknologien i det, om det lige pt. bliver indhentet for hurtigt og efterlader en med en værdiløs bil efter 1-2 år.
--
5# der vil jeg klart sige at Kiaen er flottest, men syntes nu stadig Skoda Enyag og Ford mustang er pænere.
--
#7 Det er jo en smagssag, Kia'en er bestemt flot, men bagenden er ikke jeg ikke den store fan af :P
--
#1 ja Enyaq det er en fed bil
--
#6 ja det kan du have ret i, der sker meget i 2025, det der man skulle købe elbil.. der sker alt for meget lige pt..
--
man kan se der kommer flere og flere el biler på markedet nu,
Kia EV6
Ioniq 5
Polestar 2
etc.
teknologien forbedres og priserne falder.
Personligt kunne jeg godt være nervøs for om en "fed" el-bil i dag til 450-500K stort set er værdiløs om 5-6 år.. grundet ny bedre teknologi..
--
Sidst redigeret 26-04-2021 12:27
#11 det er det store problem, prisen er ikke faldet på plads endnu, de vil falde hurtigere i værdi end en hybrid eller andre biler, det fordi de arbejder hårdt på at få prisen ned..
--
"I gennemsnit transporterer danskerne sig samlet 42,5 kilometer til og fra arbejde" men underligt nok så vil næsten alle der ser på el bil gerne have en der kan gå 1000+ km. og gå på kompromis med kvalitet, kræfter, sikkerhed og mere for at få mere rækkevide som måske kun skal bruges 1 til 2 gange om året.
Den fedeste el bil til prisen er lige nu er Mercedes EQC men den går ikke 1000 km.
--
Hey K.
Jeg vil nok tænke mig en ekstra gang omkring Enyaq.
På papiret ser den måske fin ud - men der er så mange software problemer i VAG koncernen at det ikke er ret sjovt at være first mover på punktet.
Jeg købte selv den nye Octavia (A8) i september og skal nu have bilen på værksted for 4. gang, efter at have oprettet en klage hos bil ankenævnet.
95% af fejlene jeg oplever er software og går umiddelbart igen på tværs af Skoda, VW og Seat og deres nye modeller.
Kan kun formode at enyaq bliver ramt af samme issues (og massive forsinkelser grundet C19)
Hvis jeg får medhold i at få ophævet min handel har jeg selv kigget efter en Tesla 3. Inden man bliver helt færdig med en Enyaq er man nogenlunde i samme prisleje :)
--
Ser en del danske youtube anmeldere af biler. Det som de fortæller det er at VW, nærmest ved en fejl, har været ude at sige om 2-3 år vil der komme en ny teknologi, hvor at man kan oplade i løbet af 5-10 minutter fuldt ud. En udmelding VW selv har fortrudt lidt, da det går ud over deres salg nu. Så anmeldernes råd var: Hold fast i din fossil-bil et par år endnu, eller lease 2-3 år frem.
Om det passer må tiden vise.
--
R5 3600X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 750W | 2.25 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz |
#0 Du skriver du kører meget, hvor meget er det?
Husk at elbiler ikke kører særligt langt på motorvejen hvis du giver den gas
Fx har Bjørn Nyland målt Ford Mach E til at køre ca. 260km med 120km/t (om vinteren) og 350km ved 90km/t
Hvilket jo er rimelig langt fra de 540km med (dog WLTP) de skriver den kan køre på hjemmesiden.
Hvis du self. kører under det og sætter lader op derhjemme er det self ikke et problem.
https://www.youtube.com[...]
15min inde i videoen.
Jeg sidder dog tilbage og tænker om det overhovedet er en god ide at købe en el bil i dag, med den udvikling mv. som sker inden for udvikling af batterier og elbiler generelt.
Det er svært at sige, jeg vil dog gå efter en der lader med minimum 100kW (MachE har 115 eller 150kW), fokus ser ud til at være hurtigere og hurtigere opladning på nye elbiler. - så vi ender på at kunne lade lige så hurtigt som det er at tanke benzin.
Hvis du derfor vælger en anden bil, fx en Skoda Enyaq 50 så falder den nok meget mere i værdi end en Enyaq 80+ vil, da NON Plus modellerne max kan oplade med 50kw.
--
Tag altid BACKUP!!
--
Sidst redigeret 26-04-2021 12:45
jeg kigger selv på elbiler, og nu er det Hyundai der sætter en standard på elbiler, men vil sige det stadig batterierne der skal være "Solid state battery" før jeg køber en elbil..
IONIQ 5 (72,6 kWt)
Fra kr. 339.995,-
Du får bl.a.:
217 hkAnhængervægt 1.600 kg
Lynhurtig opladning med 800 volt
Rækkevidde op til 481 km
Varmepumpe
--
#17 - Jeg var vild med Ioniq 5 indtil jeg så interiøret. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg synes det er så grimt det gør ondt. Hvad sker der for alt det spildplads og en kopholder der ligner en skraldespand...
--
- Indsæt signatur -
Man skal altså ikke være så bange for at købe elbil nu, for den der med at teknikken går stærkt er altså lidt en skrøne. Det der sker lige nu er at der faktisk introduceres mange nye biler og at den der introduceres får større batterier men teknikken der er i dem er sådanset gennemprøvet.
motor: Elmotorer er stortset så udviklet som de kan blive og forbedringerne der kommer vil være relativt små.
Batterier: Batterierne er også ved at blive godt modnet og når vi kigger på historikken, så er det faktisk kun de tidlige elbiler der har haft problemer med batterierne, feks Nissan Leaf da den ikke havde aktiv batteri køling.
Elektronik: det udvikles hele tiden og om 5 år kan man sikkert også sige at man skal vente 5 år.
Mit bud er at hvis du køber en elbil med et stort batteri og sikrer dig at de rette krydser er sat i forhold til hurtigladning, så vil du også kunne sælge den igen når du skal af med den. Men derudover er det vigtigt at kigge på hvad nyprisen er, for hvis importøren sætter prisen ned, så vil de brugte også opleve store prisfald.
Personligt synes jeg at Mach-e er et rigtigt godt bud og en af de få SUV som jeg faktisk synes er interessant. Prisen på den er ganske fornuftig og jeg ville ikke forvente at den kommer til at falde meget i pris. Hvis jeg skal lave et godt bud så er biler som Hyundai Ionic 5 og Mustang Mach-e biler der er prissat rigtigt skarpt og som derfor ikke kommer til at tabe meget i pris. VW's produkter er derimod for dyre i forhold til hvad de tilbyder hvorfor jeg ville forvente at de var nød til at sætte prisen ned. Grunden til jeg siger det er at ID4, Enyaq og Q4 efter min mening er rimeligt underdimensioneret. De har rimeligt lav maks ladehastighed (125 KW), de er heller ikke særligt hurtige og når folk først vænner sig til at biler faktisk kan flytte sig bliver det også et salgsargument.
#1>>Ja den ser fin ud men prisen er også ret høj når man sammenligner med den kommende Ionic 5
#4>>Man skal dog lige regne på det med hjemmelader, det der tilbydes er med garanti et clever abonnement og det kan ikke altid betale sig hvis ikke man kører rigtigt meget.
#10>>I 2025 kan du sidde og sige 2030. Jeg har købt min sidste Benzin bil medmindre det er en lille bille bil til konen.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#18 hehe ja men der nok flere farve valg.. men det ændre nok ikke kopholderen :-p
--
Sidst redigeret 26-04-2021 12:52
16# jeg har ca. 65 km frem og tilbage hver dag, plus et par kunde besøg om ugen.
Jeg havde faktisk ikke kigget på mercedes EQC og haft den i tankerne overhovedet, måske den skulle studeres lidt nærmere.
Hjemmelader vil godt kunne svarer sig for mig vurderer jeg.
Jeg har fået "Lov" til at bruge op til 500.000.
Tesla model 3 er for lille, model S er for dyr, og de andre er for grimme :P
--
#21 - Hvis budgettet er 500.000kr så glem ALT om Mercedes EQC. Den kan du ikke engang få for 500k som en uber-skrabet model :P
Hvad koster en skrabet EQC? På den gode side af 550.000?
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 26-04-2021 12:55
Der sjovt nok ingen der snakker om ID.3 nu for den er allerede gamle :-p
--
#22 Starter fra 700k ifølge Mercedes' hjemmeside...
Så du kan købe 2x Ioniq 5 til samme pris.
--
Sidst redigeret 26-04-2021 13:01
#23>>Ja jeg tror personligt ikke at ID3 kommer til at blive ret gammel. Den vil nok ændre design og blive til en Golf på et tidspunkt.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Hvad man kan låne til og brugt prisen spiller også ind
--
kig på brugt tesla s?
--
Consider it as a free bump
#25 ja min far har en, han er lidt jaloux over ID.4 til næsten samme pris
--
Hvornår kommer den til Dk?
--
Jeg bryder mig ikke om ID3/ID4, Så dem er jeg gået uden om.
Jeg forventer ikke 1000km/opladning, da bilen kan lade hver nat der hjemme, så for mig skal den blot kunne dække et dags behov.
--
Jeg har lige fået mail fra Kia om at det er muligt at pre-order deres EV6:
https://www.kia.com[...]
3 modeller:
Standard Range: Fra 324.900,-
Long Range: Fra 349.900,-
Performance: Fra 374.900,-
Synes også den virker ret interessant :)
--
Det koster altid at være first-mover, navnlig hvis batteriteknologien får nogle nye gennembrud
Så har man "bil for livet" fordi den ikke kan sælges til en rimelig pris igen
--
Jeg har 3 unger (4, 11 og 14 år) og de kan snildt være på bagsædet i en Model 3 Performance :D de er dog lige til den tynde side alle 3, men stadigvæk...
Alternativt så kommer Model Y næste år, og kan du ikke vente så har Audi snart Q4 Etron på gaden fra 349.000 kr.:
https://www.audi.dk[...]
Den er altså også ret fed, og den kommer i en sportsback senere i år... smider du 25k mere får du det store batteri den.
--
#33 til den pris er det kun 100kw lade effekt
--
Jeg gad godt prøve den nye taycan eller audi etron gt
--
31# det er nok også lidt ideen om at køre i en Kia jeg har svært ved ??
Jeg må ud og prøve lidt forskelligt... Har set en skod enyaq som er ret fed
--
Uden tvivl ville jeg kigge på Audi Q4 e-tron.
Den koster 385.000 kr for udstyrsmodellen med stort batteri og hurtigste lademulighed som VW gruppen tilbyder.
--
Jeg er ret tæt på at bestille en Q4 e-Tron Attitude 50, men skal lige tage en køretur i den når den lander om en måneds tid :-)
Men lidt imponerende, En skoda eneyaq 80 er dyrere end en q40 attitude 50 :O det er aldrig skete for de mærker.
--
AMD R5 3600@Stock, B450 Strix, 16GB@3600MHz, GTX1070Ti
Jeg havde valgt en Audi Q4 etron . ;)
Den koster 385.000 kr for udstyrsmodellen med stort batteri, med mindre man tilkøber alt muligt ekstra udstyr som man alligevel ikke får brug for i dagligen...
--
#36
Du skal ikke være "bange" for KIA. Jeg købte en KIA X-ceed for ca. 1 år siden. Dog ren benzin, men er meget positiv over kvalitet. Har selv kørt WW Passat, Audi A3 og Skoda Octavia.
Jeg har valgt en benzin bil og de 7 års garanti (KIA), da jeg på nuværende tidspunkt ikke vil kaste penge efter hverken hybrid eller ren el. Der er en rivende udvikling i gang og jeg vil være super ærgerlig over have købt en el-bil og så 1-2 år senere, så er der kommet ny teknologi (batteri, opladning osv.), som gør den uinteressant ved brugt handel.
Det er muligt min benzin bil heller ikke er super attraktiv om 5 år, men der går lang tid inden de lukker for benzinhanen ved Shell.
Den nye KIA ellert EV6 ser dog ret fed ud.
--
Sidst redigeret 27-04-2021 10:33
#40 synes også de koreanere er godt med..
Kia Proceed GT er stadig en sindsyg fed bil.
Det der kan undrer mig en del og som måske gør mig lidt tilbageholden mht EL-bil,
det er hvorfor begynder benzinstationerne ikke at opsætte standere til el-ladning,
Det er vel en måde at komme ind på det markedet også... Ellers er de vel væk om 20-30 år?
--
Sidst redigeret 27-04-2021 10:36
#41, det gør de også snart (de fleste motorvejs har allerede).
De ville nok bare lige vente på at der kom penge fra statskassen til opsætning.
Men generelt vil vi se langt færre "tankstationer" i fremtiden, specielt i byerne hvor folk lader der hjemme.
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium
http://hwt.dk[...] #41
Ja det undrer også mig, hvorfor de store benzin selskaber ikke ser lidt fremad og begynder at tilbyde egne standere til el-ladning. De laver nok en Block Buster :-P (det der streaming er der ingen der gider)
Min største bekymring er dog prisen på EL og evt. afgifter i fremtiden. Hvis vi skal af med benzin og diesel, så mister staten en fandens masse penge i tabte afgifter i forbindelse med salg af brændstof. De penge skal jo komme et andet sted fra og det kan jo næsten kun blive flere/højere afgifter på EL.
--
Importer brugt (6 måneder gammel) el-bil fra tyskland, virkelig mange penge at spare, det tager kort tid at sætte sig ind i det.
--
#44 jeg kigger også på at importere fra Tyskland (6000 km og over 6 måneder så den ses som brugt), men hvad gør du for at sikre, at kvaliteten er i orden?
Man kan gøre det selv, hvis man er sikker på at man husker at få alle detaljer med, men det er jo ikke alle der kan det.
Alternativt kan man få et firma til det, men det kan jo æde en god sjat af besparelsen.
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st.
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#41: Det er en forholdvis stor investering til et stadig relativt lavt antal kunder, derfor er det kun de store tankstationer eller ejere med for mange penge der investerer i det. Arbejder med tankstationer og ladestandere til dagligt så jeg har lidt indsigt :)
#40: Er det er lidt selvmodsigende ikke at ville vælge elbil pga. fremtiden og så købe en benzinbil, der formentlig kommer til at koste dig flere penge - ikke alene at holde men også når den skal sælges? Med mindre den passer bedre til dig daglige behov naturligvis.
Jeg tror det kommer til at gå rigtig stærkt med elbiler over de næste 3-4 år, mon ikke brugtpriserne på benzin/diesel også falder en del.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Så kan Ioniq 5 forudbestilles.
Umiddelbart bliver største konkurrent nok Audi'en, da de koster det samme, hvis man vælger mellemste udstyrsniveau hos Hyundai.
--
Sidst redigeret 27-04-2021 11:54
47# Men for søren hvor er den hellere ikke særlig pæn..
Jeg tager ud i dag efter fyraften og ser på en Flyvende pik Enyaq, den ser ret lækker ud indvendig og udvendig.
Derudover må jeg lige vente og se hvornår der kommer mere info omkring Audi Q40 E-tron..
--
#48 Jeg syntes den er ret fed, minder meget om Honda e, bare større.
Bliver spændende at se, hvad der sker med de ret dyre, nyere elbiler med kort rækkevidde. De bliver vel nødt til at sænke priserne.
--
49# jeg finder rækkevidde OK på den flyvende pik.
Det eneste som jeg syntes er noget fesent, er at de er begrænset til 160km/t.
Men 533km på en opladning er på papiret ganske fint.
--
Ioniq 5 er superfed ja..
fedt med noget nyt...
VW koncernen kan man ikke se om bilen er 1 år eller 10 år gammel i designet.
(har selv en bil fra VW-koncernen, så det er ikke for at shame. Blot min mening)
--
51# det snytes jeg er er rart, vil ikke kører rundt i et rumskib :P
--
#34>>Ja men da det er en samme platform som ID3 og ID4 så bliver det ikke meget hurtigere. Tror 125 KWh er maks og den holder på ingen måde samme ladekurve som etron gør.
#38>>Jeg ville personligt være bange forpristabet på en Skoda Enyaq og VW ID4 de er for dyre i forhold til de andre biler på markedet hvis du spørger mig.
#41>>OK og Circle K er allerede begyndt at sætte ladestandere op i større byer.
#48>>Jeg er personligt splittet, den har rigtigt gode takter men jeg hælder nok mere til søsterbilen fra Kia EV6 som der også er kommet priser på. Men Hvis du spørger mig er Ionic 5 og EV6 nok de mest spænende nye biler på markedet i 2021.
#50>>Husk at kører du motorvej er 533 km LANGT fra det du opnår. Jeg prøvekørte en ID4 og på motorvejen på en blæsende dag skal du nok være glad for 300 km.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
53# 300km ville også være OK, batteriet skal blot dække det daglige behov, da den blot bliver sat til at lade hver aften.
--
#55 kæft det virker kedeligt når der er ingen lyd :D
--
Hehe det rigtig, men drift kan man
--
#50 Hvor i landet er det tilladt at køre hurtigere end 130 km/t?
--
FD R5, Asus Z97 - Pro Gamer, I5-4690K, G.Skill DDR3 2x4GB 1600 MHz, Samsung Pro 850 256GB, MSI R9 390X 6GB, NH-U12S, SuperNOVA 750 G2.
#58 Sydslesvig.
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
#15
Hyundai har allerede nu forberedt Ioniq 5 med 800 V ladning. Hvis ladestanderen kan klare det, vil den tage 10-80 % på 18-20 minutter. Så teknologien er allerede nu her til meget hurtige opladninger, bare ikke i VWer. Endnu. Tesla har også den slags hurtigladning og selvfølgelig deres eget netværk udover clever osv.
Lige nu er jeg skeptisk overfor VW og deres evne til "wunder-tech", deres biler har tonsvis af softwarefejl for tiden (og ID3s software var ikke engang færdigudviklet da den blev sendt på markedet - hvad ellers er ikke færdigt ? ) og der er ingen tegn i sol, måne eller stjerner på at VW kan noget på det her område med software, el og batterier som næsten alle andre ikke (også) kan.
PSA må siges at være bagefter i feltet da de endnu kun har små elbiler med lav rækkevidde på markedet, den største er 2008/Mokka med 320-350 km angivet, hvilket ærlig talt ikke er imponerende. Hvad har de egentlig gang i? Måske de inderst inde frygter at folk som de er flest (endnu) ikke er klar til at smide 300-400 tusind efter en PSA-bil? Med deres historik ville jeg også være skeptisk, de er bedre nu, men utilfredse kunder har en lang hukommelse.
Selv ville jeg ikke købe VW idag, alene på grund af dieselgate ,men jeg har forståelse for, hvis andre tager lettere på det. Priserne på VWs elbiler ville dog efterlade mig skeptisk, især med tanke på ID3s ufærdige software og de mange softwareproblemer generelt VW har for tiden - hvad ellers er der slækket på, kunne man spørge.
Ville helt sikkert vente med at købe og se hvad EV6 og Ioniq 5 kan. De ser bedre ud end deres tyske konkurrenter på ydelse/pris og plads indeni (akselafstanden på Ioniq5 er vanvittig..)
--
Sidst redigeret 02-05-2021 00:09
Vi har lige stået i samme situation, hvor vi skulle have ny bil og gerne en elbil. Vi valgte at lease en plug in hybrid i tre år, for så at købe en elbil herefter. Grunden til at vi leasede og ikke købte var at jeg ikke tror phev findes om 5 år, hvor elbilerne forhåbentligt er så gode at phev er overflødigt.
--
Sidst redigeret 02-05-2021 07:59