Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Det danske bilmarkedet, what to do?

Af Mega Supporter Tunax | 05-04-2021 23:42 | 3160 visninger | 53 svar, hop til seneste
Hej, Dette er selvfølgelig meget off-topic, men tænker mange herinde er bilejere og nogen er måske så uheldige og stå i sammen situation som mig. Efter dine nye afgifter regler, har det aldrig været billigere at erhverve sig en fabriks ny bil pga især plug-in hybrider. teknologien er meget spændende og den vil formentlig blive forbedret med tiden indtil ren el kan dække alles behov. I takt med at prisen på en ny bil er faldet, ville det logiske også være at brugt bil priserne ville falde. Dette er dog ikke just tilfældet. Forskellen på nypris og brugt har ikke i min leve tid været så lille og det er faktisk frustrerende. Vi står til en familie forøgelse om 6 mdr. og dertil har vi en 47 KG golden retriever og bilen skal bruges til lange ture, da vi bor på lolland midldertidig pga. jobs og familien befinder sig i det nordjyske. Dette stiller store krav til baggagerummet, da der skal være god plads til hunden, baggage og snart baby ting såsom en barnevogn osv. Jeg har tidligere eget en ny bil og lovede mig selv at dette ville jeg aldrig gøre igen, da det var elendig investering i form af værditab og hele det cirkus med at den ny og skal passes på osv. ja det er sgu ikke altid nemt med hund osv. Oprindelig forstillet jeg mig at kunne komme langt med 100.000-125.000 kr. f.eks. få en middelklasse stationcar med 4-5 år landvejene og max 100.000 km registeret. Dette fandt jeg dog hurtig ud af var urealistisk og måtte indse at det nok ikke blev en nyere toyota avensis, passat eller lignende, men derimod en clio, megane eller 308 SW. Clio er nok den laveste pris mæssigt indenfor stationcars og kan fås for omkring 110.000 kr. 4 år gammel og 50-60.000 km kørt. udfordringen er dog at den er skrabet for ekstra udstyr ofte og har ikke alt for gode anmeldelser, samt det er den mindste stationcar jeg har set (baggagerum), megane IV og III har dog noget bedre udstyr som standard og mere plads og passer bedre til vores behov, men så bliver den selvfølgelig også ældre og flere km osv. dernæst kommer peugeot 308 SW, en virkelig populær stationcar i mellem 2013 og 2016, formentlig fordi den havde alt i ekstra udstyr og en kæmpe baggagerum i prisklassen (600 liter), dertil skal også tilføjes at der nærmest ikke var nogen forskel på den og 508 udover motor størrelse, dette er dog ikke tilfældet længere efter den nye model af 508 er udkommet. 125.000 for peugeot 308 SW giver ca. en 2015 måske hvis heldig en 2016 model med 100.000-125.000 km kørt, men så er det jo bare at en peugeot er og bliver jo en peugeot, som har meget blandet oplevelser, nogen er på værksted hele tiden og andre er nærmest kun til alm service. En ny peugeot står i ca. 210.000-225.000 kr. så dvs. prisforskellen er kun 100.000 mellem ny og relativt meget brugt (6 år gammel og over 120.000 km ofte) og forstiller mig at den model vil have MEGET lav værdi efter den runder 12 år og 200.000 km. formentlig 225.000 km eller mere, så værditabet for ny bil ejeren er faktisk lav ift. hvad brugt bils ejeren kommer til at have. vil vurderer afhængig af hvad det kommer til at koste og eje en diesel bil indenfor de næste 6 år, at den max vil have en værdi på 30.000 kr. Så kommer den ultimative udfordring. Men ny bil priserne som er blevet så lave, f.eks. en toyota corolla ca. 250.000 kr., renualt megane ca. 220.000 kr., kia ceed 260.000 kr. Ford kuga 300.000 kr. titanium modellen, eneste model jeg kunne finde i SUV klassen til en fornuftig pris med et lækkert stort baggagerum. mine nuværende overvejelser: køb en MEGET billig brugt stationcar som desværre nok ender med at være 10-11 år gammel og kørt over 200.000 km til 40.000 kr. (f.eks. toyota avensis) kør den i 4 år og vente på at plug-in hybrider faktisk bliver en brugt vare og ikke ny, dette giver også mulighed at for se udviklingen på markedet an først. Formentlig okay med værkstedsudgifter, men meget lidt værditab. have tålmodighed at finde en 308 SW i markedet som er fra 2016/17 med omkring 100.000 km. til max 115.000 kr. (det sker en sjældent gang, har set 3 stk de sidste 4 mdr.) kør i den i 6 år og accepter at der findes en stor usikkerhed ift. fremtiden og hvad den vil koste og eje + det kan påvirke dens fremtidige værdi meget. Sprænge det ønsket budget og køb en ford kuga for 300.000 kr. og behold den i de næste 12 år, hvis den tillader det og have drift sikkerhed i de første mange år (formentlig 6 år uden nogen værkstedsregninger udover service) og være ligeglad med hvad fremtiden bringer og accepter at det er den bil det bliver langt ud i fremtiden uanset. lige pt. er det 2 som passer bedst til behovet pt. men 1 og 3 som virker mest rationelt for mig. synes generelt markedet er noget værre rod og meget usikkert.
--
#1
upz
Monsterbruger
05-04-2021 23:48

Rapporter til Admin
Hvis du ender med 1 står jeg og skal af med en Renault Megan fra 2010 ny synet i den Pris ramme du nævner :]
--
#2
Tunax
Mega Supporter
05-04-2021 23:55

Rapporter til Admin
#1 model og km + udstyr? eller send en privat besked :) har du holdt alle services?
--
#3
Business
Mega Supporter
05-04-2021 23:55

Rapporter til Admin
Hvad er det årlige kilometer behov? Jeg står også og vil gerne købe, men syntes som dig, at brugtmarkedet er alt for tæt på nypriser. Jeg leaser pt. Det er heller ikke ideelt, men som tingene er nu, har jeg med leasing mulighed for at vente, mens jeg samtidig kører rundt i en ny bil.
--
#4
PCMRGUY
Gæst
06-04-2021 00:05

Rapporter til Admin
Altså hvis du slet ikke er personen som er "Bil snob" kan du købe en 7 personers Dacia Lodgy til 189.990 kr, i max udstyrs niveau fra ny.. Så der plads til hund, baby og hvad fremtiden ellers må bringe.. Specielt fordi de bagerste 2 sæder, hurtigt helt kan klikkes af og tages ud.. just my 2 cents..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 00:13

Rapporter til Admin
#3 det er svært og sige pga. corona men over 20.000 og under 30.000, men markedet er helt fucked up pt. :-S ville gerne lease, men er bange for mit km behov bliver for stor + tænker ikke det bliver gratis og smide min hund bag i den bil i længden :D #4 er ikke en snob, men dacia kommer aldrig til at holde min indkørsel, eller jo måske som sekundær bil
--
#6
Business
Mega Supporter
06-04-2021 00:19

Rapporter til Admin
Kig evt. på gomore leasing. De har f.eks. en Seat Leon stationcar til 3600kr/måned inkl. forsikring og 25.000km/år.
--
#7
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 00:26

Rapporter til Admin
#6 til den pris vil jeg heller købe en ford kuga, men udbetaling er overraskende lav, men det er sgu en kedelig bil :D måske det er værd og overveje alligevel.
--
#8
Business
Mega Supporter
06-04-2021 00:29

Rapporter til Admin
Ja, det gode ved de lave udbetalinger er, at det ikke gør ondt at opsige kontrakten efter 12 måneder, hvis man finder noget andet :P
--
#9
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 00:39

Rapporter til Admin
#8 yep men min hund kan koste mig rigtig dyrt når den skal retur. Han fælder til den gode side, ville skulle løfte ham op hver gang for at sikre mig han ikke laver ridser også. Han har ca 4 år tilbage måske op 6 år endnu, derfor jeg overvejer mulighed 1, mindre køreglæde men uden tvivl billigere end leasing da jeg ikke vil lave service på en 11 år gammel bil :-D
--
#10
Danis
Juniorbruger
06-04-2021 00:49

Rapporter til Admin
Hvad med budget-vejen? Så finder du to gamle Opel Zafiraer fra omkring år 2000. Der er rigeligt med plads til både børn og stor vovse, og du er ikke helt så ærgerlig hvis baby gylper på sædet, eller hunden kradser det indre i stykker. Ved at købe 2 har du altid let adgang til reservedele hvis der går noget i stykker på den ene, og omvendt. Vil tro det kan gøres for under 30.000 kr, og de har fint med udstyr!
--
#11
bobson
Monster Supporter
06-04-2021 01:25

Rapporter til Admin
#9 Jeg leaser en Renault Captur til knap 4000,- om måneden. Den kan du dårligt have en hund i, men leasede tidligere en Octavia. Vi har to hunde, og det kostede altså ikke noget ekstra at de havde været i bilen, det går under almindeligt brug. Min Captur er en plug-in hybrid - 25000km om året. Den koster 360kr om måneden i el + en tankfuld benzin hvert 2./3. måned.
--
#12
Danis
Juniorbruger
06-04-2021 05:12

Rapporter til Admin
Ret simpelt: Kia Picanto.
--
#13
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 08:02

Rapporter til Admin
#11 jeg vil overveje leasing, men umiddelbart virker leasing for dyrt. #12 øhh, det bliver et nej :D #10 umiddelbart lyder det meget besværligt.
--
#14
Duckman
Giga Nørd
06-04-2021 08:20

Rapporter til Admin
Du nævner flere gange Toyota Avensis. Sådan en købte jeg og kæresteni sommers. Men du finder altså ikke en 10-11 år gammel Avensis for 40.000 kr, heller ikke selv om den har kørt 200.00 km. Den jeg købte er fra 2011, havde kørt 108.000 km, perfekt stand, undervognsbehandlet, alt i udstyr, 1 ejer, og den blev købt hos en autoriseret Toyota forhandler. Prisen var 103.500 kr. Jeg har ikke fortrudt købet. Den kører som en ny bil, dufter som en ny bil, og ligner (næsten) en ny bil. Jeg forventer ikke at der skal laves andet end almindelig service og vedligeholdelse på den i de næste 5 år i hvert fald. Jeg ville ikke kunne leve med en 308 SW, og slet ikke en Clio. Vi bruger som børnefamilie alt pladsen i Toyotaen, og jeg ville ikke ane hvordan vi skulle kunne klare os med så små biler som du nævner der. Pointen er: Jeg synes ikke det gør noget at bilen er af ældre årgang, når standen og km er fornuftig. Jeg er sikker på vi har god familiebil til os i mindst 10 år i den gamle Avensis. Jeg ville ikke gå på kompromis med størrelse, kvalitet og km-stand, bare for at kunne få en bil fra 2015-2016. Og så blev den sidste generation Avensis jo produceret fra 2009-2018. Ja, den fik facelifts undervejs, men i bund og grund er det den samme bil jeg har, som de sidste der rullede af båndet i 2018. Men skulle jeg købe en fra 2016 med samme km-stand og udstyr, så skulle jeg betaler dobbelt pris.
--
Whatever
#15
Bent Bilgal
Gæst
06-04-2021 08:29

Rapporter til Admin
Fik ikke fat i om du kigger diesel eller benzin. Uanset hvad, så kig +2015 Opel Astra Stc. Det er den største mellemklasse stc. med 470 cm, altså ikke en af de små stc. De er virkeligt billige lige pt. fordi de har været enormt billige at importere fra tyskland/belgien i GM's sidst producerede modeller, som var fuldstændigt fyldt med udstyr. Kigger du diesel, så er 1.6 110 hk bedre gearet end 136 varianten, og føles mere behagelig at køre i. Benzin er 1.4 140 hk den sjoveste, men selv 100 hk suge varianten virker rimelig.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 08:54

Rapporter til Admin
#14 du kan få en en toyota avensis fra 2010 med 200.000 km til 50.000 kr. afhængig af udstyr, men nej, ser ud til jeg skal længere ned i årgang for at det bliver realistisk. #15 jeg giver det et kig, benzin, diesel osv. ikke så vigtig, diesel vil nok passe til kører behovet.
--
#17
GhostHuntr
Junior Nørd
06-04-2021 09:12

Rapporter til Admin
I forhold til#15 ville jeg nok nærmere kigge efter en Insignia, der er så meget mere plads i den end Astra
--
Puls er en bonus!
#18
Thomas
BOFH
06-04-2021 09:55

Rapporter til Admin
#0>>Jeg mener umiddelbart at du har haft en for optimistisk tilgang til bilpriserne for man har sjældent kunne få så nye biler for så lidt penge. Men jeg tror at det skyldes at du kigger på fra priserne på de nye biler. De priser er ofte på en meget skrabet model som der ikke rigtigt sælges nogen af eller også tilbyder de noget ekstraudstyr som er så billigt at alle i praksis vælger det. Hvis du skulle vælge en ny bil så skal du huske at 1. ejers værditab er meget større end du lige tænker. Når du ser en brugt bil til 130.000 så har 1. ejer nok fået omkring 90.000 da han solgte den. Men det er svært for os at sige hvad du skal vælge for vi kender jo ikke dine præferencer, men det lyder på mig som om at du ikke er mekaniker typen og gerne vil have en nyere bil der ikke skal laves for meget på. Så derfor ville jeg nok vælge at justere mine forventninger for der er stadig massere af gode brugte biler fra 2015-2017 der falder ind i prisrammen. Men hvis du skal have en med noget størrelse, så skal du nok ned i 2014-2015 modeller for at komme ind i den prisklasse. Alternativt skal du gå lidt op i pris.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#19
SilverTail
Semibruger
06-04-2021 10:00

Rapporter til Admin
#15, Jeg ville ikke kigge på Astra Sportour, min er en diesel fra 2016, har på små 5 år ødelagt 2 turboer, ved helt vanlig kørsel. - 70.000 km / år #1, 308'er sw kan købes fra omkring 150.000 kr i Jylland/Fyn, ved ikke hvor langt væk i har kigget? 308'erne er det bedste og billigeste bud, som jeg kan komme med.
--
I7-4770K @4.3 GhZ 16GB DDR3 GTX-1060 6GB
#20
Bent Bilgal
Gæst
06-04-2021 10:05

Rapporter til Admin
#17 Insignia er også en dejlig vogn og er billig pt, dog ikke på samme niveau som Astra er billig. Størrelsesmæssigt er den selvfølgelig større, men Astra er stadig den største i mellemklassen. #19 Det lyder som en mandagsmodel og er absolut ikke normen for GM medium diesel motoren - slet ikke. Den er tværtimod robust og driftssikker. Få modeller har haft problemer med taktkæden, men det kan heldigvis høres ret tydeligt før det får for store konsekvenser. Alt i alt er det dog stadig en af de bedste diesel motorer på markedet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
NHR
Gæst
06-04-2021 10:26

Rapporter til Admin
En lidt mere eksotisk vej, kunne være at kigge på en brugt Volvo fra Sverige. Jeg har selv kig på en V60 fra 2014 som ville koste en del mindre end en fra det danske marked, men så har du heller ingen garanti og en stor mængde bøvl med at få den herhjem.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Survey
Super Supporter
06-04-2021 10:34

Rapporter til Admin
køb en passat 1.9 tdi fra 2006/7 til 50k, den motor kan køre ½ mio km, uden store problemer. Så er km tal ligegyldigt. bare sørg for følgende: - bilen har været undervognsbehandlet - ingen rust i skærmkanter og bagklap - klimaanlæg virker godt - gearene går "flydende" Vores kører i snit 17 km/l og har et kæmpe bagagerum den kan snildt holde en del år, så du kan skifte til el/hybrid, når det passer bedre
--
Consider it as a free bump
--
Sidst redigeret 06-04-2021 10:38
#23
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 10:50

Rapporter til Admin
#18 har ikke haft nogen optimistisk tilgang. Brugt biler har altid været der hvor den største gevinst kunne findes, hvis man kunne accepter den er brugt. Biler som er ca. 4 år, er der hvor det største værditab opstår og derfor et godt sted og søge, men fordi corona kom og folk ikke vil tage offentlig transport, så er der sket en stor efterspørgsel på brugt biler og dertil så har el-hybrid biler presset ny prisen ned signifikant. Lige pt. er det sælgers markedet og hvis man har råd, så anbefaler nærmest alle at købe ny.
--
#24
Duckman
Giga Nørd
06-04-2021 11:01

Rapporter til Admin
#22: Det er dælme svært at finde en Passat B6 med 1,9´eren, og som har været passet så fint med undervognsbehandling at den ikke er rådnet op nu. Som det også lidt fremgår af dit indlæg - 2,0 TDI´erne er elendige motorer, og det er vel den de fleste B6´ere er solgt med. Og så ruster en B6 helt forfærdeligt, de fleste er vel allerede skrottet pga rust, eller på vej til det næste gang de bliver indkaldt til syn.
--
Whatever
#25
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 11:03

Rapporter til Admin
Umiddelbart ser insignia ud som et rigtig godt bud :) tak til hvem end anbefalet den.
--
#26
Thomas
BOFH
06-04-2021 11:46

Rapporter til Admin
#23>>Ja brugtpriserne er lidt højere end de måske burde være uden Corona. Men det er jo ikke fordi en brugt bil er steget med 30.000 kr. En lettere brugt 4-5 år gammel stationcar har altid været i ret høj kurs da det er den type bil mange gerne vil købe. Hvis du skal have et godt tilbud så skal du kigge efter modeller som ikke er så populære. Feks diesel, folk har de senere år vendt sig væk fra diesel udgaverne da de har fået et dårligt image og samtidig er de lidt dyrere at holde kørende bla pga en højere ejerafgift. En Insignia er efter min mening en dejlig bil. Den har længe vært i min topliste over biler i den store mellemklasse.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 06-04-2021 11:49
#27
Yesbar
Maxi Supporter
06-04-2021 12:14

Rapporter til Admin
Jeg har haft 2 stk Insignia fra 2009 ish - en 130 eco og en 160. Det var nogle møgkasser synes jeg. Motoren gik som en traktor og begge havde en irriterende hvislen fra klimaanlægget. De kørte som sådan OK, bare meget grove i det og den ene var en ECO og der var gearkassen sådan gearet at man følte man skulle skifte gear konstant. Prøv dem godt og grundigt inden du køber dem er mit råd.
--
#28
Bent Bilgal
Gæst
06-04-2021 12:35

Rapporter til Admin
#27 De modeller havde også den gamle GM Ecotec 2.0 motor, som var "kendt" for at ryste en del. Lige præcis det er en af de store opgraderinger til GM medium og large diesel, hvor specielt medium er ret lydsvag af en diesel motor at være. Det med gearingen kan tilskrives at GM ofte gearer deres højtydende modeller med manuelt gear meget lavt, for at kunne score bedre på effektiviteten. Derfor er min anbefalingen på GM medium diesel også, at man vælger 110 hk varianten hvis man går efter manuelt gear og kan undvære de ekstra hk - den er simpelthen gearet som den burde være, og føles mere naturlig at køre end 136 hk varianten.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#29
spangsbjerg
Elitebruger
06-04-2021 13:15

Rapporter til Admin
Hvad med en Ford Focus - faceliftmodel i cirka 2011. De kan handles til 40-50.000 privat på dba og bilbasen. De er ret fornuftige og har ok med udstyr så kan du vente og se hvad der kommer tilsalg.
--
#30
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 13:19

Rapporter til Admin
#28 jeg har forsøgt at læse lidt op på insignia og mange siger bl.a. rust for modellen som blev lavet indtil 2013, har derfor kigget på 2013-2017, men synes fandme der er stor variation i priserne. Hvad er det værd og kigge på og hvad har der været med problemer med bilerne? HK er faktisk ikke så relevant, den kommer ikke til at skulle trække en campingvogn, højest en trailer med haveaffald og så kommer den nok aldrig over 140 km/t, men umiddelbart ser der nu ikke ud til at være den store forskel i acceleration og tophastinghed. #26 det er også en meget solgt bil, nu er SUV så blevet ret populær og har overtaget stationcar, som primær bilen. er meget uenig med dig her, hvis den bil som er 4-5 år gammel ikke står til mindst det halve af nypris er det ofte en rigtig dårlig handel derudover så er brugt bilerne også en oplagt måde og få alt det ekstra udstyr man ønsker, fordi ekstra udstyr har ikke nogen særlig høj værdi i brugt markedet, men kan være årsagen til at bilen bliver solgt før andre. Ofte taber du faktisk 10-20% i det øjeblik du køber en ny pris og vælger at forlade kantstenen hos forhandleren. Du glemmer at biler efter 4-5 ofte begynder og få større udgifter på værkstedet, som tidligere ejer aldrig havde nogen af pga. garantien. Garantien har en kæmpe værdi. Nogen mærker er bedre end andre til at holde prisen, det er jo selvfølgelig pga popularitet.
--
#31
Thomas
BOFH
06-04-2021 14:24

Rapporter til Admin
#30>>enig folk er blevet helt vilde med høje biler, med dårlige køreegenskaber og små baggagerum. Men i den alder du søger er der ikke så mange da det var omkring de år at den bølge for alvor tog fart. Men jeg ved ikke rigtigt hvad det er du diskuterer. Markedet er ikke enig med dig at du bare kan tage den mindste model og så tro at alle andre modeller er afskrevet til samme niveau. Ofte er der store forskelle på de billigste modeller og så dem der faktisk sælges. Et godt eksempel er Ford Focus, den billigste koster 206.000 kr og så lyder det af meget at man skal betale ca 150.000 for en brugt fra 2017. Men når man kigger så vil du opdage at den er med 100 hk motoren og den model fåes slet ikke som stationcar. Så derfor er billigste model den til 257.000 og jeg tør væde på der stortset ikke bliver solgt nogen af dem da man for 12.000 ekstra får klima og en del andet. Dermed bliver basis prisen 267.000 og så passer afskrivningen meget godt. Denne Focus er et godt eksempel på hvad man kan få hvis du går bare lidt op i pris. https://www.bilbasen.dk[...]
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#32
Duckman
Giga Nørd
06-04-2021 15:01

Rapporter til Admin
#31: Du glemte at SUV´erne også har ringere brændstoføkonomi ;-) Nej, jeg begriber det heller ikke. Og stationcars er ved at uddø, mange er allerede udgået af produktion, eller er ved at udgå: - Toyota Avensis - Honda Accord - Ford Mondeo (Udgår næste år) - Citroen C5 - Renault Talisman Og jeg har sikkert glemt nogen. Jeg forstår ikke børnefamilierne - Hvad ser de i en højbenet væltepeter bil? Hvordan kan de leve med at gå på kompromis med pladsen? Men, der er jo tilsyneladende ikke noget marked for stationcars længere - Ellers lavede de dem vel stadig.
--
Whatever
#33
Gigabit
Ny på siden
06-04-2021 15:06

Rapporter til Admin
Jeg har ikke læst hele tråden, men køb noget du bliver glad for at kigge på også. Ikke bare fordi det en A til B bil :)
--
#34
MOAAA
Superbruger
06-04-2021 15:29

Rapporter til Admin
#0 Plug-in hybrider uddør om få år, de findes kun fordi nogle fabrikanter ikke har kunne overgå til ren el biler endnu. Spild af penge. Jeg har 2 elbiler herhjemme, en Tesla Model 3 Performance og en Hyundai Kona EV (Fordi Tesla Model Y først kommer senere)... der er simpelthen ikke noget jeg savner ved en brændstofbil :D
--
#35
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 16:18

Rapporter til Admin
#34 De uddør formentlig ikke før rækkeviden på el-biler er blevet bedre. Du glemmer at Danmark er et lille land, men nogle tysker og amerikaner osv. kører virkelig langt om dagen og bruger bilen til nogle ekstrem lange turer. Tror nu mere plug-in hybrider kom som et svar på at omgå afgiftsreglerne, for de bliver mere udbredt i EU og selvfølgelig også. Alle producenter har jo nærmest en el-bil i deres varekatalog. Ville personligt ikke være bange for at købe hybrid og jeg håber de forsætter den retning, men gøre el mere dominerende del af bilen fremfor brændstof. #31 Det er udbud og efterspørgsel, jeg magter ikke og diskutere markedet med dig, for der er ikke så meget og diskutere. Brugt markedet er lige pt. i meget højt prisniveau, hvilket det ikke burde være grundet af priserne på en ny bil er faldet. Men grundet corona så eksister der et kæmpe efterspørgsel på brugte biler og derved også en pris stigning indenfor brugt biler. Du kan finde mange ny biler mellem 250.000 og 300.000 kr. f.eks. ford kuga, toyota corolla kia ceed osv. giver det så meget mening og smide 150.000-200.000 kr. efter en 5-6 år gammel i samme klasse? Nej bestemt ikke. Der har altid været tommelfingersregler indenfor biler og deres afskrivninger i værdi. Grunden til at 4-6 år gamle biler er populær i brugt markedet er fordi det er traditionelt være der du kunne hente mest bil for pengene (du lader andre tage det største værditab). Selvfølgelig taber nogle mærker og modeller mindre end andre, især de tyske mærker såsom audi, mercedes, toyota avensis er også en virkelig dyr brugt bil (formentlig fordi den må trække så meget og fordi den er kvalitet ren mekanisk), volvo er også et godt eksempel på en bil som er okay til holde værdien sammenlignet med andre. Årsagen til dette er formentlig deres levetid, du kan ikke jo kører motoren død i mange af dem. Jeg har brugt rigtig langtid på at undersøge bilmarkedet og har fulgt den et stykke tid nu og indtil folk føler sig trykke med det offentlig transport, vil der formentlig ikke ske nogle ændringer. Folk skal jo have solgt deres gældsbehæftet biler osv. Men når de nye biler, skal sælges igen om 3-4 år, så der er rigtig meget bil og få igen. Har man en brugt bil vil den bedste løsning være og købe en ny og få en god brugt pris på bilen hos forhandleren (de betaler også mere for din bil, når markedet stiger). Jeg har bare desværre ikke nogen brugt bil, som jeg ønsker at give i byt.
--
#36
Business
Mega Supporter
06-04-2021 16:29

Rapporter til Admin
Nu har jeg selv igennem længere tid haft et øje på en brugt Mazda 3, af den nye model. De står stadig til over 200.000 brugt, selv i mindste udstyrsmodel, alder mellem 1-2år. En ny, med den nye, mild hybrid motor og 28 flere hk, står i 245.000. Det giver bare ikke ret meget mening, i min optik. Måske er det bare mig. Men man kan vel ikke lykkedes med at forhandle en sådan bil, 20-30.000 ned?
--
Sidst redigeret 06-04-2021 16:29
#37
Tunax
Mega Supporter
06-04-2021 16:35

Rapporter til Admin
#36 troede slet ikke nogen købte mazda mere grundet alle de problemer med rust som har været deres biler :D kan huske da jeg købt en ny bil i 2012, overvejede jeg også en mazda 3 hatchback, men droppet det igen, fordi alt hvad der var brugt havde uoverskueligt meget rust efter få år. hvis det er en bilforhandler, kan du nok ikke rykke dem meget i prisen. Derfor det kan være sjovt og købe af private, men også større risiko involveret.
--
#38
Business
Mega Supporter
06-04-2021 16:37

Rapporter til Admin
#37 Det er nok en del af problemet, at der ikke er ret mange købere til den specifikke model. De er alle ved forhandlere, nogle få ved privat, som dog ikke er ret meget billigere.
--
#39
MOAAA
Superbruger
06-04-2021 16:38

Rapporter til Admin
#35 Selv når jeg smutter langt ned i Tyskland er det intet problem i en Tesla... superchargers passer perfekt med man lige skal strække ben for hver 2-300 km, og det er med de helt høje hastigheder så der spares ikke på noget her når Autobahn indtages.... jeg har tit måtte ud og fjerne bilen fordi maden ikke var klar efter man lige havde slået en streg ned sydpå :D så det med at elbiler er langsomme om at lade op, det er de ved at komme godt efter... Teslas V3 superchargere lader med 1800-1900 km/t, dvs. du lander aldrig med 0% og du lader den ikke op til 100% men 90%, dvs. det går helt abnormt hurtigt... Tror simpelthen ikke på plug-in hybrider er noget vi ser om 10 år eller derunder... det er bare en virkelig dårlig undskyldning for ikke at udvikle en elbil 100% færdig nu. Man kan se de større bilproducenter også skifter til 100% el fordi de kan, de mindre kæmper lidt med plug-in hybrider.
--
#40
Fuller 8900
Ultra Supporter
06-04-2021 22:51

Rapporter til Admin
Har ikke læst alle råd herinde. Men kommer lige med mit eget. Køb en brugt bil og pas godt på den :) Jeg købte i 2016 en laguna 2.0 dci som havde kørt som sælger bil. Den runder snart 300.000 og der har INGEN motor problemer været, jeg har skiftet skiver og klodser samt almindelig service. Den har haft knækket 1 forfjeder, og 1 mere nu. Så nu skifter jeg støddæmpere foran samt fjedre. Da de er de originale.. Så det er måske ved at være ved tiden, hehe. Det er en bil med dejlig stort bagagerum, dejlig komfort (dog ikke super meget plads på bagsædet. Men vi har da 2 børnestole i den, en 360 graders "babastol" som desværre gør man skal sidde lidt langt fremme ved passager sædet. Men bagagerummet er dejlig stort :) Er virkelig positivt overrasket. Men køb 2.0 dci motoren, ikke 1.5.. Dem er der betydelig flere problemer med. Og så er de pænt billige brugt, og meget udstyr :) Vi står selv og kigger lidt på en plugin hybrid fordi de virker billige.. Meeen er de nu også det. Ja man får meget for pengene, meeen de koster stadig på den forkerte side af 300.000 for en god stor børne container.. Sku mange penge :) plus det går så hurtigt lige pt. Om 3 år så er de sikkert forældet. Så hurtigt gik/går det ikke for en diesel hakker.
--
#41
ReneWagner
Supporter Aspirant
07-04-2021 07:03

Rapporter til Admin
Vi købte en renault grand scenic 3 til 60k med 170k på tælleren 7 sæder, 20kml, diesel, plads til 2 voksne 3 børn og 45kg vovse. Den er vi glade for :) El biler er "ikke der endnu" og hybrider er bare generelt en dårlig ide, 2 motore der skal vedligeholdes og ingen af dem er særlig gode. Der sker også så meget på el fronten at de mister værdi for hurtigt imo
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#42
Tunax
Mega Supporter
07-04-2021 09:41

Rapporter til Admin
#40 lige pt overvejer vi at vente på den nye peugeot 308 sw som skulle udkomme sidst på året. Det er nok den flotteste bil der er længe designet. Synes laguna is ret pricy brugt faktisk og ville gerne have noget lidt nyere, da vi forventer at have den i 8-10 år.
--
#43
danielfs
Megabruger
07-04-2021 10:26

Rapporter til Admin
0# køb den Ford Kuga Titanium. Jeg har en Ford Kuga Vignale og den er max nice. Mvh Daniel
--
#44
Slæden
Supporter
07-04-2021 13:55

Rapporter til Admin
Hej, jeg har selv en 308sw HDI 2016 Den valgte jeg pga af klassens største bagagerum (hund på 35kg) og den lave vægtafgift på 1220 årligt Den er billig at køre i, meget støjsvag
--
#45
Søren
Gæst
07-04-2021 20:59

Rapporter til Admin
Det er ufatteligt at INGEN nævner Skoda Octavia. Istedet bliver der nævnt døgnfluer Clio, 308, Dacia, Astra osv. Gå lige nu ind på Bilbasen og find en Skoda Octavia - der er rigtig mange til salg og priserne er derefter. Jeg har selv netop købt en Octavia 2017 med 14.000km på klokken med automatgear til 200.000kr. Her er der bil i mindst 300.000 km - 10-15 år. Letkørt, god benplads i 2. sæderække, stort bagagerum. Billig i indløb, billig i drift, billig i service. Det er konens bil, jeg selv kører A6 3.0 V6, og det er naturligvis en langt bedre bil, men også 5x så dyr. Til prisen er Octavia’en virkelig en fin bil.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#46
A.G.A.
Elite Supporter
07-04-2021 21:50

Rapporter til Admin
#45 godt fundet, du må have kontakter i branchen
--
#47
kjempff
Semibruger
07-04-2021 23:38

Rapporter til Admin
#0 Well er nypriserne ikke også steget kraftigt de sidste 10 år ? Du får ikke en ordentlig stationcar til under 300k mere, eller bare noget der ikke er 1,død motor og lavet i bølgepap. Forekommer mig at en 200k bil for ti år siden, koster 300k i dag. Men udover det så virker det som om at brugtprisen er unaturlig høj i danmark. Sammenligner man med Tyskland (og ignorerer generelt lavere priser) er deres brugtvognspriser procentvis af nyprisen meget lavere.
--
#48
Satter
Giga Supporter
08-04-2021 10:17

Rapporter til Admin
Det undrer mig lidt, at der ikke rigtigt er nogle der har foreslået en Octavia? Måske jeg har misset noget (den ligger lige på grænsen ifht. budget), men hvorfor har du ikke kig på den? Jeg har haft en Peugeot 308 (leaset) og var egentlig ret glad og tilfreds med den. Bevares, det er ikke en bil man får blodtrykket op og ringe over, men den føltes som en NY og moderne bil, selvom den er designet i 2013 - så 308 SW virker umiddelbart som god value - men jeg synes du skulle overveje, at hente en Octavia i tyskland. Her får du fuldt blus på udstyret, og kan for 125-150K få en virkelig lækker bil. Dens design er måske lidt so-so og lidt klodset, men du får ikke bedre bil til pengene i det segment efter min mening. Jeg har selv en Skoda Rapid (vi havde den samtidigt med 308'eren), som jeg også synes er en ganske udmærket bil til prisen, men sammenlignet med Octavia virker den skrabet, billig og gammel...- Men vi købte den brugt da den var 4 år gammel, og jeg har tænkt mig at køre den ned, og til den tid vil den forhåbentlig have kostet mig under 15.000kr/år at have (vi ga' 115.000kr for den). Jeg synes de overvejelser du gør dig er helt rigtigt, og jeg tror stadig på, at den billigste måde at have bil på, er at købe den 3-5 år gamle bil, og køre den i sænk. Men det afhænger naturligvis af, hvor "heldig"/"uheldig" du er i forhold til dyrere reperationer. Her kan jeg godt forstå, at du overvejer Toyota. Om de stadig er duksen ifht reperationer er jeg dog ikke helt sikker på...
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
--
Sidst redigeret 08-04-2021 10:18
#49
Tunax
Mega Supporter
11-04-2021 01:23

Rapporter til Admin
Jeg igennem gik en masse reviews og holdbarhed/hvilket mærke og modeller som har lav mekaniske problemer i deres levetid. Det var utydeligvis mazda, Honda, toyota og lignende asiatiske producenter som var klar vindere de sidste mange år på deres brugt biler. Jeg har fundet en mazda 6 2.2 skyactive vision 2016 (facelift) 125.000 km. Lige skiftet tandrem og alle bremser ved 95.000 km. Til 130.000 kr. Som har holdt alle service hos mazda og ja, ser ud som ny. Den er lidt dyr i grønafgift men lever med det. Fravalgte en brugt skoda da ikke scoret ligeså høj på gennemsnitlig værkstedsregninger og forventer mazda kan holde 7-8 år hos os og til den tid forventer jeg el biler er så langt fremme at det er det eneste som sælges. Den skal have en rustbehandling, da den ikke var undervognsbehandlet af ejeren, men fik den gennemgået af af et værksted og du fandt intet negativ eller nogen form for rust dog, men ja mazda gamle modeller havde jo ikke ligefrem noget godt ry. Den har tabt ca. 300.000 i værdi på 5 år og det kan jeg leve med. Det er ca. 2/3 af nypris jeg gav kun og det nærmeste jeg kunne finde brugt på samme model var 150.000 kr.
--
Sidst redigeret 11-04-2021 01:24
#50
Jinxx-KBH
Elitebruger
11-04-2021 07:53

Rapporter til Admin
Eks'en har lige købt ny Skoda Octavia RS Combi (Stationcar) i plug-in hybrid, de ligger i omegnen af 400k fra ny, når jeg checker brugtpriserne på - godtnok de normale - benzin RS'ere, ser de ud til at holde prisen sådan rimelig pænt. Hun lagde lige under 80k i udbetaling og så sidder hun for 3500-3600 om måneden i afdrag da Skoda lige pt. kører hvad jeg syntes er en syg kampagne på finansiering, hvor man kan få fast rente på 1,19% Finansieringsomkostningerne over 8 år er under 40k, hvilket jeg personligt syntes er et vildt godt tilbud. Anyways, held og lykke med jeres søgen :)
--
#51
eyZeX
Ultrabruger
11-04-2021 09:21

Rapporter til Admin
#0 Nu har jeg ikke læst hele tråden i gennem, men i min optik er du den perfekte kandidat til 12-24 måneders operationel leasing. Ja, det koster måske en snært mere om måneden end tilsvarende bil købt (med afskrivning osv.), men du står aldrig med håret i postkassen. Jeg har pt. en Golf 1.6 diesel fra '15 i operationel leasing. I aftalen er ALT inkluderet (service, dæk, dækskift, reparationer, service, lånebil) - det eneste jeg selv betaler er brændstof og sprinklervæske. Den koster mig 4.250kr/md på 12 måneders leasing, 0kr udbetaling og 45.000km/året. Edit: Det er tilmed en ret veludstyret bil.
--
Intel Core i9-9900k w. Celcius S36 (push/pull) | Maximus XI Apex Z390 | 3080 Strix OC | 32GB G.Skill Trident Z RGB 4000MHz | ADATA SX8200 Pro 1TB
--
Sidst redigeret 11-04-2021 09:22
#52
Ruma01
Monsterbruger
11-04-2021 16:22

Rapporter til Admin
Kunne en ford s-max ikke være interessant? God plads, både til hund og baby, fornuftige køreegenskaber, bilens størrelse og model type taget i betragtning, fåes med en masse udstyr, god sikkerhed, stærk dieselmotor (2,0) hvis den vælges, en del af dem på marked
--
#53
Tunax
Mega Supporter
12-04-2021 00:14

Rapporter til Admin
#52 ford klare sig ikke så godt på kvalitet lige pt. faktisk får de en del kritik, men ford s-max er alt for dyr brugt pt.
--

Opret svar til indlægget: Det danske bilmarkedet, what to do?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login