Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Internetbutik kræver betaling efter køb pga fejl -...

Af Gæst Euandros | 18-03-2021 09:26 | 5553 visninger | 73 svar, hop til seneste
Hej hol, Jeg har været inde på en internetbutik og faldt over en vare, der stod meget billigt. Det var samtidig noget jeg manglede, så bestilte to stk. Fik efterfølgende ordrebekræftelse, faktura og varen blev sendt til mig med GLS. Nu har virksomheden så skrevet til mig, at der var en fejl på deres hjemmeside som gav helt forkerte priser på nogle produkter - ligeledes på mit. Samtidig er der fremsendt en ny faktura med betalingslink, som de beder mig betale. Kan de godt komme efterfølgende og bede om ekstrabetaling - også selvom prisen var så lav at det gav anledning til løftede øjenbryn? Jeg kan kun finde regler på området med forkerte priser inden selve købet er gennemført. M.v.h.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
tolagarf
Giga Supporter
18-03-2021 09:31

Rapporter til Admin
Måske? Kommer nok an på hvilken pris du har givet i forhold til forventet pris. Det drejer sig om du har handlet i ond eller god tro, men det er jo en vurdering, som nogle gange kan være svær. Hvad har du købt, til hvilken pris og hvor?
--
#2
Jackson3012
Supporter
18-03-2021 09:31

Rapporter til Admin
Nej. Handlen er indgået, og du som kunde har ikke haft grund, til at antage andet end at de accepterede handlen siden varen er blevet leveret.
--
#3
Stroyer
Guru
18-03-2021 09:33

Rapporter til Admin
0# Det kommer helt an på om du er i "ond tro" eller ej. Hvis du fx. har købt en PS5 som alle steder står til kr.: 5500 og du så har fundet den til kr.: 550 - så er du i ond tro da du bør vide at den pris ikke er realistisk. Hvis du derimod havde fundet den til fx. kr.: 4299 som en tilbudsvare - jamen så må det anses for at være i god tro - tænker jeg. Ergo - hvis du har fundet en vare til måske 1/10 af normal prisen - så tror jeg ikke du skal sætte næsen op efter at kunne få varen til den pris.
--
IDGAF!
#4
Die_Happy
Semi Supporter
18-03-2021 09:33

Rapporter til Admin
Nej, det kan de ikke. Handlen er endelig, der er ikke mere at komme efter overhovedet.
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB
#5
Peter.
Ultrabruger
18-03-2021 09:34

Rapporter til Admin
Hvis du har en ordrebekræftelse, så fanger bordet, derfor mange kører med "bestillings bekræftelse", det sagt, så skal du jo have handlet i god tro, der er ingen der i god tro kan tro at et 60" 4K tv kan sælges til 50 kr. Men lidt svært at sige uden at vide mere.
--
#6
kabsdk
Giga Nørd
18-03-2021 09:37

Rapporter til Admin
Alle der skriver "Det kommer an på om du har handlet i ond tro" er forkert på den. Handlen er ikke længere igangværende når du har modtaget og betalt faktura, den er afsluttet. Alle regler på området omhandler regler under salget, altså under bestillingsproces og behandlingsproces. Det står frit for virksomheden at annullere ordren under den aftale i har indgået, men efterfølgende (når virksomheden har leveret og du har betalt) har virksomheden og kunden ikke længere en aftale, andet end den som omhandler lovpligtig reklamation. https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
--
Sidst redigeret 18-03-2021 09:39 af KristianSlot
#7
MHaahr
Nørd
18-03-2021 09:38

Rapporter til Admin
Ordrebekræftelsen er, som klart udgangspunkt, bindende for den erhvervsdrivende. Så, igen udgangspunktet, er du ikke forpligtet til at betale ud over det der står på ordrebekræftelsen. Hvis den erhvervsdrivende herefter vil gøre krav på betaling, kan de sende fordringen til inkasso. Du skal så gøre indsigelse herimod, hvorefter inddrivning skal stoppe. Da fordringen nu er bestridt, skal den erhvervsdrivende anlægge civilt søgsmål med krav om betaling. Det er så her hvor en væsentlig usikkerhedsfaktor vil indtræde... Hvad kan en byret finde på... Aftalelovens §36 er oplagt for den erhvervsdrivende at argumentere hen imod - om end den nærmest aldrig finder anvendelse i forholdet mellem en forbruger og en erhvervsdrivende. Men, der er aldrig 100% sikkerhed for en, for dig, fordelagtig afgørelse. Det er et væsentligt element, hvor meget prisforskellen er og om du vidste eller burde have vidst at priserne var "urimelige". Men, der findes - uden at jeg lige gider finde det - retspraksis på at, i hvert fald, 90% rabat ikke er at anse for aftaleretligt "urimeligt"... Hvad var prisen? Og, hvad gav du for varerne? Hvilken type vare er der tale om? Disclaimer: Ovenstående skal ses som alment oplysende og ikke som specifik juridisk rådgivning.
--
Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB Arbejde: 2019 Threadripper 3970x, 128GB Ram, 2x 1TB Hjemme: 2021 i9-10900k, 64GB Ram, 1TB
--
Sidst redigeret 18-03-2021 09:40
#8
tolagarf
Giga Supporter
18-03-2021 09:39

Rapporter til Admin
Da mange online handel systemer er automatiske nu om dage, kan der let snige sig fejl ind, og det er slet ikke sikkert at dem, som pakker varerne kan se prisen på ordren, så om handlen er endelig så snart den er afsendt... Tja fisk jeg vil ikke gøre mig klog på det, men måske forbrugerrådet Tænk har noget at sige om det: https://taenk.dk[...]
--
#9
MHaahr
Nørd
18-03-2021 09:57

Rapporter til Admin
For de nysgerrige er U.1952.1068/2 et godt udtryk for retssituationen. Dommen er gammel, men, alt andet lige, stadig relevant. Tilsvarende kan U.2007.640 anvendes modsætningsvist. Uddrag af U.1952.1068/2 S, der til K solgte 11 [varer], gik ud fra, at prisen var aftalt til [x kroner pr. enhed]. K fandtes imidlertid i mangel af tilstrækkelig klar tilkendegivelse fra S's side af den forlangte pris, også under hensyn til de gældende markedspriser, med føje at have opfattet prisen som [højere pris, i øvrigt i anden måleenhed], og S, der var bekendt med, hvad købesummen efter hans opfattelse skulle andrage, men som desuagtet, skønt han vidste, at [varerne] straks ville blive afsendt, ikke nærmere havde efterset beløbet på en ham af K som betaling overgivet check, fandtes herefter at være uberettiget til at rejse yderligere krav mod K. Uddrag af U.2007.640 A og B henvendte sig i november 2003 i en [forretning], T, hvor de så [en vare]. På [varen] var der et prismærke, som angav, at prisen var nedsat fra 2.999 kr. til 2.499 kr. Efter indtastning af varenummeret viste det sig, at [varens] korrekte pris var 24.990 kr., hvorefter T nægtede at sælge [varen] for 2.499 kr. A og B nedlagde under sagen påstand om betaling af prisdifferencen 22.491 kr. (...) Efter bevisførelsen blev det lagt til grund, at der var tale om [en dyr vare], og at det var et sted i forretningen, hvor der var udstillet andre [dyre varer], og at A og B så [en anden vare] umiddelbart ved siden af [den] omhandlede [vare], som var mindre end [varen] og som kostede ca. 4.000 kr. Under disse omstændigheder fandt både byretten og landsretten, at det for A og B måtte have stået som en nærliggende mulighed, at angivelsen af prisen kunne skyldes en fejl. Herefter, og da A og B allerede i forbindelse med købet af [varen] blev gjort opmærksom på, at prisen ikke var korrekt, blev T frifundet for A's og B's krav. Alt andet lige er rimeligt "home safe". Disclaimer: Ovenstående skal ses som alment oplysende og ikke som specifik juridisk rådgivning
--
Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB Arbejde: 2019 Threadripper 3970x, 128GB Ram, 2x 1TB Hjemme: 2021 i9-10900k, 64GB Ram, 1TB
#10
Euandros
Gæst
18-03-2021 10:01

Rapporter til Admin
Hej alle Tak for de gode svar. Prisen var på famøse 1,24 kr. og normalt koster varen på andre sider 969 kr. Synes heller ikke jeg kan finde noget konkret om afsluttede handler.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
Azakiel
Skribent
18-03-2021 10:03

Rapporter til Admin
#10 Som udgangspunkt er der ikke noget at komme efter, handlen er afsluttet og overstået. De kunne have handlet på prisen før de afsluttede handlen, ikke efter.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#12
DonBonzini
Elitebruger
18-03-2021 10:14

Rapporter til Admin
#0 hvilket produkt er der tale om og hvad betalte du og hvor meget kræver de fra dig? Det vil undre mig meget hvis en butik kan sætte et produkt til en meget lav pris (ved en fejl eller ej) og så efter levering fremsende en faktura med krav om ekstra betaling. Det vil jo blive det vilde vesten hvis butikker begynder at sende fakturaer ud efter fx black friday, fordi de har solgt deres produkter med stor rabat. Hvis prisen inkl. den faktura ender med at blive "normal" pris, og du gerne vil komme dem i møde, så bed dem om at afhente produktet på din adresse og send dine penge tilbage. Så køb produktet et andet sted.
--
#13
Sms1907
Bruger
18-03-2021 10:54

Rapporter til Admin
Uanset hvad retstillingen måtte være, ville jeg tage det helt køligt.. Der er ingen der stævner for DKK 1.800.. hvis de gør, så anmod om at få henvist sagen til Forbrugerklagenævnet.. Så længe du gør det senest ved svarskriftet, så bliver sager ala denne henvist uden videre..
--
#14
Euandros
Gæst
18-03-2021 11:14

Rapporter til Admin
Lidt uddybende detaljer: Der er tale om to redningsveste som, efter de har opdateret deres hjemmeside, koster 1.244 kr. per styk. På andre hjemmesider koster de 970 kr. per styk. Pakken er på posthuset og klar til afhentning. Jeg bestilte pakken d. 16. marts og den blev afsendt i går, hvor jeg ligeledes modtog ordrebekræftelse og faktura. Pengene er i dag blevet trukket fra min konto. I dag modtog jeg så en e-mail med en ekstra faktura og et betalingslink hvor de vil have jeg skal betale 2.486,01 DKK. På ekstra fakturaen står ligeledes en betalingsfrist dato anført som i dag d. 18 marts. De har ligeledes skrevet en mail og forklaret fejlen, og beder mig om at betale det yderligere senest i dag. Jeg har ingen interesse i at købe til den pris de efterspørger. Den er højere end andre steder, så ville aldrig have valgt dem. Derudover ved jeg slet ikke om det kan komme bagefter og bede om flere penge, fordi de ikke selv har indset det før handlen var gennemført - men hvad sker der hvis jeg bare ignorere deres betalingslink? Står jeg så pludseligt med en inkasso sag? M.v.h.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
stallemanden
HOL Moderator
18-03-2021 11:34

Rapporter til Admin
#14 Jeg kan ikke give dig de juridiske fakta, da jeg ikke er i besiddelse af den juridiske formåen der skal til. Men du har indkøbt 2 redningsveste, til en pris der nærmer sig en promille af, hvad du har kunnet finde andre steder. Og åbenbart en promille af, hvad de skulle have kostet, der hvor du købte dem. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se, hvordan det ikke skulle kunne falde ud til en "du har handlet i ond tro" afgørelse. *Edit* Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke vil jagte sagen. Jeg havde gjort det.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
--
Sidst redigeret 18-03-2021 11:36
#16
Benny
Gæst
18-03-2021 11:39

Rapporter til Admin
Tror ikke du står ret godt til den pris som jo er en åbenlys fejl og derfor ikke kan gøres gældende jf. aftalelovens §32-33? Det er jo udenfor enhver tvivl at der er tale om udnyttelse af en fejl her og køber udemærket er klar over dette.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Benny
Gæst
18-03-2021 11:42

Rapporter til Admin
#14 Ja sandsynligvis vil du efter et par rykkere blive sendt til inkasso såfremt de bruger dette. Du kan jo starte med at gøre indsigelse, så skal de forholde sig til dette før de sender dig flere rykkere. Men tror som sagt du har en rimelig dårlig sag her.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
aresONE
Junior Supporter
18-03-2021 11:47

Rapporter til Admin
Jeg kunne forstå hvis de havde annulleret ordren inden fremsendelse, da det jo åbenlyst er købt i "ond tro" (åbenlys prisfejl). Men at kunne komme efter en handel er afsluttet, og forlange yderligere betaling? Det har jeg altså svært ved at forestille mig at man kan. Prisfejl eller ej. Måske jeg tager fejl, men så er der da helt sikkert noget der er forrykt.
--
i7 8700K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock z370 extreme4; 2x8GB 3200 CL16; Palit 1080ti GameRock; Corsair Rm650x; Fractal Meshify C
#19
Knocker
Supporter Aspirant
18-03-2021 11:48

Rapporter til Admin
Salget er foregået og den er ikke længere. Jeg har selv været ude i en lignende sag med Elgiganten for et par år siden, de kæmpede længe og sendte utallige gange en faktura og rykkere til mig (Havde købt et fjernsyn til spot pris!) Da jeg kaldte deres bluff og bedte om at køre den i retten, lukkede de ned, for den holder ikke. De kunne have ændret det inden varen blev fremsendt, men her er handlen afsluttet og fejlen ligger hos dem, samt det økonomiske ansvar.
--
Zombies eat brains. Don't worry, you're safe...
--
Sidst redigeret 18-03-2021 11:49
#20
DonBonzini
Elitebruger
18-03-2021 11:57

Rapporter til Admin
Jeg synes godt nok at det er frækt at de bare sender en faktura med betalingsfrist i dag og med en pris så de modtager deres normal pris. I det mindste kunne de have mailet dig med et godt tilbud på vestene, som du så kunne overveje. Du har to valg 1. Lad handlen gå tilbage og køb et andet sted 2. Skriv til dem at du ikke anerkender deres krav da handlen er afsluttet og leveret. Så må du se hvad der sker der fra. Du skal ikke bare ignorere deres mail/faktura.
--
Sidst redigeret 18-03-2021 11:58
#21
Benny
Gæst
18-03-2021 11:57

Rapporter til Admin
#19 havde du købt et fjernsyn for en 10'er der normalt koster 10.000 kr? For hvis vi ikke snakker samme fuldstændigt indlysende fejl kan det jo ikke sammenlignes.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
Knocker
Supporter Aspirant
18-03-2021 12:12

Rapporter til Admin
#21 Vi er på omkring 8.000 kr prisforskel, men sammenligningsgrundlaget er det samme, ligegyldigt beløbet. Det er en vigtig detalje du er nødt til at fokusere på.
--
Zombies eat brains. Don't worry, you're safe...
#23
Benny
Gæst
18-03-2021 12:16

Rapporter til Admin
#22 Medmindre fjernsynet kostede 8 kr i stedet for 8.000 kr er det slet ikke det samme. Hvis du køber et fjernsyn til f.eks. 5.000 kr i stedet for 13.000 kr er det ikke længere nødvendigvis åbenlyst at der er tale om en fejl i aftalelovens forstand, det vil i så fald bero på de faktiske omstændigheder. Men i dette tilfælde er der jo ingen tvivl.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#24
Jackson3012
Supporter
18-03-2021 12:29

Rapporter til Admin
#0 Jeg har erfaring med, og igang med at tage en kandidat ned speciale i netop erhvervsjura. Gider ikke gå i detaljer. Du har dit på det rene. Betal den faktura du oprindelig fik. Og skriv at den err betalt og du ser tvisten som afsluttet. Har de indsigelser, bedes de venligst fremføre deres krav, ved private instanser. Forsikrer dig om at du har en 100% vandtæt sag. Kommer der inkasso varsel. Kontakt dem og sig du er uenig, det vil ikke engang komme for fogedretten Har du en bruger kan du skrive en pb. Skal nok holde det anonymt. Kan vejlede dig hvis det er.
--
Sidst redigeret 18-03-2021 12:32
#25
Knocker
Supporter Aspirant
18-03-2021 12:33

Rapporter til Admin
#23 Det er fuldstændig ligegyldigt, når handlen ER afsluttet. Vi taler ikke om at de ændrer prisen, inden varen er sendt og pengene hævet. Forstå detaljen! :)
--
Zombies eat brains. Don't worry, you're safe...
#26
Benny
Gæst
18-03-2021 12:41

Rapporter til Admin
#25 Reglen i KBL § 28, stk. 2 og KL § 58, stk. 3 er ikke undtagelsesfri, og der er fem undtagelsesreglerfor at sælger kan hæve aftalen og kræve genstanden tilbage, også efter overgivelse til køberen. Dette kan sælger gøre, hvis: (1) Overgivelsen rammes af en ugyldighedsgrund, som fx svig, jf. AFTL §§ 30 og 32, stk. 1 https://projekter.aau.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#27
Euandros
Gæst
18-03-2021 13:11

Rapporter til Admin
Hej Benny Jeg kan godt læse mig til i købeloven, hvornår de må ophæve en indgået handel j.f. købeloven. Her ser det for mig ud som at vi snakker tidspunkt fra at gøre tilbud indtil handlen er afsluttet. Det jeg ikke kan finde noget om er, hvad situationen er når handlen er afsluttet. Altså, som her hvor betaling er foretaget og varen overdraget til køber. Er der noget konkret på disse situationer? Havde de ringet til mig og sagt "beklager, vi kan ikke gennemføre ordren...", så var jeg helt enig. Det er bare ikke situationen. M.v.h.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
Knocker
Supporter Aspirant
18-03-2021 13:15

Rapporter til Admin
#26 du henviser selv til §28 stk 2, som siger: "Er den solgte genstand allerede overgivet til køberen, kan sælgeren ikke hæve købet, med mindre han enten må anses at have taget forbehold i så henseende, eller genstanden afvises af køberen”
--
Zombies eat brains. Don't worry, you're safe...
#29
Benny
Gæst
18-03-2021 13:23

Rapporter til Admin
#27 Jeg snakker om at udfra mit syn kan købet ophæves med baggrund i aftalelovens § 32 stk 1 da det er åbenlyst der er tale om en fejltagelse og handlen dermed kan gøres ugyldig. Læs evt. mit link i #26 for yderligere baggrundsinformation. Det er konkrete ting der afgør hvorvidt der åbenlyst er tale om fejltagelser hvorfor jeg også spørger til de konkrete priser ifht. sammenligningen med TV situationen. Men er der tale om en promille af prisen som her mener jeg ikke der er nogen tvivl. Enig i de nok godt kunne have ringet, men uden at vide det kunne man jo forestille sig de ikke er blevet helt tilfredse over at være blevet taget ved næsen og derfor skynder sig at sende faktura med betalingsfrist i dag? :) Om de vil tage den videre såfremt du ikke vil betale kan jeg jo heller ikke sige, det koster tid og kræfter for begge parter og derfor afhænger det jo meget af personen bag butikken.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
Benny
Gæst
18-03-2021 13:25

Rapporter til Admin
#28 Ja og så tag lige at læs #26 en gang til langsomt. Ingen regler uden undtagelser - særligt ikke indenfor jura.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#31
Casper
Gæst
18-03-2021 13:46

Rapporter til Admin
Gik den så gik den, men stop dig selv igen. Betal nu bare for den vare du har modtaget. Alt andet er godt nok respektløst overfor den erhvervsdrivende, som der højst sandsynligt kæmper med en masse ting i forvejen under COVID. Om du har rettighederne på din side ved jeg ikke, men du har ikke moral på din side ihverfald..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
Laust
Giga Nørd
18-03-2021 13:48

Rapporter til Admin
Altså hvis du kun har købt en enkel, så kan det slet ikke betale sig for virksomheden at gøre yderligere.
--
#33
7430
Mega Nørd
18-03-2021 13:51

Rapporter til Admin
hvad har du betalt for dem og hvad koster de reelt?. den del kan jeg simpelthen ikke fange
--
jep jep
#34
aresONE
Junior Supporter
18-03-2021 13:53

Rapporter til Admin
Bare lige et tænkt scenarie: - Du køber en vare, velvidende at der måske er risiko for at det er en prisfejl (og antager at de annullerer ordren i så fald) - Du får varen, og tænker: det var lige godt satans. Men fedt. Måske en fed service, måske en gimmick, måske en fejl. Det ved du ikke. Men handlen er gennemført. - Du får vestene, og tager på tur. Du falder i vandet flere gange. De bliver beskidte med det samme. Og lugter nu. - Sælger sender dig nu en ny regning, fordi han vil have flere penge på en handel han har afsluttet. Hvis du ikke betaler, hvad så? Vil han ophæve handlen og modtage de nu beskidte veste tilbage? Hvad vil han med dem? Han kan jo ikke klandre dig for at have taget dem i brug. Du har jo brugt dem efter en afsluttet handel.
--
i7 8700K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock z370 extreme4; 2x8GB 3200 CL16; Palit 1080ti GameRock; Corsair Rm650x; Fractal Meshify C
#35
Lowice
Supporter Aspirant
18-03-2021 13:55

Rapporter til Admin
#31 Moral er ikke gældende i handel under kapitalisme....Det er ris til egen røv det firmaet har gjort og den må de så bare æde og lære af. Hvis det var det, så var der mange der skulle lukke deres forretning ned.
--
Sidst redigeret 18-03-2021 13:57
#36
Euandros
Gæst
18-03-2021 14:40

Rapporter til Admin
#26, #29 Benny, nu har jeg læst det igennem, og det fremgår ikke for mig at der er tale om ophævelse af købet efter købet er afsluttet. Kan du hjælpe mig på vej her? Udover hvad der står i afhandlingen, kan jeg ikke finde de 5 undtagelsesregler formuleret på samme måde i lov dokumentation (jeg siger ikke at det er forkert, men bare at jeg gerne vil læse det) #24 Jackson, i forhold til overstående, hvad er det der gør at du mener, at de 5 ophævelsesregler ikke kan gøres gældende, og at jeg har mit på det rene? M.v.h.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
Benny
Gæst
18-03-2021 14:54

Rapporter til Admin
#36 Du skal kigge ind i aftalelovens ugyldighedsregler, nærmere bestemt §32 stk 1 i forhold til din sag her. § 32 Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse. Sagt på nutidsdansk så kan en ond tro medføre aftalen kan gøres ugyldig. Men der skal en del til før man kan påberåbe sig ond tro og det er virksomheden der skal løfte beviset. Derfor i TV tilfældet hvis man fx får et TV til 5.000 kr der skulle have kostet 13.000 tror jeg ikke man ville kunne påberåbe sig ond tro nødvendigvis. Men får man TV'et til 13 kr så er det åbenlyst for enhver at der er tale om en fejl og man kan derfor få handlen gjort ugyldig og kræve tv'et retur. Der er så specifikke ting der kan tale for/imod ond tro såsom hvor mange genstande man bestiller, har man særlig viden indenfor et felt, er genstanden markeret med slagtilbud osv. Men i din konkrete sag synes jeg ikke der kan være så meget tvivl. Det var noget andet hvis du fx havde fået vesten til 200kr.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#38
Mlarsen
Semibruger
18-03-2021 15:06

Rapporter til Admin
Du har betalt 2 x 1,24 for noget der plejer at koste over 900kr. Det kan da godt være, du har ret til at få dem til den pris og butikken ikke kan komme med en ny regning, men det er på ingen måde fair. Priser skal jo tydeligt fremgå, for det er en forudsætning i en markedsøkonomi, at sælger og køber handler til en pris, som de begge accepterer, men her er der jo sket en fejl, som er meget tydelig. Jeg købte for noget tid siden et kabel til over 300, men betalte i butikken kun 49 for det, fordi der skete en fejl. Ja, jeg kunne da godt stikke af, men så ville jeg skamme mig, fordi jeg ved, at der sikkert er en ansat, der får skylden.
--
#39
Euandros
Gæst
18-03-2021 15:13

Rapporter til Admin
#37, men er det også gældende efter købet er afsluttet? Det synes jeg virker uklart når jeg læser de "old nordiske" formulering samt de nutidige jeg kan finde. Jeg synes det er frækt at man blot sender en ekstra faktura, og er egentligt nysgerrig efter overstående, da de jo i min optik har godkendt og leveret ordren. De har mulighed for at gennemse inden overdragelse #38 moral har intet med denne tråd at gøre. Det er en subjektiv ting og ikke faktuelt som er det jeg efterspørger :) Inden du begynder at fordømme mig med skam, så bliver enden nok også at jeg siger de kan tilbagekalde ordren, ophæve købet og betale mig beløbet tilbage. Vi kan jo også diskutere morale i at de blot eftersender en faktura på en pris jeg ikke er bekendt med i købsøjeblikket, og nu ønsker at hænge mig op på? M.v.h.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#40
Jackson3012
Supporter
18-03-2021 20:10

Rapporter til Admin
#36. Det er simpelt. Du har fået leveret varen, så kan man ikke ophæve noget. Eller kræve mere, uanset hvor uretfærdigt at det lyder for sælger, Har du kun givet 1.25. kan du jo så spørge dig selv, om du vil foreslå et "forlig" hvor du måske giver billigste pris - 50 eller lign for at vise goodwill. Men du har retten på din side. Så det er kun hvad din samvittighed siger
--
Sidst redigeret 18-03-2021 20:12
#41
zipn
Giga Supporter
19-03-2021 08:04

Rapporter til Admin
#37 Synes det er meget sjovt hvor meget du gerne vil have ret, mens du sidder der på din gæste bruger. Man skulle næsten tro at det er dig han har handlet hos. Synes OP skal nægte at betale mere, bare for at se hvorvidt det du siger vil holde stik.
--
AMD Ryzen 9 5900x - z73 - G.skill 32GB 3200CL14 AMD XFX 6800 XT Speedster Merc - Tomahawk x570 LG 27gl850 - 970Evo Plus 1TB+2TB - BeQuiet 850w Plat
--
Sidst redigeret 19-03-2021 08:05
#42
bluzzer
Bruger
19-03-2021 08:21

Rapporter til Admin
Dengang DJI Phantom 4 lige var udkommet stod den normalt til 12999. Jeg havde lige været på en 4 ugers rundrejse i Californien og havde ærget mig sådan over at jeg ikke havde fået en med. Så jeg gik og holdte lidt øje med dem for at se om der skulle komme et tilbud. Helt tilfældigt lå jeg en lørdag morgen i sengen og kiggede på pricerunner efter den. Billigste pris var 1299 og under kom næste til 13.000.. Jeg tænkte det nok var en reservedel eller lign. Men hoppede ind på hjemmesiden og det var godt nok selve dronen der var afbildet. Så tænkte at jeg bare prøvede at bestille en. Fik en bestillings bekræftelse. Mandag kom der en ordrebekræftelse og track and trace... Jeg var satme spændt. Kunne se på track and trace at pakken ikke bare var en lille reservedel. Tirsdag kom pakken og jeg var nede og hente den. Damen finder kassen, og jeg tænker, det passer meget godt.. Jeg spørger hvor jeg skal skrive under og hun siger "Vent, der står der er en pakke mere på forsendelsen" Jeg siger "Nej stop, det her passer med det jeg har bestilt" Kan så godt se på den første kasse der står 1/2. Hun finder den anden kasse og den er endnu større. Nærmest en flyttekasse. Jeg tænker mærkeligt... Måske en taske eller lign. dertil. Jeg kommer hjem, får pakket den første op.. Rigtigt nok, en Phantom 4.. Så pakkede jeg næste kasse på. Den var fyldt af det der pakke flamingo i små stykker. River så en Phantom 4 mere op.. og jeg tænker WHAT!!! Der må åbenbart ha været sket en fejl både på Webshoppen og på lageret den dag.. Så jeg fik 2 Phantom til den nette sum af godt 26.0000 for 1299 kr. Jeg har fremover altid handlet ved pågældende webshop også selvom tingene lige var en 50'er dyrere ;)
--
#43
7430
Mega Nørd
19-03-2021 08:35

Rapporter til Admin
Har du betalt knap 2 kr pr redningsvest har du jo handlet i ond tro ingen med bare en lidt omløb i hovedet vil tro den pris er rigtig. Så betal du din regning eller send dem retur eller kom i inkasso
--
jep jep
#44
Azakiel
Skribent
19-03-2021 08:36

Rapporter til Admin
#43 Diskutionen går jo lidt på om der er lovhjemmel til Inkasso, når købet er afsluttet.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#45
7430
Mega Nørd
19-03-2021 08:41

Rapporter til Admin
Vil jeg egentligt tro når det er så åbenlys..
--
jep jep
#46
Azakiel
Skribent
19-03-2021 08:47

Rapporter til Admin
#45 Der er intet der er åbenlyst i forhold til købeloven, og aftaleloven. Ellers uddannede vi ikke folk i det.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#47
7430
Mega Nørd
19-03-2021 08:59

Rapporter til Admin
Derfor jeg skriver tror. Men tror sælger har en stærk sag der der åbenlys er tale om går den så går den
--
jep jep
#48
Benny
Gæst
19-03-2021 09:09

Rapporter til Admin
#39Ja aftaleloven gælder også selvom handlen er gjort. #40 Det er jo ikke rigtigt jf. aftaleloven. Der er en række grunde til en handel kan være ugyldig selvom den er gjort. #41 Jeg gætter på du ikke er særlig gammel siden du tror det handler om at "ville have ret". Men når du engang bliver voksen kan du jo komme med noget der bidrager til debatten.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#49
Sejr93
Gigabruger
19-03-2021 09:34

Rapporter til Admin
Jeg er ikke jurist. Men i diskussionen, om hvorvidt du står stillet i forhold til Inkasso. Så handler det helt simpelt om rettidigt omhu. Hvis du gør indsigelse i mod fakturaen (skriftligt, så du kan dokumentere det), så kan virksomheden ikke sende beløbet til Inkasso, før de har fået afklaret indsigelsen. "Kan du derimod ikke afvise indsigelserne som åbenlyst ubegrundede, herunder indsigelser vedrørende mangler eller pris, kan kravet – i henhold til inkassoloven – ikke tages til inkasso" (sakset fra AVODAN) I forhold til sagen. Så står virksomheden ret dårligt i min optik. Jeg ville kontakte virksomheden, sende dem den oprindelige ordrebekræftelse + faktura, samt dokumentation for at denne er betalt rettidigt. Her i vil jeg skrive til virksomheden, at du anser denne handel for afsluttet. At virksomheden forsøger sig med et efterkrav og med urimelige betalingsbetingelser (betalingsdato på samme dag, som modtaget), det sender det fint signal om at de forsøger at presse dig. Du skal bestemt ikke lade dig presse. Virksomheden må endda ikke pålægge dig ydereligere rykkergebyrer indtil sagen er afsluttet. Du hæfter selvfølgelig for evt. gebyrer og renter, pålagt før din indsigelse. Kundeservice er desværre blevet et begreb fra fortiden i den danske detailhandel. Jeg lader skylden tilskrives forbrugernes totalt prisfokuserede tilgang til handel. Personligt er jeg mere end villig til, at betale 10-15% mere for en given vare, hvis jeg med det også betaler for ekstra sikkerhed. Desværre kan jeg erfarer, at jeg repræsentere undtagelsen frem for reglen. Det er helt naturligt, at forhandlerne er nødsaget til at reducere omkostningerne til et minimum, hvis kunden udelukkende vil handle det sted, som har den laveste salgspris. Pricerunner er både en gave og en forbandelse til forbrugeren såvel som forhandleren. Den 20,- ekstra du betaler for den gode service bliver ikke værdisat, ej heller synliggjort. TLDR. Kontakt virksomheden straks, informere dem om at du gør indsigelse imod den fremsendte regning. Da du anser handlen for lukket, i det øjeblik handlen er fuldendt. Dvs. i det øjeblik virksomheden har modtaget den aftalte betaling samt du har modtaget dine vare. Virksomheden har nu ikke mulighed for at indgive sagen til inkasso, ej heller kan de opkræve rykkergebyr mm. inden de besvare indsigelsen.
--
#50
Jimminez
Mega Supporter
19-03-2021 10:17

Rapporter til Admin
lige meget hvad vis den kommer for en ret så taber du lige meget hvad du frem lægger 1.24kr og koster normalt 1244kr det kan i ikke se er ond tro ???? du og i brugde SKU da tænke jer lidt om 1,24kr for en rednings vest?????? selv en redningsvest til en barbie dukke koster mere end 1,24 lige meget hvad i skriver for i ikke til at ændre min mening om dette! jeg ville 100% sende pakken tilbage og anullere handlen og det kan butikken også gøre uden problemmer selv om du har fået ordrebekræftelse og fraktura
--
#51
Wing Man
Super Nørd
19-03-2021 10:24

Rapporter til Admin
#0 Aftaleloven § 32 Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en fejltagelse. Stk. 2. Bliver en afgiven viljeserklæring, som befordres ved telegraf eller mundtlig fremføres ved bud, forvansket ved fejl fra telegrafvæsenets side eller ved urigtig gengivelse af budet, er afgiveren ikke bundet ved erklæringen i den skikkelse, hvori den kom frem, selv om den, til hvem erklæringen er afgivet, var i god tro. Vil afgiveren gøre gældende, at erklæringen er uforbindende, har han dog at give meddelelse derom uden ugrundet ophold, efter at forvanskningen er kommet til hans kundskab. Undlader han det, er han bundet ved erklæringen i den skikkelse, hvori den kom frem, såfremt den, til hvem erklæringen er afgivet, var i god tro. Det er ret tydeligt: "Prisen var på famøse 1,24 kr. og normalt koster varen på andre sider 969 kr." "Der er tale om to redningsveste som, efter de har opdateret deres hjemmeside, koster 1.244 kr. per styk. På andre hjemmesider koster de 970 kr. per styk." Min vurdering er at du allerede vidste at det var for godt til at være sandt. Men om du gjorde eller ej betyder ikke noget, da det i sidste ende kan koges ned til om retten vil vurdere at du burde indse at der forelå en fejltagelse, og det er jeg faktisk ret sikker på at de vil. Vi taler ikke om en besparelse på 50, 70 eller 80% som kunne være sandsynlig i forbindelse med en kampagne. Ydere mere så fremstår fejlen mere som en komma fejl - altså en fejl pris indtastning 1,24 vs 1.244kr. Min påstand er, at du aldrig vil vinde sagen i retten, og du dermed ikke har ret til at beholde varen.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#52
Jackson3012
Supporter
19-03-2021 10:48

Rapporter til Admin
#0 Bare ignorer alt det lommejura herinde. Aftaleloven kan ikke bruges i dette tilfælde. Varen er leveret, og du har ingen grund til at antage at sælger ikke har accepteret prisen. En dommer vil ligge vægt på. Fejlen burde allerede været blevet fanget inden forsendelsen eller bekræftelsen. Og at virksomheden har leveret varen, må anses for at virksomheden har accepteret handlen. Og kan derfor ikke opkræve en anden pris. Som sagt skriv en PB. Hvis det er. Gider ikke bruge mere tid på at kommentere på fejlfortolkninger
--
#53
NiceRag
Junior Nørd
19-03-2021 10:53

Rapporter til Admin
hvis du har handlet i god tro, så er det vidst sådan lidt på vippen hvis du kører forbi en tankstation og benzinen koster 1 kr per liter, så ved alle der er tale om en fejl men hvis benzinen en dag koster ~7 kr så er det svært at vurdere? Sådan blev det nævnt engang jeg hørte en nyhed om en stor række mennesker havde købt benzin en gang pga en prisfejl ved en tank-selv stander ligeledes har jeg hørt om Dell som skulle levere en fandens masse skærme til 1200 kr, selvom prisen var en fejl og den skulle ha kostet en del mere anyways, du kan vel høre forbrugerombudsmanden?
--
#54
Slettetbruger4055
Supporter Aspirant
19-03-2021 10:57

Rapporter til Admin
#52 Men har du ikke handlet i god tro, så kan retten faktisk dømme dig til, at betale tilbage. Folk har aldrig påstået herinde, at de er 100 procent korrekte, de giver svar udfra det de finder.
--
#55
Defterdar
Semi Supporter
19-03-2021 11:01

Rapporter til Admin
En annullering af ordrebekræftelse havde været på sin plads. Men når de tager imod betalingen og sender ham produktet, så må man også anse handlen som værende afsluttet. De har da haft rig mulighed for at se, at deres ordre på 2,48DKK med en fragt på 39DKK (antager jeg), var lidt skæv. Som #34 også er inde på; Hvad hvis køber har taget varen i brug (han kunne have skrevet navne på dem) og sælger vil ophæve handlen. Skal køber så også hæfte for forringelsen af produktet? imho, så er det Tough luck at de har sovet så meget i timen. De må se det som en dyr lektie og få styr på deres varesortiment, pakning og ordrehåndtering, når de bare sender produkter ud i blinde og så prøver at rette op på egne fejl efterfølgende. #53 Hvis jeg kommer forbi en tankstation, hvor brændstof står til 1kr, og de lader mig tanke. Siger du så at jeg får en ekstra faktura fra dem, når jeg er kommet hjem? De skal være velkomne til at prøve :)
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
--
Sidst redigeret 19-03-2021 11:04
#56
Wing Man
Super Nørd
19-03-2021 11:15

Rapporter til Admin
#52 Det passer ikke at aftaleloven ikke finder anvendelse. Der er undtagelser i loven som er mønter på en situation som denne.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#57
ToFFo
Guru
19-03-2021 11:37

Rapporter til Admin
Stoooooooop! Kontakt forbrugerstyrelsen. Det du har gang i herinde, giver KUN svar i forhold til etik og moral. Det har intet at gøre med hvad der er juridisk korrekt. Der er ingen klare retningslinjer for din specifikke situation, så du skal have forbrugerstyrelsen ind over. I say again, kontakt forbrugerstyrelsen, så du kan få klar besked. Når du har fået klar besked fra forbrugerstyrelsen kan du skrive herinde hvad udfaldet af sagen er. På den måde har man noget at rette sig efter, hvis andre er i samme, eller lignende situation. Du gør os alle en tjeneste hvis du kontakter forbrugerstyrelsen. Fik jeg sagt du skal kontakte forbrugerstyrelsen? Alt det der foregår herinde er bare "jeg synes". Det kan du ikke bruge til noget som helst. Jeg ved godt folk skriver i bedste mening, men det er totalt ubrugeligt, hvis forbrugerstyrelsen alligevel siger noget andet, så du spilder din tid, så længe du ikke kontakter forbrugerstyrelsen.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 19-03-2021 11:38
#58
Gustavss14
Nørd
19-03-2021 11:37

Rapporter til Admin
# 57 Tak!
--
#59
Knocker
Supporter Aspirant
19-03-2021 11:51

Rapporter til Admin
#57 .. Men hvem skal han så kontakte? Jeg er pludselig i tvivl! ... :D
--
Zombies eat brains. Don't worry, you're safe...
#60
ToFFo
Guru
19-03-2021 11:54

Rapporter til Admin
#59 - Man burde lave en gruppe der hedder HOLitiet som er en samling af internet krigere, der kan storme webshops med lommejura! xD
--
- Indsæt signatur -
#61
Benny
Gæst
19-03-2021 12:10

Rapporter til Admin
#57 Jeg ser ikke rigtigt noget nyt hos forbrugerstyrelsen som ikke har været nævnt i tråden her, fra deres hjemmeside: Forkerte priser i netbutikker Hvis du har en netbutik med købsfunktion, vil de oplyste priser normalt være bindende. Det betyder, at kunden har ret til at købe varen til den oplyste pris, også selvom den er forkert. Der er dog enkelte undtagelser. Kunden kan ikke forlange at få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl. https://www.forbrug.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#62
Sejr93
Gigabruger
19-03-2021 13:16

Rapporter til Admin
Du har på ingen måde handlet i ond tro i denne sag. Det kan muligvis argumenteres, at du kan have været i ond tro, da du først oprettede din bestilling. Men her har virksomheden haft rigelig mulighed til at reagerer. De acceptere både bestilling, tager i mod betaling og endeligt udlevere varen (sender den). Hvordan vil du, som forbruger ellers kunne skelne imellem potentielle fejl og reelle "super" tilbud. Personligt, så havde jeg da også selv smidt varen i kurven og tænkt "fedt!". Det kunne jo være at virksomheden blot skulle skille sig af med varen og ønskede at "give den væk" i stedet for blot at smide den ud. Alt dette vurdere jeg til, at sælgere acceptere handlen. Så er den vel også lukket der. Du har på intet tidspunkt skjult noget for sælger, så hvis sælger føler sig snydt i denne situation. Så er det vel kun nogle interne arbejdsgange, som ligger til grund for denne fejl? Hvor i processen overgår du fra ond tro til at virksomheden laver en fejl? Jeg vil påstå, at det er det tidspunkt varen skifter hænder. Det er her handlen endeligt effektueres. Det er vel sælgers ansvar, at prissætningen i hans IT systemer er retvisende. Endeligt er det vel også sælgers ansvar, at udfører en evt. slutkontrol inden varen sendes ud af huset. Der må da stå en medarbejder, som propper vesten i en kasse, med fakturaen og sætter en fragtlabel på. Denne person bør da reagere på dette.
--
Sidst redigeret 19-03-2021 13:16
#63
7430
Mega Nørd
19-03-2021 13:46

Rapporter til Admin
ikke handlet i ond tro? 62 i hvilket senarie vil du komme frem til det? :D 1.25 for en fucking redningsvest med ny værdi 969-1200kr gu det i ond tro,
--
jep jep
#64
anders1226
Monsterbruger
19-03-2021 13:52

Rapporter til Admin
Folks meninger osv kan du skide på. vis har har købt et produkt. og har fået varen og order. så kan butikken rande og hoppe her fra og til månen.
--
#65
Homosapien
Supporter
19-03-2021 13:53

Rapporter til Admin
#62 Helt enig. Sælger har fejlet ikke bare én men tre gange: 1) forkert prissætning 2) ordrebekræftelse (her fanger bordet, og handelen er juridisk bindende) 3) afsendelse Som blandt andet Jackson3012 også har skrevet flere gange, er dette ene og alene sælgers ansvar og fuckup, og der er intet at komme efter.
--
Mumble server - sapien.dk:64738
#66
Defterdar
Semi Supporter
19-03-2021 13:59

Rapporter til Admin
#63 Personligt har jeg købt en HP Microserver hos Dustin, for den fantastiske sum af 0,01DKK tilbage i 2012, hvor de netop havde en kampagne, så den slags tilbud kan snildt forekomme.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair K70RGB | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q
#67
ToFFo
Guru
19-03-2021 14:22

Rapporter til Admin
#61 - Jeg ser ikke rigtigt noget nyt hos forbrugerstyrelsen som ikke har været nævnt i tråden her, Lige præcis derfor skal trådstarter kontakte forbrugerstyrelsen. Man kan ikke google sig frem til det rigtige svar, og det kommer helt sikkert heller ikke fra dette forum, da ingen kan svare korrekt på det, i en så specifik situation. God tro, ond tro, butikkens betingelser, at det er forventeligt den slags webshops kører med meget automatisering og så videre derudaf. Alt hvad folk herinde siger om denne specifikke situation, er rent gætværk... Selv hvis der er en afgjort sag, som ligner denne rigtig meget, er det ikke lig med det er korrekt at antage det samme gør sig gældende her... Så mit råd fortsætter med at være kontakt forbrugerstyrelsen. Fordi "jamen folk på HOL sagde....!" ikke holder i retten.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 19-03-2021 14:26
#68
Benny
Gæst
19-03-2021 23:46

Rapporter til Admin
#67 Jeg var slet ikke klar over forbrugerstyrelsen skulle yde juridisk bistand i individuelle tilfælde? Det må være meget nyt og meget dyrt :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#69
ToFFo
Guru
19-03-2021 23:56

Rapporter til Admin
#68 - Nu skriver jeg forbrugerstyrelsen, men det er egentlig ikke dem man kontakter. Jeg mener i virkeligheden Nævnenes hus/Center for klageløsning/Forbrugerklagenævnet. Jeg har bare rullet dem ind under samme kappe. Man kan også kontakte E-mærket hvis webshoppen har e-mærket samarbejde for at få juridisk hjælp. Det ser ikke ud til man kan kontakte Forbrugerstyrelsen direkte længere. Det har man kunne indtil for et par år siden. De havde endda en chatfunktion en overgang, hvor man kunne få gratis råd/hjælp, hvor de sagde hvordan man var stillet i specifikke tilfælde. Men det håndteres nu af center for klageløsning som egentlig er den instans der skal kontaktes. Kontakt: https://naevneneshus.dk[...]
--
- Indsæt signatur -
#70
Benny
Gæst
20-03-2021 00:05

Rapporter til Admin
#69 Disse sager kan vi behandle: Prisen for varen eller tjenesteydelsen, som du klager over, skal være mindst 1.050 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen mindst være 680 kr.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#71
Benny
Gæst
20-03-2021 00:24

Rapporter til Admin
Men det hænger self nok lidt sammen med en klage koster 400kr.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#72
Splint
Junior Nørd
20-03-2021 09:30

Rapporter til Admin
Jeg ville hverken beholde varen eller betale differencen. Hvis ellers der var tale om et firma, der har ry for at opføre sig ordentligt overfor kunderne, så ville jeg tilbyde dem at lade handlen gå tilbage, selvfølgelig mod at blive holdt skadesløs. En ting er jura, en anden er retfærdighed og moral.
--
En nation uden grænser er ikke en nation.
--
Sidst redigeret 20-03-2021 09:34
#73
Comicsdk
Giga Supporter
20-03-2021 09:35

Rapporter til Admin
Ja, ærligt talt. Hvorfor al den virak omkring en åbenlys fejl. Der er 14 dages fortrydelsesret, den gælder vel, medmindre OP har været en tur i baljen med vestene.
--

Opret svar til indlægget: Internetbutik kræver betaling efter køb pga fejl -...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning