Det lyder da til at de har fået temmelig meget flak hvis de helt dropper bolden. Måske har de haft så høje tanker om sig selv at de kunne bully andre firmaer ind i exclusive sammenarbejds aftaler ved at true dem med udelukkelse og behandling som anden rangs partner?
Det er ihvertfald shady og modbydlig markedsføring, men jeg må også sige at det kommer ikke som overraskelse. Det er næsten blevet normal praksis at gå helt til linjen i et moderne samfund hvor eksponering er alfa og omega nu når vi har så mange platforme, ikke mindst sociale. Der er så mange forbrugere som tyr til en hurtig youtube video for at få svar om et produkt er godt eller ej, uden at tænke over at mange videoer er sponsoret af producenten af varen. Her skal man nok være kritisk overfor reviewers ord om guld og grønne skove. Det kræver en del research, past and present, dykkelse i benchmark og reviews for at få den rigtige fortælling af et produkt.
Bare indenfor en uges tid har jeg tilfældigvis stødt ind i
https://youtu.be[...] som er træt af hvordan AMD skal diktere hvad reviewers må sige om deres produkter hvis de skal have gratis sample. Eller hvordan gamersnexus begyndte at få et rocky relationship med Coolermaster efter de gav kritik af deres H500P som fik CM til at lave en Mesh edition dog uden at den fik medieomtale fordi det ville være pinligt hvis en langhåret tech guru vidste bedre end dem. Eller en video jeg så igår som jeg ikke kan finde, med en reviewer som startede videoen med en vin-smagning historie og som heller ikke gad at reviewe tilsendte CM RGB kølere fordi de var ødelagte eller defekte når de kom som reviewsamples og generel snak om ingen/dårligere kvalitetskontrol. Jeg kan ikke huske kanal, videoen hed noget med "Stop this shit".
Flere reviewers argumenterer med at det er grundet udskift af ansatte i disse firmaers public relations kontorer osv. Det kan sagtens være den officielle udmelding fra firmaerne, det kan også være de har ændret strategy eller intern politik. Det er dog dårlig undskyldning i min bog. Enten er jeres produkt og markedsførings politik i orden eller er den ikke.
Det jeg prøver at drage som konklusion er at man som forbruger skal passe på hvilket brand man sætter sin tillid til og hvor meget man hægter sig i det. Det er åbenbart noget firmaerne kun synes er vigtig på papiret og i retorikken fordi de efterlever det sq ikke. Jeg synes også CM bliver mere og mere hurtig-ud-af-fabrikken plastik lort, AMD lyver og skjuler infomation før Ryzen1 release, Intel vil ikke længere oplyse turbo-hastighed udover SC, fjerner nem access til ark-info, fortsætter med lorte TIM. EVGA lavede en brøler i starten med VRM køling pads på Pascal og nu NVIDIA igen (3.5GB VRAM) med en brøler med deres GPP. Ja, listen kan jo fortsætte og andre firmanavne kan sagtens også nævnes.
Som forbruger skal vi sq bare pege finger og bringe skummelhed til lys hver gang vi ser det for det er ikke i orden. Så må andre danne mening ud fra det de læser.
--