Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Grafikkort

RMA hos Føniks Computer

Af Elitebruger pazia | 14-06-2024 13:45 | 966 visninger | 13 svar, hop til seneste
Hej folkens. For 1½ uge opstod der et problem med mit ASUS RX 6700 XT grafikkort som jeg har købt hos Føniks Computer tilbage i 2023. Problemet er at det er sort skærmbillede under opstart af kortet. Jeg foretog de klassiske trin og satte grafikkortet i min søns computer, men fortsat uden skærmbillede. Jeg konkluderede derfor, at kortet måtte være defekt af en eller anden årsag og informerede Føniks Computer. At returnere kortet var intet problem. Føniks Computer var ganske hjælpsomme og sendte returlabel til mig. Efter 1½ uge kontaktede jeg Føniks Computer for at høre en lille status på det hele, hvor jeg bliver informeret at kortet er sendt videre til deres distributør for at kontrollere kortet yderligere. Jeg blev dertil informeret, at dette kunne have en varighed på 6-8 uger, hvilket jeg føler er meget lang tid. Jeg antog jo, at Føniks Computer konstaterede fejlen i eget værksted og ville ombytte kortet. Men sådan blev det ikke. Jeg har forsøgt at læse lidt om på Forbrugerklagenævnet, hvor det ofte er indenfor 1-2 uger (hvis man benytter produktet på daglig basis - hvilket jeg vil sige er tilfældet), men ved at læse tidligere afgørelser er det nok nærmere 28 dage, som Nævnet vil acceptere som "rimelig tid". Hvad er folks egne erfaringer med dette og Føniks Computer generelt i forhold til RMA-sager?
--
:o
#1
ReZel
Maxi Nørd
14-06-2024 13:55

Rapporter til Admin
At det tar flere uger er med RMA er normalt ikke kun hos Fønix men også andre steder og fordi det er et 6000 serie kort så kan de ikke bestille et nyt kort og give dig i mellemtiden Hvad der muligvis vil ske er Asus finder ud af dit kort er i stykker og så får du muligvis pengene igen fra Fønix eller et kort der svare til hvad du have Asus RMA er totalt lort de er mere eller mindre blevet kendt for at være nogle af de værste i verden så de kan sikkert ikke engang finde fejlen og hvis de gør vil de sikkert have penge for at lave den eller penge for lave noget der slet ikke er fejl med Der er mere eller mindre ikke nogle butikker eller webshops der har noget værksted tilbage det er sparet væk hos de fleste
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 14-06-2024 13:56
#2
pazia
Elitebruger
14-06-2024 14:00

Rapporter til Admin
#1: Æv, det var hvad jeg frygtede. Jeg må bide i det sure æble og vente på at ASUS/Føniks vender tilbage med status til mig. Forhåbentlig snart :) Tak for info'en.
--
:o
#3
ReneWagner
Super Supporter
14-06-2024 18:12

Rapporter til Admin
De vender nok tilbage med at de ikke har fundet en fejl, jeg havde en computer inde med defekt bundkort, de sendte den retur 3 gange da de ikke kunne finde nogen fejl selvom den ikke startede op (komplet pc købt hos dem) efter 3 måneder skiftede jeg selv bundkort og voilá. Det er dog en hel del år siden, så man kan håbe at de har oppet sig, men ikke et sted jeg handler med igen.
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
#4
PerHorsens
Monsterbruger
14-06-2024 20:20

Rapporter til Admin
Kan du ikke bruge PC så eller bruger du cpu grafik ?
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 MAX REVO 1300w Vand:FLT240 3 280rad Sapphire rx7900xtx nitro plus OC 1440P 165Hz
#5
BoreBissen
Guru
14-06-2024 20:51

Rapporter til Admin
Hvis du ikke kan vente den forholdsvis lange periode på at det bliver ombytter (eller hvad der nu kommer til at ske), så køb et erstatningskort - kunne være et Rtx 4060 og benyt DLSS. Og sælg det igen når du får dit originale kort retur. Du kommer kun til at tabe 200 - 300 kr. er mit gæt.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 |Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36
#6
PerHorsens
Monsterbruger
14-06-2024 20:57

Rapporter til Admin
Jeg har en vega64 nitro plus du kan låne kvit og pomfrit
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 MAX REVO 1300w Vand:FLT240 3 280rad Sapphire rx7900xtx nitro plus OC 1440P 165Hz
#7
Juniper
Maxibruger
16-06-2024 00:39

Rapporter til Admin
Har elendige erfaring med RMA hos Føniks, og jeg handler aldrig hos dem igen.
--
#8
ToFFo
Guru
16-06-2024 08:11

Rapporter til Admin
6-8 uger er sgu i overkanten. Er du blevet tilbudt et lånekort i mellemtiden? Hvis de skal bruge så længe på det. så skal du have et låneprodukt. Når der stilles et låneprodukt til rådighed kan man forlænge behandlingstiden på reklamationen en smule. Så prøv at hør dem ad om de ikke har et grafikkort du kan låne i mellemtiden. Du kan jo ikke bruge din computer uden grafikkort, så det er ret væsentligt.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#9
pazia
Elitebruger
16-06-2024 11:52

Rapporter til Admin
#4: Jeg har heldigvis lånt et 1060 fra en kammerat, så kan da starte computeren op nu. #5: Jeg overvejede faktisk at købe GTX 3060 Ti, for jeg føler at 4060-serien bliver "svinet" lidt til i diverse forums og benchmarks. #6: Det er sgu pænt af dig. Hatten af for det. Lånte heldigvis et 1060 fra en kammerat, det er bare ikke den samme ?? #7: Øv altså. Ja, jeg overvejer også at finde et andet sted fremadrettet. Har haft gode erfaringer med mine køb tidligere hos dem, så tænkte at der var styr på tingene. #8: Ikke direkte. Jeg spurgte ind til det, men de havde ikke noget at tilbyde.
--
:o
#10
ToFFo
Guru
16-06-2024 12:31

Rapporter til Admin
#9 - Hvis de ikke kan tilbyde et låneprodukt, så kan de ikke bruge 8 uger på at løse problemet for dig. Hvis de skal bruge længere end hvad man anser som "rimelig tid, skal du tilbydes et låneprodukt mens du venter. At de ikke har et låneprodukt køber jeg sgu ikke, det lyder som en dårlig undskyldning for at spare på besværet. Men så må du også bare forklare dem at du ikke kan acceptere en behandlingstid der er så lang. Hvad er rimelig tid så? Det er der ikke et officielt svar på men en tommelfingerregel er 5 uger. Tager det længere tid, skal du som udgangspunkt tilbydes et låneprodukt, ellers kan du kræve handlen ophævet (pengene tilbage) eller en ombytning til samme eller tilsvarende vare.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#11
pazia
Elitebruger
16-06-2024 16:21

Rapporter til Admin
#10: Tak for informationen. Jeg regner også med at bede dem ombytte kortet næste fredag, hvis de ikke kan garantere at kortet er fikset indenfor 1 uge. Så de har da haft tre uger i alt til at ordne det - hvilket jeg føler er tilstrækkeligt.
--
:o
#12
ToFFo
Guru
16-06-2024 17:02

Rapporter til Admin
#11 - At kræve en ombytning/refundering efter 3 uger er måske lige voldsomt nok. Du kan godt prøve, men tror ikke de giver sig. Hvis du så vælger at gøre et stort nummer ud af det, når du at få en afklaring inden sagen er afsluttet alligevel.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 16-06-2024 17:03
#13
mr.hein
Nørd Aspirant
16-06-2024 17:06

Rapporter til Admin
husk der er tale om et produkt af teknisk karakter, derfor er "rimelig tid" noget længere her Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller omlevering: Hvis der er tale om teknisk kompliceret fejl, som er vanskelig at undersøge og reparere. source: https://forbrug.dk[...]
--
----------------------------------- Status på B/W-listen: +2/-0 -----------------------------------

Opret svar til indlægget: RMA hos Føniks Computer

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning