Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Skal tage solgt grafikkort retu efter +14 dageAf Ny på siden cookieB | 14-08-2023 11:17 | 4029 visninger | 111 svar, hop til seneste
Solgte et 6900xt lc som virkede upåklageligt , første dag manglede han pci stik, som jeg gav ham med, samt beskrev hvad han skulle gøre.
da jeg havde pillet kortet ud og skiftet drivers mm.. til nvidia var jeg ikke rigtig hook på at sætte amd i igen for at han kunne se det virkede. ( min fejl, det burde jeg have gjort )
istedet sagde jeg at hvis det ikke virkede når han kom hjem eller et par dage så tog jeg selvfølgelig det retur.
Hørte intet, nu er der gået 15 dage så skriver han at det er defekt mm. og det chrasher efter 5-10 min hele tiden og han vil have retur.
jeg har prøvet med det jeg med begrænset viden og YouTube, at hjælpe.
Kortet kørte perfekt, da jeg havde det fra start til jeg pillede det ud.
det mener jeg så ikke, vi har skrevet frem og tilbage.
og vi er åbenlyst uenige…
Jeg var den tredje ejer, nr 2 havde kortet i mindre end 2 timer
så igen hvad gør jeg ???
jeg står inde for kortet, da han modtog det.. --
Har han tjekket at han ikke har kørt strøm over daisychaining på hans PSU ? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Teoretisk set skal du yde reklamationsret, hvis du ikke har solgt købt som beset eller skriftligt med begrænset reklamationsret.
I praksis er det ret få der yder den reklamationsret loven foreskriver ved brugtsalg, selvom de ikke har begrænset perioden som de burde.
Moralsk er 14 dage på kanten til jeg vil sige købers problem.
(Han bør teste kortet igennem kort efter modtagelse)
Er der ingen fabriksgaranti eller reklamationsret tilbage fra firmaet som oprindeligt solgte kortet? -- Sidst redigeret 14-08-2023 11:23
Jeg står ikke inde for brugte stumper udover 14 dage.
Jeg er ligeglad med jura og what not.
Er jeg ikke første ejer, står jeg ikke inde for noget som helst, der er juraen igen en by i Nordkorea.
Kender jeg køberen, er snakken en anden, men jeg stoler ikke blindt på at folk ved hvad de laver, jeg har set for mange bruge FSP-PSU'er fra gamle kontormaskiner til mid- eller high end-kort.
Glem det. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Jeg ved intet.
har forslået ham at slå det op herinde.
hans ven med mange års erfaring fortæller hm at det er defekt.
Så det bekræfter ham nok i hans frustrationer, hvilket jeg jo godt kan følge. -- Der er et år tilbage fra Asus, når jeg slår kortet op -- Jeg sagde jo et par dage til ham, så tog jeg det retur. -- Jeg ville ikke tage det retur så sent.
2-3 dage efter modtagelse, det ville have været rimeligt.
15 dage efter modtagelse, ikke dit problem.
I har jo aftalt returret (et par dage) og disse er gået. Så der er intet at komme efter.
Som du skriver i #5 - Bed ham tage den med ASUS (Jeg læser det som at du skriver at der er 1 års garanti hos ASUS). -- 63 plusser på whitelisten. --
Sidst redigeret 14-08-2023 11:30 Hvis han er i køreafstand, så kan du jo tilbyde at du vil kigge på kortet i din maskine og se om du kan finde noget.
15 dage siden, han kan fanme have haft tid til at lave al mulig lort på det kort.
Jeg ville tilbyde at køre over til ham eller han kører over til dig og så følgende scenarier:
1. Kortet er helt dødt, det virker hverken i anden maskine og der er ikke noget som giver mening.
Her vil i skulle finde en løsning. Jeg synes umiddelbart 15 dage er lang tid og der kan være sket en del i købers hænder, men det er heller ikke så lang tid, at man måske ikke lige har tiden til at teste det igennem.
2. Køber har lavet en fuckup og brugt forkert PCI-E kabler, ikke sat korrekt i, PSU er aaaalt for lille eller andet i den dur.
Her skal køber betale benzin pengene for dig hvis du er kørt, eller selv stå for transporten til dig.
3. Kompliceret fejl, som en almindelig bruger ikke umiddelbart kan forvente at løse, men som du løser for ham.
Split af transport pris.
Den er svær, det indrømmer jeg. En del af min beslutning, handler meget på hvordan køber har ageret igennem processen og hvilken mave fornemmelse jeg fik af ham.
Jeg har mødt mange såkaldte PC eksperter som en eller anden kender, som ikke fatter noget som helst. Det vil jeg ikke tage som en autoritet. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H110i Elite --
Sidst redigeret 14-08-2023 11:31
i tillæg; du kan sagtens være blevet bøffet af forrige ejer.
Vi havde en sag her på HOL hvor en ussel type videresolgte et kort han udmærket var klar over var problematisk.
Tråden var lang og dramatisk og et klokkeklart eksempel på at man ikke kan regne med hverken det ene eller det andet blandt "fremmede".
Men har kortet fungeret fint hos dig gennem længere tid, kan jeg ikke se hvordan du skulle ende med at betale hele festen.
14 dage er rigeligt til at tæve det igennem og opdage om det fejler. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
Men hey... har du givet ham random PCI-stik uden at kende hans PSU?
"første dag manglede han pci stik, som jeg gav ham med, samt beskrev hvad han skulle gøre"
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 11:35 #10
True!
Det skal jo matche hans PSU. Det kan sgu godt have brændt det hele af. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H110i Elite Jeg nærlæste lige.
Du skriver:
første dag manglede han pci stik, som jeg gav ham med, samt beskrev hvad han skulle gøre.
Hvis du taler kabler direkte fra PSU til GFX, så skal du være obs på man ikke bare kan bruge PCI kabler fra en anden PSU.
Selv inden for samme mærke kan ledningerne inden i kablet være trukket forskellig og give 12 volt hvor der bør være ground osv.
Har du gjort det med en beskrivelse af han bare skal smide kablet i hans PSU, har du et øget ansvar.
EDIT:
Nå #10 faldt over det samme mens jeg skrev en lidt længere post he he. -- Sidst redigeret 14-08-2023 11:38 Han sagde at han havde corsair psu som jeg selv
samt fik at vide i Føniks da jeg skulle have flere pci stik at det var fint, men motherboard var en jungle
så ja, min begrænset viden -- Det er en rigtig skod situation. I kunne evt. aftale at han sender varen retur til dig så du kan teste varen og se om du oplever det samme som køber skriver.
Hvis ikke du kan finde fejlen så kan du sende varen retur til køber og så har du din ryg fri. Så ved du at varen du har solgt virker som den skal. Så kan i evt. slå halv skade med fragten og sige at køber betaler fragt til dig og du betaler fragt til køber. Det ville være en billig løsning hvis du kunne få ro i sindet for ~50kr. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
Der er flere typer stik til Corsair, prøv at nævne de to modeller.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Han bor måske 20 min fra mig.
kender ikke den oprindelige ejer -- #13
Jeg ville stoppe brugen STRAKS og håbe kortet ikke har taget permanent skade og virker så snart det får korrekt strøm.
Dermed ikke sagt dette er årsagen, men den er meget nærliggende.
Se evt hvad jeg i #12 skrev...
Selv inden for samme mærke kan ledningerne inden i kablet være trukket forskellig og give 12 volt hvor der bør være ground osv.
Det virker positivt at kortet tænder og kan spille 5 minutter.
Så er det årsagen, er der mulighed for korrekt strøm er nok til at løse situationen. -- Sidst redigeret 14-08-2023 11:47 Jeg har corsair 850 cm mener jeg
han skriver 1200 w
har spurgt om model -- Som andre skriver er PCI-E kabler ikke de rigtige der fulgte med til hans PSU så er det desvære nok dig der er skyld i kortet er futtet af fordi PCI-E er IKKE standard da pin layout ikke er ens fra mærke til mærke
Ikke engang inden for det samme mærke andet end Corsair, Seasonic og nogle få andre er det ens standard så det er det vilde vesten og derfor man ALDRIG skal bruge kabler man ikke sikker på hvor kommer fra og høre til
Syndes det er næsten hver eneste uge der kommer nogle på HOL og skriver de har futtet ting af fordi forkerte kabler er blevet brugt
Eller som ham sidste år hvis PC slet ikke kunne starte fordi han brugte gamle PSU kabler men han futtede ikke noget af så der var han heldig
#18 der er ikke noget der hedder Corsair CM
Du bliver nødt til og finde ud af hvad mærke model og antal watt begge jeres PSU er
Alle 3 ting tak antal watt og 80 plus rating fortæller os ingenting -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 14-08-2023 11:50
Det er en speget sag, jeg ville vove den påstand at køber selv bærer ansvaret for korrekt montering.
Omvendt; OP rådgiver uden at have sat sig ind i sagerne, og er køber noob ligesom jeg, stoler han måske lidt for meget på gamle nørder.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" De kabler han fik er de samme, som jeg bruger.
men jeg kan godt fornemme, skråplanet og mulig mishjælp.
endnu bedre er det åbenbart lige blevet, da han skriver at han har byttet kortet videre…..
afventer lige bekræftelse på hans svar.
hvordan kører man ama til Asus uden kvit .
har kassen til kortet -- Han købte det af mig d.30 og byttede det videre d.31
så det er næste i rækken som er utilfreds --
Edit.
Nå, men så er du jo ude af ligningen.
Men lige for at forstå dine pudsige formuleringer; gav du køber 1 kablerne, eller gav du køber 2 kablerne? -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:05 #21 det er lige meget hvad kabler du bruger eller brugte og at de virker/virkede hos dig hvis hans PSU ikke er af samme mærke eller ikke har samme pin layout så vil det netop ikke virke hos ham
Igen pin layput er ikke standard fra mærke til mærke -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 Han havde et 8pin med 8 pin lus.
så fik 2 pci 8 pin så han havde 3 x 8 -- Det er jeg så blevet meget opmærksom på. -- Hvis hans PSU er en Corsair der bruger type 3/4 og din også er så er det ikke kabler der er problem så du må meget gerne vride info ud af ham hvad mærke model og antal watt hans PSU er
Din også og hvis du ikke ved så tag et foto og smid det op på
https://imgbb.com[...]
-- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520
..Gav du kablerne til køber 1, er du ude af den forretning, køber 1 har enten skubbet et fungerende eller smadret kort videre eller køber 2 har smadret kortet.
Har køber 1 eller 2 smadret kortet, er det en sag mellem de to noobs.
Du burde ikke have blandet dig i kabelsnakken, men uanset; køber 1 og 2 har et internt problem, i og med at køber 1 ved at have videresolgt kortet, må stå inde for at det virker over for køber 2.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:16 Nu er det den nuværende ejer, som truer med jura og politi,
og at det er mit ansvar…
med kvit..
som jeg ingen anelse har om hvem er da jeg jo var nr.3 -- Han fik kablerne kvit og frit… -- Spørgsmålet er også om kortet virkede hos køber1.
(Som købte af #0)
#27
Er man rigtig heldig har køber1 smidt de ekstra PCI-E kabler (eller 1 af dem) med videre til køber2, i en helt ukendt PSU og problemet først opstået der.
Der er lige rigelig med ubekendte i denne ligning.
#28
Ikke juridisk.
Hvis Gigabyte sælger til Proshop, og Proshop sælger til dig... Har Gigabyte forsat et reklamationsansvar.
(Ja ja det er brugt her, dette var blot for at vise man ikke udgår af ansvarsrækken ved videresalg) -- Sidst redigeret 14-08-2023 12:21 Som tegn på goodwill
og ingen hjælp med kabler ever. --
Jeg har slet ikke styr på dine formuleringer og din Pulp Fiction-facon at beskrive historien på.
Indtil videre er jeg nogenlunde sikker på at det er foregået således:
Du køber et kort.
Du sælger det kort videre og giver køberen random PCI-kabler kabler.
De kabler fungerede eller fungerede ikke for din køber.
1. Din køber har et kort der fungerer fint og har solgt det videre.
2. Din køber har smadret kortet og solgt det videre til den sidste køber.
Den sidste køber vil have dig til at erstatte kortet.
Er det sådan det er? -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:22 Der er ikke nogle der siger du har gjort noget bevist eller du har forsøgt og ødelægge noget det er en ærlig fejl som man kun laver en gang
Jeg prøver bare og opklare hvad pokker køber 1 og 2 har lavet siden kortet er dødt
Det ikke længere dit problem du har solgt kortet og om det så er køber 1 eller 2 der er en torsk og brugt de forkerte kabler og ødelagt kortet vides ikke endnu
PS jeg ville sige at køber 2 kan råbe om politi alt det han vil har han ikke checket kabler er de rigtige er det hans egen skyld
Så må han selv rode med en RMA hos GPU firma -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:27 #33
Rent juridisk har køber2 et reklamationskrav mod køber1.
Køber1 har et reklamationskrav mod #0.
#34
Det er ansvarsandragende at levere kablerne sammen med brugsinstruktioner og kortet til køber1. -- Sidst redigeret 14-08-2023 12:27 Pretty Much
det fungerede da jeg tog det ud af min pc. Upåklageligt --
Lad os nu holde overblikket.
Er det som jeg skriver i #33 er du ude af den historie, længere er den ikke.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #37
Nej ikke ved din option:
2. Din køber har smadret kortet og solgt det videre til den sidste køber.
(Forudsat det var kablet #0 leverede sammen med brugsinstruktioner der får kortet til at dø) -- Sidst redigeret 14-08-2023 12:29
38
Jow.
Hvis han har en reklamation, tager han den med OP.
Det valgte han ikke at gøre, ergo har han accepteret handlen uanset.
Om det kort er brændt af eller ej - han sendte det videre.
OP kan være fløjtende ligeglad med hvad de to tosser har ild i. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #39
For at skære det ud i pap...
Gigabyte levere forkert kabel med deres PSU de sælger til Proshop.
Proshop sælger videre til dig.
Salget videre til dig får ikke Gigabyte til at være ansvarsfri.
(Ja ja her er det brugt, men samme princip) --
Jeg gider ikke bruge mere krudt på historien, bland butikssnak ind i det - I don't care :D
OP du skylder ikke nogen noget.
Videre i teksten. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" wait, hvis din køber har solgt det videre så er du ude af ligningen.
Det kan godt være lovgivningen siger noget andet og at du stadig har et ansvar. Men du kan jo ikke vide om din køber har fucket kortet og så bare solgt det videre hurtigt.
Køber 2 kan bare pusse politi og jura på dig så tosset han har lyst til.
Igen, som jeg skriver, så vil min villighed til at hjælpe baseret på hvordan personen kommer til mig på. Hvis personen med det samme truer med politi og jeg ved ikke hvad. Så vil jeg pege den over mod din køber.
Der er gået 15 dage og kortet er blevet solgt videre i de 15 dage. Jeg ville kaste hænderne op og sige, not my problem. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H110i Elite Ejer skriver at
det godt kan stå idle længe, men så snart at det kommer under load, så går der ikke længe, før den bare slukker skærm, crasher Windows og genstarter uden display output.
så han er nødt til slukke bagpå.
når han sætter sin kammerats 6750xt er alt ok. -- Bed ham hoppe i åen
-- jep jep Der er forskel på strømbrugen mellem 6750XT og 6900XT.
Der kan være defekt PSU, forkerte kabler og alt mulig andet galt.
Det må køber 2 og køber 1 ligge og rode med.
Som ComicsDK skriver, køber 1 har accepteret handlen med dig og valgt at sælge kortet videre til køber 2.
Du kan ikke vide om Køber 1 har ødelagt kortet og så bare ville sende lorten videre. Det virker også mærkeligt at han bare peger på dig uden selv at tage ansvar. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H110i Elite --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:46
42
Præcis.
Giver du mig forkerte kabler, finder jeg ud af det med samme, og så ringer jeg til dig og fortæller dig om bålet i mit kabinet.
Og du svarer, ja, jeg kom til at give dig forkerte kabler - her er dine penge.
Sælger jeg kortet videre, hvordan skulle du da vide om jeg har sat ild til det eller min køber har sat ild til det. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Køber2 har intet krav mod dig #0.
Har nogen et krav mod dig er det køber1.
Køber2 kan udelukkende have et krav mod køber1.
(Hvorefter køber1 MULIGVIS KAN have et krav mod dig)
Så vil køber2 politianmelde dig kan du tage det helt roligt.
Det kan du sikkert også hvis køber1 ville, da politiet jo nok ville henvise til civilt sagsanlæg.
(De kan ikke påvise svindel, så det overgår til civilretsligt) -- Sidst redigeret 14-08-2023 12:51 Han bruger sine egne pci kabler --
I øvrigt, hvem forventer at sælger skal levere PSU-kabler.
Jeg kan virkelig ikke se at OP er i problemer overhovedet.
Har han direkte sagt; de her kabler skal du bruge - og kortet så brænder af, havde enhver med sund fornuft kunne se at OP skylder et kort.
Så ville enhver med sund fornuft ringe OP op og indrømme at det basalt set er ens eget ansvar at bruge de rigtige kabler til den PSU man ejer, men at man stolede blindt på OP.
Og OP ville sige; ja det var en kvajer, her er pengene retur.
Men aldrig til en tredje køber - nu stopper festen sgu da.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 12:58 Test det satans kort i en PC man ved virker med PSU stor nok så kan gøg og gokke finde ud af om det er kortet eller deres eget lort der er noget galt med -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 #49
Der blev vi 100% enige. :)
(Bortset fra #0 har et ansvar hvis han leverede kabel og instruks om at benytte det)
#0 har været for flink, havde køber1 selv uden instruks benyttet et fejlkabel var det 100% hans problem. -- Sidst redigeret 14-08-2023 13:03
51
Ja, til køber 1.
MEN HAN SOLGTE DET VIDERE -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Han kommer til dig 15 dage efter han har købt det og han har en kvittering der stadig er gyldig, jeg kan ikke se hvordan den kan ligge på dig.
Det med PCI-E kabler er selvfølgelig uheldigt hvis det er grunden til problemet, men så må han investere i en ny PSU der har de kabler han skal bruge i stedet.
Det lyder til at han har smidt en stor motor i en Fiat Multipla :) -- RTX 2080 Ti - i5-13600kf - MSI Z690-A - 32 GB 3600 MHz CL16 - Corsair RM650x - 1TB 980 Pro - NZXT S340 Elite - be quiet! Dark Rock 4 #52
Vi er enige om problemer med det kabel han gav køber1 ikke gør han er ansvarlig for hvad køber2 bruger af kabler.
Men der er mange ubekendte.
Vi ved ikke om kortet virkede hos køber1.
Vi ved ikke om det medsendte kabel fik kortet til at dø hos køber1.
Vi ved faktisk ikke engang om kortet er dødt, se #50. -- Sidst redigeret 14-08-2023 13:06
53
Jeg er også nysgerrig på de kabler.
Jeg har selv brugt type 3 og 4 i mine egne Corsair PSU'er på kryds og tværs.
I mine egne maskiner, vel at mærke.
Jeg kunne ikke drømme om at sende dig random kabler og bede dig benytte dem. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
54
Præcis.
Men under alle omstændigheder; hvis du fralagde dig ansvar overfor din køber og henviste en tredjepart til mig som oprindelig sælger, ville jeg bede dig (og din køber) hoppe i havnen.
Havde du ringet med det samme, havde du fået dine penge retur (muligvis over to gange hvis jeg sad på værtshus i den periode)
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 13:11 Som jeg forstår det, så virker kortet i en 5-10min under load ??
I så fald tyder det på en for svag PSU
Havde kablerne været forkerte til hans PSU, og brændt kortet af, så havde det ikke vist billede, kunne køre windows eller spille i 5-10min, det er så simpelt. Var det kablerne der havde brndt det af, var det helt færdigt ikke bare under load. -- #56
Vi er helt enige om #0 ikke skal forholde sig til køber2.
(Se #47) -- #57
det er hvad han skriver ordret.
han skiver at det er en 1200 w psu corsair -- #59
Den har i hvert fald rigeligt med watt, forudsat den virker som den skal. -- Mig og nuværende ejer er nået frem til i nogenlunde enighed , efter lidt penis målinger mm..
og fordi at jeg er vanvigtig flink og venlig
at jeg mødes hos ham og ser kortet fejle.
så tager jeg kortet retur mod 25% nedslag
så kan jeg sidde derhjemme og teste kortet i min pc. Som virkede sidst.
slette nvidia driver, installerer amd teste og osv…..
for jeg har jo intet at lave 2 dage før 10 dages dykker tur til Norge med klubben. ?????? -- Tak for alle indput.
vender lige tilbage med en sidste Update , når jeg har prøvet kortet. -- #59
Så er kortet ikke brændt af og du er ikke skyld i noget med de kabler du har leveret med.
Man er ikke i tvivl hvis kortet er brændt af pga forkert monteret kabler
-- Gal en lang kører at læse. Hvis nogen køber noget brugt, og de finder ud af after nogle uger det ikke virker, så hvade jeg nok ladet dem sejlet deres egen sø. Hvis efterfølgene personen vælger at sælge kortet videre, burde den person så ikke være sur på din køber, som han har solgt den videre fra?
Uanset hvad, folk kan kalde mig et røvhul i den forstand og klistre 5 stjerner på mig som det var GTA, jeg havde ikke bugget mig under for det, og havde måske endda blokeret nummeret. Hvis der så kommer en sag frem, vil jeg nok tænke at det vil blive et af de mest legendariske sager kørt. --
62
Det er konge-service.
Det skal du ha'.
Jeg håber at du får et fungerende kort med hjem, det har du fortjent med så langt udstrakt en hånd. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
64
Jeg har en tendens til at tænke præcis det samme.
Men når man læser hvordan OP håndterer sagen, må man erkende at man har langt igen mht. at blive den person man ønsker at være, hvis målet er at rykke seriøst op i liga på det menneskelige plan.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 13:38 #31 - Ikke relevant til tråden men ved B2B handel er der aftalefrihed. Proshop har helt sikkert ikke reklamationsret hos Gigabyte. Det er sandsynligt der er garanti på varerne men det er ikke en selvfølge. Slet ikke med Gigabyte, de er så cheap :P -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) Tinfoilhat: ON
Køber 1 havde sgu nok allerede et 6900xt lc som var brændt af, han køber så dit der virker, og sælger hans eget ødelagte til køber 2 og giver dig skylden. :P
Har du serienummeret på kortet ?
Uanset hvad ville jeg aldrig handle med køber 1 igen. -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x #59 det info fortæller os ikke en dyt det kan være en AX1200 en AX1200i en HX1200
AX1200 har en lang historie med problemer når de bliver gamle så hvis det er sådan en han har så er det sikkert hans PSU der er problemet
Bare fordi hans PSU har 1200 watt betyder det ikke automatisk at den faktisk virker som den skal og det kunne tyde på at den netop ikke gør især hvis det er en AX1200 der er kendt for at få problemer når de bliver gamle
Jeg har selv haft en AX1200 der gjorde det samme kunne ikke forstå hvorfor spil crashede PSU var stor nok så prøvede med en anden PSU og problem forsvandt
Kan du ikke få noget brugbart info ud af de to tosser? -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 14-08-2023 13:52 Har ikke læst samtlige indlæg, men…hvor er købers ansvar blevet af ?
1) Ved overdragelsen af kortet valgte køber at købe grafikkortet, uden at have set det køre i sælgers maskine først.
Det er købers eget valg. Han kunne have insisteret på at se det køre, ellers nul handel.
2) Køber og sælger aftalte, at sælger ville tage kortet tilbage, hvis ikke det virkede, når køber kom hjem, eller efter et par dage.
Køber kommer så rendende 15 dage efter.
3) Sælger giver køber et kabel til købers PSU.
Køber har selv et ansvar for at checke, om det er et korrekt kabel. Men køber vælger at stole på, at sælger har styr på det.
4) Køber bytter kortet videre efter en dag.
Har han overhovedet checket, at kortet ikke virkede, da han fik det fra sælger, før han byttede det videre? --
68
Skarp iagttagelse.
Tanken havde ikke strejfet mig.
Tror også lige jeg ville tjekke det serienummer-pjat, set i lyset af hvordan køber 1 håndterer det hele. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Det er fuldstændig irrelevant om kortet er futtet af pga de kabler du gav med. Det er købers ansvar.
Jeg kan jo heller ikke sige til nogen at de skal stille sig ud på en vej, og hvis det så gør det og bliver kørt ned, så er det mit ansvar. No way in hell.
Jeg ville ikke tage et produkt tilbage dagen efter at køber havde modtaget det. Tough luck. --
72
Så er du nok heller ikke en sælger man vender tilbage til.
Og hvis du er typen der foreslår folk at stå midt på en trafikeret vej, er du nok heller ikke en type man skal stole hundrede procent på.
Dit eksempel var med andre ord ikke fantastisk. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" hvor er kortet i dag i lille danmark,hvis en 3 part kunne test kortet ? for fejl -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Som udgangspunkt gælder købeloven stadig, medmindre andet ikke er aftalt. Det er §1 i købeloven.
Dvs. hvis du, OP, ikke har aftalt andet med køber (f.eks. købt som beset), så taler situationen for, at du har et juridisk ansvar for at grafikkortet ikke virker (varen lider af en mangel, §77a,2) og det er ikke gjort bedre af, at du har givet køberen et PCI-e-kabel og instrueret i installationen af kabel/grafikkort (§75e), hvis dette kabel er af den forkerte type og viser sig at være årsagen til at grafikkortet ikke længere virker.
Men der mangler information om hvorvidt det er det ekstra kabel og din instruktion, der er skyld i at grafikkortet ikke længere virker, eller om køberen på anden måde selv har ødelagt grafikkortet under f.eks. transport eller installation. For købeloven giver ikke reklamationsret ved forkert brug af varen.
Hvis vi kigger bort fra juraen lige et øjeblik; personligt ville jeg nok overveje at tage kortet retur hvis i kan blive enige om at dele omkostningerne (det er det kort til 4000, du lige har solgt, ikke?), men kun fordi du (muligvis) har ødelagt kortet ved at give forkert kabel og vejledning, og køber ligeledes har kvajet sig og arbejdet med noget, vedkommende ikke har forstand på.
Men læs lige #68 og vær sikker på, at det er DIT kort du får tilbage, hvis du vælger denne løsning.
Og så lad det være en lærestreg til at sælge som beset i fremtiden og lad være med at yde ekstra support for at være venlig i fremtiden - eller gør det i det mindste klart, at du kun yder support uden ansvar.
Men ligegyldigt hvad du vælger, så tvivler jeg på, der sker videre. Det koster hurtigt 10-20k kr. for køber at køre en evt. retssag mod dig, og køber vil skulle bevise, han modtog en mangelfuld vare og/eller det var din installationshjælp, som er skyld i, at grafikkortet ikke virker. Det kan ligeså godt være fordi køber har haft sine fedtede fingre på kølerne og fået skubbet dem skævt så de ikke længere køler ordentlig og systemet så crasher efter 5-10 minutter, når det er blevet for varmt.
(alt ovenstående er antaget, at der ikke er tale om scammers på hverken den ene eller anden side) --
74
Han henter det hjem og tester det selv mod et nedslag i prisen på 25 procent, jvnfr #61
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 14:54 er der stadig garanti på det ? så kan han jo bare sende det til rma,med mindre han har lavet fysiks skade på det -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Føler mig som en papegøje der siger det samme igen og igen så nu er det sidste gang
Test kort i maskine man ved virker inden det ryger nogle andre steder hen er det en defekt PSU så kan de skabe sig lige så meget de vil det er sgu ikke nogle andres problem
Stadig ingen info om hvad gøg og gokke har af hardware og jeg er efterhånden overbevist om det er scam problem i deres hardware eller bare fejl 40 i deres ende
Syndes ikke cookieB skal bruge mere af sin tid på dem der er allerede gået langt above and beyond med hjælp -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 14-08-2023 15:18
Men I læser jo ikke tråden.
Han har allerede lavet en aftale med køber 2 - en overmåde konstruktiv løsning for den nuværende ejer.
OP risikerer at stå med håret i postkassen pga køber 1. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 15:24 #73 Det må være din mor du tænker på... Du er enebarn ikke?
Hvis køber får en vare hjem, tester det og kontakter mig samme dag så er der ingen ko på isen. Jeg skal ikke have en genstand hjemme hos nogen i ret meget længere tid før jeg bliver mistroisk, såfremt at jeg ved at genstanden virkede ved afsendelse.
Hvor ser du i øvrigt at jeg skulle foreslå noget så dumt? Det var en metafor for ansvar. Men altså du virker som typen der bumser rundt i ligegyldighed, så jeg tænker ikke at jeg vil bruge mere tid på at svare dig :) god dag -- Sidst redigeret 14-08-2023 15:33
81
Jeg tog ikke dit eksempel alvorligt eller bogstaveligt, ligesom jeg heller ikke forventede at du tog min kommentar alvorligt eller bogstaveligt.
Så rabler du lidt fornærmelser af inden du lukker døren, fordi du tror at alt stopper når du er gået.
Nu er vi der hvor vi var da gæstebrugere var en ting. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Tak for indput.
Igen og børn i skal være søde..??
Spøg til side.
Kan det betale sig for mig at se det crashe eller skal jeg tage det med uden at se og kigge når jeg kommer hjem...
Hvis nu at de har lavet kludder med deres system. -- #83 . eventuelt tag din computer med til køber, og test det deri?, og virker det upåklageligt der, så virker kortet også må han selv rode med det efterfølgende.
hvis du bare tager kortet med uden af teste det, risikere du med at stå med et kort som 2 købere har haft mulighed for at fucke op over 15 dage.
-- #83, du er alt for god af dig, det er køber 2 der skal snakke med køber 1 indtil de har fundet ud af hvad der skal ske mellem dem, så kan køber 1 bagefter tage den med dig.
Men husk nu #68, vær sikker på det er det samme kort som du solgte til køber 1, eventuelt prøve at finde et serienummer frem, enten fra kvittering eller forhandler, eller måske fra et billede du har taget af det. -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
83
Nu har du jo lavet den aftale.
Holder du fast i dén, er det som det er..
Jeg synes du er gået meget, meget langt for at gå slutkøberen i møde.
Jeg synes ærligt talt at din køber, køber 1, skulle have ordnet det.
Tag din maskine med eller se kortet hos slutkøber.
Intet af det er optimalt for dig.
Jeg synes slutkøber er dybt urimelig og køber 1 komplet uduelig og totalt latterlig.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #83
Bare tag det med.
1: Virker det, har du scoret 25% af salgsprisen ekstra (ved et salg igen til samme pris).
2: Virker det ikke, skal du forsøge at have forberedt dig på en garantisag, fremskaffe fakturer hvis det kræves.
(Jeg har aldrig selv ført en garantisag ved fabrikanten)
Alternativt fremskaffe fakturer til reklamation hos dansk sælger hvis det er en option. -- Sidst redigeret 14-08-2023 18:27 vil aldrig som i aldrig tage den på min kappe at en køber noget af mig og sælger det videre uden selv at teste det for så at give mig skylder 15 dage efter ej fandme nej. Det må være den ny sælger som står med problemet.
Hvis andet så må de tage den med ordens magten hvis de tror det hjælper de 14 dage er gået og der er RMA på koret som nu de ikke vil bruge det tyder på alt andet end dit problem! -- Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe
Hvis du har handlet her på siden, er der basis for at du deler info på køber 1 - nickname er nok.
Jeg skal satme ikke handle med sådan en type og mener heller ikke andre skal ende i din situation. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Var slået op her,
Men solgt på dba samme dag...
Tak for alt info og indput.
Nogle gange er der bare dyre lærepenge, dette måske mere end nødvendigt.. --
90
Også i dén grad. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Well, som sagen står er der pt kun en sikker økonomisk taber... Den køber der vinker farvel til 25% af beløbet.
#0 kan stadig gå ud med økonomisk gevinst (#87) --
92
Ja, OP er meget tålmodig, altruistisk og imødekommende.
Det hele i en grad jeg vitterligt ikke helt begriber.
Han får brugt tid på en diskussion der skulle have været mellem de to købere, han tolererer trusler om politi og søgsmål fra tredjepart og tilbyder trods den tirade alligevel en løsning - og så får han brugt tid på at rejse frem og tilbage - og lidt tid på at skrue sit eget kort ud, skrue det gamle i og teste det.
De 25 procent der måske er i vente, er rigeligt betalt i tid og tålmod.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Har lige hentet kortet, det er mit.
Han har siddet med det i en time og kørt spil plus andet.
Har overhovedet ikke crasher heller ikke mens jeg var der....
Så nu hjem og prøve selv. --
94
Den her historie stikker helt af.
Sad du der hos en fremmed stodder i en time og gloede på at han forsøgte at tvinge et crash igennem?
Undskyld, jeg var nødt til at grine ud i stuen da jeg læste det.
No pun til dig.
Hils køber 1 og sig han kan få et gavekort til en omgang fri vandring over hele Lolland af mig.
Well.. noget tyder på at du så alligevel tjener 25 procent.
Happy ending.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 14-08-2023 19:16 Fra jeg kom , til han pillede kortet ud. Gik der ihvertfald 15 min
Og han sagde at kortet havde kørt med 2 skærme og eve online i ca 30min inden jeg kom og alt kørte perfekt..
Hvilket med skærme og eve jeg kan bekræfte.
Men alt foregik i god og venlig tone, ikke noget ondt blod, meget rolig stemning. --
Det har du håndteret til UG med kryds og slange.
Velfortjente 25 procent, vil jeg sige.
At køber 1 så var en skovl, må du jo lægge i baggrunden. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" så har det været i maskinen.
det kører som det skal,
har lavet 2 benchmark efter hinanden
brugte tiny tina wonderland, det var lige det jeg havde
jeg optog imens den kørte samt udklip af benchmark..
har siddet med kortet i over 1 time. alt virker som da jeg tog det ud..
så det dukker nok op på til salg, når jeg er kommet hjem fra ferie.
tak for alle de gode indput og hjælp..
lukker tråd -- CookieB jeg ville give dig et evigt plus hvis jeg kunne..
Hold fast du er en makker.
-- Du har lært en ting: aldrig sælge noget til nogen, der ikke har en skid forstand på hvad de har i sinde at fortage sig, alle de topkort kræver en god certificeret psu.
Selvom han havde en 1200 watts psu, kan det jo godt være noget gammelt skrammel, har selv haft en dejlig Termaltake 850 watts psu, men den kunne ikke trække et Vega 64 pga multirail.
Fedt kort iøvrigt, hvorfor vil du sælge? -- AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m. til op vil jeg blot goere opmaerksom paa at sidste jeg checkede saa havde Danmark 2 aars reklamtionsret paa alt salg inklusive privat til privat.
forskellen er dog at ved B2B og Privat til privat salg er den fravigeligt dvs man kan aftale andet.
ved firma til person salg er den ufravigeligt og dermed kan man ikke aftale sig ud af den
Saa intet andet aftalt er det lovmaessigt 2 aars reklematiosnret du skal yde... teknisk set -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury For meget fin justering til mig,
Men opdateringerne blev bedre og bedre fra amd,
Dog kunne jeg ikke vende mig til det...
Så de små ting...
Men ellers er det et super kort, lyd svagt, køligt osv... --
101
It is all well and good med alt det forbrugerrets-snak.
Skal man følge det juridiske HOL-panels guidelines, kunne OP vel gå retur sin sælger og opføre sig lige så latterligt som køber 1 i den her historie.
Jeg ser med spænding frem til at modtage en skriftlig klage fra køber 7 som i dag ejer den PSU jeg solgte for tolv år siden. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #100 Det er da overhovedet ikke læringen. :D Man kan da ikke bruge tid på at finde ud om en køber er en værdig køber hver gang man sælger noget.
Læringen må være at sælge som beset og ikke yde service, give random kabler mv. med mindre man ønsker at være en good guy, og så yde en meget begrænset returret/service eller lignende på et par dage. Og det skal selvfølgelig altsammen være aftalt på skrift forud for handlen. --
Det er jo forholdsvis let at fralægge sig ethvert ansvar.
Personligt render jeg langt uden om sælgere der tager alle mulige og umulige forbehold.
Købt som beset? Nej tak (det begrænser også udvalget af stumper hvis man bor i Grenå og skal møde personligt op i Greve en tirsdag morgen for at hente et bundkort til en plov)
Forsendelse på eget ansvar? Nej tak.
Der er et par dudes i køb/salg der altid skriver "sendes på købers ansvar" som om PostNords regler er sat ud af kraft.
Det er sælger der får evt. erstatning for beskadigelse, bortkomst etc.
De typer ser ud til at sælge fint nok alligevel - jeg stempler bare helt ud på det vrøvl. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #43
Det lyder som en helt "standard din PSU er for lille/dårlig" beskrivelse. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! #100 Nu er der intet galt i multi rail... det klart hvis dem som laver psuen er piv elendige så er selv en single rail noget lort.
Multi rail er også langt mere sikkert men også dyrere da det kræver at hver rail har alt det sikkerheds halløj der skal til.
Du kan sagtens køre 4090 på multi rail uden problemer. -- AMD RYZEN 7 7800X3D, NVIDIA RTX 4090, ASUS STRIX B650E-I, G.SKILL 32GB X5 FLARE CL30 6000MHZ, BQ DARK POWER 13 1000W --
Sidst redigeret 15-08-2023 22:35 Din vejledning til køber 1 kan sagtens være korrekt ift PSU, men din vejledning kan jo ikke garantere for køber 2’s PSU. Det må være kæber 1, som står med aben, da du jo kun kan vejlede ud fra den information du har. Ingen kan vide den sksl sælges videre dagen efter. -- Sidst redigeret 15-08-2023 22:48 Nå, nu er jeg nået til slut i tråden. Den endte jo godt.
Jeg har haft to handler, hvor der var “bøvl” bagefter
Handel 1:
3090, som sælger ser og mærker i min maskine. Brokker sig herefter over coilwhine. Jeg afviste, ds han havde godkendt den hos mig. Der var ille coilwhine her.
Handel 2:
PC med skærm - formentlig 10 år siden. 2 gutter afhenter, virker ikke til have mega godt styr over det. De ser computeren i drift. Ringer 45 min efter de er taget dra mig. Efter 1 times vejledning vis telefon, erfarer jeg, at de har sat skærmen til at søge på HDMI instedet for DPI….
De sagde heldigvis pænt tak.
Det her var småting, men der findes nogle derude som bare har 10’tommelfingre -- Hvis køber ønskede at du skulle teste det og du ikke gad, så står du skidt.
Altid tilbyd at teste tingene.
Jeg solgte engang bundkort, CPU og RAM til en herindefra.
Min søn sad og spillede på PC'en da køber ankom og han måtte vente på at min søn blev færdig med sin runde.
Der sad 1.333 MHz ram og 1.600 MHz ram i maskinen og de var alle sat til 1.600 MHz.
14 dage efter kontaktede køber mig for at fortælle at 1.333 MHz rammene var stået af og om jeg ville dække den udgift.
Det var så et nej herfra.
Jeg aner da ikke om han har tweaket videre på dem og alt er købt privat, som beset og det virkede da han kom for at købe det.
istedet sagde jeg at hvis det ikke virkede når han kom hjem eller et par dage så tog jeg selvfølgelig det retur.
Du har givet køber en garanti, men du har ikke givet en tidsperiode.
Så dine overvejelser må gå på hvor lang tid at du vil dække for diverse fejl.
Har du kvitteringen og der er garanti på, så tag det retur og send det ind.
Er der ikke, så må du søge i din sjæl og finde svaret.
Som køber havde jeg godt nok været sur, hvis du ikke tog det retur. -- ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62
G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14
3080 TUF OC - Samsung LC34G55T
Adata XPG SX8200 Pro 1TB
Jeg synes du skal lave en aftale med købers køber mod 25% nedslag i prisen og tage kortet med hjem.
Jeg tænker det fungerer fint, eller dvs. jeg VED det fungerer fint og at du kan sælge det igen og har så tjent 25%
Ej, det er gas.
110
OP har kortet, du burde næsten læse hele tråden - det er lidt af et eventyr. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 391 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|