#10 Hellere opgradere oftere end at prøve at fremtidssikre sig, for det kan du alligevel ikke.
Om 4-5 år og 2 generationer vil et mid-end kort alligevel slå 4080 og 7900XTX, med det halve wattforbrug og have flere features samt fuld support fra Nvidia/AMD og spiludviklerne, hvilket betyder en bedre oplevelse i nye spil.
At du har 24GB VRAM kommer ikke til at hjælpe dig overhovedet, når det er GPUen der er for svag og sætter begræsningen for hvor høje settings du kan køre alligevel. Det er set mange gange før.
VRAM er kun vigtigt, så længe GPUen er i stand til at være med og det kan ingen GPU på sigt.
RT og DLSS er langt fra det eneste RTX kan. DLDSR og DLAA er features som går under radaren og AMD heller ikke har et modsvar på. Flere af dem kan kombineres, så det ser markant bedre ud end helt almindelig 3D/raster. Jeg bruger ofte DLDSR + DLSS Quality + RT og det ser fantastisk ud i mange spil.
RT er fedt i nogle spil, men ikke det der har imponeret mig mest, efter skift til 3080 tilbage i 2020 efter 3 år med 1080 Ti. Det blev DLDSR på sigt. Jeg kørte 1440p før og muligheden for at kunne nedskalere spil fra 4K til 1440p gør at skarpheden er markant bedre. Det ligner næsten native 4K
men uden det performance hit man ser ved native 4K, da det er hele pointen med DLDSR.
Det er stadig noget jeg bruger efter skift til 3440x1440, men har ikke været på denne opløsning så længe. Jeg er på en af de nye Alienware 34" QD-OLED og har kun haft den i et par måneder.
Du bliver nok ikke meget klogere i denne tråd, da der sidder folk fra begge lejre og som har valgt efter hvad de synes er det rigtige. Personligt, så købte jeg Nvidia (igen) grundet de RTX features som jeg ikke vil undvære og som AMD ikke kan matche. Jeg kommer ikke til at købe et AMD kort igen før de forbedrer deres feature-set så alt ikke kun drejer sig om raster ydelse, for det mangler jeg ikke.
Det er 2023 og ikke 2013, fremtiden byder kun på endnu mere RT og der vil også komme flere spil som Metro Exodus Enchanced, hvor RT ikke er en mulighed, men et krav. Her er det selvfølgelig en stor fordel med et kort som nemt klarer RT.
I mange spil så forbedrer DLSS og især DLDSR billedkvaliteten, i modsætning til hvad mange som ikke har RTX kort mener, eksempel er her -
https://www.rockpapershotgun.com[...]
Jeg bruger også utallige RT mods, til både Cyberpunk, Skyrim, Witcher 3 mf. Noget som kan ændre spillene markant. En mulighed jeg heller ikke vil undvære.
DLSS 1 var dårligt, ligesom FSR 1 også var elendigt men DLSS 2 var og er stadig banebrydende og FSR 2 kan ikke være med. Hardware Unboxed har testet det for nyligt og FSR vandt ikke i nogle af de 26 testede spil, hvor DLSS relativt nemt vandt i 21 ud af 26.
DLSS 3 er også en feature som er fuldstændig vanvittig i nogle spil. Jeg bruger det f.eks. i Flight Sim 2020 og får en voldsom stigning i fps uden at billedkvaliteten daler.
Du er nødt til at indtænke DLSS og FSR, hvis du forventer at dit grafikkort skal holde mange år frem. For du kommer til at bruge det på sigt uden tvivl, alternativet vil være at sænke de grafiske detaljer markant, men med DLSS/FSR kan du holde dem på high/ultra i meget længere tid.
#11 7900XTX vinder kun indtil RT/DXR slåes til og RT reflections ser vildt ud i FC6 og giver god mening da spillet ikke kræver det store alligevel. Jeg ligger på 140-180 fps i FC6 med RT. Ser meget vildt ud med HDR på en QD-OLED skærm.
Uden RT er FC6 ikke rigtigt noget at skrive hjem om mht. grafik. Der er langt flottere spil end det. Det er lige før FC5 så bedre ud på nogle punkter.
Giver dog ikke meget mening at basere sit grafikkort køb på Far Cry 6 da spillet kan gennemføres på 20-25 timer og på mange måder var det dårligere end 5'eren. Jeg brugte mange flere timer i 5eren end i 6eren ihvertfald.
--
7800X3D, RTX 4080, 34" 3440x1440 QD-OLED
--
Sidst redigeret 28-05-2023 11:17