Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Ray TracingAf Maxibruger JenzZz | 24-02-2023 10:22 | 1557 visninger | 33 svar, hop til seneste
Er jeg den eneste der synes ray tracing er tåbeligt - Eller sidder der nogle som synes det er det fedeste?
Nu har jeg haft 2080 Ti siden det udkom og senere skiftet til 3080 da dette udkom. Det vil sige at jeg nu har prøvet ekstremt mange spil med ray tracing men er altid endt med at slå det fra. Det har været en sjov feature at teste lidt med, men når jeg så faktisk skulle spille spillet, foretrak jeg alligevel de højere fps og det langt mere flydende billede, som RT OFF giver.
I sidste uge fik jeg så prøvet 4090 hos en kammerat. Præcis det samme. Ray Tracing smadrede framerate uden at imponere grafisk alligevel. Faktisk havde vi tid til at teste en helt masse spil med og uden RT, hvor vi skiftede hurtigt mellem dem og i mange scener, så RT ON endda værre ud. Enkelte steder, så det bedre ud, men ikke så meget at det var det kæmpemæssige performance hit værd og det var endda kun i 3440x1440 og ikke 4K, som Nvidia oftest tager deres RT screenshots i.
Der er også stuttering til tider med RT ON, små variationer i frametimes, lidt ala microstutter. Det skete ikke med RT OFF på præcist samme settings. Det er som om RT beregningerne sker for langsomt og næste frame derfor kommer senere. Har i oplevet det samme? Det sker netop også især på de mindre dyre RTX kort, som netop håndterer RT langt dårligere.
RT ON æder også markant flere VRAM og det kan jo også give problemer for nogle, især når Nvidia ofte ikke er så gavmilde her, pånær hvis man køber deres kort i 15.000-20.000 kroners klassen, som jeg tænker er meget få. Personligt så sætter jeg grænsen ved 10.000 for et grafikkort, da jeg køber nyt ca. hvert 2 år. Der er kæmpe tab på de dyreste grafikkort, så det gider jeg ikke, når jeg skifter så ofte og det føler jeg er en bedre løsning alligevel, da man ikke skal ret højt op i ny generation for at slå det gamle topkort alligevel.
Det eneste der har imponeret mig bare lidt, er RT Reflections, men tabet i ydelse var heller ikke det værd og det er primært noget man lægger mærke til når man bare står stille og kigger lidt rundt. Sådan har jeg det generelt med RT. Sidder man faktisk og spiller spillet, som jeg tænker de fleste gør, så ser man nærmest ikke RT elementerne. Det er langt mere tydeligt på screenshots især når man cherrypicker områder, for selvom et spil har RT er det langt fra alle steder i spillet hvor det gør noget og som jeg skrev længere oppe, så har jeg også oplevet at det (for mig) så værre ud med RT ON end OFF.
Faktisk så har alt det RT fokus fra Nvidia fået mig til at overveje at prøve et 7900XTX fremfor at købe et 4080 / 4080 Ti næste gang.
Havde været fedt hvis Nvidia gav folk et valg, så de ikke brugte en kæmpe del af chippen på RT ydelse som man (jeg) aldrig kommer til at bruge.
Foretil jer at Nvidia kunne hæve ydelsen med 35-40% i Rasterization, hvis de skar RT og tensor cores væk og udelukkende smed CUDA cores på. Det er så meget af chippen der er dedikeret til "RTX" som en brøkdel bruger alligevel.
DLSS burde også sagtens kunne laves uden brug af disse kerner, bare se hvor tæt FSR2 nu er kommet og det virker på alle mærker og alle nyere grafikkort.
DLSS og DLDSR er nok det eneste positive ved RTX for mig, indtil videre. Ray Tracing, har været en joke siden 2018.
Hvad mener i? --
Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. --
Sidst redigeret 24-02-2023 10:23
Bruger altid RT hvis det findes i spillet. Altid... -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i Alene det at det kan renderes i realtid er imponerende. Fremtiden kommer til at være raytracing over raster, jeg ser ingen grund til at det det ikke bliver sådan. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Slår det altid til...
Giver lige det sidste til E-pen og har potentiale til at blive lige så stort som 3D fjernsyn. -- jeg bruger det ikke... kan sku ikke se forskel om det er on eller off -- Sidst redigeret 24-02-2023 11:06 Jeg benytter ikke Raytracing.
for det meste spiller jeg fps spil, det går stortset altid stærkt i de spil, så kan jeg sku ikke nå at se det alligevel. -- #3 - Så super fedt for dem uden briller og væk igen om 5 år? :) -- "Failure is simply the opportunity to begin again, this time more intelligently." *Henry Ford* Når man nu har nået 300+ frames, så skal man jo finde på noget nyt, der skal jo sælges nogle vanvittige dyre grafikkort.
Godt at man kan klare sig med en APU :-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1 Med et 3090...? Jeg tænker du er typen der kan klare sig med de lavere framerates så :D
#2 Det er det, men fremtiden er bare ikke nu. Ihvertfald ikke for mig ;) Når ikke engang et 4090 kan gøre det ordenligt, så tvivler jeg på ret mange gider bruge det. Jeg skal have 120 fps minimum, alt under 100 er tæt på uacceptabelt, dog kan ~100 fps være fint nok i et single player spil. Men ja, vi er jo forskellige :D
For mig giver høj fps og lavt input lag LANGT mere indlevelse end RT.
#3 Ja, 3D TV som led den stille død? :D
#6 Haha ja lige præcis :D -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. --
Sidst redigeret 24-02-2023 11:59 Jeg elsker eye candy, så jeg slår RT til hvor end det er muligt.
FPS betyder knap så meget for mig, for jeg spiller primært Single player spil.
Købte et RTX 4070TI i januar, og nu har jeg ENDELIG fået spillet Cyberpunk. Mit RTX 2080 kunne slet ikke trække det ordentligt med alt det lækre slået til, og så gad jeg ikke spille det. -- Sidst redigeret 24-02-2023 12:09 #8 Giver det da på ingen måder. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i Jeg bruger det i de spil hvor det giver mening og det kan ses. Men vælger oftest at tage den ekstra performance det giver at slå det fra.
I Hogwarts Legacy synes jeg ikke RT gav så meget, så der kører jeg uden. I Dead Space (2023) så det flot ud, så der har jeg det på :) -- If you don't want to be, be the one who want to be a wannabe.. ... Men... Det er jo ikke RT du har et problem med, det er performance. Køb et tilpas stort kort så.
om 5 år når GPU performance er langt foran pixelkravene, vil din holdning være 'hvorfor køre uden' --
Systems Engineer, High Performance Computing. #11 Jo det gør, jeg har som sagt testet et 4090 du mener måske dit 3090 er hurtigere? Alt under 100 fps er sølle.
#13 Jeg har et 3080 og det stinker til RT, det samme gør 4090 - Hvilket kort anbefaler du?
Tror bare det handler om at nogle synes 30-60 fps er fedt, hvor jeg synes det er som et slideshow. Jeg har større krav til framerate.
Ja om 5 år, måske, men i dag, nej tak. -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. #14 Får fint 100fps på alle de spil jeg spiller. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i #10
har lige købt CP2077 og spiller det i 1080p med alt på high/ultra dog uden rtx :-) med mit 2080
fps mellem 70 - 100.
syntes enlig det ser ganske fornuftigt ud..
men generelt syntes jeg ikke spillet er særlig "pænt" / detaljeret osv.
men gameplay og story virker til at være ret solid. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14 Med RT + Reflections på maks og uden brug af massiv DLSS/FSR så din opløsning nærmere er under 1080p? Nej det gør du ikke :) Du er langt fra de 100 fps med et 3090.
https://www.youtube.com[...]
Et 3090 Ti leverer ca. 25 fps i 4K i Cyberpunk maxet ud. Komplet uspilleligt. Selv ikke i 1440p er man i nærheden af tre cifret fps med RT ON og der vil være fps dips til langt langt under 100.
Eller du mener måske du kører Ray Tracing på low settings?
Faktum er at mit gamle 3080 leverer tæt på identisk performance med RT som dit 3090, så jeg ved udemærket at du ikke makser alle spil ud med RT ;)
4090 smadrer et 3090 i Ray Tracing og selv et 4090 er sløvt med RT på. -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. --
Sidst redigeret 24-02-2023 13:13 #17 Hvad har Cyberpunk med emnet at gøre? Sidder du bare og skriger uden at læse hvad vi andre skriver?
Læs nu #15 igen. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i #18 Ja det er da nemt at sige man makser alle spil ud med over 100 fps, når man ikke spiller de krævende. Er det counter strike du spiller? :D -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. #19 Så nu ved du heller ikke hvilke spil der har RT, flot. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i #19 Hvor nævner du at det er RT spil i #15 som jeg netop læste igen ;)
Men jeg er da sikker på du kan modde CS til at have RT, hvis du virkeligt vil have fps helt i bund!
Jeg tænker at RT handler om at nå de cinematiske 24-30 fps? -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. SShadowS:
Hvorfor er du sådan efter JenzZz? Han har da fuldstændig ret i det han siger? Som han siger, om nogle år så bliver RT langt bedre og mere udbrendt i samtlige spil. Selv nu med DLSS 3 er RT nogenlunde brugbart hvis man vil have +100 fps med alt på max.
Og du får ikke +100 fps i 4k med RT på nej.... Måske hvis du er en af de plebs som spiller i 1080p og så derved har RT på :D -- #22 Haha :D Jeg tror bare det handler om nogen ikke vil indse at RT er fuldstændigt håbløst og har været det siden Nvidia pressede på med 2000 serien.
Bare se på 2000 serien i dag, selv 2080 Ti er håbløst til RT men blev promoveret som det ultimate RT kort :P
DLSS3 er nærmest nødvendigt at bruge for at RT giver mening rent fps-mæssigt men det har så andre ulemper (højt input lag) da de ekstra frames er genereret/beregnet og ikke tager højde for brugerinput.
Præcis. RT har potentiale men GPUerne i dag er bare alt for svage til det, jeg tænker vi skal 2 eller 3 generationer (5 års tid) frem før det bliver noget ved og så længe der ikke er en standard på området, så bliver det svært, for mange spil kodes til konsol og de har ikke RT og Tensor cores, så Nvidia skal betale spiludviklerne for at implementere deres propritære løsning. Det er ikke holdbart hvis det skal slå igennem.
Det ekstremt store fps hit som RT giver, er jo netop grunden til hvorfor Nvidia kom med features som DLSS. Nvidia vidste da udmærket godt at folk ville skrige af grin over framerate uden brug af opskalering, da man her ser på elendig framerate når RT er makset ud i høj opløsning :P -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. --
Sidst redigeret 24-02-2023 14:01 JenzZz - du bytter helt rundt på problemstillingen! ;)
Du snakker om at miste en masse FPS ved at slå RT til, men i virkeligheden gør du jo spillet grimmere for at få højere FPS.
Udgangspunktet er IKKE "Low" og så hæve grafikken til acceptabelt.
Man starter på "Extreme" eller "Ultra", og så sænker man niveauet til et acceptabelt niveau.
-- #21
Ved at bruge øjnene. Læs #1...
"Bruger altid RT hvis det findes i spillet. Altid..."
#22 Fordi han rent vil whine over RT. Når nogen så har en anden mening kalder han dem løgnere. Og jeg nævner ikke 4k, kender heller ikke nogen som gamer i det alligevel. Og kan ikke komme bag på nogen hvilken opløsning jeg spiller i, min primære skærm er jo skrevet i min signatur.
#23 Tror bare ikke der er nogen som vil indse der er folk i verden med andre krav, det vildt ik'? Nogen som faktisk har en anden mening og som spiller andre ting end en selv. Det er sindsygt!
De spil med RT osm jeg spiller er: BFV, Riftbreaker og The Ascent.
Om de så er vilde nok til dig, det må du selv ligge at kæmpe med, det er dem jeg kan li'. Spiller mange andre som ikke har RT, men dem handler tråden jo ikke om. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i --
Sidst redigeret 24-02-2023 14:34 #24 Jeg kører fint High/Ultra uden RT med 200-250 fps i de spil jeg spiller :) RT savnes ikke og det passer perfekt til min 1440p/280Hz skærm ;)
#25 Jeg skulle jo læse #15 og det gjorde jeg ;)
Jeg whiner da ikke. Det er da dig der opfører dig som et lille barn. Jeg spørger hvad folk synes om RT, da jeg selv krummer tæer over det. Folk som synes det er fedt med lav fps, kan da bare bruge RT hvis de vil. Jeg foretrækker 200+ fps, derfor kører jeg 1440p/280Hz, 120 fps og op er altid målet og 100 fps er smertegrænsen. -- Ryzen 5800X, 16GB 3600 MHz CL14 og et 3080 som står til udskiftning snarest. --
Sidst redigeret 24-02-2023 14:42 #26 Jeg skrev heller ikke jeg spillede ved 100FPS, det er dig der skrev det.
Og om det er 600FPS eller 100 i Riftbreaker gør ingen forskel. Der skal det hellere se godt ud.
Du ved godt der findes andre spil end first person shooters ik'? -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i RayTracing på 2000 serien var en komplet joke.
Slog man det til, så mistede man halvdelen af sine FPS.
Ja ja, det er da flot, men selv med et 3080 kort på en 1440p skærm, så er FPS-prisen for RT alt for høj.
DLSS sutter røv. Jeg syes personligt at det mudre billedet.
Jeg føler faktisk at jeg kan se at det er et 1080p billede, som er blevet gjort pænere.
Og kører man ikke i en skærms native resolution, så ligner det lort. Uanset kort og uanset skærm.
Når jeg spiller langsomme spil, så kan det da nok godt bruges, men så har slet ikke brug for +100 FPS.
Spiller jeg hurtige spil, så føler jeg virkelig at DLSS ikke kan følge med.
Normalt sigter jeg efter 70-90 FPS i singleplayer spil og justerer settings så højt op som muligt.
I multiplayer spil, der justerer jeg settings, så jeg rammer 130-150 FPS.
Mit valg af et 3080 var nok bare at "jeg SKAL ha det" og så måtte andre "nice to have" ting bare vente.
Der kommer til at gå lang lang tid, før jeg skifter det ud.
Mine grafikkort har nok hold 3-4 år i snit.
2011 - 550ti - nyt
2014 - 770 - brugt
2018 - 1080 - nyt ( køtilbud )
2021 - 3080 - nyt ( release date i 2020, modtaget i februar )
Jeg synes at det er lidt plat, at NVIDIA har indført 90er serien, som svar på at de har opnået nogle vilde forbedringer. Og så har de bare hævet prisen endnu mere. Cryptokrisen har virkelig givet dem Apple blod på tanden. Folk har bare for mange penge, når de giver +10.000 for et grafikkort.
Jeg var helt smadret af grin, da Tesla satte Model 3 ned med 100.000 kr for et par måneder siden.
Sikke en mavepuster til konkurrenterne. Og i dag røg der så 30.000 mere af prisen. -- ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62
G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14
3080 TUF OC - Samsung LC34G55T
Adata XPG SX8200 Pro 1TB --
Sidst redigeret 24-02-2023 16:45
Hvem har øjne hurtige nok til at afgøre om frames kører 100 eller 200 per sekund?
Hvad er en plebs?
Hvorfor skændes I om Raytracing?
Hvad har Tesla med sagen at gøre?
Stiller jeg for mange spørgsmål?
-- #29 Man kan sagtens se forskel på 100 og 200 FPS. Det topper vist først omkring de 350 - 400 FPS (nogle kan endda højere). -- I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz
Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll #29
Spørg den der spiller counterstrike og min ene søn.
Han er 15 år og brokker sig over hans 144 Hz skærm hos mig, da han har en på 240 Hz hos sin mor og sagtens kan se forskel.
Han piver over input lag og dårlig "fps".
FPS er på 210-260, men det får han jo ikke ud af en 144 Hz skærm.
Tesla har det med at gøre, at de sænker priserne, selvom at de sidder på tronen, i forhold til salgstal.
NVIDIA hæver deres priser. -- ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62
G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14
3080 TUF OC - Samsung LC34G55T
Adata XPG SX8200 Pro 1TB
31
Fair nok.
Jeg blev nok bøffet da der blev delt syn ud.
Min maskine er for slap til at smide så meget FPS af, så det matcher nok meget godt alligevel. -- Ray tracing har ikke rigtigt imponeret mig, men det har da været sjovt at lege med i enkelte spil. Jeg bruger det sjældent da jeg heller ikke gider se på en fps på under 100, når jeg kører 1440p/300 Hz.
Jeg kan meget nemt se og mærke forskel på om et spil kører 100 eller 200-300 fps. Men under 100 fps, det gider jeg ikke når vi snakker PC. På konsol kan det godt gå, afhængig af spiltype, men ikke på PC hvor jeg selv kan konfigurere mig til den perfekte fps. 30 fps på konsol kan stadig være døden at se på. Ødelægger fuldstændigt min indlevelse i spillet når ydelsen er så ringe. Det samme gælder PC gaming med rt.
Med ray tracing er der mange flere store fps dyk og det magter jeg slet ikke. Bare tjek 0-1-1% lows med ray tracing aktiveret, den er ofte markant lavere end uden rt.
Men rt er da spændende nok og slår vel igennem på et eller andet tidspunkt, vi er der bare ikke endnu. Uanset om man så køber 4080 el. 4090, så går det i knæ med rt medmindre man kører lav opløsning eller sænker detaljerne.
...og her er det nok værd at huske, at størsteparten af gamere ikke køber et grafikort i den prisklasse. Så ray tracing er relativt ligegyldigt for langt de fleste pc gamere, der køber grafikkort i 2000-3000-4000 måske 5000 kroners klassen. De kan ikke bruge det, medmindre de accepterer elendig fps.
Ergo, en ret ligegyldig feature som bedst egner sig til screenshots, ihvertfald indtil videre! --
Opret svar til indlægget: Ray Tracing
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|