# 5
Det er rigtigt velkomment og positivt at AMD tager syvmileskridt for tiden og nu har inddraget temporale akkumuleringsaspekter i opskaleringen fra FSR 2.0 og op. Det har gjort den til en kvalitativt langt mere agtværdig opskaleringsteknologi end FSR 1 og der er gjort en STOR forskel i forhold til FSR 1, der ligesom DLSS 1 sejlede - som du udtrykker det.
Men det er altså ikke sandt at DLSS 2 og op ikke længere er AI baseret. For det er stadig en til stadighed AI trænet algoritme som benyttes med DLSS 2 og op. Forskellen til DLSS 1 er at den nu er generisk og ikke behøver træning til seperate og specifikke spil. FSR 2 og op er til forskel for DLSS og XeSS fortsat baseret på menneskeskabt numerisk heuristik - I det lys er det faktisk kun endnu mere imponerende hvad AMD har formået med FSR. Det er stadig ikke og bliver formentligt aldrig som sådant funderet lige så godt som DLSS, men er kommet langt langt tættere på DLSS kvalitet end det var tidligere, så meget at det næppe betyder det store for den mindre fanatiske bruger.
Brugen af speciliserede Tensor cores er heller ikke ligegyldig eller uden betydning, som du får det til at lyde. For mens AMD's FSR er mindre beregningskrævende (engelsk udtrykker det endnu bedre: less computational demanding), så gør brugen af særlig den særlige hardwareaccelaration af DLSS algoritmen faktisk at DLSS har mindre frametimes end FSR, selv om DLSS algoritmen er mere beregningskrævende end FSR algoritmen. I praksis betyder det mindre penalty på FPS ved brugen af DLSS vs FSR, et aspekt der bliver større jo mindre GPU der er tale om. Det er også en af udfordringerne ved brugen af FSR på konsol, der jo ikke ligefrem har verdens største GPUer.
Jeg håber faktisk at fremtidige GPU'er fra AMD bliver udrustet med mere specialiseret hardware til beregningen af FSR - Det er der også flere analytikere der forventer at vi kommer til at se. For det er altså ikke noget der bare er at regne som noget komplet ligegyldigt.
Jeg elsker FSR for at være open source og implementerbar på tværs af uspecialiseret hardware, på den måde er eller kan det blive en "folkets" fordelagtige opskaleringsteknik (om end FSR 2 og op kræver mere mhp at kunne implementeres), mens DLSS (og XeSS der også ser meget imponerende ud) fortsat vil være feinsmekkerens fortrukne opskaleringsteknik, der dog også samtidig vil være mere beregningskrævende med endnu større behov for specialiseret hardware.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.