Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Kan AMD nægte Reklamationsretten?Af Elitebruger Sandermand | 29-08-2022 13:14 | 1763 visninger | 29 svar, hop til seneste
Jeg købte i 7. måned sidste år et 6800xt af Dizzy1 her: https://www.hardwareonline.dk[...]
Kortet er i sin tid købt i Danmark, men hos AMD selv på deres direkte webshop, som sender kortene fra Irland (Digital River) til hele norden.
Kortet har igennem lang tid brokket sig på HDMI porten og givet udfald på signalet og lyden, når jeg trak et længere HDMI kabel hen til mit tv. Nu har jeg fået et 15m optisk HDMI kabel, og det er kun lyden der falder ud engang imellem. Billedet er så begyndt også at gå i sort på min 48CX hovedskærm på et meget kortere kabel, så jeg har oprettet en RMA hos AMD, da der stadig er Reklamationsret til 11. måned i år.
AMD prøver dog at frasige sig lovgivningen ved at henvise til at jeg ikke er den originale ejer af kortet og fordi det er købt brugt mener de ikke at kunne hjælpe. De henviser til deres egne garanti-terms og siger ord-ret:
"As per AMD graphics Warranty terms and conditions Warranty is nontransferable. Please see the detailed information at: https://www.amd.com[...]
Please refer to the third paragraph:
“THIS LIMITED WARRANTY, AND ANY IMPLIED WARRANTIES THAT MAY EXIST UNDER APPLICABLE LAW, APPLY ONLY IF YOU ARE THE ORIGINAL PURCHASER OF THE PRODUCT, AND LASTS ONLY FOR AS LONG AS YOU CONTINUE TO OWN THE PRODUCT”
AMD will honor the claim from the original buyer of this product."
Kan man bare sådan uden videre fraskrive sig reklamationsansvar ved at skrive "...AND ANY IMPLIED WARRANTIES THAT MAY EXIST UNDER APPLICABLE LAW..." ?
Jeg er klar over at garanti og reklamationsret er 2 forskellige ting og jeg har sendt dem links til forbrug.dk's engelske side, så de kan se hvordan tingene forholder sig.
Men bør AMD ikke leve op til lovgivningen på området, hvis kortet er købt i Danmark direkte hos AMD ? --
Sidst redigeret 29-08-2022 13:16
Warranty er garanti og har ikke noget med reklamation at gøre.
Reklamation skal du gøre der hvor du har købt det. -- Don't feed the trolls. #2
Nej, du har købt det af Dizzy1. -- Don't feed the trolls. #3 Det er ikke sådan jeg læser Reklamationsretten fra forbrug.dk:
Reklamationsretten følger varen
Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en virksomhed i Danmark til en forbruger. Du skal derfor sørge for at få den oprindelige kvittering med, når du køber varen. Hvis der stadig er en gældende garanti, skal du også have garantibeviset, hvis du vil kunne udnytte garantien. Det samme gælder, hvis du fx bytter tøj med dine venner eller får en brugt vare forærende. -- Har læst omkring dette før.
AMD kan ikke frasige sig EU lovgivning.
Mindes at der er 1 års garanti, og det skal AMD overholde, da kortet er solgt i EU.
Der har været en tråd om det før :) -- Ah, du har ret. Glemte lige at varen er under 2 år gammel.
Så skal AMD vel også tage imod RMA'en hvis du har den oprindelige kvittering.
Men husk, det er ikke en garantisag. Det er reklamation. Ved ikke om det er det AMD har kløjs i. -- Don't feed the trolls.
Jeg fik samme besked med et 5600Xt.
Men..
Hvis de er latterlige, så prøv at hive fat i Dizzy-duden.
Det er jo ikke umuligt at han er en rask stodder der hurtigt kan køre en reklamationssag i eget navn for dig.
Men.. kigger jeg på mandens salgstråd, synes jeg at han skriver at kortet er købt her, dvs. du er 3. ejer.
Jeg er ikke klar over om det forværrer situationen.
Iflg. kommentar #3 her:
https://www.hardwareonline.dk[...]
Hvilket denne tråd også indikerer:
https://www.hardwareonline.dk[...]
-- Sidst redigeret 29-08-2022 13:35 Det er meget muligt at du skal efterspørge "Guarantee of conformity" og ikke "Warranty" hos AMD før at de fatter det.
Jf følgende, så er du også dækket selvom du er anden bruger (eller n'te bruger) af produktet:
https://www.europe-consommateurs.eu[...]
se "? Is a second-hand good covered by the legal guarantee of conformity ?" -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#5 Hey, var det ikke dig Dizzy købte det her kort af i sin tid ? #7 Herunder henviser til en tråd hvor du forsøgte at sælge det til ham :)
#6 Ja, jeg tror det er hvad AMD tager fejl af der. Takker :)
#7 Ja, Dizzy købte den nemlig af en helt tredje forbruger, men det burde jo være lidt ligemeget i forhold til Reklamationen, som du siger.
#8 Nårh, det er simpelthen ordlyden. Det kan være jeg skal prøve det, fordi jeg har tidligere prøvet at få Microsoft til at leve op til det ved at kalde det "Right to Complain", men det fattede de intet af. Takker.
-- Der er da kun dansk reklamationsret på en vare købt af en virksomhed i Danmark.
Læs @4's opslag.
At købe en vare fra et firma i Irland, giver ikke reklamationsret efter Danske vilkår, da varen ikke er solgt i Danmark. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10
Der er reklamationsret underlagt de love vi har i EU. Irland er underlagt samme love. Se mit link i #8 for mere info.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Ser ud til at du er fjerde eller senere ejer, ikke at det rigtig betyder noget.
Men i følge EU reglerne burde du have 2 års reklamation, så vidt jeg kan se. Kortet er ikke købt i Danmark, men Irland er jo en del af EU.
https://europa.eu[...]
De burde overholde det selvom du ikke er den originale ejer. Tror kun det er udenfor EU at de legalt kan bruge den undskyldning, så længe du har faktura. -- Er det oprindelige køb foretaget som erhvervs- eller privatkunde?
Erhvervskunder har ikke per automatik reklamationsret, så hvis den oprindelige køber har købt som erhvervskunde, er du (muligvis) screwed. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 29-08-2022 15:20 Også vigtigt i forhold til mit eget indlæg på #13. Dette er taget fra OP's link til AMD:
"This Limited Warranty gives you specific legal rights. You may also have other rights which vary from state to state, and jurisdiction to jurisdiction. Unless prohibited by the laws of the jurisdiction in which you purchased the Product, this Limited Warranty is governed by the laws of the State of Texas
without giving effect to the choice of law provisions thereunder. The United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods does not
apply to this Limited Warranty and is strictly excluded" -- #14
Jo det har B2B også "per automatik", med mindre andet er aftalt.
Citat advokatfirma:
B2B handelHandler du som erhvervsdrivende med Olsen A/S er historien en ganske anden. Her er der tale om en erhvervsdrivende, som pr. definition (i hvert fald i lovgivers øjne) er bedre klædt på, til at handle uden nær så mange regler til at beskytte den ene part.
Her er et nøgleord aftalefrihed. Man kan nemlig som erhvervsdrivende som udgangspunkt, forhandle sig til en lige så fordelagtig – eller rædderlig – aftale man vil. I disse tilfælde skal man altså være ekstra opmærksom på, hvad man får skrevet ind i aftalen, så man ikke får sig en ubehagelig overraskelse senere.
For så vidt, at man ikke har aftalt andet, skal det dog understreges, at man også som i forbrugerkøb vil falde tilbage på udgangspunktet om 2-års reklamationsret. Forskellen ligger i, at man har mulighed for at forhandle sig frem til en kortere reklamationsfrist end de 2 år.
Kilde:
https://archa.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Dansk Erhverv bakker op om det samme som jeg citerede i #16
Citat:
Er kontrakten meget kortfattet eller har man ingen kontrakt vil man typisk falde tilbage på købelovens regler, når du sælger til danske kunder.
https://www.danskerhverv.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15 Nårh, fedt nok! Der henviser de selv til at deres egne regler ikke overskrider UNs regler. -- #16/17 - Så skriver jeg heller ikke noget forkert. Man har ikke automatisk reklamationsret ved B2B handel. Det har man typisk, altså ikke automatisk, hvis der ikke er aftalt andet. Ligesom du nævner. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 #19
Jeg vil nu sige det er automatisk, når man skal gøre noget aktivt for ikke at ha det.
Men efter som vi i bund og grund er enige om fakta, så lad os ikke tærske langhalm på formuleringen. :)
Nu er det i hvert fald præciseret, så #0 har en information om området, han ikke kan misforstå. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tænker du skal kontakte AMD og gøre det klart at det ikke er warrenty claim du søger, men reklamationsret (legal guarantee of conformity ?)
"Yes, if the good is still under guarantee, i.e. if it was bought less than two years ago. You will therefore have the same rights as your private seller would have had towards his initial professional seller concerning the legal guarantee, as well as the commercial warranty."
https://www.europe-consommateurs.eu[...]
Warrenty/Garanti der bestemmer producenten selv vilkår, reklamationsret er noget andet og der er klare spille regler.
Men du skal være obs på at bevis byrden ligger hos dig, du skal bevise at det er produkt som fejler og ikke er en fejl du selv er skyld i:
Europe wanted to protect consumers because it is often difficult to provide proof of a defect, by resorting to an expert assessment, which can be costly. Therefore, for at least 6 months, any defect is presumed to have existed at the time of delivery and you do not need to prove the defect to invoke the guarantee, unless this presumption is incompatible with the nature of the goods or the nature of the lack of conformity. -- i7- 9900K | Asus Z390 Prime | EVGA RTX 2080 | 32gb G-skill Trident Z ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Corsair HX750X | Be-Quite 802. --
Sidst redigeret 30-08-2022 05:56 #22
den er altid rimelig sikker, har man brugt genstanden iforhold til producentens brugervejledning, og den ikke virker ud fra dette, så har man bevist der er en defekt.
Så hvis trådstarter har læst i manualen at man får billede på skærmen ved at sætte hdmi kablet i, og der ikke står nogle minimums specs hans kabel skal overholde, og billedet fejler alligvel så har han løftet bevis byrden for det er hvad der er forventeligt du som forbruger kan og skal kunne. (Undersøge for dårlige printbaner, defekte kompromenter, måle kortet ud osv, det er høre under producenten) -- Så er der nyt, det lader ikke til at AMD kan leve op til reklamationsretten, fordi deres system kun tillader en ombytning eller refund, hvis det er oprindelige ejer af produktet der henvender sig.
De henviser til at jeg kontakter ham jeg købte det af, ligesom #3 skrev, men det er jo bare ikke sådan lovgivningen fungerer.
Så wtf do i do now ?
Thank you for your email.
Please be informed that we can create replacement or refund for the customer who made direct purchase from AMD online store. Because his or her record will be exist in our system that allows us to create replacement or refund for his order.
Since you did not made direct purchase from AMD online shop our system do not have your record in it and therefore we cannot initiate replacement for you.
We can create replacement order only if customer record exist in our system record.
So here in your case the only option is to contact your place of purchase or supplier who has sold the product to you.
Let your supplier submit a direct claim to AMD. so that we can happily honor that warranty claim.
We appreciate your understanding and cooperation in this regard.
Thanks for contacting AMD
-- de burde sgu da ku finde produktet via dets serienr? lyder som en and det der... -- jep jep Ja, de har alt de skal bruge, men fordi produktet står registreret som solgt til en anden køber, kan de ikke starte en sag i mit navn. Helt blæst, altså...som om brugtmarkedet slet ikke eksisterer for AMD produkter ? -- Jeg ville tag fat i forbrugerklagenævnet. Det er total underordnet om produktet er registeret til en anden i forhold det er købt via deres egen webshop. De skal følge de danske forbrugerregler -- #27
Hvad skal forbrugerklagenævnet bruges til, når det er en udenlandsk webshop? Hvis om nogen, er det da Forbruger Europa man skal hive fat i.
https://www.forbrugereuropa.dk[...]
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#28: Det er vel også et forbrugerklagenævn? Så same same -- Lader til at EU's ODR vil være næste step, hvis de ikke opper sig, suk... --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|