Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Fiberkaos erfaringerAf Gæst Ben | 21-01-2021 22:53 | 7453 visninger | 58 svar, hop til seneste
Jeg tænke at vi måske kan dele vores erfaringer i dette udbyderkaos som mange af os er blevet "påduttet", ved at man skriver hvor man ca. bor, hvilken udbyder, type af net, og godt/skidt.
Jeg er fra udkantssilkeborg, har/havde Eniig/Norlys fiber. Jeg havde egentlig bestilt Kviknet men grundig gennemlæsning af dette forum og især Zapsters dårlige erfaringer fik mig på andre tanker.
Jeg anbefalede faktisk min nabo til ikke at tage kviknet men i stedet prøve Stofa.
I går blev min nabo helt gnidsningsfrit overført til Stofa. Inden dette havde jeg lavet noget speedtest, trace route og ping til forskellige servere. Som jeg kan se det er min nabo stadig på det samme netværk, da trace route, hastigheden og ping tiden er det den samme som hos Eniig/Norlys.
Det fik mig til at annullere min bestilling hos kviknet og blive overført til Stofa i dag.
Alt i alt en god begyndelse hos Stofa for min nabo og jeg. Bevares der var lang ventetid på tlf til Stofa men det er jo bare at bede dem om at ringe en op, så slipper man for at være i kø. Det er svært at sige om Stofa er så stabile som Eniig/Norlys var men vi håber.
Når det er sagt synes jeg stadig det er ærgerligt at der skal være så stor forskel på kvaliteten af de forskellige udbydere. Den almindelige forbruger har jo ikke en chance for at vide hvad de forskellige valg indebærer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Hvad er din egen dårlige erfaring helt præcis? -- Mvh
Fc Junkies
Telenor står til at have 1000/500 fiber forbindelse i 8800 Viborg for 299DKK om måneden, hvilket lader til at være et gunstigt valg. Da oprettelse er gratis og der ingen binding på aftalen. Så man kan altid opsige hvis man føler det kører dårligt hos en selv.
-- [email protected] | ROG MAXIMUS XI GENE | 3080 STRIX OC | ROG STRIX 850G WHITE #1
Jeg har heldigvis ingen dårlige erfaringer endnu men frygtede at få det med kviknet.
#2
Har du den forbindelse i Viborg? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Udfald, og helt manglende forbindelse er selvfølgelig ikke i orden når man nu betaler for, forbindelsen.
Men, pingtider og router rundt på interwebz, er totalt ligegyldigt for hr og fru Jensen.
Så for langt de fleste, er de ting du nævner, totalt ligegyldige.
Det kunne selvfølgelig være super, hvis det alene var hastighed vs pris de forskellige udbydere kunne adskille sig på. -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" #4 Til dels enig, og så alligevel ikke. Hr. og Fru Jensen ved bare ikke det er vigtigt for dem. De oplever at Viaplay hakker og sønnen på 12 klager over hans spil kører dårligt. Så får Viaplay og spiludbyderen skylden, selvom det måske faktisk er deres internetudbyder der mangler kapacitet.
Selv herinde har man gentagne gange set "det hjælper jo ikke at skifte for kablerne er de samme"... Jo, men.... ;-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0 Tillykke med dit skift.
Vær obs på at netop dit valg har været lidt i vælten for tiden, fordi Stofa er blevet en del af Norlys, og kunderne er igang med at blive omlagt, og det går ikke så gnidningsfrit.
Kan sagtens forstår en irritation over at markedet kan virke uoverskueligt, og netop derfor skal man gøre brug af research som her på hol, google, udbyderens facebook side og tjekke community eller folks posts og Trustpilot. -- Jeg er kunde hos Kviknet og har kun gode erfaringer med dem. Jeg er dog kunde på en alm. "telefonstikforbindelse".
Nit indtryk er, at Kviknet er en lidt nørdet (på den gode måde) udbyder, og rent faktisk gerne vil og kan svare på ens tekniske spørgsmål.
Jeg valgte i første omgang Kviknet, fordi de som de eneste kunne sende mig et alm. modem (uden router osv.), så jeg selv kan vælge mit udstyr :) Gælder det også, hvis man er fiberkunde hos dem? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Overgik fra Eniig til Stofa, i samme omgang opsagde vi vores Tv abonnement, da vi valgte at vil streame det hele i stedet.
Overgangen til Stofa har ikke kunne mærkes. Jeg sidder i dag på en erhvervs linje da mit net er firmabetalt, og har nøjagtig samme pingtider og hastighed som hos Eniig. Selv Ookla siger stadig min ISP er EnergiMidt.
Jeg fik en mail i sidste uge om at jeg ikke længere skal kontakte alm support, men kan ringe til deres erhvervs linje i stedet, hvilket gør jeg nu kommer noget hurtigere igennem (vil jeg tro, har endnu ikke har brug for det) så det jo lækkert nok :)
En anden historie er hos mine forældre, som gik fra Eniig/Waoo og til Fibia/Waoo
De kan hive 70/40 ud af deres fiber linje, med ping tider på over 40ish i snit.
Hos Eniig havde de ingen problemer og altid en stabil forbindelse.
Om der nogensinde kommer forbedring der, vides ikke.
-- Signatur (Valgfri) Nu spørger jeg dumt, men stofa er da det samme som Norlys/eniig? :D -- 8600k @ 5Ghz - 1080ti 11GB - 16GB Ram - NZXT S340E - Corsair H115i Pro RGB
Gigabyte AD27QD #9 Korrekt. Stofa er blevet en del af Norlys.
Eniig er også blevet en del af Norlys.
"Norlys ejer Stofa, Stofa Erhverv, Boxer, Eniig Fiber og forsyningsselskabet N1." -- Sidst redigeret 22-01-2021 08:45 #9 Som jeg forstår det, så er Eniig blevet til Norlys efter en fusion. Derfor er de nu gået væk fra Waoo og over til Stofa. Stofa levere så nu Fiber igennem Norlys fiber (Det gamle Eniig/EnergiMidt) -- Signatur (Valgfri) --
Sidst redigeret 22-01-2021 08:46 I Slagelse har jeg dårlige erfaringer med Stofa
I Næstved har jeg ok erfaringer med Stofa
I Esbjerg har jeg kun perfekte erfaringer med Stofa
I Horsens har jeg kun perfekte erfaringer med Stofa
I Næstved har jeg dårlige erfaringer med Fullrate
I Slagelse har jeg gode erfaringer med Fullrate
I Næstved har jeg gode erfaringer med Fibia
-
Jeg er ikke længere ved en konklusion om at virksomheden er alt afgørende, det hele handler om nettet og den tilknytnings-station man har, er den ny og virker upåklageligt, eller en masse gammel hardware som har udfald m.m -- Jeg har haft Stofa på fiberen i Esbjerg og dengang var Stofa nogle hundehoveder og lavede alt forkert og deres support var ikke en god oplevelse.
I dag brugeres der så 1000/1000Mbit fra Kviknet med egen router og det spiller aldrig nedbrud, 99,9% op tid og de teknikere jeg har snakket med hos Kviknet har haft forstand på det de laver.
Har os en anden forbindelse jeg administere på Stofa's fiber dog via Bolignet og den køre os uden problemer, føler så ikke at deres kundeservice/tekniker er så skarpe da der skulle bruge en Fast/Global/Offentlig IP det fik vi afvide det skulle tilvælge i deres app.
Det punkt kunne så ikke findes så ringede vi til kundeservice så måtte de lave arbejdet, så i stedet for 299kr for 1000/1000Mbit hos Bolignet koster det så 319kr.
Så det er kun en besparelse på på 30kr hver måned så ved ikke om det kan betale sig at skifte over Bolignet og slet ikke til Stofa som vil ha 499kr pr. md for 1000/1000Mbit. -- Sidst redigeret 22-01-2021 10:06 Har slet ikke bestilt noget nyt endnu, syntes det er så svært at finde rundt i og de lover jo allesammen det samme..
Er bare meget skeptisk over for de billige løsninger, om det er sådan noget ustabilt noget der falder ud hele tiden eller man overhovedet modtager 1000 Mbit
.. men må være ærlig og sige at mit internet fra eniig/norlys/Waoo jeg har haft de sidste mange år der altid har kørt perfekt.. har kørt så elendigt den sidste uges tid ... Udfald konstant men nok fordi det er i overgangs perioden nu -- Mange fiber udbydere skriver ved deres 1000/1000Mbit at de min. levere 900/900 Mbit.
Når det er sagt føler jeg lidt det lyder som DSL og Coax snak fordi jeg har altid lært med fiberen at enten er der signal eller os er der ikke intet halvt men selvfølge kan fiber boksen el. routeren bag være et problem. -- #15 Sikkert fordi de tager forbehold for overhead, da de ellers vil sidde med et hav af ikke-tekniske brugere, som ikke kan forstå de ikke får 1000Mbit på deres Speedtest kørsel. -- Sidst redigeret 22-01-2021 12:46 Herning. Skiftede til kviknet for en måneds tid siden, og har ikke haft problemer. Da jeg kom hjem fra arbejde, skulle jeg bare skifte til port 2 i fiber modemmet.
Kan anbefales. -- Bor i Tistrup (6862)
Har haft fiber siden det var muligt, først Syd Energi, så Stofa og nu Kviknet.
Har i dag 1000/1000Mbit med fast IP.
Opnår hastighed omkring de 930 - 950 Mbit (Router - UDM-Pro)
Har ikke haft problemer af nogen art.....
Da jeg skiftede til Kviknet forventede jeg at få ny fast IP og at jeg ville stå uden internet i 2 dage (pga. lukke dato ved Stofa og start dato ved Kviknet) men jeg beholdt den samme IP og nettet var ikke nede...
Ping tider etc. var det samme før/efter skiftet... -- #9 Med hensyn til Norlys / Eniig om det er det samme, well heroppe i det Nordjyske på Nord Energi's fiberkabler - https://nordenergifibernet.dk[...] , boede man indenfor dette område og var Eniig kunde, før i tiden hed det Bredbånd Nord som lå i Brønderslev, så var man på en backbone i Hirtshals , hvilket for de flestes vedkommende var indenfor 30-40km af din bopæl i mange tilfælde, hvilket for mig som Nordjysk kunde var exceptionelt !
Så blev vi automatisk ført over til Stofa som kunde uden at blive spurgt om lov, opsagde jo naturligvis med det samme men var stadigvæk bundet i en måned, det blev så til kviknet hvilket betød al min trafik skulle til deres elendige backbone i Tåstrup før den kom videre ud i verden og så hjem til mig selv igen hvilket medførte min ping tid steg med det dobbelte og tredobbelte i nogle tilfælde, deres backbone og deres elendige kapacitet er også blevet påvist flere gange, du skal sådan slet bare slå kviknet op på peering databasen og så kan man selv se der :)
Nu har jeg så Telenor , de har en backbone i Aalborg og en i Søborg, mine ping tider er halveret når jeg pinger cloudflare og med en tredjedel når jeg pinger google , det er ikke Nord Energi's kvalitet, men det er hvad jeg må leve med indtil Fibia kan få lov at komme ind som fiberudbyder på Nord Energi's net, som jeg er på - https://nordenergifibernet.dk[...]
Så kunne jeg måske godt fristes til at tro at en stor fiber udbyder som Fibia , som jo også tager 1-200,- ekstra for den samme forbindelse , ville vælge at bruge Nord Energi's backbone i Hirtshals, så ville jeg fluks skifte med det samme , selvom det koste 140,- mere om måneden , ligenu koster en 1000mbit fra telenor 349,- mens det er 489,- hos Fibia / Waoo
Igen der er forskel på kvaliteten af udbydere, hvor meget trafik de køber af netejer, om de lejer sig ind på netejers backbone eller har deres egen som ikke er særlig god, igen man får hvad man betaler for, indtil videre er jeg tilfreds nok. -- The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell. Eniig og Stofa og Norlys er det samme. Det er derfor de kan køre videre med routeren fra Eniig uden afbrydelser, fordi det er Eniig/Norlys' udstyr. Det er også grunden til at din nabo er på samme netværk/backbone. Det hele er det samme - Norlys netværk. Dog har de skrevet i et brev, at de snart vil udskifte routeren.
Det eneste som ændrer sig, er din regning. Der kommer til at stå Stofa. Det tror jeg også der stod i det første brev som Eniig sende i oktober :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #20
Har de skrevet det til dig at de vil udskifte din router? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tuller selv rundt for tiden og hjælper Fibia med og udskifte routere. -- 8600k @ 5Ghz - 1080ti 11GB - 16GB Ram - NZXT S340E - Corsair H115i Pro RGB
Gigabyte AD27QD Er lige flyttet i hus jeg er ved at totalrenovere, i en lille by i Vesthimmerlands kommune. Vi valgte Altibox og det kører upåklageligt. Har haft fat i support 2 gange, for at flytte en tekniker tid og for at spørge til noget andet. Begge gange har jeg ventet max 3 min. Routeren der fulgte med er en Google Nest router, det tog max 4 minutter at sætte op via telefonen. Jeg har 300mbit, og trækker fuld skrald langt væk fra routeren, selv på trådløs. Så vil gerne smide en anbefaling efter Altibox. -- #19 Hvordan udleder du at Kviknet har elendig backbone udefra noget på peeringdb?? -- #24
Yoel (Ejeren) har selv sagt de kun bruger NL-IX til peering, så det passer meget godt.
Kan personligt selv se latency er blevet langt værre ved Kviknet her, ping til google, cloudflare, steam, azure, aws er dobbelt op af hvad det var ved eniig tidligere.
Man kan se trafikken ryger ned forbi frankfurt for de fleste ting, og det passer også meget godt med den dobbelte latency, f.eks på sites hosted bag cloudflare er det nemt at tjekke, ved at se på HTTP headereren cf-ray, og se hvilket colo deres anycast IP bliver serviceret fra, hos kviknet er det igen frankfurt, ved eniig var det CPH.
Og for sammenligningens skyld, tag ovenstående store sites, der gik trafikken direkte fra Jylland til CPH = lav latency ved eniig, ved Kviknet tager traffikken først en tur fra Jylland, til Tåstrup på sjælland, og så ned til Frankfurt, og tilbage igen.
Jeg skifter selv væk når de 6 md binding ved kviknet er overstået, og vælger en af de større ISPs, der har noget bedre peering (så enten Norlys, TDC, Telenor, ikke de andre, de er på linje med kviknet hvad peering angår), ikke noget ondt om deres peeering, men det koster penge at have peering flere steder, det har de mindre ISPs ikke penge til, før de har kunder nok.
Det sagt så sagde Yoel, at de arbejdede på at få peering et ekstra sted ud over NL-IX, så vi må se om det forbedrer ting. -- Sidst redigeret 25-01-2021 09:22 Til de interesserede for Kviknet.
Yoel kører en blog på Version2, hvor han ofte kommer ind på driften hos Kviknet. -- #25 - Det er korrekt at Kviknet peere med NL-IX. Det gør de iøvrigt hos Global Connect i Taastrup. Og det er rigtigt, at Cloudflare bliver sendt til datacenter i Holland. Men det er Global Connect der sender data den vej. Dvs. samme forhold gør sig gældende hos andre udbydere der også anvender Global Connect. Global Connect er i gang med at sammenlægge alle deres opkøb, herunder netværk og routning. Dvs Global Connect, IP-Only, Nianet (der er storleverandør til Waoo) og Zen Systems. Det kan ikke overraske, at det giver udfordringer. Routninger der går de forkerte steder hen, bør man indberette til Kviknet Support, der i modsætning til de ISP'er du nævner, rent faktisk gør noget ved det.
Men hov? Global Connect er slet ikke nævnt i PeeringDB. Hvordan kan det så være? Jo. PeeringDB beskæftiger sig slet ikke med trafik, men med endpoints. Dvs. hvor man kan komme til at tale sammen med et netværk. Kviknet udveksler 77% af deres IPv4 trafik med Global Connect og altså intet af den trafik er relevant ift. det I slår op på peeringDB. Yderligere 8% går til Hurricane Electric. Dvs. kun 15% af trafikken går til andre, enten via privat peering hos Global Connect i Taastrup eller Interxion i Ballerup (f.eks. til ISP Gigabit) eller via NL-IX (f.eks. til Bolignet og Fiberby).
Kan der så være en årsag til at så meget trafik, ryger via Frankfurt? Ja. Det kan der faktisk godt. Der er et hav af nørder, der elsker at anvende alternative DNS servere. 1.1.1.1 er en af dem. I Kviknets tilfælde, så rammer man den 1.1.1.1 server der står i Amsterdam. Stort set alle de store services i dag er georeplikeret og dvs. at trafik styres enten via routning eller dns. Bl.a. 1.1.1.1 understøtter ikke EDNS0 standarden client-subnet, hvor man sender det subnet med i DNS forespørgslen som klienten vedr. Så derfor sendes klienten til det endpoint, der står bedst for DNS resolveren og ikke klienten. I dette tilfælde vil det være endpoints i Amsterdam i stedet for f.eks. København. For demonstrationens skyld, så kan du tilgå https://cachecheck.opendns.com[...] og forsøge at smide www.facebook.com[...] ind og se hvor trafikken ender.
Så der er masser af årsager til at man har en uheldig oplevelse med sit internet og sin udbyder. Men det er formentlig kun ved Kviknet, hvor supporterne rent faktisk er i stand til at hjælpe dig med problemer, der ligger udover deres netværk. Det ændre dog ikke på at Kviknet kun har kernenetværk i Taastrup for nuværende, som også er et kritikpunkt. -- Sidst redigeret 25-01-2021 11:35 #27
Lyder som om du har et kendskab/forhold til Kviknet?
Som kunde må man vel forholde sig til det produkt man har i hænderne, ikke de fremtids planer og intentioner en virksomhed har.
Som kunde må man vel forholde sig til om får sine egne ønsker og forbehold opfyldt, det vel her det frie marked skinner. Hvis man som kunde ikke er tilfreds står det en frit for at prøve andre udbydere.
Personligt har jeg ikke nogen loyalitet hos et firma, så lidt alligevel. Det jo det med hvis firmaet går imod de forbehold og værdier jeg selv har opsat. Så stopper kundeforholdet jo bare der og jeg prøver min lykke et andet sted.
I dag har jo f.eks skiftet forsikrings selskab, da de ikke levede op til mine forventninger på sagsbehandlingstid og kundeforholdene ikke stod på mål til det skrevne i virksomheds profilen.
Så det jo bare rart som kunde at man kan søge sin lykke andre steder henne.
-- [email protected] | ROG MAXIMUS XI GENE | 3080 STRIX OC | ROG STRIX 850G WHITE #25 blot et tip - vil du slippe for at inspicere http headers kan du let og enkelt se på http://1.1.1.1[...] hvilken colo du ranmer -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Også fra Herning og skiftede til Kviknet efter Norlys. Fra bestilling til jeg fik det gik der 1 uge og jeg kunne i bestillingen vælge deres modem fra og bare tilslutte mit eget. Det kører som det skal og ingen problemer. Deres kundeservice er også flinke og virker meget kompetente. Så meget tilfreds med Kviknet.
Husk på at det typisk er folk med dårlige oplevelser med de forskellige udbydere der råber højest. Du kan sagtens finde folk der synes at Stofa er noget bras f.eks. -- Tråden er lavet for at vi kan dele vores gode og dårlige oplevelser med udbyderne og deres netværk rundt omkring i landet.
Ikke for at favorisere kviknet over stofa eller omvendt.
Jeg valgte tilfældigvis stofa fordi min nabos overflytning til stofa gik total gnidningsfrit.
Tak til alle der har bidraget og fedt I skriver hvor I bor og hvilken udbyder I har. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #27
Det ændrer bare ikke på at som "end user" ryger det meste traffik ud af landet, modsat eniig/norlys, det er ikke kun cloudflare, det var bare et nemt eksempel hvor man hurtigt kan se det, det er det samme ved steam, google (youtube, etc), azure, aws etc.
Fakta er jo at som kunde, er latency fordoblet, set i forhold til hvad det var med eniig tidligere, 1.1.1.1/8.8.8.8 (ikke bare dns, men alle deres andre services også), det er gået fra sub 10ms latency, til >20+ ms, på dem alle sammen.
Ved eniig der endte man i CPH for 1.1.1.1 / google / etc, ikke FRA eller AMS som ved GC/Kviknet.
Download speed er også blevet forringet med Steam/Epic i forhold til tidligere, den maxer slet ikke en 1Gbit forbindelse ud længere, skete lige efter skift til kviknet sjovt nok.
Bare at sende data til andet sted i Jylland, skal forbi Tåstrup på Sjælland, så f.eks traffik til Kolding, har 10ms latency, der gik det direkte i Jylland ved eniig også uden at skulle over på Sjælland (før de fusionerede)
https://www.speedtest.net[...]
Og til dem selv i Tåstrup:
https://www.speedtest.net[...]
Data til Frankfurt (sjovt nok samme hastighed og latency som CF/Google/Steam etc):
https://www.speedtest.net[...]
https://www.speedtest.net[...]
https://www.speedtest.net[...]
Det er virkelig elendig performance for en 1/1Gbit/s forbindelse, uden andre brugere på, på en kablet forbindelse, med samme firewall etc, der før uden issues kunne trække >990/990 ved eniig.
Har man brug for det? Nej, men der er _tydelig_ forskel, som det er ved kviknet ligenu, levere de slet ikke tæt ved 990Mbit/s på en 1Gbit/s forbindelse, til ca. det jeg bruger 95% af min traffik til som kunde.
(Og der er stort set ingen nabo'er på samme GPON forbindelse hjemme da jeg testede ovenstående)
Speedtest.net er ikke optimal, men samme resultater med iperf3 når man tester på tilsvarende steder. -- Sidst redigeret 25-01-2021 14:03 #32 som addon, samme ved fast.com som _burde_ ramme dem selv, og deres egen netflix opencache appliance:
https://imgur.com[...]
Det er altså trist for en 1/1 Gbit/s forbindelse, som de fleste store udbydere som TDC, Norlys (Stofa), Telenor der har bedre netværk/routing/peering sagtens kan levere. -- #32
Jeg kan nu godt forstå #27's forklaring, og det giver netop god mening også med alle andre services.
Når Google DNS eller Cloudflare DNS ikke ved hvor Kviknet/GC befinder sig, men istedet vælger at placere forespørgslerne som at Frankfurt eller Amsterdam må være nærmeste location for at svare på DNS, så vil DNS serveren også give DNS svar at bedste placering for YouTube, Netflix m.v. må være IP-adresser for disse services i samme region.
Og når man snakker om kapacitet, så er der også hele humlen ved de fleste fiber-forbinderlser, som er baseret på GPON. Her er der tale om delte båndbredde og ikke en dedikeret hastighed til hver bolig.
At fiberen er baseret på GPON er sjældent serviceudbydernes issue, men selve fiberudbyderen.
Yoel/Kviknet kommer selv ind lidt af deres kapacitet ovre på Version2
https://www.version2.dk[...] -- #32 - Deres kernenet ligger i Taastrup og det er ikke godt nok. Enig. Det har noget med svartiderne at gøre. Men 500 MBit downstream er da på ingen måde acceptabelt. Har du fulgt denne guide? https://support.kviknet.dk[...]
Sidste punkt er netop at kontakte dem... -- #34 DNS (1.1.1.1/8.8.8.8) var et eksempel, de fleste store indholds leverandører kører anycast, så det er et routing (BGP) issue, og så er vi tilbage på deres peering/routing setup / om det er via private peering, eller offentlige peering ved en IX.
https://en.wikipedia.org[...]
Det ændrer heller ikke på at google eller cloudflare fint virkede ved eniig, der røg man ikke til frankfurt, der var der ikke latency issues, der var der ikke bandwidth issues.
Samme forbindelse på GPON kunne tidligere levere 990 Mbps begge veje ved eniig, selv i primetime om aftenen, hvor alle var hjemme, nu kan den ikke snige sig op på det halve ved kviknet, når ingen stort set er hjemme her, det er ikke en storby/sted med lejligheder, men et villa område, vi snakker ændring, fra dag til dag ved skift til kviknet. -- Sidst redigeret 25-01-2021 14:34 #36 - Det er ikke rigtigt. Der er masser af de store der ikke kører Anycast. Microsoft, Akamai, Netflix, Facebook, Amazon kører med Geolocation via DNS. Så det er bestemt ikke ligegyldigt.
Du har et issue med din båndbredde, det er der slet ingen tvivl om, men du har købt ind på en udbyder, hvis udstyr står 6 ms. fra der hvor du bor. Det står kun til at ændre, hvis udbyderen kommer tættere på. -- Fandt en ældre tråd, hvor Yoel netop redegører for deres peering, samt den højere latency for Cloudflare/Google DNS routning til udlandet.
https://www.version2.dk[...]
Kommentar #46 og derud-af -- #35 Det er skam forsøgt, "vi har ikke kapacitets problemer på eniigs netværk og kan ikke se nogen problemer", et stykke tid senere på version2.dk :
https://www.version2.dk[...]
Hvor de direkte modsiger sig selv, så venter på de 6md er ovre, og finder en ordentlig ISP istedet, og så har vi ikke snakket om de utallige nedbrud de har haft på det sidste, hvor man sidder og spiller et online spil, og bliver smidt af nettet, det skete ikke i de sidste 3 år ved eniig en eneste gang, samme fiber, samme pc, samme firewall, samme alt, bare eniig vs kviknet. -- Da jeg også bor i Silkeborg kan jeg kun anbefale Eniig/Energimidt. Eller hvad de nu hedder Nordlys.
Har haft dem i 12 år. og kan tælle på 2 hænder hvor mange gange de har haft et problem der har gjort at jeg enten ikke fik den hastighed jeg betalte for eller mistede forbindelsen i mere end 2 timer.
Den eneste dårlige ting er at der er meget dyere end alternativer. Men kvaliteten er der.
Jeg har lige nu Stofa, da Eniig opsagde deres samarbejde med Waoo og arbejde sammen med Stofa.
Det eneste problem jeg har haft med stofa er deres usandsynlig lange ventetider når man skal snakke med dem over telefonen.
1½ time og 2 timer henholdvis.
p.s. har altid fået mere end jeg betaler for. -- R7 3700X - NZXT Kraken x63 - 32 GB Tridentz Neo 3600 Mhz - RTX 3070 Eagle OC - P961 256 GB Samsung SSD - Evo 850 1 TB SSD - be quiet! 500DX --
Sidst redigeret 25-01-2021 15:18 #39 - Det lyder bestemt ikke som den gode oplevelse. Jeg kan godt forstå, at du er på vej væk på det grundlag. Jeg havde en tilsvarende oplevelse med Hiper for år tilbage, da de havde deres indtog på YouSee coax, hvor der efter mange forsøg ikke skete noget og jeg blev førtidsopsagt. I det tilfælde var det YouSee, der rullede en opdatering ud i nettet, der gjorde at routeren ikke virkede ordentlig med Hipers opsætning.
Jeg vil dog opfordre til at du tager fat i Kviknets support igen, for det er ikke tilfredsstillende med den båndbredde du modtager der. Jeg tillader mig at sende link til tråden til Yoel, således han er obs på at der kan være problemer. -- Vi skiftede på anbefaling til Fibia. Nu kører vi på 2. uge uden internet. De kan simpelthen ikke få det i gang.
Vi havde 1 dag, hvor der var 70 mbps download, og 1 mbps upload. Men nu er der dødt igen. Og de grå hår begynder at titte frem af ventetiden til deres support.
Desuden kunne Fibia ikke levere deres produkt igennem den fiberboks som i forvejen var installeret. De skulle have deres egen router koblet på fiberboksen, så vi nu har fiberboks på væggen, med et kabel over i Fibias router. Sikke noget juks. -- NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO #42
Det er kun nødvendigt hvis du har Waoo TV boks. Ellers kan du tilslutte din router direkte i Fiberboksen og hive DHCP ned til din egen router.
-- Har Waoo/Eniig/ eller hvad de nu kalder sig, og skifter til Stofa på mandag, da de overtager det. Men har ikke haft internet hele dagen i går + i dag. Sidder pt i kø på deres telefon. Hvordan beder man dem om at ringe en op? -- Skulle have skiftet fra fiber ved Waoo (Eniig / Norlys) til fiber ved Boxer (Norlys) i dag. Men de har ikke magtet at sende den nye router. Jeg har i går og i dag ringet til dem flere gange. Intet svar på hvor den router er eller hvordan de vil sikre at der kommer en router til mig.
De har "sendt" mails rundt i deres system... - hvad pokker skal det hjælpe. Deres support kommer man i det mindste hurtig igennem til, men de kan til gengæld ikke magte noget.
Det er altid noget at jeg blev klar over problemet i går morges, så jeg kunne bestille USB wifi modems til knægtens og min PC. Så kan man da game en smule over sin telefons netværk. At det så mildest talt er ringe sammenlignet med fiber... Men i det mindste har jeg net, det er ikke til at forudsige hvor længe Boxer vil holde huset uden internet. -- Sidst redigeret 28-01-2021 14:27 #42, 44-45. Håber fanme der kommer styr på det. Vanvittig skidt start... -- Nogen der ved hvordan man får Waoo til at ringe en op?
Har ventet i over en time på deres tlf, og kan ikke finde ud af hvordan man beder dem ringe. -- Skiftede til Fibia/Waoo fra Norlys i sidste uge, havde ingen problemer og alt kører bare. -- Hvis i bor Nord for Limfjorden vil jeg på det kraftigste anbefale i ikke skifter til Kviknet, men skifter i stedet til Telenor, i kommer i nærheden af de samme ping tider i havde med Eniig og jeres download / upload svigter ikke.
#24 ( cyberopz ) Jeg kan se du er blevet svaret af Peter med hensyn til Kviknet og deres peering, men ja forsimplet er det fordi min trafik skal til tåstrup, så til holland og hjem igen, det er jo på ingen måde holdbart og det er ikke noget du kan byde dine kunder på nogen som helst måde, og da slet ikke hvis kunden også er gamer, der sidder sikkert mange naive mennesker derude der bare skovler penge afsted efter deres internet udbyder og ikke ved bedre og lader en budget udbyder som kviknet tage dem ved næsen, men det bliver ikke mig, og kan jeg hjælpe det, så bliver det heller ikke andre, ikke før de får styr på deres netværk.
Og jeg kørte ikke med cloudflare eller google dns på kviknets net, fjernede netop min dns opsætning for at se om det var der at det gik galt, men nej, nu har jeg sat cloudflare på igen som den primære og google som den sekundære, og mine ping tider ligger stadigvæk omkring 10, det er så en tredjedel af hvad de lå på hos kviknet, og du skal ikke fortælle mig en gamer ikke kan mærke forskel på en svinging på 20-30 i ping på hans normale gaming servers. -- The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell. #49 - Det er bare forkert. Hvis du laver DNS forspørgsler på Amsterdam DNS, så vil du få Amsterdam Facebook, Akamei og you-name-it CDN provider, forudsat at den ligesom Cloudflare ikke understøtter EDNS0 Client-subnet. Det gør Google DNS til gengæld.
Og det er bestemt ikke ligegyldigt om man bruger Cloudflares DNS. ISP'er inkl. Telenor, hoster fremskudte CDN noder, således trafikken ikke skal forlade det regionale område du befinder dig i. Telenor har f.eks. med stor sandsynlighed både Netflix, Akamei m.fl. stående i deres datacenter i Aalborg. Med Cloudflares DNS, bliver du i stedet sendt til CDNs regionale ISP uafhængige datacenter. Det er her trafik havner, når ISP'er ikke selv har fremskudt CDN node. Det giver dårligere performance. Og hvis din resolver står i København, ja så får du også trafik derfra, som du jo indikere er for dårligt. Du kan selv prøve at slå trials.adobe.com op med de forskellige og se hvor du havner.
Og så er der hele privacy issuet. Hvem sender frivilligt sine data til American Bigcorp X? Hvis jeg skulle anvende en DNS server, der ikke lå hos min udbyder, så ville et kriterie da være det plausible i om de anvender disse data. Det kan jeg forsikre dig om at Cloudflare og ISÆR Google gør. Google sørger for at profilere brugen og tilrettelægge markedsføring og andet trafik.
At Kviknet betragter DK som et område uden at lavdele det i regioner er ganske rigtig en betingelse man må acceptere. At du ikke modtager en stabil båndbredde er afgjort en fejl, som support burde have hjulpet dig igennem med. Der er masser af tilfredse Kviknet kunder, der ikke ser et problem i at latency stiger med 0-5 ms. (afhængig hvor langt de bor fra Taastrup). Jeg vil dog have det på samme måde som dig med latency og derfor ville jeg naturligvis også undersøge det inden jeg købte et produkt. Men at du anvender DNS servere, der for hovedparten af trafikken pludselig bliver ledt over Amsterdam, det er fanme selvforskyldt. -- Du læste tydeligvis ikke hvad jeg skrev, i hele min tid med Kviknet , kørte jeg ikke med andre dns servere end dem som kom fra Kviknet, nu hvor jeg har telenor kan jeg fint kører med cloudflare og google, om de gør et eller andet med min trafik ? , tja det må de jo ikke ifølge gdpr , at jeg så også kører med noscript og adguard adblocker osv. i min browser, ja jeg ser aldrig reklame nogensteder.
I øvrigt bruger jeg også DNS fordi diverse udbydere mener de skal blokere nogle sider som ikke er dømt ved dansk lovgivning om at ISP skal lukke for tilgangen til dem, ikke al torrent er ulovligt , men komisk nok er nogle af de rigtig store men også private torrentsites blevet blokeret af min ISP , med en eller anden skrivelse om den er dømt ved dansk lovgivning, hvilket er fis i en hornlygt og en direkte løgn.
Ja Telenor har en backbone i Aalborg og en i Søborg, og selvom jeg nu er på cloudflare's dns, så er min ping den samme, den er omkring de 10, med kviknet lå den på 30 eller over. -- The superior man understands what is right; the inferior man understands what will sell. #51. Hvis din latency lå på 30 ms., så er der som sagt tidligere, fejl i din opsætning. Der er 6-7 ms. fra Frederikshavn til København. Du har allerede indikeret, at du ikke fik den båndbredde som du havde købt. Det undre mig forsat, at de forhold ikke er bragt i orden.
Jeg forstår ikke hvad du mener med at din ping er den samme, men jeg fornemmer måske også, at vi taler lidt forbi hinanden her. Du har haft en dårlig oplevelse med Kviknet, men det betyder altså ikke at de har en dårlig 'backbone'. Man kan heller ikke benytte PeeringDB, til at sige noget om hvilken trafik der flyder ind og ud af et netværk. Eller hvordan.
Cloudflare burde blive routet til København og det gjorde det også på Kviknet via Global Connect. Men fordi Telia (underleverandør til Global Connect) havde en fejl i deres routning til Cloudflare, der gjorde at flere hjemmesider var utilgængelige, så valgte Kviknet at route trafikken via NL-IX i stedet.
NL-IX er en distribueret IX, der bl.a. er repræsenteret i København. Ligesom DIX er repræsenteret i både København og et par steder i Jylland. Når Kviknet derfor router til NL-IX, så sendes trafikken til det exit punkt, hvor Cloudflare er repræsenteret. Det er de i Frankfurt. Men NL-IX er altså også lokal peering. ISP'erne FiberBy og Bolignet er også repræsenteret her og udveksler trafik direkte med Kviknet her. Men det er stadig vær at bemærke at Kviknet sender langt hovedparten af trafikken til deres upstreampartnere Global Connect og Huricane Electric. Telenor sender deres via Cogent og Telenor i Norge. Her vil man også kunne finde peering der ikke er optimalt. Bedst kendte peering 'problem', er peering imellem TDC og Cogent. Skyldes formentlig TDC forsøgte at presse Cogent til at leverer til ublu lavpris, men da det mislykkedes, så besluttede TDC at trafik til/fra Cogent skulle via Nord America.
Min pointe er, at hvis der ellers ikke er oversolgt trafik i udbyders net og det er det ikke med Kviknet, så ligger problemet nok et andet sted. I dit tilfælde tror jeg at problemet lå imellem Kviknet og net ejeren. Du kan jo se her i tråden, at der er masser der oplever problemer og på tværs af udbydere og netejere. Men fordi en kunde har en dårlig oplevelse, gør det absolut ikke at udbyderen er lort. -- Ja nu har jeg kørt Kviknet i 3 år godt nok på coax men vi får snart Fiber her ,og det skal Kviknet levere her ved mig ....... Og jeg har altid ligge over hvad jeg betaler for med hastigheder ......
Ok at der så er mange problemer lige nu oppe i det nordjyske det er ikke alene Kviknet det er alle udbyder der har problemer der oppe Så her er en der går 100% ind for Kviknet som udbyder -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #52 lige for en god ordens skyld (jeg er med på at du ikke direkte skriver andet, men bare for at undgå misforståelser), så afvikles Telenor <> TDC trafik via. en af deres direkte peeringer i Danmark og ikke via. Cogent :)
Spændende at høre hvis du har nogle konkrete destinationer der er problemer med at nå med acceptabel latency via. Telenor...
(er du i øvrigt sikker på Kviknet har transit via. HE? Jeg tænker bare HE viser en direkte forbindelse på deres BGP map fordi de er forbundet via. NL-IX peering) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #54 - Korrekt. TDC og Telenor har direkte aftale. Jeg har ikke haft noget med Telenor at gøre i mange år, men jeg har noteret mig, at de har taget Cogent ind i stedet for at benytte deres eget distributionsselskab Telenor Nexttel og lader hovedparten af trafikken gå via Cogent. I gamle dage, så var det meget almindeligt, at trafik til Europa, skulle en tur forbi Norge, men nej jeg har ikke aktuelle problemer med Telenors peering og/eller latency. Jeg går personligt udenom Telenor, fordi jeg synes selskaber som Kviknet, Bolignet og Gigabit skaber mere bang for the buck. Kviknet sender trafikken til HE via NL-IX. Der forbindes i Amsterdam. -- Jeg vil sige med 120.000 kunder som alle på 20 arbejdsdage skal overgå til en ny udbyder, så er jeg overrasket over det er gået så godt som det er gået. Det er mange store systemer der skal spille sammen. Især når man tænker på hvor dårlig procedure tager højde for ting der faller uden for "optimal outcome". Man regner ikke med at noget kan gå galt.
Jeg kan godt forså at kundecenteret, der skal håndtere normal belastning og oven i det skal have kald fra så mange kunder, har en urimelig lang ventetid lige nu.
Jeg kan dog ikke forstå at folk ikke har forståelse for det og tror det bliver hvad de skal se frem til de næste 6 måneder. Læser man trustpilot så er der nogle der har helt urealistiske forventninger.
Jeg er dog spændt på at læse i medierne hvor mange kunder som ikke har taget et valg i dag mister deres forbindelse. Det skal nok blive spændende at følge med det. -- Do not anger the BOFH, for he has root access.
Beklager, at jeg opliver denne gamle fætter. Men tænkte, at der måske var nogen derude, der overvejede at blive kunde hos Kviknet og samtidig tænkte, hvad svartiden i nettet ville blive for deres installation.
Kviknet har lavet et tool, hvor de måler kunders svartid i deres net løbende, opdelt på postnummer og type af forbindelse. Det har de så gjort tilgængelig for alle, så man kan lave forespørgsel før evt. køb. Man kan slå det op her: https://www.kviknet.dk[...]
Man kan også lave traceroute og ping, på både ipv4 og ipv6, således man kan danne sig et indtryk af hvad den totale svartid bliver til en given ressource. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|