Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Internetudbydere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Er der gode internet udbydere tilbage?

Af Ultra Supporter fishie | 04-07-2023 19:42 | 2621 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hej, Jeg har haft Stofa igennem 17 år, jeg har faktisk aldrig rigtig haft problemer med dem indtil for en måneds tid siden - Nu er mine dag og specielt aftener fyldt med pakketab (3-7% sidste 3 timer), hvilket gør at jeg dårligt kan arbejde over ssh, rdp og gaming kan man godt glemme hvis man går bare lidt op i det. At komme igennem til stofa er en heldags projekt, idag ventede jeg 3 timer for bare at komme på hold i 45min for at få at vide at det skal fejlmeldes hos Norlys - Så spørgsmålet er. Er der nogen på denne liste som er anstændige? https://norlys.dk[...] Vi har indlagt fiber fra Norlys, 1000Mbit som minimum, pris er ikke så vigtigt, fast IP er vigtigt og så skal det satme bare fungere, ikke alt det skrammel jeg oplever pt. Bor I Nørresundby hvis det har nogen betydning. Jeg har talt med kviknet og bolignet, virker som fornuftige netværk, de har solid peering (direkte over IX) til mit eget netværk i Eindhoven men jeg er bange for at de er "for små" - dvs hvis der er problemer så er der ikke de rette folk til at løse det osv.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16

--
Sidst redigeret 04-07-2023 19:44
#1
MadsFerguson
Junior Nørd
04-07-2023 19:47

Rapporter til Admin
Fibia har været ret gode for mig, jeg har ikke sat mig ind i hvad deres peering er, men det ser ud til at breakout er lokalt for mig ifht. en højopløst latency. Det lyder som om du mest af alt har brug/ønske om en erhvervs linie med nogle prof. krav skrevet mellem linjerne. Det du skriver lyder som noget jeg selv kunne have skrevet da jeg var konsulent :)
--
Systems Engineer, High Performance Computing.
#2
Evil Mushroom
Supporter
04-07-2023 19:53

Rapporter til Admin
Jeg har Telenor på Norlys fiber i Svenstrup syd for Ålleren. Det har jeg haft siden 2020. Nu bruger jeg hverken fast IP eller eget udstyr, men bare deres normale router (KAON). Først 100/100, siden 200/200 og fra og med i går 500/500. Det er meget stabilt, har kun haft få udfald og har aldrig haft brug for at udskifte routeren. Har ringet 1 gang til Support ifm et nedbrud, og de kunne fortælle at en gravemaskine havde hugget en fiber over - hvilket jo er svært at holde for. Før Telenor havde jeg Norlys selv, og irriterede mig altid over der kun var 1 LAN port brugbar på routeren. De 3 andre var dedikeret til TV bokse. På Telenor routeren er alle 4 LAN porte til internet. Det sparer mig for en switch. Og inden nogen tror jeg reklamerer - nej, jeg er ikke ansat i den branche, jeg beskæftiger mig med kaffe ;)
--
@echo off "Bad command or file name" - go stand in that corner!
#3
Feder88
Gigabruger
04-07-2023 20:07

Rapporter til Admin
Kan ikke anbefale Telenor, da man ikke kan bruge eget udstyr hos dem. Kviknet kører her uden problemer.
--
#4
BoreBissen
Guru
04-07-2023 20:11

Rapporter til Admin
Til dem som kigger på ny udbyder i sit område, der kan det godt betale sig manuelt at gennemsøge ISP'ere, da Tjekditnet.dk er ret mangelfuld.
--
5700x | 2x8 GB RAM 3400 MHz ASUS STRIX B550-F | 2xPNY 480 GB SSD ASRock 6800XT Phantom Gaming OC | NZXT C850 | Corsair H115i
#5
benjamin7
Junior Supporter
04-07-2023 20:20

Rapporter til Admin
Det samme som 3# har ikke andet haft bøvl med Telenor, og hvis man kunne få Energimidt service tilbage var jeg hos dem stadig, men Stofa, der røg kvaliteten.
--
#6
fishie
Ultra Supporter
04-07-2023 20:20

Rapporter til Admin
#1 - Ja, det burde jeg egentlig, min udfordring er ofte bare at der er kæmpe stor forskel i pris, jeg har tilbud på dedikeret fiber fra Globalconnect på 2699+moms per mnd, bevares det er sikkert også god kvalitet men til de penge kunne jeg have 2-3 linjer ind fra forskellige udbydere med failover istedet, hvilket også er med i tankerne pt. Ser ud til at Fibia kun sælges igennem waoo.dk? Norlys Erhvervs fiber er bare en "privat" linje med en sla, hvilket som sådan også er okay men det virker ikke som en "pro" løsning. Det er et must at jeg kan bruge mit eget udstyr, det fik jeg ikke skrevet med i det oprindelig opslag - Kviknet har jeg læst godt om og de har også pt (iflg traceroutes) den bedste forbindelse til mit netværk i Eindhoven da vi peerer direkte med NL-ix #5 - Jeg har haft Stofa fiber på denne adresse i 7 år, men der er bare rod i mekanikken pt, som en rimelig teknisk kyndig person så er det frustrerende og løbe panden imod muren når man så skal bruge dem, timers ventetid for at få en person som ingen teknisk forståelse har udover manuskriptet.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
--
Sidst redigeret 04-07-2023 20:21
#7
stallemanden
HOL Moderator
04-07-2023 20:40

Rapporter til Admin
Jvf. tråden med vores forbindelser og hastigheder, så kan jeg kun anbefale Altibox. Har haft dem på to forskellige lokationer henover de sidste 10 år, og udfald er ikke noget jeg kan sige at have oplevet. Jeg kan ikke udelukke, at der har været et enkelt eller to, men det er om ikke andet, ikke noget jeg har erindring om. Det eneste jeg har oplevet af udfald, har været på mit eget udstyr. Det KAN selvfølgelig være, at måden de udruller/forbinder på, er anderledes i det område jeg bor, end i Nørresundby. Mest fordi, det er dem der har været en del af el-selskabets udrulning. Jeg har i dag fiberen direkte i min UDM Pro. men testen af forbindelsen med den udleverede router i både router og bridge mode, har jeg ikke kunnet brokke mig over. Supporten har jeg altid oplevet som fantastisk.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#8
fishie
Ultra Supporter
04-07-2023 22:53

Rapporter til Admin
#7 - Har du direkte SFP/SFP+ til din UDM fra Altibox? Det virker interessant, men det kommer nok an på hvordan linjen er termineret.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#9
stallemanden
HOL Moderator
04-07-2023 23:00

Rapporter til Admin
#8 Det har jeg ja. Og det spiller selvfølgelig en stor rolle hvordan fiberen er termometer. Som jeg forstår mig på tingene, er det fordi man fysisk flytter fiberen for den enkelte brugere, til noget andet hardware, når en anden udbyder vælges. Men forhåbentlig er det noget man kan få svar på, hvis man kontakter dem. Det skal dog siges, at mine forsøg med helt at fjerne deres udstyr, kom af at have læst at andre har kunnet gøre det samme.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#10
Kristina
Monster Nørd
05-07-2023 00:39

Rapporter til Admin
Bor selv i Aalborg og har også Stofa. Det er blevet en katastrofe med internettet. Orker slet ikke at bakse med dem. Svarer aldrig på mails, på Facebook. Håbløst. Jeg har set, at Altibox kører med Fibernet 1000 mbit til 99 kr./mdr. de næste 6 mdr., de tilbyder ikke den hastighed hos mig, kun 500 mbit, men måske de gør i Nørresundby: https://www.altibox.dk[...] Hvordan kvaliteten er hos dem, ved jeg ikke.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 05-07-2023 00:39
#11
fishie
Ultra Supporter
05-07-2023 01:36

Rapporter til Admin
#3 Jeg har kigget på dem, men "kun" 500Mbit men de får ros og det kan være man skal prøve dem af og så se.. Kan nu nok leve med 500M Er glad for at høre at jeg ik er den eneste med problemer i Aalborg pt. Fra mit eget netværk og til mig har jeg små 7% pakke tab her sidste 6 timer, det er op af bakke!
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#12
puma99dk|
Semi Supporter
05-07-2023 08:52

Rapporter til Admin
Der findes bolignet og Altibox som #11 er inde på har selv bestilt altibox får tekniker besøg i morgen. Ved Altiboxes aftaler med de store udbyder i verden om internet trafik så deres peering skulle være i orden men igen om hastighed, stabilitet osv. os er der kommer nok os an på det lokale området man er i da det mange gange kan ha flere fejl end udbyderen selv. Jeg valgte 1000/1000mbit til de 99kr fordi deres fiber light ellers er 100/100mbit lige lavt nok må se når de 6måneder er gået om det er pengene værd. Mit net skulle først ha været åbnet senest d. 20 Juli men da tekniker kun havde tid d. 6 Juli her hvor jeg bor så blev den tid booket og jeg har fået en halv måned gratis oveni hatten.
--
Sidst redigeret 05-07-2023 08:54
#13
fishie
Ultra Supporter
05-07-2023 11:09

Rapporter til Admin
Jeg prøver og ringe til altibox og høre om de vil/kan/hvornår have 1000Mbit til rådighed, jeg flytter dagligt store filer frem og tilbage mellem mit udstyr, 500M er måske nok med lidt tålmodighed men det er svært at gå "ned af" :D Altibox kunne have bedre peering aftaler, men det må jeg se. Er der evt en altibox kunde herinde som kan lave lidt traceroutes eller levere en IP til mig som er på en slutbruger? Måske gerne en i thy området.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#14
stallemanden
HOL Moderator
05-07-2023 11:15

Rapporter til Admin
#13 Jeg kan godt lave en traceroute for dig. Det er godt nok ikke i Thy området, men så er vi et stykke af vejen :)
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#15
fishie
Ultra Supporter
05-07-2023 11:27

Rapporter til Admin
#14 - Jeg har sendt dig en PM :) #10 - Har talt med altibox, og iflg dem er det ikke en teknisk udfordring og levere 1000Mbit men et rettigheds problem
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
--
Sidst redigeret 05-07-2023 11:30
#16
stallemanden
HOL Moderator
05-07-2023 11:58

Rapporter til Admin
#15 Ahh, så fiber ejeren udlejer ikke med fuld hastighed. Interessant.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#17
Inspector Gadget
Junior Supporter
05-07-2023 12:06

Rapporter til Admin
Har bøvlet med sløve og ustabile fiberforbindelser hos både Hiper, Fastspeed og Fibia i både privaten og sommerhuset. Efter skift til Telenor er der kommet styr på begge dele. Vi kører selv med standardrouteren kombineret med wifi extender sat i halen på routeren for at opnå fornuftig dækning i kælderen. Hastigheden og stabiliteten er i top på begge netværk, så kæmpe anbefaling herfra.
--
https://duelhost.dk[...] - Lynhurtig, pålidelig og brugervenlig webhosting
#18
Ledue
Semibruger
05-07-2023 16:02

Rapporter til Admin
Hvis du har været godt tilfreds i 17. Så giv dem dag en chance for at fejlrette det, Så du er glad igen. Det lyder voldsomt fordi at du ikke komme igennem med det samme og det skal fejlmeldes at du så søger anden leverandør der måske kan levere hurtigt, Men du kan risikere at opleve samme fejl, Såfremt det er via samme central og så er du lige vidt
--
#19
Dragonheart
Guru
05-07-2023 16:30

Rapporter til Admin
Du kan sagtens bruge eget udstyr hos Telenor. I hvertfald på TDCs fibernet. Men de kører PPPoE som ikke altid spiller.
--
#20
RoadRunnah
Supporter
05-07-2023 17:21

Rapporter til Admin
#16 åh gud, jeg troede vi var sluppet af med tdc monopol tilstande.
--
#21
bill.gates
Bruger Aspirant
05-07-2023 20:07

Rapporter til Admin
#3 Man kan sagtens undgå at bruge telenor router og bare køre direkte fra medie converter.
--
#22
fishie
Ultra Supporter
05-07-2023 21:06

Rapporter til Admin
#18 - De har skam fået chancer for at løse problemet, jeg tror mere problemstillingen er at jeg nok samlet har hængt i kø til dem i 24timer henover de sidste 10 dage, med evige "Vi kigger og vender tilbage senere".. Torsdag i sidste uge hængte jeg i kø godt 2 timer, for at fejlmelde det, de ville vende retur om fredagen med en opdatering fordi deres IT system var nede, jeg gav dem indtil igår, hvor jeg igen ventede længe for at blive "spist" af med at det er et fiber problem.. Det er næppe at problem når jeg udenfor peak timer har ganske fint net, det er ikke 100% men det er fornuftigt mens jeg fx lige pt sidder med 10% pakketab og ca 80Mbit på min 1G forbindelse, det bliver så gradvist bedre efterhånden som aftenen skrider frem og omkring midnat er vi nogenlunde retur på 1G, indtil kl så er 6 om morgenen hvor mange bruger det igen. Jeg er dog ganske fint klar over at problemet kan følge mig, jeg vælger heller ikke en ny udbyder før jeg får svar på om det reelt er fiberen eller ej, såfremt der ikke er noget galt med selve fiberen så må jeg jo skifte.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#23
hashishh
Semi Supporter
05-07-2023 23:54

Rapporter til Admin
Jeg har selv stofa, og har ikke de problemer du nævner. Så problemet ligger jo nok et andet sted, og jeg tænker det måske er kablerne ude i jorden, en box ude på vejen eller sådan noget. Og hvis du skifter udbyder, så vil dit internet jo komme igennem de samme kabler. Så ja, den er ikke nem. Og hvad havde du forventet de kunne gøre udover og fejlmelde det til en tekniker af en art? personen du snakker med i telefonen kan jo ikke lige sige 1,2,3, så er det fixet. Hvis personen kunne det, så er jeg sikker på de ville gøre det. Alle udbydere har kunder som har en dårlig oplevelse, det handler om hvordan de håndtere tingene! Søg på hvilken som helst udbyder af internet, og du kan finde en kunde som har haft en dårlig oplevelse. Sårn er det bar.
--
Sidst redigeret 05-07-2023 23:56
#24
fishie
Ultra Supporter
06-07-2023 00:52

Rapporter til Admin
#23 - Som nævnt, så er jeg klar over at man ikke kan knibse med fingrene, men når man ikke overholder det man aftaler, og man så samtidig skal bruge timer på at komme igennem så bliver man træt. Stofa har været fint her, det har også været fint op til for en måned siden, installationen er 9 måneder gammel (nybyg), og da det stadig kun er i spidsbelastnings perioderne at problematikken er værst - fx lige pt er forbindelsen perfekt, så tvivler jeg reelt på at det er udenfor eller på min fiber, men mere et spørgsmål om at Stofa/Norlys simpelthen har taget flere kunder ind end infrastrukturen/kapaciteten i vores område kan klare, men det vil selvfølgelig altid være en problemstilling, medmindre jeg bider i det sure æble og smider en 3k i måneden for en dedikeret fiber. Jeg afventer om jeg får svar i morgen som lovet, ellers må jeg jo nok (Og som jeg forventer) afsætte en 4-5 timer fredag til at få fat i dem.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
--
Sidst redigeret 06-07-2023 00:52
#25
bill.gates
Bruger Aspirant
06-07-2023 23:12

Rapporter til Admin
#22 Hvis der kun er pakketab i spidsbelastningsperioder, er det fordi der mangler kapacitet på uplinket
--
#26
puma99dk|
Semi Supporter
07-07-2023 07:43

Rapporter til Admin
fishie hvem ejer fiber kablerne? Er det Norlys tror jeg desværre ikke det vil hjælpe at flytte udbyder da det sikkert vil blive samme GPon splitter du vil køre over alligevel. Har selv skrevet en email til Altibox da jeg har føler at peeringen af det er den samme som Norlys/Stofa som gik helt i hækken i Q1 2022 for mig. Lige pt. er jeg gået tilbage til den coax linje jeg har på TDC's net med Kviknet som udbyder og som du kan se i min tråd har jeg hastigheden som før på de 700-800mbit i download og 65mbit up og det er en 1000/60mbit dog siger Kviknet at 800 ned er acceptable retter jeg mig efter det. Har et netværk hos UK2 i UK jeg opretter forbindelse til og har altid med Kviknet hastighed på 800-900mbit ned og 65mbit op så tror jeg at jeg bliver her.
--
#27
fishie
Ultra Supporter
07-07-2023 10:50

Rapporter til Admin
#25 - Det er jeg ganske klar over, jeg drifter og designer mit eget 2Tbit netværk i Holland - Det kræver bare at man kan få dem til at indse det. #26 - Det er Norlys fiber i mit område, dit problem er dog ikke så lige til fra et netværks synspunkt, de test du laver er ikke ensbetydende med at det er din gpon central som er overbelastet medmidnre at test udstyret sidder lige på den anden side, det kan også være et link længere henne i routen. Generelt set så skal man altid teste op imod ens egen udbyder som det eneste, man kan ikke garantere hastigheder til udlandet eller for den sags skyld hastigheder til andre udbydere i DK da det ophænger af peering/transit aftaler, hvor fyldte de porte er osv - England er rimelig kendt for at have ret dårlige forbindelser til udlandet, og med altibox så vil du via england blive routet over deres centralle pop i Norge fremfor via TDC hvor du måske kører mere direkte. At få fiber er ikke altid "løsningen", der er nøjagtig de samme probblemstillinger på coax (minus støj problemer), og i sidste ende så drejer det sig om hvad aftaler din backbone udbyder har. Lige pt i DK - Der har Stofa (Norlys), TDC og Global Connect nok de stærkeste netværk i DK såfremt du går efter solid peering til udlandet. Jeg har fx via min nuværende Stofa linje (Når den kører) ca 10ms til mit netværk i Holland mens nærmest alle andre udbydere ligger omkring 20-25ms (Pånær kviknet).
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
#28
Jegergrim
Ultra Supporter
07-07-2023 18:28

Rapporter til Admin
#21 Kan du forklare lidt nærmere?
--
Rationally irrational.
#29
Dragonheart
Guru
07-07-2023 18:49

Rapporter til Admin
#28 Godt nok ikke henvendt til mig. 1. Sæt netværkskabel fra medieconverter i egen routers WAN port 2. Sæt egen router på VLAN 101 3. Opsæt PPPoE med brugernavn og adgangskode (fås fra Telenor) ifm. opsætning af routeren. Det kan ske der skal ventes en halv times tid elelr kræves en genstart af routeren. Ovenstående er dog på TDCs net når Telenor anvendes som ISP.
--
#30
Jegergrim
Ultra Supporter
07-07-2023 18:53

Rapporter til Admin
#29 Takker. Er der forøget latency ved at benytte Telenor over TDC? Kan se prisforskellen er massiv ved at vælge telenor fremfor TDC.
--
Rationally irrational.
#31
fishie
Ultra Supporter
13-07-2023 15:21

Rapporter til Admin
Vi er nu godt en uge over at jeg skulle have hørt tilbage fra Stofa - Jeg har siden brugt 9 timer i telefon kø fordelt over 3 dage, ikke lykkedes mig at komme igennem.. Jeg har idag bestilt erhvervsfiber som bliver leveret i morgen, heldigvis står de for opsigelsen så jeg slipper for at skulle vente.
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16
--
Sidst redigeret 13-07-2023 15:21
#32
puma99dk|
Supporter
13-07-2023 15:36

Rapporter til Admin
#31 Good luck Chuck hvis erhverv forbindelsen os er ved stofa og i deres område så kan du godt få de samme problemer.
--
#33
fishie
Ultra Supporter
13-07-2023 15:53

Rapporter til Admin
Jeg har ikk så meget valg #32 - Nu er linjen ikke hos stofa, vores hus har kun norlys fiber lagt ind. Så medmindre jeg vil have 5G modem (Som har ringe dækning her), så har jeg kun norlys fiber som mulighed
--
R9 5950x - RTX2080 - 2xSamsung 970Pro 1TB - 64GB G.Skill 3600Mhz CL16

Opret svar til indlægget: Er der gode internet udbydere tilbage?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning