Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Internetudbydere

Hiper vs Fastspeed vs Kviknet

Af Gigabruger jst | 09-07-2021 08:06 | 2370 visninger | 35 svar, hop til seneste
Hvad siger HOLerne om disse 3 udbydere ? Skal til at flytte til Vejle midtby, og disse 3 udbydere kan tilbyde 1000/1000 til 319,- Kunne godt tænke mig ERFARINGER, og ikke bare hvad man kan læse sig til på trustpilot/google. Nogen fra 7100 Vejle med erfaring ville være mega lækkert. Jan
--
#1
the688
Guru
09-07-2021 08:11

Rapporter til Admin
Super glad for HIPER. Super dårlige oplevelser med alt for smarte sælgere hos Fastspeed - så de røg ud af betragtning, selvom de reelt var billigere. Får fuldt skrald på 1000/500 døgnet rundt på HIPER, og har skrottet min ASUS AC68-something router fordi den jeg fik fra Hiper dækker huset meget bedre med WiFi, og sagtens kan dække mit behov for "custom" opsætning af gæstenet og portforwarding osv. Kviknet - kender jeg ikke. Edit : 9400 Nørresundby (Aalborg) - desværre ikke Vejle.
--
"ORK SATME!"
--
Sidst redigeret 09-07-2021 08:11
#2
Stilling
Mega Supporter
09-07-2021 08:27

Rapporter til Admin
Jeg har også Hiper dog i Tranbjerg (Århus) hastigheden er 100% stabil. Der har været 2 udfald på 1 år. 1. De kørte en opdatering klokken 18:00 en lørdag aften ved en fejl. 2. En entreprenør gravede et kabel over i hovedgaden.
--
I5 10600k - Evo 212 - Ventus 2X 3060TI - HyperX 16 GB 2666 mhz - A-Data SX6000 1 TB - CX750
#3
teletown.dk
Nørd
09-07-2021 08:32

Rapporter til Admin
Jeg har haft Hiper 1000/1000mbit i 18 måneder og den leverer altid mindst 900/900mbit 3 nedbrud hvor 2 var korte og i går var der et ca 8 timers nedbrud pga noget crash i backbone. Men ellers kører det som en drøm. Jeg bruger kun egen router Netgear X10) sat i Vlan
--
#4
puma99dk|
Ultrabruger
09-07-2021 08:38

Rapporter til Admin
Administere et par 1000/1000mbit fiber linjer en på Kviknet og en på Bolignet de virker rigtig godt. Bolignet gir rigtig meget informationer nok når der er planlagt noget arbejde og nettet vil gå ned Kviknet ikke så meget men de har en fin support bedre end Stofa.
--
#5
United
Junior Nørd
09-07-2021 09:01

Rapporter til Admin
Jeg kan kun bidrage med min erfaring fra Hiper. Min erfaring er omkring 5-6 måneder, de er ikke helt så rosenrøde som #1 og #2. De første par uger var fine, men så lavede de deres backbone switch fra GC til TDC, der begyndte jeg at opleve problemer - rå download var egentlig fin hvis jeg tog speedtests ramte næsten 1000/1000. Men internettet var generelt virkelig sluggish og fik timeout - det virkede som der var noget galt med deres routes. Deres support er virkelig håbløs når der er fejl, det er nærmest umuligt komme igennem via telefon, så man er tvunget til at bruge Facebook - som virkelig er langsommeligt og deres "supporter" er hellere ikke noget at skrive hjem om. De havde deres kæmpe nedbrud 4. marts - hvor de var nede det meste af dagen - som ramte mere eller mindre alle. Sammenlagt så har mit net nok været helt afbrudt 5-6x de sidste 5-6 måneder. Det har dog kørt ret fornuftigt de sidste to måneder og jeg var så heldig ikke at blive ramte af deres nedbrud i går.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.
--
Sidst redigeret 09-07-2021 09:02
#6
Pendor
Maxi Supporter
09-07-2021 09:10

Rapporter til Admin
Jeg har også haft Hiper 1000/1000 i 4-5 år og har været godt tilfreds. Kører med deres standard Zyxel router og den dækker det meste af huset fint med Wifi, i hvertfald godt nok til at jeg ikke har købt en anden.
--
#7
AHoeg
Juniorbruger
09-07-2021 11:02

Rapporter til Admin
Jeg har haft FastSpeed på to forskellige adresser og selve forbindelsen har været klippe stabil. Oplevelser under oprettelse begge gange var mindre positvit. Begge har jeg telefonisk skulle opgive kortnummer, udløbsdato og kontrol kode mundligt, for derefter at modtage sms fra NETS og opgive den kode i sms'en. Efterspurgte begge gange om det for pokker ikke var muligt for mig selv at linke kort online og ikke mundtligt over en telefon, men dette skulle eftersigende ikke være muligt. Bestilte fast IP begge gange for 10kr ekstra om måneden og ved begge oprettelser blev produktet leveret uden fast IP, så support har skulle kontaktes. Min kollega som også oprettede sig ved FastSpeed for ganske nyligt havde samme oplevelse med udlevering af kortoplysninger telefonisk og manglede fast IP adresse, som skulle ordnes efterfølgende.
--
#8
the688
Guru
09-07-2021 11:30

Rapporter til Admin
#7 - jeg kan genkende det her med at oplyse kortinfo osv over telefonen hos FastSpeed. Det var i sig selv nok til at jeg tænkte "Not even EVER" - hvis det var et 1-mands-autoværksted der ikke ved bedre (ville jeg stadig ikke gøre det) - men en fucking ISP!? Men de havde så også en "sælger" som var helt ude i skoven, og brugte 10-15 minutter af min arbejdsdag på ikke at tage nej for et svar. Jeg endte med at skrive til deres kundeservice og (selvfølgelig høfligt) forklare dem hvad jeg havde været ude for. Det kom der så et ret "nå" copy-paste svar på, nogle dage senere.
--
"ORK SATME!"
#9
LgT
Mega Supporter
09-07-2021 11:42

Rapporter til Admin
Jeg har haft Fastspeed i knap 6 måneder nu - jeg har ikke oplevet at sk ulle oplyse kortnummer på telefon - men jeg brugte også bare deres website til sign up! Kundeservice er ikke de mest service mindede muligvis - jeg har haft fat i 2 forskellige grupperinger for at gøre opmærksom på at det ikke er top-karakter sikkerhedsmæssigt at skrive sikkerhedsnøglen UDENPÅ emballagen man sender routeren i. (ja, den kan ændres, og jeg kan sætte en anden router på- men det gør 9 af 10 næppe). Stabilitetsmæssigt - jeg har ikke noget at komme efter, der har været et par service patches tirsdag morgen før vi stod op, og en varslet nedetid i 15 min forleden, som vi ikke bemærkede. Jeg ved ikke hvorfor de reklamerer med diverse "gratis" ting ved sign up - man kan få det samme ved at gå ind på mofibo mv's egne hjemmeside og lave en trial. Det lugter egentlig mere af referal-linking, end en kunde-tjeneste.
--
#10
CyberOpz
Giga Supporter
09-07-2021 22:38

Rapporter til Admin
Har Kviknet på TDC Fiber. Får fuld båndbredde 941/565 på min 1000/500. Kviknet er særdeles kompetente. Deres produkt er teknisk velfunderet. De tilbyder som standard IPv6, hvor man får sit eget range. De understøtter nørderne og laver både rDNS på den fast IP, men også DNS delegation på IPv6 rangen. Netværket bygger på direkte peering til alle de store og en hel række små. Og der hvor de ikke har peering, benyttes GC. Siden vi fik fiberforbindelsen for 8 mdr. siden, har der været 0 nedbrud. Hvis man sætter egen router på, så kniber det lidt med dokumentationen for opsætning af IPv6. Deres support består af data teknik elever, som de selv uddanner. I det hele taget ret bæredygtigt. Direktøren har en blog på version2, hvor han deler nye tiltag, såvel som aha oplevelser. De er meget åbne i deres kommunikation.
--
#11
Die_Happy
Semi Supporter
10-07-2021 08:00

Rapporter til Admin
Fastspeeds router er noget lort. Vores skal jævnligt genstartes.
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB
#12
saiot
Junior Supporter
10-07-2021 09:04

Rapporter til Admin
#11 Har du haft beder ved andre ? Jeg har haf yousee og nu fastspeeds , bege gange problemer med router skal genstartes . TDC siger det er kablerne der er dålige have nok dem ude 5 gange skiftet router kørt test . Så skiftet selv til fastspeed for spare nu når problem var lige meget hvad
--
#13
Claus O
Bruger
10-07-2021 09:27

Rapporter til Admin
Bruger Hiper og deres Sagem router. som jeg husker det, har jeg haft udfald 2 gange på 5-6 år. Den ene gang endte det med en ny router, som kundeservice hurtigt tog beslutning om. Jeg har kigget på Fastspeed og kviknet, men er hver gang nået frem til, at Hiper og deres kundeservice har fungeret som ønsket. Det er jeg ikke sikker på at de andre udbydere gør...
--
#14
ReneWagner
Supporter Aspirant
10-07-2021 09:34

Rapporter til Admin
Kviknet er skod - hele vejen igennem, ustabilt net og sløv kundeservice
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#15
utyske
Gæst
10-07-2021 11:18

Rapporter til Admin
Jeg havde Hiper i en periode i 2018 og skiftede til Kviknet, da Hiper havde for mange udfald. Jeg havde tidligere haft Yousee på samme forbindelse og det havde været superstabilt, selvom vores anlæg var noget gammelt bras dengang. Jeg havde Kviknet frem til slutningen af 2020, og havde ellers været tilfreds med både forbindelse og kundeservice, men Yoel Caspersen, som er en af dem som står bag firmaet, kom med nogle udtalelser, som jeg ikke fandt specielt heldige, så jeg skiftede til Fastspeed, hvor jeg stadig er. Fastspeed har indtil videre været en positiv oplevelse. Der har været et par udfald, men bortset fra det seneste, har jeg altid fået en sms om hvad problemet var. Det sidste udfald viste sig at være, at nogen havde pillet ved boksen i kælderen og åbenbart fået pillet min forbindelse fra, hvilket jeg jo dårligt kan give dem skylden for, det er nok nærmere en Yousee-tekniker, der har rodet og lavet en fejl, eller nogen der har fået banket til boksen, da stikket åbenbart sad lidt løst.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Bendico
Superbruger
10-07-2021 12:21

Rapporter til Admin
#3 Det er ofte ikke deres skyld. De bruger trods alt TDCs net.
--
Defendi rem publicam adulescens, non deseram senex.
#17
jst
Gigabruger
10-07-2021 18:02

Rapporter til Admin
Tak for mange rigtigt gode svar (kom gerne med flere). Et lillle tillægs spørgsmål: Hvor "nemt" er det helt at undvære ISP routeren på Fastspeed og Kviknet? Jeg ved at man på Hiper kan sætte WAN VLAN til 101 og så kører det, men savner noget mere specifikt info/guide på de 2 andre. Kan blot se man kan undgå deres router.... Jeg kommer til at køre med en UDM Pro, og gerne helt uden en ISP router. Skal have Fast IP og kan sagtens lave opsætningen selv, vil bare gerne se lidt dokumentation på hvordan det gøres, og om det sætter nogle begrænsninger.....
--
#18
CyberOpz
Giga Supporter
12-07-2021 03:49

Rapporter til Admin
#17 Kviknet er det også VLAN 101 på TDC fibernet. Formentlig det samme med FastSpeed. Det er der ingen ben i.
--
#19
Hrbønne
Ny på siden
12-07-2021 08:20

Rapporter til Admin
#17 Nu er jeg et fjols til netværk men jeg fik mit net til at virke alligevel :) Jeg har fastspeed fiber (1000/1000 via norlys i det sønderjyske) og her har jeg bare kunnet sætte min egen router til efter fiberboxen (min(e) router(e) består af 2 stk asus XT8 i mesh). Det var plug&play for mit vedkommende. Dine spørgsmål var nok mere tekniske end mit svar tilbage til dig, men jeg håber du kan bruge det til noget. Det var i hvert fald nemt nok at få op og køre med en anden router end den der følger med.
--
#20
Divo
Elitebruger
12-07-2021 10:53

Rapporter til Admin
Hvorfor ikke Yousee de levere 1000mbit til 299. Og jeg har på 12mdr åbnet næsten 4mdrs gratis internet ved at snakke med dem da jeg købte det og lidt fejl fra deres side. Jeg er stor fortaler for Yousee. 100% De bedste, Lige pt har jeg 1000mbit til 199 og jeg bor i Vanløse.
--
#21
Juusuhako
Elite Nørd
12-07-2021 11:04

Rapporter til Admin
Du finder nok både dårlige og gode oplevelser hos dem alle. Har haft Kviknet i 5 års tid. Havde i en periode hvor nettet røg, kundeservice var dog super flinke og loggede i 2 uger. Det gik dog "i sig selv" og har ikke haft noget siden.
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
#22
anox
Gæst
12-07-2021 11:47

Rapporter til Admin
#20, så har du være ualmindeligt heldig. Det er kendt, at opstår der først problemer ved Yousee der rækker ud over kundeservice manuskript, er det godt og grundig på den. Det er ikke muligt at komme højere op i systemet. Jeg har selv gode erfaringer med Fastspeed. Her er det muligt at komme til øverste led i virksomheden, når der er problemer. Har desværre oplevet ustabilitet, men ser ud til at være løst. Jeg har haft teknikkerbesøg flere gange og altid mødt op til aftalen. Det sker ikke nødvendigvis i Yousee, selvom det er virksomhedens teknikker. Fordelen er at det er en fakturerings opgave, så Fastspeed kommer foran i køen :) Jeg har kun Coax, men det er let at sætte deres udstyr i bridgemode og bruge eget udstyr :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
jst
Gigabruger
12-07-2021 20:49

Rapporter til Admin
#20: Tak for dit bud, men Yousee er IKKE aktuel. Pris og det de kan/vil levere er ikke aktuelt. Mit valg står mellem de 3 nævnte. Jeg er dog stadig i vildrede, da jeg ikke ser en KLAR vinder...... Skal bare ha 1000/1000, det skal være STABILT, jeg skal kunne bruge egen router (UDEN at bruge deres. Bridge mode tæller ikke) og så skal de kunne levere Fast IP. Jeg har stadig nogle uger til jeg skal vælge så må holde øje med om der kommer flere indputs :)
--
#24
Larsgs
Ny på siden
12-07-2021 20:50

Rapporter til Admin
Kan kun give kviknet en kæmpe tommeltot herfra
--
#25
mindfreak
Monster Supporter
12-07-2021 21:59

Rapporter til Admin
Selvom du har fået mange positive meldinger om Fastspeed, så vil jeg næsten vove at påstå at Kviknet er en tand bedre på alle måder. Både kundeservice og deres tekniske viden samt et mere stabilt netværk, hvorimod Fastspeed er kendt for at oversælge deres forbindelser som måske vil give en ustabil eller lavere hastighed end garanteret.
--
#26
CyberOpz
Giga Supporter
13-07-2021 08:56

Rapporter til Admin
Tilføjelse til #18 - Jeg har fået at vide, at Kviknet faktisk bestiller forbindelsen som utagget. Dvs. Plug n Play. I mit eget tilfælde skal forbindelsen dog tagges. Men betyder dog ikke noget, hvis man har en UDM Pro.
--
#27
Divo
Elitebruger
13-07-2021 10:01

Rapporter til Admin
#23 - Men Yousee kan vel levere 100% det samme som de andre.
--
#28
jst
Gigabruger
13-07-2021 13:39

Rapporter til Admin
#23 Nej, det kan de ikke. Yousee kan levere MAX 1000/500 til 399,- Ud over det skal de ha ca 600 i oprettelse ig levering. Så du vil anbefale en udbyder der leverer et ringere produkt til en højere pris, samt ENESTE udbyder der IKKE leverer og opretter gratis. Jeg har ikke engang undersøgt hvad de skal ha for Fast IP (hvis de tilbyder det). Som jeg sagt før: Mit valg står mellem de 3 udbydere jeg har nævnt i Subj.
--
#29
mindfreak
Monster Supporter
13-07-2021 14:25

Rapporter til Admin
#28 Et ringere produkt? Det må du gerne uddybe. YouSee, som er lige under TDC, leverer nok det mest stabile bredbånd i Danmark. Er de dyrere? Ja - men det er der en grund til. Du får blandt andet en e-mail service med i dit internet abonnement, og det bedste netværk da TDC jo ejer YouSee. De går ikke ned på kapacitet. Jeg kan tilføje at en fast IP-adresse hos YouSee koster 50 kr. hvilket er pebret. Jeg vil dog også sige, at hvis du har behov for en fast IP, så er det vel givet godt ud. Det er de færreste der har behov det, da din offentlige IP-adresse kun skifter ved særlige tilfælde, eller når YouSee vælger at flushe scopet, hvilket sker meget sjældent.
--
#30
Michael
Gæst
13-07-2021 15:09

Rapporter til Admin
#29 er "man får en e-mail service med" virkelig et seriøst argument i 2021 :) Jeg er enig så langt, at historien viser at de alternative udbydere, som på TDC's COAX-net køber ind på en fast kapacitetslimit pr. område, har større risiko for engang imellem at støde mod loftet i peaksituationer (og nogen måske spekulerer i at spare ved at købe lige lidt nok generelt). Jeg ved dog ikke hvordan det er i dag, hvor Yousee og TDC NET angiveligt er separerede, om Yousee tilsvarende køber ind på en fast kapacitet på COAX? Historien viser dog også (jf. andre tråde på dette forum), at TDC's peering/transit forbindelser altså ikke altid er state-of-the-art, mange brugere rapporterede om daglige kapacitetsproblemer til specifikke destinationer over en lang periode. Problemer der altså ikke blev oplevet for kunder der var på en gensolgt TDC forbindelse via. en anden operatør med egen/andre peering/transitforbindelser. Det er bestemt heller ikke uset at når TDC har fiberbrud mellem landsdelene, at de så ganske vist har en redundant vej - men at kapaciteten i denne er utilstrækkelig så kunderne oplever degraderet service. Det jeg prøver at sige, er vist bare at verden ikke er så sort og hvid ("De går ikke ned på kapacitet") som du fremlægger den, men derfor kan de jo sagtens være det bedste valg for nogen (f.eks. de der gerne vil have deres e-mail service ;-))
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#31
anox
Gæst
13-07-2021 15:36

Rapporter til Admin
#29, hvis du vælger ikke at være kunde ved Yousee, skal du herefter betale 59,- mdr. for din mail. Prisen er fundet for 3 år siden, så kan være højere (Yousee stiger gerne 10-20,- årligt). Når prisen er så høj, vidner det om Yousee godt ved kunderne ikke bare lige sådan kan skifte. For hvilken Yousee kunde kan potentielt overtage din mailadresse? For at sætte det i perspektiv, kan du for en 20,- ekstra mdr., få G-suite business (workspace) pakke fra Google med eget mail domain, mailbox og unlimited storage + apps. Er du utilfreds, rykker du blot din mail et andet sted hen. Du ejer jo dit domain, herunder mailadresse.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
jst
Gigabruger
13-07-2021 20:08

Rapporter til Admin
#28: Et ringere produkt bygger jeg på at Yousee max leverer 1000/500, til 100,- mere end de 3 andre, der leverer 1000/1000. Ville jeg kunne mærke forskel ? Måske ikke, men det er stadig på papiret et ringere produkt. Da der er tale om en fiberløsning ser jeg ikke kapaciteten som et problem. En medfølgende email løsning...... Altså, jeg har haft samme email i de sidste 15 år, og kommer nok ikke til at skifte, hvis yousee ville tilbyde mig en anden gratis. 50,- for fast IP...... De 3 andre tager 19, 19 og 20,- Jeg ser ikke yousee som et alternativ !
--
#33
CyberOpz
Giga Supporter
13-07-2021 20:54

Rapporter til Admin
#32 læg dertil en ikke-eksisterende kundeservice, vis eneste funktion er at tage imod fejlmeddelelser og så ellers skubbe folk tilbage ud i søen. Aftaler overholdes aldrig. Og opstår det fejl på regningen, så forsætter de i månedsvis. YouSee er ekstremt kundefjenske. Peering er købt primært hos Level 3, hvor TDC også køber mange af deres linjer ud i verdenen. Der er som regel 20-50 ms. højere svartider med TDC end f.eks. GC når trafikken kommer ude fra verdenen. TDC er dygtige til infrastruktur, men katastrofale som serviceudbyder. Den iøvrigt omtalte mailservice har de erkendt, at de ikke evnede at drifte og har købt sig til det… Læs evt. Trustpilot.
--
#34
Vandkanden
Maxi Supporter
13-07-2021 21:39

Rapporter til Admin
Sidespørgsmål vedr. Kviknet: Forbindelsen Internetforbindelsen leveres som standard med en privat IPv4-adresse og Carrier Grade NAT. En fast, dedikeret offentlig IPv4-adresse kan tilkøbes. Forbindelsen anvender IP-adresser fra SE/Stofa. Det er derfor p.t. ikke muligt at få IPv6. Ved I om Kviknet/Stofa kan garantere de 1000/1000mbit der står jeg kan få fra dem? Eller er det op til de 1000mbit? Har ikke så gode oplevelser med Stofa generelt, så ved ikke helt om jeg tør med Kviknet :O Hmm..
--
#35
affer
Ny på siden
13-07-2021 22:03

Rapporter til Admin
#34, på min konto side på kviknet står der at de garantere 800 op og ned. ang oppetid, så har min raspberry rekorderet en oppetid på 99.968% på kviknet forbindelsen de sidste 90 dage, noget af nedetiden kan være mig selv der har rodet. her en tirsdag aften omkring kl 22 henter jeg med knap 100MB/s fra en tele2 server. jeg har valgt kviknet bland andet fordi deres CEO er ret åbent med beskrivelse af deres net og planer. Det virker som om det er teknik nørderi. se mere her: https://www.version2.dk[...] deres service kan jeg ikke sige noget om - den har jeg ikke haft brug for.
--

Opret svar til indlægget: Hiper vs Fastspeed vs Kviknet

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning