Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Spil
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

V sync (screen tearing)

Af Semi Supporter edbu | 08-07-2017 21:07 | 2439 visninger | 53 svar, hop til seneste
Hej I mange spil eks. Call Of Duty og Overwatch, har jeg screen tearing når V sync er off. Hvis jeg slår det fra føles det som om, at der er en forsinkelse fra fysisk bevægelse med musen til reaktionen i spillet. Er der nogle andre der kender til det, som måske har en løsning? Mvh. Edbu
--
#1
123
Gæst
08-07-2017 21:10

Rapporter til Admin
Nu er det ikke for at være flabet, men har du prøvet at slå v-sync til? Hvorfor vil du ikke bruge det hvis det virker?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
edbu
Semi Supporter
08-07-2017 21:11

Rapporter til Admin
#1 Som pointeret oplever jeg et delay, som virkelig ødelægger oplevelsen, hvis jeg aktiverer V sync.
--
Sidst redigeret 08-07-2017 21:12
#3
Jim Night
Guru
08-07-2017 21:24

Rapporter til Admin
#2 Du skriver intet i #0 om at det ikke virker, når det er aktiveret.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#4
edbu
Semi Supporter
08-07-2017 21:28

Rapporter til Admin
#3 Jeg skriver, at jeg oplever et delay(problem). Men jeg kan godt se, der er skrevet fra i stedet for til. Altså det jeg leder efter er en løsning på et af problemerne. Håber du kan forstå, hvad formålet med denne tråd er. Tak
--
Sidst redigeret 08-07-2017 21:31
#5
Jim Night
Guru
08-07-2017 21:31

Rapporter til Admin
#4 "I mange spil eks. Call Of Duty og Overwatch, har jeg screen tearing når V sync er off. Hvis jeg slår det fra føles det som om, at der er en forsinkelse fra fysisk bevægelse med musen til reaktionen i spillet." Off og fra plejer at betyde ca. det samme. Fair nok at du mente noget andet, men det kan hurtigt blive noget af en gætteleg, hvis du ikke skriver det du mener, og mener det du skriver :)
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#6
123
Gæst
08-07-2017 21:32

Rapporter til Admin
Det du skriver er: "....har jeg screen tearing når V sync er off" Efterfølgende "Hvis jeg slår det fra...." Altså beskriver du begge gange at v-sync er off/slået fra. Efter du har uddybet har jeg naturligvis forstået, men du må også forstå, at vi ikke er tankelæsere og kun har hvad du skriver at gå ud fra. Og du har ikke skrevet noget i #0 om problemer når v-sync er slået til. En løsning har jeg ikke
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
edbu
Semi Supporter
08-07-2017 21:33

Rapporter til Admin
#5 mb
--
#8
Jim Night
Guru
08-07-2017 21:35

Rapporter til Admin
#7 mb?
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#9
edbu
Semi Supporter
08-07-2017 21:37

Rapporter til Admin
#8 My bad
--
#10
Activity
Maxi Nørd
08-07-2017 21:49

Rapporter til Admin
Du skal have fat i G-Sync eller Free Sync så er der intet delay. V Sync har været der i 100 år, og ja der er et delay og vil der altid være, er der os hos mig, men min skærm understøtter ikke noget af de to overstående standart. Få en skærm med G-Sync hvis du Nvidia eller FreeSync hvis du AMD så oplever du det ikke samt ingen screen tearing. Længere er den ikke. :D
--
Xbox One S 2TB Scuf Gaming Controller Samsung 49" KU6515 17ms input lag. Dell Inspiron - 7700HQ / GTX 1050Ti / 16GB DDR4 / 512GB NVMe / 120Hz
#11
edbu
Semi Supporter
08-07-2017 22:53

Rapporter til Admin
#10 Hey, jeg har Googlet en del og jeg er kommet til konklusionen, at G-sync er the shit. Men altså det understøtter min skærm naturligvis ikke. Kan du anbefale en skærm, som jeg kan overveje at erhverve mig.
--
#12
Activity
Maxi Nørd
08-07-2017 22:57

Rapporter til Admin
#11 Hvid du har et Nvidia kort så KAN du kun køre G-Sync. Du kunne også tage en 120Hz monitor uden G-Sync, den vil gør det næsten lige så kort og spare dig for mange tusinde kroner og stadig var lysår foran din gamle 60Hz. Har aldrig selv haft G-Sync da jeg altid har haft en BenQ 120/144 Hz og kunne sgu ikke se forskel på sådan en eller en 120Hz G-Sync der er næsten ingen som i nul tearing der. Men op til dig, læs lidt om de forskellige skærme og se hvad du er til og hvor mange penge du er villig til at smide ud. :D
--
Xbox One S 2TB Scuf Gaming Controller Samsung 49" KU6515 17ms input lag. Dell Inspiron - 7700HQ / GTX 1050Ti / 16GB DDR4 / 512GB NVMe / 120Hz
#13
aeble
Nørd Aspirant
08-07-2017 23:13

Rapporter til Admin
V-sync, G-sync, Freesync .. Same shit, different patent.. Screen tearing sker på skærme med lav hertz. Anskaf dig en 144hz og du undgår at skulle løse "problemet" via gøglerløsninger som g-sync og freesync.
--
#14
Sven Bent
Maxi Supporter
09-07-2017 04:55

Rapporter til Admin
#13 Du er helt 100% forkert paa hvad du siger. Der er absolut intet korrekt i hvad du har skrevet #11 pass paa der er mange msiuinformation om gsync freesync og vsync #10 Der er altsaa ikke helt korrekt. gsync og freesync goer kun noeget nar din FPS er lever end din hz. @OP For du gaar ud og koeber ind saa fortael lidt om hvad din FPS er med og udne Vsync. Fast sync kan brugees som et gratis alteantiv til gsync og freesync, hvis du har et nvidiakort og spillet er DX. evtt kan tripple buffering + vsync bruges for OpenGL men det hjaelper kun hvis det ksyldes du har lave FPS (laver end din monitors hz) Derudover hjaelpr gsync og freeesync kun nar din fps er under din hz. dvs eftersom vi taler om csgo og du nok har flere FPS end hz hjaelper freesync og gsync absolut intet. Der er rigtige mange folk der taler om sync udne at forstaa hvad emnet er. hvis folk ikke kan fortalle om hvordan frembufferrs virker har de ingen forstand paa hvordan nogle former for sync virker. Det er fundementalt for forstaallese for emnet. Derudover skal du huske paa at gsync i sig selv skaber et input delay. saa det er absolut ikke bare en magisk trylelstestav til at fikse inputdelay. hvis din maskine er hurtigt nok har du faktisk vaere input delay med en g-sync skaerm.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#15
aeble
Nørd Aspirant
09-07-2017 10:59

Rapporter til Admin
#14 Nej, jeg har ikke sat mig ind i hvordan teknologien egentlig virker. Men jeg har prøvet dem alle. OP har et problem, som enten er input lag eller screen tearing. Du indrømmer selv at gsync giver input lag. Hvad skal han så med gsync? 120hz/144hz skærme er det eneste der kan gøres ved screen tearing (Foruden x-sync), men så længe der er lav responstid, så minimerer man samtidig input lag. #0 Du bliver skuffet hvis du bliver overbevist om, at x-sync løser dine problemer. Hvis pc'en altid skal vente på at afgive de frames som passer til hvad skærmen gerne vil vise, i sin fancy teknologi, så bliver den også nødt til at vente på det du fortæller den vha mus/keyboard. Når du samtidig skal vente på at få noget på skærmen, som du skal reagere på med mus/keyboard, så er det bare en ond cirkel af sluggish inputlag.
--
#16
Activity
Maxi Nørd
09-07-2017 11:35

Rapporter til Admin
https://www.hardwareonline.dk[...] En god mulighed for en billig skærm med g-sync. :D
--
Xbox One S 2TB Scuf Gaming Controller Samsung 49" KU6515 17ms input lag. Dell Inspiron - 7700HQ / GTX 1050Ti / 16GB DDR4 / 512GB NVMe / 120Hz
#17
Charly
Nørd Aspirant
09-07-2017 12:21

Rapporter til Admin
Jeg oplevede en verden til forskel, da jeg købte en skærm med G-sync, og i dag vil jeg ikke undvære det. Det skulle give en smule inputlag, men bestemt ikke noget, jeg bemærker. Det er ikke i nærheden af den inputlag, jeg ofte oplever, når jeg har prøvet at slå v-sync til i spil. Kun thumbs op til G-sync her.
--
#18
JohnnyGogo
Semibruger
09-07-2017 14:24

Rapporter til Admin
#0 sikker på det ikke er dit system der ikke lever helt op til de settings du spiller på, eller måske dit internet? har aldrig haft problemer med v-sync, eller screen tearing for den sags skyld, og har _ALDRIG_ brugt g-sync eller freesync. Kun v-sync, og adaptive sync
--
6700K | PH-TC12DX | Ranger VIII | MSI 1070 Armor | RM750x | 500gb M.2 | AOC 24" 1440p | 16Gb Vengeance 3000 | P400 SE | Logitech G510s & G602
#19
Activity
Maxi Nørd
09-07-2017 15:24

Rapporter til Admin
#18 Ved V-Sync vil du ALTID have et lille delay og det kan mørkes bestemt ved FPS spil. Andre spil som strategi spil og andet er det slet ikke så slemt.
--
Xbox One S 2TB Scuf Gaming Controller Samsung 49" KU6515 17ms input lag. Dell Inspiron - 7700HQ / GTX 1050Ti / 16GB DDR4 / 512GB NVMe / 120Hz
#20
Selas
Supporter Aspirant
09-07-2017 16:48

Rapporter til Admin
Yeps prøv fast sync eller tripple buffering, det giver rent teknisk stadig en smule lag, men slet ikke så meget som normal v-sync, så måske du kan leve med det. Jeg er generelt enig med #14. Mig bekendt løser høj hz skærme ikke tearing af sig selv, der skal mere til. I nogle spil har jeg også haft held til at komme af med tearing ved at sætte cap på FPS, så det er samme som min skærm, men det var tilbage da jeg havde CRT skærm.
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#21
Selas
Supporter Aspirant
09-07-2017 16:55

Rapporter til Admin
#18 når du har vsync slået til er der mere lag fra du laver en bevægelse til du ser det ske på skærmen, det er #0's problem han prøver at komme til livs uden. Det kan løses ved at slå vsync til, men så er det at man får tearing.
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#22
Sven Bent
Maxi Supporter
09-07-2017 17:30

Rapporter til Admin
#15 du skrev de 3 teknologier var det samme. det e rde ikke. Inputlag er ikke blot inputlag. De forskellige teknologier loeser forskellige issues. Gsync kan give extra input lag men reducer inputlag fra noget andet i systemet og komme ud bedre/eller daarliger. derofr det er vigtigt at forstaa teknologierne fremfor bare at gaa med en mavefornemmelse Screen tearing forsvinder ikke af hoejre hz ej heller af hoejre FPS. Det er et igen et teknisk faktum. hvis du har observeret andet har du enten ikke forstaaet hvad du har observeret eller varet under Placebo effekt problemet er at du har ingen forstand paa hvad du har oplever og derved hvornaar en ting goer det ene eller det andet, hvilket igen medfoerer at du ikke forstaa hvordn ndet vil paavirker OP og derved giver en elendigt forkert raadgivning. #20 Du kommer ikke af med tearing ved at saette FPS til det samme som din skaems Hz. Tearing er ikke en hastigheds ting. Det er en synkroniserings ting. 120FPS paa en 120hz skaerm vil stadigvaek have en tearing linie i X-1/x tilfaelde hvor X er antallet af horisontalle linier i billeder #21 Jeg tror mener man kan slaa vsync fra og sa er det man faa tearing Igen Edbu bliver noed til at informere om FPS og hz paa sin skaerm for en korrekt loesning kan gives gsync of fressync virker kun paa maskiner hvor FPS < en hz. det virker ikke paa hurtige maskiner. hvorfor det er idiotisk at folk bare anbefaler det uden yderlige information Fast sync virke paa baade langsome (FPS <Hz) og hurtige maskiner (FPZ>Hz) og er den eneste mulighed for at have hoej FPS uden tearing. fast sync er dog svag daarliger end gsync/freesync ved FPS < end hz saa igen uden ydelige information har enhver anbefaling til at koebe udstyr vare rent idioti
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 09-07-2017 17:34
#23
Selas
Supporter Aspirant
10-07-2017 08:43

Rapporter til Admin
#22 ja nu jeg tænker mig om synes jeg at huske at det som min finte med at sætte cap på FPS hjalp med, var bare at flytte tearing linjen op i toppen eller ned i bunden af skærmen hvor den ikke forstyrrede så meget. :) Jeg brugte måske heller ikke skærmens refresh, men bare en fps hvor linjen blev 'fejet lidt væk hen til gulvtæppet'. ;)
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#24
Sven Bent
Maxi Supporter
11-07-2017 04:38

Rapporter til Admin
#23 Det er tilgengaeld meget sandsynligt. Jeg skal do aerligt sige at jeg aldrig har eftertestet lige netop det. men rent teoretisk burde det virke. Stadigvake inge info fra edbu saa vi kan anbeafle en korrekt loesning ?
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#25
Selas
Supporter Aspirant
11-07-2017 08:37

Rapporter til Admin
Synes han skal prøve sig frem med de forslag vi har givet ham. :)
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#26
gtx 960
Semibruger
11-07-2017 12:37

Rapporter til Admin
#0 jeg køre med vsync off i spil, men har adaptive vsync slået til i mit nvidia control panel, det fjerner ikke alt screen tearing, men minimere det meget, køre med en gammel 60hz skærm, måske det kunne være et forsøg værd? Der er jo intet at tabe :-)
--
#27
Ryzzle
Juniorbruger
11-07-2017 13:24

Rapporter til Admin
Screen tearing sker, hvis du kører med flere fps end din skærm kan håndtere i hz. Det vil sige at i løbet af den tid din skærm viser et billede kan din gpu have leveret to frames til den, hvilket resulterer i en "tear" i dit billede - så at sige. En skærm med flere hz kan hjælpe dig, men du vil stadig opleve screen tearing på en skærm med 120hz, hvis du kører med mere end 120fps. Hold eventuelt øje med din fps i de spil du oplever problemer og indstil dine settings så du rammer et "sweet spot" mht. detaljegraden i spillet og antallet af fps du ønsker. Jeg har selv G-Sync og er utrolig glad for det. Jeg synes at opleve en smule inputlag, men kun når jeg kommer over min skærms frekvens. Derfor gør jeg enten som beskrevet ovenfor eller bruger anden software til at begrænse min fps. Håber det giver mening.
--
#28
Chriss
Supporter Aspirant
11-07-2017 15:30

Rapporter til Admin
hold kæft de første kommentarer i denne tråd er geniale, ingen gider at tænke selv eller læse hvad der er blevet svaret. Fed hjælpe gutter. #0 Ja Vsync giver meget inputlag og er umuligt at spille med hvis man bare har nogenlunde skills i shooters specielt. Som du nok er kommet frem til er der kun 1 løsning, eller det er der så ikke. Det nemme er at sige du bare skal have en Gsync skærm til et Nvidia Kort eller Fresync skærm til AMD kort. Det er som sådan også rigtig nok, men der er også noget der hedder Fastsync. Det kan du jo prøve inden du gør noget andet, gogogo google :) Derudover er det meget mere kompliceret at sige hvad der ellers kan reducere Screen Tearing. Jeg gamer f.eks uden noget som helst slået til, og har dermed selvsagt screentearing. Men der er i så lille grad at det nærmest ikke kan bemærkes, så jeg gider ikke have noget som helst ekstra inputlag.
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#29
Jim Night
Guru
11-07-2017 15:33

Rapporter til Admin
#28 Jeg har intet imod at tænk selv, MEN når man kommunikerer skriftligt, er det nemmest for alle parter, hvis man skriver det man mener, og mener det man skriver, så gæt og fortolkning bliver overflødig...
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#30
Activity
Maxi Nørd
11-07-2017 15:37

Rapporter til Admin
#29 +1
--
Xbox One S 2TB Scuf Gaming Controller Samsung 49" KU6515 17ms input lag. Dell Inspiron - 7700HQ / GTX 1050Ti / 16GB DDR4 / 256GB SSD / 120Hz
#31
Jim Night
Guru
11-07-2017 15:49

Rapporter til Admin
#30 +1 :)
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#32
Chriss
Supporter Aspirant
11-07-2017 16:07

Rapporter til Admin
#29 Nu er det han skriver så åbentlyst en tastefejl, men fair nok hvis i ikke kan regne det ud.
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#33
Sven Bent
Maxi Supporter
11-07-2017 18:06

Rapporter til Admin
#27 nej det er helt forkertd det du siger Screen tearing sker kontants hvis du ikke har sync. Det sker baade ved low FPS og hoj FPS. Hastighed af FPS er ikke ergorende OM du har tearings. det afgore blot hvor mnage tearings linier du har og hvor stor en forskele der er ved tearings linien. #28 Det er ikke komplieceret af hvad der fjern tearings. det er meget simpelt sync fjerner tearing. og er det eneste der fjerner tearing pga tearing sker grundet manglende sync. Sync og Tearing er to sider af samme sag. #26 adaptiv sync er en halv loesning. proev med fast sync. det enste adptiv sync goer er at slaa det til fra alt efter om din fps e hoeje nok. dvs nar du er hoejere end en hvis treshold aa bliver vsync slaaet til og falder din fps bliver det slaaet fra. saa helt naturligivs ser du tearing hist og her his din maskine er for langsomt. Fastsync/gsync/freesync er en meget bedre loesning for dig Er der overhovedet nogle her der ved hvad det er vi syncer under sync ?
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 11-07-2017 18:07
#34
Ryzzle
Juniorbruger
11-07-2017 18:27

Rapporter til Admin
#33 Jeg er med på det kan ske under skærmens frekvens og at det handler om timing, men selv de mest kræsne gamere kan ikke se det. Jeg kan bestemt ikke! Relativt til skærmens frekvens har antallet af FPS i den grad afgørende betydning for i hvor høj grad man oplever screen tearing.
--
Sidst redigeret 11-07-2017 18:29
#35
Sven Bent
Maxi Supporter
11-07-2017 18:32

Rapporter til Admin
#34 Om folk kan se eller ej er individuelt. At du ikke kan see det betyder ikke at det er et problem for andre. Subjektivitetet og praeferencer boer ikke blandes ind i en objektiv teknisk debat. men omvendt dig kan se det tydelig. Jeg har altid hadet tearing hvilket er aarsaagen jeg altid har koert med minimum 60fps for at kunne bruger vsync paa 60hz skaerme det har jeg gjort i hvertfald siden quake2. muligvis quake1 tiden. Ved quake3 var det anderledes pga der skulle man have 125FPS for at kunne lave diverse tricks jumps. og nej det goer ikke Det eneste FPS afgore er hvor mange linier der er. Hoejere FPS i forhold til din hz = flere tearings linienr. har du 60fps paa 60hzhar har du en tearings lininer. Har du 60-120fps har du 1-2 tearing lininer har du 120-180 fps har du 2-3 tearingslininer 180-240fps = 3-4 tearing linier osv og du ville vide dette hvis du var inde i hvad sync er. det er saa aabenlyst at see folk ikke ved hvad sync er fordi de kommer mer alle muligt hjemembygge teorier som man med lethed kan se slet ikke passe raar man ved hvad sync reelt set er helt fysisk
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 11-07-2017 18:35
#36
Ryzzle
Semibruger
11-07-2017 18:38

Rapporter til Admin
#34 Selvfølgelig er det individuelt, men som jeg læser det fra OP er det ikke her problemet ligger.
--
#37
Selas
Supporter Aspirant
11-07-2017 18:48

Rapporter til Admin
#0 bare læs hvad sven bent skriver og ignorer alt det andet. :)
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#38
Ryzzle
Semibruger
11-07-2017 18:50

Rapporter til Admin
#37 Godt så lader vi bare ham svare på alle spørgsmål og lukker al diskussion - bliver et fedt forum!
--
#39
Sven Bent
Maxi Supporter
11-07-2017 20:24

Rapporter til Admin
#34 hvordan kan du laese et tearing ikke der hvor problemmet ligger naar han netop proever at komme af med tearing ved at slaa vsync til som saa har en anden bagdel for ham som han oensker en loesning paa? og hvad aendre det paa at de det har sagt omkring fps og tearing er helt fundemental forkert? dine udtaleser er i sig selv forkerte hvad OP eller ej. #37 Saa har jeg jo ingen steder at suge viden og inspiration til mig. :) Jeg laere faktisk utroligt meget at se nogle af de ting folk paastaar og efterteste dem. eller undersoege ting for folk fordi de bringer noget pudsiloejerligt op. feks har jeg nu paa min todo liste at teste efter selas metode mht til blot at cape frames for at kunne flytte tearings til et mindre belastende sted. ikke fordi jeg ville bruge denne metode... men fordi nu er jeg blevet nysgerrig om det. :D
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#40
gtx 960
Semibruger
11-07-2017 23:08

Rapporter til Admin
#33 tak for forslaget :-) jeg har såment fanget princippet i adaptive vsync, jeg bøvlede også selv med input lag med ingame vsync on, og adaptive vsync virkede som en acceptabel mulighed, men vil da helt sikkert prøve fastsync
--
#41
Chriss
Supporter Aspirant
11-07-2017 23:08

Rapporter til Admin
#33 læs hvad jeg skriver
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#42
Sven Bent
Maxi Supporter
12-07-2017 01:00

Rapporter til Admin
#41 det har jeg men lad mig da udpensle det for dig saa Derudover er det meget mere kompliceret at sige hvad der ellers kan reducere Screen Tearing. og jeg gentage mig selv. nej det er ikke kompliceret. Det eneste der fjerner tearing er sync. sync og tearing er to omvenct sider af samme sag. hastighed af fps og hz flytter blot din tearing rundt og deler der over flere eller mindre linier. Det reducere det ikke. tearing bliver foerst fjernet med sync det er det sync er. Eller omvendt hele aarsagen til at tearing sker er pga der ikke er sync. De to ting er direkte relateret. det lyder til at problemmet her er at du ikke helt forstaar hvad sync er, og hvordan det virker i samspil med framebuffers, og derfor heller ikke hvordan tearing opstaar. hvis du gjorde dette ville du vide praecist hvornar tearing opstaar eller ej. det er slet ikke saa kompliceret naar man forstaar emnet
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 12-07-2017 01:02
#43
waskustobaskus
Ultra Supporter
12-07-2017 08:11

Rapporter til Admin
Jeg har virkelig svært ved at se mouse delay med vsync slået til. Derimod får jeg det fysisk dårlig af at se på screen tearing. Har lige spillet 2 spil PUBG med vsync fra og fy for pokker en dårlig oplevelse.
--
#44
Ryzzle
Semibruger
12-07-2017 08:36

Rapporter til Admin
#39 Jøsses! Forsøg da i det mindste at forstå hvad jeg mener. Gå efter bolden mester!
--
#45
Chriss
Supporter Aspirant
12-07-2017 09:27

Rapporter til Admin
#42 Du er så forbandet bedrevidende og kan ikke se når du selv ikke forstår hvad man snakker om. Jeg har med vilje ikke skrevet at fjerne screen tearing, for det er let nok. Jeg skrev reducere, og forventede faktisk at du ville kunne fatte det, men tydeligvis ikke. Men jeg har set screentearing der er meget tydelig at se og screentearing der er næsten umuligt at se. Og går man fra det meget tydelige til det næste utydelige kan man kalde det en reducering. Men kom du bare med dit svar om at der f.eks i hvert fald ikke er noget der hedder reducering, enten er det der eller ej. Der findes bare en virkelig verden derude som ikke er så sort hvid som du sikkert gerne vil have den til at være. Du er alt for arrogant, hvilket jeg synes er lidt ærgeligt, for som jeg også har nævnt før så er der ingen tvivl om at du ved en fandens masse.
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#46
Ryzzle
Semibruger
12-07-2017 09:35

Rapporter til Admin
#45 +1
--
#47
Sven Bent
Maxi Supporter
12-07-2017 17:58

Rapporter til Admin
#45 Jeg skrev ogsaa med vilje at det du siger ikke reducer tearing det flytte det bare rundt. hastighed af fps og hz flytter blot din tearing rundt og deler der over flere eller mindre linier. Det reducere det ikke. For netop at besvare mht til reducering. beklager jeg har mere viden om tingene end. det skyldes jeg rent faktis khar laest op paa tingene og ikke gaar og lukker af for viden nar folk presentere det for mig for at jeg maaske tager fejl i noeget Lad mig gebtage og forklare det lidt mere. eftersom du stadigvake ikke har forstaae dette. Hz og FPS samspillet afgore hvor mange tearings liner du har og der af hvor meg ettearing der er paa lininerne. men den total tearing er ikke afgjort af hz og fps samspillet. Det har INGEN effekt paa den total tearing fra top til bund af din skaerm. Din tearing grad ellelr hvor stor taring du oplever er et smaspill mellme hvor megt du flytter dit viempoint i spillet og hz. din FPS HAR INGEN EFFEKT PAA DETTE. Det er derfor at det du siger et helt hundrede forkert fordi du bygget det paa hjememstrikkede konklussioner om hvordan tingene virker. den grad af tearing du oplevr skyldes at det bliver opdater et nyt billede paa skaemrn ved hvert framebuffer skift (pga de ikke er i sync) hvergang dette sker op star der en tearing linine der sket et framebuffer skift foer hvert frame render dvs 1 gang for hvert FPS Hvis du har 60hz pg kore 90fps. saa har du altsa etgennemsnit paa 1.5 framebuffer skift (FPS) per skaerm opdatering (Hz) og derved 1-2 tearing lininer paa skaermen af gange. hvis du i et skaerm opdateirng tid (60hz =16.6ms) har flytte det viepoint 3 grader. saa har du en total taring paa 3 grader som bliver fordelt over de 1-2 linien. dvs meget lille tearing Har du i det samme 16.6ms valgt at dreje der 180 grader. saa er forskelle paa top og bund i skamern tlasaa 180grader sving og du har en meget stoeere grad af tearing. paa trods af vi er unde samme FPS og Hz saa for at opsummere Sync fjern tearing ( Det reducre det ikke) FPZ og HZ _ afgore hvor magne tearings liner der er paa skaermen men reducer det ikke Hvordan du bevaage viepoint i dit spil: er afgorende for hvor meget tearing der er Saa medmindre du talte om at folk skulle bevaege sig langsomme i spil for at reducer tearing i spil tager du altsaa nu engang fejll. Arrogant er altid nemt at smide af sted nar man blive rettet. Jeg ville sige det er mere arrogant kontants ikke udtale sig om noget som om man ikke kan tage fejl og ikke laeser op paa det naar andre fremlaegee muligheden for at man tager fejl. Jeg kan altsaa ikke goerr for du har udtalt dig saa tit forkert omkring, fordi du ikke laeser op paa det.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#48
Chriss
Supporter Aspirant
12-07-2017 19:45

Rapporter til Admin
#47 Bare fordi jeg er mere praktisk anlagt og nogle gange går mere op hvad jeg egentlig oplever frem for teorien betyder ikke det er forkert! Jeg har kun sagt at det er mere kompliceret. Men det ændre ikke på min observationer. Det jeg giver videre er min erfaringer. Har du aldrig set en meget stor tearinglinje der meget tydeligt går ned over skærme? Det sker jo ikke altid, men tearing sker altid så længe hz og fps ikke er i sync. Har du aldrig set forskellen på 60Hz med fps lidt over 60 og så 60Hz hvor vi er tættere på 300 fps? Eller 100Hz, 120Hz, 144Hz, 180Hz med forskellig fps. Der kan være meget stor forskel på hvor tydelig tearing er. Dermed kan man også tale om en reducering af hvor tydeligt tearing ses. Du er igen alt for sort hvid omkring det. Jeg forklarer ikke hvordan det fungerer, men det går jeg næsten ud fra at du kan. Og det tror jeg faktisk at ret mange vil finde interessant . Jeg konstatere bare hvad man ser i praksis og lader andre om at forklare det nærmere hvis de har lyst. Så nej det jeg siger er ikke helt hundrede forkert. At du ikke mener at du er arrogant, det må du jo selv om, men Sheldon synes jo heller ikke selv han er arrogant ;)
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#49
Sven Bent
Maxi Supporter
13-07-2017 05:45

Rapporter til Admin
ok lad mig startes med at sige af mit indlaeg her komme nok bestem til at lyde arrogant. men det skyldes jeg ikke har en bedre maade at forklare tingene paa. Lad mig starte fra bunden. Du er ikke den foerste der har lavet den sammenligning med sheldon. og det skyldes nok at vi begge er meget begravet i videnskabelig og tekniske/matematisk hobbies i form at analyse og generelt indsugning af viden. Nogle af de sites jeg haar paa ville de fleste folk som gaar sig paa mere hygge sider som hol tweak og hwt. blive bannet pga ders paastande ikke bliver opbygget med korrekt analyser. F.esk hvis du kom ind og sagde at A ser meget bedre ud end B. Vilel en mod bede dig om at udfore En ABX eller ABXY test for at bevise dette elelr dit indlaeg vil blive sletter da det i videnskabelig oeje ikke er andet end stoej. Det er ubegrundet og har ikke opfyldt de videnskabelig krav for at man kan fremfore denne paastand. sving saa tilvbage til hol hvor folk kan sige at "alle og ahver ved at den cpu ikke er en cpu flaskehalse" paa trod af at alle tal indtil videre tegner paa det og folk naegter at udfore en korrekt test, jamen saa sker det hurtigt et konflikt i holdning. Derudover de fleste af de sites tager det heller ikke personligt nar man bliver rette eller noget bliver pointere ud ikke er korrekt. der er mange analyse og undersøgelser hvor, folk har fundet fejl i test metoden hvorpar saa en rettelse eller omtest skal defineres. En ting som de fleste folk ville finde batale kan vare knald elelr fald for en undersoegelse kvalitet paa disse forum./ f.eks da jeg lavede min cpu steess undersoegelse og aendrede test tiden efter de 2 forste test ( ud af et par hundrede) saa matte jeg lige dobbelt checke med andre om jeg faldt i en bias faelder. f.eks hvis du alver en abx test maa du ente ikke vide dit resultat under vejs. eller ogsaa skal du saette et fast test intervall foer du maa stoppe. af den simple aarsage at testen ellers kan kontrolleres af testtageren. Saa jo jeg kommer fra en meget anal og og praecis verden og det vil for mange folk der ikke er vant til den samme kvalitetskontrol virker som vaerende arrogant. men jeg ser det som en kvalitest sikring i at de jeg udtaler mig om ikke blot er noget jeg har hente fra en eller anden random duded paa et forum. det er noge jeg har laeste de tekniske dokumentation paa. Jeg har udfoert testen og jeg forstaar de underliggende funktioner og procedure. Problemmer er saa at man kommer paa et forum hvor kvalites kontrollen for hvad man paastar ikke er til stedet og nar man saa skal heore paa 8 forskellige folk side og sige noget varre sluder saa bliver man lidt traet fordi man oensker ikke OP gar ud og bruger penge paa ting der ikke hjaelper. og saa bliver der nok maaske lige skudt med kanonkugler paa graaspurve. det vil jeg gerne indroemme. men alt er for at sikre at OP for den mest praecise og teknisk korrekte svar til det han spoerge om. Fuck det blev en alt for lang tekst Men det ændre ikke på min observationer.Det jeg giver videre er min erfaringer. korrekt men obersvertioner der indeholder mennesket er en yders farlig ting at basere tekniske forklaringer paa grundet netop menneske individuel factor og evet placebo. igen jeg siger ikke du ikke har oplevet det du siger. jeg siger blot at du ikke kan stole paa det pga det ikke er udfoert i en ordenlig test (Se igen tidliger foklaring om ABX test). menenske psyke har en enorm maeengde retionalisreing effekt, der er direkte skadelig for tekniske konklussion baseret paa denne. Har du aldrig set en meget stor tearinglinje der meget tydeligt går ned over skærme? Jo Har du aldrig set forskellen på 60Hz med fps lidt over 60 og så 60Hz hvor vi er tættere på 300 fps? jo og taaetter paa 300 har flere tearings liner og ser noget vaere ud de hopper op og ned kontants Der kan være meget stor forskel på hvor tydelig tearing er.Dermed kan man også tale om en reducering af hvor tydeligt tearing ses. korrekt men tydelighender som du komemr ind paa er altsaa fra hvor meget scene bevaeger sig. den er scene bevagelse som er direkte diktere hvor tydelig tearing er. FPS hvis saa afgore hvor mange liner der og og hver mange steder den tydelighed er delt over saa hvis nu du tester metode A og der er mindre scene beagelse og du derefter teste metode B og der er mere svenen bevaaeglese. saa vil metode B se ud som om der er mere tearing paa trods af at der maaske slet ikke er forskelle. men udelukkende pga forskellen i scene bevaeglse er tearing tydeligere eller ej. hvis vi skal kvantificere tearing saa er der kun 2 ting der afgoere maengde/tydelighed af tearing. 1: scene bevaegelse (Afgorede hvor meget forskelle der er for top til bund eller total tearing) 2: antallet af tearings liner ( som deler tearing forskelle fra top til bund) Alt samme er per refrsh cycklus ( den tid et billed bliver vist/dannet paa skaermne saa lad os sige at du har rykke scenen 50pixels til venstret. Jvis du koere 60hz og 60fps ( og vi elerls earbejde i en perfekt verden og rammer fps pracist og kontants) saa vil du opleve en tearings linei hvor der er 50pixels i forskelle paa billed over og under linines. denne linie vil blive siden kontants det samme sted grundet at hz og fps er i lige divisor forhold (mere naturlgiv vil den rykke sig op og ned eftersom vi nappe rammer 60fps praecist kontants) hvis du nu foroeger din fps til 300fps saa vil du i stedet for en tearings linie have 5 tearings lininer fordi du nu har 5 gange saa mange bufferskift( aka fps) i en fremvinins paa skaermn. de samme 50pixels scene bevaegelse vil saa nu bliver spred ud over de 5 tearings lininers som Hver og isaer vil have 10 pixesl i forskelel fra top til bund. I begge tilfalder er der 50pixels af tearing. for nogle vil situioon med 5 lininer med 10 pixels see "reduceret" ud i forhold til 1 lininer med 50 pixles pga lininer er mindre "tydelige". Hos andre folk vil den ene linie se "reduceret" ud pga der kun er tearing et sted paa skaermen. Saa igen de du oplever som "reduceret' for dig rent subjektiv er maaske ikke det samme for andre. Derfor er det ikke tekniks korrekt at konkludere det er reduceret. fordi der er tale om en smags sag og ren subjektivitet. dog nu hvor jeg sider og koere det igeen it hovedet saa lad os proeve med hoejre hz 60fps og 60hz 50pixels bevaegelse En tearings linie af 50 pixels 60fps og 120hz 25 pixels beavagels ( pga vi kun bevage os i halv saa meget tid per refresh nu) tearings linine paa hver anden hz men du vil fa 2x25pixels beaveg paa den tearings linine dvs igen 50pixels tearing. 120fps og 120hz 25pixels beavagel per refresh Tearing linine paa alle billeder. af 25 pixels Saa umiddelbart den eneste maad at reducer tearing paa uden at fjerne det er ved at baade ha hoejere FPS og en hoejere HZ. So OK vi kan tale om en teknisk reduction hvis vi baade foeger hz og FPS. hmm ja den maa jeg jo saa aede i mig... :( Saa hvis OP absolut ikke kan lide fast sync og ellerl koere med hoej FPS saa kan det vare en fordel at skifte til en skaerm med hoejer ehz omvendt har han lavere fps saa er skift til gsync/freesync maaske en idet men jeg tror det er praecist hvad jeg started med at skrive o hvorfor igen vi bliver noed til at hoere edbu FPS med og uden vsync.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#50
Sven Bent
Maxi Supporter
13-07-2017 06:11

Rapporter til Admin
Bare en lynhurtigt illustrering med hvorfor der ikke altid er en god ting at stole paa hvad man opfatter https://s24.postimg.org[...] hvores hjerne udfore en enorm maengder filtering og bearbejdes af hvores sanse indtryk. og selv vores underbevisthed kan aendre paa hvad vi oplever ( placebo). i dette tilfadle har vores hjener andre paa farven fordi den han analyse det i forhold til lys maengden og afgjort at den i de ene tilfalde er gul og i det andet er blaat. selvom det helt Raat set er praecist samme farver. Det er derfor der er udviklet test metoder til at eliminere den salgs ting og at man ikke blot skal tage sine sanseindtryk for gode vare.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#51
Charly
Nørd Aspirant
13-07-2017 06:56

Rapporter til Admin
#49 Jeg tror, at de fleste sætter pris på din indsigt. Men du burde arbejde på, hvordan du kommunikerer det, der er ingen grund til at være nedladende overfor folk, som har en anden mening eller ikke ved det, du ved. Det er jo heller ikke altid du har ret - du har også udtalt dig skråsikkert om ting, som du helt åbenlyst tog fejl omkring. Det er klart at folk stejler, når de møder en mur som du nogle gange opstiller. Jeg tror, at du ville nå længere med dine indlæg, hvis du ikke tog det personligt, når folk siger dig imod, selvom du ved, de tager fejl.
--
#52
Chriss
Supporter Aspirant
13-07-2017 12:10

Rapporter til Admin
#49 Tak! Meget bedre forklaring, end bare "du tager fejl" Med den baggrund du beskriver, giver det også meget mere mening når man læser de ting du skriver :) Skal jeg lige prøve at forklare min pointe hurtigt, så er det nemlig også noget af det du er inde på. Vi er allesammen meget forskellige og oplever dermed ting meget forskelligt. Og det er egentlig det jeg gerne vil vidergive til OP. Det kan godt være at der er en teknisk og meget præcis forklaring på alt, men det er ikke altid at den hjælper, fordi mange kan alligevel ikke overskue alle de situationer der kan komme ud af det. Fps vs Hz, hvor meget man ændre viewpointet, antal tearing linjer, hvor meget billedet er forskudt henover den tearing linje. Alt sammen med til at afgøre hvor tydeligt tearing ses. Det er hvad jeg mente med kompliceret. Jeg har selv lært meget at det du har skrevet, det er nemlig meget kompliceret og jeg vidste jeg ikke kunne gå i detaljer om det. Jeg synes bare det var vigtigt at fortælle at tearing ikke bare er der eller ej, der er stor forskel på måden det er der på og hvordan det opfattes. Jeg arbejder selv med IT til hverdag, men det kunne nu lige så godt have været mekaniker for den pointe jeg lige vil komme med :) Der er stor forskel på hvor dybt jeg beskriver tingene afhængig af hvem jeg snakker med. For nogle hvilke den dybt tekniske gennemgang alligevel aldrig give mening og man kan komme meget langt ved bare at forklarere det på et meget mere overordnet niveau og ud fra det kan kunden stadig træffe den rigtige beslutning, eller kan se at der måske skal prøves et par ting af inden man beslutter noget. Ift tearing, så er det jo noget man kun selv kan afgøre, men det kræver at man ikke kun har oplevet en situation. Det ville jo også være nemt at sige, så skal du bare købe en Gsync, eller Freesync skærm, men nogle mennesker oplever jo også den smule inputlag meget forskelligt. Tager jeg udgangspunkt i mig selv, så skal jeg faktisk ikke sige om jeg ville kunne mærke det ekstra inputlag fra Gsync. Men husker jeg tilbage da jeg spillede CS hele tiden på netcafeer, så kunne jeg straks mærke om nogen før mig havde sat fps_max til f.eks 80 i stedet for 100, det føltes fuldstændig forkert. Om jeg gamer BF1 med ca 130fps på min 144Hz skærm, eller DOOM med 200fps, eller Overwatch som jeg ikke lige kan huske fps på, så bemærker jeg ikke rigtig tearing. Så fordi at jeg ikke rigtig bemærker tearing, så ville jeg hellere spare de penge og købe samme skærm bare i Freesync versionen og det har jeg ikke fortrudt. Igen vi er så forskellige, og det skal man tage med. For hvis man har det som mig, så vil det sqda være ærgeligt at kaste de ekstra penge afsted for en Gsync skærm fordi det har folk sagt, eller fordi man finder ud af at man ikke kan leve med det ekstra inputlag.
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#53
Chriss
Supporter Aspirant
13-07-2017 13:18

Rapporter til Admin
#49 Oh, og synes slet ikke det svar er arrogant, tværtimod :) Det arrogante ligger måske mere i at du ikke anerkender gråzonen eller den lidt simplere forklaring?, og på de andre sites du snakker om hører den heller ikke hjemme. Men andre steder giver den god mening fordi for mange detaljer kan forvirre mere end det gør gavn. Man kan sagtens lede folk den rigtig vej uden at give dem den komplette rutebeskrivelse ;) Og så er gråzonen jo egentlig til stede konstant, lige meget hvor dybt man graver ned. Fysikerne kan måske forklare 99.9% af alt, men det sidste er stadig et mysterium. Men det man ved passer på så mange ting at man stadig kan træffe beslutninger ud fra det. Og nej jeg siger ikke at jeg ved 99.9% om alt :p
--
i7 7700K@4,8GHZ (no delid), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.

Opret svar til indlægget: V sync (screen tearing)

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE