Nu er det lidt svært uden lige at kunne se det, kan du evt. prøve bare lige at ligge arket på en cloud og give os et link?.
Men jeg ville foreslå en Pivot tabel på baggrund af det du skriver det
Og så evt en "Getpivotdata" funktion.
--
Venlig hilsen Nismon
Kender slet ikke til pivtabeller, så havde håbet på at kunne lave det med en "almindelig" funktion.
Funktionen lopslag tænker jeg burde kunne lavet opslaget, men det er månederne i de to forskellige formater, der giver udfordringen?
--
Hvis du kun skal bruge det på måneder vil jeg sætte en kolonne ind mellem A og B og bruge =måned(A1) for at få isoleret hvilken måned det drejer sig om.
Alternativt kan du lave det til en pivottabel.
--
i5 3570k@4,2ghz | Corsair CX750 | 16gb Corsair 1600mhz | MSI GTX 970 4gb | RoG Maximus V Gene | 120gb OCZ Agility 3 | 1tb@7200rpm
#3 Det giver stadig problemer, når jeg skriver "december" i C1. Den kan ikke finde ud af at sammenholde "December" med "12"
--
Sidst redigeret 02-12-2015 14:15
Har du mulighed for lige at smide det op, jeg tror lidt jeg misforstår dine udfordringer, et hurtigt blik på det, kunne måske udrede noget af forvirringen :)
--
Venlig hilsen Nismon
Så laver du bare et ark mere og laver en tabel med to kolonner:
1 Januar
2 Februar
3 Marts
osv
I det første ark laver du så en ny kolonne og laver et lopslag på B1 og over i tabellen i ark 2. Vil se nogenlunde sådan her ud =lopslag(B1;'Ark2'!A:B;2;0)
Nu får du returneret teksten December i den række hvor der står december. Nu er måned konverteret fra tal til tekst.
--
i5 3570k@4,2ghz | Corsair CX750 | 16gb Corsair 1600mhz | MSI GTX 970 4gb | RoG Maximus V Gene | 120gb OCZ Agility 3 | 1tb@7200rpm
#6 Ja det har du ret i, så lykkedes det - selv om det er lidt kringlet når man ikke kan lavet det i en formel.
Tak for hjælpen :)
--
Dit spørgsmål kan sagtens løses med en formel
Udfra de oplysninger du kommer med kan du indsætte følgende formel i C2 og skrive en dato i C1 (brug en rigtig dato ikke måned)
=SUM(HVIS(MÅNED(A:A)=MÅNED(C1);B:B))
Det er vigtigt at du holder Shift og Ctrl nede når du trykker enter da det er en Array formel der kræver {} uden om formeln for at virke rigtigt.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#8 Tak for buddet.
Det er ikke en dato der skal stå i C1, men måned f.eks. Januar, Februar, Marts osv. Fik det ikke forklaret så tydeligt.
--
#9>>Du kan bare vælge at formatere C1 så 1/11 bliver vist om November så virker min formel stadig og du får vist det du vil.
Marker C1 højreklik vælg formater Celler. Vælg brugerdefineret og skriv mmmm.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Antager at data er i A1:B5, dette kan du jo selv ændre.
=SUM(HVIS(MÅNED(A1:A5)=MÅNED(DATOVÆRDI(C1&1));B1:B5))
Skal som #8 nævner indtastes som en array-formel - stå i formellinjen eller cellen og tryk CTRL + Shift + Enter
--
Jeg har ikke altid ret, men jeg tager ALDRIG fejl!
--
Sidst redigeret 02-12-2015 22:15
Hvis du kan "nøjes" med at se alle månedernes sum på én gang, så har jeg vist allerede lavet dig en løsning her:
https://www.dropbox.com[...]
--