Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Reklamation ombyttet til brugt vare?

Af Gæst Henny | 13-08-2020 13:21 | 3383 visninger | 39 svar, hop til seneste
Jeg har lige haft en Asus skærm til rma og fik den besked tilbage at Asus har ombyttet skærmen. Har så i dag modtaget skærmen og kan konstatere at skærmen ikke er ny og har lidt ridser og mærker hist og her, endvidere var der sat et lille stykke papir med model og serienummer ovenpå det originale serienummer på skærmen hvor jeg også til min store overraskelse kan se at skærmen er fra septemper 2017, og den skærm jeg sendte til rma var fra december 2018, så den “nye” skærm er altså også et helt år ældre.. Så mit spørgsmål lyder på, må de godt det? Altså ombytte en defekt vare med en brugt vare? Nogen der har prøvet det samme?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Slettetbruger4055
Elitebruger
13-08-2020 13:24

Rapporter til Admin
De må ikke bytte til noget brugt / ældre, medmindre der er indgået en aftale om det. For eftertiden, film at du pakker den ud og tjekker tingene efter, så har du beviser. For nogen kan godt påstå, at det er køberen, der er skyld i ridserne. Vil tage billeder af det og kontakte firmaet med det samme
--
#2
Kristina
Korrekturlæser
13-08-2020 13:25

Rapporter til Admin
"Ombytning - hvad er det? Det er ombytning, når den vare, du har købt, har en fejl, som sælgeren er ansvarlig for, og du får leveret en ny vare. Den nye vare, du får leveret, skal være magen til den, du købte. Det vil sige samme farve, samme model, samme funktioner – helt magen til. Varen skal være fabriksny. Du kan komme ud for, at sælgeren tilbyder dig en nyere model, hvis den, du oprindeligt købte, ikke længere kan skaffes. Du bestemmer selv, om du vil tage imod det tilbud. Du kan også komme ud for, at sælgeren ombytter til en vare, der ikke er fabriksny. Det kan fx være en brugt mobiltelefon, butikken har modtaget retur fra en anden kunde, eller en telefon, der indeholder brugte dele. Telefonen har de så sat i stand og udleverer derefter til en ny kunde, der har krav på en ombytning. Sådan en vare kan du nægte at tage imod. Hvis du først opdager det senere, kan du klage over det." https://www.forbrug.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#3
Henny
Gæst
13-08-2020 13:32

Rapporter til Admin
Tak for svar. det drejer sig om en Asus Xg258q skærm og der er allerede taget billeder undervejs. skærmen har også nogle få hakker nede i bunden af rammen ved selve samlingen, ligner lidt der har været en skruetrækker inde for at skille skærmen fra hinanden. Der er ikke indgået nogen som helst aftale, jeg modtog en servicerapport hvor der står “skærm ombyttet af Asus” dette har jeg selvfølgelig accepteret i og med jeg ikke har svaret på mailen. Men har ikke accepteret at få det ombyttet til en brugt skærm.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Slettetbruger4055
Elitebruger
13-08-2020 13:40

Rapporter til Admin
Så det bare med at få sendt billeder, rma sagsnummer og en klage ind over dette. For det er uacceptabelt, at den er brugt og tilmed en ældre model. - Og held og lykke. Nogle firmaer er gode til den slags, andre kan være svære at diskutere med.
--
Sidst redigeret 13-08-2020 13:41
#5
Karanka
Elitebruger
13-08-2020 13:50

Rapporter til Admin
0# Asus generelt udfører aldrig reparationer på deres skærme. Hvis man som forbruger selv kontakter Asus direkte, sender de faktisk en fragtmand ud og hente den defekte skærm, samtidig med de har en "ny" skærm med ud til dig. Jeg har fået ombyttet flere skærme ved Asus direkte, hvor de blot er kommet med en ny skærm og har fået den gamle/defekte skærm med. Jeg har dog aldrig modtaget en ny fra dem som var beskadiget. Hvis du som forbruger vil stille dig på bagben over at den forhandler du har handlet ved, formentlig har fået løst sagen hurtigere ved denne type ombytning end hvad du kunne gøre hvis den sku repareres(typisk 3-4 uger). Kan du kræve ophævelse af købet. Hvis du vil, kan du jo sikkert lyn hurtigt få forhandleren til at få ny ombyttet skærm sendt til dig.
--
#6
7430
Mega Nørd
13-08-2020 13:54

Rapporter til Admin
de må vel godt sende ham en refurbished? det er sådan microsoft gør ihvertfald når man sender konsol ind
--
jep jep
#7
Karanka
Elitebruger
13-08-2020 14:06

Rapporter til Admin
6# I teorien ja, hvis de informerer om det og man acceptere det. Lyder dog ikke som om det er tilfældet her.
--
#8
Henny
Gæst
13-08-2020 14:38

Rapporter til Admin
Har lige snakket med fcomputer hvor skærmen er købt. Og de mener bestemt at det er helt normal procedure og selvom jeg henviser til købeloven så mener de stadig godt at de må ombytte til et brugt tilsvarende produkt? Jeg blev så viderestillet til Asus og de siger det samme som fcomputer, at det er normal procedure at de bytter det defekte produkt med et tilsvarende brugt produkt. Jeg spurgte så Asus hvordan det kunne være tilsvarende når det nye produkt var et år ældre og tilmed har ridser og mærker som den gamle skærm ikke havde. men med tilsvarende mener de bare det samme produkt.. men hvis det var beskadiget så skulle jeg gå ind og oprette en sag og skrive skærmen var beskadiget ved modtagelse, hvor jeg så spørger hvorfor de sender en beskadiget skærm, for de mærker havde den også Inden den blev sendt. Det kunne han så ikke svare på, men fastholdte at de ombytter med tilsvarende brugte produkter..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Henny
Gæst
13-08-2020 14:42

Rapporter til Admin
#5 Er du sikker på det var ved Asus? Har lige snakket med dem og de siger at de kommer ud og ombytter med et brugt tilsvarende produkt. Medmindre varen er under 7 eller 10 dage gammel så bytter de til nyt?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
Slettetbruger4055
Elitebruger
13-08-2020 15:37

Rapporter til Admin
Lyder satme som om de prøver at spidse dig af med, at få ryddet op på deres eget lager og sender sådan noget ud. Det er ikke i orden, når I ikke engang har aftalt det. Jeg kunne forstå, hvis du skulle af med differencen af penge tilsvarende til en ny skærm, der evt. kostede mere. Tror godt nok ikke på, at en rma sag, så må de smide en tilbage der er brugt og tilmed har ridser osv.
--
#11
Jesper
Gæst
13-08-2020 15:53

Rapporter til Admin
Det må de ikke https://ekstrabladet.dk[...] Har fået byttet en en defekt iPhone til en refurbisged i Elgiganten. De byttede den efterfølgende til en ny efter ovenstående
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Jesper
Gæst
13-08-2020 15:54

Rapporter til Admin
https://ekstrabladet.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
linzeb
Juniorbruger
13-08-2020 16:04

Rapporter til Admin
#5 Sikker på det ikke er hos Dell ell. sådan noget? Har selv fået byttet en skærm direkte hos Asus. Der kom sgu ingen og hentede den gamle. Jeg skulle selv sende den, til Tyskland tror jeg, for egen regning. Der fik jeg også en refurbished skærm retur. Det var så ikke på reklamationsret, men producentgaranti. Edit: Fordi der var 2 års reklamationsret, men 3 års producentgaranti. Og skærmen var under 3 år, men over 2 år da den gik i stykker.
--
Sidst redigeret 13-08-2020 16:09
#14
7430
Mega Nørd
13-08-2020 16:51

Rapporter til Admin
Microsoft gør præcis samme nr Sender du en defekt maskine ind fåt du en restaureret retur præcis det problem har jeg lige haft
--
jep jep
#15
BabaMac
Ultra Nørd
13-08-2020 22:42

Rapporter til Admin
Asus må gøre lige som de vil ifht deres egne garantibestemmelser, da de ikke er forhandleren.. Dét er faldgrubben når man benytter producentens ombytnings/reperationstilbud og ikke lader forhandleren stå for reklamationen...
--
Mine salgsannoncer kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..
#16
Slettetbruger4055
Elitebruger
13-08-2020 22:45

Rapporter til Admin
#15 Han fik samme svar fra forhandleren, at de mente den er god nok. Medmindre det er oplyst, så har de ingen aftale om, at der må sendes brugt tilbage, tilmed en dårlig en med ridser og hakker i. Det er da dybt godnat at sende sådan en. Tilmed ældre end den han sad med.
--
#17
BabaMac
Ultra Nørd
13-08-2020 23:38

Rapporter til Admin
#15 Det er i princippet heller ikke dem der har håndteret reklamationen, men producenten.. Producenten kan skrive stort set hvad de vil i deres garantibestemmelser, og Asus har valgt denne procedure.. Det er sådan, det bedst kan betale sig for dem har de besluttet.
--
Mine salgsannoncer kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..
#18
Slettetbruger4055
Elitebruger
14-08-2020 00:00

Rapporter til Admin
#17 Vil rigtig gerne se dig finde noget fra Asus eller fcomputer, hvor der står, at man kan få rma sager tilbage, hvor produktet er ældre og med ridser og hakker i. Det er da ingen der vil have. Har heller aldrig nogensinde hørt om det, medmindre det er aftalt med kunden, hvilket det ikke er.
--
#19
Sven Bent
Ultra Nørd
14-08-2020 00:05

Rapporter til Admin
Det et helt ligegyldigt om det er normal procedure eller ej. det er imod lovgivningen fcomputer skal leve op til lovgivning hvis det er der du har indsat din reklamations asus kan goere som de vil eftersom de ikke er dem som har solgt dig produktet #OP Hvor har du hendvendt dig med klagen ? Fcomputer eller asus ?
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 14-08-2020 00:06
#20
minoo
Elite Supporter
14-08-2020 01:38

Rapporter til Admin
Et tilsvarende produkt er ihvertfald bestemt ikke et ældre produkt
--
#21
Ilwaz
Guru
14-08-2020 01:46

Rapporter til Admin
#18 "If the product fails during normal and proper use within the warranty period, ASUS will, at its discretion, repair or replace the defective parts within the product, or the product itself, with items that are functionally equivalent to that as originally supplied," https://www.asus.com[...] Han har en pointe #17. (*edit* det var for notebooks i think) Her er en pdf med det https://www.asus.com[...] #20 Det jo en definitions sag.
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
--
Sidst redigeret 14-08-2020 01:48
#22
Henny
Gæst
15-08-2020 17:30

Rapporter til Admin
Altså ifølge købeloven så må man IKKE ombytte en defekt vare med en brugt vare under reklamation, og så er det ligegyldigt om varen tilsvarende eller endda bedre end den defekt vare. Ellers så misforstår jeg et eller andet? Citat fra forbrug.dk om råd og rettigheder: https://www.forbrug.dk[...] "Varen skal være fabriksny. Du kan komme ud for, at sælgeren tilbyder dig en nyere model, hvis den, du oprindeligt købte, ikke længere kan skaffes. Du bestemmer selv, om du vil tage imod det tilbud.Du kan også komme ud for, at sælgeren ombytter til en vare, der ikke er fabriksny. Det kan fx være en brugt mobiltelefon, butikken har modtaget retur fra en anden kunde, eller en telefon, der indeholder brugte dele. Telefonen har de så sat i stand og udleverer derefter til en ny kunde, der har krav på en ombytning. Sådan en vare kan du nægte at tage imod. Hvis du først opdager det senere, kan du klage over det." Ekstrabladet skriver også: https://ekstrabladet.dk[...] "Købeloven er ellers klar, hvilket byrettens tre dommere i december slog fast med syvtommersøm: har du krav på en bytteenhed under en reklamation, er det ulovligt at udlevere genopbyggede produkter med brugte dele i." Vi kan vel godt blive enige om at den skærm jeg har fået ombyttet af Fcomputer / Asus er et genopbygget produkt som indeholder nye og brugte dele? Eller kan der konkluderes, at der ingen retssikkerhed er? For hvad der står med sort på hvidt passer åbenbart ikke med virkeligheden?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
ToFFo
Guru
15-08-2020 17:54

Rapporter til Admin
Det kommer an på hvad du har brugt. Garanti eller reklamation. Har du: 1: Kontaktet Fcomputer og bedt dem køre sagen. Hvilket de så har gjort, og du har sendt skærmen til dem og så har de klaret resten. 2: Kontktet Fcomputer og de har henvist dig til at tage kontakt til ASUS, hvorefter ASUS har kørt sagen for dig direkte, uden om Fcomputer. Hvis 1: Så skal du have et nyt produkt hvis de ombytter, fordi du har brugt din reklamationsret jf. købelovens bestemmelser. Hvis 2: Så har du kørt en garantisag med ASUS som Fcomputer ikke har noget med at gøre, jf. ASUS' garantibestemmelser. #8/22 - Ja, det er normal procedure, at ASUS ombytter til et funktionelt tilsvarende produkt. Ikke nødvendigvis nyt. Men nu har ASUS ikke noget med din reklamationsret at gøre. Det er Fcomputer du har reklamationsret hos. Det har du ikke hos ASUS. Du må endelig ikke blande de 2 sammen. Har du benyttet dig af mulighed 1 eller 2 beskrevet ovenfor? Det er altafgørende for sagen.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 15-08-2020 17:55
#24
Henny
Gæst
15-08-2020 19:54

Rapporter til Admin
#23 Jeg har gjort som du nævner i 1. I og med skærmen er købt ved Fcomputer så reklamerede jeg i første omgang til Fcomputer, de sendte en returlabel og jeg sendte skærmen til dem. Efter jeg fik den ombyttede brugte skærm reklamerede jeg igen til Fcomputer som beskrevet i #8 og de sendte mig så videre til Asus. Jeg har efterfølgende oprettet den RMA på Asus hjemmeside og på deres DK domæne (Er ikke så god til engelsk) Men den mail jeg har fået tilbage er på engelsk, men med google oversæts hjælp kan jeg læse mig frem til at Asus har afvist (Rejected) min RMA.. Så det er sgu lidt op ad bakke.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
Henny
Gæst
15-08-2020 19:58

Rapporter til Admin
Men ligesom Apple skal overholde købeloven, så skal Asus vel også? Apple må jo tilsyneladende ikke ombytte defekte ting med brugte, i hvert fald ikke i Danmark, hvorfor skulle Asus så må?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
Slettetbruger4055
Elitebruger
15-08-2020 20:12

Rapporter til Admin
#21 Så forklar at den første sætning hedder : "This applies to ASUS Notebook products sold and purchased in North America only. " Det er dit link..............Så nej, den gælder ikke herhjemme at man skal have brugte og slidte varer på rma sagen.
--
#27
ToFFo
Guru
15-08-2020 21:31

Rapporter til Admin
#24/25 - Okay så ud fra det du skriver, har du benyttet dig af mulighed 2 i anden omgang. Altså ASUS har sendt dig en "brugt" skærm, og det er de i deres fulde ret til. ASUS skal naturligvis følge købeloven, ligesom alle de andre. Men du har ikke købt produktet af ASUS, og derfor handler de efter egne regler. Lidt ligesom hvis du har købt en mælk i Netto som er for gammel, så nytter det ikke noget du klager til Arla. Idet du har kontaktet ASUS med henblik på reklamation over din defekte vare, bruger du din garanti. Ikke din reklamationsret. Hvis købsstedet tilbyder garanti, skal du være bedre stillet med garantien, end med reklamationsretten. Men eftersom ASUS ikke er købsstedet, accepterer du deres betingelser for garanti, som ikke har noget med reklamationsret at gøre. Reklamationsret er noget du har hos forhandleren du køber hos. Du kan prøve at køre sagen hos forbrugerstyrelsen, da det er Fcomputer som har henvist dig til producenten. Det er ikke forventeligt at en privatkunde kender/forstår reglerne/betingelserne for at køre sagen gennem ASUS på forhandlers foranledning. Derfor kan man argumentere, at du er blevet lokket i en "fælde" så at sige. Da Fcomputer fortæller dig det er hurtigere at køre sagen med ASUS. Det er det givetvis, men du er meget dårligere stillet i forhold til din reklamationsret, hvilket de ikke har fortalt dig. Så hvis du har på skrift at de har henvist dig til ASUS, så må Fcomputer (efter min mening) æde den. Men det må forbrug.dk afgøre. #26 - Det er helt normal praksis af ASUS, og andre producenter, at ombytte til refurbished enheder ved garantisager.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 15-08-2020 21:36
#28
Buss Lysår
Giga Supporter
16-08-2020 00:03

Rapporter til Admin
#27 Hvis Apple ikke må ombytte til refurbished, hvorfor skulle det så være OK at Asus gør? Ikke at jeg ikke tror på dig, men har du noget som helst kilde på det du skriver, eller er det hele hevet op af hatten? EDIT: Tror jeg fandt noget selv. https://www.forbrug.dk[...] Ser ud til du har ret :-) Så det afgørende er om kunden har benyttet sig af sin reklamationsret, eller producentgaranti. Hvad hvis man som kunde slet ikke nævner nogle af delene? Kan forhandlerne/producenten så selv bestemme eller hvordan?
--
Sidst redigeret 16-08-2020 00:08
#29
ToFFo
Guru
16-08-2020 00:44

Rapporter til Admin
#28 - Yeah, sagen med Apple var, så vidt jeg husker, en sag hvor en kunde reklamerede hos Elgiganten, som ombyttede til en refurbished mobil gennem Apple. Eftersom der var tale om reklamationsret, går det ikke at ombytte til refurbished. Heller ikke hvis telefonen var købt direkte hos Apple. Men går den så går den. Og den går sikkert rigtig, rigtig ofte, for man kan ikke altid se om ombytningen er refurbished. Før i tiden kunne man nemt se det på skruerne i bunden af en iPhone, men det kan man ikke mere. Jeg begriber ikke at der ikke er blevet slået ned på det med at henvise til producenten, fra forbrugerstyrelsens side. Kunderne ved jo ikke bedre. Det er sindssygt vigtigt at man bruger sin reklamationsret og ikke garanti. Hvis man bruger reklamationsretten, har man en masse rettigheder man ikke har med producentgarantien. Det kan være antal reparationsforsøg, reparationsfrist, hvem der betaler for fragt og så videre. Forhandleren bestemmer faktisk selv hvordan problemet løses, bare det bliver løst indenfor gældende regelsæt. Forhandleren må også gerne anbefale at "tage den med producenten direkte", men de må ikke kræve det. De SKAL tage den ind på reklamation. Men de slipper tit og ofte afsted med det fordi "det er hurtigere og lettere for kunden". Bevares, det går som regel også hurtigere, og er måske endda lettere i visse tilfælde, som fx. med store TV. Men alle ens rettigheder kan risikere at gå fløjten fordi forhandleren jo "ikke har haft med sagen at gøre". I know, jeg bruger mange anførselstegn. Men det er også noget kringlet pis. Så... Alt efter hvad det er for en type vare, bør man altid kræve at forhandleren tager varen ind. Også selvom det tager længere tid. Det skal aldrig være kundens problem, hvis producentens værksted fucker rundt og laver ged i den.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 16-08-2020 00:46
#30
Sven Bent
Ultra Nørd
16-08-2020 01:53

Rapporter til Admin
#28 Det handler om hvd du har afkrav under lovgivning og du har kun lov massige kraver overfor koebs stedet alt andet er en extra service og udbyderen at dette kan goere som de vil
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#31
Henny
Gæst
16-08-2020 02:07

Rapporter til Admin
#27 Nej jeg har IKKE benyttet mig af mulighed 2, hvorfor tror du det?.. For at skære ud i pap og papir så der ingen misforståelser er. Skærmen er købt april måned 2019 ved Fcomputer. Skærmen går pludselig i stykker og der bliver taget kontakt til Fcomputer. Skærmen bliver sendt retur til Fcomputer. Jeg får skærmen ombyttet til en anden brugt skærm og tager derefter igen kontakt til Fcomputer, som fortæller mig det som beskrevet i #8 Jeg prøver efter henvisning fra Fcomputer at ringe til Asus og får det at vide som beskrevet i #8. Jeg har efterfølgende prøvet at oprette den RMA sag inde på Asus hjemmeside efter henvisning fra Asus medarbejderen som jeg snakkede i telefon med. Asus har afvist RMA sagen åbenbart. Det er sådan situationen er lige nu, og jeg vil igen på mandag tage kontakt til Fcomputer, for skærmen er jo også handlet hos dem og ikke hos Asus. Hvis du mener Asus har sin fulde ret til det, hvorfor har Apple så ikke? - Alle de produkter de er blevet dømt til at erstatte osv. er jo heller ikke produkter handlet direkte hos Apple, men i forskellige butikker som forhandler deres produkter, nøjagtig ligesom i det tilfælde her med Fcomputer / Asus. Det vil altid være et Asus produkt så de vil også altid bære et ansvar og det gør de også i og med de yder garanti som man også godt kan benytte sig af, men det er jo sådan set lige meget for en ombytning er vel en ombytning og så er det lige meget om det er under garanti eller reklamationen? Ergo så skal de også overholde den danske købelov mht. til ombytning af defekte vare? "#26 - Det er helt normal praksis af ASUS, og andre producenter, at ombytte til refurbished enheder ved garantisager. " Det er meget muligt at de gør det i andre lande med andre regler, men ifølge dansk købelov så må de ikke gøre det i Danmark når produktet også er købt i Danmark, hvis produktet var købt direkte ved Asus så havde de måske deres fulde ret til at gøre det. #28 links fra ekstrabladet i #11/12 Aha der blevet jeg måske lidt klogere. Så det var kun engang det var bedre at have garanti fremfor reklamation? For i teorien så kan alle virksomheder yde garanti og så skrive med småt i deres betingelser at de udskifter defekte produkter ud med brugte produkter, og så tilbyder de jo selvfølgelig deres kunder at benyttes garantien fremfor reklamationen.. Og så er man jo ligesom i fedtefadet?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#32
ToFFo
Guru
16-08-2020 09:17

Rapporter til Admin
#31 - Sorry jeg har misforstået. Jeg troede at du ved RMA nummer 2 tog din RMA hos ASUS i stedet for Fcomputer efter deres anvisninger. Men at ASUS afviste din RMA missede jeg åbenbart. Jeg læste det som om du oprettede hos ASUS og sendte til dem. Reklamationsret er lovpligtig. Det er garanti ikke. ASUS giver dig ikke reklamationsret hvis du ikke køber direkte hos dem, og skal derfor ikke handle indenfor reklamationsrettens bestemmelser. De skal handle indenfor deres garantibestemmelser. Og de bestemmer selv betingelserne. Hvis Netto sælger for gammel mælk, kan du heller ikke klage til Arla, for det er Netto der er ansvarlig for varen i deres butik er som den skal være. #26 - Det er helt normal praksis af ASUS, og andre producenter, at ombytte til refurbished enheder ved garantisager. Det er meget muligt at de gør det i andre lande med andre regler, men ifølge dansk købelov så må de ikke gøre det i Danmark når produktet også er købt i Danmark, hvis produktet var købt direkte ved Asus så havde de måske deres fulde ret til at gøre det. Ingen forhandlere må ombytte til refurbished vare under reklamationsret. Men hvis en producent gør det under garanti, så må man godt. Så er det garantibestemmelserne der dikterer hvad der skal ske ved defekter. Det har intet med reklamationsret at gøre. Mht. Apple forvirringen, så er Apple ikke blevet dømt til at erstatte noget som helst, som ikke er købt direkte hos dem af slutkunden. Det er meget muligt Elgiganten er "dømt til at erstatte" refurbished telefoner med nye. Apple har ikke gjort noget forkert i den henseende, da Elgiganten henvender sig med et produkt de ønsker repareret på garanti, fordi Elgiganten ikke har reklamationsret hos Apple. Kunde har reklamationsret hos Elgiganten. Elgiganten har kun garanti hos Apple. Så for ikke at skulle betale for reparationen sender Elgiganten varen til Apple på garanti. Erhvervskunder har ikke reklamationsret overhovedet. Med mindre det står i handelsbetingelserne som køber accepterer. Der er heller ikke noget der hedder 1 års reklamationsret ved erhvervskøb som standard. Det er en sejlivet myte. Der er hvad der står i handelsbetingelserne. Igen, du har reklamationsret hos Fcomputer og garanti hos ASUS. Sender du til Fcomputer: Reklamationssag (obligatorisk og lovbestemt) Sender du til ASUS: Garanti (frivillig og egenbestemt)
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 16-08-2020 09:20
#33
Henny
Gæst
16-08-2020 16:13

Rapporter til Admin
Tak for fyldestgørende svar, tror jeg blev endnu klogere på det hele. Så det man kan konkludere det er at Fcomputer SKAL ifølge købeloven ombytte med et nyt produkt? Dette overholder de ikke og ombytter til et brugt produkt. Så købelov og virkeligheden er måske 2 forskellige ting? Hvad skal man gøre for at købeloven holder vand, for det gør det tydeligvis ikke her? "Ingen forhandlere må ombytte til refurbished vare under reklamationsret. Men hvis en producent gør det under garanti, så må man godt. Så er det garantibestemmelserne der dikterer hvad der skal ske ved defekter. Det har intet med reklamationsret at gøre." Jamen det er jo faktisk det Fcomputer gør i det tilfælde her, altså ombytter til en refurbished... At fcomputer så har en garantisag med Asus og hvordan Asus prøver at spidse Fcomputer af med en refurbished burde vel ikke gå ud over mig? Men det gør jo så nok at Fcomputer også prøver at spidse mig af med den. "Sender du til Fcomputer: Reklamationssag (obligatorisk og lovbestemt)" - Det er det jeg har gjort men synes som sådan ikke at jeg kan mærke noget lovbestemt når virksomheden nægter og mener det er normal procedure at de ombytter defekte produkter med brugte produkter under en reklamation.. Ja det er Fcomputer som også mener dette. De burde da i alt fald om nogen anden være bekendt med købeloven og så overholde den, men det passer åbenbart ikke med praksis. Synes desværre også ofte jeg læser om andre som heller ikke får medhold og er nød til at betale penge og køre det igennem forbrugerklagenævnet og hvad ved jeg, burde det virkelig være nødvendigt når vi har denne købelov? Så hvad er denne købelov værd når rigtig mange virksomheder ikke overholder den og man er nød til at køre i langdrag med det, bare for at måske få sin ret?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#34
ToFFo
Guru
16-08-2020 19:01

Rapporter til Admin
#33 - Hvis Fcomputer ikke kan reparere din skærm og returnere den til dig, skal de enten bytte den til en ny, eller betale dig købesummen tilbage. Så enkelt er det. Det kan de sgu ikke løbe fra, selvom de prøver. Du bliver nødt til at kontakte dem igen, og forklare at du ikke er interesseret i at få din indsendte vare, ombyttet til en teknisk tilsvarende, men brugt vare og du ønsker købet ophævet, eller en fabriksny vare. Hvis de afviser så start med at sende dem dette link: https://www.forbrug.dk[...] hvor der står helt firkantet at en ombyttet vare skal være fabriksny og med fornyet reklamationsret. Hvis de stadig ikke vil give sig, må du oprette sagen hos forbrugerklagenævnet. Det kommer til at tage tid, og de håber nok du giver op og lever med hvad du har fået. Jeg tror flere virksomheder lader det komme så langt ud, fordi deres erfaring er, at kunderne opgiver inden der bliver en sag ud af det. Det er ærgerligt at man skal gå så langt, men hårdt mod hårdt. Husk at tale pænt, selvom du er rasende på dem. Det kan sagtens være det bare er en "håndlanger" du kommer til at have en korrespondance med. Altså en ung person, som bare gør som vedkommende får besked på højere oppe fra. En fodsoldat som ikke må tænke selv, og ikke vil risikere sit job ved at gøre det rigtige. Desuden virker det hamrende uprofessionelt hvis man skriver med store bogstaver og skaber sig. Det fører intet godt med sig. Jeg forstår din frustration over den magtløshed man føler, når man bliver behandlet så elendigt, på trods af der er sat love ind for at forhindre det. Hvis ikke det var for købeloven ville returret og reklamationsret slet ikke findes. Så vær glad for den findes. Ligesom straffeloven. Selvom der er en straffelov, er der stadig kriminelle. Sådan vil det nok altid være. Men i begge tilfælde styres det af "går den så går den" mentaliteten. Det skal nok løse sig. Hæng i. Du skal satme ikke lade dig kue. Du skal ikke se på sagen som om den kun handler om dig og dem. Men om OS og dem. For hvis du giver op, vinder de, og den næste der står i samme situation, vil de dermed også tro de kan vinde over, og så kører møllen igen. Hold os endelig opdaterede.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 16-08-2020 19:02
#35
Lowice
Supporter Aspirant
16-08-2020 20:48

Rapporter til Admin
Det kan godt betale sig at køre en sag... Ja det tager tid men det passer for det meste sig selv når det er startet og hvis du vinder, så skal de betale alle sags omkostninger du har lagt ud for.. Min kæreste gjorde det og vandt.
--
#36
Dragonheart
Guru
17-08-2020 01:51

Rapporter til Admin
Har du oprettet en reklamation gennem sælger eller en garantisag hos producent ? For hvis Asus har ombyttet skærmen er det en garantisag og ikke en reklamation.
--
#37
ToFFo
Guru
17-08-2020 09:16

Rapporter til Admin
#36 - Jeg var også forvirret men har fået det forklaret så du får lige et rundown. Trådstarter har oprettet en reklamation hos Fcomputer, og har sendt varen til til Fcomputer. Men Fcomputer har så lavet en garantisag hos ASUS og sendt kunden den refurb skærm som ASUS har sendt til Fcomputer. Fcomputer har altså lavet den klassiske "går den så går den" og sendt kunden en brugt/refurbished vare i ombytning, da de ikke kan reparere det indsendte produkt. I dette tilfælde gik den så ikke, og Fcomputer håber nu på at kunden opgiver pga. besværet og lever med den refurbished vare.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 17-08-2020 09:18
#38
Henny
Gæst
19-08-2020 17:59

Rapporter til Admin
Opdatering: Jeg fik sendt en pæn mail til Fcomputer hvor jeg gjorde den bekendt med forløbet samt købeloven mht. reklamation / ombytning, og at jeg nu kræver mine penge refunderet. Men tror i ikke at Fcomputer stadig prøver at snyde udenom? Fcomputers svar dags dato: Hej Patrick Der er ikke tale om en ombytning af produktet, men en reparation bestod udskiftning af den defekte del. I dette tilfælde var det displayet der blev udskiftet. Resten af skærmen (fod, stand, kabler osv.) er stadig de samme. Vi kan derfor ikke tilbyde kreditering af skærmen. Når det er sagt, så skal den udskiftede del naturligvis være i ordentlig stand. Hvis ikke det er tilfældet, kan vi bede Asus om at lave en ny udskiftning. I den forbindelse, skal vi bruge nogle billeder at de skader du omtaler, for at kunne komme videre med sagen. Nu mener Fcomputer simpelthen ikke at skærmen er blevet ombyttet? Selvom disse ting bekræfter det: 1. Der står i service rapporten under service udført: "Asus kontaktet. Skærm ombyttet af ASUS. 2. Fcomputer skriver i en mail af d. 13-08-2020: "Hej Patrick. Vedr. ombytningen af din skærm hos Asus. 3. Endvidere står der i den mail: "Erstatningsproduktets oplysninger" og "Defekte produkts oplysninger" 4. Både jer (Fcomputer) og Asus har begge sagt telefonisk at skærmen er blevet ombyttet med et genopbygget produkt, og at det er helt normal procedure at ombytte et defekt produkt med et refurbished / genopbygget produkt. 5. Den skærm jeg reklamerede over var fra December 2018 og havde JCLMQS166807 serienummer, den skærm jeg har modtaget er fra september 2017 og har L4LMQSPK0017 serienummer. Vil i hvert fald fraråde andre at handle hos Fcomputer eller i det hale taget eje asus produkter?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
ToFFo
Guru
19-08-2020 21:07

Rapporter til Admin
#38 - De kæmper en brav kamp for ikke at leve op til gældende regler. De graver bare deres eget hul dybere. Det er simpelthen så småligt og latterligt, omend jeg beundrer deres standhaftighed. Jeg tror vi er nået ud på et punkt, hvor det handler om deres ego. Som om de hellere vil nægte alt, end de vil indrømme de tager fejl. Ligesom en sag med Proshop hvor de også deltog i debatten herinde, selvom det var soleklart de tog fejl, så ville de bare ikke tabe ansigt, uanset hvad det måtte koste. De ville bare ikke indrømme de tog fejl no matter the cost. Selvom de måtte krybe til korset til sidst. Det er tydeligt at se den er blevet ombyttet med en refurbished enhed. Hvis de blot har skiftet skærmpanelet, så får skærmen ikke nyt serienummer, da serienummeret er knyttet til skærmens mainboard. Skriv noget i retning af dette til Fcomputer som afsluttende bemærkning. Det ærger mig i ikke vil følge gældende regler, og at i pludselig skifter forklaring midt i det hele. Men jeg kan fornemme at vi ikke kommer videre herfra. Jeg opretter og fremlægger sagen hos forbrugerstyrelsen, som tager den videre korrespondance. Du behøver sådan set ikke skrive mere. Jo mindre jo bedre. Det er super ærgerligt at man skal derud, men nuvel. Denne sag minder om den sag, som en anden kunde lige nu har kørende mod Dustin, som nægter at fikse et TV for en kunde, som har en defekt, der tydeligvis er reklamationsberettiget. Men som Dustin siger er fysisk skade forårsaget af kunden. Altså hvad fanden sker der lige... Er god kundeservice en saga blot?
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 19-08-2020 21:10

Opret svar til indlægget: Reklamation ombyttet til brugt vare?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning