Du får nok et fornuftigt teknisk grundlag for at udvikle og designe "noget", men ikke specifikt spil. Aalborg Universitet, og måske andre, tilbyder en kandidatgrad i spiludvikling, jeg kan ikke lige huske navnet på den. Dog er jeg ikke sikker på om du kan komme ind på den med medialogi som bachelor, tror faktisk du skal være datalog eller softwarearkitekt, eller noget i den stil, altså de lidt tungere IT-uddannelser.
--
AMD FX8350@4,4GHz-ASUS Sabertooth 990FX R2.0-16GB Crucial Ballistix Tactical 1600 Mhz CL8-Sapphire Dual-X R9 270X 2GB-Kingston SSDNow V300 256 GB
#1 Du KAN komme ind på den som Medialog (samt SW og Datalogi), og den hedder Kandidat i spil udvikling :P
Men #0 lad for guds skyld vær med at sætte hele din uddannelse på Spil (Pun not intentet?), chancen for at få et job lige inden for det er minimal til ikke eksisterende.
--
Jeg har læst Medialogi i kbh, både bachelor og kandidat. Jeg blev en måned efter jeg afsluttede min uddannelse (i januar 2013) ansat i en spilvirksomhed. Har så sidenhen fået job i en anden spilvirksomhed.
Jeg kan forsøge at besvare et par af dine spørgsmål.
Er Medialogi generelt en uddannelse man skal tage, hvis man vil fokusere på at udvikle spil? Eller skal man tage noget efter?
Medialogi Masteren har en gren der er fokuseret på spiludvikling, men ellers har uddannelsen mindst lige så meget fokus på alle mulige andre medier end lige spil. Min oplevelse er at det handler mest om hvad din egen indgangsvinkel til studiet er. Hvert semester (både på bachelor og master) er der et stort gruppeprojekt der skal laves og forsvares. Her har du i princippet mulighed for at fokusere udelukkende på spil. Projektenheden er det der vægter tungest i uddannelsen. Så hvis du VIL have spil til at fylde meget i din uddannelse så giver projektenheden dig mulighed for netop dét. Det kræver selvfølgelig at du kan finde nogle ligesindede at lave et spilprojekt med.
Hvad er/var dit indtryk af uddannelsen?
Niveauet (specielt for programmering) er efter min mening lavt. Undervisningen er meget bred (dækker mange områder). Så uddannelsen er god hvis du gerne vil være lidt god til mange ting, frem for meget god til få ting. Jeg fokuserede meget på programmeringen, og meget af det jeg kan nu er selvlært. Studiet gav mig dog en fornuftig introduktion til programmering.
Bruger man meget tid på uddannelsen?
Ja, jeg gjorde i hvert fald. Det var ikke unormalt at jeg investerede 50-70 timer om ugen i uddannelsen. Jeg ved til gengæld også at der var folk der klarede sig igennem med en betydeligt mindre indsats. Om de så fik det ud af det de gerne ville, det kan jeg have min tvivl om.
Det skal måske i den forbindelse også siges at jeg var med til at opstarte en mindre spilvirksomhed fra 7. semester og frem. Dét kostede også en god del tid, til gengæld har jeg indtryk af at det spillede ind for min første ansættelse i spilindustrien.
Er uddannelsen det værd, hvis man vil fokusere på spil?
Ja, for mig var den i hvert fald. Men igen tror jeg det handler meget mere om dit eget fokus end det handler om hvad uddannelsen kan tilbyde. Det er elementer af Medialogi der er gode at have med i bagagen når du gerne vil lave spil. Der er også elementer som er komplet ligegyldige.
Jeg kan lige nævne også at jeg ikke kender den uddannelse som #1 snakker om (måske den er blevet oprettet siden jeg afsluttede mine studier?). Jeg ved til gengæld at ITU også tilbyder en kandidat specifikt designet til spiludvikling.
I modsætning til #2 vil jeg sige at du øger dine chancer for et job i spilindustrien BETYDELIGT hvis du primært fokuserer på at det er det du skal. Der er altid en risiko for at du ikke får det job du gerne vil have, uanset hvad du fokuserer på. Men hvis du er fast besluttet på at du skal lave spil, så vil jeg anbefale dig at sætte hele dit fokus på dét! Og så måske også overveje om du er villig til eventuelt at flytte til fx England eller Tyskland for at arbejde (hvis du nu ikke lige i første omgang får et job i den danske spilindustri).
--
Bopæl: 2750
-- E6600, X1800XT, 750GB, 2GB DDR2 ram, 600W --
#3 Nu vare det ikke det jeg mente, selv om jeg godt kan se hvordan de kunne læses sådan. Det jeg ville sige var: Der er langt færre jobs inden for spil-udvikling end der bliver uddannet folk med speciale i det.
Så dine chancer for at få et job inden for det efter er minimale. #3 har så enten været heldig, eller som jeg læser, lagt så meget arbejde i det at han har gjort sig specielt bemærket.
Så et godt svar på "Bruger man meget tid på uddannelsen?" ville være, jo mere tid du bruger, jo mere lærer du, jo mere er du attraktiv til et reelt job.
--
#4 Beklager misforståelsen.
Det jeg forsøgte at sige med det var måske også mest at det mere er den indsats man gør ud over hvad der er forventet af studiet der gør dig attraktiv i spilindustrien.
Jeg er ikke blevet hyret ind i spilindustrien fordi jeg har læst medialogi. Jeg er blevet det fordi jeg havde relevant erhvervserfaring fra dengang jeg var med til at stable BetaDwarf på benene.
Det er i hvert fald min oplevelse (men det kan jeg selvfølgelig ikke vide med 100% sikkerhed).
--
Bopæl: 2750
-- E6600, X1800XT, 750GB, 2GB DDR2 ram, 600W --