Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Mærkelig opsætning af firma politik.

Af Monsterbruger Drace60 | 09-07-2023 15:50 | 1529 visninger | 11 svar, hop til seneste
Hej HOL! :) Jeg, ved sgu ikke lige hvordan faen jeg lige skal starte det her her. Men det er jo inde for "vores område" så prøver at se om der er nogen der kender til det her??: Jeg er startede for 2 uger siden som IT support elev i nordjylland, hvor det er, er vel ligemeget, da jeg ikke vil udsætte firmaet for, jah (eller mig) for dårlig negativ omtale. Det er et RIMELIGT stort firma med over 300+ ansatte, og jeg må sige jeg er i chok over hvordan tingene fungere. Vi køre jo alting på domain, så ja, fedt. Men alt kommunikation med folk er gennem outlook, og hvis de skal bruge hjælp via teamviewer, så logger "vi bare på" deres pc uden at de er "klar på at vi logger på". Vi logger simpelthen bare på, og så er der 1 minuts mussekamp med overtagelsen af mus og chat at "nu er vi på din pc, venligst slip din mus". Det er sgu da grotekst dumt ikke????? Er det kun mig der synes det virker super amatør agtigt??? 2. eksempel: Når vi opsætter en ny pc for folk, laver vi som en start en lokal administrator konto, for at opsætte hele pc'en. Men der er ikke nogen standarder, kun "rå guides" til "sådan skal se ud" når man er færdig. Det jeg mener selv er til grin er at man skriver fra IT afdelingen til en chef der skal have en ny pc (noget ala): "Hej, jeg skal bruge din personlige kode før vi kan fuldføre din installation af din email opsætning i outlook / andre ting"..... De skriver tilmed koden tilbage på outlook, så vi kan fixe deres setup.. 3. eksempel: Der er INGEN standarder, som i INGENTING for noget som helst inde for "sådan gør vi når vi får det her problem osv...". Men er det svært og (Mere udfordrende for pengepungen tænker jeg) implemtere et ticket system? Så man kan søge på andres tidligere udfordringer med IT og derved spare tid?! 4. eksempel: Der er et skide excel ark på fælles serveren, med alle brugernes login og password til chefens infoformationer. Lige fra deres abonnementer fra Jydske vestkyst, til Tv2play osv osv, samt ALT andet. Er det bare mig, eller er det bare DUMT? Jeg er deres 5. elev i firmaet som IT supporter.. Så håber det giver lidt mening hvorfor jeg frustrere mig over deres måde at håndtere tingene at gøre det på. Men er det bare sådan generelt at sikkerheden er så lav?
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#1
Helmer
Monster Supporter
09-07-2023 15:55

Rapporter til Admin
Du har lige ramt det, som kaldes den virkelige verden. Og nej. Det er jo på ingen måde smarte løsninger, det som du har beskrevet. MEN! Det er jo den perfekte mulighed for at komme med indspark til, hvordan i kunne gøre tingene smartere i fremtiden. Du har jo selv identificeret en række udfordringer og risici, som bør adresseres. Prøv at tal med din chef om du måske må prøve at forbedre nogle af disse forretningsgange. :)
--
#2
Drace60
Monsterbruger
09-07-2023 15:58

Rapporter til Admin
#1. Tak 1. Jeg har tidligere arbejdet for staten inde for sikkerhed (******-**), og det er jo GROTEKST at de stoler så meget på alle medarbejder. Det kunne gå grueligt galt hvor jeg kom til at lade min pc stå åben en dag ved en fejl, og så leakede alle informationer ved en fejl. Kender du til nogen Ticket systemer som ikke tager meget pr time pr medarbejder? De lagre alt i Outlook, og bruger det som deres "ticket system".
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#3
Porphyra
Monster Supporter
09-07-2023 16:31

Rapporter til Admin
Det lyder ret mærkeligt at I som normal procedure bare overtager maskinerne, der må vel være et telefonsystem, hvor man lige hurtigt kan ringe til brugeren, eller i det mindste Teams til at advare dem? Er der en supportpostkasse som folk skriver ind til når der er problemer? Hvis ja, så kan den køres ind i Zendesk, hvor alle nye mailtråde så får sin egen ticket og hver afsender kan oprettes som en bruger med kontaktinfo, som man kan have historik på. Jeg har arbejdet et sted der brugte det, og det var generelt velfungerende. Det er ret simpelt som standard, men man kan gøre en del for at customize det, f.eks en intern knowledgebase som det lyder til I har brug for og en række af moduler/apps til at udvide funktionalitet.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 09-07-2023 16:31
#4
Fuller 8900
Monster Supporter
09-07-2023 17:07

Rapporter til Admin
Ændre koderne til HELE pisset og kræv en ordentlig lønforhøjseelse for at rette tilbage :p :p INDEN det skal du selvfølgelig have fortalt alle topperne at DU mener der burde strammes op, hvis de ikke en dag vil ligges ned af en eller anden tilfældig hacker :p (Dig..) :P Spøg til side.. SOm en anden skriver, velkommen til dagligdagen.. På vores arbejde er koderne folk bruger heller ikke "sikre" og mange deler login osv.. Sådan "gør" man sikkert mange steder..
--
#5
Sven Bent
Monster Nørd
10-07-2023 06:27

Rapporter til Admin
"Vi logger simpelthen bare på, og så er der 1 minuts mussekamp med overtagelsen af mus og chat at "nu er vi på din pc, venligst slip din mus"." Lyder som ren idioti. og nok en at de foerste ting jeg ville faa styr paa for min IT/support afdelingen. Der er nogel faa gange der er behov for det men generatle er det en utrolgit ringe politik. baade for effektivitet men ogsaa arbejder privalivs fred or arbejrds opgave stabilitet. det er en utroligt ringe service at give til sine medarbejdere. 2. jeg har inden ide om hvad at bruge en lokal administrator konto til opsaetning har med brugerens password at goere. men det lyder helt som om der ikek er styr paa process og medarbejder service igen. #3 Igen virker det som om du roder forskellige ting sammen. nej det er ikke svaert at faa et ticket system. men som altid er det nok spare vaek fordi en idiot tror at det er bedre at spare lidt penge end at yde god service #4 Ren idiot. Dit firma er en joke mht til IT haandtering. personligt har jeg banket det ind i mine teknikkere omkring fokuse paa at services vores medarbjder og ikke komme med en "her kommer jeg og tager over NU" mentalitet fordi kun vores medarbejder kan vurder hvor vigtigt det er for dem at faa fikseret ders printer nu eller f.eks efter en deadline som ender "i dag" du kommer nok til at lare en hel del selvhellig IT mentalitet i det omraade der og en masse daaerlige vaner af hvad jeg tror af.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#6
MadsFerguson
Junior Nørd
10-07-2023 08:01

Rapporter til Admin
Her er din løsning. 'Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.' Det er også tilfældet her. Det bliver en lang sej kamp, du skal overveje om det er din tid værd. (Er det i virkeligheden dit problem, nej du er it support elev) Men. Hvis du vil ændre på noget, så lav et oplæg til chefen hvilke problemer du ser, hvorfor de kan gøre ondt, hvad der kan gøres for at fikse det, og hvad de positive effekter heraf er. Det oplæg viser initiativ og med lidt held får du lov at løbe efter det, hvis dit 'ansvarsområde' bliver udvidet så bed om en lønforhøjelse. Hvis de ikke vil modtage oplægget eller tale om udvidelse af lønnen så kan du bare putte hænderne i lommen og få din elevtid overstået.
--
Systems Engineer, High Performance Computing.
#7
FlyingHippo
Ultra Supporter
10-07-2023 08:33

Rapporter til Admin
Det du beskriver er LANGT fra unormalt, men du har helt ret i at det er grotesk. Problemet er bare, at den almindelige bruger er fuldstændig ligeglad med sikkerhed. Det skal bare være nemt, og virke NU. At opsætte et ticket system behøver hverken være dyrt eller svært. Udfordringen ligger derimod i at få folk til at bruge det, fremfor at ringe eller skrive direkte. Folk vil ha hjælp NU, og er ligeglade med om der er 70 andre foran i køen. At få ændret folks vaner, ved at få dem over i et ticket system. Tror jeg vil være en for stor kamel at starte med. I stedet vil jeg nok starte med at nævne nogle af de simple arbejdsgange, der mangler guides/arbejdsvejledninger. Hvis du så får lavet et par stykker af dem, og kan demonstrere at det er langt mere effektivt, og at man ender med et langt mere uniformt resultat, kan folk se at du har lidt mellem ørene. Og at du ikke bare er en knægt, der tror han ved alt. Start i det små og byg op derfra. Det er en LANG process, og man skal virkeligt være forsigtig med ikke at tvinge folk til at gøre ting på en ny måde. Tricket er få dem lokket til at prøve "din metode" af egen fri vilje. Men hvis det lykkes for dig, og resultaterne er målbare, vil du få respekt både af kolleger og chefer.
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#8
alexjakobsen
Ny på siden
10-07-2023 10:11

Rapporter til Admin
IT sikkerheden i danske virksomheder er generelt utrolig lav. Det er desværre blot sådan det fungerer langt de fleste steder. Flere og flere er blevet mere opmærksomme på IT sikkerheden, men derfra og så til at der er sat fornuftige rutiner i værk, er der et langt stykke. Du skal tænke på at mange virksomheder og medarbejdere trods alt stadig er vokset op uden en PC og de forstår sig simpelthen ikke ordenligt på området. Det positive er at du helt sikkert ikke kommer til at kede dig de næste mange år. Der bliver kun flere og flere virksomheder som vil have hjælp til at øge sikkerheden og professionalismen på IT området.
--
10 års erfaring hos https://pcservicecenter.dk[...]
#9
Klump
Junior Supporter
10-07-2023 13:43

Rapporter til Admin
Nu ved jeg ikke hvor mange brugere i er i firmaet og hvad jeres budget er til, men mange af de udfordringer i har kan sagens løses via GPO / Intune / Autopilot. Det kræver selvfølgelig i har midlerne til at sætte det op og eventuelt få konsulent bistand til opsætningen. Hvordan deployer i maskiner? via noget SCCM eller er det bare direkte fra kasse > Local Admin > Domain Join og that's it? Hvis tilfældet er at i bare tager maskinen direkte ud af æsken og kører normal windows setup igennem, så vil jeg klart anbefale at kigge på Microsoft Autopilot og få hjælp til at sætte det op udefra via et konsulent firma. Og drop normal Teamviewer og kig på Teamviewer Tensor istedet
--
#10
Dac
Elitebruger
10-07-2023 15:02

Rapporter til Admin
Det kunne også være værd at undersøge, om I kunne få implementeret LAPS så I ikke bruger én admin kode på alle maskiner.
--
#11
Dennyaaa
Monsterbruger
10-07-2023 15:32

Rapporter til Admin
Velkommen til de mange facetter af IT i den virkelige verden. Personligt ville jeg angribe situationen på følgende måde: Bruger i Office 365 (Business Premium/E3) så ville jeg klart anbefale dig at kigge ind i Autopilot Enrollment af maskiner og efterfølgende management af config politikker og applikationer i Intune. Så er du ude over at skulle "låne" password af brugerne. Husk også at Business Premium kommer med Defender for Endpoint (gratis) og Defender for Server (til en meget attraktiv pris), alt sammen kan styres fra Microsoft's sikkerhedsportal (du kan hente et lille script som automatisk ruller maskinen/serveren ind i løsningen, eller helt automatisk når du triller en PC ind via Autopilot). Kig ind i små opgaver som du ofte løser hos brugerne, både på deres PC og på Domænet, og automatiser udførslen via Powershell (alt lige fra oplåsning af konto, nulstilling af profiler, sletning af gamle filer m.m.) Smid Teamviewer ud med badevandet. Det er alt for dyrt og usikkert (du kan finde utallige artikler om at Teamviewer igen, igen er blevet kompromitteret). Tjek Quick Assist ud (Hurtig Hjælp) som er gratis og indbygget i Windows, eller Rustdesk som er et gratis alternativ til Teamviewer som tilmed kan køres på egen server. Ellers kan jeg klart anbefale Connectwise, Splashtop eller AnyDesk (har arbejdet med alle 3 programmer). Og er det hele styret via AD, så kan jeg anbefale at kigge på LAPS (som også er nævnt af #10), Windows Update for Business (kræver Windows Enterprise licenser) og få sat en MDT server op til installation af PCer. Du kan med fordel også tjekke PDQ Deploy ud som er et rigtig godt værktøj til håndtering af software udrulning og opdatering af applikationer.
--
Unlimited Power...

Opret svar til indlægget: Mærkelig opsætning af firma politik.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE