Der er, som udgangspunkt, reklamationsret ved privathandel, med mindre der aftales andet.
Kilde:
https://taenk.dk[...]
Når du handler B2B er der aftalefrihed.
Det betyder at sælger bestemmer betingelserne, som man accepterer når man indgår en handel. Du ved, alt det med småt som man aldrig læser som privatkunde fordi man er godt stillet alligevel. Men som erhvervskunde er det sgu vigtigt at læse. Det er ikke unormalt at der slet ikke er reklamationsret ved B2B men man kun kan bruge producentgarantien.
Men eftersom du køber den som privatperson, af en anden privatperson, har du 2 års reklamationsret hos sælger. Med mindre han fraskriver sig reklamationretten. Selv hvis han ikke gjorde og du vil gøre brug af reklamationsretten, så held og lykke med det. Det er ikke sådan lige, hvis sælger ikke vil hjælpe. Men det ændrer jo ikke på reglerne, så helt firkantet har du reklamationsret når du handler privat. Jeg synes det er latterligt da man som oftest sælger brugte varer, men sådan er det jo.
Hvis sælger fraskriver sig reklamationsret er det vigtigt at undersøge om producentgarantien følger varen, eller kunden. Producentens garanti = Producentens regler. Så hvis producent siger at garantien kun gælder den oprindelige køber, risikerer du ikke at kunne bruge den.
tl;dr:
Erhvervskunde - Kommer an på betingelserne på købsstedet.
Privatkunde brugthandel - 2 års rek.ret med mindre sælger fraskriver den.
Producentgaranti - Kommer an på betingelserne fra producenten.
--
Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +40/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/03-2023
--
Sidst redigeret 05-03-2023 13:07