Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Skrive bachelor (IT) uden at have en faglig intere...Af Gæst Lugano | 16-02-2023 09:50 | 1451 visninger | 19 svar, hop til seneste
Jeg læser til softwareingeniør, og skal på dette semester til at skrive bachelor. Mit problem bare, at jeg ikke har en faglig interesse (til trods for 4 år på IT-uddannelser), eller noget som jeg føler mig god til.
Jeg blev først uddannet datamatiker. Da jeg blev student som 18-årig (med et godt gennemsnit fra gymnasiet), gik jeg i gang med en datamatikeruddannelse et halvt år efter gymnasiet. Jeg kunne ikke overskue at arbejde som butiksmedarbejder, pædagogmedhjælper, lærervikar og andre lignende ting, som unge i den alder ellers laver, fordi det indebærer arbejde med mennesker. Jeg har sidenhen fået en diagnose, der bekræfter, at jeg har vanskeligheder, der forstyrrer min evne til at interagere med andre mennesker. Mine forældre blev trætte af at se mig ligge på sofaen, hvorfor jeg gik i gang med datamatikeruddannnelsen, selvom jeg endnu ikke var klar til det at studere (var kun lige blevet 19).
På første år af datamatikeren var jeg helt ligeglad med, om de smider mig ud af uddannelsen efter første år (På 1. semester var der ingen tællende eksamen). Jeg gik der bare for at have noget at stå op til. Det var sjældent, at jeg læste lektier, eller programmerede i fritiden. Alligevel fik jeg et 10-tal for min førsteårsprøve, og fuldførte derefter uddannelsen. Mit mål var bare at bestå eksamener. Jeg dumpede aldrig en eneste eksamen på datamatikeruddannelsen, selvom jeg hverken var særlig flittig eller særlig interesseret.
Efter datamatikeren søgte jeg ind på softwareingeniøren via en meritordning for datamatikere. Nu læser jeg så på sidste semester (mangler dog i alt 10 ECTS fra tidligere semestre), og skal til at skrive min bachelor. Problemet er bare, at ligesom på datamatikeren blot har handlet om bestå eksamener for mig. Det er ikke lykkedes mig at opbygge en interesse for noget som helst af det faglige stof. Jeg har heller aldrig kunne se sammenhænge mellem fagene - målet var bare at bestå eksamen. Derfor synes jeg, at det er svært at finde noget, som jeg kan skrive bachelor om.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Udover sympati, er der så noget du vil?
Der er ingen der siger at man skal synes at ens job er spændende. Eller "interessant". Det skal betale regninger.
Ud over stepperne, og tag din uddannelse seriøst. Alle vi andre står heller ikke op om morgenen og føler at vi skaber fred i mellemøsten eller kurerer kræft.
.. min umiddelbare reaktion er "..det var så de skattepenge jeg har betalt for ingenting". -- "ORK SATME!" Hvordan AI (ChatGPT, GitHub CoPilot etc.) kommer til at ændre hele vores hverdag indenfor IT faget. -- Unlimited Power... Det havde været oplagt at starte dit indlæg med "Kære Hestenettet", men fred være med det.
Folk er forskellige og du er ikke alene om at have svært ved kontakt med andre mennesker, glem alt om "som unge i den alder ellers laver", der er mange jobs som ikke kræver eller har meget kontakt med andre mennesker, ud over måske lige at sige daws til chefen og få sine opgaver. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Min bachelor som software ingeniør handlede om at lave et spil til børn i indskolingen der satte fokus på at lære dem 10 tals systemet.
Hypotesen var, at det skulle hjælpe dem fremadrettet at visuelt kunne se hvordan 10 tals systemet fungerer.
Vi (lavede det sammen med en kammerat) brugte Unity til at lave spillet. Det var meget sjovt :) -- Kan næsten regne ud at det drejer sig om en autisme diagnose. Et IT job er godt fordi det sjældent kræver den store interaktion med mange mennesker. Men hvis du ikke interesserer dig for det, så skal du måske prøve at finde et andet fag hvor du kan arbejde uden særlig meget kontakt med andre mennesker. --
Hvad kan du, udover at læse?
Jeg mener; der er ingen fidus i at være IT-trold hvis du synes det er røvkedeligt og/eller uinteressant.
Måske kan du noget med hænderne (eller fødderne) -- Jeg fandt selv en professor på mit universitet. der havde flere projekter man kunne arbejde videre med. Blandt de projekter valgte jeg det jeg fandt mest interessant, og kunne på den måde bidrage til et forskningsprojekt, der havde været løbende igennem flere år og havde et bestemt formål med projektet. Jeg blev selv anbefalet at gå denne vej i stedet for at skrive om noget jeg interesserede mig for (Jeg havde selv valgt et emne inden for Blockchain teknologi), da disse projekter allerede har et passende omfang for hvad man kan nå på de 30 ECTS, som et afgangsprojekt fylder. (På SDU i hvert fald). Yderligere, er formålet for projektet allerede godt tegnet op for en og man har nemmere ved at holde fokus på netop det man skulle undersøge.
Angående ikke at have interessen inden for softwareudvikling, så ville jeg personligt have lidt tålmodighed og vente og se om det ikke interesserer dig mere, når du kommer i fuldtidsarbejde. Dertil sagt, så er denne branche ikke noget man skal gå ind i, hvis man ikke synes teknologi og det løse at komplekse problemstillinger er spændende.
#5 Et IT-job der ikke kræver interaktion med andre mennesker er vist en sjældenhed. Jeg vil mene, at de fleste job netop kræver at du er god til at samarbejde og kommunikere med dine kolleger. -- #7 Men det er vel typisk de samme mennesker og ikke hele tiden nye. Det er det der kan være svært som autist. Igen jeg gætter bare at det er diagnosen. -- #2 AI er en specialisering i sig selv på uddannelsen til softwareingeniør. Den specialisering har jeg ikke, så jeg har ikke haft AI-fagene. Men det ville sikkert være en fin problemstilling at skrive bachelor om, hvis man har den specialisering. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 Ja, der er mange jobs, hvor interaktion med andre mennesker ikke fylder så meget, men fælles for 99% af dem er, at de kræver en uddannelse. Det var også derfor, at jeg gik i gang med en. Og som flere herinde nævner, var det at IT/ingeniørfaget ikke indebærer så meget kontakt med mennesker netop det, som fik mig til at vælge uddannelsen. Noget andet var geografi. Jeg har altid været skeptisk overfor uddannelser, der ikke ligger i Kbh, Aarhus, Odense eller Aalborg, men jeg følte mig bestemt ikke klar til at flytte hjemmefra for fire år siden.
Det er til gengæld ikke så vigtigt for mig, hvad der skete for lidt over fire år siden (Jeg kommer ikke til at være en 18-årig nyudklækket student igen), men mere hvad der skal ske nu og fremadrettet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #4 Tak for input. Jeg har faktisk overvejet noget lignende i min bachelor. Det er ikke så vigtigt for mig, hvad selve temaet for min bachelor er (det kunne dog godt være noget til børn), men mere at jeg kan finde ud af de faglige/tekniske ting, der kræves. Jeg har et fag centreret omkring Unity på dette semester (samtidig med bachelor). -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #6 Nej, desværre ikke. Jeg duer virkelig ikke til praktiske ting. I folkeskolen hadede jeg fag som sløjd, håndarbejde og hjemkundskab, og jeg var heller ikke god til dem. I fysik/kemi i de store klasser kunne jeg forstå teorien bag forsøgene, men så snart jeg var nede i laboratoriet, kunne jeg ikke finde ud af noget som helst. I 9. klasse var jeg også ude at kigge på uddannelserne til IT-supporter og datatekniker, men de var for praktiske til mig. Da jeg tog kørekort, bestod jeg teoriprøven i første forsøg men køreprøven i tredje. En af grundene til at jeg valgte gymnasiet var netop, at jeg kunne slippe for alt det praktiske. Så teori er helt klart en stærkere side for mig end praksis.
På gymnasiet var jeg bedst til matematik, historie, spansk og samfundsfag. Historie, spansk og visse dele af samfundsfag var det, som jeg fandt mest interessant. Problemet var bare, at hvis jeg skulle studere noget i den retning, ville det pege i retningen af et job i undervisningsbranchen, hvilket jeg ikke kan overskue.
En samfundsvidenskabelig eller humanistisk uddannelse ville nok passe bedst til mig, når det kommer til selve det at læse den, men arbejdet, som tekniske uddannelser leder til, passer bedre til mig, netop fordi humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser leder til jobs med meget menneskekontakt. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 og #7 Jeg har altid fået at vide, at der ikke findes noget job med nul interaktion med mennesker. Men jo, det er jo de samme mennesker hele tiden. Desuden interagerer en fra IT-branchen med andre mennesker på en anden måde end f.eks. en pædagog. I IT-branchen kan man jo skrive en mail til kollegaen, hvis man ikke magter at snakke fysisk med vedkommende, mens en pædagog ikke på samme måde kan skrive en mail til et treårigt barn.
Grunden til, at jeg ikke har udviklet en interesse, er i ligeså høj grad at jeg startede på datamatikeren på et tidspunkt, hvor jeg overhovedet ikke følte mig klar til at starte på noget nyt. Der er ikke noget af det faglige stof, som jeg rigtig har givet en ordentlig chance. Jeg oprettede mest denne tråd, fordi jeg gerne ville høre folks input til, hvad jeg skal gøre, når jeg nu er i slutningen af uddannelsen. Man dropper jo ikke ud på sidste semester. På dette semester har jeg et matematikfag, der bygger videre på matematikken fra gymnasiet, og det har jeg det fint med. Men jeg har bare aldrig magtet alle programmeringsfagene, da jeg ikke rigtigt har magtet at lære nye færdigheder.
#7 Måske har du ret i, at fuldtidsarbejde kan starte en ny interesse for mig. Jeg snakkede faktisk med en uddannet pædagog, der ikke magtede at arbejde med børn (Og ja, jeg tænkte også "Hvorfor i alverden blev du så pædagog?"). Nu har hun så et job, hvor hun bruger sin uddannelse, men ikke arbejder med børn. Men jeg er lidt bange for, at mine manglende programmeringsfærdigheder kommer til at spænde ben for mig ift. at få et job og/eller færdiggøre uddannelsen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
13
Jeg aner ikke hvor ung eller forældet du er nu.
Det er ikke så usædvanligt at nogle bruger en del tid på at finde rette hylde.
Selv fandt jeg aldrig ud af noget, men jeg er heller ikke skarp.
Du forekommer mig at have kopperne hjemme og kommer gennem studier og eksamener uden det store engagement - jeg forestiller mig at du kunne fungere i et forskermiljø af en art.
Men det er letkøbt; jeg kender dig ikke og det er vanskeligt at vurdere mennesker ud af fra et skriv på HOL.
Jeg er ikke overbevist om at man skal færdiggøre et studie alene fordi man er nær fuldførelse; altså jeg mener - det nogen kalder spild af tid, kan være det at erfare at det ikke var dét, så at sige.
Jeg kan ikke kaste kvalificeret rådgivning på bordet, men jeg kan foreslå at du rejser fysisk og mentalt mens du lever; sådan finder nogen ud af noget om sig selv.
Min bedste ven er uddannet et eller andet hejs hvor han så skulle kunne et eller andet, nu laver han noget andet af en anden art og synes at trives i dét.
(bær over, men der er reelt ingen grund til at formulere det anderledes)
-- #14
Jeg er 23 nu. Nogle af de ting, som du nævner, har jeg faktisk hørt før. En vejleder fra Studievalg Danmark nævnte faktisk en gang for mig, at jeg har mulighed for at blive forsker, når jeg nu har interessen for sprog. Jeg overvejede nemlig at læse lingvistik, men jeg magter ikke et undervisningsjob. Jeg magtede dog heller ikke at binde mig til otte års studier for at opnå en ph.d.
Mht. at finde interessen så fungerer jeg sådan, at noget nyt (nye mennesker, nye ting osv.) siger mig intet ved første blik. Det er meget sådan, at jeg har haft det med min uddannelse (især programmeringen) lige siden dag 1. Der skal noget tid til for mig til at opbygge en interesse, men det undrer mig stadig, at jeg her efter fire år på IT-uddannelser stadig ikke har fået en faglig interesse. Alle har jo noget på deres uddannelse, som de bedre kan lide end andet, men sådan én ting har jeg ikke. Jeg har heller ikke én faglig ting, som jeg er bedre til end de andre.
Jeg tror ikke, at jeg på nogen måde får det bedre af at droppe ud. Og jeg er lidt uenig ift. det at droppe ud sent i uddannelsen (medmindre man gør det for at omgå en eller anden regel - som studerende tidligere gjorde med uddannelsesloftet). Jeg ville altid anbefale nogen at fuldføre deres uddannelse, hvis man mangler mindre end et år af den, uanset om man har planer om at bruge den eller ej. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
15
Ork!
23 somre - gid det var mig, så havde jeg sgu brugt et par år på at arbejde to-tre jobs, sparet op til en gang globetrotteri og se hvor det bar hen.
Klar snak, jeg anbefaler heller ikke at du skal droppe ud; jeg siger bare at jeg ikke er overbevist om at det fører nogen vegne at eksistere i et studie eller fag der måske grundlæggende ikke interesserer en.
Jeg har mødt temmelig mange på studenterbaren der deler din opfattelse, nogle få af dem har op til tre uddannelser og bruger ingen af dem.
(det er datid, jeg aner ikke engang om man kan studie-shoppe som i gamle dage da far var dreng længere)
De brugte groft sagt bare en masse tid på at være aktive i studie-miljøet, for det "skal man jo"
Jeg fornemmer stadig at du har kopperne hjemme, og bare ikke magter de andre homo sapiens, det kan jeg virkelig ikke bebrejde dig.
Men igen; jeg tror du skal rode godt og grundigt i dit indre - og det kan du jo snildt gøre mens du færdiggør dit uddannelse.
Jeg tør godt vædde en Fax-Kondi på at du ville trives i noget forsker-funktion af en art, eller ultimativt en form for selvstændig virksomhed.
Det er ikke alles skæbne at traske rundt i lønmodtagerhjulet, og du er måske en af dem der ikke er gearet til det pis.
Jeg kan sagtens tage fejl, det sker hele tiden.
-- Sidst redigeret 17-02-2023 11:57 Er du sikker på at du magter en uddannelse lige nu. Måske skal du bare ud og arbejde et par år, med et eller andet hvor du kan slå hjernen lidt fra. -- #17
Jeg er ved fuldføre den, for jeg læser på sidste semester, så jeg skal nok ikke have en pause fra studierne lige nu. Men nej, jeg skal med 99% sandsynlighed ikke videre på en kandidat. Når jeg forhåbentlig bliver færdiguddannet som softwareingeniør, kommer jeg til at have 4½ års studier bag mig (plus 10 års folkeskole og 3 år på gymnasiet).
Problemet for mig er, at jeg virkeligt ikke kan se mig selv i noget som helst ufaglært arbejde. Derfor kan jeg ikke tage ud og arbejde i et par år med noget andet. Det ville kræve, at arbejdet:
- ikke er praktisk/fysisk (så som at bygge veje)
- ikke indebærer arbejde med mennesker (så som at arbejde i en butik, i en børnehave eller på et plejehjem)
- ikke kræver en uddannelse -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
18
Ufaglært er glimrende hvis man bare skal samle nogle brikker sammen inden man gør det et eller andet vigtigt.
Der findes stillinger hvor berøringsfladen med andre mennesker er minimal - men altså..
Der skal graves i selvransagelsen i dit tilfælde, du synes at fokusere på begrænsninger frem for muligheder - og så går man sgu kold, sådan er dét.
Men vi er vel også der hvor der skal bankes en bachelor sammen inden vi skal presse dig ud på arbejdsmarkedet hvor du kommer til at møde udfordringer du end ikke drømmer om, hvis ikke du får dig selv sporet ind på en lidt mere konstruktiv eller anderledes måde at anskue dine muligheder på.
Men nu skal du jo også lige have banket den bachelor-opgave sammen - og der er jeg helt off.
(jeg er ufaglært og uuddannet og har ingen pli og ingen dannelse og lige siden jeg blev født har mit liv været en forbandelse)
Det er nok #7 der har fat i den lange ende i den sammenhæng.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|