Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Spiludvalg til konsol historisk ringe?Af Elitebruger Isaac R. | 09-10-2022 05:35 | 1758 visninger | 20 svar, hop til seneste
Jeg vil lige høre jeres mening omkring spilkonsoller(arkadespil også, men arkade-maskiner spilles næsten ikke mere i DK, og slet ikke i samme omfang som i 80´erne og 90´erne, dengang konsollerne gjorde deres indtog for alvor) og spil. Jeg har selv været med siden 80´erne og indtil nu, spillede c64 og Atari og arkadespil, kom på konsollerne i slut 90´erne og har nu en xbox series X som primær konsol. Også en nintendo switch.
Nå men som jeg ser det nu og i nær kommende fremtid ser spilmarkedet MEGET kedeligt og fladt ud, hvad fanden er der sket med innovationen og udviklingen igennem årtierne? Hvis man kan huske det og kigger feks videoer igennem, kan man se at hvert årti har haft en masse unikke spil og genrer og udvikling der afstedkom et hav af nye franchises, unikke spil, der var kort sagt masser af kreativitet og udvikling og man kunne virkelig bruge sin fantasi og leve sig ind i spillene.
Men jeg fik fornemmelsen med Xbox one som jeg fik for snart hvad er det 7-8 år siden, også Nintendo Switch at udviklingen er virkeligt stagneret og innovationen er gået næsten helt i stå.
Måske fik man ikke bygget videre på hvad man havde i de "gode gamle dage", dengang det hele var så sprudlende og spændende og innovativt.
Det er vel lidt ligesom film og serier for mit vedkommende, kultur generelt synes bestemt vi er inde i et gigantisk dødvande, hvor man ikke rigtigt ved hvor man vil hen, og det bare kører i samme rille.
Jeg tænker tilbage feks på 80´erne hvor fantastisk mange spilserier der kom, 90´erne ligeså, 00´erne også, 10´erne havde også deres nye spil og udviklinger, men 20´erne må jeg godt nok sige ser SLØJT ud. Xbox Series X feks der sker bare nada med alt fra GUI, til spillene, til nye franchises. Man kan se feks IGN og anmeldelser der går uger imellem et nyt spil bliver anmeldt.
Er kulturen bare generelt en død fisk? Film var også så forbandet gode i 80´erne, ligesom tv-serier, synes godt nok det er noget bras vi får serveret, og med fokus på computerspil, så er det eneste jeg ser frem til(der er få lyspunkter dog hvert år, et par spil der for alvor gør en forskel men de er få) de næste 10-12 måneder et nyt Zelda spil, nyt assassin's creed spil, og nogle få andre spil.
Det samme skete ved lanceringen af Xbox Series X. I GAMLE dage, var der altid ved launch(nogle gange få uger og måneder forsinket, men ikke meget) nogle helt specielle spil der var udviklet SPECIELT til den nyeste konsol, som viste hvad den kunne, og udnyttede al dens hardware. Nu mærker jeg sgu knap nok forskel på xbox one(sat på en spids) og series X.
De siger jo at det er pga pengene dikterer at det skal være cross-platform incl tidligere generationer fordi det sælger bedre, men helt ærligt er det SÅ svært for feks Microsoft at få udviklet et eller andet genialt spil eller 2 der ligesom går hånd i hånd med deres nye konsol?
Det var det åbenbart. --
--
Sidst redigeret 09-10-2022 05:37
Du nævner det med før i tiden, og gamle dage en del.
Tror du ikke mere det hænger sammen med at de spil som du ser som ensformigt ser den nuværende ungdom som innovativ? Da du begyndte at spille kunne dine forældre heller ikke forstå hvordan 2d tennis kunne være så spændende kontra hungry hungry hippos som de havde haft siden 50'erne (billedligt talt)
Jeg joinede wow i 2005, det var fantastisk, sikken oplevelse og jeg kunne leve mig ind i det! Den dag i dag kan jeg kun sætte mig ind i simulatorer fordi at alt andet, jamen min fantasi er åbenbart så begrænset de her få år efter 2005 at jeg simpelthen ikke kan blive fanget.
Men uanset hvilket spil du tager fra 'dengang" så kører de jo på de samme 3-4 basis principper, og så er det bare udseendet i spillet som er ændret.
Derudover så er konsollerne jo også bare alt for begrænsede, og de bruges vel efterhånden kun af 10 årige som skal lære bandeord i CoD online?
Nej PlayStation 2 du, det var de år at det hele formede sig, der var jeg nemlig stadig ung! (Så derfor synes jeg de år var fedest, og så kan du ikke ændre på det) -- Konsoller bruges af alle aldre, også os der er vokset op i 80´erne MEN computerspil vil altid være noget der er mest populært blandt unge fra børn til teenagere.
Jeg bliver heller ikke så fanget mere som jeg gjorde for år tilbage. Tingene har også ændret sig gevaldigt med internettet det har også haft en indflydelse.
Nu er det primært pc-folket der er brugere herinde på hol.dk, men går ud fra at man også har en del konsoller hjemme hos brugerne her.
Der skete også det at man i start 0´erne feks portede en masse arkadespil over til konsollerne og hjemmemarkedet, det gjorde Sega meget med deres dreamcast det var genialt imo, nu kunne jeg spille de spil jeg havde spillet i spillehallen hjemme, og da Sega selv havde lavet arkadespillene, blev mange af dem nærmest perfekte ports.
Det ser man heller ikke mere.
Jeg kan nævne SÅ mange spilserier der startede i 90´erne og 00´erne modsat nu, hvor det er det ene hjernedøde Battle Royale multiplayer spil efter det andet, eller spil nr 5-6-7-8 i en eller anden serie der ikke har udviklet sig i 1000år. NÅR de så endeligt laver et genialt spil der virkeligt er spilbar mange år efter og ikke kan sammenlignes med andre, så tager det ALT for lang tid at udvikle og lancere næste spil i serien. --
kan det havde noget at gøre med at de nye konsoller er meget svære at få fat i hvis man ikke vil betale overpris for dem
xbox one x og PS5 er vel snart 1.5 til 2 år gamle maskiner og stadig ikke noget der er på lager nogen steder -- @Mogley det er en af grundene til at der udvikles særligt meget eksklusivt til de nye konsoller helt sikkert.
Markedet dikterer udviklingen så at sige.
Men jeg er skuffet, over mangel på kreativitet. Det findes men i meget små mængder.
På indieplan måske, men her fokuserer jeg på det højeste plan, dem der er banebrydende, unikke, med helt nye ikoniske karakterer, som bruger det bedste af det bedste grafik, osv osv. Far er SKUFFET. --
Savner virkelig noget der passer til børn i 6-8års alderen der minder om Mario spillene til ps5 eller andet der ikke behøver være så kompliceret.
Det var jo ungerne den er købt til trods alt.Syntes 99% af alle spil enten er for svære for den størrelse at sætte dig ind i eller også fænger de bare på ingen måde.
Der er Minecraft & Crash Bandicoot som begge spiller og den store er lige blevet lidt hoocked på Fifa 22, nok fordi hun er en fodbold pige, ellers ser det virkelig tomt ud pt.syntes jeg.
Siden jeg selv har spillet alverdens spil siden Castle Wolfenstein og de dage med Eye Of the Beholder er det klart en gammel idiot som mig ikke kan imponeres og underholdes længere både pga tid og pligter og som OP selv nævner har man allerede set langt det meste.
Måske man bare er blevet blind overfor innovation og nye ting? -- 5800x+H115i+P500 DRGB+AX860i
6800XT Alphacool H2O 420mm+MSI B550 UNIFY-X
2x16Gb DR 3800cl14+Mi 34" Curved --
Sidst redigeret 09-10-2022 20:52 ja moderne spil er meget ringe,heldivis er der jo tusindvis af ældre spil man kan spille endag gratis.kan anbefal af instalere exodos hvis du har plad på din hdd. -- Shit du får skrevet nogle lange tråde for tiden :D
Altså jeg har ikke rigtig fulgt med på konsolmarkedet. Men mangler der virkelig spil? Det tror jeg altså ikke der gør. Det er klart der er færre spil til konsol nu fremfor 20 år siden, fordi mange flere spiller på PC. Nu hvor vi har steam og den slags.
Men jeg tror altså ikke der 'mangler' konsolspil. Der er MASSER. Bare se på de forskellige stores. Playstation Store, XBOX store eller hvad det hedder, Nintendo Switch er der også masser af spil til.
Men man hører bare aldrig om de små spil fordi de store spil dominerer industrien. Der er ikke penge til at markedsføre små spil, så det eneste man ser er få store titler, fremfor en masse små titler.
Nogen der kan huske Nintendo blade? Der blev anmeldt masser af forskellige spil. Men det gør man ikke rigtig i mere. Det kan ikke betale sig. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 --
Sidst redigeret 09-10-2022 21:15 Ja nye spil er utroligt ens artigt og dårlig, men også nogen mærkelig navne mange af de nye spil får, men deep rock galatic er faktisk det nyeste spil jeg stadig spiller, jeg kan lide det, men ellers spiller Mafia serien, jeg holder mig også til remastered spil af de gammel spil..
2023 kommer starfield det glæder jeg mig til -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-10-2022 21:21 #5: Jeg vil mene at du har købt den forkerte konsol til den aldersgruppe. Det er helt klart Switchen, der rammer børnepublikum bedst. De fleste Xbox/PS spil er ment til et voksent publikum. -- Jeg startede med en PS1 tilbage i 1999 og synes også, at spil sortimentet dengang var meget bredere. Dette oplevede jeg især til PS1 og PS2, hvor spil biblioteket var kæmpe stort. Til gengæld svingede kvaliteten meget. I dag synes jeg generelt folk er blevet mere forsigtige med at købe deres spil.
Som voksen bruger jeg nu tid på at læse/se anmeldelser af spil, før de købes. Dette betyder desværre, at jeg fravælger titler uden at give det en chance på baggrund af anmeldelser eller meninger.
Som dreng på 6-10 årig fandtes YouTube, Twitch, IGN reviews ikke. Dvs. man var nød til at bedømme spillet nede i butikken ved at se på spilæskens forsiden og bagsiden. -- Hvis man lige tager sine "Nostalgiske" briller af, så kan det godt være at spiludvalget var "Større" dengang...
men gameplayet var det samme..
f.eks var størrstedelen af spil det "samme" sidescrooling spil i andre klæder..
og 50 kloner af "1942" og Space invaders -- "Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore" Spiludvalget synes jeg også er blevet mere begrænset, men jeg tænker det hænger lige så meget sammen med prisen og muligheden for at få dem 'gratis'. Jeg fik The Last of Us Part 1 til PS5 i går, 550kr, det er fandme tæt på at være en nøje overvejet investering. Jeg køber ikke lige et spil til 300-600 for lige at prøve det.
Men der er rigtig mange serier, hvor der sker utroligt lidt. Fx FarCry og AC, selvom jeg har spillet alle sammen.
-- Det er nok også det samme i alle andre kultur-genrer når jeg tænker over det. De har deres gyldne perioder med enorm kreativitet og innovitet og en masse fantastiske spil og film og musik og artister man ikke kan få nok af, og som holder den dag i dag.
Vi er bare inde i en virkelig sløj periode. Jeg kan nævne MANGE spil bare de sidste 10 år som har været supergode som bare har SKREGET på en efterfølger, og specielt på en nyere generation hardware, og så er der ikke sket noget fordi de ikke havde ressourcer og vilje osv.
Og så bliver den nye generation dummere og dummere, og det afstedkommer oftere en LANGT lavere barre for kvalitet end det var i de gode gamle dage(ja lidt sarkastisk men stadigvæk rigtigt). --
det innovative ligger hos indie-devs nu om stunder...
Hades
Inscryption
The outer wilds
Cuphead
Shovel Knight
Kerbal Space Program
Minecraft
Stardew valley
Factorio
Rimworld
Undertale
Dead Cells
Fez
Super Meat Boy
The bindings of isaac
Papers, please
Hotline Miami
The Stanley Parable
Disco Elyseum
FTL: Faster than light
Cave Story
Journey
Among Us
Untitled Goose Game
Hvad har alle disse spil til fælles, udover at være "indie" ?
De er relativt små / simple. små budgetter.
Præcis som dengang, du snakker om.
De store studier gider ikke udvikle en masse små spil som de kan sælge for 10 dollars, 1 gang. De er ejet af store selskaber som vil tjene penge af overskudet og det kræver jo at man har noget "blikfang" (grafik, voice acting, masser content osv osv)
Det er nok også derfor at der er så stor fokus, hos blizzard på deres overwatch karakterer. selvom det er et first person shooter og man nærmest ikke ser sin karakter... (det er totalt åndsvagt... ) og så sælger de skins til disse karakterer, for at tjene flere penge. suk.
de satser en kæmpe bunke penge på disse spil - og pga den store satsning, så gider de ikke løbe den store risiko og kører med noget, som de ved fungerer - derfor får vi hele tiden bare sequels, eller remakes/remasters... det er lidt kedeligt. Jeg er enig.
Men indie devs tør sgu godt en masse forskelligt. og derfor får vi, via dem - nogle fantastiske unikke spil som vi indeholder elementer eller stilarter og lign som vi ikke har set før.
det handler om risikovillighed.
Ham gutten som har lavet stardew valley, har gjort det helt alene. han har ingen haft, som har bedt ham holde sig inde for en bestemt tidsramme, eller budget. Hvorimod dem som laver assassins creed har et fast budget og / eller en fast tidsramme og så skulle der gerne komme et spil ud, tiil den forudplanlagte tid. Det kræver jo at de IKKE kan bruge tid, på at innovere og finde på nye spændende gameplay mechanics, som skal testes og justeres, måske over flere måneder.
Det er helt sikkert heller ikke tilfældigt at blizzard "slog igennem" ved at bare kigge på etablerede genrer og så udgive et spil i den genre, med finpudsede mechanics (foruden diablo 1, som jo var et unikt spil, dengang - men faktisk udviklet af et andet studie, som blizzard så købte før det udkom)
Dertil skal vi også huske, at ting som GUI designs og den slags, på ingen måde var prøvet af til det fulde, i 80erne og 90erne. man prøvede bare noget, noget virkede, og andet var.. knap så godt. så genbrugte man det som fungerede og prøvede noget nyt med de andre elementer.
Nu om stunder ligger der jo en masse psykologi i GUI designs. ihvertfald til nogen elementer (især i "gotcha" spil, som diablo immortal... )
Du skal fokusere mere på de indiespil som udkommer, hvis du vil have nogle mere unikke oplevelser. Der er meget mere variation der. De får dog desværre også meget mindre mediedækning, så det er svært at finde perlerne... :( -- Sidst redigeret 10-10-2022 19:30 Jeg kan ikke lade være med at tænkte at Corona tiden forsyningskrise af de nyeste consoller også har haft en indvirkning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg bed også mærke i det før, men hvis vi kigger på denne generation Xbox Series X som jeg har, så så jeg det straks der var slet ikke som i SLET ikke et eneste spil udviklet ved launch, som var eksklusivt til Series X. Cyberpunk 2077 var så hardwarekrævende at den tiggede om den nyeste generation hardware dog, så der kunne man tale om et spil der virkeligt kunne bruge det.
Det er nok også fordi at tingene har ændret sig gevaldigt i takt med at pc-folket også er kommet på, og som vi ved fra PC har der aldrig været en fast spil-standard og én bestemt hardware ligesom konsol, der er alverdens forskelligt hardware, der gør at spillene skal kunne køre nogenlunde på et hav af hardware.
Ja så hardware har ændret sig gevaldigt, unge spiller ikke det samme som de gjorde før, Corona har også en del at sige, og sidst men ikke mindst ligesom film, så kan det bedre betale sig at lave entry 4-5-6-7 i en eller anden serie af spil, end et helt nyt IP, som heldigvis sker men sker relativt sjældent.
Det er åbenbart for stort et sats for ofte.
--
Fantastisk at klage over manglende innovation hos udviklerne, og så sige at en af de få spil man glæder sig til er den årlige udgivelse af assassins creed:P
Derudover er 14 spot on, indie/AA markedet har aldrig været bedre og pumper den ene perle ud efter den anden:) -- Enig med #14 i at en stor del af innovationen sker hos Indie dev studierne.
Min egen opfattelse af den verden er at de store studier der spytter Call of duty, Assassins creed og andre (semi)-årlige titler ud netop gør fordi der, til trods for mangel på innovation, er penge i skidtet.
Der sidder med garanti nogle udviklere på de teams som gerne vil innovere og gerne vil prøve nogle ting af, men formentligt er begrænset af det miljø de sidder i.
Det betyder ikke at de her studier ikke laver nye ting, men de er knapt så tilbøjelige til at tage risikoen ved at kaste sig ud i noget helt nyt i AAA størrelse.
#0 at MS ikke laver nogle vilde Series X exclusives er jo et valgt de har taget. Deres forretningsmodel er baseret på gamepass hvis vi ser fremad. Det er knapt så meget hardwaren, så jo flere platforme de kan ramme med gamepass spil, selv på tværs af generationer, jo bedre. -- “A user interface is like a joke. If you have to explain it, it´s not that good.” Mit største problem er at jeg har en alt for bred smag. Folk taler om magre år og måneder, hvor jeg er ved at drukne i nye spil. Nu er jeg godt nok PC spiller, jeg har dog samtlige Playstations, som supplement. Men jeg synes aldrig nogensinde der har manglet spil til nogen af de systemer ihvertfald. -- Se SPECS under profil!
It's in my Blood... Fra teenager til nu faktisk det samme som dig Isaac R. - C64, C128, Amiga500, PS1, PC, PS4.
Har stadigt min gamle A500 i en kasse et sted + 600 disk til, måske man skulle sætte ild til og spille lidt Super Frog, Alien Breed, eller Sensible Soccer :o)
Ja man er nok farvet af tid og sted, men jeg føler også at det var "bedre dengang" :)
For mig indeholdt de første ca. 20 år en tid med mærkbart bedre gameplay og begrænset grafik grundet tidens tech level - men ganske generelt oplevede spil i alle genrer med et dragende gameplay, der holdt min fantasi bundet og opslugt, trods de grafiske begrænsninger.
I dag føler jeg at det overordnet er omvendt, grafikken er bedre end nogensinde ever, men gameplay fanger mig ikke, trods spillene er flotte/sindsygt flotte.
Sådan lidt provokerende sagt:
Before: Supergodt Gameplay + Ringe Grafik
After/Current: Ringe Gameplay + Super Grafik
Jeg tænker måske spilproducenterne har fokus på at levere meget den grafiske side, at det koster på gameplay delen?. En anden ting jeg det seneste årti har ærget mig over, er hvor få couchspil der findes eks. til PS4 (og sikkert konsoller generelt), en mulighed ved konsol gaming der blandt andet fangede mig meget for 20 år siden var netop sofa games med vennerne, pissehyggeligt, men også en svunden tid/mulighed. I stedet kan man sælge 2 konsoller, og vi kan bare spille "sammen" over nettet!... - Det vil vi også gerne, men vil gerne samtidigt bevarre couch play tak! :o) )
Hvad konsol eks. angår, så har jeg over årene købt og samlet ca. 300+ PS4 games, måske en form for trøste spisning i en higen efter at falde over det super fede game - Og ja der er da også fede games i dag, men også langt mellem øllene samtidigt, inklusivt reduceret mulighed for coach gaming :)
- Spil er blevet en endnu større commerciel forretning end tidligere (Spilindustrien overgår filminstrien)
- Games produktion er blevet "industrialiseret"
- DLC princippet - måske et forventet produkt i en commerciel business (men...)
Jeg tænker en mere rå commerciel spilindustri og følgevirkningerne deraf, har en indvirkning på det vi føler eller savner mht spil. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|