Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Konflik efter salg af min computer med køber

Af Gæst MarkusB | 02-10-2022 22:42 | 5780 visninger | 77 svar, hop til seneste
Hej allesammen Jeg har brug for noget vejledning angående en konflikt mellem mig og køberen af min PC. Pc'enen blev solgt for flere måneder siden, men i torsdags skriver køber at pcen crasher når han spiller. Han forlanger sine penge tilbage, og vil returnere computeren. Da jeg solgte pc'en kørete jeg msi kumbuster, furmark og cpu stress test. Dertil kørte jeg benchmarks som jeg vedhæftede som billeder i dba annoncen. Køber siger at han ikke har brugt pc'en til at spille på siden han købte den og først nu har downloaded spil og begyndt at spille på den. Han siger at dette skyldes at han har flyttet i perioden. Grafikkortet er et 1070 og ud fra de billeder han har sendt mig er det formentlig her problemet ligger, vi har forsøgt ddu driver uninstaller og underclocking gennem Msi afterburner, men intet virker. Jeg synes at jeg har riglig med dokumentation på at computeren virkede da jeg solgte den til ham (stress test og Benchmarks) Men han siger at eftersom at jeg ikke havde installeret og spillet et spil foran ham da han købte den, at den var i stykker fra starten af. Jeg tænker at grafikkortet er gået i stykker efter salg, også selv om han ikke har gamet på det. Dertil kommer at pcen har tabt meget vædi eftersom at mining bomet er overstået og priserne derfor er faldet. Uanset hvad så står vi i en situation hvor vi ikke kan finde en løsning og jeg forslog derfor at vi kunne poste på et forum og eventuelt finde en løsning her.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
ToFFo
Guru
02-10-2022 22:46

Rapporter til Admin
Jamen hvad synes du selv er den rigtige løsning? Det er op til din moral.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#2
JohnnyGogo
Ultra Supporter
02-10-2022 22:48

Rapporter til Admin
Det jo ikke til at vide for dig hvordan han har transporteret computeren hjem.. eller hvordan den er blevet behandlet under flytningen. Ville ikke engang overveje at tage den retur, eller giver ham computeren tilbage. Ville dog hjælpe/guide så godt jeg kunne..
--
Lenovo Legion T5: R7 5800 @ 4,7 - BeQuiet Pure Loop 240 / RTX 3080 TUF / 32GB 3600mhz / 1+2 TB Nvme / Rm750x / Lenovo 27" IPS 1440p @ 165hz
#3
Ð Xargo
Junior Nørd
02-10-2022 22:52

Rapporter til Admin
Man køber som beset i min verden.. Man har som køber selv pligt til at få testet sine køb eller spørge ind til fejl og mangler, det ville være noget andet ved forsendelse. Hvis du har vist den render benchmarks uden at crashe, så er det jo ikke dit problem at han derefter fucker op. Sælger du en bil og han crasher på vejen hjem, så er det jo hellere ikke dit problem. og som du selv siger, så koster gpu'er ikke alverden mere, så må han investere de 1000kr et nyt koster og så er den pc køreklar igen. Formegentligt kan nyt pasta eller et underclock også fikse de fleste gpu problemer.
--
NR200P, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#4
Kristina
Ultra Nørd
02-10-2022 22:52

Rapporter til Admin
Enig med #2 og #3. Du aner ikke, hvad han har foretaget sig med computeren eller grafikkortet efter han har overtaget computeren fra dig. Og da slet ikke flere måneder efter han har købt den. Man har som køber selv et ansvar for at teste den vare, man køber. Ellers må man gå i Elgiganten eller Power, hvis man ikke kan finde ud af det, ikke kan overskue det eller ikke har tid til det.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank app, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "eqah98"
--
Sidst redigeret 02-10-2022 22:53
#5
Cykle35
Giga Supporter
02-10-2022 22:55

Rapporter til Admin
Flere måneder siden.... Bare den linie siger jo det hele. "Men han siger at eftersom at jeg ikke havde installeret og spillet et spil foran ham da han købte den, at den var i stykker fra starten af. " Vend den om og spørg om ikke han burde have spillet på den da han købte den for at tjekke om den var 100% i orden. Plejer selv at give en uges test af solgte varer men et par måneder er sku for lang tid efter et køb.
--
5800x+H115i+P500 DRGB+AX860i 6800XT Alphacool H2O 420mm+MSI B550 UNIFY-X 2x16Gb DR 3800cl14+Mi 34" Curved
#6
JohnnyGogo
Ultra Supporter
02-10-2022 22:55

Rapporter til Admin
der skulle selvfølgelig stå give ham pengene tilbage i #2.. og ikke give ham computeren tilbage :]
--
Lenovo Legion T5: R7 5800 @ 4,7 - BeQuiet Pure Loop 240 / RTX 3080 TUF / 32GB 3600mhz / 1+2 TB Nvme / Rm750x / Lenovo 27" IPS 1440p @ 165hz
#7
MarkusB
Gæst
02-10-2022 22:55

Rapporter til Admin
Jeg anbefalede ham at købe en brugt gtx 1070 til 800kr og linkede til den, men han holdt på at pc'en skulle returneres. Tanken med at poste her var så at få nogle unbiased råd til hvad vi kunne gøre i denne her situation. Så vi leder lidt efter hvad du/i ville gøre i hvis i befandt jer i samme situation.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#8
Cykle35
Giga Supporter
02-10-2022 23:00

Rapporter til Admin
Halv skade var jo en mulighed. Igen så får de fleste at vide de kan teste købt hardware af mig i en uge netop for ikke at komme i denne situation. Havde selv holdt på det er hans eget ansvar så længe efter.
--
5800x+H115i+P500 DRGB+AX860i 6800XT Alphacool H2O 420mm+MSI B550 UNIFY-X 2x16Gb DR 3800cl14+Mi 34" Curved
#9
InFerNo
Guru
02-10-2022 23:02

Rapporter til Admin
Jeg har rimelig meget good will. Så jeg ville nok acceptere at bytte tilbage i ca 7 dage. Måske længere hvis køber gør opmærksom på at der går længere tid før de får den sat op og brugt. Efter det ville jeg nok mere hjælpe med at løse problemet for køber. Bytte efter måneder er for langt for mit vedkommende. Men hjælp kan de stadig få.
--
Overclocked Broadwell-E/Pascal Inside!
#10
Sozadk
Monsterbruger
02-10-2022 23:04

Rapporter til Admin
Jeg ville lade køber æde den, det kan aldrig blive dit problem som sælger, med mindre i har aftalt at der er prøve tid. Hvis køber har flyttet rundt på maskinen så kan der jo være sket mange ting på de par måneder.
--
Ryzen 7 2700X: Asrock B450 pro4: 16gb g.skill aegis 3000mhz: Asus rtx 2060 dual oc: 500gb crucial mx500 AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed.
#11
Tomtop
Juniorbruger
02-10-2022 23:04

Rapporter til Admin
#7 der er sq et eller andet her der får en klokke til at ringe, selv hvis du så tilbød (det gør du ikke) at købe en GPU til ham ville han jo have pengene retur, han har jokket i spinaten med et eller andet og skal bruge pengene (og gætter på det er en del mere end hvad han selv vil kunne sælge den til nu), du skylder ham intet. Du kunne evt. Forlange at se udskrift fra Windows opdaterings listen, så kan det jo meget hurtigt bevises om den har installeret alle sine ting her til aften da det jo er første gang han har haft den tændt, eller om der er dateringer for flere uger/måneder siden som kan indikere han lyver. Uanset hvad, så har du OP ikke andet at sige end at han har købt brugt i privaten, og der er ingenting der gælder.
--
#12
ToFFo
Guru
02-10-2022 23:10

Rapporter til Admin
#7 - Ahh så i er i fællesskab nået frem til at en afstemning herinde skal afgøre hvad der skal ske? Det er temmelig weird, men fair nok. Havde jeg stået i din situation havde jeg tilbudt at hjælpe med fejlsøgning. Men jeg havde ikke ladet købet gå tilbage efter så lang tid. Med mindre jeg havde oplevet crash på maskinen før selvfølgelig.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#13
Slettetbruger8086
Ultrabruger
02-10-2022 23:11

Rapporter til Admin
Din største fejl er at du er gået ind i en dialog om at få løst problemet. Men sådan er vi, flinke og hjælpsomme. Men når man kommer flere måneder efter og vil have sine penge tilbage, så har man ikke forstået social omgang med andre mennesker. Det er sgu da helt ude i hampen, og du skulle bare have skåret ham af, og siger at der ikke er reklamationsret på varer købt brugt. #1 Er det god moral at ville have sine penge tilbage flere måneder efter man har købt en vare?
--
Sidst redigeret 02-10-2022 23:12
#14
F4x
Elitebruger
02-10-2022 23:16

Rapporter til Admin
100% hans eget problem. Hvis han kom hjem, tændte den og der var problemer, så er den mere fair nok. Flere måneder senere, med en sob story om hvordan han jo bare ikke har brugt den? Fuck det. Du ved ikke om han har kørt den vildt varm, byttet til et defekt grafikkort han fik billigt, fysisk skadet komponenter.. eller bare var uheldig at nu var det enden af kortets livstid. Det er risikoen når man køber gamle, brugte produkter. Du testede den før salg, det virkede, han havde formentlig muligheden for at teste den selv før køb.. han gav dig pengene og kørte afsted med den. I min verden har du intet som helst ansvar, og slet ikke for sådan en som prøver at presse dig ind i en dårlig situation. Du har allerede prøvet at give ham tech support og linket et alternativt grafikkort. Sig nej tak, bloker ham og bevæg dig videre med livet.
--
#15
BoreBissen
Guru
02-10-2022 23:23

Rapporter til Admin
https://taenk.dk[...]
--
Intel i7 2700K @ 5 GHz | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz Asus Maximus IV GENE-Z | PNY 480 GB SATA SSD NVIDIA GT 730 2 GB | BeQuiet 500w PSU | Scythe Fuma ll
#16
Specter_
Ny på siden
02-10-2022 23:27

Rapporter til Admin
Som andre skriver, så ville jeg heller ikke lade handlen gå tilbage. Grunden er simpel, at det er så mange måneder siden. Købte han computeren af dig, og den så ikke virkede dagen efter, så ville jeg først have undersøgt computeren, ift. om alt er ok, og så føre pengene tilbage til køberen. Men flere måneder, det går ikke. Det er købers egen skyld, at han ikke har testet computeren i ordenlig tid, og det skal du ikke stå til ansvar for.
--
#17
ToFFo
Guru
02-10-2022 23:36

Rapporter til Admin
#13 - Nej, men jeg snakkede heller ikke om køberens moral, men om sælgers. Som har vist god moral ved at indgå i en dialog i det hele taget. Nu er det så op til samme, om han vil lade handlen gå tilbage eller bare ignorere køber. Hvilket jo også kan være svært, da man jo aldrig ved hvilke typer man har med at gøre.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 02-10-2022 23:39
#18
NightBreaker
Super Supporter
02-10-2022 23:53

Rapporter til Admin
Når der er gået måneder er det for lang tid. Siger normalvis en god uge plus det løse. Du ved ikke hvordan det er gået i den tid. Du kan tilbyde ham at hjælpe med at finde fejlen på maskinen. Men det er så også det. Du skal ikke til at betale for noget men mindre i har aftalt. Men det lyder det jo ikke til.
--
#19
virus
Gigabruger
03-10-2022 00:05

Rapporter til Admin
Når gamle grafikkort ikke køre bliver det kølepasta hårdt som sten, sig han kan prøve at skifte det
--
#20
Gurli_gris
Bruger Aspirant
03-10-2022 00:09

Rapporter til Admin
Altså hele ideen med brugt markedet, er jo at køberen kan få en varer til relativ stor rabat. Hvis man vil have garanti må man sku købe nyt i en butik. til nøds kan du hjælpe med hurtig fejlsøgning. Men husk nu, din tid er jo også guld værd. Du har din dokumentation i orden. Skriv en pæn besked så han fatter det. Hvis han forsætter så tryk Block.
--
RTX, or not to RTX: that is the question.
#21
dNNN
Bruger Aspirant
03-10-2022 02:02

Rapporter til Admin
Det er risikoen ved at købe brugt
--
#22
Patrick j.
Gæst
03-10-2022 02:57

Rapporter til Admin
Hej. køber her:) Jeg er med på at tidsperioden er essentiel for returnering af en varer og mener selvfølgelig at jeg som køber, kunne have gjort mere for at sikre mig at pc´en virkede. However, jeg står i en uheldig situation, hvor jeg efter købet af denne pc var i fuld gang med at flytte (hvilket var et talepunkt i min dialog med sælgeren da jeg købte den) i og med at jeg var i gang med at drukne i afleveringer som en 19 årig studerende i 3.g. Jeg fik den ikke brugt til andet end at prøve at få den på nettet i min gamle lejlighed lige inden jeg flyttede ud.Derudover er jeg ny i form af gaming på pc, som efter min mening, spillede en stor rolle i hvorfor jeg ikke tænkte over at få den gennemtjekket for problemer som dem der skyldes at jeg skriver her, før jeg overhovedet gik med til købet. Jeg kan godt se at det tidsperioden er det største argument i hele det her, men kigger man på hvad de måneder FAKTISK har med problemet at gøre, mener jeg selv at det ikke er en faktor, fordi at jeg intet har fysisk ødelagt på/i den eller andre ting der har noget med at grafikkortet crasher at gøre. Argumenter som " ..han kunne have kørt et defekt grafik kort" og "..han kunne have kørt den for varm" er spekulationer som selvfølgelig er problemet med at få holdninger fra nogen der ikke har kendskab til hverken mig eller sælgeren, hvilket jeg ikke blamer nogen for. Sådan er det bare og troværdighed kommer bare langt, når det gælder hvem man mener der har ret eller ej, desværre. Jeg vil dermed pointere nogle ting. Jeg startede selvfølgelig først med at søge hjælp fra sælgeren og internettet i flere uger før at jeg formodet at problemet var umuligt at fixe. Msi kumbuster, furmark og CPU stress test viser IKKE nogle fejl eller ændringer for crash af grafikkortet, eftersom de stadig kører fint og problemet er det samme. Det betyder at da jeg testede det hos sælgeren, fik jeg sælgerens "dokumentation" på at pc´en kan køre spil, så længe disse ting virker. Dette var ikke tilfældet. Jeg beskylder ham ikke for at lyve, slet ikke. Dog forventede jeg at den information jeg fik at vide er korrekt og det vigtigste, at den virkede ved start. Jeg har selvfølgelig dokumentation fra den tidsperiode jeg købte den til nu, ift. datoer af flytning, dialog med sælger, 1070 grafikkort crash osv. alt i alt er det en usædvanlig situation at stå i for os begge, og har på ingen måde lyst til at "kræve" penge tilbage, men jeg føler bare at logisk set, er det okay at kræve at få noget tilbage, eftersom jeg er blevet lovet noget, som ikke er rigtigt. Jeg håber på at contexten betyder noget.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
Ð Xargo
Junior Nørd
03-10-2022 03:53

Rapporter til Admin
#22 Hvis du har set den virker under stresstests og der ikke er problemer der, så virker den også under andre tests og ellers er det sikkert noget du kan fikse. Allerede ved "jeg prøvede at fejlsøge i flere uger, før jeg kontaktede sælger", er jo fuldstændig modsat at hvad normalt ville være. Sælger har ingen mulighed for at være sikker på du ikke har jokket i spinaten, derfor ser jeg ingen grund til han skulle være hjælpsom og slet ikke "flere måneder" efter et salg har fundet sted. Det ville være noget helt andet hvis du kom dagen efter og fortalte om de problemer du er stødt på. Når det så er sagt: Skift din kølepasta og evt sæt din voltage lidt ned. En GPU som er stabil under Stresstest ville også være det under gaming loads, ellers stresstester man jo forkert. Hele ideen med stresstests er netop at lave et urealistisk syntetisk load for at sikre stabilitet. Opgiv at få penge tilbage, for det ville ingenlunde være noget jeg (og som du ser flere andre i tråden også mener), ville mene du kan kræve. Fokuser i stedet på at fikse problemet, evt ved at lave en tråd herinde og vær' specifik så er der en del hjælp at hente. Der er næsten ikke det problem som HOL ikke kan fikse, faktisk bare at oprette tråden fikser nogle problemer (hint: min mc server).
--
NR200P, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#24
Ledue
Bruger Aspirant
03-10-2022 05:52

Rapporter til Admin
Købt som beset og er man flink gir man en uges garanti på tingene spiller, Men evigheds support og garanti holder ikke. Vil også holde med de andre og sige du kan være flink og linke ham til et grafikkort der kan afhjælpe problemet, Men mere har du ikke med sagen at gøre
--
#25
Yoda626
Elite Supporter
03-10-2022 07:01

Rapporter til Admin
"Pc'enen blev solgt for flere måneder siden... og vil returnere computeren". 100% no refund, det er ikke dit problem at personen ikke har installeret et eneste spil og testet computeren for stabilitet i flere måneder. Vedkommende må selv finde ud af hvilken del, som ikke virker længere og udskifte det. Det er den chance køber tager ved at købe brugt ellers må vedkommende fremover købe nyt eller være sikker på at der stadigvæk er noget garanti tilbage. Minder mig om en historie, jeg solgte et grafikort og så dukker moren op efter flere måneder fordi kortet ikke virkede længere og talte om reklamationsret ved privat salg, hehe. Anyway kun fordi det var en ung dreng, så gav jeg et andet grafikkort jeg havde liggene, men hvis det havde været en voksen, så havde mit svar nok været købt som beset. Men jeg plejer enten at vise at produktet virker i en tung benchmark eller også kan de returner produktet inden for en uge.
--
#26
ReneWagner
Supporter
03-10-2022 07:08

Rapporter til Admin
Start med at skifte kølepasta, se om det hjælper ellers nyt grafikkort Tiden er løbet for at få den returneret, som andre også skriver :)
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
#27
ghaaniz
Superbruger
03-10-2022 07:10

Rapporter til Admin
Hvis din køber går helt til grænsen med det her køb, så har han dog fat i den lange ende. Loven er temmelig klar. "Køber du varer af en privat, har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret på fejlbehæftede varer, ligesom når du køber varer af en virksomhed. Reklamationsretten gælder, hvis I ikke har aftalt andet". Så med mindre du har lavet en "afslutningsseddel" hvor der bliver nævnt den er købt som beset, du frasiger dig al form for reklamationsret etc - så er han godt stillet. Det er dog langt fra alle der vil gå den lange tunge vej, men de findes altså.
--
#28
SShadowS
Guru
03-10-2022 08:10

Rapporter til Admin
#27 Dette gælder KUN ved erhvervssalg til private. Ikke i mellem privat og privat.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM ASUS3090STRIX-OC|PG279Q 980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB 2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
#29
ghaaniz
Superbruger
03-10-2022 08:13

Rapporter til Admin
#28 - det er ikke rigtigt. Som en anden linkede længere oppe : https://taenk.dk[...]
--
#30
Jintao
Maxi Nørd
03-10-2022 08:18

Rapporter til Admin
#28 Hvordan kan du have været på HOL i så mange år og stadig have den forkerte forståelse af hvornår reklamationsretten har effekt? Det er 'diskuteret' fuldstændig flad herinde, af mange, mange omgange...
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
--
Sidst redigeret 03-10-2022 08:18
#31
SShadowS
Guru
03-10-2022 08:21

Rapporter til Admin
#29 Min fejl, læste garanti i farten. Men igen, reklamationsret er værdiløs i denne sammenhæng. Da det er køberen der skal bevise den fejl fandtes i starten. Ellers er der bare at ligge på når personen ringer., da dette er umuligt at bevise nu. Personligt giver jeg folk 7 dage. Nogle HOL'er har dog fået et år ved jeg. :) *host* the666 *host* EDIT: 30 Som skrevet, så var jeg ikke vågnet helt denne mandag morgen. Så rolig rolig. :)
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM ASUS3090STRIX-OC|PG279Q 980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB 2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
--
Sidst redigeret 03-10-2022 08:22
#32
MonsterBoss
Ny på siden
03-10-2022 08:21

Rapporter til Admin
#27: Det er dog køber der står med bevisbyrden da det er reklamationsret, og det er ikke sådan lige til at bevise noget som helst når man har sat købet på hylden i flere måneder.
--
The artist formerly known as ZyckopatZoldat
#33
the688
Guru
03-10-2022 08:48

Rapporter til Admin
#31 - i det mindste ku' du da stave mit nick rigtigt når du driller mig ;) ..og når du ligefrem selv tager kontakt måneder efter "handlen" bare for at fortælle mig at der er 20 års garanti på skidtet, så hvis den dør, skal jeg bare sige til... så er det måske på tide at se indad, og opdage at du måske bare er et fantastisk godt og omsorgsfuldt menneske <3
--
"ORK SATME!"
#34
Stroyer
Guru
03-10-2022 09:05

Rapporter til Admin
22# Hvis maskinen kørte og kunne gennemføre stresstests mv. da du købte maskinen, og her "flere måneder efter" ikke fungere optimalt, kan desværre aldrig nogensinde blive sælgers problem - Sorry. Du har haft rigelig med tid til at få tingene testet igennem, uagtet dine personlige opgaver (flytning mv.) At sælger overhovedet er gået i dialog med dig herom, og endda forsøgt at assistere dig ift. fejlfinding er meget stort af sælger. Den havde ikke gået hvis du havde købt af mig flere måneder efter - Jeg vil også sige at man godt kan assistere en smule i ~1 uges tid efter køb, såfremt der skulle opstå udfordringer. Det er jo ikke sælger skyld at du ikke har haft tid til at teste tingene efterfølgende og at kræve købet ophævet eller forlange en dekort, mener jeg, på ingen måde kan komme på tale, specielt når vi taler om hardware hvor priserne fluktuere så meget som de nu engang gør og tingene bliver forældet meget hurtigt. Det samme ville i øvrigt også gælde hvis du havde købt en plæneklipper. Kunne den starte og fungerede den da du købte den, jamen, så kan det igen ikke være sælgers problem at når du så flere måneder efter ikke kan starte den da du først dér har fået en græsplæne. Sælger kan jo ikke vide hvordan tingene er blevet behandlet i mellemtiden og kunne man måske forestille sig at maskinen ifm. en flytning måske har fået slag, har stået i forskellige temperaturer eller sådan noget? Hvor om alt er, den kan du desværre ikke længere tørre af på sælger.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 03-10-2022 09:06
#35
ToFFo
Guru
03-10-2022 09:08

Rapporter til Admin
#22 - Altså du kunne jo have ventet til du var færdig med at flytte. Det virker lidt omstændigt at købe en pc midt i et flytterod man ikke får tid til at købe før (måneder?) senere. En maskine kan sagtens køre stresstests upåklageligt men crashe tilfældigt på andre tidspunkter. Stresstest er ikke en perfekt indikator for stabilitet. Det er lang tids generel brug heller ikke, men man kan aldrig rigtig sikre sig selv helt. Men i stedet for at kaste skyld rundt, kunne det være vi i stedet skulle prøve at hjælpe med fejlsøgningen. Det er jo et hardwareforum trods alt, hvor vi hjælper hinanden. Altså når der er tid til det, for vi skal jo også skændes :P
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#36
kb-
Super Nørd
03-10-2022 09:35

Rapporter til Admin
Hvis jeg var sælger havde der ikke været noget som helst at komme efter flere måneder efter. Jeg har selv oplevet det som køber, og har ikke engang overvejet at kontakte sælger. Så kunne jeg have testet den da jeg kom hjem med den. Omvendt har jeg prøvet at smide min pc ind bag i bilen og køre 10 km. Da jeg kom frem var gfx dødt. Det er jo den chance man tager med brugt elektronik, og det er heldigvis sjældent det sker.
--
.
#37
Beaviz
Juniorbruger
03-10-2022 09:37

Rapporter til Admin
Hvorfor er I så sikre på, at det er grafikkortet, som fejler? Har I prøvet noget så simpelt som reset til default af BIOS settings?
--
...og det' jazz!
#38
FiskerLeif
Maxibruger
03-10-2022 10:04

Rapporter til Admin
I sådan en situation her. Fuck køber. Køber kunne have sat computeren til på dag 1 og teste den . Man køber sgu da ikke noget for at lade det stå ubrugt i flere måneder. Køber har ødelagt pcen eller været uheldig at en del er brændt af i hans varetægt. Sur røv men sådan er livet. Velkommen til virkelighed. Hvis køber bliver ved så Bloker vedkommende.
--
#39
zuzezimzulze
Ultrabruger
03-10-2022 10:15

Rapporter til Admin
#22 og #0 tiden er for lang mellem salg og problemet er opdaget. Men det kan være PSU som ikke kan mere. Det kan også være grunden til den crasher. Har selv haft problemet for år tilbage. Min computer crashed konstant, byggede en ny, den gjorder det stadig, havde bare ikke skiftet PSU ud. Købte en ny PSU og ingen problemer siden.
--
#40
CJacobi
Supporter Aspirant
03-10-2022 10:39

Rapporter til Admin
#22 To bad, du burde ikke få en krone tilbage. Din returret er overskredet for længst, og du kan da ikke forvente at folk beholder "dine" penge så lang tid. Se det som en træls lærestreg. Jeg håber ikke sælger giver dig noget tilbage, så andre folk forventer ligeledes kutyme fremadrettet.
--
#41
Slettetbruger2119
Nørd
03-10-2022 10:44

Rapporter til Admin
#22 end og hop, det er dit ansvar.... brugt er købt som beset, gå i elgiganten i fremtiden hvis det er. Der er ALTID en risiko ved at købe brugt... Nutidens unge er sku forvan til at alt er til diskution, og man bliver strøjet med hårnene... Men skal jeg gætte, så lugter det af en dårlig psu...
--
#42
F4x
Elitebruger
03-10-2022 10:59

Rapporter til Admin
#22 Om du er køber eller gæst troll, så lyder du som en der lige er flyttet hjemmefra og ikke kender til personligt ansvar og konsekvenser endnu. Det tager maks 30 min lige at teste et nyt køb ordenligt. Du har haft 30 min, ligemeget hvor mange lektier du har haft. Tid til at blive voksen.
--
#43
LasseSoeby
Ultrabruger
03-10-2022 11:01

Rapporter til Admin
Hvor i landet befinder køber sig? Hvis i nærheden af mig (8600 Silkeborg), så kom forbi. Så kigger jeg på den, og ser om jeg kan finde fejlen. Mht. hvorvidt du kan "reklamere", så nej - købt brugt og privat.
--
ASUS ROG Strix B550-F, Ryzen 5600X, 16 GB Corsair VENGEANCE RGB Pro DDR4 3200 MHz, Samsung 850 Evo 240GB SSD, ASUS RTX 3060 Ti
#44
Balanovic
Elite Nørd
03-10-2022 11:04

Rapporter til Admin
On a side note, hvad er problemet helt specifikt med grafikkortet? - Hvad er der gjort for at fikse det? Måske kan forummet hjælpe her.
--
#45
CHPH
Mega Supporter
03-10-2022 11:10

Rapporter til Admin
Jeg ville ikke have dårlig samvittighed, hvis det er flere måneder efter, OG du ikke selv har oplevet problemer. Altså at du ikke er i ond tro. Det er ikke til at vide, hvad han har lavet imellemtiden.
--
i9-9900k | H150i PRO | ASUS 1080 STRIX | Asus Z390-F Gaming | 16GB Corsair Dominator | 2x500GB SSD & 2x2TB HDD | Seasonic X-850 | Lian Li P011DX
#46
ChristianHP
Maxibruger
03-10-2022 11:12

Rapporter til Admin
#32, Hvor har du det fra? Jeg kan ikke bekræfte noget sted på nettet at køber overtager bevisbyrden for mangler på købstidspunktet under privatsalg. Købelovens reklamationsret opererer med det man kalder "formodningsreglen", som siger at mangler påvist indenfor 6 måneder af købstidspunktet må formodes at have været tilstedet på købstidspunktet, dvs. indenfor denne periode er det sælger der skal bevise at de ikke var det. Formodningsreglen blev udvidet til at gælde 1 år fra købstidspunktet 1. Januar 2022, og er dermed 1 år for varer købt efter 1. Januar i år. Også mellem private. Efter at have læst denne tråd føler jeg en lille opsummering af juraen er på sin plads. Der er sgu mange holdninger og personlige fornemmelse for "god skik" i spil her, som ikke rigtig finder retslig anvendelse, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor der skulle gå helt til #15 før nogen omsider linkede til noget, der handlede om loven. (Tak, BoreBissen!). Hvorfor startede I ikke bare dér? Men ok, nuvel. Reklamationsretten er ikke i udgangspunktet anderledes bare fordi sælger er en privatperson, medmindre den er fraveget ved fx explicit at aftale "købt som beset", hvilket en butik ikke kan gøre. Ifølge loven har køber sandsynligvis en god sag her fordi vi stadig befinder os indenfor den periode hvor formodningsreglen gælder, dvs. det er sælger, der skal bevise at fejlen er opstået efter salget. Til gengæld kan køber ikke benytte Forbrugerstyrelsen som klageinstans, fordi sælger er privat. Den eneste mulighed er et civilt søgsmål, som er dyrt, tidskrævende og sandsynligvis overhovedet ikke beværet værd. Bemærk endvidere, at reklamationsretten ikke automatisk leder til ophævelse af hele købet. Sælger har for det første ret til at forsøge at reparere eller ombytte den defekte del, og når det er et salg mellem private foregår afgørelsen om hvorvidt der overhovedet er tale om en "mangel på købstidspunktet" efter en særlig skala, retten benytter til at værdiansætte brugte genstande. Derfor står køber skidt i forhold til at rent praktisk at få noget ud af det hvis sælger skulle nægte, også selvom loven umiddelbart lader til at være på købers side. Så sagen ender i et moralsk dilemma, hvor sælger basically skal tage en beslutning om hvor meget han selv gider følge købeloven. Sælger kan realistisk set sagtens vælge at sige "Fuck it, ikke mit problem", og køber vil herefter stå særdeles vanskeligt i forhold til sine krav. Det er noget sælger i praktiske termer er i stand til, men det er sgu ikke noget han juridisk er i sin gode ret til. Disclaimer: Jeg er ikke advokat, men jeg er rimelig god til at læse. ;) Kilder jeg har brugt til at forfatte ovenstående: https://familieadvokaten.dk[...] https://www.forbrug.dk[...] https://www.forbrug.dk[...] https://taenk.dk[...]
--
Sidst redigeret 03-10-2022 11:13
#47
MHaahr
Nørd
03-10-2022 11:38

Rapporter til Admin
#46 - Den pågældende paragraf (§ 77a, stk. 3) finder kun anvendelse ved forbrugerkøb (se § 4 a). Selvom reklamationsretten ikke er grundlæggende anderledes ved "privatkøb", så er "formodningsreglen" bestemt anderledes.
--
Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB Hjemme: 2020 Mac Mini, M1, 16GB Ram, 512GB
--
Sidst redigeret 03-10-2022 11:39
#48
mr.hein
Nørd Aspirant
03-10-2022 12:42

Rapporter til Admin
havde jeg været sælger og du kommer flere måneneder efter købet, som du har strugglet med i flere uger, så vil det for alvor være et kæmpe red flag. jeg solgte på et tidspunkt en velfungerede ps3 til en bekendt, havde kørt i flere år uden problemer, og den virkede også da han tog den med hjem fra mig af. 2 uger efter er den død, han ville have pengene retur. OK skal jeg så stå 1200 kr fattigere (mange penge for mig da jeg var lærling) og et defekt produkt fordi det har været i DIN varetægt? ..... Det viser sig så geniet havde haft den stående på et gulvtæppe. Skiftede køle pasta for ham, igen en bekendt og så virkede maskinen squ sjovt nok igen. #0 HVIS det havde være en bil, havde logikken så været en anden? leaede en Pegout, den brækkede sig med motor fejl efter 14 km. (måtte hentes af falck) jeg fik hverken en ny bil efter værkstedet havde haft den i en uge, eller en ny tank diesel fordi de havde kørt 50km i den for at teste den.
--
Brug for hvidevare råd? - smig mig en PB :)
#49
Yoda626
Elite Supporter
03-10-2022 12:49

Rapporter til Admin
Nu sælger jeg som udgangspunkt alt som beset og hvis der er garanti tilbage, så må køberen så kan kontakte forhandleren, da jeg vedlægger kvitteringen med hvis der fortsat er garanti tilbage. Men hvis det er en privat handel og køber ikke har noget skriftligt omkring "garanti", så afhænger det kun af hvor gavmild sægeren er. Selv hvis køberen ville slæbe sælgeren i retten, så burde det være nok hvis sælgeren siger at der var mundligt aftalt, at varen blev solgt som beset, da en mundlig aftale også er bindende. Jeg plejer at skrive en kvittering hvis det er et større beløb, men små beløb gider jeg ikke. Igen hvis man er typen der klager meget let hvis livet ikke går i ens retning, så køb hellere fra en butik.
--
Sidst redigeret 03-10-2022 12:51
#50
ChristianHP
Maxibruger
03-10-2022 12:56

Rapporter til Admin
#47, Af oprigtig interesse: Hvilket citat fra købeloven leder til, at §77 alene gælder forbrugerkøb (som §4a definerer)? Jeg kan ikke læse noget sted at formodningsreglen bortfalder for private (= køb, der ikke er et "forbrugerkøb").
--
#51
Netsat_99
Elitebruger
03-10-2022 13:08

Rapporter til Admin
“Du køber varen af en privatperson: Når du handler med en privatperson på et loppemarked, på portaler på nettet eller de sociale medier, gælder de forbrugerbeskyttende regler ikke. De gælder kun, når du handler med en virksomhed.Hvis både du og sælgeren er privatpersoner, kan I selv bestemme, hvilke regler der skal gælde for handlen. Det kan fx være, om du skal have mulighed for at returnere varen, hvis du fortryder dit køb.I private handler er det også meget almindeligt, at en vare sælges som beset og uden reklamationsret.” link: https://www.forbrug.dk[...]
--
Sidst redigeret 03-10-2022 13:08
#52
Colaplus
Guru
03-10-2022 13:12

Rapporter til Admin
Det er købers problem, medmindre du privat har solgt en garanti på computeren. Jeg ville også prøve at lave en god aftale med køber hvis skaden var sket meget kort efter handel, givet at køber kunne bevise den var blevet transporteret og behandlet forsvarligt efter handlen var indgået.
--
MSI B460 MAG Tomahawk | Intel i9-10900 | 4x8 GB Corsair Vengeance AMD Radeon RX 6800 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini
#53
Azakiel
Skribent
03-10-2022 13:15

Rapporter til Admin
#51 I så fald skal det jo være en forudindgået aftale, ellers formodes det at reglen om reklamationsret er gældende.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#54
Lars2222
Maxi Nørd
03-10-2022 13:16

Rapporter til Admin
For langt tid er gået, en uge isgöh efter køber skulle jeg gå med til men ikke mere.
--
My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#55
Netsat_99
Elitebruger
03-10-2022 13:17

Rapporter til Admin
#53 Hvis intet er aftalt før købet, er der hverken reklamationsret eller returret, ved privat handel.
--
Sidst redigeret 03-10-2022 13:21
#56
elalso
Elitebruger
03-10-2022 13:36

Rapporter til Admin
Køber hænger på den... Du har spillet med åbne kort og kan ikke tage ansvar for en henvendelse flere måneder efter køb. Det er sgu for langt ude, at han overhovedet kan få sig til det. Hvad nu, hvis det var en brugt bil, der pludselig skulle have ny kilerem? Man ved, at lortet skal skiftes nogle gange og man ved, at det er en brugt bil - Shit happens, videre!
--
Mvh. elalso
#57
dwal
Ultra Supporter
03-10-2022 13:38

Rapporter til Admin
Skal jeg være helt ærlig synes jeg køber er fræk at han tillader sig at skrive til dig flere måneder efter. Jeg er sådanset ligeglad med om han ikke har fået testet den før, det må jo stå for egen regning.
--
Bum...
#58
elalso
Elitebruger
03-10-2022 13:51

Rapporter til Admin
#57 Fuldstændig enig
--
Mvh. elalso
#59
Enoxe
Elitebruger
03-10-2022 14:43

Rapporter til Admin
#0 Havde jeg personligt lavet handlen med #22, havde jeg bedt #22 om at blive voksen. Det er simpelthen ikke sådan man agere i den virkelige verden, og havde det været i hvilken som helst anden aspekt af livet, kunne #22 slet ikke tillade sig denne frækhed (det kan han heller ikke her IMO, men gør det jo så aligevel) Man kan ikke bare indgå en handel, og så efter 2 måneder komme og sige der er kvaler med købet, når man vel og mærket faktisk har haft både tid og mulighed for at teste købet et utal af gange. Så kan man have nok så mange real life studie issues, men jeg kan simpelthen ikke se det som andet end ubehøvlet adfærd at agere på denne måde, og så bede om salget går retur. Køber har i min optik ret til 0 og niks, og måske ville jeg endda smide ham en mobilpay opkrævning, for spild af min tid, havde han nosset sig sammen til at teste maskinen inden for den første uge, havde det været en helt anden snak, men det her er bare useriøst, så må han ud og punge ud og så tage ved lærer af hans egen utilstrækkelighed i denne sag. TL:DR send ham en mobilpay opkrævning på 750 kr. for spildt tid, og så bed knægten om at blive voksen, dette klæder så absolut ingen, og det smudser en ellers fin handel totalt til.
--
#60
Kristina
Ultra Nørd
03-10-2022 14:52

Rapporter til Admin
Apropos denne sag, læs lige denne DBA-fadæse fra Reddit: https://www.reddit.com[...] (tryk højre piletast for at læse hele DBA-korrespondancen, der er flere billeder) Flere historier nede i kommentarfeltet.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank app, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "eqah98"
--
Sidst redigeret 03-10-2022 14:54
#61
prometheusx
Bruger Aspirant
03-10-2022 18:46

Rapporter til Admin
#60 ok den var sjov xD
--
#62
-Henrik-
Monsterbruger
04-10-2022 08:37

Rapporter til Admin
Hvis jeg som sælger havde kørt diverse tests før salget, og køber var tilfreds med resultatet af de tests, så ville jeg slet ikke give køber en uge ell. lign. med ret til at få pengene igen ved evt. problemer. Ved ikke, hvordan den “regel” overhovedet skulle være opstået. Køber kan jo i princippet have tabt pc’en allerede på vej ud til bilen. Selvfølgelig forudsat at man selv har brugt pc’en op til salget uden problemer af nogen art.
--
Sidst redigeret 04-10-2022 08:38
#63
djoffer
Ny på siden
04-10-2022 10:15

Rapporter til Admin
#60 Lol grineren tråd:) Fik mig til at tænke på da jeg for en 4-5 år siden gav en gratis fryser væk i en af de der gratis sider på facebook. Skrev klart og tydeligt at det stod på loftet på 5.sal og at man skulle være to til at hente den, samt at jeg ikke kunne hjælpe med at bære ned da jeg kæmper med en dårlig ryg... Fik en henvendelse fra en en ung kvinde der gerne ville have den vi aftalte en tid og jeg pointeret igen at de skulle være to, hvilket var fint. Afhentningsdagen kom, og der dukket en lille meget tyk pige op, samt en ældre herre på 65+ der vejet max 40 kg... Pigen gik helt kold på vejen op til min lejlighed (3.sal), og måtte sætte sig ned undervejs og få vejret. Da vi kom op på loftet, begyndte de at stå og skubbe lidt til det og fik det bakset hen til den første trappe. Der kunne jeg godt se, at endten hjalp jeg til eller også ville den gamle mand med 99% miste livet når den unge pige uundgåeligt mistet grebet på fryseren... Så ja lang historie kort så endte jeg med at bære lortet ned alene, var rimelig pissed over det, men trøstet mig med at det var dagens gode gerning og pigen kom vist fra sådan en værested så hun havde det nok svært etc... Gik så en 3-4 dage og så fik jeg så en besked ud af det blå om hun evt. lige kunne låne 100 kr. til den første..... Og ja jeg var færdig med gratis siderne efter det:) Og nej #22 du har intet at komme efter flere måneder efter du har købt computeren.
--
Sidst redigeret 04-10-2022 10:17
#64
MHaahr
Nørd
06-10-2022 13:08

Rapporter til Admin
#50: §1a, stk. 2 fastlægger, at lovens bestemmelser fra §72 til og med §87 alene finder anvendelse i forbrugerkøb. §4a fastlægger et forbrugerkøb som følgende: "Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv." Altså er et forbrugerkøb, som udgangspunkt, begrænset til den situation, hvor en køber handler hos en erhvervsdrivende. I nærværende situation er der, såvidt oplyst, tale om en handel mellem to "private". Sælger handler derfor ikke som erhvervsdrivende og ikke som led i sit erhverv. Derfor er der ikke tale om et forbrugerkøb. Derfor er finder §77a ikke anvendelse.
--
Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB Hjemme: 2020 Mac Mini, M1, 16GB Ram, 512GB
--
Sidst redigeret 06-10-2022 13:09
#65
Jacob [5260 Od.S]
Semi Nørd
06-10-2022 13:52

Rapporter til Admin
Hvorfor er I sikre på det er grafikkort og ikke en dårlig stang RAM eller defekt bundkort? Lav en tråd hvor HOLdetektiverne kan hjælpe med problemet.
--
Google først, spørg bagefter. Man skal ikke græde over spist bacon.
#66
mig
Gæst
06-10-2022 14:03

Rapporter til Admin
#63 WTF haha, kan da godt forstå at du ikke længere gider med gratis ting. :-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#67
Cozco
Gigabruger
06-10-2022 17:21

Rapporter til Admin
Ved ikke om du allerede har fået svar, men da der er tale om et civiltkøb overdrages risikoen i forbindelse med overdragelsen medmindre andet er aftalt. Køber har en undersøgelsesplogt i forbindelse med købet og kan derfor ikke komme efter flere måneder. Hvis du har brug for en længere redegørelse med lovhenvisninger og praksis på område, må du endelig sige til.
--
#68
Fuller 8900
Monster Supporter
06-10-2022 20:40

Rapporter til Admin
Ville aldrig acceptere at skulle stå for reklamation på en BRUGT genstand så lang tid efter.. Det er sku en ommer.. Hvis det var et par dage efter så måske ja. Men man aner jo reelt ikke om han har tabt pcen eller andet, eller haft en skruetrækker eller noget på den i forsøg på at fikse noget.. Den må han sku selv bøvle med, du har gjort mere end nok ved at prøve at hjælpe, ville sige han må prøve selv at fikse problemet, evt sig du tror det kan være grafikkortet, så må han jo købe eller låne et af en bekendt og se om det fikser det. Det kan ALDRIG være dit problem så lang tid efter. Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at kontakte en jeg havde købt noget af, for at sige det skulle gå retur så lang tid efter :| Hvad tror folk lige?
--
#69
MHaahr
Nørd
07-10-2022 04:41

Rapporter til Admin
#67 de påstande vil jeg gerne se “en længere redegørelse med lovhenvisninger og praksis” på.
--
Laptop: 2019 Lenovo T480s, i7, 24GB Ram, 1TB Hjemme: 2020 Mac Mini, M1, 16GB Ram, 512GB
#70
MarkusB
Gæst
07-10-2022 14:05

Rapporter til Admin
Update Køber kommer forbi med Pc'en i morgen så vil jeg se om jeg kan fejlsøge den for ham. Pengene bliver ikke givet tilbage, men hvis det viser sig at gpu'en er stået af så har jeg lovet at hjælpe ham med at finde et nyt grafikkort. Skriver en lille update når jeg sidder med fejlsøgningen, jeg mener stadig selv at det må være gpu - vi for at se.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#71
mr.hein
Nørd Aspirant
07-10-2022 14:14

Rapporter til Admin
#70 Hatten af for dig ... Dig vil jeg squ gerne handle med en dag som køber/sælger
--
Brug for hvidevare råd? - smig mig en PB :)
#72
dwal
Ultra Supporter
07-10-2022 15:40

Rapporter til Admin
#70 Det er flot af dig - selvom du bestemt ikke havde behøvet det. Thumbs up. :D
--
Bum...
#73
madssiig
Ultra Supporter
07-10-2022 16:20

Rapporter til Admin
#69 Tror at det er den her han tænker på§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
--
#74
Cozco
Gigabruger
07-10-2022 17:06

Rapporter til Admin
#69 og #73 Ja netop og at § 44 med hensyn til hvornår risikoen er gået over. Køber burde uden ugrundet ophold have undersøgt computeren medmindre der er aftalt andet. Husk på at han ikke er beskyttet på samme måde som i forbrugerforhold.
--
#75
-Henrik-
Monsterbruger
08-10-2022 02:46

Rapporter til Admin
#70 Det er sgu’ god stil!
--
#76
NiceRag
Nørd
08-10-2022 08:57

Rapporter til Admin
#70 god stil! jeg håber du finder fejlen! husk memtest86 også! Det husker jeg selv, har forsaget crashes på en pc jeg har ejet - nye ram fiksede det. (har ikke set den nævnt her i tråden)
--
Sidst redigeret 08-10-2022 08:58
#77
trolleleet
Ultrabruger
08-10-2022 09:26

Rapporter til Admin
Hvorfor er der blevet brugt så meget energi på denne tråd? Kunne være afklaret med et hurtigt NEJ!
--
although the world may be round, we still trapped in the square

Opret svar til indlægget: Konflik efter salg af min computer med køber

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning