Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Komplett horribel RMA

Af Megabruger Fr1is | 05-04-2022 17:31 | 1479 visninger | 24 svar, hop til seneste
Skriver på vejne af en ven... Ven køber en 5700XT strix omkring 2019/2020 skiftet på komplett. Her for et par uger siden begynder kort at crashe i stort set samtlige spil, på tværs af adskillelige driver versioner, både windows og linux osv. Vi gjorde alt i vores magt for at udelukke andet hardware og kom til den konklusion at kortet var defekt. Der var heldigvis 3 års garanti på de her kort og det blev derfor sendt afsted til kompletts RMA. Efter en uges tid fik han mail fra komplett om at de havde fået kortet ind. Efter en uge mere, uden den mindste besked fra dem tog han fat i dem for at høre hvad status var. De skrev tilbage at de aldrig havde modtaget kortet og det var så det. Det giver absolut ingen mening. Anyways, i dag tager han kontakt endnu en gang nu gennem live chat og de skriver at de vil sende en opfølgende mail. Nu kommer punchline: På mail har han lige fået at vide, at de nu har besluttet at sende pengebeløbet tilbage og kalde det en aften. Der har ikke været nogen dialog om hvilke beslutninger han kunne være interesseret i. Kortet var købt på tilbud før mining apokalypsen til omkring de 3K kr, og han kan ikke engang nærme sig samme performance med et nyindkøbt kort i dagens marked. Han er selvfølgelig interesseret i at de giver ham et produkt enten magen til eller bedre som erstatning (evt reparerer eksisterende hvis det er muligt), som der er helt normal praksis i en RMA sag under warranty. Må komplett gerne beslutte den slags uden at spørge kunden? Kan man få lov til at bede om en bedre løsning osv? Hvad skal vi gøre ved det? Derudover totalt forkastelig behandling fra day one. Der kommer ingen opdateringer hvis man ikke selv bruger timevis på at sende mails og spamme livechatten, man venter i flere uger på at få ubrugelige svar og det hele lugter langt væk af at de ikke har styr på en skid.
--
#1
BoreBissen
Ultra Nørd
05-04-2022 17:36

Rapporter til Admin
Må komplett gerne beslutte den slags uden at spørge kunden? Ja. Lige bortset fra at de skrev, at de ikke havde reg. ankomsten af kortet, så er det en helt normal RMA sag som de har håndteret efter bogen, IMO.
--
HP 15s-eq2819no AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22 256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm
#2
M.Mikkel
Mega Nørd
05-04-2022 17:38

Rapporter til Admin
Ja det må de klart de ikke vil gi kunden et andet da prisen er steget så meget
--
Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar
#3
Alienwannabe
Ultra Nørd
05-04-2022 17:38

Rapporter til Admin
Hvis komplett har sendt det fulde beløb til ham, tror jeg da godt at de bare kan tilbage betale penge. De står i samme situation som din ven, at hvis de skal give et kort der er samme ydelse, skal de jo give et dyrer kort, derfor vælger de nok at sende penge istedet.
--
-Michael J
#4
Fr1is
Megabruger
05-04-2022 17:42

Rapporter til Admin
Ja det er sgu nok bare ærgeligt. Man forstår jo godt at de heller ikke gider punge ud :P. Man kan vel sige at det er bedre end at man stod med en brevvægt bagefter der havde været tilfældet med en 2 års warranty. GG
--
#5
Comicsdk
Junior Nørd
05-04-2022 17:47

Rapporter til Admin
Jeg kan ikke komme i tanke om en bedre løsning end at blive holdt skadesfri. Din kammerat har fået sine penge retur. Case closed. (For 3K kan han snildt finde et brugt kort i samme liga som 5700 XT, han kan kigge efter noget 2060S/ 2070/2070S)
--
#6
BentOver
Semi Nørd
05-04-2022 17:48

Rapporter til Admin
#0 købelovens §78 giver sælger mulighed for at tilbagebetale købesummen istedet for at ombytte (evt til en anden vare). Der er nogle forbehold etc. Føles dog som ret normal praksis at sælger bare tilbagebetaler. Der er desuden en sondring i om RMA'en er kørt på Asus' garanti eller på reklamationsretten. Komplett har næppe nogen interesse i andet end tilbagebetaling ved garanti-sager, da de bare får en kreditering af Asus.
--
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#7
MyrKnof
Semi Supporter
05-04-2022 17:51

Rapporter til Admin
Med alt refunderet, så har han haft et gratis grafikkort i alt den tid, så det er vel værd at tage med. Men det er da nederen at han nå må "nøjes" med et 3k kort, hvis han ikke har ekstra at smide efter en upgrade.
--
#8
Fr1is
Megabruger
05-04-2022 17:52

Rapporter til Admin
Ja, den der extended warranty kommer helt sikkert fra Asus og jeg er ikke i tvivl om at der er meget høj RMA procent på det kort der. Jeg siger ikke at det er helt urimeligt det der foregår, det har bare været meget svært at komme i kontakt med dem og man har skullet tage fat i dem hver gang processen skulle fremskrides hvilket gjorde det ret kedeligt at arbejde med.
--
#9
MasterBenz
Maxibruger
05-04-2022 23:31

Rapporter til Admin
I forsikringsverdenen hvor jeg kommer fra, er det ikke efter bogen. Der er særlige procedurer der skal følges. Man får erstattet det angivne kort. Hvis det ikke findes mere, får man et tilsvarende kort, eller tilbudt pengene tilbage på et tilsvarende kort. I dette tilfælde er det et dyrere kort. Det lyder for øvrigt helt hen i vejret, for det er jo producenten der skal tage sig af reklamationen, og der er stadig 5700XT kort på lager. Jeg ville på ingen måde finde mig i at få pengene retur, når sagerne er som de er, med dyre grafikkort. Du bliver stillet ringere, og det er jo ikke meningen. Jeg kan se, at købeloven meget godt flugter med FAL, som jeg angav foran. Tak til #6 for at gøre opmærksom på det. Man kan altså ikke bare betale pengene tilbage, hvis der findes et lignende kort på markedet. https://danskelove.dk[...]
--
Sidst redigeret 05-04-2022 23:34
#10
BoreBissen
Ultra Nørd
05-04-2022 23:34

Rapporter til Admin
#9 Tror du glemmer at der ikke er tale om alm. rek. ret. Det er en ekstra service, da vi er ude over de to års rek. ret.
--
HP 15s-eq2819no AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22 256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm
#11
MasterBenz
Maxibruger
05-04-2022 23:36

Rapporter til Admin
#10 Der bliver fortalt, at der er 3 års garanti - og altså ikke engang reklamationsret. Garanti er garanti uanset om det er 1 eller 10 år, medmindre der er særlige betingelser for garantien, og det kan jeg ikke forestille mig der er. Det er jo ikke en bil der skal holde service eller lignende. Rent faktisk står han langt bedre, når det er garanti og ikke reklamationsret.
--
#12
BoreBissen
Ultra Nørd
05-04-2022 23:40

Rapporter til Admin
#11 Ret sikker på at det er på Kompletts betingelser nu når det er udover de to års lovpligtig rek. ret.
--
HP 15s-eq2819no AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22 256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm
#13
MasterBenz
Maxibruger
05-04-2022 23:46

Rapporter til Admin
#12 Den slags garantier er fra producenten. Det er ikke Komplett der laver ekstra garantier på hardware. Jeg har lige kigget på 5700XT på pricerunner, og jeg kan se at det stort set er udgået. Det var det ikke, da jeg kiggede for 1-2 måneder siden. Så det stiller selvfølgelig sagen i et lidt anderledes lys. Det ændrer dog ikke på, at han skulle have haft muligheden for et andet gfx tilsvarende eller bedre. Men man skal lige huske, at det nok ikke er Komplett der er den store idiot i dette spil (selvom de håndtere sagen klodset og dumt) - nej det er Asus. I øvrigt et forfærdeligt kort de lavede dengang. Det er sandsynligvis brændt sammen pga varme over længere tid. Jeg har haft med en del producenter at gøre, og jeg kan godt sige, at det bestemt ikke er alle der håndtere RMA lige godt. Når man køber hardware uden for EU (f.eks i USA), så skal man selv sørge for at sende sin reklamation ind til producenten, og det er dem der håndtere det. Her gør Komplett det så for dig, men resultatet er det samme. Jeg har hørt skrækhistorier og selv oplevet problemer med LG, Asus og Gigabyte.
--
#14
BoreBissen
Ultra Nørd
05-04-2022 23:56

Rapporter til Admin
#13 Vi er enige i, at der er en to årig rek. ret, hvor betingelserne er fastsat af den lovgivende forsamling. Alt derudover er en ekstra service, hvor betingelserne er fastsat uden nogen former for indblanding af nogen love. Altså kan forhandler eller producenter selv fastsætte betingelserne.
--
HP 15s-eq2819no AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22 256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm
#15
MasterBenz
Maxibruger
06-04-2022 00:00

Rapporter til Admin
#14 Ej, sådan fungere en garanti altså ikke. Der er skam også regler for hvad man må kalde garanti og hvad man ikke må kalde garanti. Det er altså ikke et wild west show, hvor producenten selv bestemmer hvad han må kalde for garanti. Man må kalde det begrænset garanti. hvis de f.eks ikke vil dække, hvis blæseren går i stykker, og kortet derved bliver defekt. Men så er det altså begrænset garanti, og de skal tydeligt fremføre hvilke begrænsninger der er i det. Det ændre slet ikke på, hvordan man er stillet hvis tingene går i stykker.
--
#16
WakeyWakey
Supporter
06-04-2022 00:11

Rapporter til Admin
Tag de penge og løb man5700xt er blevet solgt til 15-2000 inde på facebook nu. For 3000kr kan du snildt købe et 3060 med fuld garanti på brugt. Meget bedre kort.
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#17
BoreBissen
Ultra Nørd
06-04-2022 00:12

Rapporter til Admin
#15 Har du noget på skrift der underbygger din udsagn? Måske er det bare mig, men du får det til at lyde som om at der gælder samme regler ved udvidet garanti som det er anvist ved de to års rek. ret.
--
HP 15s-eq2819no AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22 256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm
#18
MasterBenz
Maxibruger
06-04-2022 01:46

Rapporter til Admin
#17 Altså hvis du ikke forstår hvad garanti er, så er det svært at argumentere i mod. Det er ligegyldigt om garantien er 1 eller 10 år. Det mest oplagte er, at ved reklamationsret skal du selv bevise at fejlen har været tilstede fra start af - før var det de første 6 måneder du ikke skulle det, men det er vist blevet udvidet til 1 år nu i EU. Garanti skal du derimod ikke bevise noget som helst - det er sælgeren der skal det. Som sagt skal der tydeligt gøres opmærksom på hvilke begrænsninger der gælder (hvis nogen) på en udvidet garanti. Nej, det er ikke Komplett - det er Asus. For det er Asus der udbyder den ekstra garanti. De har jo også vedkendt at der er en fejl, og at fejlen er dækket. Spørgsmålet er så, om de har håndteret det efter EU retlige regler, eller efter Taiwans regler. Man skal naturligvis følge EU lovgivningen, når man sælger noget i EU. #16 Det er ikke MEGET bedre - de er nøjagtig lige gode. Et nyt 3060 koster ca 4000 kroner. Asus burde nok have tilbudt ham dette kort.
--
#19
Sven Bent
Monster Nørd
06-04-2022 03:27

Rapporter til Admin
Sjovt nok endnu en tudesag over noget som er helt realt i orden #1 ja det er sket efter bogen. skulle have have mindre tilbage hvis prisen var faldet? Det er altid faktura prisen der tilbage betales saafrem der er unde dansk forbruge beskyttende koebelov/reklemationsre teen #18 Er det svaert at komme med de beviser der blev bed om siden du i stedet valgte at svine en person til som "forsvar" ? det mest oplagte er, at ved reklamationsret skal du selv bevise at fejlen har været tilstede fra start af - før var det de første 6 månede nej der er en meget andet stor forskel her Reklamationsretten - en lovgiviuet ret der er ufravigelige som er definer i de forbruger beskyttende paragraffer i koebeloven. mest oplagt i dette tilfaelde er 78 som definer hvorledes en saelger maa svare paa en oprigtige reklamations Garanti er IKKE definer i koebeloven fordi der IKKE er en beskyttende lov paa dette omraade Garanti derimod er definer i marketings loven som noget der er udover hvad du har lovmaessig krav paa. Saa per defination kan der ikke vare en lovmassige krav garanti fordi u saa fald er der ikke ud over hvad du har lovmaessigt krav paa og dermed ikke laenger garanti Det betyder ogsaa at garanti giver kan helt 100% definere hvad en garanti daekker. sellffoelgei skal de overholde deres defination som enhver anden aftale. men igen defination om hvad der daekkes og hvordan det dakes er 100% paa garanti yder og ikke lovgivning saa inden du sider og svinder folk til fordi ingen beviser har paa de du siger. Saa burde du maaske lige dobbelt checke dig selv og indgaa I en ordelig debat paa en voksen maade https://danskelove.dk[...] https://www.forbrug.dk[...] Garantien er bindende for den, der giver garantien, på de vilkår, der står i garantien, og i forhold til eventuelle reklamer, der var tilgængelige, da aftalen blev indgået, eller før den blev indgået.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 06-04-2022 03:29
#20
Langi
Nørd
06-04-2022 08:52

Rapporter til Admin
#19 +1, spot on.
--
~Man skal ikke kaste med tændstikker når man selv bor i et gashus~
#21
Comicsdk
Junior Nørd
06-04-2022 10:49

Rapporter til Admin
Kvist har et billigt 3060 til 2500 kroner - det kan da snildt hamle op med det gamle 5700 XT. https://www.hardwareonline.dk[...]
--
#22
Jeppe
Gæst
06-04-2022 15:31

Rapporter til Admin
Hold nu op altså hvor er opslag som disse dog voldsomt trættende! Din “ven” har fået sine penge retur = fin service af forhandler! Hvorfor dog lave et opslag med overskriften “Komplet horribel RMA?? Folk er simpelthen alt for forkælede i dette land! Fandme godt at der ikke er krig og hungersnød rundt om i verden….
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
MasterBenz
Maxibruger
07-04-2022 00:07

Rapporter til Admin
#19 I din arrigskab og med beskyldninger om at jeg skulle være perfid (det er du vist ene om at være i dette tilfælde), så overser du jo mine pointer - som jeg ellers har skrevet utallige gange nu. "Som sagt skal der tydeligt gøres opmærksom på hvilke begrænsninger der gælder (hvis nogen) på en udvidet garanti." Jeg har aldrig påstået, at det er nedfældet i loven. Det er sgu noget du har drømt, eller gættet dig til. Man har krav på garanti, hvis sælgeren reklamere med det. Det vil du gå ind i enhver retssal med. Som jeg har prøvet at forklare utallige gange, og som du åbenbart nægter at forstå, så er garanti noget der bliver tilbudt som en EKSTRA ydelse i forhold til reklamationsretten. Den skal altså stille dig bedre end reklamationsretten. Forstår du det efterhånden nu? Jeg skrev også tydeligt, at hvis der er begrænsninger i garantien, så skal sælger/fabrikant tydeligt gøre opmærksom på det. Det kan han jo selvsagt ikke gøre, hvis det er en lov (som du hårdnakket bliver ved med at påstå at jeg siger). Mit råd til dig er - hids dig lidt ned, og tag en kop kaffe, og læs så mine indlæg igen. EDIT: Nå ja - mit bevis, nu hvor jeg har "svinet" dig til. Husk - der er ikke noget "d" i svin. https://familieadvokaten.dk[...]
--
Sidst redigeret 07-04-2022 00:13
#24
MasterBenz
Maxibruger
07-04-2022 00:08

Rapporter til Admin
#20 "Man skal ikke kaste med lort, hvis man selv er et røvhul".
--

Opret svar til indlægget: Komplett horribel RMA

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE