Nu ved jeg ikke så meget om Synology NAS.
Men et godt fejlsøgnings tip er at prøve at SSH ind i sig selv - Altså fra en Shell på NAS'en. Det burde vise om fejlen ligger i opsætningen eller på netværket.
--
Så meget er jeg heller ikke inde i det. Overhovedet. Og tror/ved ikke om man kan det. Kan i hvert fald ikke finde det nogen steder i så fald.
--
Måske noget portforwarding/whitelisting i din router kunne hjælpe?
Mener nogle routere lukker port 22, med mindre man aktivt fjerne det.
Det rådes ofte til man ændrer SSH porten.
--
Better die on your feet, than live on your knees.
#0, har du prøvet at genstarte din Synology NAS efter du satte SSH til?
Sidder du på samme netværk som din Synology?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 Det er prøvet.
#4 Havde ikke prøvet at genstarte, men det hjalp desværre heller ikke. Forsøgte først at tilgå den fra arbejde. Og nu hjemmefra.
Får nu connection refused. Så måske lidt fremgang?
--
#5
Hvilken bruger prøver du at logge på med?
*edit*
Hov, det havde du svaret på.
Hvis ikke jeg husker meget fejl, så skal "admin" brugeren være aktiv for at du kan logge ind med root.
Efterfølgende skal du, hvis du fortsat ønsker det, lave så din egen bruger kan logge ind via. SSH
--
https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
--
Sidst redigeret 26-08-2021 18:36
Jeg har lige kastet et blik på min egen.
Brugeren "admin" er deaktiveret.
Som jeg lige ser det, skal den bruger du logger ind med, være oprettet igennem DSM, og være en del af Administrators gruppen i samme for at kunne logge ind. (Det betyder IKKE at man har direkte SU-adgang når man logger ind. via SSH)
(Udover det, lyder det spøjst, at du skal have fat i en mappe vha. SSH)
--
https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" Basis fejlsøgning
Er der forbindelse til det givne endpoint?
Udfra posts lyder det til du er en Windows person, det kam testes vha. powershell
test-netconnection -computername (navn eller ip på nas) -port 22
hvis der ikke er forbindelse så find ud af hvor den knækker, på Lan er det typisk blot en port på nas der i så fald ikke er åbnet, kan gøres fra gui afaik.
når der er en åben forbindelse så Google dig til hvilken konto der har ssh adgang som standard (sikkert admin), men burde igen nemt kunne Googles med synologi, det burde være en acl der sættes et sted i gui hvor man kan tilføje konti til ssh acl.
--
#6/7
Havde deaktiveret admin kontoen. Aktiverede den men samme fejl. Min egen bruger er admin.
#8 Jep er på Windows. Det kan jeg ikke få til at virke. Får en name resolution fejl. Har prøvet både med ip og navnet på min nas.
--
#9, jeg ved ikke selv meget om Synology NAS, andet end det er Linux der driver den. Linux har jeg en del erfaring med. Når jeg får fejlen connection refused, er det et tegn på firewall problem, eller at ssh ikke er aktiveret.
Har du en form for Firewall kørende på din Synology NAS? Har du evt. slået Autoblock til og din IP er banned? :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #9
Kan du ikke oplyse:
Hvilken DSM version?
Screenshot af SSH opsætning.
IP adresser for pc og NAS
--
https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" #10 Har ikke slået firewall til. Har slået autoblock til. Og faktisk nu jeg husker efter blev min ip bannet engang fordi log in fuckede. Men fik det løst. Og kan logge ind nu. Så det burde heller ikke være det.
#11 Der må lige blive i morgen. Der er ikke mere tid til fejlsøgning nu.
--
#12 Har du brugt de seneste versioner af Putty og WinScp? Der var for noget tid siden en mindre opdatering i hvilke algoritmer der benyttes i forbindelse med SSH forbindelser på blandt and Linux
--
#13 Ja har hentet de nyeste.
Men tror jeg dropper det. Bliver bombarderet af login forsøg. Som den jo heldigvis blokerer. Så har slået SSH og Telnet fra igen.
--
#14, du skal helst undgå at gøre ssh tilgængeligt fra Internettet. Dernæst kan du godt have ssh på det lokale netværk.
Du kan prøve at enable ssh og disable autoblock. Den fejl du får opstår, når Synology giver klienten besked om at der ikke er adgang. Dvs. klienten når din Synology, men bliver afvist. Alternativt kan du give din computer en anden IP inden for samme range.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du sidder på dit eget netværk skal du ikke port forwarde. Det er generelt en dårlig idé at udstille port 22. Map til en anden port, hvis det er nødvendigt.
Men som sagt behøver du ikke forwarde noget som helst hvis du er på samme netværk som NASen. Hvad er NAS'en interne IP og hvad er din PCs? (skriv "ipconfig" i en kommandolinje).
I DSM skal du gå ind i Control Panel -> Terminal & SNMP og sørge for at der er kryds i Enable SSH service.
Så burde du kunne logge ind med en bruger fra administrator gruppen. Det er ikke nødvendigt at selve "admin" bruger er aktiveret.
--
Her er en tjekliste:
Er din NAS tændt?
Kan du pinge den fra din Windows maskine?
Kan du nå den med en TNC <ip> -Port 22 fra powershell?
Findes din bruger på din NAS og har den de nødvendige rettigheder?
Er SSH enabled på din NAS?
Tjek at du ikke blokerer for port 22 trafik på
- din NAS
- din Windows
- mellem de to?
Fra din Windows maskine, kør "ssh bruger@ip"
Indtast det rigtige password.
Hvis du kommer igennem ovenstående og stadig ikke kan logge på, må du enten skrive forkert password ind eller mangle rettigheder på din NAS.
--
MSI B460 Tomahawk | i9-10900 | 2x8GB G.Skill Aegis | GTX970