Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Butiks leveringsforpligtelseAf Elitebruger Jinxx-KBH | 02-06-2021 15:45 | 1414 visninger | 13 svar, hop til seneste
Hej HOL'ere.
Jeg har lige et spørgsmål jeg er sikker på der er nogle af jer kloge hoveder kan svare på.
Jeg har en kammerat der har bestilt en computer hos Power, han modtog først bestillingsbekræftelse og senere hen en ordrebekræftelse.
Til at starte med fik han besked på at han kunne hente maskinen i Ålborg, men da han bor i Hvidovre ringede han til Power og forklarede sagen, og blev lovet at maskinen ville blive sendt til Glostrup.
2 dage efter får han en mail hvor der står at maskinen nu først kan leveres 8/4-22
Mit spørgsmål går så på, at når nu maskinen har været på lager i Ålborg (dette er bekræftet af en medarbejder på supporten), og han har fået en ordrebekræftelse, så tænker jeg at købeloven gør sig gældende? Ie. et eller andet med at der er indgået en bindende kontrakt, og det er butikkens "problem" nu at skaffe en maskine som der er indgået en "kontrakt" på jævnfør ordrebekræftelsen?
Tilføjelse: Der står ikke noget om senere/forlænget leveringstid i hans ordrebekræftelse.
Tak for jeres guldkorn på forhånd <3 --
#0 Er købet indgået eg han har betalt for maskinen?
Så vidt jeg kender købeloven træder den først i kraft fra modtagelses tidspunktet.
Hvis det var mig der stod i din vends sted ville jeg ringe til Power og tage en snak om hvad der er sket. Hvis de vitterligt først kan levere computeren den 8/4-22 så er der vel ingen grund til at købe den hos dem. Find et andet sted som tager din ven seriøst -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hm, interessant problemstilling, som nok befinder sig i et gråzone-felt og er op til fortolkning, hvorfor svarene herinde ikke nødvendigvis er den endelige sandhed.
Mit bud på vurdering er dog, at når I har fået en lovning på - efter en bindende ordrebekræftelse vel at mærke - at varen kan afhentes i en butik (står der nogen steder, at varen er klar til afhentning efter x timer?), så bør butikken/webshoppen bide i det sure æble og levere den samme eller tilsvarende vare til samme pris inden for rimelig tid. Rimelig tid plejer at være nogle få uger, når man kigger på retspraksis ifm. reklamation/ombytning, der nok er bedst sammenligneligt.
Kan butikken ikke levere samme eller tilsvarende vare til samme pris uden uforholdsmæssig høj omkostning for dem (her er mit bud, at vi nok taler om 3-5000 kr. eller mere), så har de reelt set ret til at ophæve købet (dvs. give dig pengene tilbage). -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 02-06-2021 16:12 Maskinen er finansieret, men denne process er gået igennem. Han er blevet brændt af 4 gange nu, hvor han 4 gange er blevet lovet at en chef ville ringe tilbage, men hver gang hører han intet, så nu er det lige så meget en principsag. Han valgte nemlig først en maskine hvor han kunne se at der var lang leveringstid på, dette opdagede han ikke før han fik hans ordrebekræftelse, annullerede ordren og valgte så en maskine de havde på lager, og her fremgik det ikke at der skulle være længere leveringstid på.
Nå, efter jeg gik igang med at skrive dette svar fandt jeg følgende:"
Hvad betyder det, at aftalen er bindende?
At aftalen er bindende betyder, at kunden har ret til at fastholde købet, og at du som udgangspunkt har
pligt til at levere varen til den aftalte pris. Leverer du ikke varen, kan du blive forpligtet til at erstatte
kundens eventuelle tab i den forbindelse. Tabet kan fx være den merpris, kunden vil være nødt til at
betale ved at købe varen i en anden net-butik."
Havde også forsøgt at lede efter noget lignende inden jeg skrev herinde, oh well, ser ud til at han har ret til sin maskine :) -- Sidst redigeret 02-06-2021 16:15 Her kan du læse fra Forbrugerombudsmanden, hvornår aftalen er bindende:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Og i denne PDF fra Forbrugerombudsmanden på side 10 kan du læse om, hvad det betyder, at en aftale er bindende:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
"Hvad betyder det, at aftalen er bindende?
At aftalen er bindende betyder, at kunden har ret til at fastholde købet, og at du som udgangspunkt har pligt til at levere varen til den aftalte pris. Leverer du ikke varen, kan du blive forpligtet til at erstatte kundens eventuelle tab i den forbindelse. Tabet kan fx være den merpris, kunden vil være nødt til at betale ved at købe varen i en anden net-butik.
At aftalen er bindende betyder, at kunden har ret til at fastholde købet, og at du som udgangspunkt har pligt til at levere varen til den aftalte pris. Leverer du ikke varen, kan du blive forpligtet til at erstatte kundens eventuelle tab i den forbindelse. Tabet kan fx være den merpris, kunden vil være nødt til at betale ved at købe varen i en anden netbutik." -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 02-06-2021 16:18 #4 Tak Kristina, det var også det jeg skrev i #3 :D
Men for mig at se er købeloven skruet sådan sammen.
Fandt yderligere:"
Din kunde kan kræve erstatning efter købelovens § 25, hvis varen er væsentlig forsinket, og han ellerhun hæver købet. Erstatningen kan fastsættes til den merpris, din kunde har betalt for at købe varen et
andet sted. Kunden skal dog sørge for at købe varen billigst muligt. Har din kunde ikke købt en
tilsvarende vare, fastsættes erstatningen til det beløb, hvormed prisen for varen i andre tilsvarende
net-butikker på leveringstidspunktet oversteg den pris, du havde aftalt med din kunde.
Så i bund og grund burde vi sende Power en mail hvor vi skriver at såfremt de ikke har leveret computeren inden 30 dage (dette står også i den PDF-fil), så vil vi finde en tilsvarende computer og herefter forvente at få betalt differencen?
Og ja, jeg ved godt at det er sådan lidt meh, men igen, han er blevet brændt af 4 gange, den ene gang havde han siddet i kø i 45 minutter for at komme igennem til deres support. -- Se bort fra mit nederste afsnit i #2, det ser ud til i dette tilfælde, at webshoppen/butikken ikke kan løbe fra aftalen, blot fordi merudgiften er uforholdsmæssig høj (dette må de nemlig gerne ved RMA/ombytning, men det er Aftaleloven, der her er gældende).
Så min vurdering er, at I har en rigtig god sag.
Mere info/god rettesnor her:
https://www.fdih.dk[...]
"MEDLEMMERNE SPØRGER: JEG KAN IKKE LEVERE DEN SOLGTE VARE - HVAD ER JEG FORPLIGTET TIL?
En netbutik havde solgt en vare via sit website, men da varen skulle leveres, var den udgået fra leverandøren. Varen kunne dog købes hos konkurrenterne til en højere pris. Hvad har kunden nu krav på, og er du som butiksejer forpligtet til at købe varen hos en konkurrent?
Når en aftale indgås via et website, er aftalen bindende. Leveres varen ikke, kan sælgeren blive forpligtet til at betale erstatning til kunden.
Du kan som sælger vælge at købe varen hos en konkurrent for at opfylde aftalen. Du skal da sørge for levering og skal tage varen retur, hvis kunden udnytter sin fortrydelsesret.
Leverer du ikke varen, skal du betale erstatning, hvis kunden lider et tab ved ikke at få varen. Tabet skal opgøres som forskellen mellem den aftalte pris, og den pris varen eller en vare ”af samme art og godhed som det solgte” (købelovens § 25) koster på leveringstidspunktet.
Den nævnte netbutik ville herefter tjekke, hvem der solgte varen billigst, og godtgøre kunden differencen mellem denne pris og den aftalte pris.
Husk også, at det kan være vildledende og i strid med markedsføringslovens regler, hvis du annoncerer med eller sælger varer, som du ved, du ikke er i stand til at levere.
Sortlisten over markedsføringsformer, som under alle omstændigheder er forbudt, siger:
”5) Den erhvervsdrivende opfordrer til at købe produkter til en bestemt pris uden at gøre opmærksom på, at der kan være rimelige grunde til at antage, at han ikke vil være i stand til at levere eller få en anden erhvervsdrivende til at levere de pågældende eller tilsvarende produkter til den pågældende pris inden for en periode og i en mængde, som er rimelig i forhold til produktet, omfanget af den reklame, der er gjort for produktet, og den opgivne pris (bait advertising).” -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#5 Vores kommentarer krydser vist hinanden - men vi er helt enige, ja. :-)
Og ja, god idé at skrive til dem pr. mail, forklar situationen, henvis præcist til det relevante afsnit hos Forbrugerombudsmanden, evt. også andre kilder, og anmod om et skriftligt tilbagesvar (lad være med at tale med dem i telefonen i sådan en situation).
Og det er bestemt ikke "meh", at I beder butikken om at rette op på deres fejl - det er absolut berettiget efter det forløb, din ven har været ude for. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 02-06-2021 16:33 #7 - Totalt sjovt, nu har Power lige ringet til min kammerat og tilbudt ham en computer med lidt langsommere processor og "kun" 512gb Nvme istedet for 1 tb. og så tager de 2000 Kr. af prisen - det har han takket ja til.
Så tak for jeres tid, det løste sig åbenbart uden at vi skulle have forbrugerombudsmanden ind over :) -- #8 Det var et fint kompromis og god løsning af Power, hvis din ven selvfølgelig er tilfreds med tilbuddet. De vidste nok godt, at det kunne blive en meget dyrere og ressourcekrævende omgang for dem, hvis ikke de fandt ud af noget med det samme. Godt gået, og dejligt, at din ven har sådan en god kammerat i dig. :) -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 02-06-2021 16:40 #10 Det er en computer til 9.999 Kr. og de prøvede tidligere idag at tilbyde ham 1.000 Kr. i kompensation, men den "downgrade" han skulle have ved erstatningscomputeren føles som en større downgrade end de 1.000 Kr. ville være værd, så dette takkede vi nej til, og så har de lige nu imens vi 2 sad og skrev haft ringet til ham i mellemtiden og sagt at de godt ville give ham 2.000 Kr. i rabat som han havde sagt i butikken tidligere. :)
Så han er glad nu, og thumbs up til Power for at ville være med til at løse tvisten :)
Og tak, er også glad for at kunne hjælpe ham, samt at kunne få hjælp herinde fra :) -- Sidst redigeret 02-06-2021 16:42 En ordrebekræftelse er ensbetydende med, at han har ret til at få varen leveret til den aftalte pris. Det er "håndslaget", hvor butikken acceptere at sælge X vare til X pris, under de aftale forudsætninger.
Men sagen her lyder en smule mere kompleks, da han jo for tilbudt at hente varen i Aalborg. Noget tyder på, at han har lavet en bestilling til afhentning i Aalborg. Det er sikkert også disse leveringsbetingelser som vil fremgå af ordrebekræftelsen. Derfra begynder det at blive en vurderingssag.
Power har højst sandsynligt annulleret den oprindelige bestilling og oprettet en ny bestilling på en tilsvarende PC med afhentning i den anden butik. Den oprindelige pc er derfor blevet sat på hylden i Aalborg og solgt. Imellem tiden er computeren desværre gået i restordre og derfor er der nu en længere leveringstid.
Hvis din kammerat ikke har betalt for, at de sender pc'en fra den ene butik til den anden, så er det højst sandsynligt dette der er sket. Power har sikkert ikke nogle fragtbiler kørende imellem lokationerne, så det vil være en ekstra service du skal betale for. (du kan heller ikke få en outlet model leveret til et andet varehus)
Så helt konkret er det jo et spørgsmål om det er en "ny ordre" eller den "gamle ordre" som er forsinket. Hvad står der på ordrebekræftelsen med hensyn til levering, er der her valgt levering i Aalborg? (og derfor kundens egen fejl) eller er der her valgt levering til den anden butik? (og derfor powers fejl). Så har du nok svaret. :) -- #11 Der bliver jeg nødt til at rette dig, jeg bestilte en outlet computer for 2 måneder siden hos Power der var i Herning tror jeg, denne bestilte jeg til afhentning i Glostrup og det kostede mig ikke noget, super service.
Jeg havde ugen forinden forsøgt det samme hos Elmutanten, men det ville de ikke.
Powermedarbejderen sagde bare at han nok skulle sørge for at få min kammerats maskine sendt fra Ålborg, om det så er sådan som du beskriver forløbet kan have været, er slet ikke utænkeligt.
Men uagtet - fin service og min kammerat er tilfreds nu :) -- generalt syns jeg power har rod med deres lager. fks. køber en ''forsejlet'' ryzen 1700 tilbage i 2017. fik en åbenet. kølet monteret og der med ubrugelig køler/cpu og kunne de frem hente en cpu fra aarhus. til randers. nej. så ente med og skulle tage et afslag i prisen.(kunne ikke vente en uge mere på en cpu fra en anden butik) og måtte købe en tube thermal paste. så ligende rod med vare lager mellem butikker er set en del gange. :) du kunne lære noget af thansen. er tingen på laget et sted kan du hente det næste dag i din nærmeste butik. om det så vejer et ton. XD --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|