Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Defekt Bundkort - afvist RMA - hvordan kan skade v...Af Bruger YOHAN | 14-01-2019 14:41 | 4519 visninger | 47 svar, hop til seneste
Hej HOL
Jeg har en skade på pins i mit bundkorts socket. Se billede i dette link:
https://rma.blob.core.windows.net[...]
Bundkortet er indgivet til RMA ved Proshop pga. fejl ved boot. Proshop (via Asus) finder disse bukkede pins i Socket og afviser RMA sagen med begrundelsen, at jeg som kunde har 'behandlet hardware uforsvarligt eller i strid med producentens anvisninger'. Dette er praktisk taget alt der står.
Problemet er, at jeg ikke mener at have gjort noget galt, og det er langt fra første CPU jeg har monteret i et bundkorts socket. CPU er monteret og afmonteret forsigtigt og som beskrevet i bundkortets vejledning begge gange jeg har 'pillet ved' socket på dette MB (første gang køre maskinen i næsten 2 år, anden gang er der boot problemer hos vedkommende, som køber motherboardet af mig - solgt med CPU i). Jeg har givet køber penge til nyt bundkort inden RMA, og derfor er det gamle skadede nu mit igen.
Som allerede nævnt, så mener jeg ikke at have gjort noget galt ved monteringen, men faktum er at pins er bøjede. Dog er de bøjede på en sådan måde, at jeg ikke har fantasi til, hvordan man ved et uheld kan få dette resultat. Der er så vidt jeg kan vurdere ud fra billederne kun bøjet 2 pins, og de er ikke lige ved siden af hinanden. Hvis jeg havde haft en skruetrækker eller hjørnet af CPU i socket, da tænker jeg umiddelbart at flere ville være bøjede, og at disse ville være i umiddelbar nærhed af hinanden (ligeså hvis jeg fx. havde vendt CPU forkert). Der er endda et stykke plastik fra socket i mellem, så skaden må næsten være sket af 2 omgange?
Jeg kan læse på nettet, at jeg langt fra er den første med bøjede pins på et Asus bundkort - dette ændrer dog ikke på Proshops vurdering om, at min reklamationsret ikke dækker pga. at jeg har behandlet hardware uforsvarligt eller i strid med producentens anvisninger. Jeg har delt min undring med Proshop omkring den måde pins er bøjede på ift. deres vurdering, men det ville den medarbejder jeg talte med ikke forholde sig til (han kunne nærmest kun sige "det vi har sendt er Asus' vurdering, og den følger vi")
Jeg har nu tabt penge på et dødt bundkort, og kan ikke engang pt. afskrive beløbet som 'lærepenge', da jeg ikke kan se, hvad jeg kan have gjort galt. Måske I kan hjælpe mig?
Nu til spørgsmålene:
Har I prøvet noget lignende? (at pins er bøjet uden umiddelbare fejl ved montering)
Har I et forslag til, hvordan denne skade kan være påført uagtsomt? (det er 100 % ikke lavet med vilje, så undlad venligst den type forslag)
Har I prøvet at lignende skade er blevet udbedret i RMA? (penge tilbage eller fixet kort)
På forhånd tak
--
Bare lad være med at handle ved proshop.. Der findes desværre mange sager som din..
RMA - Bundkort - Afvist pga ovenstående fejl.. -- Nu er jeg langt fra specialist hvad angår bukkede pins, men tænker ikke, at det vil være helt umuligt at rette de få bøjede pins med en nål eller ligende. -- #1
Mener du, at sagen ville være behandlet anderledes hos anden forhandler? Proshop har jo angiveligt sendt til producentens (Asus) teknikere, som laver pågældende vurdering. Dette laver de i øvrigt i samme uge, som bundkortet sendes med posten til Proshop ifm. RMA - så det går ret tjept.
Men det vil da være spændende at høre, hvis andre har fået erstatning i lignende sag hos anden forhandler.
Jeg har selvfølgelig min egen holdning til Proshop og deres kundeservice, men jeg har forsøgt ikke at lade den skinne alt for meget igennem. -- Sidst redigeret 14-01-2019 14:59 Generelt Proshop RMA'er har ikke de bedste ry.. -- #2
Ja, de kan nok rettes ud med det rigtige værktøj. Det kan også være, at det bliver enden på det. Det kan også være, at der er en som vil købe det billigt og så selv forsøge sig.
Kortet er et Asus Prime z270-p. -- Du er ikke alene. Jeg har også fået samme besked fra Proshop. Jeg havde et ASUS bundkort som havde kørt upåklageligt i et års tid, da det pludselig fik en kendt fejl. Green LED no POST.
Jeg sendte bundkortet ind og fik svar tilbage at den var afvist pga. bukkede pins i CPU socket. De spurgte i samme ombæring om de skulle skrotte bundkortet, eller sende det tilbage til mig mod et håndteringsgebyr. De var dog flinke nok til at strege håndteringsgebyret hvis de fik lov at smide det i skraldespanden. På det tidspunkt havde jeg samlet et utal af computere og har altid været forsigtig omkring netop CPU soklen, grundet dens skrøbelige natur. Det var fandme ærgerligt.
Det endte med jeg solgte processoren også, da jeg ikke gad have et Socket 2011 bundkort igen.
Og nej, Proshop har ikke sendt det til ASUS for at få den vurdering lavet. Det tror jeg simpelthen ikke på. De vil bare gerne give skylden videre. De har i forvejen et ret plettet ry for at give netop den konstatering. Det er ikke første gang der bliver lavet en tråd om netop det herinde. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 14-01-2019 15:16 Jeg køber kun bundkort i butikken,og kigger sammen med dem efter at alt er i orden før køb,de kan have skadet bundkortet fra fabrikken,og hvis det har været solgt før,og de ikke ha kigge et igemmen da de modtog det.
Men kan du ikke selv rette dem?? -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
#6
Uff - det var sgu også et ærgerligt eksempel.
De sagde specifikt til mig, at det havde været sendt til ASUS, som lavede den vurdering. Da jeg stillede mine tillægsspørgsmål (som også nævnt her), så ville de ikke forholde sig til dem. Det kunne jeg tage med ASUS - det er jo dog ikke ASUS jeg har købt kortet af, hvilket jeg af flere gange forsøgte at forklare medarbejderen i telefonen.
Hvis flere har oplevet det samme, er der så ingen der har taget den videre i klagenævn?
#7
Det kan jeg muligvis - jeg har ikke kortet hos mig. Jeg skal betale for at få kortet igen fra RMA. Jeg var ikke klar over de bukkede pins sidst kortet var i min varetægt, så jeg har ikke haft mulighed for at forsøge at rette dem. -- Der er mange tråde/replies her på HOL der har haft samme oplevelse med bundkort/bukket pins. Det er standard protokol ved ProShop skulle man tro at decline sådanne sager med henvisning til kundens egen skyld. Saves money. -- Skal jeg forstå manglen på svar omkring måden hvorpå pins kan være bukket skyldes, at andre også synes det lyder usandsynligt at det er sket som følge af fejlbehandling/tabt skruetrækker/lignende? -- #10 Ofte sker det ved forkert montering af CPU'en, da den er blevet monteret. Der skal desværre med den måde soklerne og pins er lavet i dag ret meget til at der bliver bukket noget, hvis man bare monterer en lille smule forkert. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har også prøvet en RMA ang. et Asus bundkort ved proshop engang i ca 2013. Fejlen havde intet med bukkede pins at gøre inden de modtog bundkortet. Fejlene jeg reklamerede om var løse forbindelser i nogle usb stik. CPU og socket virkede perfekt inden afsendelse. Jeg var sikker på nogen af dem der håndterede sagen havde bukket dem for at slippe for bøvlet. Det var mange. 30-40 stk, helt smadret. Jeg skulle dog ikke betale for at få det tilbage. Er det noget nyt? De holder simpelthen ens vare som gidsel? Vor herre bevares.
#0 i det her tilfælde synes jeg du skal prøve at rette dem hvis du får bundkortet tilbage. Hvis det kun er de to så kan det gøres på 10 minutter.
Brug en nål, et par læsebriller, og godt med lys. Undgå pincet da det giver risiko for at hive pins ud af soklen.
-- #11
Jeg går ud fra du mener, at der ikke skal meget til?
Nu skriver du fejl ved montering, hvilket jo er en bred betegnelse. Jeg efterspørger konkrete eksempler ud fra dette konkrete billede. Der er kun tale om få pins, der ikke sidder op ad hinanden, hvorfor jeg logisk tænker at det er svært at påføre denne skade, hvis ikke det skyldes, at bundkortet ikke kan tåle normal belastning fra normal montering. -- Generelt er Asus RMA ikke noget at råbe hurra for. De er mildest talt ret ligeglade. -- #12
Jeg er måske bare endnu et offer for 'pro'shop? Hvis jeg får kortet gen, så vil jeg forsøge at rette ud. Jeg har dog ikke længere en CPU der passer i, så det bliver svært at teste.
#14
Der tegner sig efterhånden et billede. Men min reklamation rent juridisk er jo til Proshop, så at ASUS måske er ringere end fx MSI på RMA burde vel ikke være til min last? -- #15 - Det er Proshops ansvar at håndtere din reklamation. Det er dog tilladt at de får nogen udefra til at vurdere, hvorvidt dit produkt har taget skade, hvis de ikke er i stand til det selv. Så kan de, ud fra skadens omfang, vurdere om din reklamationsret bortfalder.
Det er umuligt at få ret i en evt. sag om det. Hvis folk ikke har taget billeder af produktet inden indsendelse, så de har beviser på at skaden ikke var der inden indsendelse, er der slet ikke nogen sag. Mit indtryk er at folk stoler på de "professionelle" og ikke føler det nødvendigt at tage billeder. Jeg er dog begyndt at tage billeder altid. Både af produktet og emballagen før, under og efter pakning. Det er dog kun Proshop der har været problemer med, så har aldrig fået brug for billederne. Det er bare sådan... Just in case, du ved. -- - Indsæt signatur - Kan man forestille sig at det måske har fået en hårdhændet behandling mellem dig og køber? (Kan ikke lige læse om det er sendt med posten frem og tilbage). Hvis det har, kan CPUen jo godt have forskubbet sig lidt, hvilket har hevet i de bukket pins (begge ser ud til at være bukket samme vej), da bundkortene jo ikke er designet til at blive transporteret med en CPU i socket.
Dette er kun et forslag, har ikke selv oplevet lige det, men har da modtaget et bundkort hvor hjørnet var mast ind, da der nok har været kastet med kassen. -- Jeg har samlet en del computere gennem de sidste 20 år uden problemer.
Men sidste gang jeg havde skiftet køler på min nevø's computer begyndte den at lave BSOD med jævne mellemrum.
Jeg rodede med en masse og kunne ikke finde fejlen, så da jeg skildte det hele ad og ville sende til RMA så jeg at der var kommet bukkede pins på hans bundkort, som jeg ikke aner hvordan jeg har fået lavet.
Med lidt tålmodighed og en pincet fik jeg rettet dem tilbage og den har kørt fint siden.
Men det er jo påstand mod påstand hvis du har sendt det ind og ikke selv set om pins var bukkede, det kan jo ligeså vel være dem der har bukket dem som det kan være dig selv.
-- Hej,
Ked af at høre du også har fået den afvisning...
Hvis du kigger under min tråd så det sket også for mig.
Jeg klagede og åbnede en sag, men min situation er anerledes fordi jeg fik en bukkede-pin bundkort som jeg valgte sende tilbage hvori de sagde jeg havde monteret CPU osv. Lange historie kort, det var dem der solgte en brugt bundkort til nypris til mig.
I din situation, lyder det til og være at der var nogle afmonteringer og monteringer, om du ikke har bemærket der var pins inden du sendte det osv, er der ingen der ved.
Men nej, du kan ikke vinde sagen, få penge retur eller reklamation om det ProShop, Komplett osv. NOGEN gange kan der være undtagelser hvis du har en god personlig samtale med en medarbejder ;-)
Men ellers nej.
Til næste gang, husk og tage billeder eller video optage dine processor, så du har noget belæg. Virksomheder HADER visuelle beviser, for loven er mere på vores side når vi har noget at byde på.
Aldrig stol på de professionelle, ikke fordi de onde eller noget, men husk vi alle mennesker og kan begå fejl ligemeget om hvor gode vi er til vores arbejde eller ej.
God mandag ! -- et fif,sæt cpuen i,før du samler -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
#16
Det var en god idé med billeder for fremtiden :-)
Dog tror jeg nu ikke, at Proshop har bukket pins, da bundkortet bliver sendt til RMA pga. irregulær boot samt vidst nok også random BSOD. Dette kunne jo godt lyde som et problem forårsaget af bukkede pins.
En evt. sag skulle mere gå på, om det virkelig er sandsynligt at jeg har fejlhåndteret hardwaren med netop denne skade, eller om hardwaren er 'for dårligt' bygget, så den ikke kan holde til den brug den er beregnet til (ifm. montering). Men du har nok ret i, at det er en 'op ad bakke' sag, nu når teknikeren hos ASUS har afsagt dom? Det lyder dog lidt som Danske Bank, der skal undersøge sig selv :-)
#17
Tak for forslaget. Pakken har været sendt med GLS, så der kunne nemt ske noget under forsendelse. Dog tror jeg det ikke (jeg kan selvfølgelig ikke afvise noget). Jeg tror det ikke pga. pakken var pakket MEGET godt ind (dobbelt flamingo) og uden mulighed for at bundkortet kunne forskyde sig. Derudover, så tror jeg også at skaden ville se anderledes ud - lidt ligesom det du skriver med et trykket hjørne eller side. Men igen, jeg har ikke erfaringen, det er blot hvad min logik siger mig.
#18
Interessant. Så det kan måske også ske ved montering af køler. Hvordan var pins bukket? Var det random steder med enkelte bøjede (som i mit tilfælde), eller var det flere bukkede ved siden af hinanden? -- Hvis du kommer forbi Randers med bundkort CPU og en øl, så kan godt rette dem ud for dig ;)
Jeg har reddet langt værre bundkort fra en tidlig død :) -- Også sket for mig hos Proshop.
Sendte bundkort ind fordi der var fejl på onboard lyd. Men afvisning pga. at der sørme var bukkede pins.
-- Must I be interrupted at every turn? Enough of this! Du kan også prøve at tage den direkte gennem ASUS. Jeg har før prøvet noget lignende med andre produkter hvor jeg tog den direkte til fabrikanten. De kræver vist kun købs kvitteringen.
Men ellers ville jeg, som de andre foreslår, prøve at rette dem ud selv. Dog noget svineri at du skal betale for at få det tilbage -- MSI GTX 1070 - I7 7700k - MSI H110I Pro - 16GB DDR4 Vengence RGB - MasterLiquid Lite 120 - Cougar QBX Jeg har også oplevet det med et bundkort hos ProShop, men et MSI - og jeg kunne ikke bevise at det ikke var mig der havde bukket er par pins - der skal så lidt til.
Jeg sendte det ikke til RMA, men kørte ind til dem med det - de afviste via en visuel inspektion. Jeg brokkede mig lidt, men da jeg ikke kunne afvise at det var mig selv, forlod jeg dem med et andet bundkort (købte et andet) - og jeg lod DEM smide CPU'en i det med det samme, så kunne der ikke være tvivl om noget hvis jeg kom hjem og det også var noget skrammel :D
Siden da har jeg samlet 3-4 andre maskiner uden problemer :)
Jeg vil dog sige at det ikke er alle RMA'er der ender sådan, og jeg har ellers altid fået rigtig god hjælp når jeg har været i butikken med spørgsmål, ombytninger, returnering osv. og handler der jævnligt. -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK har prøvet de ville tage røven på mig,men jeg have tage et Foto som de selv skrev under på da de modtog det,at det ikke fejlet noget,så måtte de give værkstedet skylen. -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
Jeg har altid set og/eller oplevet en bukket pin, der er nogen som håndtere CPUér forkert!
Jeg vil anbefale at man ALTID ved køb af bundkort, lige filmer imens man udpakker lortet, og tjekker pins igennem, så ved man at lortet er iorden og det nu kun kan være selvforskyldt. -- Jeg kan godt lidt set det fra butikkens side. Motherboards bliver produceret sådan, at man har fokus på netop ikke at bukke de pins. Dernæst bliver boards jo testet ret grundigt, inden de bliver pakket. Der er helt sikkert også en visuel inspektion af netop pins, da det er den skrøbeligste del af produktet.
Derfra bliver der sat et skjold på, og det skjold sidder der lige indtil kunden tager det af. Når det så kommer ind til butikken, så vil jeg skyde på, at det første de checker ved lige netop motherboards er pins ved visuel inspektion. Det samme gælder returvarer på motherboards: Det ville være oplagt med visuel inspektion, for netop ikke at hænge på regningen, hvis de giver pengene retur, og pins er bukket.
Jeg kan godt forstå, at de som udgangspunkt antager, at det må være kunden, der har bukket de pins.
Det eneste, man vel kan gøre som kunde, er at tage en video af, at man pakker motherboardet ud af emballagen og dernæst filmer pins. Hvis motherboardet ikke har bukkede pins, men alligevel skal retur, så kan man filme igen, at man ikke har bukkede pins og vise noget dokumentation i form af dagens nyheder osv, som beviser, at videoen er fra den og den dato mv.
Dermed ikke sagt, at der ikke sker fejl, og de kommer til at tage et board retur med bukkede pins, og dernæst sælger det som et nyt board... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Alternativt: Køb Ryzen, hvor der ikke er nogle små flimsy fjeder-pins på motherboardet :-D
(Sorry.. jeg kunne ikke lade være med at pointere det!) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. :D -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
#29 så har man bare en CPU med pins der kan bøje. sker tit at AMD cpuer ikke sidder fast nok i socket og så ryger den med ud med fks køler og bukker en del pin(er sket for mig med en fx 6300 cpu og en ryzen 1700 hahah) -- Meow #22
Tak for tilbuddet. Jeg har dog ikke en CPU at teste med, så den mulighed har jeg ikke :-(
#28
Selvfølgelig skal butikkerne værne sig mod folk, som er i ond tro. Hvis jeg havde viden om, at jeg var kommet til at lave en fejl under montage (skruetrækker i socket eller whatever), så var denne tråd aldrig oprettet. Så kunne jeg lære at være mere forsigtig, og derved har det kostet mig nogen lærepenge. Situationen i dette tilfælde er jo noget andet, og med mindre vi kan finde en plausibel årsag, så må det bare være en risiko ved samling af PC??? (det skal det jo ikke være..)
Jeg forstår dog, at det i en sag vil blive en tvist om hvorvidt jeg har tilført skaden forsætligt/fejlagtigt eller om den er kommet ved normal brug - de anklager jo mig for det første i deres afvisning. Det tricker mig med sådan en anklage, fordi jeg netop har en vis erfaring på området, og at billeder ikke sandsynliggør, at skaden er påført ved en fejlbehandling (de nærmest modbeviser det ifølge min overbevisning - her søger jeg input med denne tråd).
#Alle
Hvis nogen skulle være interesseret i at købe kortet til en meget billig pris, så er I velkomne til det. Der er potentiale for at score et billigt kort, hvis man kan rette de par pins ud. Jeg kan ikke selv teste, da jeg ingen passende CPU har. Så er det bedre at en anden får lov at forsøge sig. Kortet skulle passe til en 6. og 7. gen Intel CPU.
Skriv PM ved interesse. -- #32
Det var ikke for at beskylde dig for at lyve. Men... butikkerne kan jo ikke se forskel, så det var derfor jeg skrev ovenstående.
Nå men. Som lidt plaster på såret, har jeg googlet lidt.
Pin layoutet for din Kaby lake processor kan du finde her:
https://linustechtips.com[...]
Ud af navnene kan man så lure lidt i specen på soklen:
https://www.intel.com[...]
Ud fra dit billede i #0 ser det ud til, at de to kvaste pins er hhv:
PCI_BCLKP
DMI_TXP[1]
PCI_BCLKP er den positive pin på PCI-bussens clock, og DMI_TXP[1] er processoren, der kan snage i DMI-interfacet mellem nord- og syd-broen på chipsettet.
Begge pins er desværre nødvendige at være fungerende, før du har et fungerende motherboard. (Man kunne jo være heldig, at det "bare" var et par GND eller VDD´er, som man muligvis kunne undvære).
De ser bukkede ud - ja - men ikke totalt kvadrede. Har du ikke mod på at forsøge at rette dem en smule op med en spids pincet? Det ser da ikke helt håbløst ud, når det "kun" er 2 pins, og de er relativt i original-form (dog trykket noget nedad).
:-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hov...
Du skriver:
"CPU er monteret og afmonteret forsigtigt og som beskrevet i bundkortets vejledning begge gange jeg har 'pillet ved' socket på dette MB (første gang køre maskinen i næsten 2 år, anden gang er der boot problemer hos vedkommende, som køber motherboardet af mig - solgt med CPU i)"
Altså. Har du købt motherboardet og kørt med en processor i 2 år, og dernæst har en eller anden købt det af dig og skiftet CPUen? Eller har du skiftet CPUen til en anden ude ved vedkommende?
Af min beskrivelse ovenfor, så er det ikke underligt, at PCen ikke vil boote, med de to pins bukket ned. Lyder det ikke mest sandsynligt, at de to pins er blevet bukket under montage af den anden CPU? Det passer jo med, at den gerne ville boote med første CPU, men ikke med den anden.
Hvis forklaringen er, at Proshop selv har bukket de to pins, hvad er så forklaringen på, at PCen ikke ville starte efter skifte af CPU? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #33
"butikkerne kan jo ikke se forskel"
Kan man ikke det? Det er det jeg søger input på. Kan man ikke se forskel på en skruetrækker, hjørne af CPU i socket (hændelige fejl som kunden bør tage på sig) og så mit tilfælde, hvad end vi kan kalde det. Min pointe er lidt, at hvordan kan man kalde det en bruger fejl, hvis ikke man kan komme med en plausibel forklaring på, hvordan det er sket? Hvis socket lignede et der havde haft en skruetrækker i, så var der jo en plausibel forklaring.
#34
Jeg har samlet MB + CPU fra nyt, hvor det har kørt i lige under 2 år. Efter de ca 2 år vil jeg sælge det, og i den forbindelse skiller jeg det ad. Da bundkort er ude med CPU og RAM i er ude af kabinettet, tager jeg CPU ud af socket for lettere at kunne rengøre den for kølepasta. Efter rengøring sætter jeg den i igen. Så det er samme bundkort og CPU hele tiden. Køber kan selvfølgelig have haft CPU igen, men det har han jo ingen grund til, når CPU allerede er i bundkortet (og rengjort). Håber det gav lidt afklaring :-) -- Sidst redigeret 14-01-2019 21:27 #35
Køber kan selvfølgelig have haft CPU igen, men det har han jo ingen grund til, når CPU allerede er i bundkortet (og rengjort). Håber det gav lidt afklaring :-)
Altså, jeg synes kun, at der er 3 plausible forklaringer her:
1: Du er kommet til at bukke dem
2: Køber har taget CPU ud og har bukket dem
3: Proshop har bukket dem
Hvis Proshop har bukket dem, hvorfor siger køber så, at motherboard var defekt? Hvis fejlen er bukkede pins, som Proshop har gjort, så var den jo ikke opstået før I sender det ind til reparation. Derfor må der have været mindst 2 fejl: Den ene fejl (ikke bukkede pins) bevirkede, at PCen ikke kunne boote, og dernæst kvadrer Proshop så to pins og siger, at det er jeres fejl. Det lyder ret usandsyligt imo. Det ville betyde, at Proshop først har lavet visuel inspektion og konstanteret, at alle pins ser ok ud.. og dernæst fumlet med det, og forsøgt at tørre ansvaret af på jer. Det er noget af en beskyldning imo... for ikke at nævne, at den første fejl er opstået mens du har sendt MB+CPU til køber, der jo ellers fungerede fint lige indtil da. Lidt for overraskende sammenfald af to uheldige hændelser.
Det giver kun to muligheder, at enten du, som trænet i det her, er kommet til at bukke dem (det ved du så nok desværre ikke med sikkerhed, da du ikke bootede motherboard efter re-seating), eller at køber har fumlet rundt.
Kunne det ikke lugte noget af, at køber har leget med det, og nu beskylder dig/Proshop for fejlen?
Et lidt opfølgende spørgsmål:
Da køber fortæller dig, at det ikke kan boote, aftaler I så at han skal sende MB+CPU ind til reparation samlet ved Proshop? Altså, han sender det ind med CPUen monteret? Eller skal han tage CPUen ud og montere skjoldet for at sende det ind? (Bare for at forstå rækkefølgen af, hvad der er sket).
Angående skaden: De pins sidder i sådan nogle "brønde" så at sige, så man skal have noget spidst ned i brønden for at bukke dem så meget. Det kan man let komme til, hvis man tager CPUen op og taber den ned i soklen med det ene hjørne først. Så kan den sagtens "hoppe" et par gange og prikke de pins ned i brøndene. (har jeg hørt... har jeg ALDRIG gjort selv... *host* ) -- Jeg svarer kun til nøds på indlæg fra gæster... --
Sidst redigeret 14-01-2019 21:50 #36
Hej Wut
Det er dejligt du tager dig tid til at svare, og at der tilmed er indhold i dine svar. Jeg tror dog du misforstår.
Pins er bukkede, og de er sandsynligvis bukket hos kunden (mig eller køber). Hvis Proshop har bukket dem, så er det da lige til Kontant. Det tror jeg ikke de har, så langt så godt. Jeg fokuserer egentlig ikke så meget på hvem der har bukket de pins, men mere på, hvad årsagen til bukningen er. Hvad nu hvis, at ingen har gjort noget galt i forhold til montering, men at det er blevet sådan på grund af fejl fra fabrik eller dårlig kvalitet i komponenterne? Hvis dette er tilfældet, så bør Proshop/ASUS jo ikke afvise RMA. Et bundkort skal jo kunne holde til en standard montering af CPU - også mere end 1 gang.
Jeg synes IKKE det ligner en monteringsfejl med netop den skade vi kan se på billeder. Denne holdning har jeg, da jeg ikke kan se, hvordan en monteringsfejl skulle give denne skade.
Jeg søger råd ift. om jeg tager fejl, og at denne eksakte skade sagtens kunne være forårsaget af en decideret monteringsfejl - og hvis man mener at det kunne være det, så gerne supplere med hvilken form for fejl der kan afstedkomme denne skade. På et eller andet niveau er vel ude på at sikre, at det ikke sker igen (jeg kan selvfølgelig undgå LGA og vælge Ryzen som du skriver :-))
Nu nævner du det med at 'tabe' CPU'en ned. Hvis pins er _meget_ følsomme, og et buk kan ske ved 1mm drop, så kan det måske være sket. Jeg har i hvert fald med sikkerhed ikke haft ét hjørne i først og så tilføjet pres for at få den i :-) Men selv hvis det var sket ved et sådan et drop eller skævt pres på CPU, ville det ikke være hjørne pins der er bukket så?
Køber sender kortet til RMA uden CPU i (efter fejlene opstår på første dag hos ham) og får penge af mig til et nyt bundkort.
-- #37 Jo jeg tror bestemt ikke, at man kan presse CPUen skævt ned i soklen sådan, at lige netop de to pins bliver bukket. Jeg tror, at der skal nok skarpt til, for at bukke dem. Det kan være hjørnet af CPUen, hvis man taber den ned i soklen, eller hjørnet af skjoldet, hvis man igen (med ret skarp vinkel) får den vendt ned mod soklen. Eller at der har ligget en løsdel i en pakke, der er blevet sendt, som f.eks. en connector på et kabel, en skrue eller andet, der kan kastes op og ned, når pakken nænsomt bliver håndteret af GLS (aka: slynget med katapult fra sorteringscentralens bånd ind i postburet)
Slidmæssig mekanisk skade tror jeg ikke på. De pins kan bøje ret mange tusind gange op og ned ifm montage af CPU uden at blive metaltrætte.
Hvis ikke skaden er sket vha noget skarpt ned i soklen, så kan jeg kun forestille mig, at det kan have været en delvist elektrisk skade. F.eks. at der har været dårlig kontakt mellem pin og CPU, og der derved at opstået en ophedning/svejsning af pinnen fast på CPUen, evt i kombination med noget skidt på undersiden af CPUen, der kunne forårsage en korroderende skade. Når du så har taget CPUen op, så er pins blev strukket opad, og dernæst mast skævt ned, når du satte CPUen i igen.
Men de to pins er CLK-signaler, hvor der ikke løber ret meget strøm, så det lyder usandsynligt, at det skulle give anledning til en slags koldsvejsning mellem CPU og pin. Og så kan man spørge sig selv: Hvorfor var det kun lige netop de to pins, der blev udsat for den effekt og ikke de andre?
Jeg kan ikke se andre muligheder end fysisk overlast ovenfra. -- Jeg svarer kun til nøds på indlæg fra gæster... --
Sidst redigeret 14-01-2019 22:47 Uanset hvem/hvad der har bukket pins, har jeg udstyr til, at se - oprette bøjede pins! Meen hvis pins er knækkede både helt eller delvist, vil jeg naturligvis ikke kunne oprette disse, da det jo er ultra tyndt metal, der hurtigt "kan" knække ved genopretning - og knækkede pins betyder selvf. kaput MB..
Hvor bor du henne ?
#38 - Tror sku efterhånden, at vi bør tro på ufoèr og andet, når der skrives om, hvad der kan foranledige alle de uhyrligheder der sker for vores kære HW i vores pcèr :) -- Sidst redigeret 14-01-2019 22:47 Jeg tror sgu aldrig jeg har hørt om en RMA på et bundkort hos Proshop, som ikke er blevet afvist pga "bukkede pins". Uanset hvor mange Proshop fan boys, der prøver at belære mig om det modsatte, kan jeg bare konstatere at det igen og igen er Proshop den er gal med. Jeg er overbevist om at de har et hold nisser i kælderen, vis eneste job det er at bukke pins på RMA-bundkort. Jeg har bygget mine PC'ere selv siden starten af '90erne og jeg har aldrig bukket en pin på CPU-soklen -- Sidst redigeret 14-01-2019 23:00 #39 - Ja der er absolut mere mellem himmel og pc end man umiddelbart tror :)
#41 - Tjaa den teori bør vel stå mål for udtalelsen, således folk fremover husker, at dokumentere evt. skader på alle måder, og selvf. smider dem både herind - samt til Proshop, så de har en fair chance for, at kunne forklare problemstillingen - hvis det er i deres interesse selvf.:)
Så kan vi måske slippe for alle de tråde om netop Proshops retursystem/Rma etc. vel at mærke hvis de kan forklare tingene på saglig vis?.. -- Jeg undrer mig fortsat over hvilken form for fysisk overlast man kan påføre, for at få den skade som der her afbilledes. Kan jeg overhovedet have påført denne skade uden at gå målrettet efter at bukke de to pins? Det lyder til, at det må forblive et mysterium.
Jeg undrer mig også over, at så mange umiddelbart har problemer med Proshop RMA i lignende sager om bukkede pins. Jeg har stillet Proshop spørgsmål til deres vurdering, men de vil ikke tage stilling til dem. Dette må tjene som en advarsel for alle dem, som overvejer at købe nyt bundkort. Køb ikke hos Proshop, hvis du kan undgå det. Har du købt og skal du bruge RMA, så dokumenter grundigt med billeder inden afsendelse.
#39
Jeg bor på fastlandet, så der er langt til Amager. Ellers tak for tilbuddet. Mit problem er også, at jeg ingen CPU har længere, som passer i kortet. Så jeg vil ikke kunne teste, om kortet virker efter at pins er rettet ud.
Så kortet skal sælges, og da jeg ikke vil have det godt med at rette pins ud og sælge det som 'virkende', så tænker jeg det er bedre at sælge som defekt og lade andre forsøge sig (og dermed potentielt få et billigt kort).
-- Proshop er en af de største (hvis ikke dén største) sælger af motherboards her til lands. De må alligevel sælge en del tusinde motherboards per år. Jeg kan også nævne en stor håndfuld tråde her på hol.dk om Proshops RMA, hvor folk mener Proshop ikke vil dække for bukkede pins, som de er sikre på ikke selv at have bukket. Men i forhold til, hvor mange motherboards, der bliver solgt fra Proshop, så synes jeg det er en anelse unfair at konstatere, at den er helt gal med Proshop.
Muligvis har Komplett valgt simpelthen bare at ombytte alle motherboards - delvist fordi det er billigere end at skulle teste dem alle og delvist fordi det giver dårlig presse/karma at skyde dem tilbage til kunderne?
Det kunne da sagtens være forklaringen på forskellen mellem opfattelsen af, at Proshops RMA er elendig og Kompletts er bedre (??).
Jeg synes nogle gange, at der går lidt for meget bandwagon i den.
#44 Jeg er stadig overbevist om, at der er noget spidst, der har været ned i soklen. Typisk hjørnet af CPUen mens man fumler rundt. -- Jeg svarer kun til nøds på indlæg fra gæster... #45
Det er sådan en holdning man har, til man selv står i det :-)
Denne tråd siger selvfølgelig intet om forholdet mellem gode og dårlige historier ved Proshop RMA, men jeg synes det er lidt påfaldende at så mange stemmer i på en enkelt dag. At de er en stor spiller på markedet gør jo kun deres ansvar større - her tænker jeg specifikt på at svare på kundens spørgsmål ifm. en RMA sag. De vil jo slet ikke tage stilling til og/eller uddybe den vurdering der er lavet.
Hvis Komplett har valgt den praksis som du beskriver i de eksempler, hvor (efter min overbevisning) der ikke er tegn på misbrug, så er de bedre i min bog. Jeg har ikke erfaring med netop dette scenarie med Komplett, men har aldrig haft problemer generelt hos dem. Jeg opfatter også mig selv som fair, og ikke som en der forsøger at tørre noget af leverandør, som jeg fornemmer er undertonen i dit indlæg?
Mht. hjørne af CPU i socket - mener du her hjørnet af printet? Ville man kunne nøjes med at bøje en enkelt pin med sådan et hjørne? (hjørnet af print har ikke været i socket - hos mig - btw, men jeg værdsætter ethvert forslag). -- Sidst redigeret 15-01-2019 10:44 Da jeg byggede mit første (ny købte) system købte jeg alle stumper hos Proshop (Daværende SHG) og smækkede skidtet sammen.
Men havde et problem med Motherboard at det kun ville boote hver anden gang og ikke kunne genstarte. Havde prøvet meget med UEFI settings og osv.
Sender så skidtet tilbage til Proshop og beskriver problemet, de siger at der ikke er noget galt og får lov til at betale 400kr for at få det sendt retur.
Fandt senere ud af at systemet skulle firmware opdateres for at kunne fungere sammen med RAM. Men det vidste jeg ikke som en dum 12 årig.
Proshop havde ret i at der ikke var noget "galt" med motherboardet, men kan ikke helt lade vær her 10 år senere at være lidt skuffet over deres mangel på hjælp og support. De vidste hvad der sad i maskinen og kunne selv havde gjort opmærksom på at man kunne firmware opdatere skidtet. 400kr er meget for blot at få at vide at det er "OK". Det RAM jeg dengang købte stemte overens med deres skrevne specs. -- "Why so serious!"
- A unserious clown --
Sidst redigeret 15-01-2019 12:10 Hej, Jeg er endnu et offer for PROSHOP-butikken.
Jeg kan se, at problemet med bøjede stifter er standard for dem.
Der er mange negative meninger om Google Maps og Facebook af samme grund.
Jeg sendte dem bundkortet uden bøjede stifter for at klage, og jeg modtog det med en bøjet stift. Jeg tog billeder og en video inden forsendelse, og der var ingen fejl i mit etui.
Desværre beskyldte PROSHOP mig for at bøje dem, hvilket selvfølgelig ikke skete. Sagen ender formentlig i retten.
Jeg advarer mod at handle i denne butik.
https://www.google.com[...]
Undskyld mit sprog - jeg brugte en oversætter. -- Sidst redigeret 02-01-2024 12:44
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|