Hej med jer. Håber der måske sidder en guru herinde, som kan hjælpe mig.
Jeg har i november sidste år købt et ASUS ROG STRIX B650E-E motherboard. Jeg har desværre ikke kunnet teste det før nu, da jeg har ventet på at 7950X3D CPU'en skulle udkomme.
Jeg fik endelig koblet det hele sammen i går og testet.Mit problem er, at ethernet controlleren forsvinder efter en "cold-boot". Det kan lade sig gøre, at få den tilbage igen ved at slette enheden og driveren fra device manager, installere driver igen og genstarte PC'en. Det skal dog noteres, at dette kun virker nogle gange. Det virker ret tilfældigt. Jeg spillede på computeren i går uden problemer - men når jeg tænder den her til morgen, så virker hverken ethernet eller wifi (wifi har ellers ikke haft problemer før).Når jeg skriver, at den forsvinder - så er det jeg mener, at den slet ikke findes i device manager. Hvis jeg trykker "Vis skjulte enheder", så kan jeg se den - men hvis jeg så går ind i egenskaber for den, så står der en windows error code 45 - altså "Currently, this hardware device is not connected to the computer).
Jeg synes efterhånden, at jeg har prøvet alt.. PC'en blev installeret med Windows 11 med to nye SSD'er uden indhold endnu. Allerede under installationen af Windows opstod problemet første gang, da jeg ikke kunne få forbindelse til internettet. Jeg blev nødt til at hente drivers fra en gammel computer og ligge dem på den nye via USB. Det virker til (efter søgning på internettet), at der er virkelig mange problemer med Intel I225-V, som ethernet controlleren hedder - jeg tænker, at det her er en af dem..
Jeg har prøvet følgende:
Update til nyeste BIOS
Installer nyeste chipset drivers fra AMD (krav for at 7950X3D virker)
Installere alle drivers fra Asus
Installere alle opdateringer i Windows Update
Derudover har jeg prøvet:
Afinstallere alle gamle ethernet drivers og installer nyeste fra Asus.
Afinstallere alle gamle ethernet drivers og installer nyeste fra Intel.
Disable WiFi controller
Prøvet denne guide fra Intel (minus step 6, da det allerede er en fresh OS install jeg kører på):
https://www.intel.com[...]
Har I et bud på hvad jeg kan gøre? Hvis jeg var indenfor de 14 dages retur, så havde jeg selvfølgelig bare returneret boardet, men det er jo desværre ikke en mulighed, nu hvor jeg ikke kunne teste boardet da jeg fik det. Det virker sporadisk, og jeg er derfor også bekymret for at sende boardet ind til RMA, hvor det så måske tilfældigvis virker..
Mvh. Mikkel
--
Sidst redigeret 09-03-2023 11:06