Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Omfanget af proshops returret

Af Juniorbruger gamerdad | 30-10-2020 08:15 | 835 visninger | 16 svar, hop til seneste
Jeg står og er i tvivl omkring et SFF-build og hvorvidt det kommer til “at larme for meget”. Hvor langt gælder returretten hos fx Proshop. Kan man returnere et helt build, en CPU fx? Eller er det for groft? Alt det bedste, gamerdad!
--
#1
MisterNiceHands
Super Nørd
30-10-2020 08:18

Rapporter til Admin
Hvis det er et custom build, så mener jeg de fraskriver sig fortrydelseretten som du skal accepter ved købet.
--
Signatur (Valgfri)
#2
Wut
Junior Nørd
30-10-2020 08:19

Rapporter til Admin
Hvis du har købt det som enkeltkomponenter, så kan du vel returnere alle dem, du gerne vil. Hvis det købt som et færdigt build (altså en lagervare), så skal du nok lave en aftale med dem. Hvis det er et custom build, de har lavet for dig, så skal du ringe til dem. Man fraskriver sig nok returretten, når man får noget custom lavet. Du får nok et nedslag i pris, hvis du prøver en CPU køler, og pakker den ned igen. Komponenterne skal jo se spritnye ud, ellers trækker de for værditabet :)
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 30-10-2020 08:21
#3
gamerdad
Juniorbruger
30-10-2020 08:21

Rapporter til Admin
Jeg tænker enkelte komponenter. Men fx hvis cpu’en er for stærk og der bliver for varmt eller gpu larmer voldsomt pga manglende airflow i sff.
--
#4
BabaMac
Ultra Nørd
30-10-2020 08:29

Rapporter til Admin
Har kun brugt returretten en enkelt gang hos Proshop, men umiddelbart tænker jeg ikke det er anderledes end hos deres konkurrenter.. Så længe emballage og produktet returneres i fin stand, burde der ikke være et issue.. Men er i tvivl om hvad du specifikt mener, for hvis du fx køber en færdigsamlet pc, så gælder evt. returret jo hele maskinen som den blev leveret til dig, og ikke hver af den enkelte komponenter.. Hvis du har spørgsmål til returretten iøvrigt, er du velkommen til at smide mig en pm, så skal jeg svare dig på bedste vis, har siddet både i RMA og kundeservice hos Komplett i 5-6 år, så vil mene jeg har en udmærket indsigt i eventuelle faldgruber der kan være i en given situation, både som som "firmaets mand" og lige så vel som kunde :)
--
Mine salgsannoncer kører med al sandsynlighed også på Dba.dk..
#5
gamerdad
Juniorbruger
30-10-2020 08:32

Rapporter til Admin
Fedt tak. Jeg vil bygge selv. Vil gerne prøve en 12-kernet cou men tror det kan blive for varmt. Så ville gerne have mulighed for at bytte til en mindre cpu, hvis mine fan mods ikke er tilsteækkelige. Det samme gælder gpu.
--
#6
BoreBissen
Ultra Supporter
30-10-2020 08:35

Rapporter til Admin
#0 Du kunne lave lidt research inden du bestiller dine komponenter, og dermed undgår du unødig bøvl ved evt. returnering + du undgår at tabe penge ved returnering. For ja, Proshop har ret til at trække noget af købsprisen fra.
--
Corsair Carbide 275R | Ryzen 3400G XFX 5500XT 8GB | Dark Rock Pro 4 | MSI B450M 16 GB Corsair LPX 3200 MHz Corsair CV550 | 2 x 480 GB Kingston A400
#7
gamerdad
Juniorbruger
30-10-2020 08:37

Rapporter til Admin
Absolut. Researchen er lavet. Men det er nu svært at vurdere uden selv at sidde med det. Basically er spørgsmålet blot, om man kan returnere en cpu eller gpu der har været installeret.
--
#8
Wut
Junior Nørd
30-10-2020 08:46

Rapporter til Admin
GPU burde være ret oplagt at returnere. CPU kan godt være lidt tricky. Der er jo f.eks. tit en forsegling på kassen eller hvis de finder det mindste kølerpasta, så har man balladen.
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
#9
gamerdad
Juniorbruger
30-10-2020 08:49

Rapporter til Admin
Ah, ok. Det giver mening. Jeg prøver heller ikke at være urimelig, så det er fair nok, at det er lidt iffy omkring det.
--
#10
ToFFo
Guru
30-10-2020 09:10

Rapporter til Admin
Jeg har brugt returret hos Proshop 1 gang. Returnerede en Ultrawide skærm. Ultrawide var bare ikke noget for mig. Pakkede skærmen forsigtigt ud, satte den til og havde den tændt 10 minutter, så vidste jeg det ikke var for mig. Pakkede den ned præcis som den var fra fabrikken. Alle klistermærker urørte, ikke en finger at sætte på noget. Alligevel kostede det mig 400kr i gebyr. Det var jeg lidt fortørnet over. Ingen forseglinger var brudt, ingen ridser, intet! For jeg vidste ved udpakning at jeg var i tvivl om jeg ville beholde den. Men de er jo i deres gode ret til at tage et gebyr ved returnering, så snart den har været pakket op. Dog synes jeg 400kr var i overkanten.
--
- Indsæt signatur -
#11
mikepdk
Juniorbruger
30-10-2020 09:13

Rapporter til Admin
#10: Hvis de sælger den som demo vare og sætter prisen 300-400 ned, så kan man måske tilgive dem. De fleste af os vil jo helst ikke købe noget nyt og finde ud af det har været åbnet.. Men stadig irriterende, det kan jeg godt forstå!
--
#12
ToFFo
Guru
30-10-2020 09:18

Rapporter til Admin
#11 - Enig, sælges den som demo, er det fuldt forståeligt. Nu checkede jeg jo ikke om den kom på demoshoppen, men det er jeg ret sikker på den ikke gjorde. For den var pakket -perfekt- ned. Man kunne på ingen måde se den havde været pakket ud. Alt var fuldstændig intakt. Jeg havde ikke engang taget de medfølgende kabler ud af poserne. Hell, jeg havde ikke engang monteret foden! Skærmen stod på mit bord på et viskestykke for at undgå ridser. Så alt var pakket ned, som havde den aldrig været åbnet. Så den blev helt sikkert ikke smidt i demoshoppen. Jeg skulle bare have holdt min kæft da jeg returnerede. Jeg returnerede i deres pickup point. De var flinke at inspicere den mens jeg var der for at afgøre om de kunne tage den retur. Efter de havde fisket skærmen ud spurgte returmedarbejderen "har den været taget i brug?" hvortil jeg svarede at jeg havde haft den pakket ud, tændt og så pakket ned. Altså den havde været ude i kassen i ca. 10 minutter totalt. Jeg skulle måske bare have sagt nej. Han spurgte sikkert fordi han ikke kunne se at den havde været pakket ud. Jeg kunne måske have sparet 400kr på en lille hvid løgn :D
--
- Indsæt signatur -
#13
Djon
Semi Supporter
30-10-2020 09:22

Rapporter til Admin
#10 Hvorfor er de i deres gode ret? Som jeg forstår fortrydelseret ved onlinehandel, må man undersøge varen som i en fysisk butik og her vil jeg klart mene, at se den uden for kassen med billede på, går under det.
--
#14
Wut
Junior Nørd
30-10-2020 09:27

Rapporter til Admin
#10 Det er simpelthen ikke i orden, at loven giver butikker ret til at tage et eller andet vilkårligt gebyr for returnering. Jeg kan godt forstå, at butikkerne bliver nødt til at nedskrive produktet, hvis de ikke kan sælge det som "nyt" igen, hvis der bare er den mindste ridse eller fedtfinger på. Som forbruger gider jeg jo heller ikke have et produkt, der har været brugt i X timer/dage. Men for det første må de gøre det klart, hvad deres gebyr er inden man bestiller, og for det andet må de så sælge produktet med netop det nedslag i prisen. Det er komplet formålsløst at vi som forbrugere har krav på at returnere et produkt - men butikken kan så efter salget selv beslutte sig til, hvor meget de har lyst til at proppe i lommen. Hvad betalte du de 400 kr for? At de skulle bruge 5-10 minutter på at pakke ud/ind? Det er fanme da en god timeløn, de holder sig. Hvis man går ind i en butik og prøver at par bukser, så tager butikken da ikke penge for at folde bukserne korrekt bagefter. Hvis man returnerer et par sko, som ikke passede i størrelsen alligevel, så tager de da heller ikke penge for at checke, om man har gået i skoene udendørs, eller mere end nødvendigt for at se, om de passer. Det er simpelthen noget uhæmmet pis, at butikkerne selv kan beslutte sig til, hvor meget de har lyst til at tjene på 5 minutters arbejde, som man i de fleste andre brancher kalder "kundeservice". Hvis butikkerne mener, at de taber penge på at skulle tage ting retur (altså selve arbejdet - ikke nedskrivningen af værdien af produktet), så må de pålægge os kunder et servicegebyr, som alle skal betale, som dækker for X% af produkterne kommer retur. Det skal være oplyst ved handlen, og ikke bare sådan et "hovsa"-gebyr, de lige banker på bagefter. Eller de må regne det ind i produkternes pris.
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 30-10-2020 09:31
#15
mikepdk
Juniorbruger
30-10-2020 09:37

Rapporter til Admin
Meget elektronik har jo en plombering så man tydeligt kan se om et produkt har været åbnet før. Ved jeg dog ikke om denne skærm har haft, men det har næsten alt jeg køber. På mange af disse klistermærke plomberinger er der også et watermark som sætter sig på kassen, så klistermærket ikke kan sættes på igen uden at man kan se at det har været fjernet.
--
#16
ToFFo
Guru
30-10-2020 09:54

Rapporter til Admin
#13 - Jeg kan ikke huske hvornår de nye regler trådte i kraft. Tror det var omkring 2010 eller sådan noget hvor det blev bestemt, at webshops måtte tage et gebyr for returneringer, hvis varen har været pakket ud, men ikke "taget i brug". At "prøve" og at "bruge" er 2 forskellige ting. Varer der er taget i brug kan (som udgangspunkt) ikke returneres, hvor varer der er "prøvet" godt kan uden problemer. De kunne godt sælge den som ny, det er jeg sikker på. Der var ingen tegn på den havde været åbnet, og den kom ikke i en forseglet kasse. Lidt ligesom kasser til bundkort som oftest ikke har nogen forsegling på pap-emballagen. Dog et stykke tape på den antistatiske pose. Men her var altså intet. Ej heller spor af der havde været noget. #14 - Jeg fik ikke noget at vide om der ville være et gebyr, da jeg returnerede. Eneste korrespondance jeg havde med medarbejderen i retur var, om den havde været åbnet. Hvilket jeg svarede ja til. Han spurgte nok fordi han var i tvivl og jeg kunne/burde have sagt nej. Men eftersom nedpakningen var on par med professionelle nedpaknings-kinesere, var han vel nødt til at spørge. Jeg så først differencen, da pengene gik ind på kontoen. Jeg blev på intet tidspunkt adviseret, men jeg er sikker på de gør opmærksom på at "der kan være et gebyr" i deres betingelser som jeg accepterede. Jeg kontaktede kundeservice som sagde det var normal procedure, og jeg skulle kontakte RMA men det skulle foregå pr. mail. Jeg opgav, da jeg har haft tidligere dårlig erfaring med deres RMA afdeling. Vi er enige, det er lame. Omend det er easy money. Tid er penge, makes sense. De skal pakke ud, inspicere, pakke ned, registrere varen som modtaget og sætte den på lager igen. Det koster penge. Men 400kr er måske i overkanten i forhold til den samlede tid der bruges på det, som måske samlet set er 30 minutter.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-10-2020 09:59

Opret svar til indlægget: Omfanget af proshops returret

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE