Men tager de fejl?
Vil du købe et grafikkort som en anden har haft siddende i sin PC?
Returret reglerne er håbløs forældet, de virkede fint når man købte tøj som postordre.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#1 Nemlig, de er slet ikke tidssvarende.
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram
2xGainward460GTX GS SLI|BenQXL2410T&M2700HD
OCZ Vertex2&3 120GB|CorsairGT 120GB
2xSamsung830 128GB|4x1TB&4x2TB
#1 Enig med de er forældet, Men man har lov til at prøve sit produkt som forbruger, og hvordan vil du gør det uden at putte det i maskinen? :)
--
#3 Du har kun ret til det fordi det står i lovgivningen, men hvorfor giver det mening du har lov til at prøve et grafikkort?? Det er jo ikke som et par bukser der kan være et nummer for store/små ??
--
#3 Det skriver loven intet om, du må prøve et produkt men ikke tage det ibrug. Hvor går grænsen?
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
Så vidt jeg husker, har man som forbruger ret til at afprøve et produkt købt over nettet, og derved stadig have returretten efterfølgende.
Man har jo ikke en jordisk chance for at se, om tingene lever op til forventningerne, når det er købt via fjernordre.
--
#6 Nu om dage er der lavet tests og reviews af praktisk taget al hardware, læs en af dem, og du ved præcist hvad du får.
Som jeg ser den her tråd, handler den ikke om hvad lovgivningen siger, men hvorfor det giver mening ved hardware salg.
--
#6 Ved hardware kan du jo heller ikke vide om det lever op til dine forventninger hvis du købte det i en butik.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
Der er vel to aspekter i denne
1) Er det rimligt?
Er det rimligt at man kan købe og prøve et grafikkort og så retunere det? Måske ikke. Men er det rimligt at man kan købe underbukser på nettet og så retunere dem, SLET IKKE:-)
2) Hvordan er køber stillet?
Det er fløjtende ligegyldigt hvad pc-lager skriver i ders forretningsbetingelser! Køber er ikke stillet dårligere end købeloven og derfor gælder det som pc-lager skriver ikke hvis det stiller køber dårligere en købeloven! De kan skrive hvad de vil men de kan ikke hænge køber op på det:-)
Jf:
http://www.statensnet.dk[...]
og
http://taenk.dk[...]
--
#7
Ja, men den holder bare ikke.
#8
Korrekt, men vi ved jo, at det er 2 vidt forskellige regler der gælder ved hhv. butikskøb og fjernkøb :)
Jeg ved godt, at jeg ikke selv kom med links, der underbyggede hvad jeg skrev, hvorfor det også startede med "Så vidt jeg husker..." :)
--
#10 Det var ikke returret reglerne for butik og fjernkøb jeg henviste til. Det var, at ved hardware så er der ikke noget at gøre før du kommer hjem. Så ideen om at afprøve varen holder ikke, du kan jo ikke afprøve varen i en butik.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#9 Hvordan vurderes væsentligt samme stand. Jeg ville meget nødigt købe et grafikkort der har været åbnet og afprøvet af en bumsebefængt teenager.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#10 som jeg skriver, vi kan ikke være uenig om hvad loven skriver, du har 14 dages fuld returret.
Hvad vi diskutere er om det er rimeligt at du kan tage varen i brug.
Ved tøj vil du alligevel vaske det inden du tager det i brug, så der er det lige godt om 0 eller 100 har prøvet det før dig, bare de ikke har ødelagt noget, men hvordan "nulstiller" du et grafikkort ?
--
"Hvad vi diskutere er om det er rimeligt at du kan tage varen i brug."
Hvad med at prøve at forholde jer til hvad trådstarter er ude på?
Det er ikke en diskution omkring rimlighed, det er diskution om pc-lagers købsbetingelser.
Ellers start en anden tråd:-)
--
#14 prøv at læse tråden? det er muligt #0 startede med noget andet, men vi har allerede svaret at PC-lager IKKE kan overtrumfe købsloven, så det de skriver er ikke gældene, hvad vi der efter har diskuteret er om det de skriver er urimeligt.
--
OK
Ja, det er urimeligt det som de skriver, fordi det er imod hvad loven siger, og derfor ikke rigtigt!
Kan jeg forstå at de er trætte af at der bliver retuneret grafikkort som er pakket op og prøvet i en PC, ja.
Er der forskel på om man kigger på et billed på internettet og om man kigger på kassen i en butik, nej. Er det derfor rimeligt at der er forskel i returretten, nej?
Men det er jo den risiko som internet butikker løber med de regler som der eksisterer i DK.
Men hvad er reglerne egentlig ved returretten, grafikkortet må gerne være prøvet men ikke ibrugtaget, hvem har bevisbyrden? Og den er vel svær at bevise, for begge parter, i disse tilfælde? Normalt er det sådan at den som har bevsbyrden er den som vil opnå noget, i dette tilfælde må det derfor være sælger som har bevisbyrden for at grafikkortet har været taget ibrug, da de ikke vil anderkende returretten?
--
#16 Hvorfor er det ikke rigtigt det de (pc-lageret) skriver. Loven skriver væsentligt samme stand. Er et brugt grafikkort i væsentligt samme stand som et nyt?
Hvis butikkerne skulle gøre noget var at tage gebyrer for at returnere hardware, så den tid det taget at gøre varen salgsbar skulle kunden bøde for da varen ikke længere er i væsentligt samme stand
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#16 Hvorfor er det ikke rigtigt det de (pc-lageret) skriver.
Ups, du har ret, troede jeg kunne huske hvad de skrev, men har lige læst igen! Du har ret
--
#17
I en butik har du ret til at se, åbne, og røre tingen inden du køber :)
--
Asrock z77 extreme6 /// Intel 3570K 3,4/// Nvidia 680oc /// Corsair Vengeance 16GB 1600MHz/// Plextor SSD PX-256M2P 256GB
#17 Nej bestemt ikke, det er helt op til butikken om de vil åbne en varen. Hvad vil du vide ved at se og føle på varen som du ikke kan se på nettet
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#21 Der er specielle regler for fødevare, du har helere ikke returret på fødevare, også selv om de er købt over nettet (Nej, du kan ikke returnere din pizza)
--
kan godt forstå de ik tage hardware ind der er brugt ,
men regner med at man køber noget nyt og ik noget en eller anden har sede og prøvet og besluttet sig for at man ik vil have det .
man under søger tingne før man bare køber det
youtube er et rigtigt godt sted at så om det er det man garne vil have
fik selv en grafikort der var en anden der hade brugt og det røg lige tilbage til i hoved på firmaet der hade solgt mig det
nå man køber noget til 3000-4000kr så skal det være nyt og lækkert ,
--
I5-4670K , MSI Z87-GD65 , MSI GeForce GTX 780 , Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB , Kingston HyperX 3K SSD 120GB , Seagate® Desktop SSHD 1TB ,
22# I en butik har du ikke ret til at returnere en vare - det er noget butikken kan tilbyde.
http://www.forbrug.dk[...]
Han snakker om butikskøb - ikke internethandel. Du har heller ikke returret på specialfremstillede varer ved internetkøb.
I øvrigt nævnte han intet om at returnere. Han skrev om krav på at åbne varer i en butik i samme stil som hvis man køber en vare ovet nettet. Her gælder regler om internetreturvarer (og køb af pizza på nettet????? wut??) ikke, så kan ikke helt se relevansen :-)
--
#0 jeg kan heller ikke se hvorfor du haver i den situation, du kan jo undersøge gfx for test osv før du køber det og har den samme mening som #23
--
Kan du lide Comedy så tjek www.facebook.com[...]
Setup i min profil Så vidt jeg ved har du heller ikke "krav" på at åbne et produkt i en butik for at se og røre det...
dog er der mange butikker der tillader det.
--
#24 just-eat.dk ;-)
Og ved godt der ikke er almindelig returret på butikskøb, syntes jeg hellere jeg påstår? Jeg skriver at der gælder specielle regler for fødevare, både i butikken og ved online køb.
--
27# Hvordan afviger fødevarer så fra almindelige varer i en butik? Chips, slik sodavand osv er også fødevarer, men ofte tages de retur af butikken. Du kan også købe en leverpostej, gå 5 skridt væk fra kassen, og så tilbage og bede om pengene tilbage. Hvem der så end impulsshopper leverpostej (har oplevet det i min lokale rema! Kunden fik pengene tilbage...)
Du har ikke krav på returret på nogle af delene :-) Butikken kan dog tilbyde det.
Som du skriver det, så gælder der specielle regler for returret af fødevarer ved butikskøb, og ikke specielle regler ved returret af almindelige varer købt i butik.. Der er ingen regler overhovedet der giver dig ret til returret, fødevarer eller ej ved butikskøb.
Men hvilke regler er de "specielle" regler du omtaler?
--
#28 De er på ingen måde forpligtet til at tage en vare retur, at de så gør det er noget helt andet. Det jeg mener er fx. reklamation, du kan ikke reklamere over et fødevare produkt der er gået over dets m.h.t. dato fx. Og du har helere ikke 14 dages retur ret på en pizza bestilt via fx Just-eat
--
Jeg har købt alt mit hw. Ved pc-lager.dk og køber helt sikkert også det næste deroppe jeg har kun fået god betjening deroppe:-)
--
29# Nææh, men nu gik debatten slet ikke på internethandel i det oprindelige indlæg (19#). Den gik på butikskøb, så internethandel er ret irellevant i den sammenhæng.
Er det reklemation du mener der er "specielle regler"? Selvfølgelig kan du reklamere over noget der er over sidste holdbarhed. Hvis du finder fremmedlegemer f.eks. metal i din spegepølse, så er mindst holdbar til irellevant.
Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen? Vil du bare høre at der ikke er returret på en pizza købt på just-eat? For så ja, så har du ret.
--
#31 ved ikke helt hvorfor vi snakker om fødevare, dig der startede den i #21, men min pointe er: Nej du kan ikke åbne pålæg i butikken.
--
32# Du fangede ikke min sarkastiske smiley i 21#? Selvfølgelig må man da ikke åbne pålæg i en butik. Det var vel ikke nødvendigt for dig at forsøge at forklare mig dét, ved at nævne man ikke har returret på en pizza? :D
--
#33 kommentaren om pizzaen var sat som en "spydig kommentar" som du så gravede i. Det eneste jeg skrev var at der gælder specielle regler ved fødevare, som vi vel ikke er uenig i?
--
34# Så burde du nok rette den mod 19# da det er ham der påstår man har ret til at åbne varer i en butik.
Hvilke specielle regler er det? I det der ikke er nogen regler for almindelige varer, hvordan kan der så være specielle regler for fødevarer? Så er det vel i første omgang bare regler. Det er dog en anden diskussion ;-)
Og jeg ved ikke om jeg kan være enig eller uenig i en påstand du endnu ikke har uddybet. Sååå......hvilke specielle regler er det der gælde ved fødevarer, ved butikskøb?
--
Der er regler for almindelige vare, du har 2 års reklamationsret, du har ret til at besigtige varen mv. Ikke alle de regler gælder eller i samme omfang ved fødevare.
--
36# Hvad dækker "besigtige vare" over ved butikkøb? At man må åbne varen og prøve den i butikken? I så fald må du meget gerne dokumentere det. Du har ikke engang krav på at få vist en udstillingsmodel - hvordan skulle man have krav på at få lov til at ÅBNE produkter der så efterfølgende ikke kan sælges?
Hvordan har reklamation relevans til en dabat om man må åbne en vare i en butik? :-)
--
#37 Relevansen er at du har fået dages returret på fjernkøb fordi du ikke kan besigtige varen, men hardware i en butik får du heller ikke lov til at besigtige.
Så hele returretten på hardware er noget forældet snot.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#28
Loven siger at man ikke må tage fødevarer tilbage efter kunden har købt den og så sælge det igen
jeg ved så tilfældigvis at i Rema 1000 køre man en politik der hedder at man tager det tilbage, og så smider man det ud, men man har loven på sig side og kan godt sige man ikke skal tage det tilbage :)
--
Asrock z77 extreme6 /// Intel 3570K 3,4/// Nvidia 680oc /// Corsair Vengeance 16GB 1600MHz/// Plextor SSD PX-256M2P 256GB
Regler antyder flertal, dvs jeg snakker om andre regler end bare besigtigelse.
Besigtige er nok ikke det rigtige ord. Men fx at du må prøve tøjet i butikken. At du må se på fjernsynet der hænger i butikken. Men du må ikke tage oksestegen i slagterens køledisk, og give dig til at vende og dreje den.
--
39# True, min pointe var egentlig også at butikken kan tilbyde det - hvad de så efterfølgende gør med varerne kan jeg ikke rigtig forhold mig til, mere at man lovmæssigt ikke har krav på det :-)
Min bror arbejder også i en Rema1000, så jeg har en svag idé om hvad de dagligt smider ud/tager retur for at gøre kunderne glade.
Jeg tvivler dog på de åbner forseglinger på tingene bare for at kunderne kan se indholdet, uden interesse for at købe. Med rema skal man dog aldrig sige aldrig. Hvilket minder mig om jeg I Netto fik jeg lov til at åbne og samle en plæneklipper(?) midt på gulvet :D
40# Har du krav på at åbne TV de ikke har sat op? Bærbare. Køkkenmaskiner. Støvsugere. For at tage et lidt mere relevant eksempel end en oksesteg i fra køleren :-)
At du må prøve tøjet er noget de tilbyder. Du må ikke prøve undertøj, forseglede varer osv. I nogle butikker får du heller ikke lov til at prøve de helt dyre kollektioner - skal man så melde dem?
--
40# Men kan du ikke snart komme med de paragraffer??? :D Altså de står jo formuleret på både taenk.dk og forbrug.dk - jeg kan bare ikke finde dem.
--
Hvis en butik ikke følger købeloven på et punkt, så er det ikke usandsynligt at de heller ikke følger nogle andre punkter.
F.eks kunne de have en intern politik/regel at fuck reklamationsret, vi dækker kun 1 år og hvis nogen ønsker at klage efterfølgende, så siger vi at det er selvforskyldt.
Jeg kunne forestille mig, at man gerne ville gøre brug af returretten, hvis man købte et grafikkort og det larmede utroligt højt. (sådan nogle støjende grafikkort blev faktisk lavet).
Et sådan eksempel ville returretten være relevant for mange.
--
Man har altid ret til at prøve et produkt. Der kan dog være undtagelser, ved forskellige ting som er sliddele. Fx dæk på en bil. Da kan man ikke returnere varen i samme stand, da varen vil være slidt. Omend ikke bare en lille smule.
Et grafikkort har du selvfølgelig lov til at prøve. Du har jo ingen anelse om hvordan produktet lever op til dine forventninger, kun ved at læse om det. Du kan ikke mærke/lugte/se det i virkeligheden. Og du har ingen anelse om hvordan det yder helt præcist i DIN computer. Måske kan det ikke yde som forventet pga andre begrænsninger. Måske kan det ikke være i kabinettet alligevel.
De skal give dig returret. Og sådan er det. Med mindre der er mangler/skader på produktet selvfølgelig. Så har de ret til at lave et afslag i prisen for manglerne.
--
Nah.
En butik, som leverer ubrugte varer... Det er dér, man skal købe sine ting.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #45
Det er selvfølgelig fedt altid at få ubrugte vare. Men det er bare dobbeltmoralsk at man kræver 14 dages returret samt man VIL have ubrugte vare. Købeloven siger faktisk en butik gerne må sælge en brugt vare så længe den stadig fremstår uden mangler og tydelige tegn på brug(også uden at oplyse det). Hvordan skulle det ellers være fair overfor online butikkerne?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #46
Tja, jeg ved bare, at jeg har droppet at købe hardware online. Man ved sgu aldrig, hvad man modtager.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.