Så lang tid har sælger til at reparere eller ombytte
Hvor længe må sælger være om at afhjælpe eller ombytte?
Uanset om det er dig, der kræver afhjælpning/ombytning eller sælger, der tilbyder at afhjælpe eller at ombytte, skal det ske “inden rimelig tid”.
Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor lang tid ”rimelig tid” er. Ofte taler man i stedet om, at sælgeren har ét til to afhjælpnings-/ ombytningsforsøg.
Fristens længde – eller antallet af forsøg – afhænger af:
• Genstandens art
• Manglens beskaffenhed
• Købers behov for genstanden
• Om sælger har stillet en erstatningsgenstand til rådighed
Genstandens art
Hvis det er en teknisk kompliceret genstand, hvor det kan være vanskeligt at finde eventuelle fejl, kan det tale for, at sælgeren skal have længere tid til at afhjælpe eller ombytte. Det er dog ikke alle fejl i teknisk komplicerede produkter, der er vanskelige at lokalisere og afhjælpe.
Simple fejl
Fejl, der er nemme at lokalisere og reparere, skal afhjælpes hurtigt – normalt er der kun et forsøg. Det kan fx være en sko, der skal limes eller sys, eller en løs bagside på en mobiltelefon.
Komplicerede fejl
Fejl der er vanskelige at lokalisere og udbedre – fx periodiske fejl – har sælger længere tid til at afhjælpe. Det kan ikke udelukkes, at sælger i særligt vanskelige tilfælde kan have ret til mere end 2 forsøg.
Købers behov for genstanden
Hvis det drejer sig om en vare, som køber dårligt kan undvære, kan det give sælger kortere tid til at afhjælpe. Det kunne fx være en barnevogn, et tv-apparat, en telefon eller et køleskab.
Sælger kan imidlertid gøre ulempen mindre for forbrugeren (og dermed skaffe sig mere tid til at afhjælpe) ved at stille en erstatningsgenstand til købers rådighed.
Tiden
Hvis et afhjælpningsforsøg eller en ombytning tager lang tid, kan det i sig selv betyde, at sælger kun har ét forsøg, uanset om det er en periodisk fejl i et teknisk kompliceret vare. Hvis en ombytning derimod foretages straks ved forbrugerens reklamation, kan det tale for at tillade sælgeren mere end et forsøg.
Hvis sælger har brugt tid på at undersøge, om varen er mangelfuld, idet han har sendt varen til eget værksted eller til importørens værksted for at få foretaget denne undersøgelse, vil den tid, der er anvendt til det, tælle med i den tid, sælger har til at afhjælpe.
Reparation medfører ikke altid en forringelse af varen
Mange forbrugere ser det som en forringelse af varen, at den måske skal repareres eller have isat nye dele, især hvis det drejer sig om en splinterny genstand. Forbrugeren kan ikke på forhånd hævde, at varen ikke kan repareres, uden at den bliver forringet, hvis sælgeren ifølge reglerne har ret til at afhjælpe.
Reparationen forsinkes
Hvis en vare er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning, kan køber ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere mere end 2 gange. Man kan her sige, at køber, ved at indlevere genstanden til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at afhjælpe fejlen. Hvis det sidste afhjælpningsforsøg ikke sker inden rimelig tid, er du dog berettiget til at hæve købet.
Send et brev til sælger eller henvend dig i butikken og forlang varen udleveret i repareret stand indenfor en nærmere fastsat frist. Du skal gøre sælger opmærksom på, at du vil hæve handlen, hvis varen ikke udleveres i repareret stand indenfor den frist, du har sat.
Hvis samme fejl opstår igen efter udløbet af 2 års fristen, kan du læse mere om dine rettigheder.
Publiceret: 11-09-2004
http://www.forbrug.dk[...]
--
Mogens Glistrup "Selvfølgelig er jeg racist – det er alle gode danskere. Enten er man racist, eller også er man landsforræder". , Berlingske Tidende, 11.10.1999