Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware

Hjælp til RMA sag hos Føniks..

Af Ny på siden Mortenhoey | 04-09-2024 11:32 | 2152 visninger | 54 svar, hop til seneste
Hej HOL, Jeg er kommet i rigtige trælse problemer hos Føniks og jeg vil gerne høre jeres tanker omkring RMA-sagen. Jeg er total uforstående overfor deres afgørelse og vil høre om I har været ude fra noget lignende eller kan hjælpe med sagen fremadrettet. Grafikkortet koster 6500 for ny og er 6 måneder gammelt. På forhånd tak for hjælpen. Mail til Fønik - Medarbejder navn fjernet Jeg stiller mig meget uforstående overfor jeres mail og denpludselige ændring ift. den tilbagemelding I gav mig i sidste uge, hvorved I tilkendegav, at grafikkortet ikke kunne blive repareret, hvorfor jeg skulle modtage et nyt til afhentning i denne uge. Det er fuldstændig uacceptabelt, at I informerer om at dervil blive lavet en ombytning og I ugen efter trækker det tilbage med den begrundelse, at jeg angiveligt pludseligt selv skulle have forskyldt fejlen på grafikkortet. Blot for at opsummere fakta så indleverer jeg første ganggrafikkort d. 05/07/24!, da jeg synes der var en del coil whine fra grafikkortet, men derudover virkede grafikkortet fint og så virkede således også ved indlevering. Da I efter indlevering har testet grafikkort, finder I ingen fejl på grafikkortet, men anfører, at der er en grad af coil whine, som dog er langt under producentens standard. Dette ses også nedenfor i denne fejlsøgningsbeskrivelse fra jer d. 02/08/24: Jeg accepterer jeres testbegrundelse og afhenter grafikkortet. "Hej Morten. Jeg opretter gerne en sag til dig igen, og jeg vil gerneunderstrege vi har taget dine servicesager meget seriøst, ligesom vi gør alle Vores servicesager. Da grafikkortet indleveres virker det som det skal, detfejlmeldes på at der er coilwhine og under vores tests har vi kunne konstatere at Der er meget lidt coil whine, i sådan en grad det næstenikke kan høres. På intet tidspunkt under vores tests har grafikkortet haftproblemer med at vise billede på nogen af portene, samt har det bestået alle benchmarks Det er blevet testet igennem. Som sagt tager vi det gerne ind og tester igen, og jegopretter en sag til dig med det samme. Skulle det vise sig at der er en fejl, så gør vi naturligvisalt hvad der er påkrævet for at lave en ombytning til dig. Med venlig hilsen / Best regards Føniks medarbejder" Da jeg samme aften efter afhentningen af grafikkortet sættergrafikkortet til, viser det ingen skærmbillede og er død. Efterfølgende indleverer jeg det straks til jer igen, hvor I endnu engang tester det, inden I vælger at sende det tilbage til producenten. Jeg venter i den forbindelse 5 uger på, at modtage besked fra jer om, at fejlen ikke kan laves, hvorfor grafikkortet vil blive ombyttet og der er et nyt på vej til mig d. 27/08/24. "Hej Morten. Ironisk nok, lige efter vores samtale, har vi fået et svartilbage fra Sapphire, og deres servicepartner Om at grafikkortet ikke har kunne repareres, og at der er etnyt grafikkort på vej tilbage til os. Den nuværende leveringstid vi har fået fra dem er midt næsteuge, så burde det lande hos os. Med venlig hilsen / Best regards Føniks medarbejder" I dag får jeg så besked om at grafikkortet lige pludseligeikke kan ombyttes pga af selvforskyldte skader på HDMI indgangen der ikke tidligere er blevet påpeget af hverken jer, de to gange i har testet kortet eller producenten. Da dette er anden gang I beskadiger mit produkt mens det er I jeres varetægt (tidligere LG skærm) forventer jeg forsat, at kunne afhente et nyt grafikkort snarest muligt, da ovenstående er fuldstændig uacceptabelt den måde I behandler jeres kunder på. Slutteligt vil jeg gøre opmærksom på, at jeg har fulddokumentation over alle mails i forløbet, herunder billeder af mit grafikkort ved begge indleveringer (dog ikke af portene), hvor man kan se at grafikkortet ikke har en eneste rids. Hvis I ikke kan få ombyttet grafikkortet må I jo krediteredet. Det er fuldt ud jeres ansvar, da jeg har indleveret et fuld funktionsdygtigt grafikkort uden fejl eller skader som I også selv påpeger og nu står tilbage med endnu en beskadiget vare forsaget i jeres varetægt. Bliver der ikke bragt orden i RMA sagen samt afsluttethurtigst muligt, vil der blive oprettet en sag hos klagenævnet og den fulde sag vil blive dokumenteret på Trustpilot og andre medier. Jeg arbejder selv hos nordens største hardware reseller og jeg har aldrig oplevet noget lignende.
--
#1
7430
Monster Nørd
04-09-2024 11:38

Rapporter til Admin
kontakt forbrugerstyrrelsen troede dog kun proshop var kendt for den slags svinestreger..
--
jep jep
#2
xxxx
Bruger
04-09-2024 12:05

Rapporter til Admin
Typisk Føniks, have en ligende oplevelse, bare med et bundkort, for mange år siden. Handler aldrig hos Føniks igen.
--
#3
JohnMikkelsen
Elitebruger
04-09-2024 12:11

Rapporter til Admin
Det er en klokkeklar ankesag og jeg synes du skal informere Føniks om at du har intentioner om at bringe forbrugerklagenævnet ind i sagen. Nå, det har du jo så gjort. (Totalt topkarakter til dig for at have kørt hele dialogen på skrift - det er der satme en del mennesker der glemmer)
--
Goats are better people
--
Sidst redigeret 04-09-2024 12:11
#4
Angloamerikansk
Mega Supporter
04-09-2024 12:19

Rapporter til Admin
Det er præcist det samme med de der latterlige Internet hardware firmaer der sender brugt bundkort til folk hvor der er bukkede CPU pins eller lign. Ved reklamation så henviser de til at der er små ridser ved hullerne som anvendes til at spænde kortet fast i kabinettet. Komplett er de dummeste SVIN. Jeg oplevede at blive direkte svindlet 2 gange og har ALDRIG handlet der igen. Er 4 år siden. De er SÅ latterlige. Og ha ha ha ha det ene bundkort sendte jeg retur UDEN at have åbnet det. De holdt fast i at JEG havde lavet ridserne.... Komplett og min bare røv :-)
--
#5
PerHorsens
Supporter Aspirant
04-09-2024 13:30

Rapporter til Admin
Ked af at høre det står så slemt/svinsk til i diverse større butikker. Håber de afslutter sagen hurtigt så du får et nyt grafikkort eller pengene at vælge imellem. En ting er sikkert Føniks er slettet fra indkøbslisten.
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 Seasonic TX1600W Vand:FLT240 3 280rad CPU/GPU rx7900xtx Nitro vand C 1440P 165Hz
#6
Mortenhoey
Ny på siden
04-09-2024 13:32

Rapporter til Admin
Og til info fik jeg denne mail igår: "Hej Morten, Vi er netop blevet kontaktet af vores leverandør, og er desværre ikke med gode nyheder. Grafikkortet er blevet afvist af producenten pga. selvforskyldt skade. "The RMA on the VGA card was rejected by Sapphire due to damage to the HDMI connector" Det betyder, at der ikke kan tilbydes ombygning,som ellers forventet. Grafikkortet er nu på vej retur til os, og når vi modtager det, vil det blive sat klat til afhentning. Med venlig hilsen Føniks Computer A/S www.fcomputer.dk[...]
--
#7
gasolin
Guru
04-09-2024 13:33

Rapporter til Admin
Ved godt det ikke tæller så meget i bedømmelsen af Føniks med de tilbyder ikke fragt med postnord, kun bring og gls ;-)
--
#8
Jesper Gæst
Mega Nørd
04-09-2024 13:46

Rapporter til Admin
Det minder meget om denne ret nylige tråd og andre tilsvarende sager... https://www.hardwareonline.dk[...] Kørte om til Nordjysk data center med kortet og ham i ndc har kun lige kigget på det sammen med mig og vi blev enige der at der ikke var noget fysisk skadet ved det og sendte det ind til rma hos hans leverander som har sendt det videre til sapphire. Hvad sælger i første omgang siger ved indlevering om stand og fejl, ændres hvis producenten senere finder at brugeren er årsag til fysisk skade. I begge disse tilfælde er der tale om Sapphire kort, om det er lige så udbredt ved andre mærker, tjaa? Men det ser ud til sælgerne følger producenten, uanset hvad de tidligere måtte have sagt.
--
Sidst redigeret 04-09-2024 13:51
#9
Martin.v.r
Guru
04-09-2024 13:58

Rapporter til Admin
sjovt butikken har test kortet,før de sender det til ombytning,hvem har så skadet dette kort ? fuck en griner
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#10
NitroBlast
Guru
04-09-2024 14:13

Rapporter til Admin
#9 Kortet er indleveret, afhentet og så indleveret igen. Den påståede skade kan derfor være sket i OP's varetægt. OP skriver til Føniks, at "billeder af mit grafikkortved begge indleveringer (dog ikke af portene)", hvilket er et selvmål, da OP hermed erkender, at OP ikke kan bevise, at stikkene/portene var OK ved indlevering. IMO er denne type tråde spild af tid, da de intet ændrer. Opret en klagesag ved en højere instans, og få en saglig vurdering.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 04-09-2024 14:13
#11
Mortenhoey
Ny på siden
04-09-2024 14:19

Rapporter til Admin
#9 lige præcis min tanke, hvis det havde opdaget skaden inden de sendte det videre var det jo noget andet. Men det gjorde de ikke og sendte det afsted til dybere undersøgelse. De siger det er en bøjet HDMI pin. Der vil jeg jo argumentere for at det opdager man inden man sender det afsted..
--
#12
7430
Monster Nørd
04-09-2024 14:25

Rapporter til Admin
desuden bør en hdmi port da kunne fixes relativt let?
--
jep jep
#13
Azakiel
Skribent
04-09-2024 14:33

Rapporter til Admin
#12 Spørgsmålet er jo ikke om det kan fikses, men om det er dækket. Det er selvskade ikke, derfor er den afvist
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#14
Mortenhoey
Ny på siden
04-09-2024 14:48

Rapporter til Admin
#9 #13 Præcis, men hvem har bevisburden? Da de tjekker grafikkortet igennem inden de sender det ned til producenten giver de ingen melding om fysiskeskader og det er lidt det jeg hæfter mig ved.. Alle kan sku da se en bøjet HDMI pin. Derfor mener jeg ikke at den ligger hos mig, men hos dem.
--
#15
Mortenhoey
Bruger Aspirant
04-09-2024 14:51

Rapporter til Admin
#10 Hvis jeg havde billeder af portene var hele sagen jo ikke noget problem? Så var det jo A eller B? De har jo heller ikke billeder af portene, så kan ikke se forskellen? Problemet er at de ikke selv pointere noget inden de sender der på 6 ugers jordomrejse (Taiwan åbenbart), hvor jeg derefter får skriftligt af vide at kortet bliver ombyttet.. Så kan ikke helt følge din argumentation og spilder ikke nogens tid, spurgte og nogle have råd / havde oplevet lignende før :-)
--
#16
Bender82
Junior Nørd
04-09-2024 15:12

Rapporter til Admin
Det ender bare med folk køber deres ting ved Amazon, så de butikker skal tage sig sammen
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB
#17
ReneWagner
Super Supporter
04-09-2024 15:21

Rapporter til Admin
Havde lignende oplevelse med dem for over 10 år siden, sørgeligt at de stadig kører den standard - vildt at de stadig er i branchen...
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
#18
tolagarf
Monster Supporter
04-09-2024 16:52

Rapporter til Admin
#15: Når de har skrevet til dig at det bliver ombyttet, vil jeg mene at forretningen hænger på den. Du kan evt. prøve at kontakte forbrugerrådet Tænk (jeg vil anbefale du køber et medlemskab, det koster vist kun 50 kr om måneden). Så kan de vejlede dig hvad du bør gøre, som næste skridt. https://taenk.dk[...]
--
+27 / -0 på den uofficielle black/white liste
#19
Mortenhoey
Bruger Aspirant
04-09-2024 16:56

Rapporter til Admin
#18 Det er også lidt min påstand plus de ikke selv finder nogle "fysiske skader" inden de selv sender det afsted til producenten. Tak for tippet - jeg tager fat i dem :)
--
Sidst redigeret 04-09-2024 16:58
#20
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 14:20

Rapporter til Admin
For de interesserede er der følgende status: Jeg har desværre på nuværende tidspunkt stadig ikke modtaget noget grafikkort fra Føniks, heller ikke mit gamle defekte endnu. Jeg indleverede mit grafikkort til dem 04/07/24, virkelig vildt at deres RMA tid er så lang og fortsætter endnu. Jeg har oprettet en klagesag hos Nævnes Hus, hvor Føniks og jeg blev indkaldt til en mæglersamtale d. 20/09/24, men Føniks har valgt at afvise og vil ikke møde op. Hvilket jeg er meget uforstående overfor, men sådan er de åbenbart. Næste skridt i sagen bliver næste instans, en klagesag hos Forbrugerklagenævnet.. Jeg har aldrig oplevet noget lignende og målløs over deres behandling.. Pas på hvor I handler. God weekend derude.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#21
JohnMikkelsen
Elitebruger
13-09-2024 15:10

Rapporter til Admin
#20 Ifølge en bruger i den famøse Lenovo-tråd der var aktuel for kort tid siden, er der "ingen seriøse selskaber der ikke følger forbrugerklagenævnets afgørelser" så du skulle stå jævnt godt.... /s På den seriøse side; at de ikke ønsker at deltage i et mæglingsmøde, kunne indikere at du bliver nødt til at gå hele vejen og selv ikke hvis afgørelsen falder ud til din fordel, kan du regne med at butikken kompenserer dig. Sådan er det i realiteten.
--
Goats are better people
#22
WakeyWakey
Ultra Supporter
13-09-2024 15:39

Rapporter til Admin
#21 Tror mere de afviser det møde da deres tid koster mere end de 5000kr et grafikkort til 6500 koster i indkøb. Tænker umiddelbart at de bøjer sig hvis der sker yderligere for at undgå en shitstorm. Det kommer nok bare til at tage lidt knofedt og vise dem du er seriøse, som det ser ud til du gør #0
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
--
Sidst redigeret 13-09-2024 15:40
#23
Jesper Gæst
Mega Nørd
13-09-2024 16:57

Rapporter til Admin
#22 Der er vel tale om et hurtigt telefonmøde, så det burde ikke have 5k i omkostning, men ved firmaet på forhånd at det vil stå fast, så sparer det naturligvis tid ved at afvise. #0 Jeg ser frem til din næste update. Held og lykke med din sag.
--
Sidst redigeret 13-09-2024 16:57
#24
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 17:02

Rapporter til Admin
#23 Det er også det jeg tænker. Jeg har ikke så meget at miste, så tænker bare at køre den helt ud.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#25
wazer^
Super Nørd
13-09-2024 17:06

Rapporter til Admin
Jeg var gået i flæske af ejer kredsen, find deres mobil/mails, kontakt og lad dem tage affære, oftest ved de ikke hvad der forgår, men lur mig der sker ting og sager når de finder ud af der er dårlig omtale. Sådan har jeg haft bedst succes, så bruger man ikke så meget krudt på slaverne der tror det er dem som ejer den ghetto de er slave i.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#26
ToFFo
Guru
13-09-2024 18:29

Rapporter til Admin
Jeg skal lige forstå det med at det ikke viser billede. Du starter med at skrive at du har sendt et fuldt funktionsdygtigt kort til dem, men den har dog en smule coilwhine. Du nævner slet ikke at det ikke vil vise billede. Men Føniks skriver at de på intet tidspunkt har konstateret problemer med billede. Hvorfor skriver de det, når du ikke har skrevet til dem at det har problemer med at vise billede? Er der noget info du har glemt at få med, eller er det mig der ikke kan læse? Jeg er i øvrigt også påpasselig med hvor jeg handler. Jeg har ikke købt noget hos Føniks siden 2011. Men nu hvor jeg tænker over det, har jeg heller aldrig haft en dårlig oplevelse med dem. Ud over deres lidt uddaterede hjemmeside. Men det er jo ikke dårlig service af dem at deres hjemmeside er lidt gammeldaws.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
--
Sidst redigeret 13-09-2024 18:32
#27
Sven Bent
Elite Nørd
13-09-2024 18:51

Rapporter til Admin
#26 OP indlever kort pga coilwhine, har fint billed Foeniks afvise sag pga coilwhine er for lavt, og korter virker som det skal Op afhenter grafikkort og smider det i sing maskine igen. Grafikkort viser intet billede OP indlevere grafikkort igen til foeniks pga det ikke viser billed Foeniks afviser det pga boeje HDMI pin Det fremgaar ret tydelig bare ved simpel skimning af OP forklaring
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#28
ToFFo
Guru
13-09-2024 18:55

Rapporter til Admin
#27 - Første mail er fra OP som opsummeret skriver: Jeg indleverede et grafikkort med coilwhine. Derudover fejler kortet ikke noget. Anden mail er fra Føniks som opsummeret skriver: Ja, der er coilwhine, men kortet viser fint billede på alle porte. Eftersom OP ikke har sagt noget om problemer med at vise billede, antager jeg at Føniks derfor mener OP selv er skyld i den coilwhine kortet har. Derfor undrer det mig at Føniks føler det nødvendigt at skrive at kortet viser fint billede, for det fremgår ikke af den første mail til dem. Men lad det nu ligge. Jeg er med på hvad der foregår. Synes bare det var skrevet på en forvirrende måde.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
--
Sidst redigeret 13-09-2024 19:01
#29
Sven Bent
Elite Nørd
13-09-2024 19:04

Rapporter til Admin
#28 Jeg er en idiot og misforstod hvad du skrev. Du har ret det virker underlig at de presser paa billedet paa alle porter virker naar de aldrig har vaeret en klage omkring det. havde de blot skreveet det viser fint billed ville det havde vare mere normal. men trykket paa "alle porter" virker undeligt
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#30
ToFFo
Guru
13-09-2024 19:06

Rapporter til Admin
#29 - No worries jeg var heller ikke sikker på det jeg skrev overhovedet var rigtigt, for det kørte rundt i mit hoved, så var nødt til at få det afklaret for min egen sindsro :P
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
#31
Unicorns!
Monsterbruger
13-09-2024 19:16

Rapporter til Admin
Imponerende at de ikke engang gider at forsvare sig selv. Men så kan du vel komme videre med sagen en uge tidligere.. Jeg ville nok bare gå direkte efter at få hævet købet når de har spildt så meget tid. Det første år skal butikken bevise at forbrugeren har været skyld i fejlen. Derefter hænger den på forbrugeren, hvilket ikke rigtigt betyder noget hvis varen ikke har fysiske skader der umiddelbart kan kobles sammen med fejlen. Det lyder som en virkelig tynd begrundelse i denne sag, og koblet med måden de har håndteret det på vil jeg mene at udfaldet er sagen vil være til din fordel. Det eneste problem der er tilbage er så sagsbehandlingstiden.
--
#32
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 19:24

Rapporter til Admin
Jeg afleverer første gang kortet pga jeg var i tvivl om mængden af coil whine i kortet. Det tager tre uger at teste kortet, men de melder det OK og jeg henter det efter det bliver meldt klar. Da jeg kommer hjem smider jeg det direkte i maskinen og kan ikke få billede på skærmen, jeg sætter et 3060 i efterfølgende og der kommer billede med det samme. Jeg afleverer kortet til dem igen med det samme og de tjekker det og kan ikke få billede igen. Derefter går der 8 uger hvor de skriver at det først bliver krediteret og ugen efter skriver at de har fundet en fysisk skade på HDMI porten som har forsaget en kortslutning i kortet. Hvilket de mener er min fejl. Jeg bruger dog aldrig HDMI port men DP.. Jeg har nu siden 04/07/24 ikke hørt fra Føniks og jeg ved ikke hvem der har mit kort.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#33
NitroBlast
Guru
13-09-2024 19:27

Rapporter til Admin
#31 Ikke for at forsvare Føniks, men det kunne jo være, at de mener at kunne bevise, at kortet fungerede, da de returnerede det, og derfor ikke vil bruge tid på at forsvare sig selv, før det sker overfor en myndighed med kompetence til at afslutte sagen? Sagen virker alt i alt meget mærkelig, da der et eller andet sted i forløbet er sket fysisk skade på portene, eller grafikkortet er blevet ombyttet til et med defekte porte. Er det alle portene, der er beskadigede, eller er det blot en? Og hvis det kun er en, hvorfor virker de andre så ikke? RED: #32 Er du 100% sikker på, at det billedløse grafikkort, du fik tilbage første gang, er det samme som du indleverede? Personligt plejer jeg ifm. reklamationer at lave en lille, diskret ridse i PCB'et, som jeg tager et godt billede af, for at være sikker på, at der ikke sker en uannonceret ombytning..
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 13-09-2024 19:31
#34
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 19:46

Rapporter til Admin
#33 Jeg har spurgt dem om testresultaterne på alle 4 porte, som de selv skriver er blevet testet OK. Men det kan de ikke give mig/dokumenterer, jeg har kun følgesedlen som var med til udleveringen, hvilket ikke siger særlig meget om testningen. Jeg ved bare at jeg ikke har ødelagt en HDMI port, da jeg aldrig har brugt den type port.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#35
ToFFo
Guru
13-09-2024 19:47

Rapporter til Admin
#33 - Personligt plejer jeg ifm. reklamationer at lave en lille, diskret ridse i PCB'et, som jeg tager et godt billede af, for at være sikker på, at der ikke sker en uannonceret ombytning. Shit det er risky! Jeg havde skrevet serienummeret ned i stedet. Eller taget et billede af serienummeret. #34 - Du kan ikke gøre mere. Du bør faktisk ikke gøre mere. For det er til din fordel af Føniks har dit kort hos dem. Det styrker din sag i forhold til den vanvittige behandlingstid. De har skrevet til dig, antager jeg, at de vil ombytte, hvorefter de vender på en tallerken og siger de ikke vil ombytte alligevel. Selvom det blot er en intern brøler, kan man sandsynliggøre at varen går fra fejlfri til defekt mens den er i deres hænder, fordi de først siger varen virker, hvorefter den ikke virker, mens de har den.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
--
Sidst redigeret 13-09-2024 19:52
#36
Sven Bent
Elite Nørd
13-09-2024 19:52

Rapporter til Admin
#33 fysisk beskadelse af produkter en en rigtig god undskyldning for et firma at naegte haandtering af din reklemation. I typiske sage god kendes som potential bevisofoerelse for at skaden ikke som default skal antages som vaernede tilstede ved sen sag afgoerese. og derved kan bevisbyrden for at skaden ikke er aarsag til den indleveret fejl flyttes over til forbrugeren. S/N burde vaere nok
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#37
Unicorns!
Monsterbruger
13-09-2024 20:01

Rapporter til Admin
#33 Det ændrer vel ikke så meget om de kan "bevise" at kortet virkede da de sendte det tilbage. De har jo efterfølgende haft det i hænderne igen og ikke konstateret nogen fysiske skader, og sender det derfor til producenten. Hvis de porte er så smadrede at det simpelthen har ødelagt kortet burde de vel have opdaget det da de testede det anden gang. #35 Generelt enig, men det er vel ikke mens de har haft det at det skifter fra at virke til ikke at virke? Ellers har jeg misforstået det. #36 Altså butikkerne vil jo gerne have at enhver form for fysisk skade er nok til at afvise reparation, men det holder nu ikke i virkeligheden. Stadig nok lidt for risikabelt at ridse et mangelags-PCB..
--
#38
PerHorsens
Supporter Aspirant
13-09-2024 20:07

Rapporter til Admin
#34 Så hvis du aldrig har brugt hdmi portene er det jo såre simpelt dem som har ødelagt port under test, og kan KUN være dem. Synes du skal spørge hvordan de er blevet testet, og selvfølgelig skal du have dokumenter med serie nummer så du kan tjekke det ikke er 2 forskellige GPUèr. Måske kan du se noget nummer på et af dine billeder (det håber jeg) så den tanke med ombytning af 2 ens kort er væk !.
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 Seasonic TX1600W Vand:FLT240 3 280rad CPU/GPU rx7900xtx Nitro vand C 1440P 165Hz
#39
ToFFo
Guru
13-09-2024 20:21

Rapporter til Admin
#37 - Jeg tror ikke de har ødelagt HDMI porten(e). Men OP siger han heller ikke har gjort det. I en ord mod ord situation får kunderne ofte ret. Jeg vil mene at man kan sandsynliggøre at defekten er kommet mens varen har været i Føniks' varetægt, fordi de ændrer udfaldet af sagen lige pludselig. Føniks: "Der er en ombytter på vej til dig". Så må man jo vurdere at fejlen er fundet, eftersom de har haft varen i 5 uger. Hvem der har varen i de 5 uger, om det er Føniks eller Sapphire, er ligegyldigt. Det er Føniks' problem. Også Føniks: "Ingen ombytter på vej alligevel. Du har selv ødelagt varen". Det virker lidt.... Mistænkeligt. Det kan selvføgelig være en menneskelig fejl. Det er hvad der sker. Men det ændrer ikke på at det kan bruges imod dem, for at sandsynliggøre fejlen er opstået i deres varetægt. De siger jo, angiveligt, at en ombytning er på vej. Det må jo betyde at returen er godkendt, sagen er afsluttet og en ombytning er undervejs. Så kan man ikke bare trække i land igen. Men sådan som jeg forstår det, så er det med ombytningen hørt i en telefonsamtale OP har med Føniks, hvorefter han modtager en mail om at varen er fysisk skadet og ikke dækket. Så er det jo ord-mod-ord. Det kan være OP har hørt/forstået noget andet end der blev sagt. Det er jo umuligt at vide, når der ikke er noget på skrift.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
--
Sidst redigeret 13-09-2024 20:23
#40
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 20:22

Rapporter til Admin
#38 - Jeg har serienummer og billeder af kortet før indlevering, så det er ikke noget problem. Min tese er at de har ødelagt HDMI porten fordi de har forvekslet kablerne i deres testning og kortsluttet kortet. Altså presset DP ind i HDMI porten. Men jeg kan ikke bevise det.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#41
NitroBlast
Guru
13-09-2024 20:45

Rapporter til Admin
#35 Der er intet risikabelt ved det, der er tale om en lille (<= 2mm), overfladisk ridse lavet med en skalpel / hobbykniv i PCB'ets lak, eller på en komponent, der er loddet fast - eks. en kondensator. Hvis ikke man ved, at ridsen er der, så ser man den ikke. #37 Det bliver indleveret pga. hylende spoler, RMA afvises da kortet virker fint, og hyleriet er indenfor rammerne. Kortet afhentes af OP, som konstaterer, at det ikke længere virker, hvorefter det indleveres igen. Skaden må derfor være sket i tidsrummet efter Føniks første gang har testet det, og indtil de får det indleveret igen. Dermed har Føniks enten udleveret et kort, som de selv har forvoldt fysisk skade på, eller som er blevet forbyttet, eller også har OP, af irritation over at RMA blev afvist, selv beskadiget kortet, for at få det ombyttet. Men det er alt sammen spekulation, og det bliver spændende at se, hvor sagen ender henne.. :-) RED: #40 Uanset hvor ringe en biks Føniks måtte være, så tvivler jeg meget kraftigt på, at en virksomhed, der håndterer RMA regelmæssigt (formoder jeg), forveksler et DP kabel med et HDMI kabel. Et DP stik er i øvrigt fysisk for stort til at komme in i en HDMI-port, så det tror jeg ikke på er hvad der er sket.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 13-09-2024 20:50
#42
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 20:57

Rapporter til Admin
#41 - I forhold til de forskellige kabler er det også bare en tese. Hvorfor skulle jeg ødelægge et grafikkort til 7000 pga. coil whine og undvære grafikkortet i over 10 uger? Alle grafikkort har jo coil whine i en eller anden grad. Havde vist været nemmere at tage det over min forsikring, hvis det var tilfældet.. Men at det stadig er i deres varetægt efter jeg indleverede det 04/07 er i min optik under al kritik.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#43
Mortenhoey
Bruger Aspirant
13-09-2024 21:11

Rapporter til Admin
Billede af skaden på HDMI-porten (tilsendt fra producent efter Føniks sendte det ned): https://postimg.cc[...] Den skade tænker jeg alle ville have opdaget, hvis man gennemgik kortet inden man sendte det ned til producenten. Føniks skriver selv at de har gennemgået kortet inden de sendte det ned til producenten, så forstår ikke hvorfor at man først finder fejlen 9 uger efter hos producenten. De mener fejlen er en skjult skade, hvilket jeg er uenig i.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#44
PerHorsens
Supporter Aspirant
13-09-2024 21:16

Rapporter til Admin
Hold da op...total voldtaget hdmi, den bliver lidt svær at forklare for Føniks
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 Seasonic TX1600W Vand:FLT240 3 280rad CPU/GPU rx7900xtx Nitro vand C 1440P 165Hz
#45
JohnMikkelsen
Elitebruger
14-09-2024 11:08

Rapporter til Admin
Tager man OPs ord for gode varer, har manden aldrig brugt HDMI-porten. Det hele stinker af kikset RMA-håndtering. Jeg har ingen aktier i Fønix-biksen, jeg har aldrig handlet der. Lige så længe jeg kan huske, har den biks fået tæv - og hvorfor så handle der.
--
Goats are better people
#46
PerHorsens
Supporter Aspirant
14-09-2024 11:23

Rapporter til Admin
Jeg er fristet til at sige det IKKE er dit kort, og forklare producenten hvad der er sket og hvordan, og selvfølgelig lige smide dit S/n nummer på dit kort ned til dem. Man kan jo håbe på de begynder at stille nogle spørgsmål til Føniks, for hvis det er sandt havd der står i denne tråd er der tale om bedrageri.
--
EDGE WIFI DDR4 I9 14900kf DDR4-4400 /Crusial B MAX 5200hz CL 20 Seasonic TX1600W Vand:FLT240 3 280rad CPU/GPU rx7900xtx Nitro vand C 1440P 165Hz
--
Sidst redigeret 14-09-2024 11:28
#47
JohnMikkelsen
Elitebruger
14-09-2024 11:33

Rapporter til Admin
#46 Jeg synes det lyder som inkompetence. Men vi kan gætte i alle retninger. Under den største Proshop-storm, var der også konspirationslignende teorier om at de forbyttede RMA-varer, men med eksistensen af serienumre, forekommer det mig at være en tynd teori der i praksis er så let at tilbagevise. Jeg sætter sparebøssens indhold på inkompetent RMA-håndtering.
--
Goats are better people
#48
Mortenhoey
Bruger Aspirant
14-09-2024 11:38

Rapporter til Admin
#47 - Det ville jeg også sætte mine penge på.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#49
ToFFo
Guru
14-09-2024 17:33

Rapporter til Admin
Altså HDMI porten KUNNE jo være defekt allerede da produktet forlod samlebåndet. Det er brugerens ansvar at sikre produktet er fuldt funktionsdygtigt ved modtagelse. Så den bliver svær at vinde i så fald. Men det kunne jo være. Jeg ved ikke hvornår jeg sidst har brugt en HDMI port. Jeg har brugt Displayport de sidste mange år på mine stationære maskiner gennem årene. Jeg kunne sagtens have været i samme situation. Altså jeg kunne sagtens have fået et kort med voldtaget HDMI port uden at opdage det før det var alt for sent.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
#50
NitroBlast
Guru
14-09-2024 19:38

Rapporter til Admin
#49 Nej, det er usandsynligt. Kigger du efter, så er der på den sorte maling rundt om selve HDMI-porten en del slidmærker og ridser fra stik, der er blevet sat i og fjernet igen en del gange, så HDMI porten ser "godt slidt" ud. Skaden i porten er både knækket plastik og bøjede pins, og kigger man efter, så er der på plastikket mod højre et lille hak øverst. Det kan være computeren er blevet flyttet med et HDMI kabel siddende i porten som så er blevet flået skævt ud, og har forvoldt skaderne. Begge dele ovenfor kan IMO indikere, at computeren, som kortet har siddet i, har været hyppig gæst ved LAN-parties...
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#51
Mortenhoey
Bruger Aspirant
14-09-2024 19:56

Rapporter til Admin
#50 Den har aldrig været flyttet. Det ændre bare ikke på at den virkede fint, da jeg indleverede kortet og de selv melder alt ok uden fejl.
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#52
NitroBlast
Guru
14-09-2024 20:08

Rapporter til Admin
#51 Det er muligt, at det ikke er dit kort, der er på billedet. Egentligt burde du forlange at få lov til at inspicere kortet ved Føniks, eller få det udleveret, så du kan se, om skaderne rent faktisk sidder på dit kort. En tilføjelse til #50: Kigger man på det blanke metal, der sidder rundt om porten, så er der nederst i venstre side en svag bøjning nedad, og øverst en svag bøjning opad, som begge bestyrker min mistanke om, at stikket er flået sidelæns ud af porten. Dette har knækket/bøjet en del af plastikket midt i porten, således at stikket ikke længere kunne komme i, hvorefter man har brugt "vold" for at tvinge stikket i, og det har så knækket plastikken helt og bøjet pins som de er. LAN-party var et oplagt eksempel på, hvor det kunne være sket, en testbænk kunne være en anden mulighed...
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 14-09-2024 20:10
#53
Mortenhoey
Bruger Aspirant
14-09-2024 20:10

Rapporter til Admin
#52 De har jo som sagt haft mit kort siden d. 04/07 og er stadig den dag i dag ikke meldt til afhentning endnu. Så grafikkortet har været ude af mine hænder rigtig rigtig lang tid og er det stadig..
--
7800X3D|RTX 4080 Super|32GB DDR5 6400|B650M-A WIFI|1TB NVMe M.2|Ion + 2 Platinum 860W
#54
JohnMikkelsen
Elitebruger
15-09-2024 10:48

Rapporter til Admin
Jeg blev nysgerrig fordi det ikke er det første indlæg hvor man påpeger at kundeservice måske halter hos Sapphire. Jeg er med på at en enkelt tråd umuligt kan dømme Sapphire ude, men budskabet er bekymrende, none the less. Hvis du ruller ned til reply #6, kunne du måske sagtens få en røvsyg søndag - jeg beklager. https://www.reddit.com[...] (4 år gammelt indlæg jeg hiver op af graven der... måske ikke alt for seriøst, alt taget i betragtning)
--
Goats are better people
--
Sidst redigeret 15-09-2024 10:51

Opret svar til indlægget: Hjælp til RMA sag hos Føniks..

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning