Jeg vil have fokus på en god CPU, en fin mængde ram og en hurtig SSD med rigelig plads. Grafikkort er ikke hovedfokus, men er selvfølgelig fordelagtigt, hvis der skal laves nogen form for 3D
--
#1 er Intel eller amd at foretrække i forhold til cpu? :)
--
Det kommer jo også meget an på om "spiludviklingen" skal være i nyeste Unreal Engine, om det er et nyt Football Manager, eller om det er Civilization 12 der skal udvikles :)
Spiludvikling er jo mange ting. Der kodes, der laves grafik, der laves musik, der laves manus, storyboards, der laves koncept-illustrationer...
Hvis det er til "hobbyplan" til noget ala "Jeg er 13, og jeg prøver at lave mit eget spil" skal en god allrounder-PC nok sagtens klare opgaven uden problemer. Hvis brugeren er på vej på en specifik universitets-uddannelse i spiludvikling, så burde studiet have nogle anbefalinger.
Min søn startede selv med Unity Engine i sine tidlige teenageår. Det kunne fint køre på et gammelt hakkebræt. Han kom bl.a med i en gruppe hvor andre lavede grafik, musik osv. og han så faktisk mest lavede "kode" - så .. han kunne have klaret sig helt uden grafikkort, i princippet :)
Jeg tænker at knægten fint kan klare sig med en fin allround "gamer-PC" - der er meeeget at lære hvis man er ved at starte ud, og ligesom med mange andre ting, så er grejet en ret lille del af rejsen. De fleste 13-årige bliver ikke bedre fotografer af at få et kamera til 30.000, fremfor et til 7.000. Så hellere "starte småt, og vokse med opgaven". PC's kan jo heldigvis opgraderes løbende, som behovene stiger, eller ændrer sig i en bestemt retning.
--
"ORK SATME!"
#3 det er lige netop en teenager der er i gang med at begive sig ud i det. Kravene er ikke vanvittige. Tak for hjælpen :)
--
Du skal sådan set købe den hurtigste computer du har råd til. Som en anden nævner så er spiludvikling mange en kombination af mange disipliner hvis han er et one man band.
Sigt efter mange cores til at compile spillet
Så meget ram I har råd til
God GPU hvis det er udvikling af 3d spil med raytracing der fanger ham.
Massere af hdd plads til en utrolig masse assets som han helt sikkert kommer til at lave eller downloade.
--
#2 : Nok en god ide at holde sig fra Intel indtil videre :D
--
#2 Har du ikke hørt om alle de problemer Intel har?
Nogle af Intel´s af 13 og 14 serien er muligvis lavet med en fabriks defekt
Mere eller mindre alle techsider og youtubere har skrevet og snakket tonvis om det så end til videre er Intel nok ikke nogle god ide
Du skulle se Intel´s aktiekurs den har faldet en hel del over den sidste uges tid
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 06-08-2024 16:31
#2 Ikke rigtigt. Men det ved jeg så nu :) Så må det blive noget amd med så mange cores som muligt.
--
#9 når du siger du kun har max 10.000 så er det nok ikke meget mere end end 7700 non x tray der er penge til medmindre du spare et sted som grafikkort
https://www.pricerunner.dk[...]
7700 non x er 8 cores så det er ikke en total kartoffel
--
Define 7 XL / Prime TX750 / X570S Carbon / 5900x / Phantom Spirit 120 EVO / 32 GB 3600 MHz / RX 6800 Pulse / WD SN850x
--
Sidst redigeret 06-08-2024 19:25
spil udvikling er mange ting og aner ikke hvad det er for et SDK og engine der tales om. Det jeg laver kræver ikke engang et specialt grafik for de 7 glbasic spil jeg har lavet, samt indhold til Spectrum Next spil, hvor jeg stadig fint bruger et 6 år gammel pc.
Antallet af cores siges absolute intet iøvrigt. kommer jo an på engine der bruges. Det er altså alt sammen hvordan spillet bliver udviklet i.
Det samme gælder Unity og mange andre spil engines, hvis det er 2d. 3d er det samme, undtagen med mega tungt grafik. Det gætter jeg på det slet ikke er formålet her. Så det kræver ikke monster af en pc. Men nu er jeg sådan en spil udvikler som ikke bruger tungt grafik etc.
Det er så spredt at jeg er absolut sikkert på at 10k pc på ingen måder er påkræves. Ikke en spiludvikler type som jeg er. Iøvrigt har jeg switch SDK (der er virkeligt meget NDA her), som faktisk ikke kræver ret meget. men kom faktisk ikke rigtigt igang pga en anden sag. men det kan jeg dog ikke fortælle noget om.
Altsammen er krævet af hvad det er for en engine ellers skal være og spilype....... En 10k er ikke altid nødvendigt på nogen måde. bare se en spiludvikler type som mig.
--
Sidst redigeret 06-08-2024 23:03
#5
...tvivler på at en 13-årig kommer til at lave super meget 3D Raytracing de første par år.
--
"ORK SATME!"